BLOG MULAI :

BLOG MULAI :10 JULAI 2014 / 12 RAMADHAN 1435H HARI INI : 10 JULAI 2017 / 16 SYAWAL 1438H ULANG TAHUN KE-3.

Thursday, July 10, 2014

RAMADHAN BULAN BARKAT


Mengapa Rasulullah SAW Menyarankan Agar Berbuka Puasa Dengan Buah Tamar
Posted on Monday, June 06 @ 08:03:17 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah




Mengapa Rasulullah SAW Menyarankan Agar Berbuka Puasa Dan Memulakan Makanan Harian Dengan Memakan Buah Tamar Apabila Dalam Keadaan Perut Kosong ?

Pernahkah anda tahu apakah yang membezakan antara makanan yang dimasak dengan makanan mentah segar seperti buah-buahan yang organik apabila kita memakan makanan-makanan ini?   Apa yang berlaku ke atas sistem penghadaman di dalam tubuh kita?

Perbincangan tentang masalah ini berkemungkinan akan menjawab mengenai kewajaran mengapa Rasulullah SAW di dalam bab berbuka puasa, menyarankan agar kita memulakan dengan memakan buah tamar.   Kajian terhadap Sirah Rasulullah SAW juga mendapati bahawa Rasulullah SAW memulakan makanan harian baginda dengan air kosong yang dicampur madu (sesetengah riwayat menyatakan air zam-zam) dan juga buah tamar segar iaitu buah tamar yang hidup ketika keadaan perut masih kosong, tidak dengan makanan yang dimasak seperti gandum yang dimasak atau makanan masak bergulai seperti kari.

Makanan Mentah (Raw Foods) Dan Enzim Hidup.
Buah tamar atau buah kurma hidup adalah tergolong dalam jenis buah-buahan.   Ia adalah makanan mentah ( yang biasanya tidak dimasak dengan api apabila dimakan.)  Makanan mentah (raw foods) adalah tergolong dalam makanan sebenar.  Ia disebut sebagai Real Foods.  Telah terdapat bukti jelas bahawa salah satu sebab utama mengapa jus segar daripada buah-buahan dan sayuran dapat berfungsi untuk memulihkan keadaan kesihatan adalah kerana ia mengandungi enzim-enzim hidup yang dapat membaiki sel-sel dan tisu yang berpenyakit.  Saya yakin kita akan dapat merasakan  peningkatan yang ketara dalam tenaga dan kesihatan kita jika kita meningkatkan jumlah pengambilan makanan hidup yang mentah dalam diet kita. Jika anda mengambil jus buah-buahan dan sayur-sayuran secara tetap , ia secara berperingkat akan menjadi mudah untuk menggunakan lebih daripada 50 % daripada makanan anda dalam keadaan raw (mentah).

Enzim dalam makanan mentah akan dimusnahkan oleh haba.

Apabila makanan mentah terdedah kepada suhu melebihi 118 darjah F, mereka mula akan menjadi rosak. Salah satu juzuk makanan yang musnah adalah enzim hidup . Enzim membantu dalam proses menghadam makanan. Enzim adalah sejenis protein, dan mereka mempunyai struktur 3 dimensi yang sangat khusus. Sebaik sahaja enzim menerima kepanasan haba  melebihi  darjah Ferenhait 118, struktur  kimianya  berubah dan musnah.

Apabila enzim terdedah kepada haba, mereka tidak lagi dapat menyediakan fungsi asal sebagaimana ia telah direkabentuk.   Makan makanan yang dimasak menyumbang kepada penyakit kronik, kerana kandungan enzim mereka telah rosak dan dengan itu memerlukan tubuh kita untuk menyediakan enzim kita sendiri untuk mencerna makanan. Pencernaan makanan yang dimasak menggunakan enzim metabolik daripada tubuh yang tersimpan menyebabkan lama-kelamaan simpanan ini mejadi berkurangan. Keupayaan tenaga penghadaman yang disediakan oleh tubuh memerlukan permintaan yang lebih besar berbanding jika anda makan makanan mentah seperti buah-buahan dan sayuran yang tidak dimasak.  Secara ringkasnya, makanan mentah adalah jauh lebih mudah dihadam melalui saluran penghadaman iaitu dalam 1/2 hingga 1/3 daripada masa yang diambil oleh makanan yang dimasak .

Makan makanan yang telah kematian enzim akan membebankan pankreas dan organ-organ lain kerana mereka trpaksa bekerja lebih keras untuk proses penghadaman, yang akhirnya menjejaskan jangka hayat organ-organ ini. Ramai orang secara beransur-ansur menjejaskan pankreas mereka dan beransur-ansur hilang keupayaan untuk mencerna makanan mereka selepas seumur hidup mengambil makanan yang dimasak.

Kesan makanan mentah berbanding makanan yang telah dimasak ke atas sistem imun.
Pada tahun 1930, di bawah arahan Dr. Paul Kouchakoff , penyelidikan telah dijalankan di Institut Kimia Klinikal di Lausanne, Switzerland. Kesan makanan (dimasak dan diproses berbanding mentah dan semula jadi) ke atas sistem imun telah diuji dan didokumenkan.
Penemuan Dr. Kouchakoff ini berkenaan leukosit, sel-sel darah putih.
  Hasil dari kajian tersebut, telah mendapati bahawa selepas seseorang makan makanan yang dimasak, darah beliau bertindak balas dengan segera dengan meningkatkan bilangan sel-sel darah putih. Ini adalah fenomena yang terkenal yang dikenali sebagai 'leukocytosis penghadaman', di mana terdapat peningkatan dalam bilangan leukosit - sel-sel darah putih - selepas makan.

Sejak itu, fenomena leukocytosis pencernaan sentiasa diperhatikan selepas makan, ia telah dianggap sebagai tindak balas fisiologi yang normal untuk makan. Tiada siapa yang tahu mengapa bilangan sel putih meningkat selepas makan, kerana ini kelihatan seperti tindak balas kepada tekanan, seolah-olah badan sedang bertindak balas kepada sesuatu yang berbahaya seperti jangkitan, pendedahan kepada bahan kimia toksik atau trauma.

