BLOG MULAI :

BLOG MULAI :10 JULAI 2014 / 12 RAMADHAN 1435H HARI INI : 10 JULAI 2017 / 16 SYAWAL 1438H ULANG TAHUN KE-3.

Monday, July 14, 2014

LUAR NEGARA

Burung merpati seludup dadah
Posted on Sunday, August 16 @ 12:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



SAN JOSE: Seekor burung merpati yang membawa dadah jenis ganja dan kokain ditangkap di luar sebuah penjara di Costa Rica, awal minggu ini.

Portal UPI melaporkan, burung merpati yang diberi nama NarcoPigeon oleh pihak berkuasa itu ditangkap pada Selasa lalu berdekatan Penjara La Reforma di San Rafael de Alajuela, yang merupakan penjara terbesar di Costa Rica.
Menurut Kementerian Kehakiman dan Keamanan Costa Rica, burung itu yang ditangkap oleh polis penjara didakwa membawa 14 gram ganja dan 14 gram kokain.
Kejadian itu merupakan yang pertama cubaan menyeludup dadah menggunakan burung di penjara berkenaan.
Pengarah Polis Penjara Costa Rica, Paul Bertozzi berkata, sebelum ini pihak bertanggungjawab menggunakan kucing untuk memindahkan dadah dari satu kawasan ke satu kawasan.
“Mereka sentiasa mencari cara baharu untuk menyeludup dadah dan kami terpaksa berada dalam keadaan berjaga-jaga," katanya.
Burung berkenaan telah ditangkap dan dikurung sebelum dihantar ke tempat perlindungan haiwan.
Berita penangkapan burung merpati itu tersebar meluas dalam kalangan pengguna media sosial di Costa Rica yang mencetuskan pelbagai reaksi.

Sumber TKO - 16-8-2015


80 Wakil Rakyat MQM Pakistan Letak Jawatan

We-are-not-terrorist-MQM-Raabta-committe2-600x300

Puluhan ahli-ahli politik daripada sebuah parti politik Pakistan telah meletakkan jawatan sebagai protes terhadap dakwaan “penindasan” terhadap aktivis mereka.

Lebih daripada 80 wakil rakyat dari parti kontroversi keempat terbesar Pakistan, Muttehida Quami Movement (MQM), berundur jawatan mereka di Parlimen, Dewan Negara dan Dewan Undangan Negeri wilayah selatan Sindh pada hari Rabu, dan menuduh pasukan keselamatan dalam operasi mereka “berat sebelah” terhadap aktivis parti itu.

“Kami telah meletakkan jawatan daripada ketiga-tiga instusi sebagai satu siri protes terhadap ketidakadilan dan penindasan terhadap pekerja MQM dan penyokong di Karachi,” Dr Farooq Sattar, Ketua Parlimen parti itu, kepada pemberita di luar Parlimen.

“Kami di pinggirkan [oleh pasukan keselamatan] untuk memberi ruang kepada pesaing politik kami di Karachi,” dakwanya.

Satu tindakan keras keselamatan terhadap militan dan kumpulan-kumpulan di ibu negara komersial Karachi juga telah memberi kesan MQM, apabila pejabat-pejabat parti itu diserbu awal tahun ini.

Ketua Parti Altaf Hussein, yang tinggal dalam buangan di London tetapi masih menyampaikan ucapan berapi-api melalui telefon, telah menuduh tentera mensasarkan partinya selepas beratus-ratus aktivis ditahan kerana didakwa terbabit dalam rancangan pembunuhan musuh-musuh politik dan pasukan keselamatan, peras ugut dan lain-lain jenayah.

Berpangkalan di Karachi MQM mulanya mendakwa mewakili pendatang berbahasa Urdu yang berpindah ke Pakistan ketika pemisahan dengan India pada tahun 1947.

_81563313_1a51a689-5d1d-431c-8a67-8347f21a7610

Mereka mendakwa mempunyai pengaruh yang kuat di wilayah Sindh tetapi telah dituduh beroperasi seperti kumpulan yang menggunakan ugutan dan keganasan secara teratur.

Tindakan keras keselamatan di Karachi telah menyaksikan lebih daripada 300 yang disyaki pengedar dadah dan 200 yang disyaki pejuang Taliban terbunuh dalam pertempuran dengan pasukan keselamatan di Karachi sejak sepuluh bulan lepas.

Media tempatan telah membuat spekulasi sama ada sebahagian daripada kematian adalah pembunuhan kehakiman.

Sumber BO - 13-8-2015

Mengapa Uighur Yang Dihantar Pulang Masih Ditahan

uighur dies in prison
Media Cina melaporkan Muslim Uighur yang dihantar pulang dari Thailand ke China bulan lalu masih ditahan dalam tahanan sementara oleh pihak berkuasa dan disiasat dengan dakwaan hubungan kebeberapa kumpulan bersenjata.

Laporan 5 Ogos itu juga berkata sesetengah daripada 109 Uighur menentang pihak polis Thai dan Cina kerana mereka dipaksa menaiki penerbangan pulang ke China kerana bimbang mereka akan dihukum apabila pulang.

Akhbar Global Times mendakwa beberapa orang Uighur telah merancang untuk melancong dari Thailand ke Turki dan mungkin akan berakhir dalam perjuangan di negara jiran Iraq atau Syria.

Polis berkata, mereka mengesyaki 13 orang dari kumpulan itu mempunyai hubungan ‘pengganas’.

Laporan tidak menyatakan mengapa orang lain, di kalangan wanita dan kanak-kanak, kekal ditahan hampir sebulan selepas dihantar pulang ke China.

Uighur adalah kaum yang berbahasa Turki, dari wilayah Islam yang diduduki oleh China di Turkestan Timur.

Pengusiran besar-besaran pada 9 Julai oleh Thailand telah menimbulkan kritikan antarabangsa bahawa pelarian terbabit boleh menghadapi penganiayaan oleh pihak berkuasa China.

Agensi pelarian PBB menggelar pengusiran itu sebagai tindakan “terang-terangan melanggar undang-undang antarabangsa.”

Sumber BO - 6-8-2015


Wanita Jadi Buta Selepas Minum 28 Tin Red Bull Setiap Hari
Posted on Tuesday, August 04 @ 18:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol



Ireland –Sorang wanita yang tidak mempunyai pekerjaan bakal buta mata selepas minum 28 tin Red Bull setiap hari hinggakan badannya menjadi gemuk manakala otaknya pula membengkak.

Lena Lupari, 26, yang juga ibu kepada tiga anak itu minum Red Bull mengandungi lebih 3,000 kalori setiap hari.

Dia tidak menyedari mengenai bahaya pengambilan minuman itu dalam kuantiti yang banyak sehinggalah Lena pengsan pada Jun lepas.

Dia juga membelanjakan sebanyak £450 daripada £1,800 wang yang diterimanya daripada kerajaan untuk membeli minuman tenaga itu dan kemudiannya menjadi ketagih.

“Saya minum 28 tin Red Bull setiap hari dan hanya makan malam sahaja dan kebiasaannya makanan itu adalah makanan segera.

“Saya mempunyai tiga anak kecil dengan salah seorang memerlukan penjagaan khusus jadi saya tidak mempunyai masa untuk melakukan apa-apa,’’ katanya.

Menurut Lena dia menghidap migrain dan sakit kepala sejak lima tahun lalu dan terpaksa mengambil ubat penahan sakit untuk mengatasinya.

“Penglihatan saya kabur dan saya juga tidak boleh langsung mengangkat kepala hingga terpaksa dimasukkan ke hospital selama enam hari,’’ katanya.

Lena terpaksa mengurangkan berat badannya dan sejak dimasukkan ke hospital pada 18 Jun lalu, Lena tidak lagi mengambil minuman Red Bull.

Doktor memaklumkan dia mengalami keadaan dikenali sebagai diopathic intracranial hypertension (IIH) yang disebabkan oleh gemuk.

Sumber TKO - 4-8-2015

Wilayah Lahij Dibebaskan Dari Militia Houthi


d477e33b2f49493481017d95dc1c21ae_18
Pasukan yang setia kepada Abd Rabbuh Mansur Hadi, Presiden dalam buangan Yaman, telah menawan wilayah Lahij selatan dari militia Syiah Houthi dan sekutu mereka.

Menurut sumber-sumber tempatan, kem tentera yang terbesar di Yaman juga telah berada dalam kawalan pro kerajaan.

“Lahij kini sepenuhnya di bawah kawalan pasukan kebangkitan popular dan tentera Yaman yang pro-Hadi,” kata sumber itu.

Lebih daripada 2,000 pro-Hadi pejuang mengambil bahagian dalam operasi tersebut yang telah berjaya membersihkan wilayah militia Houthi dan pasukan Berikat setia kepada bekas Presiden Ali Abdullah Saleh.

Pada hari Isnin, pasukan pro-Hadi mengisytiharkan bahawa mereka telah berjaya merampas kawalan asas tentera di Lahij dengan sokongan daripada apa yang mereka digambarkan sebagai “tentera negara” dan gabungan udara yang dipimpin negara Arab.

Sumber BO - 5-8-2015


Guna Pakaian Tutup Aurat Semata-mata Nak Buat Pembedahan Plastik
Posted on Tuesday, August 04 @ 11:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah






SUPERMODEL antarabangsa, Gisele Bundchen dikritik oleh masyarakat Islam antarabangsa kerana dilihat menghina kewajipan Islam iaitu menutup aurat untuk tujuan kepentingan peribadi.

Menurut laporan, Gisele yang berada di Perancis baru-baru ini dilihat memakai burqa dan menutup seluruh tubuhnya dengan pakaian berwarna hitam, seolah-olah seorang wanita Islam.

Rupa-rupanya, dia bertindak demikian dipercayai untuk mengelak orang ramai menghidu kehadirannya di sebuah klinik terkemuka untuk melakukan pembedahan plastik.

Exclusive... Gisele Bundchen Goes Incognito With Sister Rafaela To Get Plastic Surgery in Paris - NO WEB

2AEE82E800000578-3179559-image-a-9_1438258566868

Dalam satu kenyataan, Imam Muhammad Abdullah Kamal Al-Azhari dari Astoria Islamic Centre, New York menegur perilaku Gisele yang menyalah gunakan tujuan memakai burqa dan mengklasifikasikannya sebagai satu penghinaan.

“Niat utama bukan kerana Islam. Ia sesuatu yang teruk. Dia memakai burqa dengan tujuan yang tidak baik.”

Menerusi beberapa keping foto yang tersebar luas di Internet, seorang wanita dipercayai Gisele dilihat memasuki sebuah kenderaan mewah dalam pakaian serba hitam dan menutup hampir keseluruhan wajahnya.

Dia dikatakan datang ke klinik tersebut untuk menjalani pembedahan berjumlah USD11,000 di bahagian payudara dan wajahnya.

Apa yang membuatkan Gisele kantoi, bahagian kakinya terdedah sekaligus menampakkan dia hanya memakai sandal tidak seperti wanita Islam yang berpakaian burqa.

Jangan tak tahu, Gisele merupakan duta kepada jenama sandal wanita popular, Ipanema!
– MYNEWSHUB.CC

Sumber TKO - 4-8-2015








SAYU !! Luahan Hati Lelaki Ditipu Sindiket 

Penipuan Kerja Petik Buah Di Australia..


SAYU !! Luahan Hati Lelaki Ditipu Sindiket Penipuan Kerja Petik Buah Di Australia..

Hal ini disampaikan sendiri oleh mangsa sendikit iaitu sekumpulan rakyat Malaysia yang kami jumpa sewaktu kami melalui daerah Robinvale, Australia pada penghujung April lalu. Walaubagaimanapun mereka yang menyampaikan kisah ini tidak mahu namanya dipaparkan oleh pihak kami.

Tujuan kami membongkarkan sendikit ini adalah untuk memberi kesedaran kepada mereka yang berhasrat untuk bekerja disana melalui cara yang dipaparkan ini.

Ramai yang menerima mesej melalui whatsapp, melalui email, melalui mulut kawan-kawan, saudara-mara berkenaan peluang pekerjaan kerja petik buah di Australia yang mana di gembar-gemburkan bergaji mewah hinggakan mampu mencecah RM3,000 ++ seminggu dan mampu mencecah RM15,000++ sebulan.
Kes scam petik buah di Australia ini bukan saja melibatkan golongan peringkat pendidikan rendah malah ia juga melibatkan mereka yang mempunyai pendidikan taraf master. Apa yang menyedihkan lagi ada yang sanggup melepaskan kerja bergaji sekitar RM2,500 hingga RM4,000 di Malaysia semata-mata mahu mengejarkan peluang pekerjaan yang menjanjikan pulangan yang tidak pasti ini.

Ada ibu bapa pula yang tahu akan peluang ini tanpa berfikir panjang sanggup bergadai barangan kemas malah ada juga yang sanggup menjual tanah serta aset yang ada semata-mata mahu menanggung kos penghantaran anak mereka yang baru habis belajar dan yang mengangur untuk turut sama bekerja sebagai pemetik buah di Australia.

