BLOG MULAI :

BLOG MULAI :10 JULAI 2014 / 12 RAMADHAN 1435H HARI INI : 10 JULAI 2017 / 16 SYAWAL 1438H ULANG TAHUN KE-3.

Thursday, July 10, 2014

LUAR NEGARA - IRAQ DAN SYRIA

Kami cuma kanak-kanak, bukan pengganas

HARAKAHDAILY | .


http://www.harakahdaily.net.my/index.php/berita-utama/42934-kami-cuma-kanak-kanak-bukan-pengganas

Seorang kanak-kanak Syria berusia tujuh tahun memperoleh ribuan follower Twitter hanya dalam masa satu bulan selepas menghantar mesej dari bandar yang dilanda perang, Aleppo.

"Kami cuma kanak-kanak, bukan pengganas. Kami ingin hidup damai," ujar Bana Alabed, yang tinggal di daerah Tariq al-Bab Aleppo, kepada Anadolu Agency.

Akaun Twitter Bana @alabedbana telah mengumpulkan lebih daripada 75,000 follower sejak dibuat pada bulan September lalu.

Bana menulis di akaun twitternya dalam bahasa Inggeris, berkongsi foto-foto persekitaran dan menyiarkan video dirinya bercakap kepada beribu-ribu followernya.

Dibantu oleh ibunya, seorang guru bahasa Inggeris, Bana memberikan update berkaitan pengeboman udara yang telah menghancurkan bandar dan mengorbankan orang awam.

Dia juga menyiarkan video dan gambar-gambar dirinya dan menulis bersama kakaknya atau membaca dalam usaha untuk mengalihkan perhatian diri dari serangan udara.

Bana juga telah menyebut kepada Presiden AS Barack Obama dan Perdana Menteri Inggeris Theresa May untuk mencari bantuan.

Dia mengatakan kepada Anadolu Agency bahawa dirinya membuat akaun Twitter untuk menunjukkan kepada dunia bagaimana anak-anak Syria yang dibunuh dan menarik perhatian atas perjuangan sehari-hari yang mereka hadapi. [Islampos]

Sumber HD - 23-10-2017

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Serangan udara Aleppo jenayah perang - Liga Arab

HARAKAHDAILY | .













http://www.harakahdaily.net.my/index.php/berita-utama/42693-serangan-udara-aleppo-jenayah-perang-liga-arab

Liga Arab menggesa masyarakat antarabangsa untuk segera campur tangan dalam menghentikan pertumpahan darah di bandar Aleppo, utara Syria, lapor Anadolu Agency.

Dalam sebuah kenyataan hari Sabtu lalu, jurucakap Liga, Mahmoud Afifi mengecam pengeboman udara berterusan terhadap hospital dan orang awam di Aleppo.

"Serangan udara secara rawak dan serangan bom serta pengepungan tidak berperikemanusiaan di Aleppo timur, sama saja dengan jenayah perang," tegas Afifi.

Jurucakap itu menggambarkan situasi kemanusiaan di Aleppo timur sebagai "tak tertahankan", dan dirinya menggesa gencatan senjata segera untuk membolehkan kemasukan bantuan kemanusiaan ke bandar tersebut. [Islampos]

Sumber HD - 3-10-2016

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Jumaat selamatkan Aleppo - Kesatuan Ulamak Sedunia

HARAKAHDAILY | .



http://www.harakahdaily.net.my/index.php/berita-utama/42647-jumaat-selamatkan-aleppo-kesatuan-ulamak-sedunia

Setiausaha Agung Kesatuan Ulamak Islam Sedunia, Sheikh Dr Ali Al-Qurrah Daghi, menyeru umat Islam, bangsa Arab, dan seluruh dunia agar menzahirkan kemarahan pada hari Jumaat ini, 30 September, dengan menggunakan hashtag اغضب_لحلب# sebagai tanda sokongan kepada bandar Aleppo yang dicengkam kekejaman rejim Syria serta sekutu mereka yang disaksikan seluruh dunia.

Namun, menurutnya lagi, kekejaman ini tidak akan membuahkan sebarang hasil kerana harapan yang ada hanya kepada Allah agar memberi kemenangan Revolusi Syria Merdeka mengalahkan musuh-musuhnya serta juga harapan buat masyarakat dunia yang wajib membantu rakyat Syria menghadapi isu ini.

Sheikh Al-Qurrah Daghi turut menyeru ulamak, para khatib dan barisan pimpinan seluruh dunua agar memfokuskan khutbah Jumaat mereka nanti tentang Aleppo, kebangkitan dan kejatuhannya ke tangan para diktator, serta menyebut tentang peranan ummah dan dunia.

Beliau turut menyeru supaya para ulamak berada di barisan hadapan seluruh ummah dalam menzahirkan kemarahan dan tekanan demi menumbangkan kezaliman dan sikap kuku besi dari terus membelenggu bumi Syria dan tanah-tanah lain yang dijarah dan dihancurkan tangan-tangan jahat.

Setiausaha Agung Kesatuan Ulamak Islam Sedunia itu juga menyeru masyarakat antarabangsa agar menghentikan sebarang hubungan politik serta membongkar topeng Bashar Al-Asad, rejimnya dan sekutu mereka serta menyokong rakyat Syria mencapai kemerdekaan.

Beliau berkata demikian sambil menegaskan bahawa umat ini tidak akan terus-menerus dalam keadaan lemah bahkan jiwa merdeka mereka dinanti-nantikan suatu masa nanti. (http://ulamasedunia.org)

Sumber HD - 28-9-2016

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Negara Teluk, Turki Mungkin Membekalkan ‘MANPADS’ Kepada Pejuang Syria

Hancurnya gencatan senjata Syria telah meningkatkan kemungkinan bahawa negara-negara Teluk mungkin membekalkan senjata kepada pejuang Syria dengan pelancar peluru berpandu dibahu (gambar) untuk mempertahankan diri terhadap pesawat pejuang Syria dan Rusia.


Namun para pegawai AS berkata pada hari Isnin, AS akan terus mengekalkan keputusan bahawa rundingan adalah satu-satunya cara untuk menamatkan pembunuhan beramai-ramai di Syria.

Kedua-dua tindakan diatas ada ekoran tentera Syria yang disokong Rusia tentera mempergiatkan pengeboman ke atas Aleppo, kawasan bandar utama terakhir yang berada di tangan pejuang.

Percubaan terakhir untuk menamatkan perang saudara yang berlanjutan selama lima setengah tahun di bumi Syam telah berkecai pada 19 September apabila konvoi bantuan kemanusiaan dibom dalam serangan yang dipersalahkan Washington ke atas pesawat Rusia.
Moscow menafikan penglibatan itu.

Pada hari Isnin, bekalan perubatan telah sampai di timur Aleppo, dalam situasi mangsa perang berbondong-bondong ke hospital yang hampir tidak berfungsi.


Dalam masa yang sama, Syria dan sekutunya Rusia mengabaikan rayuan Barat untuk menghentikan pengeboman.

Kegagalan usaha diplomatik terkini itu membawa kemungkininan negara-negara Teluk Arab atau Turki meningkatkan bekalan senjata kepada puak pejuang, termasuk peluru berpandu anti-pesawat yang dilancarkan dibahu, sesuatu yang dihalang oleh Amerika Syarikat sehingga kini.

Seorang pegawai AS, bercakap dengan syarat namanya disiarkan berkata, Washington telah menyimpan sejumlah besar sistem pertahanan udara manusia mudah alih atau MANPADS tersebut.

AS cuba menyatukan sekutu Barat dan Arab walaupun menyalurkan latihan dan infantri senjata sederhana kepada kumpulan pembangkang semasa ia mengejar perundingan dengan Moscow.

Kecewa dengan kegagalan Washington menyebabkan sekutu Teluk atau Turki tidak lagi akan terus mengikuti jejak AS dan membuka jalan kepada individu kaya untuk mencari dan membekalkan MANPADS kepada kumpulan pejuang.


“Arab Saudi sentiasa berfikir bahawa cara untuk memembolehkan Rusia untuk berundur adalah apa yang telah mereka lakukan di Afghanistan 30 tahun yang lalu dengan menidakkan kuasa udara Rusia melalui pememberian MANPADS kepada mujahidin,” kata seorang lagi pegawai AS.

Ditanya adakah Amerika Syarikat bersedia untuk berbuat apa-apa usaha di luar rundingan untuk cuba untuk menghentikan keganasan, Jurucakap Jabatan Negara Mark Toner berkata, AS tidak menggariskan langkah-langkah lain, tetapi menegaskan bahawa Washington tidak mahu melihat sesiapa mencurah lebih banyak senjata ke dalam konflik.

“Apa yang kamu kehendaki hasilnya adalah hanya satu peningkatan dalam pertempuran yang sudah cukup ngeri, menjadi lebih buruk.”tambah Toner.

Sumber BO -27-9-2016

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bukan Objektif Tentera AS di Syria Untuk Menyingkirkan Assad

Seorang pegawai tertinggi tentera AS memberitahu Kongres pada hari Khamis bahawa AS tidak mempunyai objektif ketenteraan untuk menghapuskan Assad dari tampuk kuasa,.

Beliau menambah, sambil menambah mengeluarkan Assad bukan objektif politik Angkatan Demokratik Syria (SDF), yang diketuai oleh sekutu Syria PKK sebuah organisasi yang disenaiakan pengganas, Unit Perlindungan Rakyat (YPG).

Kenyataan Pengerusi Ketua Turus Bersama, Jeneral Marin AS Joseph Dunford (Gambar kanan), telah dibuat berdasarkan satu soalan yang diajukan Senator Lindsey Graham (R-South Carolina) daripada Jawatankuasa Angkatan Bersenjata Senat.



Lindsey bertanya sama ada tujuan Amerika Syarikat bertujuan melengkapkan SDF dan adakah keutamaan bagi SDF atau AS adalah untuk menyingkirkan Assad.

Menjawab soalan itu, lebih awal daripada comments Dunford ini, Setiausaha Pertahanan Ash Carter berkata: “Saya menyokong terus bekerja dengan mereka, ya, kami telah menyediakan mereka beberapa peralatan, kita memberikan mereka senjata.”

Walau bagaimanapun, Dunford balas berkata, “Hari ini, tidak objektif politik yang ditetapkan,” merujuk kepada SDF YPG yang dipimpin.

Graham mengkritik Dunford dan jawapan Carter, katanya: “Jika kuasa utama di Syria tidak bertujuan untuk menghapuskan Assad, maka di manakah angkatan akan datang (untuk menjatuhkan Assad)?”

Sumber BO - 225-9-2016

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rusia Hantar Kapal Induk Ke Mediterranean, Perairan Luar Syria

Peperangan di Syria dijangka berlarutan apabila Menteri Pertahanan Rusia berkata pada Rabu bahawa Moscow telah menghantar kapal induk utamanya untuk meningkatkan kuasa-kuasa di Mediterranean timur di luar Syria.

“Pada masa ini penggunaan tentera laut Rusia ke Mediterranean timur terdiri daripada tidak kurang daripada enam kapal perang dan tiga atau empat kapal sokongan,”katanya.


“Dalam usaha untuk meningkatkan keupayaan ketenteraan kumpulan kami merancang untuk menambah kapal pengangkut pesawat Admiral Kuznetsov kepada kumpulan,”kata Sergei Shoigu tanpa menyatakan tempoh masa yang yang ditetapkan.

Rusia telah terbang kempen pengeboman di Syria bagi tahun yang lalu untuk menyokong Bashar al-Assad dan telah menggerakkan satu kontinjen tentera laut untuk menyokong operasinya.

Ini adalah kali pertama pasca era Soviet, Kuznetsov hanya sanya kapal pengangkut pesawat Rusia yang merupakan sebahagian daripada armada Utara yang berpangkalan di Murmansk, dikerah menyertai penempatan di luar Rusia selepas menjalani kerja-kerja pengubahsuaian.

Rusia mempunyai pangkalan di wilayah Syria yang dikawal kerajaan di mana ia telah menerbangkan pesawat dalam kebanyakan serangan bom di negara itu.

Negara itu juga pernah menerbangkan serangan bom jarak jauh dari pangkalan di Rusia dan melepaskan peluru berpandu dari kapal-kapal di Laut Caspian serta kapal selam di Mediterranean

Sumber BO - 22-9-2016

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Displacement of People of Waer, Homs

In a new episode of the Assad regime’s crimes of systematic demographic manipulation, the government is preparing to displace nearly 100,000 Syrian citizens from district of Waer in Homs, right under the supervision and collaboration of the international community.

After the despot Assad imposed a long and unjust siege – sponsored by the UN – around the town (in the guise of a treacherous ceasefire), for more than two years, during which the people suffered the ravages of hunger and subsequent diseases that killed women, children and elderly people, the traitorous regime is endeavoring today for the displacement of people from Waer, the imposition of criminal demographic change, and a “peace” forced upon the people by force of arms, starvation, intimidation and terror.

The Muslim Brotherhood in Syria reaffirms its previous position rejecting this heinous crime against the Syrian people, and stresses the following:

– Persistence in this and other crimes against the Syrian people empties the political process of all meaning, turns it into a pointless endeavor, pushes the situation into further crisis, and proves that major powers are stalling a solution to this complex crisis and are taking away the rights of the Syrian people, who rose up against the oppressors and made tremendous sacrifices in order to stop the atrocities and the injustice they had suffered for half a century.

– The Assad regime crime is a violation of Un and international covenants and treaties, and also a clear violation of Security Council resolutions from 2013 to 2015. This proves international complicity and conspiracy against the Syrian people, with the participation of many major powers, which did not only keep quiet, but oversaw and collaborated in financing and supporting this crime.


– This crime looks even uglier because it is committed at a time when the Human Rights Council is holding its annual meetings in Geneva, where the Syrian crisis is discussed, which makes it necessary for this Council to take an appropriate moral and legal position on the Syrian issue.

– We call on all relevant Syrian and international organizations to document the details of these regions’ current population, the local residents who lived for many generations in Al-Waer town and other neighborhoods that suffered this same forced displacement crime, or the neighborhoods and cities that lie on the lists of Assad and his allies, which are soon to suffer the same heinous crime. NGOs should also document property and civil records registered in the name of the people of these regions.

– All Arab and Muslim countries must carry their humanitarian, moral and political responsibility to put pressure on the international community to prevent this forced displacement, to protect civilians and to end the blockade imposed against them.

– We congratulate and commend the statement of our brothers in the revolutionary factions and the coalition in this regard, which affirms the truce ends the moment any Waer residents leave the region, and vows reassessment of the whole political process if the international community continues its abject failure to provide protection for besieged areas and indeed to end the siege. We call upon all factions to rise up, united as one, to defend the people in these areas, and in order to safeguard their own existence and popular support which is fading away after all they did in the raging relentless war against that targets their unity, their land and their very souls.
The Muslim Brotherhood in Syria

Sumber BO - 22-9-2016

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Harapan Pudar Untuk Eidul Adha Yang Aman Di Syria

Keganasan telah menular di beberapa kawasan di Syria, tidak lama selepas Amerika Syarikat dan Rusia memeterai perjanjian bercita-cita tinggi yang bertujuan untuk memberi nafas semula ke dalam proses damai.

Lebih daripada 100 orang dilaporkan terbunuh dalam siri serangan bom pada bahagian-bahagian yang dikuasai pemberontak di wilayah Aleppo di utara negara itu, dan di Idlib di utara-barat.
Persoalannya, bolehkah tawaran terkini dari pihak-pihak bertelagah di Syria membawa keamanan?
Serangan paling teruk adalah di bandar Idlib, ibu kota wilayah dengan nama yang sama, di mana mereka mencecah sasaran, membunuh 55 orang awam.


“Sebuah jet pejuang Rusia disasarkan kawasan perumahan dan pasar di Idlib,” kata wartawan Al Jazeera Adham Abu al-Husam, melaporkan dari bandar sebaik pasukan pertahanan awam, anggota bomba dan paramedik bekerja untuk menarik mangsa dari bawah runtuhan.

“Pasar ini penuh dengan orang awam membeli-belah untuk cuti Hari Raya Eidul Adha yang akan datang.”

Di Aleppo, sekurang-kurangnya 46 orang awam, termasuk sembilan kanak-kanak terbunuh dalam pengeboman kawasan dikuasai pembangkang, wartawan Al Jazeera di bandar tersebut.

Serbuan ke Idlib dan Aleppo dipercayai telah dilakukan oleh jet pejuang tentera Syria, atau mereka yang menjadi sekutu utamanya Rusia.

Aleppo, medan pertempuran utama dalam konflik itu, telah menyaksikan pertempuran dipergiatkan antara tentera kerajaan dan pembangkang dalam beberapa bulan kebelakangan ini, menjadikan keadaan kemanusiaan semakin teruk di sana.

Peningkatan dalam keganasan terjadi beberapa jam selepas Amerika Syarikat dan diplomat Rusia mengumumkan perjanjian gencatan senjata selepas rundingan 13 jam di bandar Switzerland Geneva.
Perjanjian itu termasuk gencatan senjata untuk memulakan seluruh Syria pada waktu matahari terbenam Isnin, hari pertama perayaan Islam Eid al-Adha.

Perjanjian itu sebaliknya juga membuka jalan untuk serbuan bersama AS-Rusia terhadap kumpulan bersenjata di Syria, termasuk Negara Islam Iraq dan kumpulan Levant.

Setiausaha Negara Amerika Syarikat John Kerry, muncul lewat pada hari Jumaat di Geneva dari perbincangan dengan Menteri Luar Rusia Sergei Lavrov, berkata perjanjian itu boleh menyediakan satu “titik perubahan” dalam konflik jika pihak-pihak melaksanakannya “dengan niat yang baik.”


Russia adalah sekutu utama Presiden Syria Bashar al-Assad, manakala AS menyokong kuasa-kuasa pembangkang yang berjuang untuk menggulingkan beliau.

Agensi berita Syria, SANA, berkata perjanjian Geneva itu telah mencapai persepakatan “dengan pengetahuan penuh” kerajaan Syria, yang telah meluluskannya.

Pembangkang Syria bertindak balas dengan berhati-hati untuk pakatan itu. Jawatankuasa tinggi Rundingan (High Negotiations Committee-HNC), payung pakatan pembangkang , mengalu-alukan perjanjian itu tetapi menggesa Rusia untuk memberi tekanan kepada kerajaan Assad bagi mematuhi perjanjian itu.

HNC ini Bassma Kodmani bertindak balas dengan perjanjian gencatan senjata

“Kami berharap ini akan menjadi permulaan akhir pengalaman pahit orang awam,” kata ahli HNC Bassma Kodmani.

“Kami mengalu-alukan tawaran jika ia akan dikuatkuasakan. Bagaimana jika Rusia tidak memberi tekanan kepada rejim, kerana itu adalah satu-satunya cara untuk mendapatkan rejim mematuhi? Kami sedang menunggu dengan banyak kebimbangan.”

Satu gencatan senjata sebelumnya, ditaja oleh Amerika dan Rusia pada bulan Februari, gagal.
Sumber: Al Jazeera News Dan Agensi

Sumber BO - 11-9-2016

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rusia Mesti Terima Kenyataan, Assad Mesti Berundur

Bashar al-Assad mesti digulingkan sebagai sebahagian daripada perjanjian damai di Syria, kata Setiausaha Luar UK yang baru Boris Johnson dalam ucapan pertamanya awam mengenai isu itu.
Beliau berkata ia adalah “mesin pembunuhan, tong-tong bom, pada akhirnya, perjuangan beliau untuk survival politik peribadi presiden Syria itu yang telah menyebabkan kira-kira 400,000 kematian, dianggarkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.


Beliau berkata Rusia pun perlu dan menerima hakikat peralihan dalam kepimpinan politik Syria.
Johnson membuat komen dalam ruangan akhbar yang diterbitkan menjelang mesyuarat Jawatankuasa Rundingan tinggi Syria, di London pada Rabu yang dihadiri kumpulan pembangkang di Syria.

Beliau menulis dalam The Times: “akan ada orang mesyuarat di London yang mempunyai pengalaman langsung (apa yang) berjalan Syria tetapi yang benar-benar menolak negara polis gaya Assad. Mereka mahu mewujudkan sebuah negara baru di mana terdapat sekatan dan imbangan dalam kerajaan dan di mana hak-hak wanita dan minoriti dihormati.