Kembali pada tahun 1930, penyelidik Swiss di institut Kimia Kimia membuat penemuan yang luar biasa. Mereka mendapati bahawa makan makanan mentah, makanan tidak diubah tidak menyebabkan berlakunya tindak balas tersebut dalam darah kitaran darah. Selain itu, mereka juga mendapati bahawa jika makanan telah dipanaskan melebihi suhu tertentu (unik untuk setiap makanan), atau jika makanan yang telah diproses (refined, penambahan bahan kimia dan bahan pengawet),  sentiasa menyebabkan peningkatan dalam bilangan sel putih dalam darah (berlakunya leukocytosis pencernaan).

Para penyelidik kemudiannya menamakan semula tindak balas ini sebagai 'leukocytosis patologi', kerana badan bertindak balas kepada struktur makanan yang telah diubah. Mereka menguji pelbagai jenis makanan dan mendapati bahawa jika makanan itu tidak diproses (refined) atau tidak terlalu panas, mereka tidak menyebabkan tindak balas. Badan melihat mereka sebagai 'makanan mesra'.

Walau bagaimanapun, makanan yang sama, jika dipanaskan pada suhu yang terlalu tinggi, menimbulkan kesan yang negatif dalam darah, tindak balas yang ditemui hanya apabila badan diserang oleh patogen berbahaya atau trauma.

Musuh paling dasyat yang berlaku ke atas semua makanan, sama ada dipanas atau tidak, ialah proses refined (seperti tepung gandum putih dan beras putih), dan proses pasteurized (satu proses di mana susu dipanaskan kepada suhu yang tinggi untuk membunuh bakteria), dan proses homogenized (proses yang dilakukan kepada susu mana lemak dalam susu dimasukkan lapiran tiruan), dan proses pengawetan (proses dimana bahan kimia ditambah kepada makanan untuk melambatkan kerosakan atau untuk meningkatkan tekstur dan rasa).

Dalam kata lain, makanan yang telah berubah dari bentuk asal yang dijadikan Allah SWT kepada bentuk baru dengan proses yang dilakukan dikilang oleh manusia menyebabkan berlakunya 'leukocytosis patologi'.

“Telah berlaku kerosakan di darat dan di laut yang berpunca daripada perbuatan tangan-tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar).
(Surah Al-Rum:41).

Mari kita kembali kepada enzim. Makanan mentah adalah kaya dengan enzim. Enzim diperlukan oleh sistem penghadaman untuk bekerja. Mereka adalah perlu untuk memecahkan zarah makanan supaya ia boleh digunakan untuk tenaga. Tubuh manusia membuat kira-kira 22 enzim penghadaman yang berlainan yang mampu mencerna karbohidrat, protein dan lemak.   Sayur-sayuran mentah dan buah-buahan mentah adalah sumber yang kaya dengan enzim hidup.

Walaupun semua makanan mentah mengandungi enzim, makanan yang paling kaya dengan kandungan enzim hidup adalah benih tumbuhan, bijirin dan kekacang. Proses percambahan (sprouting) dapat menigkatkan kandungan enzim hidup  dalam makanan ini dengan bilangan yang besar.

Kekurangan enzim pencernaan boleh menjadi faktor kepada alahan makanan. Gejala kekurangan enzim pencernaan adalah kembung , sendawa , gas , gangguan usus, kekejangan perut, pedih ulu hati dan elergik.

Semua manusia akan kehilangan kemampuan kita untuk menghasilkan enzim pencernaan yang mencukupi apabila kita semakin tua.  Dalam kes-kes di mana umur adalah faktor , atau di mana kekurangan enzim pencernaan menyebabkan alahan makanan, maka pengambilan suplemen boleh membantu.  Penggabungan makanan yang salah dalam hidangan pemakanan juga menjadi faktor penyebab berkurangan enzim percernaan dalam tubuh kita.

Semakin banyak makanan yang anda boleh makan dalam keadaan mentah, lebih baik.

Jika anda terpaksa memasak makanan anda , cara terbaik untuk memasak adalah untuk stim ringan, rebus, atau menggunakan api yang perlahan. Makan sebanyak mungkin makanan mentah dan kurangkan pengambilan makanan yang dimasak. Badan akan mengalami keadaan yang sukar untuk mencerna makanan yang digoreng, dipasteur , barbeku , makanan kering, dan lain-lain yang diproses (refined).

Namun dalam keadaan perut kosong, samada ketika kita berpuasa dan saat untuk berbuka telah tiba ataupun ketika keadaan perut masih kosong diwaktu pagi setelah semalaman kita tidak makan, maka makanan yang paling layak dan sesuai yang mendatangkan keharmonian terhadap sistem pencernaan tubuh manusia adalah makanan sebenar (real foods) yang terdiri dari buah-buahan segar, bukannya makanan dari sajian berupa hidangan yang dimasak dengan api dalam berbagai kaedah ataupun makanan-makanan yang telah diproses oleh kilang seperti pengetinan, pasteurisasi, pengawetan dan seumpamanya.

Artikel di atas adalah sedutan dari sebahagian bab kesembilan dalam buku “KAEDAH MUJARAB UNTUK SEMBUH DARI PENYAKIT DARAH TINGGI DAN BEBAS SEPENUHNYA DARI PERGANTUNGAN DENGAN MEDICAL DRUGS” . 


Sumber TKO - 6-6-2016

Puasa tahun ini bermula selasa

Posted on Sunday, June 05 @ 06:52:57 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah


"

Salah satu rukun Islam ialah puasa bulan Ramadan.Kewajipan berpuasa bulan Ramadan adalah mutlak berdasarkan Al Quran sepertimana Firmannya yang bermaksud:

Salah satu rukun Islam ialah puasa bulan Ramadan.Kewajipan berpuasa bulan Ramadan adalah mutlak berdasarkan Al Quran sepertimana Firmannya yang bermaksud:

“ Hai orang orang yang beriman,diwajibkan keatas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan keatas orang orang sebelum kamu agar kamu bertakwa, (iaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka barangsiapa diantara kamu ada yang sakit atau didalam perjalanan (lalu dia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari hari yang lain. Wajib bagi orang orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidiyah, (iaitu) memberi makan seorang miskin. Barang siapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui. (beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadan, bulan yang didalamnya  diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (diantara yang hak dan yang batil). Oleh kerana itu, barangsiapa diantara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) pada bulan itu, maka hendaklah dia berpuasa pada bulan itu, dan barang siapa sakit atau didalam perjalanan (lalu dia berbuka) Maka (wajiblah bagi berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari hari yang lain. Allah s,w.t menghendaki kemudahan bagi kamu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah S.W.T diatas petunjuknya yang diberikan kepada kamu. Supaya kamu bersyukur”
(surah Al Baqarah ayat 183-186)


Rata rata mengatakan mula berpuasa pada tahun ini ialah jatuh pada hari Isnin dan ada yang tidak setuju mula berpuasa pada tahun ini jatuh pada hari Selasa.