Agensi pekerja yang menawarkan sesi pekerjaan ini kebanyakannya tidak berdaftar dan ada yang menjalankan secara individu. Mereka ini mempromosikan tawaran melalui Facebook, Blog, Whatsapp dan social media lain seperti twitter & instagram.

Ada juga yang lebih berani mempromosikan dalam group facebook komuniti setempat seperti Shah Alam Residence , Bukit Beruntung Residence dan beberapa group komuniti penduduk yang lain. Sebaik saja ada mangsa yang berminat telah diperolehi maka selepas itu mereka akan deactivekan account facebook yang digunakan agar jejak mereka tidak dijejaki.



Mereka ini mensasarkan kepada siapa saja dan menggunakan isu-isu berkaitan bebanan hutang, tiada kerja di Malaysia, mereka yang dibuang kerja sama ada sektor awam atau swasta, bebanan keluarga dan sebagainya beserta dengan pelbagai janji manis seperti penginapan yang selesa, transport disana, kebajikan pekerja diutamakan kononnya serta peluang pekerjaan yang sentiasa ada bagi mereka yang mengikuti tawaran kerja yang dijanjikan.

Malah ada agensi pekerjaan yang lebih berani dengan menawarkan permit pekerjaan sah dengan pakej-pakej pembayaran tertentu. Yang mana pakej yang mereka tawarkan itu mampu mencecah lebih dari RM15,000 seorang.

Hakikat sebenar semua ini hanya janji palsu untuk menarik minat mangsa agar mereka memperolehi keuntungan hasil janji palsu yang dikhabarkan. Pekerjaan yang kononnya sentiasa menanti mereka sebenarnya perlu dicari sendiri. Tambah beliau kehidupan di Malaysia adalah jauh lebih selesa walau bergaji sekitar RM1,500-RM2,000 .

Ini kerana setiap kali kerja di sebuah ladang telah habis maka semua pekerja perlu pindah disuatu tempat/daerah baru. Bagi mereka yang tidak mempunyai kereta maka barangan keperluan seperti barangan dapur terpaksa ditinggalkan dan perlu dibeli semua di tempat baru nanti.



Hal paling menyedihkan disini adakala apabila sudah penat bekerja di ladang maka majikan(kontraktor) tidak beri gaji dengan pelbagai alasan dan tidak terlepas juga dengan masalah majikan yang melarikan diri. Ada dikalangan mereka juga sengaja mencari kesalahan yang tidak wujud untuk memotong gaji-gaji pekerja.

Walau telah diberitahu kesalahan tersebut bukan kesalahan dari kita namun alasan itu hanya didengari sekadar syarat dan kita tiada hak dalam tuntutan gaji yang dipotong. Kerana majikan ini tahu yang kita datang bekerja tanpa permit yang sah. Jadi tiada siapa yang akan mempedulikan dan laporan polis juga tidak akan dilayan sama sekali. Begitulah tertindasnya kami yang bekerja disini.
Pihak imigresen Australia juga semakin kerap menjalankan serbuan sewaktu bekerja hinggakan di penginapan juga ramai yang ditangkap pihak penguasa oleh kerana di kesan bekerja tanpa mempunyai dokumen sah.

Tambah beliau kehidupan pekerja Malaysia yang bekerja di Australia kadang-kala tertindas lebih teruk dari warga asing yang datang bekerja di Malaysia. Keadaan penginapan yang kotor, tiada masa menunaikan ibadah wajib, dan terpaksa berkongsi bilik berlainan jantina oleh sebab mahu mengurangkan kos sara hidup disana.

Disebabkan kebanjiran rakyat Malaysia yang ingin bekerja di Australia ini juga telah menyebabkan pihak imigresen meningkatkan sekatan di semua lapangan terbang antarabangsa mereka dan akan menghantar semula mana-mana pelancong Malaysia yang didapati mahu datang untuk bekerja disana. Keadaan ini juga telah menyukarkan ramai pelancong Malaysia untuk masuk melancong kesana. Sumber

Sumber TKO - 3-8-2015

PM Yemen Kembali Ke Aden Dari Arab Saudi

khaled baha arrived at aden
Yaman Naib Presiden dan Perdana Menteri Khaled Bahah tiba di lapangan terbang antarabangsa Aden pada Sabtu diiringi oleh beberapa menteri kerajaan, sumber lapangan terbang itu berkata.
“Bahah, bersama-sama dengan beberapa menteri, tiba di lapangan terbang Aden sebagai langkah pertama ke arah mendirikan semula kerajaan di Yaman,” kata sumber itu.

Yemen menjadi huru-hara sejak September lepas, apabila militia pemberontak Syiah Houthi menakluki Sana’a. Pada bulan April, Houthi juga berjaya menguasai wilayah selatan Aden Yaman, dari mana Presiden Abd Rabbuh Mansour Hadi, bersama-sama dengan sebahagian besar kerajaannya, terpaksa melarikan diri ke Arab Saudi.

Yemen's Vice President Khaled Bahah (C) talks to reporters upon his arrival at Aden airport August 1, 2015. REUTERS/Stringer

Setelah Aden ditawan dan dibebaskan pada minggu lalu dan melihat penguasaan pasukan bersenjata pro kerajaan mengambil semula kebanyakan wilayah pantai, membolehkan para pegawai Yaman kembali secara beransur-ansur dari Riyadh.

Bulan lalu, Presiden Hadi yang sehingga kini kekal di Riyadh, melantik Nayef al-Bakri sebagai gabenor wilayah Aden itu.

Serangan udara

Dalam perkembangan berkaitan, 25 militia Syiah Houthi terbunuh dan 15 lagi cedera Sabtu oleh serangan udara yang dilakukan oleh gabungan tentera yang diterajui Arab Saudi, di wilayah Maarib pusat, menurut sumber-sumber tempatan.

“Gabungan dipimpin Arab menjalankan tujuh serangan udara mensasarkan kawasan yang dipegang oleh Houthi dan pasukan Berikat setia kepada bekas Presiden Ali Abdullah Saleh di barat daya Maarib,” kata sumber itu kepada Agensi Anadolu.

Sejak April, Maarib telah menyaksikan pertempuran yang kerap antara puak yang bertelagah apabila militia Houthi cuba untuk merampas wilayah yang kaya dengan minyak dari kuasa-kuasa pro kerajaan

Sumber BO - 2-8-2015


Pesawat peribadi terhempas, keluarga Osama maut
Posted on Sunday, August 02 @ 05:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



LONDON: Beberapa ahli keluarga Osama Bin Laden dilaporkan terbunuh selepas sebuah pesawat peribadi terhempas di kawasan lelongan kereta ketika cuba melakukan pendaratan kecemasan di lapangan terbang di Hampshire semalam.

Kematian keluarga ahli perniagaan yang terkenal terhadap persaudaraan mereka dengan Osama - individu yang didakwa bertanggungjawab dalam serangan 11 September di New York telah disahkan oleh Kedutaan Arab Saudi di Britain, Putera Mohammed bin Nawaf Al Saud.


"Duli Yang Teramat Mulia Putera Mohammed bin Nawaf bin Abdul Aziz, duta besar penjaga dua masjid suci ke United Kingdom, mengucapkan takziah kepada anak-anak Allahyarham Mohammed bin Laden dan saudara mereka yang terlibat dalam insiden itu," kata pejabat kedutaan dalam laman sosial Twitter.


Menurut laporan media di Arab Saudi, mangsa yang maut terdiri daripada ibu tiri Osama Bin Laden dan saudara yang lain.


Pesawat tersebut dipercayai berlepas dari Lapangan Terbang Milan-Malpensa untuk ke Lapangan Terbang Blackbushe di Hampshire sebelum terhempas.

  

Sumber TKO - 2-8-2015 

Taliban Afghanistan umum Mullah Akhtar Mansour sebagai pemimpin baru
Posted on Friday, July 31 @ 14:54:04 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



AFGHANISTAN: Taliban melantik Mullah Akhtar Mansour sebagai pemimpin baru mereka menandakan peralihan kuasa bersejarah bagi gerakan militan itu yang telah melancarkan pemberontakan selama 14 tahun di Afghanistan.

Dalam satu kenyataan pada Jumaat, Taliban juga mengumumkan timbalannya - Sirajuddin Haqqani, ketua rangkaian Haqqani Taliban Bersekutu dan Haibatullah Akhundzada, bekas Ketua Mahkamah Taliban.

Pengumuman itu dibuat sehari selepas pemberontak mengesahkan kematian pemimpin mereka Mullah Omar yang mengetuai kumpulan kira-kira 20 tahun.

Mansour, sebelum ini merupakan timbalan yang dipercayai Omar, mengambil tempat sebagai Ketua Taliban yang ketika ini diancam oleh kebangkitan kumpulan Negara Islam (IS) Timur Tengah.

"Selepas kematian (Omar) majlis kepimpinan dan ulama Islam di negara ini melantik kawan rapat yang dipercayai beliau dan bekas timbalannya Mullah Akhtar Mansour sebagai pemimpin.

"Apabila Mullah Omar masih hidup, Mullah Mansour dianggap sebagai orang yang boleh dipercayai dan sesuai untuk mengambil tanggungjawab yang berat ini,” kata Taliban dalam satu kenyataan dalam bahasa Pashto yang dicatatkan dalam laman web rasmi mereka.

Taliban pada Khamis berkata Omar meninggal dunia akibat "penyakit misteri" namun tidak menyatakan tarikh sebenar beliau meninggal dunia.- Astro 
Sumber TKO - 31-7-2015


Denmark haramkan sembelih haiwan ikut Islam
Posted on Thursday, July 30 @ 06:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



Arahan pengharaman penyembelihan haiwan menurut agama di Denmark baru-baru ini, mendatangkan kemarahan penduduk beragama Islam dan Yahudi di negara itu.

Pengharaman sebelum ini yang hanya melibatkan penggunaan aliran elektrik untuk melemahkan haiwan sebelum menyembelihnya di rumah sembelih, kini diluaskan lagi kepada komuniti yang sebelum ini tidak terlibat dalam pengharaman berkenaan.

"Hak haiwan diutamakan lebih daripada agama," kata Menteri Pertanian dan Makanan, Dan Jørgensen kepada stesen televisyen TV2, Denmark.

Aktivis Danish Halal berkata, pengharaman berkenaan merupakan ‘campur tangan jelas dalam kebebasan beragama', lapor The Independent, manakala itu Ketua Rabai Israel, David Lau mengkritik undang-undang berkenaan sebagai amat melampau terhadap agama Yahudi dan penduduk beragama Yahudi di Denmark, menurut laporan Times of Israel.

Menurut undang-undang kashrut Yahudi dan halal bagi orang Islam, penyembelihan perlu dilakukan dengan memotong urat di leher menggunakan pisau tajam bagi mengurangkan kesakitan dan menghormati haiwan sembelihan berkenaan.
Sumber TKO - 30-7-2015

Hukuman Mati Ke atas Anak Muammar Ghadafi

seyful-islam-gaddafi
Mahkamah Libya menjatuhkan hukuman mati tanpa hadir kepada Saif al-Islam, anak bekas pemimpin Libya Muammar Gaddafi, pada Selasa kerana jenayah perang dan bertindak untuk menghancurkan protes aman pada 2011 revolusi di negara itu, yang membawa kepada berakhirnya pemerintahan bapanya.

Mahkamah juga menjatuhkan hukuman mati dengan ditembak oleh skuad penembak tujuh lagi bekas pegawai rejim Gaddafi termasuk ketua bekas perisikan Abdullah al-Senussi dan bekas Perdana Menteri Baghdadi al-Mahmoudi, atas tuduhan yang sama.

Ketua Penyiasat di pejabat pendakwa negeri Sadiq al-Sur berkata, lapan bekas pegawai menerima hukuman penjara seumur hidup dan tujuh telah diberikan hukuman penjara 12 tahun setiap satu.

seyful-islam-gaddafia

“Empat telah dibebaskan. Semua kecuali Saif al-Islam dalam jagaan kehakiman,” katanya pada sidang berita yang disiarkan oleh televisyen al-Nabaa.

Keputusan perbicaraan ke atas Saif al-Islam telah diluluskan tanpa hadir di Tripoli kerana dia telah ditahan selama empat tahun oleh sekumpulan bekas pemberontak di rantau Zintan yang di luar kawalan kerajaan pusat.

Perbicaraan bermula pada April 2014 sebelum pertempuran antara puak saingan berlaku di Tripoli Libya, dalam konflik perebutan kuasa yang telah menghasilkan dua kerajaan yang bersaing untuk berkuasa.

Hukuman boleh dirayu dan mesti disahkan oleh mahkamah tertinggi Libya.

Mahkamah Jenayah Antarabangsa dan kumpulan hak asasi berkata, mereka bimbang tentang keadilan dan kecekapan sistem kehakiman Libya, walaupun ia memenangi hak pada 2013 untuk membicarakan Senussi di dalam negara Libya dan bukan di ICC di The Hague.