“Cita-cita mereka adalah untuk memastikan ruang yang selamat, bebas daripada melampau, yang pelarisan boleh kembali. Di atas semua, Jawatankuasa Rundingan tinggi tidak mewakili kemenangan satu kumpulan mazhab di atas yang lain atau peralihan kuasa dari satu puak di Syria yang lain.”

Pesawat Sukhoi Russia membuat serangan bagi pihak Assad di Syria
Johnson berkata kes itu bagi peralihan politik di Syria telah ditetapkan sedemikian secara meluas dan sesungguhnya walaupun Russia, mesti menerima hakikat.

Tetapi, katanya, mereka masih mengekalkan Assad berkuasa kerana kebimbangan terhadap apa yang berlaku selepas beliau meninggalkan kuasa.

“mesyuarat Jawatankuasa Rundingan tinggi Syria pada Rabu mencadangkan peralihan secara beransur-ansur,”kata Johnson.

“Pertama ada untuk menjadi fasa rundingan enam bulan antara rejim dan pembangkang itu, dengan disertai oleh seramai gencatan senjata dan bantuan kemanusiaan penuh di seluruh negara,
“Seterusnya ada untuk menjadi tempoh 18 bulan di mana Syria adalah untuk ditadbir oleh badan peralihan. Ini, penting, akan menjadi campuran tokoh pembangkang dan wakil-wakil kerajaan semasa dan masyarakat sivil.”katanya.

Komen beliau datang hanya beberapa bulan selepas beliau menulis kolum Daily Telegraph pada Mac 2016, ketika beliau masih Datuk Bandar London, memuji Assad dan Rusia untuk membebaskan bandar purba Palmyra dari ISIL.

Sumber BO - 8-9-2016

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

















Jordan buka sekolah untuk anak-anak pelarian Syria

HARAKAHDAILY | .



http://m.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/42389-jordan-buka-sekolah-untuk-anak-anak-pelarian-syria

Lebih daripada 90,000 kanak-kanak pelarian Syria di Jordan tidak dapat bersekolah pada tahun 2015 lalu. Hal ini mendorong amaran akan munculnya "generasi yang hilang" sebagai akibat dari konflik yang telah terjadi selama lima tahun Syria.

Namun kini berubah, sekurang-kurangnya di Jordan, lapor Khaleej hari ini.

Dibantu oleh pembiayaan antarabangsa, pemerintah Jordan berjanji untuk memberikan ruang bagi semua anak-anak pelarian Syria untuk bersekolah mulai minggu ini. Bantuan itu akan menambah masa belajar hingga petang dan menggaji beribu-ribu guru.

"Pada titik tertentu, menjadi hampir mustahil bagi seorang anak untuk mewujudkan potensi, jika mereka keluar dari sekolah yang lama," kata Robert Jenkins, perwakilan Jordan dari UNICEF, badan perlindungan anak-anak PBB.

"Program kembali ke sekolah tidak hanya akan mempunyai kesan yang besar pada anak-anak, namun akan memberikan kesan positif bagi Jordan dan pembangunan semula potensi masa depan Syria," tambahnya. [Islampos]

Sumber HD -  3-9-2016

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Lima Budak Tembak Mati Tahanan Syria
Posted on Monday, August 29 @ 00:38:21 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah


http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=31488



DAMSYIK - SYRIA. Kumpulan militan Daesh didakwa mengeluarkan sebuah video menunjukkan lima kanak-kanak lelaki Britain membunuh tahanan Syria di wilayah Raqqa, menurut laporan perkhidmatan pemantauan kumpulan pengganas, SITE Intelligence.
Mereka dipercayai dari Britain, Mesir, Turki, Tunisia dan Uzbekistan dan berusia antara 10 hingga 13 tahun.

Video berdurasi selama sembilan minit itu memaparkan kanak-kanak berkenaan memakai pakaian seragam tentera dengan sarung tangan hitam, berdiri di belakang tahanan yang dikenal pasti sebagai perisik.

Sebelum hukuman dijalankan, salah seorang budak menjerit “Tiada sesiapa dapat menyelamatkan orang Kurdish walaupun mendapat sokongan Amerika Syarikat, Perancis, Britain dan Jerman”.
Senjata api kemudiannya diangkat sebelum menembak mati kesemua mangsa.


Difahamkan, Daesh telah merekrut kanak-kanak sebagai pejuang dan setakat ini, terdapat sekurang-kurangnya 12 budak dilaporkan muncul dalam video propaganda kumpulan terbabit. – Agensi

Sumber TKO - 29-8-2016

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------























Serangan udara: 508 rakyat Syria maut dalam seminggu

HARAKAHDAILY | .



http://m.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/42244-serangan-udara-508-rakyat-syria-maut-dalam-seminggu

Lebih daripada 500 orang awam Syria terbunuh sejak 13 hingga 19 Ogos di beberapa bandar di negara yang dilanda perang itu.

Jumlah tersebut berdasarkan keluaran Local Coordination Commiter (LCC) pada Sabtu (20 Ogos).

Sebahagian besar kematian berlaku akibat serangan udara Rusia dan Syria di Aleppo, Idlib, Damsyik dan Hama.

Berdasarkan keluaran LCC, di bandar Aleppo jumlah kematian mencapai 205 orang, sementara di bandar Idlib berjumlah 93, Homs (52), Damsyik (51), Deir Ezzor (38) dan Hama (34).

Majoriti mangsa mati akibat serangan udara dan pertempuran pasukan yang melibatkan pasukan yang setia kepada Presiden Bashar al-Assad.

Seorang aktivis berpusat di Aleppo, Moataz Hamouda berkata, kematian warga awam telah meningkat bersamaan dengan rejim Bashar Al-Assad yang kehilangan banyak wilayah di sana.

Sementara Rusia bertindak balas terhadap kekalahan tentera di Aleppo selepas pukulan kuat pemberontak ke kubu penyokong setia kerajaan.

"Cuba 'meruntuhkan' pengepungan kota dan pengambilalihan benteng ketenteraan oleh pemberontak membuat Syria dan Rusia mengecewakan. Mereka panik dan meningkatkan penggunaan senjata yang dilarang seperti peluru berpandu kelompok hingga fosfor putih dan napalm," kata Hamouda kepada Aljazirah. [Islampos]

Sumber HD - 22-8-2016
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
























Jet Amerika masuk wilayah udara Syria

HARAKAHDAILY | .

                                                                                                               http://m.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/42230-jet-amerika-masuk-wilayah-udara-syria                                                                                                                                                                        Pesawat-pesawat pejuang Amerika memasuki wilayah udara bandar Hassakeh, Syria, untuk melindungi pasukan khas AS di daratan dari serangan udara pemerintah Syria, kata tentera AS.

Pentagon berkata pesawat-pesawat Syria segera berlalu selepas jet-jet AS masuk.

Warga kota berkata pesawat pejuang kerajaan menyerang kawasan Kurdi di sana selama dua hari terakhir.

Ribuan warga dilaporkan telah meninggalkan rumah mereka.

Sebahagian besar bandar Hassakeh dikuasai militan Kurdi, YPG.

Jurucakap Pentagon Kapten Jeff Davis mengatakan bahawa sejauh yang ia tahu, misi yang berlangsung hari Khamis (18/8) adalah kejadian pertama kemasukan pesawat bersekutu ke wilayah Syria untuk menghadapi pengeboman udara oleh pemerintah Syria.

Tentera AS tidak melakukan hubungan radio dengan pesawat Syria. Kapten Davis mengatakan kepada para wartawan bahawa AS telah memberi amaran kepada Syria melalui saluran komunikasi dengan Rusia bahawa mereka akan melindungi pasukan bersekutu.

Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama telah meluluskan penempatan askar-askar pasukan khas di Syria untuk menyokong militia tempatan dalam memerangi apa yang disebut Negara Islam atau ISIS, tapi ia telah berulang kali mengenepikan penghantaran pasukan darat.

Dalam sebuah pernyataan di televisyen, Jumaat semalam, Komando tentera Syria menuduh pasukan Kurdi 'menyerang bangunan-bangunan kerajaan, mencuri minyak dan kapas, menghalang ujian sekolah, menculik warga awam tak bersenjata dan menyebarkan kekacauan dan ketidakstabilan'.

Ini yang membuat tentera melancarkan beberapa serangan, kata kenyataan itu.

Seorang wartawan Kurdi yang berada di Hassakeh, Heybar Othman, mengatakan kepada BBC bahawa itulah pertama kalinya kerajaan Syria melancarkan serangan udara terhadap bandar itu.

Disebutkan, sekurang-kurangnya 12 orang terbunuh dan 33 orang cedera di bandar itu. (Islampos)

Sumber HD - 21-8-2016
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


























Pilu: Foto kanak-kanak Syria diselamatkan dari runtuhan

HARAKAHDAILY | .


http://m.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/42219-pilu-foto-kanak-kanak-syria-diselamatkan-dari-runtuhan                                                                                                                                                                                                                                                                                                              GAMBAR menyayat hati seorang kanak-kanak yang baru diselamatkan dari runtuhan bangunan dikeluarkan aktivis pembangkang Syria. Kanak-kanak yang dianggarkan berusia lima tahun itu tertimbus di bangunan hancur akibat serangan udara kerajaan Syria.

Doktor di Aleppo mengatakan anak itu bernama Omran Daqneesh. Seluruh tubuhnya ditutupi debu dengan bahagian kepala berlumuran darah. Dia duduk di bangku ambulans berwarna oren terang dengan tatapan kosong.

Seorang aktivis pembangkang Syria, Osama Abu al-Ezz berkata kanak-kanak itu dicatat sebagai M10 saat diselamatkan tengah malam dari daerah Qaterji. Serangan udara kerajaan menggegarkan daerah yang dikuasai pemberontak itu sebelumnya.

Abu al-Ezz berkata kanak-kanak itu mengalami luka di kepala tanpa menjejaskan otaknya. Daqnessh telah dirawat dan sudah boleh pulang. Mereka mencatatnya sebagai M10 untuk alasan keselamatan. Pasukan keselamatan boleh masuk ke rangkaian perubatan dan mensasarkan ambulans yang sedang memindahkan pesakit dari satu hospital ke hospital yang lain.

Daqnessh adalah satu dari mangsa yang selamat. Aktivis mengatakan ada lapan mangsa dari serangan udara di Qaterji termasuk lima kanak-kanak.

Fotonya tersebar di dunia maya dan kembali menghentak seperti foto Aylan Kurdi yang terdampar di pantai. Foto Daqneesh sedikit menggambarkan apa yang terjadi di Aleppo. Wilayah itu tidak pernah aman untuk kanak-kanak sebaya dengannya.

Video penyelamatan Daqneesh dikeluarkan Aleppo Media Center pada Rabu. Kelihatan seorang lelaki terburu-buru menggendong kanak-kanak itu ke ambulans ketika tengah malam.

Kelihatan Daqneesh tidak menangis, dia memegang kepalanya dan mendapati darah melumurinya. Dia kemudian menggosokannya ke kerusi ambulans. Demikian Republika. [Islampos]                                                                                                                                                                                            Sumber HD - 19-8-2016                                                                                                                          ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------                                                         



























Dunia 'buta' rejim Assad kembali guna senjata kimia

HARAKAHDAILY | .


 http://m.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/42164-dunia-buta-rejim-assad-kembali-guna-senjata-kimia                                                                                                                                                                                                                                                                                                             Akhbar Inggeris The Guardian mengecam keras sikap membisu kerajaan dunia dan masyarakat antarabangsa atas penggunaan senjata kimia yang dilakukan rejim Bashar Assad terhadap orang awam Syria pada minggu lalu.

"Dunia kembali bungkam selepas rejim Syiah Assad kembali menggunakan senjata kimia di Syria," tulis The Guardian dalam terbitannya pada hari Sabtu lalu.

The Guardian meneruskan, "Satu setengah juta penduduk yang saat ini masih berada dalam pengepungan kembali harus dihadapkan pada 2 tragedi kemanusiaan setelah perang berlangsung sejak 5 tahun yang lalu. Pertama adalah bom varel yang dijatuhkan di penempatan awam, dan yang kedua rejim Syiah Assad kini telah mula menggunakan kembali senjata kimia terhadap penduduk kota".

Pada Khamis lalu, para doktor Syria di bandar Aleppo kembali menemui sejumlah pesakit yang menderita gejala mirip terkena gas klorin, setelah pengeboman yang dilakukan helikopter tempur rejim Syiah Assad di bandar Aleppo.

Senada dengan Guardian, akhbar The New York Times juga melaporkan adanya penggunaan bom kimia klorin di persekitaran Sracb di bandar Idlib, tidak lama sebelum pengeboman bandar Aleppo. Tercatat 4 orang awam terbunuh dan puluhan lain sesak nafas akibat menghidu gas beracun tersebut. (Eramuslim                                                                                                           

Sumber HD - 15-8-2016                                                                                                                            -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------                              





























Kadar kelahiran di Syria turun 60% akibat perang

HARAKAHDAILY | .


 http://m.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/42070-kadar-kelahiran-di-syria-turun-60-akibat-perang                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          Sebuah kajian terbaharu yang dilakukan Fakulti Perubatan di Universiti Damsyik menyatakan bahawa angka kelahiran di Syria menurun sebanyak 60%, akibat meletusnya perang di Syria sejak tahun 2011.

Dalam keterangan Dekan Fakulti Perubatan, Dr Salah al-Sheikh, kepada Sputnik mengatakan: "Banyak alasan yang menyebabkan turunnya angka kelahiran di Syria yang terkenal sebagai negara tersubur di dunia. Di antaranya adalah penghijrahan warga yang melarikan diri keluar negara, ataupun rendahnya angka perkahwinan di negara ini akibat keadaan ekonomi dan keselamatan yang tidak stabil".

"Pada semester awal tahun 2016 jumlah angka kelahiran di negara ini turun hingga 300,000 kanak-kanak, dan dijangka akan terus menurun akibat penghijrahan besar-besaran warga Syria ke luar negara, khususnya kaum muda yang melarikan diri dari perang," ujar Dr Salah al-Sheikh.

Tercatat pada enam bulan pertama pejabat Imigresen Syria telah mengeluarkan 828,000 pasport perjalanan bagi warga yang ingin melarikan diri ke negara-negara Eropah. Jumlah di atas belum ditambah pelarian lain yang pergi ke luar tanpa menggunakan pasport.

Perlu diketahui bahawa Syria dikenali sebagai negara tersubur di dunia dengan kadar kelahiran anak mencapai angak setengah juta orang pertahun, sebelum meletusnya revolusi Arab pada tahun 2011. (Eramuslim                                                                                               Sumber HD - 5-8-2016                                                                                                                                                                                               ------------------------------------------------------------------------------Rejim Syria Gugurkan Bom Klorin

Sebuah pesawat rejim Syria mengebom bandar dikuasai pembangkang di Saraqib di wilayah Idlib barat laut Syria dengan bom dicampur gas klorin lewat Isnin.
Sumber perubatan tempatan berkata epuluh orang, termasuk kanak-kanak, mengalami asfiksia sementara dari serangan.
Beliau berkata, mangsa mengalami keadaan sukar bernafas kerana kekurangan oksigen di dalam darah, yang boleh menyebabkan kematian.
Bom klorin adalah alat kecil letupan yang menggunakan tekanan dihasilkan secara kimia gas klorin gas lain-lain gas gas seperti ‘hidrogen klorida’ untuk menghasilkan letupan. Ia dibuat dengan bekas kedap udara bahagian yang penuh dengan pelbagai bahan klorin.
Pada bulan April, perunding pembangkang Mohamed Alus menuduh rejim Syria menjalankan 43 serangan kimia dan 13 serangan klorin di Syria.
Syria telah dikunci dalam perang saudara yang ganas sejak awal tahun 2011, apabila rejim Bashar al-Assad bertindak keras terhadap protes pro-demokrasi, yang meletus sebagai sebahagian daripada kebangkitan ‘Arab Arab’ dengan keganasan yang tidak dijangka.
Sejak itu, lebih daripada satu perempat daripada satu juta mangsa telah terbunuh dan lebih daripada 10 juta pelarian di seluruh negara perang didera, menurut PBB.
Pusat Kajian Dasar Syria, bagaimanapun, meletakkan angka kematian akibat konflik enam tahun di lebih daripada 470,000 orang.                                                                                                                                                                                                                                                                                    Sumber BO - 3-8-2016                                                                                                                           ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------              

































Rusia tiru zionis guna bom fosforus serang rakyat Syria

HARAKAHDAILY | .



http://m.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/41666-rusia-tiru-zionis-guna-bom-fosforus-serang-rakyat-syria

Setelah berjaya cuba bom berangkai dan hos letupan di Syria, tentera Rusia dikhabarkan sedang menggunakan cara zionis Israel membantai rakyat Palestin di Jalur Gaza, dengan menggunakan bom fosforus putih dalam serangan udara di sebelah utara wilayah Aleppo.

"Pesawat Russia menghujani bandar 'Andan, Hurriyatan, Kafr Hamra, Maa'rah' Artiq, Babis, Yakd al-Adis dengan bom fosforus putih yang diharamkan penggunaannya oleh masyarakat antarabangsa," ujar seorang sumber tempatan Anatolia yang minta dirahsiakan identitinya.

Sumber tersebut menambah, di bandar Hurriyatan dan Kafr Hamra, bekas bom fosforus putih yang dijatuhkan pesawat Rusia telah menyebabkan kebakaran bangunan yang tidak seperti biasa.

Menurut sumber itu lagi, tentera Rusia dilaporkan telah menggunakan bom fosforus putih di wilayah Aleppo sejak sebulan terakhir.

Mempunyai nama lain white phospor, bom fosforus akan terbakar jika bersentuhan dengan udara terbuka dan menyebabkan warna api kuning serta asap putih yang tebal. Dan jika mengenai manusia akan menyebabkan luka terbakar yang dalam serta menyakitkan bahkan dapat menembusi tulang.

Sifatnya yang mudah terbakar kerana bersentuhan dengan udara terbuka menjadikan kulit yang terkena bom fosforus putih akan terbakar lama, kerana selama bersentuhan dengan udara fosforus putih akan terus terbakar sehingga materialnya benar-benar habis. (Eramuslim)

Sumber HD - 23-6-2016





































Kisah guru Syria selamatkan kanak-kanak bawah runtuhan

HARAKAHDAILY | .



http://m.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/41660-kisah-guru-syria-selamatkan-kanak-kanak-bawah-runtuhan

SEORANG guru Syria membentuk pasukan sukarelawan untuk melakukan pencarian dan penyelamatan orang yang terperangkap di bawah runtuhan bangunan.
Mereka mendakwa berjaya menyelamatkan sekurang-kurangnya 13,000 orang dan mencari 9,000 mayat dalam lima tahun terakhir dari perang Syria.

Bibars Meshaal, 28, adalah seorang guru sastera di Aleppo tetapi menyertai dalam operasi mencari dan menyelamat selepas perang bermula pada tahun 2011.

Meshaal berkata dia merancang untuk melarikan diri negaranya lima tahun yang lalu tetapi sebuah insiden membuatnya berubah fikiran, Worldbulletin melaporkan.

"Saya membantu dalam pencarian dan penyelamatan terhadap sebuah bangunan yang hancur. Tiba-tiba, seorang kanak-kanak berusia 1 atau 2 tahun berjaya diselamatkan dan dibawa kepada saya. Saya mengambil anak itu namun dia tidak menangis hanya menatap saya dengan mata hitamnya seperti cuba untuk mengatakan sesuatu," ungkapnya.

Berikutan insiden itu, Meshaal berubah fikiran, dia kemudian membentuk unit menyelamat dengan pemuda sukarelawan Syria dan mula melakukan pencarian dan penyelamatan.

Meshaal berkata pasukannya telah menyelamatkan beribu-ribu nyawa dan menyaksikan ribuan kematian.

"Ini adalah perang yang ganas. Semua jenis senjata, termasuk senjata kimia, digunakan di sini," kata Meshaal.