Memang mengikut kelandar  1 Ramadan 1437 bersamaan 6 Jun 2016 jatuh pada hari Isnin dan melihat anak bulan yang ditentukan oleh pihak kerajaan diadakan pada petang hari Ahad, iaitu 29 Syaaban 1437 bersamaan  5 Jun 2016. Maka ratab rata mengatakan puasa jatuh pada 6 Jun 2016.
Faktanya, Jika anak bulan tidak kelihatan pada petang Ahad 5 Jun 2016 puasa tidak jatuh pada hari Isnin dan ia akan disytihar mohar raja bahawa puasa jatuh pada hari Selasa, iaitu pada 2 Ramadan 1437.

Penentukan puasa tetap diadakan berdasarkan hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: Janganlah kamu berpuasa sehingga melihat anak bulan dan juga jangan kamu berbuka puasa (mengakhiri bulan puasa) sehingga kamu melihat anak bulan. Apabila kamu terhalang (untuk melihat bulan) maka genapkanlah hitunganya” ( Ibn Taimiyah Majmu fatawa. Jilid v Hlm 133-134)

Maksud sabda nabi, genapkanlah hitungannya, iaitu sempurnakan hitungan atau jumlah bulan Syaaban menjadi 30 hari sebagaimana disebutkan dengan jelas dalam riwayat Abu Hurairah yang dicantumkan oleh Bukhry dalam kitabnya Sahih Al Bukhary yang bermaksud “ Puasalah kamu sekalian sekiranya sudah melihat anak bulan dan berbuka puasalah kamu jikakalau kamu sudah melihat bulan. Apabila bulan tersebut tertutap atau tidak dilihat oleh kamu, maka genapknlah hitungan bulan Sya’aban 30 hari.

Oleh itu, puasa di Negara satu Malaysia pada tahun ini jatuh pada hari selasa iaitu 2 Ramadan 1437 bukan pada hari Isnin, I Ramadan 1437. Sepertimana yang dinyatakan kebanyakan umat Islam dua tiga hari ini.

Sumber TKO - 5-6-2016 

Ramadhan Dan Kematian

kubur
Ramadhan datang lagi dan kita perlu memanjatkan kesyukuran kepada Ilahi kerana kita diberi kurniaan sempat bertemu dengan satu bulan yang penuh dengan tawaran kebaikan, awalannya rahmat, pertengahannya keampunan dan akhirannya bebas dari api neraka.
Namun, ini mungkin Ramadan terakhir buat kita!

Berapa ramai sahabat handai dan anggota keluarga, yang bersama kita pada Ramadan setahun lalu, namun kini mereka tiada lagi, tidak sempat untuk menikmati ujian dan menjalani tarbiyah dalam ‘madrasah Ramadhan’ penuh pengorbanan ini.

Justeru jangan terleka! Hayatilah Ramadhan, dakaplah ia dengan penuh kecintaan, ambillah peluang sebaik-baiknya pada Ramadhan kali ini, kerana ia mungkin yang terakhir buat kita semua!!!
Manfatkanlah setiap detik menjadi hamba………..hamba yang menyerah diri seluruh jiwa raga untukNYA.

Jadikanlah setiap nafasmu adalah ibadah, tidur rehatmu adalah ibadah. Bacalah al-Quran, santuni anak yatim, sempurnakan silaturrahim, bela golongan tertindas, kikis dan buanglah sifat kikir dan kedekut……..bersedekahlah.

Hidupkan malam-malam Ramadhan dengan munajat dan taubat selepas bertarawih, rukuk dan sujud, sementara menanti malam seribu bulan.

Ramadan dan kematian menjadi cukup intim, saling mengingatkan, walaupun selalunya peringatan itu mudah dilupakan.

Khabar kematian sering mengejutkan dan kita dipisahkan dengan ‘sakaratulmaut’ hanyalah dalam masa satu detik sahaja.

Untuk renungan, berikut ini beberapa ayat dalam Al Quran (terjemahan) tentang kematian. Sesungguhnya berulang kali Allah mengingatkan kita akan satu kepastian itu.

1. Al Baqarah:

019. atau seperti (orang-orang yang ditimpa) hujan lebat dari langit disertai gelap gulita, guruh dan kilat; mereka menyumbat telinganya dengan anak jarinya, karena (mendengar suara) petir, sebab takut akan mati. Dan Allah meliputi orang-orang yang kafir.

028. Mengapa kamu kafir kepada Allah, padahal kamu tadinya mati, lalu Allah menghidupkan kamu, kemudian kamu dimatikan dan dihidupkan-Nya kembali, kemudian kepada-Nya-lah kamu dikembalikan?

094. Katakanlah: “Jika kamu (menganggap bahwa) kampung akhirat (surga) itu khusus untukmu di sisi Allah, bukan untuk orang lain, maka inginilah kematian (mu), jika kamu memang benar.
095. Dan sekali-kali mereka tidak akan mengingini kematian itu selama-lamanya, karena kesalahan-kesalahan yang telah diperbuat oleh tangan mereka (sendiri). Dan Allah Maha Mengetahui siapa orang-orang yang aniaya.

132. Dan Ibrahim telah mewasiatkan ucapan itu kepada anak-anaknya, demikian pula Ya`qub. (Ibrahim berkata): “Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama ini bagimu, maka janganlah kamu mati kecuali dalam memeluk agama Islam”.

161. Sesungguhnya orang-orang kafir dan mereka mati dalam keadaan kafir, mereka itu mendapat la`nat Allah, para malaikat dan manusia seluruhnya.

180. Diwajibkan atas kamu, apabila seorang di antara kamu kedatangan (tanda-tanda) maut, jika ia meninggalkan harta yang banyak, berwasiat untuk ibu-bapa dan karib kerabatnya secara ma`ruf, (ini adalah) kewajiban atas orang-orang yang bertakwa.

243. Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang keluar dari kampung halaman mereka, sedang mereka beribu-ribu (jumlahnya) karena takut mati; maka Allah berfirman kepada mereka: “Matilah kamu”, kemudian Allah menghidupkan mereka. Sesungguhnya Allah mempunyai karunia terhadap manusia tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur.