Sumber BO - 29-7-2015

Misi Bantuan Kemanusiaan Ke Yaman Bermula 2 Ogos

yemen childrena
Pengerusi Yemeni Care, Saifullah Hasbu mengucapkan terima kasih atas keprihatinan semua pihak yang menyokong dan menyumbang untuk usaha NGO tersebut membantu rakyat Yaman yang kini menghadapi ‘zaman sukar’.

A Yemeni mother struggling to feed her children, two of whom have already perished (file photo).

Beliau berkata, walaupun sehingga kini lebih RM50,000 telah dikutip sepanjang Ramadhan untuk tabung itu, namun ia masih lagi jauh dari mencukupi bagi membantu lebih separuh dari 26 juta warga Yaman yang menghadapi kekurangan makanan ‘kritikal’.

“Kami para pelajar dan bekas pelajar yang menuntut di Yaman mengucapkan terima kasih atas sokongan semua pihak,

“Maklumat yang ada pada kami iaitu separuh daripada 26 juta rakyat Yaman kini berada dilembah kelaparan menghadapi keadaan kritikal kekurangan makanan,

Misis Yaman

“Kami menyeru agar rakyat Malaysia yang prihatin terus menghulurkan sumbangan supaya orang-orang Yaman dapat dibantu,”ujarnya.

Menurutnya, dana yang telah dikumpulkan akan diserahkan sendiri kepada rakyat Yaman apabila wakil-wakil Yemeni Care dan beberapa NGO lain yang prihatin bergabung, dalam Misi Kemanusiaan yang akan ke negara tersebut pada 2 Ogos depan.

Katanya, penghantaran bantuan tersebut akan diselaraskan melalui Persatuan Pelajar Malaysia Yaman (PERMAYA) dan NGO setempat.

Beliau berkata, turut sama dalam usaha amal membantu warga negara Arab yang dilanda konflik itu adalah sukarelawan dari Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI) Terengganu.

1338326616yemen_tents_kids_baroud

“Masih ada ahli-ahli PERMAYA yang belajar di Yaman, khususnya dibandar yang tidak terlibat dengan perang seperti di Hadramaut, mereka akan membantu menyelaraskan bantuan,

“aktivis media dari KAMI Terengganu juga telah lama membantu menyebarkan maklumat tentang keadaan di Yaman dan mereka akan bersama dalam misi ini, in sha Allah,”jelasnya.

Yemeni Care sebuah badan bukan kerajaan, ditubuhkan kira-kira dua bulan lalu, ketika perang saudara yang melibatkan beberapa kelompok politik di Yaman sedang memuncak.

Pemberontak Houthi yang dibantu kumpulan militan penyokong bekas Presiden Ali Abdullah Salleh telah menawan ibu kota Sana’a pada April tahun lepas dan mara ke bandar pelabuhan Aden.

yemen3

Ia telah memaksa ribuan warga Yaman menjadi pelarian di negara sendiri dan Presidennya Abdu Hadi Rabbu Mansour telah mengambil perlindungan dan meminta Arab Saudi membantu.

Serangan-serangan udara yang dilakukan oleh gabungan diketuai Arab Saudi dan pertempuran darat dengan pasukan Jawatankuasa Kebangkitan Popular menyebabkan lebih 2,000 warga Yaman terbunuh.

Ribuan lagi hilang tempat tinggal dan hampir 13 juta rakyat negara tersebut berada dijurang kelaparan apabila kehabisan bekalan makanan dan keperluan utama kehidupan.

Sumber BO - 27-7-2015















Pasukan Kerajaan Mara, Bantuan Tiba Di Pelabuhan Aden

yemenloyalist
Pasukan yang setia kepada kerajaan dalam buangan Yaman berkata, mereka telah mara ke bahagian akhir bandar selatan Aden yang masih dipegang oleh pemberontak Houthi.

Jurucakapnya berkata pada hari Isnin bahawa militia tempatan dan unit-unit tentera, disokong oleh gabungan serangan udara yang dipimpn Arab Saudi, telah mengambil sebahagian besar daripada daerah Tawahi.

Pada hari Jumaat, kerajaan mengisytiharkan bahawa kota itu telah ‘dibebaskan’ selepas empat bulan pertempuran sengit.



Bagaimana pun beberapa pertempuran terus pada hujung minggu, telah menyebabkan berpuluh-puluh orang terbunuh

Pada hari Ahad, tembakan meriam pemberontak Houthi melanda pinggir utara bandar Dar Saad yang padat dengan penduduk, di mana ramai orang kehilangan tempat tinggal, kata Medecins Sans Frontieres (MSF).

Kumpulan Amal perubatan berkata hospital di kawasan itu menerima 150 mangsa, antaranya wanita, kanak-kanak dan warga tua. Empat puluh dua orang telah mati semasa ketibaan dan berpuluh-puluh mayat lain terpaksa ke premis lain kerana hospital itu mempunyai kemudahan terhad.

MSF menambah bahawa mereka telah menyaksikan tindakan balas besar-besaran terhadap orang awam oleh pemberontak Houthi dan memberi amaran bahawa kebimbangan pembunuhan penduduk awam akan berulang di selatan Yemen apabila pemberontak dihalau keluar dari kawasan-kawasan yang mereka kuasai.

Namun Houthi menafikan mereka menyasarkan orang awam di Dar Saad dan menyalahkan serta mendakwa ia adalah penipuan media.

Jurucakap tentera Ali al-Ahmedi berkata, para pejuang dari Jawatankuasa Kebangkitan Popular (PRC) dan tentera telah mara ke Tawahi, di hujung barat Semenanjung Aden itu pada lewat semalam selepas menawan daerah kejiranan sekitar.

Bantuan Tiba

Sebuah kapal PBB yang membawa cukup bantuan makanan untuk diberi kepada 180,000 orang selama sebulan berlabuh di pelabuhan Aden Yaman pada hari Selasa, setelah menunggu selama hampir empat minggu.

07-21-2015WFP_Yemen

Seorang jurucakap Program Makanan Dunia (WFP) berkata, Aden dan wilayah selatan laindi Yaman telah sebahagian besarnya tidak dapat dicapai oleh PBB untuk menyalurkan bantuan makanan, dan sekitar 13 juta orang, iaitu lebih separuh penduduk dianggap berada dalam keadaan ‘kritikal’ atau ‘kecemasan’.

“Ini kali pertama kapal disewa WFP berlabuh di pelabuhan itu sejak konflik tercetus pada akhir Mac,
“Kami mempunyai kapal-kapal tambahan sewa khas yang sentiasa bersiap sedia menuju ke Aden membawa lebih makanan dan bahan api.” Kata Peter Smerdon.

Minggu lepas WFP merundingkan kemasukan konvoi trak makanan ke dalam wilayah Aden, tetapi berkata mustahil untuk melabuhkan kapal kerana pertarungan sengit di sekitar kawasan pelabuhan.

Smerdon menggesa pihak yang berperang melaksanakan gencatan untuk membolehkan pengagihan bantuan makanan dari kapal dan membenarkan semula perdagangan komersial, yang katanya adalah satu-satunya cara untuk memenuhi keperluan makanan Yaman.

“Kami (PBB) tidak boleh mengisi jurang itu, itulah jurang yang hanya boleh diisi oleh sektor komersial yang dibenarkan untuk mengimport makanan dan menyampaikannya seluruh negara Yaman.”tambah beliau.

Sumber BO - 22-7-2015

Turki bantu bangun syarikat pembekalan air Gaza

HARAKAHDAILY | .


SEBUAH organisasi Turki dikhabarkan telah membantu membiayai pembangunan dan pembangunan stesen penyahgaraman Gaza.

Stesen itu berfungsi menghilangkan kadar garam yang berlebihan dalam air laut agar dapat digunakan.

Pembukaan stesen penyahgaraman itu dilakukan di kem pelarian Shati yang berada berhampiran laut Mediterranean di barat bandar Gaza.

Kem pelarian Shati merupakan kem pelarian terbesar kedua di Jalur Gaza, PIC melaporkan.

"Pembangunan stesen penyahgaraman di kem pelarian Shati ini dilakukan di tengah-tengah tingginya kadar garam dalam air dan kesan negatifnya bagi kehidupan rakyat," ujar Ketua Dewan Pengarah Pertubuhan Elrabat Turki Muhammad Hawazin dipetik laman Eramuslim.

Katanya, projek-projek yang dibiayai oleh organisasi Elrabat Turki itu akan menyediakan 25,000 liter padu air tawar pada setiap hari untuk keperluan penduduk di kem pelarian Shati.

"Air ini untuk memenuhi keperluan kira-kira 5,000 rakyat yang tingal berhampiran stesen," tambah Hawazin.

Lembaga Air Palestin menyatakan kira-kira 96% air tanah di Jalur Gaza, tidak layak diambil kerana di bawah standard antarabangsa.

Selain itu, rata-rata sumber air warga Gaza berada di wilayah Israel.

Sumber HD - 13-7-2015



















Islam jadi pilihan golongan muda di China

HARAKAHDAILY | .


Sungguh Ironis. Selama ini berita tentang penindasan kerajaan komunis China terhadap Muslim Uighur menghiasi banyak media, namun diam-diam di dalam tubuh rakyat China sendiri, Islam tengah tumbuh bagai cendawan di musim hujan. Dan hebatnya, Islam berkembang dalam kalangan usia produktif, yakni usia bawah 30 tahun.

Menurut kaji selidik yang dilakukan Sekolah Tinggi Falsafah di Renmin University of China, Islam mempunyai jumlah pengikut terbesar dari kalangan warga China di bawah umur 30 tahun, melebihi agama Buddha dan Katolik di negara terbesar di Asia itu.

"Islam cenderung mempunyai demografi yang lebih muda," kata Wei Dedong, profesor kajian agama Buddha di Sekolah Tinggi Falsafah di Renmin University of China, yang mengambil bahagian dalam pemerhatian itu, kepada Global Times, seperti yang dimuat oleh OnIslam.net.

Menurut Wei, majoriti Muslim di China berasal dari kumpulan etnik minoriti, dan biasanya seorang muslimah dari kumpulan itu melahirkan beberapa anak.

"Anak-anaknya juga akan menjadi Muslim sementara sangat jarang untuk mencari orang dewasa berpindah kepada Islam," ujarnya dipetik laman Eramuslim.

Berdasarkan kaji selidik agama PRC 2015, Islam mempunya jumlah pengikut tertinggi dari kalangan anak muda.

Kira-kira 22.4 peratus daripada mereka berusia di bawah 30 tahun. Selepas Islam, diikuti Katolik dengan 22 peratus.

Sementara itu, lebih dari separuh penduduk China berusia lebih 60 tahun memeluk agama Buddha dan Taoisme. Kajian itu dilakukan terhadap 4,382 orang di lokasi keagamaan di 31 wilayah yang dikumpulkan pada 2013 hingga 2015.

Beberapa bulan yang lalu, sebuah kajian baru mendapati bahawa jumlah umat Islam dijangka akan melampaui orang Kristian sebanyak 1 peratus selepas 2070.

Menurut kajian tersebut, jumlah umat Islam akan hampir sama dengan umat Kristian pada pertengahan abad ini, dengan peningkatan 30 peratus penganut Islam.

Sumber HD - 12-7-2015




















Greece Kehabisan Wang Tunai Dan Ini Apa Yang Rakyat Malaysia Perlu Tahu
Posted on Wednesday, July 01 @ 18:26:45 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo



Drachma, matawang Greece telah digantikan dengan Euro pada tahun 2002 selepas menyertai European Uniòn (EU).

Penggunaan matawang euro itu telah meningkatkan keyakinan pelabur ke atas perkembangan ekonomi Greek.

  • European Uniòn (EU) ialah kesatuan politik-ekonomi 28 negara yang terletak di Eropah. Ia terdiri daripada institusi seperti European Commission (EC), Council of the European Uniòn, European Council, Court of Justice of the European Uniòn, European Central Bank, European Court of Auditors, dan European Parliament.
Pada Disember 2004, European Commission telah mengeluarkan amaran rasmi kepada Greece selepas mendapat tahu pemalsuan data status kewangan negara dimana perbelanjaan melebihi pendapatan bagi menyertai keahlian eurozone. Kerajaan Greece mengakui defisit tidak pernah berada di bawah 3pc sejak 1999 seperti mana peraturan yang telah ditetapkan oleh EU di dalam kriteria penyatuan Maastricht .
  • European Commission (EC) iaitu sebuah badan eksekutif European Uniòn (EU) yang bertanggungjawab mencadangkan undang-undang, melaksanakan keputusan, memartabatkan perjanjian EU dan menguruskan urusan seharian EU.