"Kadang-kadang anda mendapati diri anda membawa mayat seseorang yang anda sempat berbicara dengannya beberapa minit sebelum ini."

Meshaal berkata mereka tidak mempunyai peranti elektronik untuk mengenal pasti elemen-elemen di bawah runtuhan, sehingga mereka menggunakan tangan mereka untuk menggali runtuhan dan mengangkat mangsa.

Dia menambah bahawa ada banyak daerah di Aleppo di mana bom menunggu untuk meletup.

"Lebih banyak kanak-kanak akan mati di Aleppo, perang seolah-olah tidak berhenti segera. Tetapi jika perang berhenti satu hari saja, kita semua harus dipulihkan," tegasnya. [Islampos]

Sumber HD - 22-6-2016

40,000 keluarga Syria lari dari serangan ISIS di Aleppo






































HARAKAHDAILY | .

SERANGAN kumpulan ISIS di daerah Azaz Aleppo telah memaksa 40,000 keluarga meninggalkan rumah mereka, kata seorang pegawai bantuan kemanusiaan.

Ahmed Khatib, seorang pegawai di IHH Humanitarian Relief Foundation, semalam kem al-Hilal yang sudah penuh, sementara setengah daripada pelarian di kem Sijju telah meninggalkan kem.

"Pelarian di daerah ini pada mulanya melarikan diri dari serangan ISIS yang menyerang satu setengah bulan yang lalu di kem al-Haramain Aleppo timur," kata Khatib.

"Sejak serangan intensif, setengah dari pelarian di kem Sijju harus melarikan diri dari penembakan rawak kumpulan ISIS," lapor Anadolu Agency.

Khatib menambah bahawa selepas ISIS menguasai Kafr Kalbin dan desa Jibrin, daerah Mari telah dikepung oleh ISIS dan kumpulan pelampau PYD.

ISIS menguasai sejumlah desa di timur dan selatan Azaz dan berjaya memotong laluan bekalan ke daerah Mari dan daerah lain yang tetap berada di bawah kawalan pejuang pembangkang di luar bandar bahagian utara Aleppo. [Islampos]

Sumber HD - 29-5-2016



Perang Akhir Zaman Akan Bermula Di Aleppo, Syria

Posted on Wednesday, May 18 @ 06:44:38 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu

"

Terdapat banyak sekali koleksi hadis-hadis berkenaan siri peperangan seumpama Armagedddon ataupun Peperangan Dunia ke-3 yang disabdakan Rasullullah s.a.w sebahagiannya digelar 'Hadis-hadis Fitan'. Imam Muslim membawa dalam penyusunan Sahih hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah (r.) berkaitan dengan penaklukkan Konstantinopel (Istanbul sekarang)

Telah bersabda Rasulullah SAW; "Tidak akan terjadi hari kiamat, sehingga kaum Rom turun di kota Amaq (lembah Antioch, Selatan Turki) dan di Dabiq (dekat Aleppo, Syria). Kemudian datanglah suatu pasukan yang menghadang mereka dari Madinah, yang berasal dari penduduk pilihan bumi. Dan ketika mereka sudah berbaris-baris, maka berkatalah orang Rom, Biarkanlah (jangan kalian halangi) antara kami dengan orang-orang yang memisahkan diri dari kami (yang masuk Islam) untuk kami perangi. Maka kaum Muslimin berkata, Demi Allah, kami tidak akan membiarkan kamu memerangi saudara-saudara kami. Dan ketika mereka (Al-Mahdi serta para pengikutnya) telah sampai di Syam, keluarlah Dajjal. Dan ketika mereka sudah bersiap-siap untuk berperang, mereka berbaris dengan rapi. Tiba-tiba, ketika waktu shalat sudah masuk, turunlah Nabi Isa Ibn Maryam a.s." (HR. Muslim dari Sayidina Abu Hurairah R.A)

Sabda Rasullullah s.a.w: "Kamu akan mengadakan perdamaian dengan bangsa Rom dalam keadaan aman lalu kamu akan berperang bersama mereka menentang satu musuh dari belakang mereka.

Maka kamu akan selamat dan mendapat rampasan perang, kemudian kamu akan sampai ke sebuah padang rumput yang luas dan berbukit-bukit, maka berdirilah seorang lelaki dari kaum Rom. Lalu dia mengangkat tanda salib dan berkata: "Salib telah menang!", maka datanglah seorang lelaki dari kaum Muslimin dan membunuh lelaki Rom tersebut lalu kaum Rom telah berlaku khianat dan terjadilah peperangan demi peperangan. Dimana mereka akan bersatu menghadapi kamu di bawah 80 bendera dan di bawah setiap bendera terdapat 12 ribu bendera". (HR. Ahmad, Abu Dawud, dan Ibnu Majah)

Dalam hadis diatas digambarkan terdapat terdapat satu persepakatan antara kaum Muslimin dan bangsa Roman sekarang ini dikenali eropah dan pakatan ketenteraan mereka dikenali sebagai NATO.

Kaum Muslimin di ajak bersama-sama dengan pakatan mereka untuk menentang musuh yang menjadi ancaman kepada mereka dan juga kaum muslimin. Ternyata pakatan eropah ini sudah mempunyai rancangan tersendiri iaitu mereka hanya ingin memperalatkan kaum muslimin bagi mencapai tujuan mereka. Mereka memberi bantuan persenjataan dan ketenteraan kepada kaum mujahidin kaum muslimin tetapi apabila kemenangan dicapai oleh mujahidin mereka mendakwa sebenarnya yang menang adalah pakatan salib.

Terdapat banyak sekali koleksi hadis-hadis berkenaan siri peperangan seumpama Armagedddon ataupun Peperangan Dunia ke-3 yang disabdakan Rasullullah s.a.w sebahagiannya digelar 'Hadis-hadis Fitan'. Imam Muslim membawa dalam penyusunan Sahih hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah (r.) berkaitan dengan penaklukkan Konstantinopel (Istanbul sekarang): Abu Hurairah melaporkan bahawa Nabi saw bersabda: "Pernahkah anda mendengar tentang sebuah bandar sebahagian yang berada di tanah dan sebahagian yang terletak di tepi laut?" Mereka berkata, "Ya, Wahai Rasulullah".Dia berkata: Hari Kiamat tidak akan berlaku sehingga sampai 70.000 dari keturunan Ishak dalam serangan itu. Ketika mereka datang ke sana, mereka akan turun dan tidak akan berperang dengan senjata dan tidak pula mereka melemparkan tombak apapun. Mereka akan berkata, "Tidak ada yang berhak disembah (sahaja) melainkan Allah, dan Allah Maha Besar", dan satu setengah dari itu akan jatuh ... dan kemudian mereka akan mengatakan itu untuk kedua kalinya, "Tidak ada yang berhak disembah (sahaja) melainkan Allah, dan Allah Maha Besar", dan bantuan akan diberikan kepada mereka, dan mereka akan memasukinya, dan mereka akan mengumpul dan membahagikan harta rampasan ketika pembawa berita akan datang kepada mereka, berkata, "Dajjal telah muncul ", sehingga mereka akan meninggalkan segala sesuatu dan kembali. (ke Syam) Tentang "Bani Ishaq" (Anak-anak Ishak) disebutkan dalam hadis ini, Ibnu Katsir menulis dalam bukunya "an-Nihayah fil Fitan-wal-Malaahim", melalui "Ashraat kita-Saa'ah"Yusuf bin Abdullah al-Waabil : Hal ini menunjukkan bahawa ar-Room (di Rom, yang bererti Eropah) akan menjadi Muslim pada akhir waktu, dan mungkin penaklukan Konstantinopel (Istanbul) akan melalui tangan-tangan mereka, sebagai hadis tersebut telah menyatakan, bahawa 70,000 dari Bani Ishaq dalam serangan itu. Dan Ibnu Khatsir juga menunjukkan dalam perkara yang sama bahawa "ar-Room" (Rom ) adalah dari keturunan al-ees, putra Ishaq (Isaac) bin Ibrahim, Khalil (alaihis salaam).

Dan dalam hadis lain dalam Shahih Muslim, yang lebih menjelaskan, dilaporkan oleh Abu Hurairah bahawa Nabi saw bersabda: Hari Kiamat tidak akan datang sampai Rom akan mendarat di al-A'maaq atau dalam Dabiq. Suatu tentera yang terdiri daripada (tentera) terbaik dari orang-orang di bumi pada waktu itu akan datang dari Madinah (untuk melawan mereka). Ketika mereka akan menetapkan diri dalam barisan, maka Rom akan berkata: "Jangan berdiri di antara kami dan mereka (umat Islam) yang mengambil tahanan dari antara kita, marilah kita bertarung dengan mereka", dan Muslim akan berkata: "Sebenarnya, dengan izin Allah, kita tidak akan mendapatkan selain daripada anda dan dari saudara-saudara kami yang mungkin anda melawan mereka ". Mereka kemudian akan berperang dan sepertiga (bahagian) tentera akan melarikan diri, yang Allah tidak akan mengampuninya. Sepertiga (sebahagian daripada tentera).  Mereka akan menerima syahid yang terbaik di sisi Allah itu, akan dibunuh dan ketiga yang tidak pernah menerima keadilan akan menang dan mereka akan penakluk Konstantinopel. Dan ketika mereka akan sibuk dalam membahagikan barang rampasan perang (di antara mereka sendiri) selepas menggantung pedang mereka pada pohon-pohon zaitun, Iblis akan menangis: Dajjal telah terjadi di antara keluarga anda. Mereka kemudian akan meninggalkan (untuk kembali ke Syria), tetapi akan menjadi sia-sia. Dan ketika mereka kembali ke Syria, ia ( Dajjal ) akan keluar saat mereka akan masih mempersiapkan diri untuk pertempuran menyusun kedudukan.

Pada saat itu, ketika umat Islam akan mempunyai kelimpahan kekayaan, emas dan perak, kaum Muslim akan sangat diremehkan, lemah dan tak berdaya. Negara-negara musuh akan mengundang satu sama lain untuk menerkam mereka seumpama orang lapar mengundang satu sama lain untuk makanan. Para sahabat r.a. bertanya dengan bimbang mengucapkan, "Wahai Nabi Allah! Apakah kita akan sangat sedikit jumlahnya?" Nabi Muhammad saw menjawab: "Tidak, kamu dalam bilangan yang besar seumpama buih di lautan, terlihat di mana-mana mata boleh mencapai Tapi kamu akan dapat ditawan oleh 'wahn' ..!" Para sahabat r.a. bertanya, "Wahai Nabi Allah! Apa itu 'wahn' Baginda saw menjawab: "Cinta dunia dan takut mati!"

Anda akan bergandingan tangan dengan kumpulan Kristian dan perang dengan yang lain. Anda akan mendapatkan kemenangan. Pada masa itu, anda akan hadir dalam dataran pergunungan besar dengan banyak pohon. Sementara itu, orang-orang Kristian akan menaikkan salib dan merujuk kemenangan itu. Pada masa ini, seorang Muslim akan menjadi marah, dan akan menarik salib ke bawah, di mana, orang-orang Kristian akan bersatu untuk melanggar semua perjanjian dengan orang-orang Muslim. Orang Kristian akan menuntut beberapa orang yang mereka inginkan, di mana kaum Muslimin akan menjawab: "Demi Allah Mereka adalah saudara kami. Kami tidak akan akan menyerahkan .. " Ini akan memulakan perang. Muslim sepertiga akan melarikan diri. Pertaubatan mereka tidak akan diterima. Sepertiga akan dibunuh. Mereka akan menjadi 'syahid' yang terbaik di sisi Allah. Sisanya satu pertiga akan mendapatkan kemenangan, sampai, di bawah pimpinan Imam Mahdi, mereka akan berperang melawan kafir.. (HR Ibnu Majah)

 http://silverheritage.blogspot.my

Lain2 artikel menarik

1.  Kebangkitan-dari-timur
2.  Mushab-bin-umair-pendekar-di-perang-uhud
3.  syria-berdarah-ratusan-terkorban

Sumber TKO - 18-5-2016

Obama’s Policy: Syrian People Must Leave, Not Assad!

Many people believe that United States President Barack Obama does not have a policy towards war-torn Syria.

However, the lack of such a policy is actually part of a strategy in the sense that a policy absence is not an absurdity, but rather a plan towards strengthening the Russian and Iranian role in the region and filling the void left by the U.S. withdrawal.

For five years, the Obama administration has consistently said that Syrian regime leader Bashar Al-Assad has lost his legitimacy. However, no action has been taken against him in this regard.

When the Syrian revolution broke out at the beginning of March 2011, civilians were continuously and publicly killed without any resistance for six months. And when no international action was taken to stop this madness, members of the Syrian Armed Forces started to defect and form the Free Syrian Army in order to defend civilians.

At this stage of the crisis, there were as yet no armed radical groups, no Al-Qaeda and certainly no Daesh, a fact that many avoid mentioning even now.

In the period between 2011 and 2013, Washington was looking for excuses to justify its negative attitude toward the Syrian revolution, stressing its intention to avoid staging a military intervention in the country, although none of the Syrians had asked for such a thing at all.

All they asked is either to allow the supplying of weapons to them to defend themselves against Assad and his allies, or to prevent the flowing of Iranian, Iraqi, Hezbollah, and Russian support to Assad so that they have fair fight in what would then become “Assad vs. the Revolution”.

However, Obama rejected both; he also refused the constant demand to establish a safe zone.

Moreover, his administration put pressure on the regional allies not to supply advanced weapons to the rebels, and on some occasions stopped weapon shipments to the Free Syrian Army.

In 2012, Obama had a historic opportunity to make a significant change in Syria and the region, when all the prominent members of his National Security Council (the secretary of defense, the secretary of state, the CIA chief, the joint chief of staff chairman) supported a proposal to arm the Syrian opposition, but once again he rejected his own NSC’s suggestion.

Furthermore, at that time, the White House received detailed plans from the CIA with 50 options to remove Assad from power. CIA Director David Petraeus, and other officials who supported the plan, believed that it could have prevented the rise of Daesh, Assad’s use of chemical weapons, the European refugee crisis, and the tens of thousands of civilian deaths that have happened since.

It turned out that Obama was mainly interested in appeasing Iran’s mullah regime, more than his interest in the freedom of the Syrian people, their revolution, or establishing a democratic system in the country.

And because he was afraid to endanger his secret contacts with the Iranian regime, he avoided taking any steps that might anger or instigate any opposition on the Iranian side, including of course support to the Syrian opposition and overthrowing Iran’s strategic ally in the region, Bashar Al-Assad.

This was no temporary measure. It was an extension of a policy that was previously put in place. In 2009, the administration ignored the “Green Revolution” in Iran for the sake of keeping in touch with the mullahs’ regime, an attitude that encouraged Iran’s “Islamic Revolutionary Guard Corps” (IRGC) to brutally suppress thousands of democracy protesters and end the revolution without facing any consequences.

In 2010, the White House reached an understanding with Iran concerning Iraq, which ultimately led to the end of nascent democracy in the country.

So instead of respecting the people’s choice to name Iyad Allawi — a national Shiite Iraqi with major Sunni support — as a prime minister, the U.S.-Iranian understanding brought Nouri Al-Maliki to power, one of the worst dictators in the history of Iraq — particularly in terms of his sectarian, exclusivist, and divisive policies that gave rise to Daesh.

In 2011, the year the Syrian revolution broke out, secret meetings took place between Iranian representatives and U.S. officials. In line with this, although 2012 witnessed the largest flow of Shia militias led by the IRGC into Syria to support Assad, Obama did nothing. Moreover, he decided to establish secret negotiations with Iran in Oman in 2013.

During this period, Assad used all kinds of weapons against the Syrian people. Moreover, in Aug. 2013, he challenged the whole world by using chemical weapons against civilians, crossing Obama’s “red lines”, thus giving him another opportunity to correct his strategic mistakes.

But once again, instead of punishing Assad and overthrowing him, he decided to make a chemical deal with Russia.

Senator John McCain, chairman of the Armed Services Committee (SASC), had this to say about the White House’s decision:

“Not only did it violate every moral obligation we have to prevent mass atrocities and punish the use of chemical weapons, but it also gave a green light to Assad to accelerate his sectarian war against the moderate opposition. Moreover, the president’s inaction destroyed U.S. credibility with our Arab partners in the region who had been prepared to support the U.S. mission, and it shook the confidence of America’s allies worldwide.”

Within one month of the chemical attack, Obama made a phone call to Hassan Rouhani, president of the Islamic Republic of Iran — the first such call since 1979. Following this progress, they reached a deal which was hailed as “historic” at the end of 2013.

As a result, throughout 2014, Iran realized its long-term goals by controlling other countries in the Middle East politically and militarily. For instance, it got to decide the fate of the president in Iraq, brought down Lebanon’s president, suspended a president in Yemen, and kept Assad as Syria’s president.

In other words, Iran controlled all these countries without a single reaction from the U.S. administration in what it appears to be an official recognition of a legitimate Iranian sphere of influence.

After satisfying Iran, the U.S. focused on giving Russia a bigger role in Syria. Russia’s direct role in the country started to take shape in the wake of their joint chemical deal, and it became formal at the beginning of 2014 mainly through the Geneva-II Agreement on Syria.

In order to justify all its previous steps, Washington started to talk about its willingness to support the moderate Syrian opposition. But its decision came too late because its negative policies had already allowed Assad to create the perfect environment for the birth and proliferation of extremist groups, mainly after the chemical massacre. Obama made use of this issue in order to defend his inaction against Assad.

At the end of 2014, the U.S. began to support the PYD, the Syrian affiliate of the PKK, which is officially classified as a terrorist group. Furthermore, the U.S. withdrew its battery missiles from the Turkish border, paving the way for the Russian military intervention in Syria with a green light and encouragement supposedly in the name of “fighting terrorism”.

The U.S.’ policy has aroused the anger of its putative allies in the region, such as Turkey and Saudi Arabia, inasmuch as it harmed their national security interests and further strengthened their enemies on the one hand, while on the other allowing a full destruction of Syria, the killing of hundreds of thousands of civilians, and the displacement of millions.

Since the White House considered the “fight against terrorism” a priority, it continued its insistence on the rejection of various solutions offered by the above-mentioned countries, such as setting up a safe area or arming the moderate opposition with advanced weapons in order to create pressure on Assad to remove him from power, or to create the necessary conditions for his ouster.

The administration believed earlier that a focus on the terrorism issue would help it contain the conflict of interests between Russia and Iran on one side, and Turkey and Saudi Arabia on the other, counting on the idea that when all sides were on the same track, the Assad problem would be circumvented and forgotten.

But what happened next was totally the opposite. Turkey and Saudi Arabia were always insisting that without removing Assad, extremism, sectarianism, terrorism, and the number of refugees would increase, the situation would continue to worsen, and there would be no serious results in the fight against Daesh.

In the middle of 2015, Russian preparations for staging a military intervention in Syria in Assad’s favor coincided with the first and second Vienna meetings.

These meetings were used in order to provide political legitimacy for Russia’s intervention in Syria, stressing the fact that all of the circumstances were aimed at weakening the moderate Syrian opposition, ending the Syrian Revolution, and reinforcing the Assad regime.

At that time, the U.S. administration stressed that Russia would pressure Assad, and Iran would take steps toward withdrawal in order to get everyone around the negotiating table whereas the opposite came true.

During this year’s negotiations, Assad was not even forced to comply with international laws and UN Security Council Resolution No. 2254 especially against the deliberate and systematic targeting of civilians and civilian infrastructures by barrel bombs or missiles, the use of starvation weapon against civilians, and the release of thousands of arbitrarily arrested detainees.

At the beginning of March 2016, Obama was quoted as saying in an interview with The Atlantic magazine that he was “very proud” not to have targeted Assad after his chemical massacre.

Furthermore, at the end of March, his administration agreed to postpone discussing Assad’s future in the coming negotiations.

In conclusion, we can clearly see how the White House has changed its rhetoric in the Syrian crisis from “Assad must leave” in 2011 to “Assad can’t disappear suddenly,” and later on to “We don’t mind if Assad stays for a while,” and finally, reaching the current status that emphasizes its decision that “It is the Syrian people that must leave, not Assad!” – worldbulletin

Sumber BO - 9-5-2016




































Luka Aleppo adalah luka umat Islam

  HARAKAHDAILY | .