2. Ali Imran:

102. Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.

145. Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya. Barangsiapa menghendaki pahala dunia, niscaya Kami berikan kepadanya pahala dunia itu, dan barangsiapa menghendaki pahala akhirat, Kami berikan (pula) kepadanya pahala akhirat. Dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.
168. Orang-orang yang mengatakan kepada saudara-saudaranya dan mereka tidak turut pergi berperang: “Sekiranya mereka mengikuti kita, tentulah mereka tidak terbunuh”. Katakanlah: “Tolaklah kematian itu dari dirimu, jika kamu orang-orang yang benar.”

185. Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.

3. An Nisaa:

078. Di mana saja kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, kendatipun kamu di dalam benteng yang tinggi lagi kokoh, dan jika mereka memperoleh kebaikan, mereka mengatakan: “Ini adalah dari sisi Allah”, dan kalau mereka ditimpa sesuatu bencana mereka mengatakan: “Ini (datangnya) dari sisi kamu (Muhammad)”. Katakanlah: “Semuanya (datang) dari sisi Allah”. Maka mengapa orang-orang itu (orang munafik) hampir-hampir tidak memahami pembicaraan sedikitpun?
4. Al An’aam:
002. Dialah Yang menciptakan kamu dari tanah, sesudah itu ditentukannya ajal (kematianmu), dan ada lagi suatu ajal yang ditentukan (untuk berbangkit) yang ada pada sisi-Nya (yang Dia sendirilah mengetahuinya), kemudian kamu masih ragu-ragu (tentang berbangkit itu).
122. Dan apakah orang yang sudah mati kemudian dia Kami hidupkan dan Kami berikan kepadanya cahaya yang terang, yang dengan cahaya itu dia dapat berjalan di tengah-tengah masyarakat manusia, serupa dengan orang yang keadaannya berada dalam gelap gulita yang sekali-kali tidak dapat keluar daripadanya? Demikianlah Kami jadikan orang yang kafir itu memandang baik apa yang telah mereka kerjakan.

061. Dan Dialah yang mempunyai kekuasaan tertinggi di atas semua hamba-Nya, dan diutus-Nya kepadamu malaikat-malaikat penjaga, sehingga apabila datang kematian kepada salah seorang di antara kamu, ia diwafatkan oleh malaikat-malaikat Kami, dan malaikat-malaikat Kami itu tidak melalaikan kewajibannya.

093. Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang membuat kedustaan terhadap Allah atau yang berkata: “Telah diwahyukan kepada saya”, padahal tidak ada diwahyukan sesuatupun kepadanya, dan orang yang berkata: “Saya akan menurunkan seperti apa yang diturunkan Allah”. Alangkah dahsyatnya sekiranya kamu melihat di waktu orang-orang yang zalim (berada) dalam tekanan-tekanan sakratul maut, sedang para malaikat memukul dengan tangannya, (sambil berkata): “Keluarkanlah nyawamu”. Di hari ini kamu dibalas dengan siksaan yang sangat menghinakan, karena kamu selalu mengatakan terhadap Allah (perkataan) yang tidak benar dan (karena) kamu selalu menyombongkan diri terhadap ayat-ayat-Nya.

5. Al Mu’minuun:

099. (Demikianlah keadaan orang-orang kafir itu), hingga apabila datang kematian kepada seseorang dari mereka, dia berkata: “Ya Tuhanku kembalikanlah aku (ke dunia),
100. agar aku berbuat amal yang saleh terhadap yang telah aku tinggalkan. Sekali-kali tidak. Sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkannya saja. Dan di hadapan mereka ada dinding sampai hari mereka dibangkitkan.
6. Al Ahzaab:
016. Katakanlah: “Lari itu sekali-kali tidaklah berguna bagimu, jika kamu melarikan diri dari kematian atau pembunuhan, dan jika (kamu terhindar dari kematian) kamu tidak juga akan mengecap kesenangan kecuali sebentar saja”.
7. Ad Dukhaan:
034. Sesungguhnya mereka (kaum musyrik) itu benar-benar berkata,
035. “tidak ada kematian selain kematian di dunia ini. Dan kami sekali-kali tidak akan dibangkitkan,
8. Al Waaqi’ah:
060. Kami telah menentukan kematian di antara kamu dan Kami sekali-kali, tidak dapat dikalahkan,
9. Al Jumu’ah:
007. Mereka tiada akan mengharapkan kematian itu selama-lamanya disebabkan kejahatan yang telah mereka perbuat dengan tangan mereka sendiri. Dan Allah Maha Mengetahui akan orang-orang yang zalim.
008. Katakanlah: “Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu Dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan”.
10. Al Munaafiquun:
010. Dan belanjakanlah sebagian dari apa yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang kematian kepada salah seorang di antara kamu; lalu ia berkata: “Ya Tuhanku, mengapa Engkau tidak menangguhkan (kematian) ku sampai waktu yang dekat, yang menyebabkan aku dapat bersedekah dan aku termasuk orang-orang yang saleh?”
011. Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.
11. Al Haaqqah:
027. Wahai kiranya kematian itulah yang menyelesaikan segala sesuatu.
12. Yunus:
049. Katakanlah: “Aku tidak berkuasa mendatangkan kemudharatan dan tidak (pula) kemanfa`atan kepada diriku, melainkan apa yang dikehendaki Allah.” Tiap-tiap umat mempunyai ajal. Apabila telah datang ajal mereka, maka mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak (pula) mendahulukan (nya).
13. Al Hijr:
099. dan sembahlah Tuhanmu sampai datang kepadamu yang diyakini (ajal).
14. As Sajdah:
011. Katakanlah: “Malaikat maut yang diserahi untuk (mencabut nyawa) mu akan mematikan kamu; kemudian hanya kepada Tuhanmulah kamu akan dikembalikan.
15. Muhammad:
020. Dan orang-orang yang beriman berkata: “Mengapa tiada diturunkan suatu surat?” Maka apabila diturunkan suatu surat yang jelas maksudnya dan disebutkan di dalamnya (perintah) perang, kamu lihat orang-orang yang ada penyakit di dalam hatinya memandang kepadamu seperti pandangan orang yang pingsan karena takut mati, dan kecelakaanlah bagi mereka.
027. Bagaimanakah (keadaan mereka) apabila malaikat (maut) mencabut nyawa mereka seraya memukul muka mereka dan punggung mereka?
16. Al Anbiyaa’:
034. Kami tidak menjadikan hidup abadi bagi seorang manusiapun sebelum kamu (Muhammad), maka jikalau kamu mati, apakah mereka akan kekal?
035. Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan.
17. Al Mu’minuun:
015. Kemudian, sesudah itu, sesungguhnya kamu sekalian benar-benar akan mati.
18. Al Ankabuut:
057. Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan.
19. Luqman:
034. Sesungguhnya Allah, hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang Hari Kiamat; dan Dia-lah Yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. Dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.
20. Az Zumar:
030. Sesungguhnya kamu akan mati dan sesungguhnya mereka akan mati (pula).

042. Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan (memegang) jiwa (orang) yang belum mati di waktu tidurnya; maka Dia tahanlah jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan jiwa yang lain sampai waktu yang ditentukan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir.

Sumber BO - 4-6-2016



Ramadhan Aku Tunggu Mu Datang

Posted on Monday, May 30 @ 12:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah



Assalamualaikum WBT dan selamat sejahtera,

Lebih kurang seminggu lagi kita akan menerima kedatangan bulan yang mulia, bulan yang tinggi darjatnya, bulan yang menjanjikan ganjaran seribu bulan, tidak lain tidak bukan Ramadhan Al-Mubarak. Tak sabar rasanya untuk nak menjalani ibadah puasa wajib ini. Yang menariknya, bagi kami yang berada di bumi Ireland ini, waktu berpuasa bakal mencecah 19 jam pada tahun ini, sama seperti tahun-tahun lepas.

Insyallah ini adalah tahun ke-3 saya dan zaujah berpuasa di sini. Untuk makluman rakan-rakan sekalian, di Ireland, bulan Ramadhan jatuh pada musim panas yang waktu siangnya adalah lebih panjang daripada waktu malam. Jadi jika waktu siang lebih panjang, maka sudah tentu tempoh berpuasa di sini adalah lebih lama. Pada musim panas, matahari akan terbit seawal jam 5 pagi dan akan terbenam sekitar jam 10 malam. Jadi tempoh berpuasa di sini adalah lebih kurang 19 jam.
Itulah pengalaman yang tidak dapat kami lupakan semasa berpuasa di sini. Nak saya cerita pengalaman saya? Boleh, tapi sabar dulu ye. Dalam post ini saya tidak mahu tulis panjang-panjang sebab saya akan kongsikan secara panjang lebar apabila tiba bulan Ramadhan nanti. Yang penting, saya memang tidak sabar-sabar menunggu kedatangan bulan ini. 19 jam itu bukan ukuran. Takwim Ramadhan saya dah ambil petang tadi. Kepada rakan-rakan di Galway yang ingin mendapatkan takwim tersebut boleh dapatkannya di kedai-kedai halal di Galway. Saya ambil takwim tersebut di Aroma.
Diharap kita sama-sama bersedia untuk mengetuk pintu Ramadhan ini, kerana pada bulan ini juga, dibuka pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka dan diikat semua syaitan (HR Imam Bukhari, Muslim, Nasai’e, Ahmad dan Baihaqi). Ketuklah pintu-pintu syurga ini, agar ia terbuka untuk kita dan juga dapat melangkah ke dalamnya dengan riang dan gembira. Semoga ibadah puasa kita pada tahun ini adalah lebih baik berbanding ibadah puasa kita yang terdahulu. Hindarlah diri kita dari menjalani puasa yang sia-sia, yang hanya mendapat lapar dan dahaga.
Ramadhan Aku Tunggu Mu Datang.
Penulis: Aizen Nasa a.k.a. Watcher

Sumber TKO - 30-5-2016







Jadual Waktu Berbuka Puasa dan Waktu Imsak 2016 Setiap Zon Seluruh Malaysia


Posted on Friday, May 27 @ 06:56:23 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah


Jadual_Waktu_Berbuka_Puasa

Jadual Waktu Berbuka Puasa dan Waktu Imsak 1437H/2016
. Sempena kedatangan Ramadhan Al-Mubarak tahun ini, kami ingin berkongsi jadual waktu imsak dan waktu berbuka puasa setiap zon bagi seluruh negeri di Malaysia.

Jadual yang dipetik dari portal MyWaktuSolat.com yang berpandukan kepada takwin yang dikeluarkan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Hanya klik setiap pautan zon yang dikehendaki.
JOHOR

KEDAH

KELANTAN

MELAKA

NEGERI SEMBILAN

PAHANG
PERAK
PERLIS
PULAU PINANG
SABAH
SARAWAK
SELANGOR
TERENGGANU
WILAYAH PERSEKUTUAN
Semoga bermanafaat. -Vianur.com

Sumber TKO - 27-5-2016





Penyampai Ikim.fm turun padang sampai sumbangan

HARAKAHDAILY | .

KUALA LUMPUR: Islamic Aid Malaysia (IAM) dan Radio Ikimfm melancarkan program Imarah Ramadan-Bantulah Mereka Berbuka bagi memeriahkan bulan Ramadan yang bakal menjelang.

Memasuki tahun keempat penganjurannya, program itu bertujuan untuk berkongsi keceriaan dan kemeriahan Ramadan bersama-sama dengan golongan yang kurang berkemampuan.

Program itu merupakan aktiviti kebajikan dengan konsep ziarah sambil menyumbang dan melihat sendiri serta merasai kesusahan dan penderitaan warga miskin yang memerlukan.

Melalui program itu, para penyampai Ikim.fm bersama sukarelawan IAM akan turun padang berkunjung ke beberapa lokasi terpilih di Johor, Perak dan Kelantan dalam menghulurkan sumbangan.

Majlis yang diadakan di Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim) semalam itu dihadiri Timbalan Ketua Pengarah Ikim, Dr Mohd Zaidi Ismail dan Presiden IAM, Zawahir Abdullah.

Majlis itu juga turut menyaksikan penyerahan sumbangan pek makanan 'Imarah Ramadan' yang pertama untuk tahun 2016 yang melibatkan pekerja bawahan Ikim sebagai penerima manfaat. - HARAKAHDAILY 26/5/2016

Sumber HD - 26-5-2016



Solat tarawih pantas tidak sah - Mufti Wilayah

BERNAMA | .