  • Eurozone ialah nama rasmi bagi kawasan Eropah yang menggunakan matawang kesatuan, Euro. Ia terdiri daripada 19 buah negara seperti Austria, Belgium, Cyprus, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Ireland, Italy, Latvia, Lithuania, Luxembourg, Malta, Netherlands, Portugal, Slovakia, Slovenia, dan Sepanyol.
Walaupun kewangan Greece tidak menentu, kerajaan Greece tetap menganjurkan Sukan Olimpik 2004. Perbelanjaan kos yang tinggi menekan kerajaan Greece.

Eurozone



Krisis hutang negara Greece bermula pada tahun 2009 dan masih berlaku sehingga kini. Dari Oktober hingga Disember 2009, credit rating Greece diturunkan oleh agensi-agensi perkhidmatan kewangan seperti Fitch, Standard & Poor’s dan Moody’s. Ini semua terjadi kerana bertahun-tahun kerajaan Greece cuai dalam perbelanjaan dan pinjaman.

  • Credit rating ialah penilaian ke atas risiko kredit penghutang bagi memenuhi komitment kewangan negara berdasarkan urusan terdahulu. Ia juga merujuk kepada kebolehan peminjam untuk membayar balik hutang pinjaman.


Maka, George Papandreou, Perdana Menteri baru waktu itu telah mengambil langkah pencegahan dengan mengumumkan satu program yang akan memotong perbelanjaan untuk rakyat. Tindakan kerajaan Greece mengumumkan dua lagi langkah-langkah penjimatan yang sukar antara Januari dan Mac 2010 telah menimbulkan bantahan dan mogok besar-besaran. Antara pelan yang diumumkan ialah peningkatan cukai GST dan cukai rokok dan alkohol, peningkatan harga gas, pembekuan pencen dan had maksima bagi gaji kakitangan awam.

Krisis semakin genting, pada 23 April 2010 Papandreou telah meminta secara rasmi pakej bantuan kewangan kecemasan yang melibatkan penyertaan European Uniòn, European Central Bank (ECB) dan International Monetary Fund (IMF). Susulan itu, pada 2 Mei 2010, €110 billion telah diberikan kepada Greece sebagai satu pakej bailout di atas persetujuan bersama Papandreou, IMF dan pemimpin-pemimpin eurozone.

Sekiranya Greece gagal membayar balik pinjaman, ia akan membahayakan negara-negara EU yang lain. Bagi menghalang risiko kegagalan Greece membayar hutang sekiranya itu berlaku, pemimpin-pemimpin Eropah termasuk IMF, ECB dan EU bersatu membentuk ‘Troika’ bagi melindungi eurozone daripada krisis Greek. Bagi mencapai objektif ‘Troika’, Greece mesti bersetuju dengan rela hati dan mempunyai kebolehan untuk penstrukturan semula.



Bagi memenuhi syarat pinjaman, kerajaan Greece telah mengumumkan pakej penjimatan ketiga yang melibatkan:

1. Pemotongan 8% elaun sektor awam.
2. Had sektor awam sebanyak €1,000 diperkenalkan kepada bonus dua kali setahun dan dihapuskan sepenuhnya bagi mereka yang berpendapatan lebih €3,000 sebulan.
3. Had €500 sebulan kepada bulan ke-13 dan ke-14 bagi gaji pekerja awam, dan dihapuskan sepenuhnya bagi mereka yang menerima lebih €3,000 sebulan.
4. Had €800 sebulan kepada bulan ke-13 dan ke-14 bagi ansuran pencen dan dihapuskan sepenuhnya bagi mereka yang menerima lebih €2,500 sebulan.
5. Pemulangan cukai istimewa ke atas pencen yang tinggi.
6. Mengenakan cukai yang luarbiasa ke atas keuntungan syarikat.
7. Peningkatan nilai hartanah (dan cukai tinggi).
8. Peningkatan tambahan 10% untuk semua kereta import.
9. Perubahan bayaran pemberhentian kerja dan bayaran kerja lebih masa.
10. Meningkatkan cukai GST
11. Peningkatan 10% cukai ke atas barangan mewah dan cukai ke atas alkohol, rokok dan minyak.
12. Umur pencen pekerja wanita disetarakan dengan umur pencen pekerja lelaki.
13. Mekanisma pemberian pencen diubah mengikut jangkaan perubahan hidup.
14. Dana kewangan stabil dibentuk.
15. Umur purata persaraan pekerja kerajaan ditingkatkan dari 61 tahun kepada 65 tahun.
16. Bilangan syarikat awam dikurangkan dari 6,000 kepada 2,000.
17. Bilangan majlis perbandaran akan dikurangkan dari 1,000 kepada 400.

Pengumuman langkah penjimatan itu telah menyebabkan mogok dan demonstrasi di dua buah bandar utama Greece yang turut bertukar menjadi ganas sehingga melibatkan kematian. Walaupun kerajaan Greece telah menerima pakej bailout dan mengumumkan langkah penjimatan, credit rating Greek terus menjunam jatuh.



Krisis hutang Greece makin meruncing pada tahun 2011 dengan pelbagai protest, tentangan, dan keganasan yang berlaku di sekitar bandar besar Greece dan di luar bangunan parlimen. Meskipun begitu, pakej penjimatan keempat dan kelima tetap diluluskan oleh parlimen. Ia bermakna lebih banyak tekanan ke atas rakyat Greece. Tahun 2011 turut menyaksikan penstrukturan semula kerajaan dan perletakan jawatan Papandreou sebagai Perdana Menteri Greece selepas pelan referendumnya dikecam.

  • Referendum ialah undian awam bagi satu isu yang memerlukan pandangan orang awam sebelum memutuskan sesuatu keputusan.
Pada 2012 seorang pesara pegawai farmasi telah membunuh diri di depan bangunan parlimen Greece sebagai satu tanda protes menentang politik polisi pengurangan bajet perbelanjaan kerajaan yang melibatkan pemotongan perbelanjaan dan peningkatan cukai yang membebankan rakyat. Dia telah menjadi simbol penentangan rakyat Greece terhadap kerajaan dan mencetuskan pertentangan antara polis dan penunjuk perasaan.



Kebangkitan rakyat telah menyebabkan parti kerajaan kecundang di dalam pilihan raya. Sementara itu, populariti parti haluan kiri yang radikal dan parti haluan kanan telah meningkat tetapi kedua-dua parti itu tidak memenangi majoriti kerusi parlimen. Kerajaan campur yang melibatkan parti New Democracy, PASOK dan DIMAR diwujudkan dan presiden parti New Democracy, Antonis Samaras dilantik sebagai Perdana Menteri Greece pada 17 Jun 2012.



Tukar perdana menteri dan kejatuhan parti kerajaan turut tidak mengubah apa-apa krisis ekonomi Greece. Malah, satu protest yang besar berlaku di luar bangunan parlimen apabila pakej penjimatan keenam diluluskan bagi memastikan Greece terus menerima ansuran daripada perjanjian bailout. Itu menunjukkan ekonomi Greece semakin tenat dan bergantung kepada bantuan kewangan untuk melalui krisis hutang ini.

Pada tahun 2013 pula, kerajaan Greece berdepan dengan masalah peningkatan kadar pengangguran rakyat yang tinggi dan ia merupakan kadar paling tinggi di EU dengan peningkatan sehingga 26.8% dan hampir 60% bagi kadar orang muda yang tidak bekerja. Pada pertengahan tahun 2013, kerajaan menangguhkan operasi penyiaran kerajaan, ERT bagi menjimatkan duit. Protes dan mogok telah menyebabkan ERT dilancarkan semula dua bulan selepas itu.



Barisan kabinet distrukturkan semula lagi sekali oleh Samaras dan meluluskan pakej penjimatan ketujuh termasuk pelan pemotongan gaji pekerja perkhidmatan awam bagi menerima bantuan pakej bailout kedua EU dan IMF sebanyak €130 billion menyebabkan kehidupan rakyat Greece semakin tertekan dan mengamuk di jalanan. Ramai orang Greece juga gagal membayar cukai mereka.

Ada sinar bagi Greece pada awal tahun 2014. Greece kembali ke pasaran kewangan dengan 3 billion Eurobonds. Agensi Fitch menaikan semula credit rating Greece dari gred B- ke B. Greece berjaya mendapat 4 billion dollar dari pasaran kewangan dunia di dalam penjualan bon jangka masa panjang kerajaan. Ia adalah satu langkah penting untuk ekonomi negara pulih.

  • Eurobonds ialah bon kerajaan yang dicadangkan dalam euro secara bersama oleh 19 negara eurozone.
Hampir masuk suku tahun kedua iaitu Mei 2014, kumpulan anti-austerity haluan kiri, Syriza memenangi pilihan raya. Kemenangan itu telah mengubah keseluruhan dinamik politik di Greece. Penstrukturan kabinet baru dilakukan dan Prof. Gikas Hardouvelis dilantik sebagai menteri kewangan. Kegagalan Parlimen melantik presiden baru telah menyalakan krisis politik pada bulan Disember 2014. Sehari selepas itu pasaran saham Greek jatuh 12.78%.
  • Austerity ialah pengurangan bajet perbelanjaan kerajaan yang melibatkan pemotongan perbelanjaan dan peningkatan cukai yang membebankan rakyat.


Pada 26 Januari 2015 Alexis Tsipras mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri baru dan Yanis Varoufakis sebagai menteri kewangan baru. Mereka berdua daripada parti Syriza (anti-austerity). Trispas berjanji untuk menolak semua perjanjian bailout yang sebelum ini dan mahu satu perjanjian yang baik dan adil bagi Greece.



Ini menunjukkan pakej bailout yang disasarkan sebagai bantuan bagi menyelamatkan krisis ekonomi Greece dilihat sebagai satu konspirasi jahat bagi mengawal negara Greece. Maka, Syriza (Tsipras dan Varoufakis) mengugut EU untuk keluar dari eurozone.

Hutang Negara Greece



Perbandingan Hutang Negara Greece Dan Malaysia





Rundingan pada 20 Februari 2015 membolehkan Greece mendapat empat bulan tambahan bagi pembiayaan. Kemudian pada 4 Jun 2015 Greece telah meminta IMF menangguhkan ansuran ke hujung bulan Jun. Pada 27 Jun 2015 Tsipras telah mengumumkan referendum tentang perjanjian bailout antara Greece dan pemiutang antarabangsa akan dibuat pada 5 Julai 2015. Selepas ECB memutuskan untuk tidak memanjangkan dana kecemasan yang akan menutup peluang Greece untuk menerima €7.2 billion, Greece telah menutup semua operasi bank dan mengenakan kawalan modal. Tindakan itu telah menimbulkan panik di kalangan rakyat Greece.

Greece menghadapi dua pilihan yang akan mempengaruhi hala tuju negara. Pengundi perlu memilih satu daripada dua pilihan yang tidak baik ini pada 5 Julai 2015, iaitu:

1) Undi Ya: Greece boleh menerima permintaan Troika untuk tambahan austerity dan meneruskan penerimaan bantuan dari negara luar, atau
2) Undi Tidak: Greece boleh menolak Troika yang akan beri kesan ke atas hutang Greece dan kemungkinan Greece akan keluar dari eurozone.

Jika rakyat memilih untuk menerima deal tersebut, ia bermakna cukai akan meningkat naik dan pencen dipotong. Jika rakyat menolak deal tersebut, Greece akan gagal membayar hutang dan tidak boleh menggunakan euro sebagai matawang serta terkeluar dari eurozone.

Buat masa ini, ramai rakyat Greece beratur di mesin-mesin ATM. Mereka tidak boleh mengeluarkan wang mereka dalam jumlah yang banyak daripada bank-bank di Greece. Had pengeluaran yang ditetapkan ialah €60 sehari. Pemindahan wang ke luar negara turut dihalang. Ia hanya dibolehkan untuk urusan perniagaan sahaja. Operasi bank ditutup sehingga 7 Julai 2015.

Menteri pembangunan Greece menggesa rakyat mengundi “tidak” untuk menentang rundingan tersebut. Begitu juga dengan Perdana Menteri Greece.

Jika Greece menggunakan matawang sendiri (drachma) dan mencetaknya dengan banyak sekali, ia akan merendahkan nilai matawang. Drachma yang murah ini akan membuatkan Greek dalam keadaan baik kerana ia akan menarik warga asing untuk melabur dan meningkatkan eksport dan mencipta peluang pekerjaan. Kadar inflasi turut akan membantu bebanan hutang negara. Ini semua lebih baik berbanding Greece yang berterusan di dalam keadaan kegawatan sejak krisis kewangan 2008.

Presiden EC, Jean-Claude Juncker pula berharap orang Greece mengudi “Ya” bagi menerima terma-terma perjanjian.

Antara punca terjadinya tragedi ekonomi Greece:

1) Korupsi

European Commission menyatakan Greece merupakan negara yang paling tinggi korupsi di dalam European Uniòn.

2) Tipu Cukai

Golongan kelas pertengahan-atasan di Greece mengelak daripada pembayaran cukai. Mereka melaporkan nilai pendapatan yang lebih rendah berbanding dengan pendapatan mereka sebenar. Contoh pada tahun 2009, sebanyak €28 billion cukai dielak oleh mereka yang bekerja sendiri ini.