LEBIH daripada 250 orang awam bandar Aleppo, Syria meninggal dunia dan 700 orang tenaga perubatan mengalami kecederaan akibat konflik bersenjata tentera kerajaan Bashar Assad dan sekutu melawan kumpulan pembangkang.

Pada 28 April lalu, sebuah hospital Al Quds di bandar Aleppo runtuh akibat serangan udara pasukan tentera pemerintah. Sekurang-kurangnya, 3 orang doktor dan 14 pesakit meninggal dunia.
Sepanjang akhir April 2016, suasana bandar Aleppo kelihatan semakin mencengkam.

Pengurus Asian Pacific Comunity for Palestine, Ustazah Nurjannah berkata krisis kemanusiaan yang menimpa Syria merupakan krisis seluruh umat Islam.

"Luka Aleppo menambah luka Syria, di Yarmuk kita lihat tidak ada yang boleh dimakan kecuali daging anjing dan pokok kaktus," ujarnya dalam misi kemanusiaan untuk Aleppo di kedutaan Syria, Kuningan, Jakarta Selatan, hari ini.

Krisis kemanusiaan di Syria, katanya, menambah senarai panjang mangsa kemanusiaan akibat konflik bersenjata di Timur Tengah.

"Luka Aleppo adalah luka kemanusiaan, luka umat Islam, kalian diberi amanah untuk membela manusia," katanya.

Setiausaha Agung Spirit of Aqsa, Ustaz Umar Makka mengajak segenap umat Islam untuk turut mendoakan keselamatan masyarakat awam Syria.

Katanya, doa adalah senjata terbaik yang dimiliki umat Islam.

Beliau juga meminta umat Islam membantu mengatasi krisis kemanusiaan semampunya sama ada dengan moral mahupun material. (Islampos)

Sumber HD - 9-5-2016


Syria kembali berdarah, ratusan terkorban

Posted on Wednesday, May 04 @ 08:29:55 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



SYRIA - Sejak Mac 2011, pergolakkan antara rakyat dan regim Bashar al-Assad di bumi Syria tidak pernah reda. Hingga kini dilaporkan ratusan ribu telah terkorban dan jutaan tercedera yang melibatkan semua peringkat umur dewasa mahupun kanak-kanak.


  Sementara itu, dilaporkan lebih setengah daripada 12 juta rakyatnya telah menjadi pelarian dalam Syria mahupun di negara- negara jiran seperti Turki, Jordan, Lubnan malah hingga ke benua Eropah.

PERANG YANG MAKIN KOMPLEKS

Kini, konflik yang menjangkau enam tahun itu, menjadi makin parah dan kompleks, penglibatan campur tangan kuasa-kuasa besar seperti Rusia dan Iran yang berpihak kepada Bashar menyebabkan keadaan menjadi lebih rumit.

Lebih parah lagi, apabila kumpulan pejuang seperti kumpulan Negara Islam Iraq dan Jajahannya (ISIL) atau juga dikenali Negara Islam Iraq dan Syria (IS), Jabhan Nusrah, PYD (Kurdi), menjadi duri dalam daging sehingga melambatkan kemenangan perjuangan rakyat Syria.

Dalam pada itu, sejak November 2015, ratusan serangan udara dan darat daripada pihak regim tentera Syria dengan bantuan kuasa-kuasa besar telah mensasarkan bandar Aleppo, Idlib dan pinggiran kota Damaskus.

Sasaran serangan yang kononnya dikatakan untuk melumpuhkan dan menghapuskan pejuang penentang dan  IS, sebenarnya ia hanya ditujukan kepada tempat-tempat orang awam yang tidak berdosa.

Dilaporkan tidak kurang daripada 1,500 orang awam terkorban sejak beberapa bulan yang lalu. Dan sejak 23 April lalu, serangan meningkat dan berterusan serta mensasarkan bandar Aleppo, bandar yang terbesar yang masih didiami hampir 250,000 rakyat Syria.

RAKYAT MENJADI MANGSA
Memetik sumber-sumber berita rasmi antarabangsa seperti Observer dan Al-Jazeera serangan udara sejak seminggu lalu oleh tentera regim dan Rusia mensasarkan masjid, sekolah, tempat-tempat pertahanan awam, pejabat-pejabat NGO, perkhidmatan ambulans dan malah beberapa hospital awam.

Menurut Presiden Perbandaran Aleppo, Brita Hasan, dilaporkan setiap hari berlaku serangan kejam yang mengakibatkan ratusan rakyat yang tidak bersalah menjadi mangsa.

"Serangan minggu lalu telah mengakibatkan  tidak kurang 347 orang terkorban termasuk 76 darinya kanak-kanak dan 38 wanita," katanya petik laporan Al-Jazeera.

Jelasnya lagi, pihak tentera regim juga melakukan serangan dengan bom barel, serangan udara dan misil di banyak kawasan termasuklah di Hritan, Kaft Dael, Bab al-Haded dan kejiranan Kastelo, jalan menuju Aleppo.

"Selama beberapa minggu yang lalu pihak regim dibantu oleh Rusia melakukan 907 serangan roket, 207 bom barrel, 36 cluster bom, 6 bom phosphorous dan 63 peluru berpandu jarak dekat.
"Serangan-serangan  tersebut mensasarkan 517 kawasan kediaman, 25 pasar rakyat, 6 pusat perubatan dan 39 kawasan orang awam," ujarnya.

Sementara itu,serangan bom udara keatas beberapa pusat rawatan termasuk Hospital al- Quds di Aleppo pada 29 April lalu, telah mengorbankan Dr Muhammad Maaz, satu-satunya pakar kanak-kanak yang masih ada dan juga membunuh lebih 30 orang staf serta pesakit di Hospital yang dikendalikan oleh NGO Antarabangsa Doctors Without Border (MSF).

Oleh itu,sebagai umat Islam dimana jua berada, fakta kerakusan regim Bashar dan sekutu-sekutunya yang telah meratah kehormatan saudara-saudara  kita di Aleppo dengan pengeboman kejam wajib di kecam oleh seluruh masyarakat antarabangsa.

Untuk itu, melalui Biro Misi Kemanusiaan Pertubuhan Himpunan Lepasan Institusi Pendidikan Malaysia (Haluan) Malaysia yang prihatin dalam isu kekejaman di Syria sejak 2012 dengan penyaluran pelbagai bantuan di kem-kem pelarian di Turki, Jordan mahupun didalam Syria sekali lagi merayu dan mengajak masyarakat Malaysia terus prihatin dan menyertai bantuan kecemasan ini.
Sumbangan berbentuk kewangan dan penyebaran maklumat tentang kempen ini kepada rakan-rakan  yang lain amat dihargai dan diperlukan.Perkembangan terkini di Aleppo dan Syria boleh diikuti melalui Facebook 'Misi Kemanusiaan Haluan'.

"Pihak kami mengalu-alukan mana-mana badan kerajaan, swasta, surau, masjid dan  institusi pendidikan untuk menjemput pihak kami bagi berkongsi pengalaman dan memberi penerangan tentang isu kemanusiaan Syria," jelas Ketua Biro Kemanusiaan Haluan, Dr Baharuddin Suri.
Sumber TKO - 4-5-2016

Syria paling bahaya bagi kanak-kanak di dunia - Unicef

HARAKAHDAILY | .


Tabung Darurat Kanak-Kanak Antarabangsa Bangsa-Bangsa Bersatu (Unicef) menobatkan Syria sebagai tempat terburuk bagi anak-anak untuk didiami, terlebih kurangnya perhatian negara-negara antarabangsa terhadap para pelarian Syria.

"Bantuan antarabangsa untuk anak-anak Syria tidak pernah cukup walaupun banyak persidangan penderma antarabangsa yang diadakan untk mengumpulkan bantuan tersebut," tulis Unicef dalam satu kenyataan, semalam di sela persidangan penderma antarabangsa di bandar Berlin, Jerman.

Unicef merasa Syria kini menjadi sebuah tempat tinggal paling berbahaya bagi anak-anak di dunia.

Tercatat persidangan penderma Syria di Berlin hanya sanggup mengumpul 6 peratus daripada jumlah 1 bilion euro dana yang diperlukan organisasi untuk mengurus anak-anak Syria sepanjang 2016 sahaja.

Menteri Pembangunan dan Kerjasama Antarabangsa Jerman mengingatkan bahawa kelalaian Kesatuan Eropah terhadap masalah Syria pada akhirnya hanya akan mendatangkan gelombang arus pelarian ke negara-negara Eropah. (Eramuslim)

Sumber HD - 11-3-2016




































152,000 bayi pelarian Syria lahir di Turki






































HARAKAHDAILY | .


LEBIH daripada 150,000 bayi Syria telah lahir di tempat pelarian Turki sejak konflik Syria bermula, kata Timbalan Perdana Menteri Turki Lutfi Elvan, semalam.

Elvan berkata bahawa Turki telah melakukan segala cara untuk membantu mangsa perang yang berlaku di Syria selama lebih daripada lima tahun.

"Jumlah bayi Syria lahir di Turki telah mencapai hampir 152,000," kata Elvan dalam ucapannya di dewan HAM PBB.

Ia mencatatkan bahawa negaranya juga menjadi tuan rumah lebih daripada 2.7 juta pelarian Syria.

Turki telah berulang kali mengecam masyarakat antarabangsa kerana kurangnya penyertaan menghadapi krisis pelarian Syria. Lebih dari separuh dari penduduk negara itu terpaksa meninggalkan rumah mereka akibat pertempuran.

Elvan mendesak negara-negara dunia termasuk Barat untuk bertindak selaras dengan prinsip-prinsip pembahagian beban akibat daripada krisis kemanusiaan Syria, demikian lapor World Bulletin. [Islampos]

Sumber HD - 1-3-2016

Arab Saudi, Turki akan terus bantu 'saudara Syria'

HARAKAHDAILY | .


Arab Saudi telah menghantar 26 trak bantuan kemanusiaan untuk pelarian Syria di Elbeyli Turki, semalam.

Ketua badan amal Saudi Khaled al-Salama berkata, mereka membawa 60,000 selimut dan 30,000 kot untuk diagihkan kepada pelarian.

Menurut Anadolu Agency, Kem Elbeyli menampung kira-kira 24,000 pelarian Syria.

Salama berkata, sejak bantuan pertama dihantar pada Ogos 2012, Saudi menghantar 450,000 selimut, 300,000 kot, satu juta jaket dan 150,000 item pakaian wanita.

Koordinator pelarian Elbeyli Ilhami Akgul, mengucapkan terima kasih kepada Arab Saudi atas bantuannya.

Salama juga berterima kasih kepada Turki untuk membantu pelarian Syria dan mengatakan kedua-dua negara akan terus membantu "saudara Syria" dengan projek-projek kemanusiaan.

Turki adalah rumah bagi penduduk pelarian terbesar di dunia dengan lebih daripada 2.5 juta orang Syria dan telah menghabiskan $9 bilion untuk merawat mereka. [Islampos]

Sumber HD - 21-2-2016




































Pelarian kanak-kanak terdedah jenayah, jual organ






































HARAKAHDAILY | .



Pelarian Syria yang masih kanak-kanak terdedah menjadi mangsa penjualan organ dan kekerasan. Hal ini disampaikan Aiman Mazyek, Ketua Dewan Pusat Muslim Jerman, Rabu (17 Feb).

Mazyek berkata bahawa perubahan sistem suaka perlu dilakukan untuk melindungi pelarian kanak-kanak. Dia menuntut jawapan mengapa orang Eropah tidak membela kanak-kanak yang hilang.

"Kita harus mengandaikan bahawa banyak pelarian kanak-kanak jatuh ke dalam lingkaran jenayah. Mereka dipaksa menjadi pelacur atau organ mereka dijual," kata Mazyek dipetik World Bulletin.

Presiden Badan Perlindungan Anak Jerman, Heinz Hilgers berkata bahawa kanak-kanak Syria tanpa orang tua atau wali mudah menjadi sasaran geng-geng jenayah.

"Pelaku ini tidak selalu pedofil," ujar Hilgers. "Mereka mempunyai penyakit yang dihidapi orang di seluruh dunia: menempuh pelbagai cara demi mendapatkan wang."

Berita ini muncul setelah Europol mengumumkan, 10,000 kanak-kanak di bawah umur telah hilang sejak mereka memasuki Kesatuan Eropah. Hal ini telah dimanfaatkan oleh pelaku perdagangan manusia.

Badan Amal UK Save the Children menganggarkan sekurang-kurangnya 26,000 pelarian kanak-kanak tanpa orang tua masuk Eropah pada tahun 2015.

Lembaga itu mencatat beberapa kes penderaan seksual, kekerasan dan peras ugut yang melibatkan pelarian kanak-kanak.

Mereka menyeru Inggeris untuk memukimkan kembali 3,000 anak-anak secepat mungkin. [Islampos]

Sumber HD - 18-2-2016

PBB tuduh rejim Syria bunuh ribuan tahanan

HARAKAHDAILY | .


Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menuduh rejim Syria membunuh beribu-ribu tahanan sebagai dasar "pemusnahan".

PBB menyebut langkah rejim Syria itu merupakan jenayah terhadap kemanusiaan, Anadolu Agency melaporkan.

Bercakap dalam satu sidang akhbar di Geneva berkaitan laporan kematian tahanan di Syria, Ketua Suruhanjaya Bebas Penyelidikan PBB di Syria, Paulo Pinheiro menyeru kes ini dibawa ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC).

"Keganasan besar-besaran dan sistematik di Syria termasuk pembunuhan beribu-ribu tahanan di pusat tahanan rasmi dan kecemasan, telah terjadi dan jauh dari medan perang," kata laporan PBB, semalam.

Sebuah laporan baru daripada Suruhanjaya Bebas Penyelidikan PBB terhadap Syria berjudul Out of sight, out of mind: Deaths in detention in the Syrian Arab Republic berdasarkan kepada 621 temubual dan siasatan pembunuhan tahanan yang berlaku antara 10 Mac 2011 hingga 30 November 2015 di Syria.

"Para tahanan yang ditangkap oleh pemerintah dipukul sampai mati atau meninggal dunia akibat luka penyiksaan. Lain-lain mati akibat dari keadaan hidup yang tidak berperikemanusiaan," kata laporan tersebut.

"Kerajaan Syria telah melakukan jenayah terhadap kemanusiaan berupa pemusnahan, pembunuhan, pemerkosaan atau bentuk-bentuk kekerasan seksual, penyiksaan, pemenjaraan, penghilangan paksa dan tindakan tidak berperikemanusiaan lain," laporan itu menegaskan. [Islampos]

Sumber HD - 9-2-2016




































Pasukan rejim Syria mara dekat sempadan Turki





































HARAKAHDAILY | .


Pasukan rejim Syria telah bergerak maju dekat sempadan Turki, semalam.

Pasukan rejim terus menekan Rusia untuk menyerang Aleppo, berharap dapat menguasai bandar Tal Rifaat di bahagian utara Aleppo.

Bandar Tal Rifaat berada kira-kira 20 kilometer dari sempadan Turki.

Ini adalah salah satu benteng pembangkang terakhir di Aleppo, menurut Balai Cerap Hak Asasi Manusia Syria yang berpusat di Britain.

Ketua Balai Cerap Rami Abdel Rahman berkata, pasukan rejim ingin terus memperluaskan kuasa hingga ke sempadan dengan Turki untuk menghalang pembangkang dan senjata memasuki wilayah Syria.

Akhbar prorejim Syria Al-Watan melaporkan bahawa Tal Rifaat akan menjadi hadiah besar bagi rejim.

"Jika jatuh, tentera akan dapat maju dan menguasai semua bahagian utara wilayah Aleppo," kata akhbar itu.

Pasukan rejim yang disokong oleh serangan udara Rusia sengit menyerang para pejuang di Aleppo, demikian lapor World Bulletin. [Islampos]

Sumber HD - 9-2-2016

Penduduk Madaya harap kepungan rejim berakhir

HARAKAHDAILY | .


Situasi kemanusiaan di bandar Madaya, Syria yang telah dikepung oleh rejim Assad dan Hizbullah selama tujuh bulan terakhir terus merosot dari hari ke hari.

Penduduk tempatan yang meninggal dunia terus bertambah kerana kelaparan dan keadaan cuaca buruk.

Hanya dua kali bantuan kemanusiaan yang boleh masuk ke Madaya. Penghantaran bantuan ini belum cukup untuk mencegah kematian 80 orang di Madaya.

Seorang penduduk madaya Um Ridha, 46 tahun, seorang ibu dari enam anak, mengisahkan tentang perjuangan keluarganya melawan kelaparan dan musim sejuk kepada Anadolu Agency.

"Kami tidak punya wang dan harus mengatasi lapar dan sejuk," katanya, semalam. "Satu liter bahan bakar mempunyai harga hampir 6,000 lira Syria [kira-kira $15] manakala satu kilogram kayu bakar dihargai 600 Lira Syria [kira-kira $1.5]," keluhnya.

"Aku menutupi anak-anaku dengan selimut agar tetap hangat. Aku tidak tahu apa lagi yang harus aku lakukan. Kami ingin PBB untuk membantu kami. Kami mendesak AS, Qatar, Eropah dan Arab Saudi untuk membantu kami," tambahnya.

Warga Madaya yang lain, Um Safa, 45, berkata, "Cuaca semakin sejuk. Kita perlu bahan bakar untuk pemanasan. Sila hantar bahan bakar. Orang-orang mati kerana sejuk. Kami ingin jalan-jalan untuk dibuka dan pengepungan segera berakhir...."

Ismail Abu Kadr, 61, warga Madaya lain, berkata keluarganya hanya menerima dua kilogram beras dari kiriman bantuan PBB.

"Ada tujuh orang dalam keluarga ini. Apa yang harus saya lakukan?" tanya beliau.

Bandar Zabadani di sempadan Lubnan yang melihat pertempuran sengit tahun lalu juga dikepung oleh rejim. Pasukan rejim juga telah mengepung Zabadani benteng terakhir pembangkang anti-rejim untuk menghentikan konvoi bantuan dari Lubnan.

Abdurrahman Abu Firas, 63, baru-baru ini datang ke Madaya dari Zabadani, yang terletak kira-kira 10 kilometer jauhnya.

Menurut Abu Firas, bantuan yang dihantar baru-baru ini oleh PBB cukup hanya untuk 10 hari.

"Aku bahkan tidak dapat mencari kayu bakar, orang-orang mulai membakar almari mereka untuk bahan bakar," katanya.

"Kami hanya ingin pengepungan ini berakhir," tegasnya. [Islampos]

Sumber HD - 4-2-2016


















































Rejim Assad tanam periuk api, kisah tragis di Madaya

HARAKAHDAILY | .


MESKIPUN Isnin lalu bantuan kemanusiaan sudah mula masuk ke wilayah Madaya, Syria yang dikepung berbulan-bulan oleh rejim Assad dan militia Syiah Hizbullah, namun kisah-kisah tragis dan memilukan terus terdengar dari wilayah tersebut.

Seorang doktor gigi yang berjaya melarikan diri dari bandar Madaya satu bulan yang lalu, menjelaskan kepada Anadolu Agency situasi bandar itu selama dikepung oleh rejim Syria pimpinan Assad dan militia Syiah Hizbullah Lubnan.

Dr Mohammed Khair yang juga anggota dari dewan bandar tempatan di Madaya, menceritakan bagaimana pasukan rejim dan Syiah Hizbullah mengepung bandar dengan pagar logam dan menanam periuk api untuk mencegah warga tempatan datang atau pergi ke wilayah itu.

Pengepungan terhadap Madaya dan desa terdekatnya Baqin, selama 200 hari terakhir, menurut Khair telah memaksa banyak warga tempatan harus bertahan hidup dengan memakan anggur yang direbus. Dan warga lain ada yang bertahan hidup dengan hanya meminum air masin ataupun dedaunan yang direbus kerana minimumnya persediaan makanan.

Banyak bayi di bandar Madaya harus kekurangan susu, sehingga tubuh mereka mengalami kekurangan zat makanan.