PUTRAJAYA: Solat yang dilakukan secara pantas dan dilaksanakan secara tergopoh-gapah adalah tidak sah menurut pandangan Mazhab Syafie, kata Mufti Wilayah Persekutan Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.

"Tidak sah solat itu kerana tiada tamakninah menurut pandangan Mazhab Shyafie," katanya ketika mengulas video solat tarawih yang dilaksanakan sebanyak 23 rakaat (termasuk solat Witir) dalam masa 10 minit sahaja yang kini viral di media sosial.

Katanya asas pelaksanaan rukun solat haruslah disertai perbuatan tamakninah atau berhenti sejenak bagi menyempurnakan ibadah tersebut selain membantu seseorang itu untuk khusyuk ketika bersolat.

Beliau berkata roh atau dasar solat itu sendiri adalah khusyuk dan bukannya dilaksanakan seperti dalam bentuk perlumbaan atau tergopoh-gapah.

"Adalah wajar untuk mengekalkan apa yang kita lakukan di Malaysia ini dengan adanya tamakninah dan perbuatan-perbuatan solat lain yang dapat membantu seseorang itu menumpukan perhatian ketika solat tanpa tergopoh-gapah," katanya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas pelancaran Pondok Moden Al-'Abaqirah oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom di sini hari ini. - Bernama

Sumber HD - 1-7-2015








Tarawih Dihujung Tangga
Posted on Wednesday, July 01 @ 18:11:35 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh Taufik Hakim Ahmad Wahab


imej-sensasi.org

Dia hanya mampu berhenti di kaki tangga masjid, duduk di kerusi rodanya dan kepalanya tertunduk longlai. Sekali sekala menyapa lemah para makmum yang melewati.

Awalnya hatiku gagal menangkap kehebatan sosok tubuh ini mungkin dek kerana kakinya yang mungkin tidak mampu menjejak bumi. Mungkin keadaanku yang tergesa2 naik ke ruang solat untuk menunaikan solat maghrib menyebabkan kehadirannya di situ ku anggap biasa2 sahaja. Lebih2 lagi ini pertama kali aku menjejakkan kaki ke masjid ini. Singgah untuk solat maghrib. Tiada seorang pun yang ku kenali di sini.

Usai solat maghrib kami sekeluarga terus menuju kedai makan tepi jalan berhadapan dengan masjid untuk makan malam kerana waktu berbuka tadi kami hanya sempat berbuka puasa dengan roti yang diagih2kan oleh Pihak Tesco pada malam sebelumnya di Masjid Sultan Ibrahim. Mujur kakak Sofiyyah dan Abqari sempat membawa bersama bungkusan makanan Tesco tersebut dari rumah.

Rancangan awal untuk berbuka puasa di Tesco Extra setelah mendapatkan stok barang untuk butikazya (butik pakaian Muslim) terpaksa dibatalkan kerana perlu berurusan dengan pihak pembekal biskut raya. Sebahagian biskut raya yang kami jual kami ambil dari pembekal untuk menambah pilihan kepada biskut2 homemade yang kami buat sendiri dengan jenama Mubarak Cookies yang kini boleh didapati di pintu masuk utama Tesco Kuala Selangor.

Kesian pula dengan anak2 yang masih kelaparan meminta makanan yang lebih ‘special’ untuk malam ini. Tanpa berlengah kami bersegera menuruni tangga masjid menuju kedai makan tersebut. Dan pemuda istimewa itu masih di situ. Dengan wajahnya tertunduk lesu.

Azan isyak berkumandang. Alhamdulillah Tuhan gembirakan juga kami dengan makan malam yang lazat. Benarlah sepertimana hadis mengatakan kegembiraan Mukmin yang berpuasa itu saat berbuka.

Setelah habis azan kami kembali ke masjid untuk solat Isyak. Hairan, pemuda itu masih di situ. Dalam keadaannya yang seperti tadi. Sesekali mengangkat kepalanya melemparkan senyuman melihat telatah anakku Abqari berlari dan bermain sambil menaiki tangga. Plastik teh o nya bersama bungkusan makanan masih tergantung rapi di pemegang kerusi rodanya. Ku kira dia berbuka puasa di situ tadi. Di tempat yang sama.

Selesai solat Isyak, kami bercadang untuk pulang berterawih di rumah sahaja memandangkan masih ada sejam lagi perjalanan yang perlu ditempuh. Kami pun menuju ke kereta. Menuruni anak tangga masjid dan pemuda itu masih di situ.

Sesampai di kereta, rancangan untuk pulang terus gagal memandangkan ada jemaah terawih yang meletakkan kenderaannya di belakang kami. Kami terhalang untuk pulang. Plan B. Selesaikan terawih di masjid itu. Mudahan2 pemilik kereta itu membuat 8 rakaat supaya kami dapat pulang awal. Perancangan ALLAH. Kami pasrah. Walaupun badan sudah keletihan. Berkat Ramadhan kami gagahi jua.

Menuju semula ke ruangan solat di tingkat atas. Tanpa disangka bertemu lagi dengan pemuda berkerusi roda tadi. Dia masih di situ. Ku lewat di hadapannya. Ku lihat kedua tangannya terangkat sedikit.

Berderau darahku sedikit kali ini melihat situasi itu. Rupanya dia sedang mengangkat takbir untuk mengikut imam yang baru memulakan solat terawih di tingkat atas.

Entah kenapa, bagaikan ada hembusan yang bertiup di hati ini melihatnya sedang lemah mengangkat takbir.

Kagum, hiba, sedih. Bercampur baur. Tanpa berlengah Ku capai handphone dari poket. Segera aku snap sosok tubuh yang sedang solat di atas kerusi roda itu sambil menaiki tangga. Dalam hati ingin juga ku bantu dia ke atas, tetapi dia sudah pun memulakan solatnya. Dan aku sendiri tergesa-gesa naik bersama anak-anak lelakiku untuk solat terawih sambil memimpin anakku yang kecil menaiki tangga.

KAGUM. Dia kurang upaya. Namun jiwanya yang bersungguh mencari cinta Tuhannya membuatkan dirinya gagah perkasa menunggu di situ sejak maghrib hingga terawih dalam keadaan sekeliling yang kurang selesa. Tidak menjadikannya alasan untuk ternafi daripada melayakkan dirinya menjadi Insan bertaqwa sepanjang Ramadhan.

SEDIH. Aku yang lebih kelihatan lebih sempurna secara fizikal daripadanya tak setabah itu dalam membuktikan kesungguhanku untuk meraih rahmat ALLAH di bulan Ramadhan.