3) Pengangguran

Kadar pengangguran tinggi di Greece melibatkan populasi orang muda. 63.5% orang Greece berumur antara 18 dan 34 tahun masih tinggal bersama ibu bapa mereka.

4) Populasi Orang Pencen

Greece memiliki populasi orang tua yang ramai berbanding orang muda. Hanya 9.8% orang muda berumur antara 15 dan 24 tahun. 32.9% pula berusia lebih dari 55 tahun. Ini menimbulkan dua masalah iaitu peningkatan pembayaran kos pencen dan kekurangan tenaga kerja muda.

5) Cukai Rokok

Ia jadi satu masalah besar apabila cukai rokok dinaikkan di Greece kerana orang-orang di Greece merupakan golongan ketiga tertinggi menggunakan rokok di dunia. Ia lebih tinggi 28 kali berbanding pengguna di India.



Sekiranya Greece gagal membayar hutang dan terkeluar dari EU, ia akan menyebabkan pelabur-pelabur mengeluarkan wang pelaburan mereka daripada negara-negara EU yang mempunyai perkembangan ekonomi yang tidak stabil seperti Sepanyol dan Itali. Ia akan mencipta gelombang panik para pelabur ke atas Eropah dan kemungkinan Amerika Syarikat turut akan terkena tempiasnya.

Sumber: CNN, USA Gold, VOX, VOX2, BBC, The Guardians, About: Worldnews, Bloomberg, Telegraph , Academia, Time, Business Insider, Washington Post, NY Times

thevocket.com

Sumber TKO - 1-7-2015

Turki prihatin dasar China larang Muslim Uighur puasa

HARAKAHDAILY | .

 
KEMENTERIAN Luar Negeri Turki menyatakan keprihatinan yang mendalam tentang adanya laporan bahawa Beijing telah melarang berpuasa kepada warga Muslim Uighur, lapor Anadolu Agency.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan semalam, kementerian tersebut menyatakan bahawa pihaknya telah menyampaikan keprihatian serta kebimbangan itu kepada duta besar China di Ankara.

"Sudah menjadi rahsia umum adanya laporan larangan puasa bagi Muslim Uighur oleh kerajaan China," kata kenyataan kementerian dipetik laman Islampos.

Namun kenyataan itu tidak memberikan penjelasan apa yang perlu China lakukan berkaitan laporan yang disampaikan Turki itu.

Menteri Luar Negeri Mevlut Cavusoglu menegaskan bahawa Turki terus mengikuti masalah Muslim Uighur.

"Mereka penting bagi kami, kami menyatakan hubungan kami dengan mereka di setiap kesempatan. Kami juga menyampaikan kepada para pegawai China bahawa sangat wajar bagi kami untuk bertindak balas terhadap pelanggaran hak asasi manusia yang terjadi di sana.

"Masalah ini perlu ditangani secara dua hala dan antarabangsa. Kami juga akan membawa masalah ini ke Pesuruhjaya Tinggi PBB bagi Pelarian dan organisasi antarabangsa lain," katanya kepada wartawan, semalam.

Beliau menambah Presiden Recep Tayyip Erdogan akan melawat China tetapi tarikh perlu diatur.

Sumber HD - 1-7-2015

Israel rampas kapal bantuan ke Gaza
Posted on Tuesday, June 30 @ 21:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol



RAMALLAH - PALESTIN. Israel didakwa merampas dan mengambil alih kapal yang sedang dalam usaha untuk memecahkan sekatan haram di wilayah Palestin.

Menurut jurucakap kapal misi bantuan kemanusiaan, Petros Stergiou, penganjur terputus hubungan dengan kapal utama Marianne sekitar pukul 2 pagi (waktu tempatan) semalam, selepas tiga bot tentera menghampiri kapal itu.

"Kami dapati tentera laut Israel menyerang Marianne kira-kira 100 batu nautika dari pantai Gaza. Sekali lagi, kerajaan rejim zionis dan tenteranya telah bertindak seperti lanun dan menyerang bot kami di perairan antarabangsa," katanya.

Jurucakap tentera Israel, Peter Lerner dalam satu kenyataan berkata, rampasan kapal Marianne berjalan lancar kerana tidak menggunakan kekerasan dan ia kini diiringi ke Ashdod di selatan negara itu.

Sementara itu, Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu memuji tindakan tenteranya menahan kesemua penumpang di atas kapal.

"Kapal ini hanyalah demonstrasi pembohongan yang hanya membantu organisasi pengganas Hamas dan mengabaikan semua kekejaman di rantau ini," menurutnya.

Kapal tersebut merupakan sebahagian daripada Freedom Flotilla III, iaitu konvoi empat kapal yang membawa aktivis pro-Palestin termasuk Ahli Parlimen Arab, Basel Ghattas, bekas presiden Tunisia, Moncef Marzouki dan Ahli Parlimen Eropah. - al-Jazeera



Sumber TKO - 30-6-2015





















Pelajar bertudung di Amerika menang pakaian terbaik

| .


PELAJAR Muslim dari New Jersey dinobatkan sebagai pemenang anugerah pakaian terbaik dalam kalangan pelajar perempuan muslim, sekaligus membuang persepsi negatif terhadap wanita berhijab.

"Selalunya gadis-gadis popular sahaja yang menang jadi saya sangat terkejut apabila saya yang berhijab menang," kata Abrar Shahin kepada NortJersey.com.

"Impian saya jadi kenyataan," tambah beliau lagi.

Memenangi undian pakaian terbaik di Sekolah Tinggi Clifton, Shahin berazam untuk membetulkan imej fesyen Islam di Amerika Syarikat.

Kemenangan Shahin yang mengenakan skirt hitam dan jeans, kasut but tinggi paras buku lali dan kot putih dalam foto buku tahunan menggambarkan penerima yang semakin baik terhadap hijab di Sekolah Tinggi Amerika.

Tampil sebagai pelajar bertudung pertama yang memenangi anugerah tersebut, gadis berketurunan Palestin ini bercadang melanjutkan peajaran dalam bidang physical therapy di Rutgers selain mempunyai perniagaan berkaitan fesyen.

"Ia adalah satu penghormatan apabila mereka memandang kami sebagai sama sahaja dan tidak hanya melihat kepada hijab," katanya.

Sumber HD - 30-6-2015


China Menyekat Umat Islam Berpuasa Dengan Menggunakan Tentera (12 Gambar)
Posted on Friday, June 26 @ 18:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



China gunakan tentera utk melarang umat Islam di Xinjiang menunaikan ibadah puasa...























Sumber TKO - 26-6-2015
























Turki rancang beri biasiswa kepada 40,000 pelajar Gaza


























HARAKAHDAILY | .


Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Turki sedang merancang untuk memberikan 40,000 biasiswa kepada para pelajar Palestin dari Jalur Gaza untuk belajar di sekolah-sekolah Islam Turki, sebagaimana dilapor oleh Memo, Sabtu (20 Jun).

Dipetik dari surat khabar Felesteen, jawatankuasa itu ketika ini sedang menemuramah para pelajar dari Gaza untuk bersiap melakukan perjalanan ke Turki.

Pengerusi jawatankuasa itu, Selçuk Öztürk, mengatakan bahawa tujuannya adalah untuk membantu rakyat Gaza yang berada dalam pengepungan.

"Bekerja sama dengan Menteri Pendidikan, kami ketika ini sedang menemuramah sebanyak 40,000 pelajar dari Gaza yang dijangka akan menerima biasiswa untuk belajar di Turki," katanya dipetik laman web Eramuslim.

Öztürk mengatakan bahawa biasiswa itu akan menanggung kos belajar selama 4 tahun di sekolah-sekolah menengah. Dia juga menambah bahawa para pelajar itu akan dapat memasuki universiti-universiti Turki setelah lulus dari sekolah.

Tahun depan, akan ada lagi 40,000 biasiswa yang lain. Kos pesawat pulang pergi dari Gaza ke Turki dan kos penginapan yang lain akan ditanggung oleh biasiswa itu.

Sumber HD - 22-6-2015

Muslimah berani baling kasut kepada delegasi Houthi

HARAKAHDAILY | .


Seorang Muslimah yang berani tiba-tiba melemparkan kasut kepada delegasi pemberontak Syiah Houthi yang sedang mengadakan sidang akhbar di bandar Geneva, Switzerland pada hari Khamis (18 Jun).

Dalam sumpah seranahnya, Muslimah tersebut menggambarkan pemberontak Syiah Houthi sebagai penjahat dan jenayah yang telah membantai anak-anak kecil di Yaman, sebelum Arab Saudi menjalankan operasi ketenteraan serantau Arab pada 26 Mac lalu, lapor laman web Eramuslim.

Persidangan akhbar berhenti sejenak setelah delegasi yang dipimpin oleh tokoh syiah Hamza al-Huthi terkejut dengan serangan tersebut dan tak mampu berkata apa-apa terhadap Muslimah yang berani penyokong pemerintahan sah Yaman.

Video 

Sumber HD - 20-6-2015



























5 negara sambut Ramadhan dengan bom, kelaparan

HARAKAHDAILY | .


Lima negara di kawasan Timur Tengah kini harus menghadapi bulan Ramadhan tahun 1436 Hijriyah di tengah puncak musim panas, selain ancaman pengeboman, kelaparan dan kekeringan akibat perang yang melanda.

Di mulai dari Tunisia sebagai negara pelopor, kemudian di ikuti oleh Mesir, Syria, Libya, dan lain-lain, Musim Semi Arab tahun 2011 yang telah memasuki tahun kelima, justru menjadikan sejumlah negara Arab yang mengalami pergolakan kini menjadi medan perang saudara yang berpanjangan, dan menyebabkan krisis kemanusiaan.

Berikut negara-negara di kawasan yang akan menghadapi bulan suci Ramadhan di bawah ancaman bom dan kelaparan sebagaimana dipetik laman web Eramuslim.

Libya

Sejak tumbangnya rejim Muammar Gaddafi pada tahun 2011, justeru kekacauan politik dan konflik bersenjata melanda negara yang kaya dengan gas tersebut akibat pembahagian negara oleh 2 pemerintahan.
Pertama adalah pemerintah dan DPR yang diiktiraf secara antarabangsa di rantau Timur dengan pusatnya di bandar Tobruk, dan yang kedua adalah pemerintah dan DPR di bandar Tripoli di bawah kekuatan pejuang revolusi "Fajar Libya".

Menurut penganalisis politik kenamaan Jamal Ahmed mengatakan bahawa Libya kini berpecah belah menjadi 2 kumpulan, di mana Kerajaan Tobruk dan pasukan pemberontak Mayjen Haftar menginginkan pejuang revolusioner keluar dari kancah politik dan kerajaan.

Kekacauan ini belum ditambah dengan munculnya organisasi Negara Islam yang kini berjaya menguasai bandar Sirte dan pangkalan udara Alkarzabih, dan perang antara kumpulan bersenjata di bandar Derna sebelah Libya, yang menyebabkan arus pengungsian haram menuju Eropah melalui pantai utara di Libya.

Yaman 

Kerajaan baru revolusi di bawah Presiden Abed Rabbo Mansur Hadi yang sedang membebaskan diri dari penyokong-penyokong rejim terdahulu kini harus menerima kenyataan pahit digulingkan oleh pemberontak Syiah Houthi yang bekerjasama dengan pasukan Ali Abdullah Saleh.

Perebutan ibukota Sana'a pada akhir Januari lalu telah menjadi titik tolak negara-negara pakatan serantau Arab untuk melakukan campur tangan ketenteraan terhadap pemberontak Syiah Houthi, yang mahukan jalan damai dalam menyelesaikan konflik politik antara pihak yang bertelagah.

Dalam sebuah artikel yang ditulis oleh penganalisis politik Yaman, Fuad Massad, mengatakan bahawa rampasan kuasa tentera Houthi telah menyebabkan orang awam di negara itu harus menghadapi bulan Ramadhan kali ini dengan bersabar akibat kekurangan makanan, air bersih, dan ketersediaan gas serta bahan bakar.

Tidak ada bantuan bagi orang awam di wilayah selatan Yaman baik dari dunia mahupun organisasi lain, selepas pemberontak Syiah Houthi dan pasukan rejim Ali Abdullah Saleh mula mengenakan sekatan terhadap pejuang selatan Yaman.

Ini belum ditambah pemaksaan kehendak kepada warga Sunni Yaman oleh pemberontak Syiah Houthi untuk menyokong mereka dengan memaksa kaum laki-laki ikut berjuang di bawah bendera Houthi.

Perjanjian gencatan senjata kumpulan yang bertelagah di Geneva, Switzerland, pada hari Selasa (16 Jun) kelmarin menjadi satu-satunya harapan bagi warga Yaman untuk dapat menjalankan ibadah bulan suci Ramadhan secara khusyuk.