Menurut Khair, warga lanjut usia di Madaya, ramai daripada mereka mengalami penyakit kronik, menjadi warga yang paling menderita akibat pengepungan bersama dengan bayi dan anak-anak.
Ramai ibu di Madaya dan Baqin harus berjuang keras untuk memberi makan anak-anak mereka yang ayahnya telah terkorban selama konflik Syria berlangsung.

Ketika ditanya bagaimana warga tempatan boleh selamat dari pengepungan selama lima bulan, Khair berkata sekurang-kurangnya 42 orang di bandar itu baru-baru ini meninggal kerana kelaparan.

Sementara warga yang selamat hidup dengan memakan daging haiwan yang sudah sakit, yang diedarkan oleh persatuan amal Ithar.

Khair juga memberi amaran bahawa bandar Madaya kini mengalami kekurangan peralatan serta kakitangan perubatan yang parah.

"Bersama dengan saya, ada seorang doktor haiwan dan ahli anestesia serta beberapa mahasiswa perubatan," katanya kepada Anadolu Agency.

"Dengan kakitangan kecil ini, kami melakukan 15 operasi caesarean untuk ibu hamil dan kami juga merawat sejumlah warga yang cedera kerana ranjau darat rejim," kenang Khair.

"Peralatan perubatan, terutama anestesia, sudah hampir habis," Khair menambah. Dan dia menyesali bekalan perubatan sangat terhad yang dibenarkan masuk ke bandar itu walaupun dari PBB.

Warga Madaya harus bertahan hidup dari cuaca sejuk dengan menggunakan pohon yang mereka bakar namun parahnya para penembak tepat rejim mencegah warga mengumpulkan kayu bakar tersebut.

Ketika dia melarikan diri bandar Madaya satu bulan yang lalu, doktor gigi ini harus menghabiskan dua hari untuk mengemudi antara ranjau darat dan pergunungan berbahaya.

Dia akhirnya memutuskan untuk melarikan diri dari Madaya dan cuba untuk memberitahu kepada dunia luar tentang keadaan yang menyedihkan di Madaya selepas rejim mengingkari janji mereka untuk menamatkan pengepungan.

Selama usaha melarikan diri ke Turki, enam orang yang bersamanya terkorban terkena periuk api. [Islampos]

Sumber HD - 13-1-2016

Bepuluh Orang Awam Korban Terbaru Serangan Pemerintah Syria dan Rusia

Berpuluh-puluh orang awam terus dizalimi dan menjadi mangsa pembunuhan dalam serangan oleh tentera pemerintah Syria dan Rusia pada hari Ahad di pinggir bandar Damsyik.

Seorang pegawai Jabatan Pertahanan Awam cawangan Douma bernama Ahmad memberitahu Al Jazeera bahawa serangan udara kerajaan Syria dan roket berangkai disasarkan ke daerah Ghouta di pinggir ibu negara Syria itu.

“Sekurang-kurangnya 41 orang awam, termasuk sembilan kanak-kanak terbunuh dalam serangan di Douma sahaja, 250 yang lain cedera,”



“Sebuah sekolah yang bernama al-Hosn al-Basri telah disasarkan. Pengetua sekolah bersama-sama dengan empat pelajar terbunuh dalam serangan itu. Pelajar Cedera telah diambil untuk mata kesihatan yang terdekat.” katanya.

Serangan bermula kira-kira 08:30 waktu tempatan (06.30GMT).

“Dalam tempoh tiga bulan yang lalu, kawasan-kawasan ini telah sentiasa menjadi sasaran serangan roket dan serangan udara, tidak salah seorang daripada mereka yang terbunuh adalah seorang pejuang – semua mereka yang terbunuh adalah orang awam,” kata Ahmad yang menambah “Orang ramai membayar harga untuk konflik bersenjata ini setiap hari.”

Balai Cerap Hak Asasi Manusia Konflik Syria yang berpangkalan di UK meletakkan angka kematian sebanyak 28 orang awam terbunuh, sambil menambah bahawa angka itu mungkin meningkat kerana ramai yang cedera berada dalam keadaan kritikal.

Pembunuhan beramai-ramai yang berlaku setelah bunyi kuat serangan udara pada pagi Ahad kedengaran di persekitaran Douma.



Seorang jurugambar yang berpusat di Douma Muhammad al-Abdullah berkata, dia terbangun pada wal pagi mendengar bunyi serangan udara itu.

“Kebanyakan orang yang bersembunyi di bilik bawah tanah mereka. Tiga serangan udara mendarat sebelah rumah saya. Pembunuhan beramai-ramai yang berlaku di sini,” kata Abdullah.

Tentera kerajaan turut menyasarkan bandar berhampiran Saqba, juga terletak di pinggir Damsyik, kata saksi.

Kematian Ahad ini berlaku sehari selepas bandar Homs di tengah Syria digemparkan dengan pengeboman maut kereta yang mengorbankan 16 orang.

Militan Negara Islam Iraq dan Levant (ISIL) kumpulan mengaku bertanggungjawab.

menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, konflik Syria, yang bermula dengan demonstrasi bantahan secara aman pada Mac 2011, telah telah berlarutan dan membawa kepada sekurang-kurangnya 250,000 kematian.

Lebih separuh daripada 22.4 juta penduduk sebelum perang telah menjadikan pelarian atau melarikan diri ke luar negara.

Sumber BO - 14-12-2015




































2 kem di Syria rekrut, latih kanak-kanak fahaman Daesh






































BERNAMA | .


KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) hari ini mendedahkan terdapat dua kem latihan di Syria yang telah dikenal pasti merekrut dan melatih kanak-kanak dalam perjuangan kumpulan militan IS atau juga dikenali sebagai Daesh.

Difahamkan terdapat kira-kira 500 kanak-kanak mengikuti latihan di kem di negara berkenaan.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Counter Terrorism, Cawangan Khas Bukit Aman Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata kem latihan itu dibina bagi melatih generasi baharu Daesh.

"Salah sebuah kem yang dibina di sana (Syria) adalah khusus bagi kanak-kanak dari Asia Tenggara termasuk Malaysia dan Indonesia yang menggunakan bahasa Indonesia sebagai bahasa pengantara mereka.

"Manakala sebuah lagi kem yang ditubuhkan adalah untuk kanak-kanak dari Kazakhstan," katanya ketika ditemui pemberita pada 'Seminar Negara Islam: Jihad vs Militan' di Universiti Teknologi Malaysia, di Jalan Semarak, di sini, hari ini.

Bagaimanapun, katanya beliau tidak pasti jumlah kanak-kanak Malaysia yang terdapat di kem itu.

Ayob Khan berkata kanak-kanak berkenaan telah didedahkan dengan doktrin kumpulan itu seawal umur dua tahun lagi dan secara tidak langsung akan melahirkan anggota militan yang berbahaya pada usia yang muda.

"Mereka yang menyertai kem latihan ini antaranya adalah anak kepada ahli kumpulan militan itu sendiri sama ada yang dibawa dari negara asal mahupun yang lahir di sana.

"Kanak-kanak ini juga cekap menggunakan senjata bagi tujuan mempertahankan diri jika mereka diancam," katanya.

Beliau berkata kem latihan itu dilaporkan telah wujud sejak tiga tahun lepas di negara berkenaan. - Bernama

Sumber HD - 13-12-2015

Saudi sedia beri biasiswa kepada 3,000 pelajar Syria

HARAKAHDAILY | .


KERAJAAN Saudi dikhabarkan telah memutuskan memperuntukkan 3,000 biasiswa bagi pelajar dari Syria.

Biasiswa akan diberikan kepada pelajar di pelbagai institusi akademik awam pendidikan tinggi di Saudi.

Jabatan Pendidikan Saudi (KLH) telah mengarahkan 23 universiti tempatan untuk menerima pelajar Syria untuk tahun akademik 2016/2017.

Sumber dari KLH berkata, biasiswa iti diberikan di bawah arahan Raja Salman.

Demikian juga jika ada keperluan tambahan bagi para pelajar, maka pihak Kerajaan Saudi akan memberi perhatian dengan memberi biasiswa tambahan.

Pejabat KLH juga mengatakan sikap murah hati dan kemanusiaan Raja Salman sesuai dengan ikatan persaudaraan Saudi dengan Syria yang dilanda perang. [Islampos]

Sumber HD - 9-12-2015


Rusia Serang Penduduk Syria Guna Senjata Kimia, Langgar Konvensyen Geneva

Posted on Tuesday, December 01 @ 18:05:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol



BEBERAPA laporan mendakwa Rusia menjatuhkan fosforus putih terhadap penduduk awam di barat laut Syria dengan alasan kempen pengeboman berterusan menentang kumpulan militan Negara Islam (IS).

Senjata kimia berbahaya itu diharamkan dalam Konvensyen Geneva kerana ia mengandungi toksik dan boleh menyebabkan daging dan tulang manusia terbakar.

Cecair kimia fosforus putih itu digunakan oleh tentera Rusia ketika seragan pada malam atau siang.
Gambar yang dikongsikan di Twitter itu menunjukkan langit dihujani dengan bahan kimia berbahaya itu di ibu kota tempat yang turut dihuni IS di Raqqa.



Pertubuhan hak asasi manusia mendakwa serangan udara tentera Rusia itu telah mengorbankan ramai penduduk awam berbanding militan.

"Untuk melindungi presiden Syria, serangan udara Rusia menggunakan bom fosforus terhadap Raqqa," tulis seorang Islam warga Iraq di laman twitternya.

Pada 13 November, saksi memberitahu The Times bahawa ramai penduduk awam mengalami kecederaan parah berikutan dua serangan fosforus.

"Kami tahu ia adalah fosforus kerana langit bercahaya dan mengeluarkan api," kata Ahmed yang merupakan seorang aktivis berpengkalan di Idlib.


Jelasnya, dua buah kampung yang ramai dengan penduduk awam yang terletak sekurang-kurangnya 50 kilometer batu dari pusat pangkalan tentera itu menjadi sasaran.

Jika terkena bahan kimia tersebut boleh menyebabkan kegagalan jantung, hati dan buah pinggang juga boleh mengakibatkan kematian.

Konvensyen Geneva menjelaskan bahawa senjata kimia digunakan untuk membakar objek atau menyebabkan terbakar kepada mangsa melalui tindak balas api dan haba.


Sementara itu, Presiden Rusia Vladimir Putin dijangka bertemu dengan Presiden Amerika Syarikat Barack Obama dalam persidangan perubahan iklim di Paris dan akan turut mengadakan pertemuan selama 30 minit di persidangan berkenaan.

Menurut jurucakap Kremlin, mereka akan membincangkan konflik berterusan yang berlaku di Syria dan Ukraine.


Obama menegaskan bahawa kepentingan Rusia menyerang militan IS di Syria adalah sebahagian dari kempen pengeboman dan tidak memfokuskan serangan militan terhadap kumpulan pemberontak yang menentang Presiden Syria, Bashar al-Assad.

Obama juga melahirkan rasa sedih terhadap juruterbang Rusia Oleg Peshkov yang pesawatnya ditembak jatuh di sempadan Syria dengan bom misil milik Turki.

Perjumpaan itu dibuat selepas aktivis mendedahkan serangan udara Rusia yang menyebabkan ramai penduduk awam mati daripada pejuang IS di Syria sejak kempen pengeboman bermula dua bulan lepas.

Pemantau bagi Hak Asasi Manusia yang berpengakalan di London menganggarkan 1,502 orang awam terbunuh dalam serangan udara Rusia di Syria.

Sebanyak 40 peratus terdiri daripada pemberontak dan militan al-Qaeda dan 32 peratus penduduk awam terbunuh dalam serangan Rusia.

Serangan udara yang dipercayai dilakukan oleh pesawat tentera Rusia mengorbankan sekurang-kurangnya 18 penduduk awam termasuk empat kanak-kanak dan ramai yang tercedera di barat laut Syria pada Ahad.

Serangan udara terbabit telah memusnahkan tiga bangunan di Ariha.


Rusia berkata serangan itu menyasarkan lokasi IS dan pengganas lain, tetapi pegawai kerajaan Barat dan pemberontak Syria mengatakan serangan itu tertumpu di kawasan tengah dan utara Syria yang mana IS tidak berada di situ.

Menurut media tempatan, Presiden Bashar al-Assad berkata beliau akan berjuang untuk keganasan dalam semua bentuk kerana Syria dan sekutunya yakin dapat menghapuskan pengganas sebagai langkah utama dalam membawa kestabilan kepada seluruh dunia.

Sumber TKO - 1-12-2015

Serangan Udara Rusia; Lebih 400 Nyawa Orang Awam Syria Terkorban

Kumpulan Pemantau berkata, serangan udara Rusia di Syria telah membunuh lebih 400 orang awam sejak September tahun ini.

Balai Cerap Syria yang berpangkalan di UK untuk Hak Asasi Manusia (SOHR) berkata, angka kematian dari 30 September, apabila serangan dilancarkan, sehingga 20 November berjumlah 403 orang awam, termasuk 97 kanak-kanak.



Sementara itu, Rangkaian Hak Asasi Manusia Syria (SNHR), kumpulan pemantauan lain, berkata sekurang-kurangnya 526 terbunuh termasuk 137 kanak-kanak, sejak Rusia melancarkan serangan udara pertama.

Pada hari Ahad, serangan udara kerajaan membunuh sekurang-kurangnya tujuh orang, termasuk tiga kanak-kanak, di Douma di luar ibu negara, Damsyik, kata SOHR.

Sekurang-kurangnya tujuh orang awam terbunuh dalam serangan udara kerajaan di Aleppo pada hari Sabtu, kata SOHR.

Pada hari Jumaat, Rusia melepaskan peluru berpandu dari Laut Caspian untuk hari yang keempat terhadap apa yang digambarkan sebagai sasaran ISIL.

Pegawai-pegawai Rusia dan Syria berkata jet mereka mencecah 50 sasaran ISIL di wilayah Deir Az Zor, serangan udara paling sengit sejak Rusia mula serangan udara.



Sejak Oktober tahun lalu, sekurang-kurangnya 42.234 serangan udara yang mensasarkan ladang, kampung-kampung, pekan dan bandar telah didokumenkan, menurut SOHR.

Ia berkata lebih 22.370 bom tong kononnya digugurkan di seluruh negara dalam tempoh itu menyebabkan sejumlah 6889 orang awam kematian, termasuk 1,436 kanak-kanak.
Satu lagi 35,000 orang awam telah mengalami kecederaan.

Sekurang-kurangnya 100,000 orang melarikan diri dari Aleppo berikutan serangan udara Federation, SNHR berkata, manakala 1,000 lagi melarikan diri kem untuk pelarian di Atma, di pinggir bandar Idlib bandar ini.

Sumber BO - 23-11-2015

Russia’s Priority is the Survival of Assad’s Regime

As part of the Russo-Turkish War of 1768-1774, Russian forces under the leadership of Count Alexei Grigoryevich Orlov attacked the Syrian coastline and even briefly occupied Beirut. Russia’s goal was to support the local strongman Zahir al-Umar with his uprising against the Ottoman Empire.
Today, more than 240 years later, Russia is back in the region.

In 1772, Russia’s intervention in the Levant was about religion. One of the concessions Catherine the Great received from her victory over the Turks was the status of protector of Orthodox Christians in the Ottoman Empire.

Today, Moscow’s intervention in Syria is not about religion, but about Vladimir Putin’s grand strategy for Russia’s role in the world.



No major change

In the same way Russia is only an Asian power and not a European power without exerting influence in Eastern Europe, Russia is only a regional power and not a global power if it is not an actor in the Middle East.

Russia’s commitment to fighting the Islamic State of Iraq and the Levant (ISIL) has always been second to Putin’s desire to keep Bashar al-Assad in power. Russia maintains an important naval base in the Alawite-dominated region of Tartus in Syria and Putin wants to maintain this base at all cost.
Even if the rest of Syria burns and ISIL controls vast swaths of territory, but Assad (or someone friendly to the Russians) remains in power in the Alawite heartland, Putin will be happy.

This is why the announcement that the Russian airliner blown up last month over the Sinai Peninsula was brought down by a homemade bomb will not change Moscow’s Syrian policy of supporting Assad first and fighting terrorism second.

A lot of talk

Like him or not, Putin is a man of action and he will need to be seen as doing something in response to the bombing of the airliner. But anyone thinking Russia is going back into the Levant a la 1772 will be sorely disappointed.

Russia’s response will likely follow the recent French response to the Paris attacks: a lot of tough talk followed by dropping a few extra bombs in Raqqa on targets that have already been hit multiple times in the past.

Russia might follow up with a couple of high profile Special Forces raids on ISIL targets. However, make no mistake: Russia’s first priority is, and remains, the survival of a sympathetic regime in Damascus that will be an ally of Russia.



Russian forces are stretched

Anyway, it is unlikely that Russia could do a whole lot more in Syria militarily even if it wanted to – especially if it decided to simultaneously keep Assad in power and take on ISIL in any meaningful way.

The Russian military is stretched and Moscow’s state finances are dwindling.

A vast majority of the Russian military has been maintained at a very high level of readiness since the war in Ukraine started almost two years ago. This has placed a huge strain on a military force notoriously known for low morale.

Hundreds of troops and dozens of aircraft, armoured vehicles, artillery pieces, and anti-aircraft missiles are already supporting Assad in Syria and this mission has no end in sight.

In addition to the thousands of troops in Crimea and the Donbass region of eastern Ukraine, Russia maintains a large military presence outside its national borders in Belarus, parts of occupied Georgia, the breakaway enclave of Transnistria in Moldova, Armenia, and Tajikistan (the borders of the former Imperial Russian Empire). Russia has also expanded its military presence in the Arctic.
All of this has occurred while oil revenues have collapsed and international economic sanctions are hurting.

Putin is already close to biting off more than he can chew and a large scale military intervention in Syria to confront ISIL could be the straw that breaks the camel’s back. He knows this.



Putin is focused
For Moscow, keeping Assad in power is more important than defeating ISIL. Putin is too focused on his strategic aim of making Russia a global power than to let the downing of a civilian airliner change his strategy in Syria.

As the West focuses its energy on ISIL, it is less focused on Russia’s designs on Eastern Europe or Iran’s nuclear programme. This benefits Russia.

There might be hints of cooperation between Russia and the West coming from the Kremlin, the White House, and the Elysee Palace to confront ISIL, but do not be fooled.

The long term strategic goals of the West and Moscow are too different to be reconciled by the downing of a Russian commercial aircraft or the attacks in Paris – even with the enormous loss of life resulting from those attacks.

Frankly speaking, the West and Russia share the same common interests in Syria in the same way a customer and a robber share the same common interests in a bank.
Do not expect this to change in the near future.-alJazeera

Sumber BO - 19-11-2015




































Tentera rejim Assad kembali guna gas kimia beracun

HARAKAHDAILY | .

Pertubuhan kimia antarabangsa menuding tentera rejim Syiah Assad kembali menggunakan gas kimia beracun dalam konflik di Syria, selepas didapati adanya zat mustard di bandar Mar'e dalam serangan pada bulan Ogos lalu, lapor laman web Eramuslim.

"Doktor kami mendapati seorang pesakit yang mengalami kesukaran bernafas dan luka lebam selepas sebuah roket menghentam wilayah di sekitar rumah mangsa pada 21 Ogos lalu," tulis Pertubuhan Pengharaman Senjata Kimia Syria dalam laporan pada bulan November.

Organisasi Pengharaman Senjata Kimia Syria menyatakan bahawa gas beracun yang digunakan tentera kerajaan dalam serangan tersebut berjenis Mustard.

Mustard sendiri adalah buih dan unsur perantara alkali. Bahan kimia ini tak berwarna dalam keadaan murni, namun secara umum berwarna kuning hingga coklat dan sedikit berbau mustard atau bawang putih.

Gas Sulfur Mustards boleh menyebabkan luka pada kulit, mata dan saluran pernafasan jika terkena langsung. Tidak ada penawar racun atas keracunan zat ini, satu-satunya cara yang berkesan iaitu dengan mengurangkan pencemaran semua daerah yang terkena.

Selain itu gas ini dapat menyerang sistem saraf pusat yang boleh menimbulkan kematian beberapa minit selepas terdedah.