HIBA. Mungkin berkat DOA Insan2 sepertinya, Aku dan seluruh umat Islam diberi ALLAH kekuatan dan kesihatan untuk menjalani ibadah di bulan Ramadhan.

Ya, perancangan ALLAH menginginkan aku mengambil hikmah. Tiada yang sia2 di dalam tadbir Yang Maha Esa. Syukurku ya ALLAH.

Hidupkanlah hatiku ya ALLAH supaya apa sahaja yang berlaku di sekelilingku walaupun sekecil2 perkara, memperjelaskan lagi kebesaranMu di mataku.

Ku turuni anak2 tangga itu sekali lagi setelah terawih untuk pulang dan INSAN ISTIMEWA itu sudah tiada di situ. Mudahan2 pihak pengurusan masjid dapat membuat sesuatu supaya pemuda tadi dapat menunaikan solat di ruangan solat di tingkat atas. Tak terbayang betapa gembiranya dia nanti sekiranya waktu itu tiba.

IMANnya pada TUHANnya telah menguatkan dirinya yang lemah di pandangan INSAN.

#memoirramadhan
#masjidtunkuabdulaziz


Facebook
Sumber TKO - 1-7-2015

Apa yang berlaku pada tubuh semasa berpuasa?


Apa Yang Berlaku Pada Tubuh Badan Kita Semasa Berpuasa?

Jantung dan darah - Darah akan kurang dipamkan ke sistem pencernaan badan. Oleh itu ia akan dihantar ke tisu-tisu badan yang lain. Selain itu, badan akan menggunakan tempoh berpuasa ini untuk mengeluarkan kolesterol yang tersumbat pada dinding-dinding saluran darah.

Paru-paru - Paru-paru akan menyerap beribu-ribu jenis toksin semasa kita bernafas. Puasa dapat membantu paru-paru menyingkirkan toksin yang berbahaya kepada tubuh badan kita.

Perut dan usus - Perut dan usus akan menggunakan masa berpuasa ini untuk mencuci dan menyingkarkan bahan-bahan buangan untuk memastikan sistem percernaan badan kembali efisien.

Hati - Hati menyediakan badan dengan glikogen iaitu sumber tenaga kedua badan dan menukarkan lemak kepada gliserol ketika tiada glukosa (daripada makanan).

Ginjal - Semasa kita berpuasa, ginjal akan meningkatkan kadar dialisis iaitu proses penyingkiran garam dan air untuk menurunkan tekanan darah.

Dengan berpuasa, ia memberikan manfaat secara fizikal dan meningkatkan kesihatan badan kita ke tahap optimum.

Sumber HD - 22-7-2014









Makan kurma? Ada caranya…


"Dan Kami jadikan padanya kebun-kebun kurma dan anggur dan Kami pancarkan padanya beberapa mata air." (Yaasiin: 34)

Dalam Thibbun Nabawi disebutkan oleh Ibnu Qayyim, kurma termasuk kumpulan jenis makanan, ubat atau buah-buahan. Kurma matang bersifat panas pada peringkat kedua dan kering pada peringkat pertama, ia dapat meningkatkan keinginan seksual dan menguatkan perut.

Namun di antara pelbagai manfaatnya dijelaskan oleh imam Ibnu Qoyyim, kurma yang telah masak (ruthob) juga cepat reput (dalam perut), menyebabkan rasa haus, boleh merosakkan gigi, merosakkan darah dan menyebabkan sakit kepala, pelbagai tersumbat serta kesakitan di prostat. Lalu bagaimana jika ingin mengelakkan kesan yang tidak menyenangkan ini?
kurma dengan tembikai

Salah satu resipi kesihatan yang dilakukan oleh Rasulullah SAW adalah mencegah bahaya makanan dan mengelakkan kesan sampingan dengan mengambilnya bersama makanan lain sehingga dapat meredam bahaya makanan tersebut.

Dalam satu riwayat disebutkan,

“وَكَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم يَأْكُلُهُ مَعَ الرُّطَبِ” خ

"Nabi SAW pernah memakannya (timun) bersama kurma segar." (HR Al-Bukhari).

Mengenai hadits ini Ibnu Qayyim mengemukakan bahawasannya timun itu bersifat sejuk pada tingkat kedua, boleh meredamkan rasa haus, mempunyai aroma yang menyegarkan dan menyejukkan perut.

Kesimpulannya, kurma bersifat panas sementara timun adalah sejuk, dan masing-masing akan sesuai dengan yang lain, di samping itu akan meneutralkan bahaya di antara keduanya.

Meneutralkan kesan makanan yang bersifat panas dilakukan dengan bahan yang sejuk dan juga sebaliknya atau makanan yang bersifat kering dengan yang bersifat lembap dan begitu sebaliknya. Cara ini akan menghasilkan bahan lebih lembut. Ia juga dianggap sebagai salah satu kaedah rawatan dan tindakan pencegahan terbaik.

Maka dari segi teori keseimbangan unsur, dapat diketahui landasan terhadap kebiasaan makan Rasulullah SAW. Hadis lain yang mendedahkan hal sama adalah,

أَنَّهُ كَانَ يَأْكُلُ الْبِطِّيْخَ بِالرُّطَبِ وَيَقُوْلُ : يَدْفَعُ حَرُّ هَذَا بَرْدُ هَذَا، وَبَرْدُ هَذَا حَرُّ هَذَا. رواه ت ود.

"Bahawa beliau pernah makan tembikai dengan kurma ruthab, beliau berkata, 'Menolak yang panas ini dengan yang sejuk ini, dan menolak yang sejuk ini dengan yang panas ini'." (HR. At-Tirmidzi dan Abu Dawud).

Maka dengan berlandaskan tuntunan yang ada, teori keseimbangan unsur makanan akhirnya menjadi kajian yang menarik di mata para ulama yang diberikan petunjuk oleh Allah SWT.

Ibnu Qayyim menyebutkan dalam At-Thibbun Nabawi bahwasannya diriwayatkan dengan sahih bahawa Rasulullah SAW biasa memakan kurma dengan keju, atau menyantapnya dengan roti.

Ibnu Qoyyim juga menyarankan mengambil Sakanjabin (sirap yang diperbuat dari madu dan cuka) untuk meneutralkan kesan sampingan akibat banyak mengambil ruthob seperti sakit kepala, kelebihan hempedu hitam dan merosakkan gigi.