Syria menjadi negara ketiga yang akan menjalani ibadah puasa Ramadhan di bawah hujan bom dan sekatan kemanusiaan oleh tentera Bashar Al-Assad di sejumlah wilayah yang dikuasai oleh pejuang revolusi Syria.

Akhabar The New York Times dalam pemberitaannya minggu lalu menyatakan bahawa gandum kini menjadi sumber konflik baru antara rejim Bashar Al-Assad dengan pasukan pejuang revolusi Syria.

Menurut akhbar asal Amerika Syarikat, saat ini pasukan pejuang revolusi sedang berkempen pembelian hasil tuaian gandum dari para petani untuk memenuhi keperluan bahan makanan bagi orang awam yang berada di wilayah pejuang revolusi.

Suatu langkah yang dianggap boleh mengancam usaha sekatan yang dilakukan selama bertahun-tahun oleh tentera kerajaan untuk melemahkan mental pejuang revolusi.

Perlu diketahui bahawa tahun 2015 ini adalah Ramadhan kelima bagi orang awam Syria menjalani ibadah puasa mereka dalam suasan perang yang berkecamuk sejak tahun 2011 lalu.

Dasar diskriminasi pemerintahan bekas Perdana Menteri Nouri Al-Maliki selama hampir 10 tahun berkuasa telah mengheret Iraq dalam perang mazhab Sunni-Syiah yang diwakili oleh Negara Islam dan Iran.

Seperti dipetik dari imam salah satu Masjid di Baghdad, Mohammed Saadoun, dasar diskriminasi mantan PM Nouri Al-Maliki terhadap penduduk Sunni Iraq telah mengheret negara itu dalam perang yang berpanjangan dan krisis ekonomi.

Sejumlah pemerhati menyatakan bahawa walaupun Iraq mempunyai banyak minyak, akan tetapi perang mazhab berpanjangan telah menyebabkan negara itu lebih bergantung kepada senjata daripada mensejahterakan rakyatnya.

Senada denga para pemerhati, Mohammed Saadoun yang menjadi imam di salah satu masjid di ibu negara mengatakan bahawa warga Sunni yang dahulunya menjadi majoriti di kawasan ibu negara Baghdad kini perlu menjalani segala macam ibadah dengan was-was, termasuk gangguan elektrik dan air di masjid-masjid milik warga Sunni di wilayah ibukota.

"Lebih-lebih dengan semakin banyaknya militia Syiah yang kini banyak tersebar di kawasan yang dikuasai oleh kerajaan, yang mensasarkan warga Sunni menjadi bulan-bulanan mereka apabila tidak berjaya mengalahkan pejuang Negara Islam," ujarnya kepada Rassd.


Gaza

Jika ada umat Islam yang dikategorikan sebagai orang sabar di dunia, maka gelaran ini pantas disematkan kepada Muslim Gaza yang harus menjalani ibadah puasa di tengah-tengah ancaman kekurangan bahan makanan akibat sekatan zionis Israel sejak akhir tahun 2006 lalu.

Menurut data yang diperoleh daripada laporan hak asasi manusia tahun 2014 menyatakan bahawa sekatan berpanjangan di Gaza telah menyebabkan lebih dari separuh rakyat Palestin di wilayah ini hidup di bawah garis kemiskinan.

Menurut catatan PBB, hampir 60% penduduk di rantau ini kehilangan pekerjaan mereka akibat sekatan dan pusat-pusat ekonomi yang hancur dalam pencerobohan Zionis Israel pada pertengahan tahun 2014.

Tidak sampai di sana, penderitaan warga Gaza juga diburukkan lagi dengan Mesir yang merupakan majoriti negara Muslim juga terikut menyekat Gaza dengan menutup persempadanan Rafah, sejak rampasan kuasa terhadap Presiden Muhammad Mursi pada 3 Julai 2013 lalu.

Sumber HD - 18-6-2015






























Bacaan Al-Quran Erdogan getarkan hati pendengar

HARAKAHDAILY | .


Tidak banyak pemimpin dunia terutama yang muslim pandai melantunkan bacaan Al-Quran atau bahkan hafal (hafiz) al-Quran.

Salah satu di antara yang sedikit itu adalah Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan, negara berasaskan sekular, lapor web Eramuslim.

Dalam sebuah video yang dipaparkan di akaun Facebooknya, seorang ahli politik AKP Turki,

Mehmet Sercan oge, mengaplod video Presiden Recep Tayyip Erdogan melantunkan ayat-ayat Al-Quran.

"Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip ERDOĞAN'ın sesinden Kuran Tilaveti ... [Ali İmran Süresi]. (Suara Presiden Recep Tayyip Erdogan melantunkan Al-Quran ... Surah Ali Imran," tulis Mehmet Sercan oge pada 3 Jun lalu.

Dalam video berdurasi 2:50 minit itu, Erdogan yang dilahirkan pada 26 Februari 1954 melantunkan ayat 190-194 surah Ali Imran dengan bacaan yang fasih, suaranya merdu, tajwidnya bagus dan menggetarkan bagi yang mendengarnya, masya Allah!

Video

Sumber HD - 18-6-2015



SIRI 1 TURKI: KONYA LAHIRKAN ERBAKAN DAN DAVUTOGLU

Petang ini saya bergerak ke Konya dari Istanbul untuk melihat kempen terakhir di kerusi Ahmet Davutoglu Perdana Menteri Turki. Lusa 7 Jun pilihanraya umum (parlimen) Turki. Sudah lama berhajat hendak melihat suasana kempen pilihanraya di sini tetapi sentiasa berhalang. Alhamdulillah sejurus tamat muktamar pemuda 3 hari lepas, malamnya terus kami berlepas ke Turki.


Konya ada keunikan tersendiri. Pak Cik Mustafa Ilhan seorang peniaga tekstil dari Konya menemani kami dalam perjalanan. Perbualan berkisar dua tokoh politik Turki yang mula menapak dalam politik bermula di Konya iaitu Davutoglu sendiri dan juga Almarhum Najmuddin Erbakan. Walaupun keduanya tidak pernah bersama secara langsung dalam politik berbanding Erdogan, namun banyak kesamaan diantara dua tokoh ini.

Erbakan merupakan bekas Perdana Menteri Turki (1996-1997) sebelum digulingkan tentera dengan kerjasama mahkamah sekular. Beliau lulusan PhD dalam bidang kejuruteraan dan pernah berkhidmat di Jerman sebagai jurutera yang mereka cipta kereta kebal Jerman. Pulang ke Turki menjadi ahli akademik di Universiti Teknikal Istanbul (ITU) dan mendapat gelaran Profesor pada tahun 1965.

Sama seperti Davutoglu. Beliau mendapat PhD dalam bidang Sains Politik dan hubungan antarabangsa. Kemudian menjadi pensyarah universiti di Istanbul dan mendapat anugerah Profesor pada tahun 1999. Sekitar tahun 90-an, beliau pernah berkhidmat di Malaysia sebagai pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

Erbakan memulakan karier politiknya apabila bertanding timbalan gabenor Konya pada tahun 1969 dan menang. Kemudian beliau terus bertanding di kerusi parlimen Konya daripada tahun 1969 hingga 1999. Davutoglu juga bertanding kerusi Konya sebagai pemula karier politiknya dalam pilihanraya 2011. Beliau menang dan terus berada dalam kabinet Erdogan.

Bermula dengan jawatan Menteri Luar pada tahun 2009 menggantikan Ali Babacan menteri sebelumnya. Langkah cemerlang sebagai Menteri Luar mengangkat nama beliau sebagai pengganti Erdogan. 28 Ogos 2014, Davutoglu menggantikan Erdogan sebagai Perdana Menteri Turki.

Erbakan memulakan langkah politik sangat mencabar apabila beliau membawa politik Islam di tengah Turki yang kuat fahaman sekular Kamalisme. Parti-parti yang beliau tubuhkan diharamkan beberapa kali dan beliau pernah merengkok dalam penjara. Terakhir, parti yang ditubuhkan beliau ialah Parti Saadet yang masih hidup sehingga kini. Sebelumnya Parti Fazilat, Parti Refah dan beberapa parti lain yang semuanya diharamkan kerajaan dokongan tentera.

Daripada sudut dasar luar, Erbakan mengasaskan G8 iaitu kumpulan negara-negara Islam membangun termasuk Malaysia dan Indonesia ketika setahun pemerintahannya. Idea ekonomi beliau ialah penggunaan mata wang dinar sebagai mata wang perdagangan di antara 8 negara tersebut.

Beliau juga cakna terhadap nasib muslim minoriti tertindas seperti di Fattani Selatan Thailand dengan menghantar pelbagai bantuan.

Davutoglu pula dilihat sebagai tulang belakang kerajaan Erdogan yang cemerlang yang telah mengangkat nama Turki di peringkat antarabangsa. Selain berjaya membaiki hubungan Turki dengan negara negara jirannya yang sangat buruk sebelumnya, beliau juga berjaya meletakkan Turki sebagai harapan dunia Islam. 2009 pelepasan Flotilla Mavi Marmara ke Gaza yang telah menyebabkan serangan Israel di tengah laut termasuk rakyat Malaysia di dalam kapal tersebut. Pasca revolusi Mesir 2011, Turki menjalinkan hubungan dengan Ikhwanul Muslimin dan memberi sokongan kepada Presiden Mursi. Mesir yang menghadapi masalah sampah telah dihadiahkan Turki 200 buah lori sampah. Sehingga ke hari ini walaupun Mursi sudah digulingkan, Turki terus menunjukkan solidariti dengan Mursi serta Ikhwan.

Minoriti Muslim Rohingnya di Myanmar yang ditindas pemerintah Myanmar telah mendapat tempat pada kerajaan Turki. Davutoglu sendiri bersama Amina (isteri Erdogan) turun ke Myanmar melawat masyarakat Rohingnya. Apabila pelarian Rohingnya terdampar di Laut Andaman, Turki menghantar kapal tentera lautnya untuk menyelamatkan mereka.

Demikianlah sedikit sebanyak kisah dua tokoh besar Turki yang memulakan karier politiknya di Konya. Almarhum Erbakan telah meninggalkan kita empat tahun lalu. Benih-benih peninggalan beliau bertebaran hari ini di Turki dan seluruh dunia membawa kebenaran dan kemajuan kepada manusia seluruhnya. Esok kempen terakhir Davutoglu di kerusinya sendiri di Konya. Seluruh Turki gambar beliau mewarnai kempen AK PARTI buat kali pertamanya menggantikan gambar Erdogan yang langsung tidak kelihatan.

Apa yang akan berlaku seterusnya selepas pilihanraya 7 jun ini sama sama kita saksikan. Pokoknya, pembangkang terbesar CHP (parti Artatuk) dan MHP tidak meletakkan harapan besar untuk menang majoriti melainkan mempertahankan kerusi sedia ada atau menambah sedikit sahaja. Dunia sedang memerhati. Pokoknya kedua dua tokoh ini sentiasa tersenyum.

Mohd Nasaie Ismail
Konya, Turki
5 Jun 2015

Sumber HD/FB - 6-6-2015

Muslimat AS Menang Saman Kes Tudung

Mahkamah Agung Amerika Syarikat telah membuat keputusan memihak kepada seorang wanita Islam yang memfailkan tuntutan mahkamah selepas dia dinafikan pekerjaan di firma pemborong rantaian pakaian, Abercrombie & Fitch.

Dengan undian lapan ditentang satu, mahkamah menyerahkan kemenangan pada hari Isnin kepada Suruhanjaya Peluang Pekerjaan Sama Rata (EEOC) AS, sebuah agensi persekutuan yang mendakwa syarikat itu bagi pihak Samantha Elauf.

samantha elauf1

Elauf telah dinafikan pekerjaan pada musim jualan tahun 2008 di sebuah kedai syarikat terbabit di negeri Oklahoma ketika beliau berumur 17 tahun.

Syarikat itu menafikan peluang pekerjaan Elauf dengan alasan bahawa memakai tudung itu melanggar ‘dasar melihat’nya, untuk kakitangan jualan, dasar yang bertujuan untuk mempromosikan jenama ‘East Coast’.

Keputusan itu disambut baik oleh Majlis Hubungan Islam Amerika (CAIR), yang berkempen untuk kebebasan awam masyarakat Islam di Amerika Syarikat.

“Kami mengalu-alukan keputusan bersejarah ini mempertahankan kebebasan beragama pada ketika masyarakat Islam Amerika menghadapi peningkatan tahap Islamophobia,” kata Pengarah Eksekutif Kebangsaan CAIR Nihad Awad.

“Kami memuji keberanian Samantha dalam berdiri untuk hak-hak beliau dengan menghubungi CAIR, yang membawa kepada tuntutan mahkamah EEOC dan untuk ringkas amicus kami yang didaftarkan dengan mahkamah.”tambah Nihad dipetik sumber Reuters.

Sumber BO - 2-6-2015

Turki adakan perayaan penaklukan Konstantinopel


































HARAKAHDAILY | .