Cara kerja gas ini boleh memasuki tubuh melalui pernafasan, pencernaan, mata dan kulit.

Sumber HD - 8-11-2015

Tiada penyelesaian di Syria tanpa Turki - Davutoglu






































HARAKAHDAILY | .


PERDANA Menteri Turki, Ahmet Davutoglu Isnin lalu mengatakan bahawa krisis yang berlaku di Syria tidak dapat diselesaikan tanpa disertai Turki.

"Apakah boleh persoalan warga Syria diselesaikan tanpa Turki dilibatkan? Apakah ada formula untuk kemajuan yang tidak memasukkan Turki di dalamnya?" tanya Davutoglu dalam siaran langsung di saluran TV A Haber dan ATV.

Kenyataan perdana menteri itu datang sebagai respons terhadap tuduhan di media yang mengatakan Rusia, AS dan Iran sedang mencari penyelesaian untuk konflik di Syria, tetapi tidak Turki.

Beliau berkata, Bashar al-Assad akan mengawal semua wilayah Syria hari ini jika formula dalam perbahasan itu perlu dibangunkan lebih lanjut.

"Syria tidak boleh pergi lebih jauh, kerana Turki tidak boleh meninggalkan nasib sempadan sepanjang 911 kilometer ke negara-negara lain," ujar Davutoglu.

Mengulangi sensitiviti Turki tentang keselamatan sempadan, beliau berkata masalah itu harus menjadi perhatian Rusia dan Amerika Syarikat.

"Mereka yang mengatakan bahawa Turki tidak terlibat pada dasarnya tidak tahu bahawa menteri luar negeri kami melancarkan mekanisme quadruple antara Turki, Rusia, AS dan Iran di Vienna, dan menteri telah pergi ke Paris untuk membincangkan hal itu juga," katanya lagi.

Beliau berkata mesyuarat di Paris akan berkumpul para menteri luar negeri dari sembilan negara yang tergabung dalam Friends of Syria. [Islampos]

Sumber HD - 28-10-2015

2 drone Amerika jatuh di Iraq, Turki pada Oktober






































HARAKAHDAILY | .


DUA pesawat tanpa pemandu (drone) Predator milik tentera Amerika Syarikat (AS) baru-baru ini jatuh dalam insiden berasingan di Timur Tengah, kata seorang pegawai tentera AS.

Juru bicara tentera AS, Kolonel Steve Warren, semalam mengatakan bahawa insiden pertama berlaku di Iraq pada 16 Oktober, lapor Press TV.

Pesawat itu kemudian ditemui di sekitar bandar timur Kut oleh polis tempatan Iraq yang kemudian mengembalikan pesawat kawalan milik AS itu. Tidak ada yang menderita kecederaan dalam kemalangan tersebut.

Dalam kes kedua pada 19 Oktober, Predator lainnya jatuh di bahagian selatan Turki kerana kegagalan mekanikal, kata Warren.

"Berlaku kegagalan mekanikal terhadap pesawat. Angkatan Udara dalam hal ini mengekalkan kawalan positif dari pesawat dan membawanya turun dengan selamat di kawasan yang tidak berpenghuni," ujarnya dipetik laman Islampos.

Sumber HD - 22-10-2015



Bashar hilang kuasa jika majlis peralihan ditubuh

Posted on Wednesday, October 21 @ 18:59:28 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



RIYADH 20 Okt. - Presiden Sy­ria, Bashar al-Assad tidak boleh berkuasa di negara itu setelah sebuah majlis peralihan kuasa yang dianggotai pemimpin pembangkang dan kerajaan ditubuhkan, kata Menteri Luar Arab Saudi, Adel al-Jubeir, semalam.

"Kami telah memutuskan (perlu ditubuhkan majlis peralihan kuasa) dan selepas pembentukan majlis itu, Bashar perlu melepaskan jawatannya,'' katanya dalam sidang media bersama rakan sejawatnya dari Jerman, Frank-Walter Steinmeier di sini.

Menteri Luar Jerman itu sedang dalam rangka lawatan kerja ke Arab Saudi selepas melawat Iran bagi mencari jalan menamatkan perang saudara di Syria.

Jerman telah mengambil kira-kira 600,000 pelarian dari Syria dan tempat lain sejak Januari lalu, ketika negara-negara Eropah bergelut menghadapi krisis pela­rian terbesar sejak tamat Perang Dunia Kedua.

"Sama ada peletakan jawatan itu berlaku hari ini, minggu ini atau mengambil tempoh sebulan, perkara itu diputuskan oleh rak­yat Syria (sendiri), namun sejak dari awal, adalah jelas Bashar tidak mempunyai masa depan lagi di Syria,'' kata Jubeir.

Pembentukan majlis peralihan di Syria telah dicadangkan pada 2012 bagi mengendalikan pentadbiran di Syria dan melaksanakan proses pilihan raya.

Jubeir menjelaskan bahawa majlis itu boleh dibentuk di pejabat Bashar, namun selepas badan berkenaan ditubuhkan, beliau sudah tidak ada peranan lagi.

Steinmeier pada masa sama berkata, untuk jangka panjang, tidak nampak ada penyelesaian selagi Bashar berkuasa, ditambah dengan pembabitan tentera Rusia yang menyulitkan lagi keadaan.

"Kita tidak akan mencari penyelesaian pada peringkat awal, maka perang ke atas kumpulan militan Negara Islam (IS) perlu diteruskan sementara meneruskan proses transformasi politik di Syria,'' katanya.

Dalam perkembangan berasingan, sekurang-kurangnya 45 orang terbunuh dalam gelombang serangan udara tentera Rusia di utara wilayah Latakia yang menjadi kubu kuat tentera kerajaan, semalam.

Pengarah Badan Pemantau Hak Asasi Syria berkata, Rami Abdel Rahman berkata, serangan udara tentera Rusia dilancarkan di daerah Jabal al-Akrad, petang semalam.

"Antara yang terbunuh adalah orang awam, namun kami tidak mempunyai angka yang tepat,'' kata Rami.- AFP

Sumber TKO- 21-10-2015


Bukti Menunjukkan Bom Berangkai Yang Diharamkan Digunakan Oleh Rusia, Syria

Pemerhati Hak Asasi Manusia (Human Rights Watch) telah meningkatkan tuduhan oleh aktivis Syria bahawa Rusia adalah dalang di sebalik penggunaan bom berangkai maju yang baru oleh Syria.

Menurut mereka Russia telah menggugurkan bom itu dari pesawat pejuang atau membekalkannya mereka kepada rejim Assad.

Kumpulan yang berpangkalan di New York itu berkata bahawa gambar-gambar itu diperolehi menunjukkan bom berangkai digugurkan di Kafr Halab, sebuah kampung di barat daya bandar kedua Syria Aleppo, pada 4 Oktober.

“Ia mengganggu (kehidupan) lagi satu lagi jenis kelompok amunisi digunakan di Syria meninggalkan kesan bahaya kepada mereka, orang awam untuk tahun-tahun akan datang,” kata Nadim Houry, Timbalan Pengarah Kumpulan itu bagi Asia Barat.



“samada Rusia atau Syria tidak perlu menggunakan bom berangkai, dan kedua-duanya perlu menyertai pengharaman antarabangsa tanpa berlengah-lengah.”tegas beliau.

Rusia melancarkan kempen pengeboman udara terhadap penentang Presiden Bashar al-Assad pada 30 September.

Bom berangkai mengandungi berpuluh-puluh atau beratus-ratus bom yang meletus dengan melepaskan tembakan roket atau digugurkan dari udara.

Ia diharamkan secara meluas, kerana bom itu menyebarkan bahan letupan di kawasan yang luas dan sembarangan memusanahkan alam semula jadi, sering terus mencacatkan dan membunuh mangsa dalam masa yang lama selepas serangan pertama apabila rangkaian bom sebelum ini tidak meletup semuanya.

Penggunaannya dalam serang di Kafr Halab bertepatan dengan kemunculan bukti bahawa mereka telah digunakan sebelum ini di wilayah Aleppo, Hama dan Idlib sejak Rusia campur tangan dalam sengketa perang Syria.

Pemerhati Hak Asasi Manusia itu berkata ‘tidak boleh dipastikan dan disimpulkan’ samada tentera Rusia atau Syria bertanggungjawab terhadap serangan pada 4 Oktober.

Ia menyatakan bahawa kedua-dua negara itu tidak mengharamkan penggunaannya.

Satu video yang disiarkan pada 7 Oktober oleh aktivis yang dilaporkan dirakam di bandar Kafr Zeita, barat laut Hama, menunjukkan laluan asap roket tanah muncul diatas tanah selepas bom dilancarkan dari arah Jabal Zayn al-Abidin dan rangkaian letupan berlaku seterusnya berturutan selepas peluru dilancarkan di bandar itu.



Sumber BO - 12-10-2015


Russian and Iranian Occupation of Syria Means Matters Will Get Even Worse

Amidst an international conspiracy against the Arab World, and Islamic identity as mainstream Sunni Muslims, courageous Syria and its great men stand steadfast in a historic battle against the Russian and Iranian occupiers and their criminal partner Al-Sisi.

The Muslim Brotherhood reiterates its full support for the Syrian people and the revolution against the treacherous Alawite criminal Bashar Al-Assad. The group refuses ongoing endeavors to divide Syria under the auspices of the Mullahs of Iran, the Czars of Russia and the criminal Zionists, with Arab blessing assisted by the heinous Al-Sisi.



The Brotherhood stresses that the continuation of the Russian and Iranian occupation of Syria means matters will get even worse, with the resistance seen in Chechnya and Afghanistan repeated with tragic consequences for Tehran, Moscow and their allies.

The group further stresses that this Iranian Russian invasion does not seek to face up to the ‘Islamic State’ as declared in the media, but aims to suppress the real revolutionaries fighting Bashar’s sectarian repressive regime.

It also stresses that the US position is part of the strategy of repression against the Syrian revolution. The US’s exceedingly ‘soft’ criticism of the Russian aerial bombardment of Homs and other towns and villages is simply a part of its effort to hide its ugly face.

The Muslim Brotherhood calls on the free world to support Syria so it would not become another Iraq, Afghanistan or Chechnya. The group warns that this occupation by Russia, Iran and their allies is bound to create a hostile environment along sectarian lines that will plague the whole world.

The Muslim Brotherhood

Sumber BO - 6-10-2015


Penemuan Risikan Menjelaskan Penglibatan Rusia di Syria

Rusia meneruskan pembinaan infrastruktur ketenteraannya di Syria dengan pada hari Sabtu lalu, pesawat pengangkutan negara itu terbang ke dalam pangkalan udara baru di kawasan tengah sekutu rejim, Syria.

Satu sumber tentera Syria berkata kepada AFP, ia merupakan hari ke-15 berturut-turut pesawat pengangkutan Rusia telah diterbangkan membawa tentera dan peralatan ke pangkalan Hmeimim di wilayah Latakia di pantai Mediterranean.



“Sejak dua minggu lalu dan sekali lagi hari ini pesawat kargo Rusia telah mendarat setiap pagi di Hmeimim,” kata sumber itu, sambil menambah bahawa mereka semua mempunyai pesawat pejuang sebagai pengiring.

Satelit Amerika Syarikat telah mencatatkan peningkatan aktiviti oleh tentera Rusia di pangkalan di Bassel al-Assad, di lapangan terbang awam dan tentera.

Washington dan NATO mengatakan bahawa baru-baru ini helikopter, pengebom, pesawat serangan darat, kereta kebal dan tentera telah dilihat, membuktikan bahawa Rusia sedang membina sebuah pangkalan udara.

Jika apa-apa penumpukan yang secara rasmi disahkan, dan yang lebih penting digunakan, ia akan menjadi penglibatan tentera yang pertama di Rusia dalam ‘teater perang jauh’ sejak campur tangan Soviet di Afghanistan pada tahun 1979.



Seorang pegawai kanan Syria menyifatkan penglibatan tentera Rusia sebagai “titik perubahan” kepada perang saudara yang bermula sejak lebih daripada empat tahun lalu.

“Rusia mahu mengingatkan Amerika Syarikat yang hubungannya dengan Damsyik telah kembali lebih daripada 50 tahun lalu dan bahawa negara ini adalah dalam lingkungan pengaruhnya,” kata pegawai itu.

Dalam beberapa hari lepas, kehadiran tentera Rusia telah meningkat secara mendadak, namun laporan daripada pegawai-pegawai Amerika dinafikan oleh pihak berkuasa Rusia.

Sumber perisikan menyatakan bahawa kini terdapat sekurang-kurangnya 28 pesawat pejuang ditempatkan di sebuah pangkalan udara di luar Latakia di pantai Syria.



Pesawat, yang menurut sumber-sumber yang dipetik oleh akhbar New York Times termasuk peasawat Su-24 dan Su-25, mengukuhkan dakwaan, apa yang telah dianggap sebagai hanya empat pesawat Rusia sebelum ini di negara itu.

Pesawat itu dikatakan akan dilindungi oleh sistem anti-pesawat, dan terdapat juga laporan pesawat berada ditempat pengawasan.

Kereta kebal, pembawa anggota berperisai dan meriam katak juga telah ditemui di pangkalan terbabit dan pada masa yang sama, Rusia telah meningkat bilangan askar.

Risikan satelit dikumpulkan oleh Amerika menunjukkan pembongkaran perumahan pasang siap yang boleh menampung kira-kira 1,000 hingga 2,000 askar.

Sumber BO - 27-9-2015






































Jurukamera Biadap Terhadap Pelarian Syria Dipecat

Posted on Wednesday, September 09 @ 12:57:43 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



SEORANG jurukamera wanita yang bertindak biadap menahan kakinya bagi menjatuhkan seorang pelarian Syria yang sedang mendukung kanak-kanak telah dipecat.

Wanita yang dicemuh pelbagai pihak itu merupakan pekerja siaran televisyen N1TV dari Hungary dan membuat liputan mengenai pelarian ketika bertindak biadap.

Berdasarkan gambar yang sempat dirakam oleh jurukamera lain, wanita berkenaan dilihat menahan kakinya untuk memastikan lelaki tua itu tersadung jatuh bersama kanak-kanak tersebut.


Pelarian dari Syria secara beramai-ramai bertindak melintasi sempadan Hungary-Serbia untuk mencari penempatan baru dan ianya menjadi krisis di eropah.

Tindakan jurukamera tersebut turut dikutuk dan menjadi topik panas di Eropah.

Sebahagian besar pelarian bagaimanapun berjaya ditahan pihak berkuasa Hungary semasa melintasi sempadan.

Sumber LinK
Sumber TKO - 9-9-2015

Venezuela sedia tempat untuk 20,000 pelarian Syria






































HARAKAHDAILY | .


PRESIDEN Nicolas Maduro memerintahkan Kementerian Luar Negeri mengambil langkah segera untuk menerima dan menyediakan tempat bagi 20,000 pelarian Syria yang akan mendapatkan suaka di Venezuela.

Perintah itu dikeluarkan Presiden Nicolas Maduro dalam mesyuarat kabinet yang digelar di ibu negara Caracas pada hari Isnin (7 Sept), menanggapi keadaan kecemasan para pelarian Syria yang terus membanjiri wilayah Eropah, lapor laman web Eramuslim.com.

"Saya ingin negara ini menerima 20,000 pelarian Syria dan menjadikan mereka adalah sebahagian daripada Venezuela," ujar Maduro kepada Setiausaha Negara Delsey Rodriguez agar segera bertemu dengan pelarian Syria dan menyediakan tempat bagi mereka.

Menurut data sementara PBB menyatakan bahawa sehingga pertengahan tahun 2015 ada kira-kira 6 juta lebih penduduk Syria yang menjadi pelarian ke negara-negara jiran seperti Jordan, Lubnan, Turki dan Iraq.

Jumlah tersebut belum ditambah kira-kira 250,000 lebih pelarian yang tidak berdaftar ataupun memasuki negara-negara di sekitar Syria secara haram.

Sumber HD - 9-9-2015 

3 sebab kenapa pelarian Syria pilih Eropah

HARAKAHDAILY | .


Walaupun beberapa negara-negara Arab menerima hampir 4 juta pelarian yang tersebar dalam beberapa negara jiran Syria, akan tetapi semakin meningkatnya jumlah pelarian Syria yang memasuki Eropah menimbulkan pertanyaan apa yang menyebabkan warga Syria lebih memilih meninggalkan negara-negara Arab dan menuju Eropah.

Berikut hasil penyelidikan yang dilakukan redaksi Rassd mengenai pelbagai alasan mengapa pelarian Syria rela mencabar ganasnya Laut Mediterranean untuk menuju Eropah daripada berpindah kenegara Arab Teluk yang dikenal dengan kekayaan yang melimpah:

Visa

Menurut pelbagai laporan yang ada menunjukkan bahawa kebanyakan pemerintahan Teluk mencegah para pelarian Syria untuk mendapatkan visa percuma untuk masuk ke negara-negara Arab Teluk, kecuali Algeria, Mauritania, Sudan dan Yaman.

Dalam penelusuran yang dilakukan wartawan Rassd, Saadiyah, menganggarkan bahawa pertembungan antara kepentingan luar negeri masing-masing negara Arab menjadikan mereka ada yang menyokong revolusi yang berjalan di Syria, dan di sisi lain ada sejumlah negara yang menyokong rejim Bashar Al Assad.

Dekatnya hubungan negara Arab Teluk dengan Bashar

Dekatnya hubungan antara sejumlah pemimpin negara Arab dengan rejim Bashar Al Assad menjadikan datangnya pelarian Syria ke negara mereka bukanlah suatu hal yang boleh diterima dan diinginkan.

Contohnya adalah Sisi yang kini semakin menghampiri ke rejim Bashar Al Assad melalui perantara Rusia.

Selanjutnya ada Emiriah Arab yang akan memberikan denda sebanyak 50 ribu dirham UAE kepada setiap syarikat yang menggaji warga Syria yang tidak mempunyai visa.

Buruknya situasi pelarian di Negara Arab

Keadaan ekonomi dunia yang semakin merosot dan banyaknya pelarian yang terus berdatangan ke negara jiran Syria menyebabkan kerajaan yang menjadi tuan rumah tempat tinggal pelarian tidak dapat menjamu tetamu mereka dengan layak.

Terlebih dengan beban kos yang perlu ditanggung negara-negara tersebut untuk tetap dapat menyara rakyat Syria yang menjadi pelarian ke negara mereka, dengan syarat-syarat bantuan kewangan dari institusi antarabangsa yang sering tersekat dan kekurangan. (Eramuslim.com)

Sumber HD - 7-9-2015

Jenazah Aylan Selamat Disemadi Di Negara Asalnya
Posted on Sunday, September 06 @ 02:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



ANKARA – Jenazah kanak-kanak kecil, Aylan Kurdi dan dua ahli keluarganya yang terkorban akibat bot ditumpangi mereka karam di luar pantai Turki telah selamat dikebumikan di negara kelahiran mereka di Syria.

Para pegawai kerajaan Turki menyatakan, konvoi kenderaan rasmi yang membawa jenazah Aylan dan keluarganya itu berjaya menyeberang masuk ke Kobane, sebuah bandar kecil Syria dekat sempadan Turki pada lewat Jumaat.

Si ayah, Abdullah Kurdi, turut ikut serta dalam proses pengebumian dua anak dan isterinya itu di kampung halaman mereka yang masih lagi dikuasai oleh kelompok masyarakat etnik minoriti Kurdish tersebut.

Baca: Aylan Kurdi – Kisah Kanak-Kanak Tak Berdosa Mangsa Perang Syria



Dalam ucapan ringkas, Abdullah dengan nada sedih agak teresak-esak dilaporkan hanya mampu berkata, “Saya kini tidak lagi mempunyai masa depan. Malah masa depan saya sebenarnya telah pun hancur musnah.”

Aylan, yang berusia tiga tahun; abangnya, Galip berumur lima tahun; serta ibu mereka, Rehan, 35 tahun; meninggal dunia ketika bot dipenuhi pelarian Syria itu tenggelam dekat Pulau Kos, Greece pada 2 September lalu.

Menurut pengawal pantai Turki, sekelompok pendatang asing meninggalkan Turki awal subuh melalui Semenanjung Bodrum menuju ke Greece, namun dua bot yang mereka tumpangi karam tidak lama kemudian.