Selain itu kaedah menyeimbangkan sifat makanan dengan menggunakan makanan lain yang mempunyai sifat berlawanan dapat menguatkan potensi (bersifat sinergi) atau menambah manfaat makanan tersebut, sebagai contoh adalah jenis kurma terbaik, iaitu kurma ajwa.

Imam Adz-Dzahabi menjelaskan dalam Ath-Thibbun Nabawi, "Kurma ajwa adalah makanan yang bagus lagi mencukupi, jika ditambah minyak sapi padanya sempurnalah kecukupannya."

Sedangkan Al-Maqdisi mengatakan tamr (kurma kering) boleh meneutralkan Jummar (jantung pohon kurma), juga mengambil busr (kurma yang hampir masak) diiringi dengan sakanjabin. Wallahu 'Alam.

* Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber eramuslim.com | Joko Rinanto

Sumber HD - 13-7-2014

Kisah menarik tentang bersedekah di Mekah


Ini kisah menarik tentang amalan bersedekah yang dilakukan oleh seorang hamba Allah ketika berada di Tanah Suci Mekah. Kisah ini saya terdengar ketika sedang memandu di kawasan Kedah dalam satu atau dua bulan sudah.

Macam biasa bila memandu seorang diri atas lebuh raya, saya akan buka radio yang ada orang bercakap sebagai teman memandu. Tak dengar CD sebab semuanya rakaman dan bukannya perbualan secara live.

Jika buka radio terutamanya siaran radio tempatan, saya boleh dengar celoteh DJ secara live dan menyegarkan. Terasa macam ada orang hidup sedang berbual dengan kita yang boleh menghilangkan mengantuk.

Hari itu saya memandu menuju ke Pulau Pinang dari Kuala Perlis dan ketika melalui tanah Kedah kebetulan ada siaran radio yang berbicara tentang agama. Radio itu menjemput seorang Ustaz yang saya tak ingat siapa namanya sebab masuk siaran sekerat jalan.

Ustaz kongsi cerita menarik tentang sedekah

Ustaz ketika itu menceritakan tentang amalan sedekah dan kaitannya dengan mengikhlaskan diri. Katanya kalau nak bersedekah, kita berikan saja pada orang yang mahu disedekahkan tanpa berfikir dua atau tiga kali. Tak payah nak pandang ke belakang lagi selepas itu.

Ustaz itu lalu menceritakan pengalamannya pergi ke Mekah dengan seorang hamba Allah yang banyak duit. Hamba Allah itu berazam mahu banyak bersedekah ketika ditanah suci Mekah selepas tahu betapa baiknya amalan tersebut.

Apabila sampai di Mekah, hamba Allah itupun mula melakukan apa yang diniatkannya. Setiap kali bertemu dengan orang susah dia akan berikan wang. Tidak berhenti dia menghulurkan wang dan banyaklah jumlah wang yang disedekahkannya pada orang yang dilihatnya susah.

Satu hari dia sedang melakukan ibadah dan amalan sedekahnya di Masjidilharam macam biasa. Ada seorang pemuda yang elok rupa parasnya dan baik tubuh badannya sentiasa mengikuti Hamba Allah itu ke mana saja dia pergi.

Pemuda itu hanya melihat saja dia bersedekah tanpa buat apa-apa. Bila hamba Allah itu balik ke hotelnya, pemuda itu mengekori dari belakang dan ini disedari oleh hamba Allah tersebut. Bila dah hampir sampai ke hotel diapun menunggu pemuda itu dan memanggilnya.

Pemuda itu datang dan dia bertanya kenapa asyik mengekorinya dari tadi sampai sekarang. Pemuda itu tak kata apa-apa tapi dia mengangkatkan tangannya memohon sedekah dari Hamba Allah tersebut.

Melihat itu, dia lalu berkata kamu sihat tubuh badan, pakaian kemas dan rapi kenapa nak minta sedekah pula. Tak payah nak mengada-ngada. Pergi! jangan ikut aku lagi. Hamba Allah itu lalu berpaling dan meneruskan jalannya balik.

Tiba-tiba dia teringat akan azamnya yang nak banyak bersedekah, lalu dia berpaling semula ke belakang dengan cepat untuk melihat pemuda tadi. Tiada sesiapa di belakangnya itu. Pemuda itu hilang begitu saja tanpa dapat dikesan.

Selepas melalui pengalaman itu, dia terus bergegas mendapatkan ustaz dan menceritakan pengalamannya tersebut dan nampaknya dia rasa amat menyesal dengan sikapnya. Apakah dia tewas diuji dengan niatnya untuk berbanyakkan amalan bersedekah?

Apa pendapat anda dengan kisah menarik di atas?

Apa agaknya yang kita dapat belajar dengan kisah sebegitu sebagai pedoman dalam kehidupan kita. Adakah itu satu contoh bahawa kalau nak bersedekah tak payah nak selidik lagi pada siapa kita berikan sedekah tersebut?

Atau adakah urusan menyelidik pada siapa kita nak bersedekah itu tak perlu dilakukan jika kita berada di Tanah Suci Mekah?

Secara logiknya, semua orang tahu bahawa niat tidak menghalalkan cara. Jadi walaupun niat kita itu baik untuk sedekah pada orang miskin, kalau dah tahu bahawa orang-orang miskin itu sebenarnya menjadi pencacai secara paksa daripada pemeras keringat orang susah yang kejam, kenapa kita perlu terus juga memberikan wang pada mereka sedangkan kita tahu wang itu akan pergi pada manusia berhatibinatang tersebut?

Kalau kita dah tahu ada banyak penipu ambil kerja mudah jadi peminta sedekah sedangkan mereka kaya raya banyak duit hasil dari kerja minta sedekah itu, kenapa kita perlu juga berikan sedekah. Bukankah niat tidak menghalalkan cara...?

Kalau kita tahu bahawa ada orang yang mempergunakan kanak-kanak untuk ke hulu dan ke hilir untuk minta sumbangan atau sedekah dan wang yang kita salurkan pergi pada orang yang ambil kesempatan tu, kenapa kita perlu sedekah juga pada mereka? apakah niat baik kita menghalalkan cara bersedekah kita yang pastinya pergi pada orang yang tak guna...?

Apa pendapat anda?

Sumber HD - 10-7-2014

No comments:

Post a Comment