Turki pertama kali dalam sejarah mengadakan perayaan besar-besaran Penaklukan Konstantinopel 1452 oleh Empayar Uthmaniyyah.

Worldbulletin melaporkan perayaan akan dipusatkan di daerah Balat, kawasan pesisir Yenikapi, dan membawa tema Muncul dan Bangkit. Ini adalah peringatan tahun ke-562 penaklukan kota itu.

Perayaan akan dilakukan Sabtu (30 Mei), bukan Jumaat (29 Mei) atau tarikh sebenar kejatuhan kota itu ke Empayar Uthmaniyyah. Alasan panitia adalah agar lebih banyak orang ramai mengambil bahagian.

Pada 29 Mei 1453 Sultan Muhammad al-Fatih menakluki Konstantinopel bandar yang selama seribu tahun lebih berada di bawah Empayar Rom Timur dan mengubahnya menjadi Istanbul.

Penaklukan ini mengubah bandar. Uthmaniyyah menjadikannya ibu kota empayar.

Kini, sebuah yang terdiri dari 450 orang bekerja keras menyelesaikan persiapan akhir untuk perayaan pembukaan. Turki, menggunakan teknologi canggih, berusaha menampilkan suasana semasa penaklukan.

"Kami akan mengadakan perayaan unik dan komprehensif, yang akan diikuti semua penduduk Istanbul dan semua warga asing di Turki," ujar Datuk Bandar Istanbul, Kadir Topbas.

"Kami ingin menghadirkan suasana dan warga berkongsi keghairahan dalam selesa dan damai," katanya dipetik laman web Eramuslim.com.

Acara akan bermula jam 5.30 waktu tempatan, dengan kehadiran Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan dan Perdana Menteri, Ahmet Davutoglu.

Vasip Sahin, gabenor Istanbul, berkata pejabat negara, pemimpin politik, dan birokrasi, juga diundang ke perayaan ini. Ia berharap perayaan ini amat bermakna.

Menariknya, perayaan ini berlangsung seminggu sebelum pilihan raya ke-25, yang akan berlangsung pada 7 Jun. Semasa perayaan, sebuah filem tiga dimensi - yang menggambarkan penaklukan kota - akan dimainkan di televisyen skrin besar.

Janisari Band Uthmaniyyah, yang terdiri dari 562 orang, akan memainkan lagu-lagu pembukaan. Pasukan aerobatik kebangsaan Turki; dikenal dengan sebutan Bintang Turki, akan tampil di atas pusat perayaan.

Pidato-pidato yang akan disampaikan pada acara itu akan diterjemahkan ke dalam bahasa Sepanyol, Arab, Perancis, Inggeris dan Rusia.

Kerajaan Turki menganggarkan satu setengah juta orang akan datang ke perayaan, dan akan masuk ke arena melalui 120 pintu gerbang dengan keselamatan ketat. Pada hari itu, garis pantai dan dinding bersejarah Istanbul yang dibina Bizantium untuk melindungi bandar akan diterangi bunga api dan persembahan laser. Semasa perayaan akan ada tarikan bunga api besar-besaran.

Muzium Sejarah Panorama 1453, dekat tembok kota, akan memberikan syiling peringatan kepada setiap tetamu. Sebanyak 562 pengunjung akan mendapat lukisan yang menggambarkan penaklukan.

Penaklukan Konstantinopel diramalkan Rasulullah s.a.w. dalam salah satu hadits baginda. Dikisahkan, Rasulullah s.a.w. mengatakan penaklukan Konstantinopel adalah askar terbaik, dan askar terbaik itu adalah yang tidak pernah meninggalkan solat, dan memanfaatkan waktu malamnya untuk berdoa.

Sultan Muhammad al-Fatih adalah askar terbaik itu. Dialah komander penaklukan, yang memimpin askar tidak pernah lalai solat.

Sumber HD - 29-5-2015

Imam pertama, tentera Islam Jerman bertambah



































HARAKAHDAILY | .


Semakin banyak jumlah anggota tentera Jerman yang beragama Islam, unit tentera negeri Panzer memutuskan untuk mengambil imam pertama bagi memimpin keperluan ibadah pasukan Islam.

Memetik laporan laman web Eramuslim, media tempatan Jerman menyebut pelantikan itu secara rasmi dilakukan oleh unit tentera Jerman, semalam (23 Mei).

"Islam telah menjadi agama terbesar ketiga di Jerman dan kami cuba menyediakan seorang imam untuk tentera Muslim kami," kata juru bicara unit tentera Jerman dilansir dari laman Onislam.net.
Peningkatan jumlah pegawai Muslim ini pada bulan lalu telah membuat pemerintahan Jerman membuka pusat Ibadah bagi tentera Muslim di bahagian barat Bandar Koblenz.

Hal ini sebagai bentuk persamaan hak antara anggota tentera Jerman kerana sebelum tentera Jerman yang beragama Katolik dan Protestan juga telah mempunyai gereja masing-masing untuk menjalankan perintah agama mereka.

Berdasarkan data yang dimiliki unit tentera Jerman, ketika ini mereka telah mempunyai sebanyak 1,600 kakitangan muslim. Sementara penduduk Muslim yang tinggal di Jerman ketika ini tercatat sebanyak 4 juta orang termasuk 220,000 yang bermastautin di Berlin.

Dengan semakin banyaknya kakitangan muslim, unit tentera berharap beberapa persoalan yang menyangkut kepentingan umat Islam di Jerman lebih mudah untuk diselesaikan. Sebab dalam beberapa waktu terakhir, di Jerman juga marak aksi islamofobia yang dilancarkan oleh kumpulan anti-Islam.

Sumber HD - 34-5-2015

89 rakyat asing hilang selepas gempa bumi kuat di Nepal




































BERNAMA | .


KATHMANDU: Sebanyak 89 warga asing masih dilaporkan hilang di Nepal selepas gempa bumi kuat melanda negara itu pada 25 April lepas, menurut Polis Nepal.

Angka berkenaan adalah antara 329 orang yang dilaporkan hilang di laluan perjalanan terutamanya kawasan Langtang, menurut jurucakap Polis Nepal Kamal Singh Bam.

Beliau bagaimanapun tidak memperincinkan kerakyatan warga asing yang hilang itu dan berkata, jumlah rakyat Nepal yang hilang dalam kejadian itu mungkin lebih ramai berbanding yang dilaporkan.

"Operasi mencari warga asing dan Nepal sedang dijalankan dan mereka mungkin telah ditimbus di bawah runtuhan," kata Bam.

Menurut rekod polis Nepal, angka kematian gempa bumi setakat ini mencecah sebanyak 8,675 manakala mereka yang cedera meningkat kepada 21,845.

Sejumlah 8,598 mayat telah diserahkan kepada saudara-mara untuk upacara pengebumian.

Kebanyakan yang cedera telah pulang ke rumah selepas menerima rawatan. Bagaimanapun, 5,613 mangsa yang cedera parah sedang mendapatkan rawatan di pelbagai hospital di seluruh negara, kata Bam.

Beliau berkata, ramai yang masih berada dalam khemah kerana takut untuk pulang ke rumah berikutan gempa susulan yang kerap berlaku meskipun Kementerian Dalam Negeri membuat rayuan kepada rakyat untuk pulang dan menjalani kehidupan normal.

"Kami menggesa orang ramai untuk pulang ke rumah kerana gempa susulan adalah biasa dan tidak menyebabkan kerosakan besar," menurut kenyataan Kementerian Dalam Negeri Sabtu.

Lima gempa susulan berukuran lebih 4 pada skala Richter melanda Kathmandu pada Jumaat.

Gempa bumi berukuran 4.8 pada skala Richter juga melanda bahagian barat Nepal dengan pusat gempa di Humla, berhampiran sempadan Nepal-China, menurut Pusat Seismologi Kebangsaan (NSC). - HARAKAHDAILY 23/5/2015

Sumber HD - 23-5-2015

Presiden Parlimen Jerman enggan bertemu al-Sisi





































HARAKAHDAILY | .


Presiden Parlimen Jerman, Norbert Lammert, menyatakan bahawa pelanggaran hak asasi manusia oleh rejim rampasan kuasa tentera Mesir menjadi alasan kuat bagi dirinya dan parlimen untuk menolak bertemu dengan Sisi dalam kunjungan kenegaraan pada 3 Jun akan datang.

Dalam wawancaranya dengan pejabat berita Jerman, Deutsche Welle, Norbert Lammert mendedahkan bahawa dirinya ingin memberi perhatian kepada presiden Abdel Fattah al-Sisi mengenai perkembangan demokrasi di Mesir, terlebih yang berlaku dalam beberapa bulan terakhir terhadap kumpulan pembangkang kerajaan.

"Saya tidak tahu sama ada saya sebagai ketua parlimen yang dipilih secara demokratik boleh bercakap dengan ketua negara yang terpilih tidak secara demokratik," ujar Lammert dalam wawancara tersebut dipetik Eramuslim.com.

Selain itu Lammert juga menyatakan rasa hairan mengenai hukuman mati yang dijatuhkan kepada Muhammad Mursi dan ratusan tahanan politik yang menjadi pembangkang kerajaan, serta 40,000 orang yang ditangkap kerana sebab-sebab politik.

Sebelum pengumuman pembatalan pertemuan dengan Sisi telah disampaikan Jabatan Maklumat Parlimen Jerman 'Bundestag' kepada Duta Besar Mesir di Jerman dalam satu kenyataan rasmi pada hari Selasa, kelmarin.

Sumber HD - 21-5-2015 

Presiden Mesir bukan al-Sisi tapi masih Mursi - Erdogan





































HARAKAHDAILY | .


"Tidak mungkin sebuah negara yang percaya demokrasi menerima hukuman mati terhadap Presiden Mesir Mohamad Mursi," tegas Presiden Turki, semasa berada di Bosnia dan Herzegovina, Rabu.

Dalam sebuah sidang akhbar bersama dengan Presiden Bosnia, Mladen Ivanic, Recep Tayyip Erdogan berkata: "Hal ini tidak mungkin bagi kita yang percaya pada demokrasi untuk menerima rampasan kuasa tersebut".

Presiden Erdogan dan rakyat Turki secara tegas tetap membela dan menyokong Presiden Mohammad Mursi. Turki juga menarik Duta Besarnya, sejak berlakunya rampasan kuasa oleh rejim tentera di bawah al-Sisi. Erdogan enggan mengakui al-Sisi sebagai Presiden al-Sisi.

Ketika mahkamah Mesir menjatuhkan keputusan hukuman mati terhadap Mohamad Mursi, ratusan ribu rakyat Turki di Istanbul dan ibu negara Ankara, mengadakan demonstrasi menentang keputusan mahkamah Mesir. Ini merupakan wujud komitmen Turki terhadap kebebasan dan keadilan yang diyakini Turki.

Erdogan dan Mursi telah bertemu di Istanbul sebelum dijatuhkan oleh junta tentera. Mursi dan Erdogan mempunyai kesamaan ideologi, dan visi dalam membina dunia Islam. Turki kini menjadi penjuru bagi dunia Islam dengan kekuatannya.

Dalam satu dekad Erdogan telah mengubah seluruh kehidupan rakyat Turki, dan lebih makmur. Ini tidak pernah berlaku dalam sejarah Turki, selama berada di tangan penguasa-penguasa sekular, sejak zaman Kamal Ataturk.

Kesatuan Eropah, Amerika, Amnesty Antarabangsa, Setiausaha Agung PBB Ban Ki-Moon, Jerman, dan sejumlah negara, mengecam keputusan mahkamah Mesir yang menjatuhkan hukuman mati terhadap Mursi.

Di bahagian lain, kumpulan Mujahidin di Sinai, menyeru perlawanan dan menyerang hakim-hakim yang telah menjatuhkan hukuman mati terhadap Mursi. Kumpulan Mujahidin di Sinai mengutuk keputusan mahkamah Mesir, sebagai kejahatan terhadap pemimpin rakyat.

Seorang tokoh Ikhwan, Dr Muin Abdul Futuh, yang pernah menjadi calon presiden dalam pilihan raya di Mesir, mengatakan akan terjadi huru-hara yang sangat hebat di seluruh Timur Tengah, bila kerajaan al-Sisi meneruskan keputusan menghukum mati Mursi.

Selanjutnya secara jelas Erdogan menegaskan, "Saya secara konsisten mengatakan bahawa masyarakat antarabangsa tidak pernah menerima Sisi sebagai presiden.

"Hari ini, saya juga mengatakan hal yang sama. Bagi saya, presiden Mesir bukan al-Sisi, tapi masih Mursi," katanya dipetik Eramuslim.com.

Turki secara terbuka menentang rampasan kuasa tentera oleh tentera Mesir yang menempatkan Abdel Fattah al-Sisi sebagai 'presiden'. Erdogan, mengatakan 'rampasan kuasa tentera' sebagai tindakan yang harus dikutuk, dan menyeru dunia Barat mengambil sikap terhadap keputusan mahkamah Kaherah.