Seramai 12 mayat termasuk lima jenazah anak kecil berjaya ditemui hanyut terdampar di pantai Turki oleh anggota keselamatan negara itu dan sempat dirakamkan jurugambar media sebaik dimaklumkan nahas tersebut.

Bagaimanapun foto jasad Aylan dalam keadaan tertiarap di pinggir pantai menjadi trending di seluruh dunia, serta mencetuskan ‘kemarahan’ masyarakat antarabangsa terhadap isu konflik pelarian dan nasib mangsa perang Syria.

Kritikan tersebut kemudian menjelma menjadi semacam desakan agar Kesatuan Eropah segera melonggarkan kerenah birorasi dan melakukan tindakan kecemasan bagi menampung pendatang mencari perlindungan politik.




Baca: “Jangan Tembak Saya!” Rayu Spontan Budak Kecil Syria

Setelah insiden kematian Aylan tersebar luas, polis Turki berjaya menahan empat suspek pemerdagangan manusia rakyat Syria sendiri yang disyaki aktif menjalankan kegiatan penyeludupan migran termasuk ahli keluarga Kurdi.

Puluhan ribu pelarian politik dan pendatang dari Syria dan Afrika Utara maut sepanjang tahun ini dalam usaha menyeberangi benua Eropah melalui Laut Mediterranan setelah bot mereka karam. – Agensi/Mynewshub/HAA


Sumber TKO - 6-9-2015


Hanya Di Syria.. Sangat Menyedihkan
Posted on Saturday, September 05 @ 16:35:49 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



Seorang ibu masih memeluk Mayat anak nya yg telah mati..  Apa perasaan kita??? Pernahkah kita menghulurkan sumbangan dan doa utk mereka??? Jika tidak lakukan sekarang semoga Allah murnikan hati kita dengan kasih sayang.

Kredit
Friends Of PAS 

Sumber TKO - 5-9-2015




































OIC perlu segera hulur bantuan kepada pelarian Syria

HARAKAHDAILY | .


KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) merasa dukacita di atas kejadian melibatkan 11 pelarian Syria yang dikhuatiri lemas setelah dua bot dinaiki mereka karam berhampiran perairan Turki, kelmarin.

Mereka dari Kobane, Syria di mana sebahagian besar mereka dilaporkan adalah kanak-kanak dan dalam perjalanan panjang menuju ke Pulau Kos di Greece melarikan diri dari rejim Bashar Assad dan sekutunya.

"Kejadian ini amat menyayatkan hati apabila media melaporkan penemuan mayat tiga kanak-kanak dan seorang wanita di persisiran pantai Bandar Bodrum, Mugla, Turki," ujar Timbalan Ketua DPPM, Muhammad Khalil Abdul Hadi.

Katana, dunia Islam khususnya Pertubuhan Negara-negara Islam (OIC) perlu mengambil iktibar dan tindakan segera serta tanggung jawab dalam menangani masalah imigran perang yang memerlukan perlindungan.

"Kita sewajarnya malu dengan tindakan pantas Perdana Menteri Perancis, Manuel Valls dan Canselor Jerman, Angela Merkel yang bercakap atas semangat bangsa Eropah untuk memberi bantuan," ujarnya.

Malah, katanya terdahulu sebelum itu, Angela telah membuktikan keprihatinan negaranya membuka tempat dan memberi suaka politik kepada pelarian perang atas semangat persaudaraan Eropah. - HARAKAHDAILY 5/9/2015

Sumber HD - 5-9-2015


OIC Perlu Segera Hulur Bantuan Kepada Pelarian Syria

Dewan Pemuda PAS Malaysia merasa dukacita di atas kejadian melibatkan 11 pelarian Syria yang dikhuatiri lemas setelah dua bot dinaiki mereka karam berhampiran perairan Turki.

2. Mereka dari Kobane, Syria di mana sebahagian besar mereka dilaporkan adalah kanak-kanak dan dalam perjalanan panjang menuju ke Pulau Kos di Greece melarikan diri dari rejim Bashar Assad dan sekutunya.

3. Kejadian ini amat menyayatkan hati apabila media melaporkan penemuan mayat tiga kanak-kanak dan seorang wanita di persisiran pantai Bandar Bodrum, Mugla, Turki.

4. Dunia Islam khususnya Pertubuhan Negara-negara Islam (OIC) perlu mengambil iktibar dan tindakan segera serta bertanggungjawab dalam menangani masalah imigran perang yang memerlukan perlindungan politik.

5. Kita sewajarnya malu dengan tindakan pantas Perdana Menteri Perancis, Manuel Valls dan Canselor Jerman, Angela Merkel yang bercakap atas semangat bangsa Eropah untuk memberi bantuan.

6. Malah terdahulu sebelum itu, Angela telah membuktikan keprihatinan negaranya membuka tempat dan memberi suaka politik kepada pelarian perang atas semangat persaudaraan Eropah.

MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI
Timbalan Ketua
Dewan Pemuda PAS Malaysia
20 Zulkaedah 1436 | 4 September 2015

Sumber BO - 4-9-2015

10,000 Warga Iceland Sedia Terima Pelarian Syria

Sepuluh ribu penduduk Iceland bersedia untuk berkongsi rumah mereka bersama pelarian Syria, sebagai sebahagian daripada kempen Facebook dilancarkan oleh seorang pengarang terkenal, Bryndis Bjorgvinsdottir.

Bryndis melakukan kempen itu selepas kerajaan Iceland berkata ia hanya akan menerima 50 pelarian kemanusiaan dari Syria.

Pengarang terkenal itu menggalakkan masyarakat untuk bersuara dalam memihak kepada mereka yang memerlukan perlindungan.

Dalam tempoh hanya 24 jam 10,000 warga Iceland daripada 300,000 orang penduduk negara ais itu mengambil bahagian dalam kempen Facebook dan menawarkan rumah mereka serta menggesa kerajaan mereka untuk melakukan lebih banyak kebajikan.

“Saya seorang ibu tunggal kepada seorang anak lelaki berusia 6 tahun ………Kita boleh mengambil. kanak-kanak yang memerlukan.

“Saya seorang guru dan akan mengajar kanak-kanak untuk bercakap, membaca dan menulis Iceland dan menyesuaikan diri dengan masyarakat Iceland.

“Kami mempunyai pakaian, katil, mainan dan semua kanak-kanak diperlukan. Saya sudah tentu akan membayar untuk tiket kapal terbang , “tulis mereka yang menuokong langkah pengarang tersebut.

” Saya rasa orang sudah muak melihat berita pelarian dari Mediterranean dan (berita) pelarian kem kematian pelarian di kem-kem dan mereka mahu sesuatu dilakukan sekarang “, Bjorgvinsdottir memberitahu agensi TV Iceland RUV.

Selepas televisyen awam popular itu memberikan sokongan kepada Bjorgvinsdottir, inisiatif Kerajaan Iceland kini sedang meningkatkan kuota bantuan kepada orang-orang pelarian.

Menteri kebajikan Iceland Eyglo Hardardottir berkata pihak berkuasa sedang mengkaji tawaran yang dibuat di Facebook, dan akan mempertimbangkan peningkatan jumlah pelarian yang diterima di bawah kuota kemanusiaan.

“Saya telah menyatakan dengan jelas bahawa saya tidak mahu untuk menamakan angka maksimum, tetapi kita (akan) meneroka setiap peluang yang ada dalam menyambut pelarian,”katanya

Sumber BO - 2-9-2015


IS Musnahkan Sebahagian Kuil Bel Di Syria

Posted on Tuesday, September 01 @ 22:47:19 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



KUMPULAN militan Negara Islam (IS) telah meranapkan sebahagian daripada sebuah kuil purba di bandar Palmyra, Syria, menurut kumpulan yang memantau konflik peperangan tersebut,pada Ahad lalu.

Pihak pengganas tersebut telah melancarkan sasaran terhadap Kuil Bel, yang merupakan sebuah tinggalan sejarah era Rom yang terletak di pertengahan kawasan padang pasir bandar itu, kata kumpulan Pemantau Hak Asasi Manusia Syria.

Menurut agensi tersebut, tahap kerosakan pada kuil purba itu masih belum diketahui.

Kuil Bel merupakan kuil kedua di Palmyra yang disasarkan IS bulan ini. Pada 25 Ogos lalu, kumpulan tersebut telah meletupkan bahan eksplosif di dalam kuil Baal Shamim; sebuah tindakan yang disifatkan badan pemeliharaan budaya UNESCO sebagai jenayah perang yang bermotifkan untuk melenyapkan warisan kebudayaan Syria yang pelbagai.

Aktivis di media sosial juga melaporkan kemusnahan kuil tersebut, yang merupakan salah satu struktur binaan sejarah paling penting bandar Palmyra.

Palmyra, yang telah ditawan oleh IS pada bulan Mei  lalu, dirampas secara ganas selain dikawal ketat daripada komunikasi, menurut para aktivis itu lagi.

Kumpulan itu, yang telah mengisytiharkan pemeritahan berbentuk khalifaj di wilayah yang dipegangnya di seluruh Syria dan Iraq, kerap merobohkan monumen yang dianggap ‘mencemarkan kesucian’ agama Islam, selain daripada menjalankan pembunuhan besar-besaran.

Awal bulan ini, IS telah memenggal kepala seorang ahli arkeologi berusia 82 tahun yang bertanggungjawab menjaga tinggalan sejarah di Palmyra sebelum menggantung mayatnya bagi tatapan umum, menurut ketua pemeliharaan warisan Syria. – MYNEWSHUB.CC



Sumber TKO - 2-9-2015


Zalim: Rejim Assad sasar serang hospital
Posted on Tuesday, August 25 @ 22:04:34 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



DAMASCUS - SYRIA. Tentera kerajaan pimpinan presiden, Bashar al-Assad menyasarkan hospital dalam usaha melemahkan kegiatan pemberontak.

Menurut laporan Business Insider, para doktor dan badan bukan kerajaan (NGO), Assad berbuat demikian sebagai mesej bahawa cuma kerajaan yang menolong rakyat, dan bukannya pemberontak.


"Kerajaan tidak mahukan sesiapa pun hidup di kawasan-kawasan yang ditakluki pihak pemberontak," kata Pengarah Syrian Network for Human Rights, Fadel Abdul Ghani.


"Tujuan Assad adalah ujntuk menambah lagi seksa penduduk," katanya kepada BuzzFeed.


Doktor melaporkan bahawa pihak tentera menyasarkan hospital secara strategik dalam serangan udara pada 7 Ogos hingga 10 Ogos. 


Tindakan tersebut jelas menyalahi undang-undang Konvensyen Geneva. - Sinar
Sumber TKO - 25-8-2015

70 Orang Terbunuh Dalam Serangan Udara Rejim Syria

Sekurang-kurangnya 70 orang terbunuh pada hari Ahad dalam rentetan serangan udara rejim Syria di pasar Douma, sebuah bandar yang dikuasai pejuang berhampiran Damsyik.

Kumpulan pemantauan berkata, sekurang-kurangnya 200 orang cedera, dengan jumlah kematian, kebanyakannya orang awam, mungkin meningkat kerana ramai yang cedera berada dalam keadaan serius.

Menurut Balai Cerap Syria bagi Hak Asasi Manusia, tentera Syria telah menyerang sebanyak empat kali pada sasaran yang sama.

“Rejim menjalankan empat serangan udara terhadap sebuah pasar di pusat Douma maklumat awal menunjukkan kebanyakan yang mati adalah orang awam,”kata Pengarah Balai Cerap Rami Abdel Rahman.

Beliau berkata, penduduk tempatan telah berkumpul di tapak selepas serangan pertama untuk membantu memindahkan mangsa yang cedera apabila serangan berulang melanda.

Sebuah video yang disiarkan dalam talian oleh aktivis selepas serangan menunjukkan satu persimpangan berselerak dengan runtuhan dan logam berpintal.

Hadapan beberapa bangunan berhampiran nampaknya telah ‘dicukur’ oleh kuasa letupan, dan beberapa kenderaan telah terbalik dan renyuk di tengah-tengah runtuhan.

Douma terletak pada kubu pejuang di Timur Ghouta, kawasan di luar ibu negara yang menjadi sasaran tetap serangan udara kerajaan.

Awal minggu ini, Amnesty International menuduh kerajaan Syria melakukan jenayah perang di Timur Ghouta, berkata pengeboman udara berat telah mengakibatkan kesengsaraan berganda ekoran sekatan kerajaan di kawasan itu.

Serangan semalam ke atas Douma berlaku selepas ketua kemanusiaan PBB Stephen O’Brien membuat lawatan pertama beliau ke Syria sejak mengambil jawatan bantuan bahagian pada bulan Mei

Sumber BO - 17-8-2015

Angka Kematian Perang Syria Hampir Suku Juta

Sebuah kumpulan aktivis yang berpangkalan di UK menyatakan, hampir satu perempat daripada satu juta orang, termasuk hampir 12,000 kanak-kanak, telah terbunuh dalam konflik Syria sejak ia tercetus pada Mac 2011.

Balai Cerap Syria bagi Hak Asasi Manusia (SOHR) berkata pada hari Jumaat bahawa ia telah mendokumenkan kematian seramai 240, 381 orang, meningkat daripada jumlah sebanyak 230, 618 yang diumumkan pada 9 Jun.



Jumlah kematian terkini menunjukkan bahawa 11, 964 kanak-kanak antara 71, 781 orang awam terbunuh di Syria.

Sekurang-kurangnya 88, 616 tentera rejim terbunuh – atau 1/3 semua kematian didokumentasikan oleh SOHR – termasuk 50, 570 askar, dengan yang lain terdiri oleh pejuang bersekutu.

SOHR yang bergantung kepada rangkaian-bagai sumber di lapangan, meletakkan angka kematian untuk pejuang pemberontak seramai 42, 384 dan 34, 375 orang pejuang asing juga telah terbunuh di Syria.



Menurut balai cerap itu lagi, Identiti lain 3,225 orang terbunuh dalam konflik itu masih tidak diketahui, menurut balai cerap.

Nasib 30,000 orang yang telah hilang di Syria, termasuk 20,000 didakwa berada di penjara Syria, tidak didokumenkan dalam jumlah tersebut.

Ia juga tidak mengambil kira nasib beribu-ribu tentera setia dipegang oleh puak pemberontak atau oleh Negara Islam Iraq dan kumpulan Levant.

Konflik Syria bermula dengan protes anti-kerajaan sebelum terjerumus ke perang berbilang depan selepas rejim tindakan keras dan kejam.

Sumber BO - 8-8-2015

Melihat Kota Hantu Di Irak


zahid – Kamis, 5 Rajab 1436 H / 23 April 2015 14:50 WIB
Jalula-X8Eramuslim.com – Hanya puing-puing bangunan yang tersisa dari perang selama beberapa pekan antara Pasukan Kurdistan Irak dengan milisi Negara Islam untuk merebutkan kota Jalula di provinsi Diyala, Irak.

Kota yang sebelumnya ramai oleh aktifitas warganya, kini nampak seperti kota hantu tidak ada tanda-tanda kehidupan setelah Pasukan Kurdistan Irak mencoba merebut kota dari milisi Negara Islam.

Sementara itu seorang sumber Pasukan Kurdistan Irak mengatakan bahwa penduduk kota tidak berani untuk kembali ke rumah-rumah mereka setelah milisi Negara Islam meninggalkan kota dengan ranjau peledak agar pasukan pemerintah ataupun Kurdistan tidak dapat menjadikan kota ini sebagai basis militer. (Skynewsarabia/Ram)

Berikut suasana kota yang berhasil diabadikan koresponden Sky News Arab di provinsi Diyala;

Jalula-X7
Jalula-X6

Jalula-X5

Jalula-X4

Jalula-X2

Jalula-X3

Jalula-X1

Sumber EM / HD - 23-4-2015


VIDEO KORBAN AKIBAT GAS BERACUN DI IDLIB SYRIA - ERAMUSLIM



http://www.harakahdaily.net/index.php/terbaik-dari-blog/95-terbaik-dari-blog/34648-video-korban-akibat-gas-beracun-di-idlib-syria

Sumber HD - 31-3-2015

Rusia Digesa Hentikan Bekalan Senjata Ke Syria


Menteri Luar Arab Saudi Saud bin Faisal pada hari Ahad menggesa Vladimir Putin, sekutu utama Presiden Syria Bashar al-Assad, agar menghentikan senjata kepada rejim Syria yang membunuh rakyatnya sendiri.

Beliau mengkritik Presiden Rusia itu yang disifatkannya bersikap ‘talam dua muka’.

“Presiden Rusia bercakap mengenai kekejaman Syria seolah-olah Moscow bukan merupakan faktor penting di sebalik kejadian mereka,



“Moscow membekalkan rejim Syria dengan senjata strategik ia menggunakan dalam memerangi kaumnya sendiri melanggar undang-undang Rusia yang mengharamkan penjualan senjata kepada negara-negara yang menggunakannya untuk kesalahan bukannya pertahanan,” katanya selepas sidang kemuncak Arab, yang diadakan untuk dua hari di bandar peranginan Mesir Sharm el-Sheikh.

Beliau berkata rejim Syria telah kehilangan legitimasi.

Dalam surat kepada sidang kemuncak Arab, Putin berkata beliau menyokong penyelesaian aman kepada konflik yang berlaku di negara-negara Timur Tengah, termasuk Syria.

“Kami menganggap penyelesaian sesegera mungkin sebelum tindakan susulan diambil dalam situasi krisis di Syria, Libya, Yaman dan berdasarkan prinsip-prinsip undang-undang antarabangsa,

“melalui dialog luas dan mencari perjanjian Kebangsaan menjadi lebih penting,” kata Putin dalam surat itu, yang dibacakan semasa sidang kemuncak itu oleh ketua Liga Arab, Nabil al-Arabi.

Nasib al-Assad, di masa depan politik Syria bersembunyi di sebalik kejatuhan rundingan Geneva PBB yang disokong antara 2012 dan 2014.



Sidang Kemuncak tersebut diadakan bagi tujuan untuk mencapai penyelesaian politik untuk krisis di Syria.

Sementara itu, kumpulan bersenjata termasuk Nusra Front telah merampas bandar Idlib, Syria, buat kali pertama sejak konflik di negara itu bermula,

Para pejuang dan kumpulan pemantauan berkata, ia berjaya ditawan selepas pertempuran selama lima hari.

“Al-Nusra Front dan sekutu-sekutunya telah menawan seluruh (bandar) Idlib,” kata badan pemantau yang berpangkalan di Britain.

Al-Nusra Front, mengumumkan penawanan bandar barat laut itu pada akaun Twitter mereka.
Kumpulan yang bersekutu adalah Ajnad ash-Sham, Ahrar ash-Sham, Faylaq ash-Sham, Nusrah, Liwa al-Haqq, Liwa Fursan al-Haq, Suqour al-Ghab dan Faylaq ash-Sham.

“Syukur kepada Allah, bandar Idlib telah dibebaskan,” kumpulan menulis dalam satu akaun twitter.
Ia memaparkan gambar yang menunjukkan pejuangnya di hadapan bangunan pentadbiran wilayah, majlis perbandaran, sebuah penjara tempatan dan balai polis di bandar tersebut.

Lebih daripada 130 orang terbunuh dalam pertempuran, menurut Balai Cerap pemantau.

Sumber BO - 30 -3-2015


VIDEO PEJUANG REVOLUSI HANCURKAN PATUNG HAFEZ AL ASSAD - ERAMUSLIM

Eramuslim – Berhasil menguasai ibukota provinsi Idlib pada hari Jum’at (27/03) kemarin, pejuang revolusi Suriah kembali menghancurkan patung Hafez al-Assad yang terletak di halaman depan istana negara, seperti dilansir media lokal.

Ini adalah patung ke 7 Hafez al-Assad yang dihancurkan pejuang revolusi di seluruh Suriah sejak meletusnya revolusi pada 2011 lalu.

Lahir dari keluarga Syiah Alawite pada 6 Oktober 1930, Hafez menjadi anggota Angkatan Udara Suriah dan merupakan anggota pendiri Partai Ba’ath yang membuatnya mengambil posisi yang menguntungkan menyusul kudeta di Suriah pada 1966. Kemudian ia menjabat sebagai Menteri Pertahanan.

Berbagai macam intrik politik baik di Timur Tengah maupun di dalam negerinya membuat Assad naik ke atas panggung kekuasaan penuh sebagai Perdana Menteri Suriah. Menjabat posisi yang sangat kuat, di tahun berikutnya Hafez Al Assad diangkat sebagai Presiden Suriah ketiga. (Rassd/Ram)

Berikut cuplikan video tersebut:



http://www.harakahdaily.net/index.php/terbaik-dari-blog/95-terbaik-dari-blog/34601-video-pejuang-revolusi-hancurkan-patung-hafez-al-assad

ERAMUSLIM.COM :

http://www.eramuslim.com/berita/video-pejuang-revolusi-hancurkan-patung-berhala-hafez-al-assad.htm#.VRetMNGJjIU

Sumber HD - 29-3-2015




































Allahu Akbar...Hebatnya Anak Ini

http://www.ustazcyber.com | .

Video

Aksi heroik seperti dalam tanyangan film-film Hollywood dilakukan seorang kakak untuk menyelamatkan adiknya yang berlinding di balik bangkai sebuah kereta, menghindari tembakan sniper pasukan pemerintah Suriah.

Dalam rekamam video berdurasi satu menit lebih nampak seorang kanak-kanak lelaki nekad menyelamatkan adiknya yang berlindung, meskipun nyawanya menjadi incaran sniper tentara pemerintah yang bersembunyi di balik gedung-gedung.

Di tengah jalan nampak anak laki-laki tersebut sempat terjatuh karena tertembak di bagian bahunya, akan tetapi tekadnya untuk menyelamatkan adiknya membuat anak tersebut bangkit kembali dan berhasil menyelamatkan sang adik. (Dostor/Ram)

Sumber HD - 13-11-2014

Syamimi Faiqah sah sertai IS - polis

NADIA JUMRI dan NUR NATASHA AIDA ISMAIL | .

KUALA LUMPUR: Polis mengesahkan Syamimi Faiqah telah berlepas ke Syria, 4 Okt lepas dipercayai bagi menyertai kegiatan kumpulan militan Negara Islam (IS) di Syria.


Ketua Penolong Pengarah Bahagian Counter Terrorism, Cawangan Khas Bukit Aman SAC Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata Syamimi, bekas mahasiswa Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS), berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) kira-kira pukul 11.55 malam.

"Berdasarkan maklumat terkini semalam Syamimi kini berada di sempadan Turki-Syria dan kita yakin dia akan seberang masuk kerana sewaktu tiba di Lapangan Terbang Istanbul sudah ada individu yang menunggu untuk membawanya ke Syria melalui jalan darat iaitu di wilayah Hatay.

"Dari sana akan ada sindiket yang akan membawanya melepasi sempadan Turki sehingga sampai ke Syria. Polis percaya Syamimi di'passing' dan ada individu yang menunggu di 'checkpoint' tertentu," katanya kepada Bernama di sini pada Ahad.

Hari ini, sebuah akhbar tempatan melaporkan Syamimi melarikan diri ke Syria untuk berkahwin dengan pejuang IS dikenali sebagai Akel Zainal, yang beliau kenali menerusi laman sosial Facebook.

Akel Zainal difahamkan adalah bekas pemuzik sebuah kumpulan rock terkenal tanah air pada 1990-an dan kini berada di Syria untuk menyertai perang.

Ayob berkata, Akel dipercayai giat menyasarkan gadis dan wanita Melayu khususnya pelajar institusi pengajian tinggi tempatan untuk direkrut ke Syria.

"Apa yang membimbangkan, hanya melalui Facebook, dia boleh tarik Syamimi Faiqah tinggalkan keluarga dan mereka boleh atur untuk pergi ke rumah Syamimi Faiqah untuk bawa ke lapangan terbang," kata Ayob.

Beliau berkata, sejak polis mengesan penglibatan rakyat Malaysia dalam perjuangan militan di negara Syria yang bergolak itu, seramai lima orang telah terbunuh dan enam cedera.

Setakat ini, seramai 22 rakyat Malaysia termasuk 3 wanita dikesan berada di Syria menyertai kumpulan militan, manakala 23 individu lagi telah ditahan selepas dipercayai terbabit dengan kumpulan tersebut.

Terdahulu, polis menahan seorang wanita tempatan yang disyaki terlibat dengan IS di Lapangan Terbang KLIA2 pada 5 Okt.

Wanita berumur 25 tahun itu dipercayai dalam perjalanan ke Syria bagi melangsungkan pernikahan dengan seorang rakyat Malaysia di Syria yang juga disyaki terlibat dengan perjuangan IS. - Bernama

Sumber HD - 12-10-2014




































Doktor wanita Malaysia dipercayai terlibat IS di Syria

NUR NATASHA AIDA ISMAIL dan NADIA JUMRI | .
KUALA LUMPUR: Polis mengesahkan dua wanita dan dua lelaki adalah antara 22 rakyat Malaysia yang berada di Syria yang dipercayai terbabit dengan kumpulan militan Negara Islam (IS).

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Counter Terrorism, Cawangan Khas Bukit Aman, Datuk Ayub Khan Mydin Pitchay berkata berdasarkan maklumat risikan, dua daripada mereka merupakan pasangan berusia 23 dan 29 tahun berasal dari Selangor dan Terengganu.

Beliau berkata seorang lagi wanita rakyat Malaysia yang terbabit merupakan seorang doktor berusia 26 tahun yang berkahwin dengan anggota kumpulan militan IS.

Sementara seorang lagi merupakan lelaki Malaysia berusia 35 tahun yang pergi ke Syria bersama isterinya yang berumur 46 tahun, seorang warganegara asing," katanya kepada Bernama.

Mengulas mengenai kenyataan doktor wanita itu melalui Facebook ‘Diary of a Muhajirah’ yang cuba mempengaruhi wanita tempatan menyertai militan IS, Ayub Khan berkata kenyataan itu adalah membimbangkan, memandangkan pengaruh melalui laman sosial adalah terlalu kuat.

"Kita sedang kenal pasti identiti, latar belakang serta maklumat keluarga wanita ini. Kita juga akan siasat bagaimana dia boleh terpengaruh untuk ke sana (Syria).

"Memang ada daya tarikan kuat sebab mereka boleh menggunakan Facebook untuk menarik wanita khususnya gadis tempatan dengan begitu mudah. Mereka boleh berkongsi gambar kononnya penginapan serta makanan disediakan dan pergi ke sana hanya untuk berjihad bersama mujahiddin.

"Dengan berkahwin dengan anggota IS, mereka dianggap turut mendapat pahala berjihad dan dapat menambahkan zuriat mujahiddin,” katanya.

Doktor wanita itu juga dikesan aktif memuat naik status mengenai pengalamannya serta memberikan petua kepada sesiapa yang merancang untuk mengikutinya bagi memudahkan pergerakan mereka, melalui Tumblr dan Twitter.

Selain itu, Ayub Khan berkata terdapat juga kegiatan mengeksploitasi wanita dan gadis untuk dijadikan hamba seks kumpulan militan itu.

Bagaimanapun setakat ini ia tidak melibatkan rakyat Malaysia, katanya.

Media tempatan sebelum ini memetik laporan Pertubuhan Bangsa Bersatu bahawa pada bulan lepas sahaja, kira-kira 1,500 wanita dan kanak-kanak perempuan telah dipaksa kumpulan militan berkenaan untuk dijadikan hamba seks.

Sejak operasi khas ke atas anasir militan dilancarkan Bahagian Counter Terrorism pada 28 April lepas sehingga setakat ini bulan ini, sebanyak 22 individu telah ditahan kerana disyaki terlibat dengan kegiatan militan itu.

Orang ramai yang mempunyai sebarang maklumat berhubung kumpulan itu diminta menghubungi Pegawai Penyiasat Inspektor Mohd Hazil Azhar di talian 03-22665673 atau menerusi e-mel kepada ctd.e8m@gmail.com This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. . - Bernama

Sumber HD - 4-1-2014

Syria: Crossing front lines to deliver aid in three governorates

ICRC | .

The International Committee of the Red Cross (ICRC) has successfully delivered much-needed emergency relief aid across front lines in three Syrian governorates.

On 25 September, ICRC and Syrian Arab Red Crescent personnel entered Moadamiya, a Damascus suburb, where they met with officials and delivered chronic disease medicine for over 5,000 patients. "This was the first time that such an operation had taken place in this area since the beginning of the conflict," explained Boris Michel, head of the ICRC delegation in Syria.

Between 23 and 29 September, the ICRC and the Syrian Arab Red Crescent also provided over 80,000 people in government- and opposition-controlled areas of Aleppo governorate with food and basic aid. With the support of all parties to the conflict, food was delivered to over 23,000 people in Jisr Al Hajj, in the opposition-controlled part of Aleppo, and emergency relief to over 60,000 people in the government-controlled part of Al Shahbaa and Sfireh. These areas continue to witness an influx of people displaced by ongoing fighting in rural Aleppo.

The ICRC also provided 10,000 school kits containing notebooks, pens and geometry sets for children in the opposition-controlled area of Al Houleh, in Homs governorate.

Sumber HD - 4-10-2014




































Awasi pergerakan dan tindakan ISIS

ABU FIRDAUS | .

KEMUNCULAN kumpulan Negara Islam di Iraq dan al-Syam, ISIS, menggemparkan dunia. Ia perlu diambil perhatian berat bukan saja bagi kalangan dalam bidang keselamatan tetapi lebih-lebih lagi bagi orang Islam, khususnya gerakan Islam termasuk PAS sendiri.

Lebih-lebih lagi telah dilaporkan bahawa orang PAS sendiri juga terlibat. Ia perlu diambil perhatian bukan saja penyelewengan dari segi strategi ummah tetapi juga fiqh, malah aqidah.

Sikap mengambil perhatian berat ini perlu supaya semua pihak yang terlibat khususnya gerakan Islam termasuk PAS bersedia menghadapi gejala ini. Tanpa persediaan PAS akan gagal menghadapi gejala baharu ini dan sukar untuk membuat keputusan yang sebaik-baiknya.

Perhatian berat ini bukan saja perlu diambil oleh kumpulan-kumpulan pemikir yang menasihati para pemimpin tetapi juga kalangan pemimpin akar umbi untuk memberi penerangan kepada ahli dan penyokong.

Pertamanya perlu diketahui apakah itu ISIS. Terdapat pelbagai sumber yang wajar untuk dijadikan rujukan mengenai ISIS. Tiga sumber utama maklumat ialah media arus utama. Sumber ini didominasi oleh Media Barat walaupun al-Jazeera dan al-Arabiya adalah sebahagian daripadanya.

Kedua, sumber media maya. Ini termasuklah media sosial, blog dan halaman web yang bukannya dari kalangan media arus utama. Sumber ketiga ialah kisah-kisah lisan yang diceritakan secara langsung oleh individu yang menyaksikan atau ada pengalaman dengan apa yang berlaku di Syria dan Iraq.

Bagi tulisan ini sumber yang disandarkan ialah dari media arus utama. Walaupun ia tidak lengkap tetapi ia lebih terurus dan berfokus berbanding jika hendak diambil kira semua sumber yang begitu banyak dan mengelirukan.

Jadi ISIS atau ISIL bermaksud Islamic State in Iraq and Syam/Levant. Ia merupakan terjemahan daripada nama rasminya mengandungi perkataan Syam. Maka Syam diterjemahkan kepada Levant. Levant bermaksud negara Syria dan Lubnan.

Istilah Levant digunakan semasa zaman penjajah lagi oleh Barat. Syam pula memang diKenali sebagai istilah yang meliputi Syria, Lubnan dan Iraq oleh umat Islam sejak zaman Rasulullah SAW. Baginda berniaga di Syam dan anak-anak Islam di seluruh dunia dan zaman yang mempelajari sirah mengenal di manakah Syam itu.


Malangnya Utusan Malaysia menterjemah ISIL sebagai Negara Islam Iraq dan Jajahanya. Levant dipanggil sebagai jajahan. Sesuatu yang tidak tepat. Walapun pada awal abad ke-20, Levant ini merupakan tanah jajahan Perancis dan Britain tetapi ia merujuk kepada wilayah yang orang Islam kenali sebagai Syam. (Gambar kiri: Tindakan ISIS yang membunuh tawanan tidak menepati nilai Islam dan fahaman Sunnah wal Jamaah).

Ketika tulisan ini disiapkan dua perkembangan mengenai ISIS telah berlaku. Pertamanya ISIS telah mengisytiharkan penubuhan khilafah di wilayah yang ditawannya. Ketua ISIS, Abu Bakr al-Baghdadi mengisytiharkan dirinya sebagai khalifah yang juga merupakan ketua bagi semua umat Islam di dunia.

Majalah India Today melaporkan ISIS akan menakluki kota suci Mekah dan beroperasi dari sana. Kenyataan yang dilaporkan daripada seorang ahli kumpulan itu, Abu Turab al-Mugadassi menyatakan bahawa mereka akan memusnahkan Kaabah dan membunuh sesiapa saja yang menyembah Kaabah. India Today memetik laporan daripada sebuah media Turki.

Walaupun laporan ini perlu diteliti lebih lanjut tetapi sifat ISIS dapat difahami. Dari segi fikrah, ia bukan saja dari kalangan Sunnah wal Jamaah daripada segi yang dianggap melampau tetapi juga mengambil fahaman yang berasal daripada Salafi dan Wahabi.

Fikrah mereka begitu melampau sehingga tentunya boleh dianggap terkeluar daripada fahaman dan semangat Sunnah wal Jamaah, Salafi malah Wahabi sekalipun. Al-Qaeda sendiri pun telah mengeluarkan kenyataan menentang ISIS. Begitu juga dengan kerajaan Arab Saudi turut menolak ISIS.

Sedangkan pada awalnya umum menyangka ISIS adalah sebahagian daripada al-Qaeda, atau cawangan kepada pertubuhan pengganas itu. Begitu juga ada tanggapan bahawa golongan yang menentang kerajaan Syria adalah ditaja antaranya oleh Arab Saudi yang mahu membendung pengaruh Syiah.

Peranan ISIS juga mulanya diingatkan sebagai sebahagian daripada usaha menentang Syiah dan melindungi orang Sunni.

Tetapi setelah menyaksikan kezaliman dan kekejaman daripada keganasan yang dilakukan oleh ISIS, maka banyak pihak tertanya-tanya siapakah dalang ISIS yang sebenarnya. Apatah lagi apabila al-Qaeda dan kerajaan Arab Saudi menolak mereka.

Ada pihak yang menyebut bahawa ISIS ini bersekongkol dengan rejim Bashar al-Assad. Ini kerana ISIS turut membunuh orang Sunni dan pada waktu sama tidak kelihatan bertempur menentang tentera Syria.

Sebaliknya mereka bertempur melawan kumpulan-kumpulan yang menentang Bashar, termasuklah kumpulan demokratik Tentera Syria Bebas (FSA), pasukan tentera yang memperjuangkan negara demokratik Syria dan ditaja oleh Amerika Syarikat. Sememangnya terdapat khabar bahawa dalam kalangan ISIS ini terdapat bekas komander tentera Syria daripada pasukan istana presiden sendiri.

Selain banyaknya pejuang asing yang menganggotai ISIS, termasuk dari Malaysia, kumpulan ini turut disertai oleh bekas tentera Saddam Hussein. Perlu diingat bahawa Saddam dan Hafez al-Assad, bapa Bashar adalah sefahaman iaitu Baathisme.

Walaupun kedua-dua pihak iaitu Syria dan Iraq pernah berkelahi hingga membawa kepada peperangan di mana Syria menyebelahi Iran dalam menentang Iraq tetapi Baathis mempunyai azam kuat terhadap nasionalisme Arab dan menentang fahaman gerakan Islam.

Namun, Baath Iraq berupaya untuk mengubah taktik dan trategi mereka bagi mencapai sesuatu objektif. Agama mudah untuk digunakan bagi mencapai matlamat politik. Saddam pernah menekankan soal agama apabila beliau meletakkan tulisan Allahu Akbar pada bendera Iraq.

Beliau juga pernah meletakkan gambarnya sedang berdoa di seluruh masjid di Iraq terutama di kawasan Syiah. Selain itu Saddam pernah cuba membina masjid yang dianggap paling besar dan indah di Baghdad.

Begitu juga menulis al-Quran dengan menggunakan darahnya. Maknanya beliau sanggup melakukan perkara-perkara yang berkaitan dengan Islam tetapi sebenarnya ia tidak bersumberkan nilai atau semangat Islam.

Maka walaupun ISIS mendakwa dirinya sebagai berjihad malah antara pejuang-pejuangnya turut mempercayainya tetapi perbuatan ahli-ahlinya yang kejam seperti membunuh tawanan perang, membakar musuhnya dalam periuk besar, serta membunuh sesiapa saja yang dianggap kafir sudah tentu tidak mencermin nilai-nilai dan kehendak Islam.

Perbuatan kejam mereka inilah yang buat banyak orang Islam terfikir bahawa kemungkinan ISIS ini tajaan Yahudi atau Israel. Tumpuannya membunuh orang Islam sendiri dan sedikit pun tidak menghala senjata mereka ke arah Israel membuat orang tertanya-tanya siapakah musuh mereka.

Lebih-lebih lagi apabila ada kalangan mereka yang tergamak menyatakan mahu menakluki Mekah dan memusnahkan Kaabah. Mungkinkah di belakang ISIS ini adalah Yahudi dan Israel?

Tetapi pada sisi lain pula kemungkinannya mereka ini ialah orang Islam yang sudah amat terkeliru hingga sanggup melakukan perkara-perkara yang umumnya umat Islam pandang sebagai salah. Walaupun mereka menggunakan hujah-hujah agama tetapi fiqh yang mereka pegang dapat dipersoalkan.

Antaranya ialah membunuh orang bukan Islam. Juga membunuh tawanan perang. Malah membunuh orang awam yang menjadikan mereka pengganas juga tidak dapat diterima oleh Islam yang kebanyakan orang faham.

Maka pengisytiharan Abu Bakr al-Baghdadi sebagai khalifah hanya memburukkan nama orang Islam dan mazhab Sunnah wal Jamaah. Khilafah terakhir orang Islam ialah Khilafah Uthmaniah.

Setelah kejatuhan wilayah Uthmaniyah, muncul negara-negara orang Islam yang mempunyai pelbagai sistem termasuk republik, antaranya Turki, Syria, Iraq, Lubnan, Palestin, Jordan, Arab Saudi, Mesir dan lain-lain.

Selepas kejatuhan Khilafah Uthmaniyah terdapat usaha-usaha untuk mengembalikan institusi ini antara lain, ialah mereka yang terlibat dengan gerakan Pan-Islamisme diketuai oleh Sultan Hamid dari Turki dan Jamaluddin Afghani dari Parsi.

Begitu juga di India, muncul gerakan Khilafat. Mereka semua boleh dianggap sebagai pelopor gerakan Islam. Walau bagaimanapun, mereka tidak keliru. Usaha mereka sememangnya berasaskan kepada keadaan politik semasa yang mencari pengganti Khilafah Uthmaniyah.

Tetapi apa yang dilakukan oleh ISIS adalah berbeza. Ia muncul di atas keruntuhan rejim Saddam Hussein pada tangan AS. Dengan Syria menghadapi pemberontakan. Setelah berjaya menumpaskan tentera-tentera pemberontak Syria dan menundukkan tentera Iraq, maka ISIS mengisytiharkan bahawa mereka menguasai satu wilayah yang meliputi Syria selatan dan Iraq utara.

Bagaimanakah umat Islam hendak menyokong ISIS yang mana mereka naik atas perbuatan kejam? Tambah pula mereka mengisytiharkan diri mereka sebagai khalifah tanpa menghiraukan pemimpin-pemimpin Islam yang ada sedangkan dunia sekarang sudah ada peraturan mengenai cara-cara berkerajaan. - HARAKAHDAILY 10/7/2014

Sumber HD - 10-7-2014

No comments:

Post a Comment