"Jika anda demokrat dan percaya pada demokrasi, mengapa anda tidak mengatakan sesuatu tentang hukuman mati ini?" tanya Erdogan.

Turki memulakan langkah-langkah menentang keputusan mahkamah Mesir melalui mekanisme organisasi antarabangsa berkaitan dengan hukuman mati Morsi itu.

"Sama seperti kita akan mengambil langkah-langkah di PBB, kami juga akan mengikuti tugas ini di forum antarabangsa," tambah Erdogan.

Kesatuan Eropah menggesa mahkamah Mesir memberikan Mursi dan lebih dari 100 penyokongnya 'keadilan yang adil'.

Sumber HD - 21-5-2015






































'They hit us, with hammers, by knife': Rohingya migrants tell of horror at sea

Up to 8,000 are believed to be stuck off Thai, Indonesian and Malaysian coasts, and those who made it to shore describe violence and starvation






































The Kuala Langsa refugee camp in Sumatra
One of migrants housed in a makeshift camp in Langsa, Indonesia, shows the scars he says are from violence that erupted on the boats while still at sea. Photograph: Antonio Zambardino/Guardian

Crowded under tarpaulin tents strewn with rubbish and boxes of water, the Burmese and Bangladeshi migrants speak of horrors at sea: of murders, of killing each other over scarce supplies of food and water, of corpses thrown overboard.

“One family was beaten to death with wooden planks from the boat, a father, a mother and their son,” says Mohammad Amin, 35. “And then they threw the bodies into the ocean.”

Amin, an ethnic Rohingya Muslim, first boarded a boat from Burma three months ago. Now he is among 677 migrants who are being housed in a makeshift camp by the harbour in Langsa, Indonesia, after spending months in the Andaman Sea.





































Getting to the camp was an epic struggle. As governments around the region have refused the migrants entry, and their navies have pushed them back, it was eventually down to Acehnese fishermen to rescue the boat on Friday, towing it to shore in Langsa.

But at least now they are on dry land. Between 6,000 and 8,000 more are believed to still be stuck off the coasts of Thailand, Indonesia and Malaysia, with limited water and food, in a situation the UN has warned could fast become a “massive humanitarian crisis” because no government in the region is willing to take them in.

Mohammad Rafique, 21, says that when the boat he was on first floated into Indonesian waters last week, the navy gave them provisions of food and water. “After that they asked us, ‘Where you go now?’” he explains, “We said, ‘We are going to Malaysia.’ The Indonesian navy said, ‘Go to Malaysia,’ and they take us to the Malaysian border.”





































The Kuala Langsa refugee camp in Sumatra
Men are fed intravenously at a makeshift hospital of the refugee camp in Langsa, Indonesia. Photograph: Antonio Zambardino/Guardian
In Malaysia they were met with the same response.

Out back in the hospital wing in Langsa, a row of men lie on stretchers with their emaciated limbs hooked up to intravenous drips. The back of one shirtless man is marked with deep red lashes.

“They hit us, with hammers, by knife, cutting,” says Rafique, recalling onboard violence between the different groups of migrants. He presents his only possession – a Rohingya identity card from the United Nations high commission for refugees in Bangladesh.





































The Kuala Langsa refugee camp in Sumatra
Mother with child seek respite from the sun at the Langsa refugee camp. Photograph: Antonio Zambardino/Guardian
Many of those on the ships are from northern Burma’s persecuted Rohingya minority, who are denied citizenship and voting rights, even though many have lived in the country for generations.

In the majority Buddhist nation, the Rohingya have continued to flee sectarian violence and poor conditions in refugee camps.

In Langsa, Amin, a former farmer in Burma, tells of how his village was set alight in a violent attack several years ago. His mother, he says, was burned to death because she was too old to escape.





































“The government is torturing us,” says Zukura Khotun, a mother of three who fled Burma’s Rakhine state and boarded a boat in the hope she could be reunited with her husband in Malaysia.

Others in the camp from Bangladesh are also quick to identify themselves as ethnic Rohingya Muslims, some saying they were travelling to Malaysia for work, to get married or to join their family members.





































The Kuala Langsa refugee camp in Sumatra
Migrants from Burma and Bangladesh are fleeing persecution and poverty. Photograph: Antonio Zambardino/Guardian
No one can say exactly how many people passed away on board. Rafique, who says he spent his whole life in a refugee camp in Bangladesh until starting on the sea voyage, claims that up to 200 people died during the journey.





































But it is impossible to immediately verify or corroborate their stories.

Sayed Oestman, head of the Langsa development committee says there are still palpable tensions between the two groups of migrants who are divided at the camp after the vicious fighting at sea.
“So far we hear the Bangladeshi, they are the workers planning to go to Malaysia,” says Oestman, “The Rohingyas from Burma are saying they are fleeing conflict in their country.”

More than 1,000 people have arrived on Aceh’s shores on dilapidated vessels over the past week.





































The Kuala Langsa refugee camp in Sumatra
Women and children take shelter in the main tent in the Langsa refugee camp. Photograph: Antonio Zambardino/Guardian
Inside the tents at Langsa women nurse their children while sipping water or small cartons of warm Milo in the afternoon heat as wafts of burning plastic blow over them from the fires being used to burn rubbish.

Indonesian volunteers are tacking up toilet cubicles out of thin plywood and a mountain of second-hand clothes has been dumped in the grass. Oestman says there is an urgent need for medication and vitamins at the camp. Twenty-five migrants have been admitted to the local general hospital.

Down the mangrove-lined street that leads to the camp, curious and concerned locals have gathered at the gate to try and get a glimpse of the new arrivals.





































The Kuala Langsa refugee camp in Sumatra
The makeshift Langsa refugee camp in Sumatra, Indonesia, is housing hundreds of people from Burma and Bangladesh abandoned at sea by human traffickers. Photograph: Antonio Zambardino/Guardian
Some are allowed through to deliver cartons of eggs and instant noodles.

Langsa resident Ismail Hanifah, 62, is visiting for the second day to check on the plight of his fellow Muslims.

“Yesterday when I saw them they were like animals, no clothes, no nothing,” explains Hanifah, “I said Assalamualaikum to them and they were all crying. They were so hungry. I heard from someone from Bangladesh that they drank their own urine to survive.”





































Concrete details about the migrants’ time at sea are hard to come by at this stage. But most in Langsa tell of being transported in small boats from Burma and Bangladesh before being herded onto a larger vessel docked off Ranong in Southern Thailand.

Some waited on for up to two months there, others just a week, for the boat, crewed by Thai and Burmese nationals, to fill up before they could leave. Most paid between 5,000 and 8,000 Malaysian Ringgit to agents of people smugglers for the journey.





































The Kuala Langsa refugee camp in Sumatra
A Rohingya refugee at Langsa in Sumatra, Indonesia. Photograph: Antonio Zambardino/Guardian
For 25 days they were at sea, surviving on minimal supplies given to them from the Indonesian and Malaysian navies after the captain and crew deserted them. Amin says they slept crouched and huddled next to each other on the ship and tried to save supplies for the women and children on board.

But the migrants were desperate, thirsty and starving, and fighting broke out on board.

“When the captain and the crew escaped, deserted us, I was sobbing,” explains Amin, “One man from Bangladesh said ‘the captain has run away, we must pray to Allah’ but there was not enough room for us to kneel and pray.”

Sumber Guardian / HD - 17-5-2015

8 maut nahas helikopter Amerika Syarikat di Nepal







































YUBA NATH LAMSAL | .

KATHMANDU: Kesemua enam pegawai Marin Amerika Syarikat (AS) dan dua anggota Tentera Nepal maut apabila sebuah helikopter Tentera Udara AS yang dinaiki mereka terhempas dekat sini.

Serpihan bangkai helikopter UH-1Y Huey itu dijumpai berselerak pada ketinggian 11,200 kaki di timur laut kawasan bukit Kalinchok, kira-kira 50 kilometer (km) ke timur Kathmandu dan kesemua ditemukan terbunuh, kata Mejar Jeneral Binoj Basnyat dari Tentera Nepal.

Bangkai helikopter Tentera AS itu dijumpai di kawasan nahas hampir 68 jam selepas pesawat itu dilaporkan hilang.

Selepas menerima maklumat daripada penduduk tempatan, Tentera Nepal menugaskan sebuah helikopter Lancer dan Ecureuil ke kawasan nahas.

"Sejurus selepas lokasi nahas dikesan, pasukan lima anggota Tentera Nepal tiba di kawasan itu tetapi cuaca buruk dan angin kencang menghalang mereka daripada mengeluarkan mayat-mayat mangsa yang rentung," kata Basnyat.

Helikopter Tentera AS itu dilaporkan hilang pada Selasa dari Dolkha semasa menjalankan misi kemanusiaan menyelamatkan mangsa gempa bumi di negara itu.

Punca sebenar nahas belum dikenal pasti tetapi laporan awal membayangkan ia mungkin akibat kesilapan manusia.

Bagaimanapun, Basnyat enggan mengulas namun berkata "ia hanya akan dikenal pasti selepas siasatan".

Gempa bumi yang menggegarkan Nepal pada 25 April dan 12 Mei lepas telah mengorbankan sekurang-kurangnya 8,500 orang dan mencederakan lebih 15,000 orang selain merosakkan harta benda bernilai berbilion dolar.

AS telah menghantar satu pasukan tenteranya untuk membantu Nepal dalam operasi menyelamat. - Bernama

Sumber HD - 16-5-2015

UN chief alarmed Southeast Asian states turning away migrant boats

Source: Reuters - Thu, 14 May 2015 17:22 GMT
Author: Reuters



Hundreds of migrants are seen on a boat drifting 17 km (10 miles) off the coast of the southern island of Koh Lipe May 14, 2015. Thailand has found a boat drifting off its west coast carrying 300 migrants but has refused to grant it permission to land, a senior police officer said on Thursday. REUTERS/stringer




UNITED NATIONS, May 14 (Reuters) - United Nations Secretary-General Ban Ki-moon said on Thursday that he is alarmed by reports that some countries in Southeast Asia may be refusing entry to boats adrift at sea with several thousand refugees and migrants.

Thailand declined permission for a migrant boat to land on Thursday while Malaysia said it would push boats back out to sea.

"The secretary-general urges governments to ensure that the obligation of rescue at sea is upheld and the prohibition on refoulement is maintained," U.N. spokesman Stephane Dujarric told reporters.

"He also urges governments to facilitate timely disembarkation and keep their borders and ports open in order to help the vulnerable people who are in need," he said.

Smugglers have abandoned ships full of migrants, many of them hungry and sick, following a crackdown on human trafficking in Thailand, the most common first destination for Rohingya Muslims fleeing persecution in Bangladesh and Myanmar.

An estimated 25,000 Bangladeshis and Rohingya boarded rickety smugglers' boats in the first three months of this year, twice as many in the same period of 2014, the U.N. refugee agency UNHCR has said.
The UNHCR estimates that around 300 people died at sea in the first quarter of this year as a result of starvation, dehydration and abuse by boat crews.

Ban "emphasizes the need for a timely, comprehensive, rights-based, predictable and effective response" to the crisis, Dujarric said.

(Reporting by Michelle Nichols, editing by G Crosse)

Sumber HD - 15-5-2015

There are an estimated 6000 in boats but no country appears willing to take them.

The waters off some of Southeast Asia's most pristine beaches are the focal point of a regional humanitarian crisis. Yet nobody is rushing to solve it.

More than 1600 migrants and refugees have landed on the shores of Malaysia and Indonesia in the past week and thousands more are believed to have been abandoned at sea, floating on boats with little or no food after traffickers literally jumped ship fearing a crackdown.








































Video
These aren't just any migrants; they are the pariahs of Asia. Many are Rohingya Muslims fleeing persecution in Burma along with some Bangladeshis.
By some estimates there are still 6000 out at sea, but no country appears willing to take them in.

Burma

The crisis stems from Burma's decades-long persecution of its 1.3 million Rohingya, a Muslim minority who are denied citizenship by law, meaning they are effectively stateless. Rohingya have endured violence at the hands of the military and extremist Buddhists, who in the past three years chased tens of thousands of people from their homes in the western state of Rakhine.

The Rohingya have limited access to education and medical care. They cannot move around or practise their religion freely. The Government refuses to recognise them, even by name, saying they are illegal migrants from neighbouring Bangladesh, even though many of their families arrived generations ago.

The Rohingya have been fleeing Burma by boat for years, but threats of deportations and lingering questions about citizenship have sparked one of the biggest exoduses the region has seen.

Since mid-2012, an estimated 100,000 Rohingya have fled aboard ships, according to the UN refugee agency. Even two Muslim-majority countries willing to quietly accept them in the past are now pushing them away.

Thailand


Thailand has been at the centre of Southeast Asia's human trafficking industry for years. Syndicates have used the country as a transit stop to offload migrants at hidden jungle camps before moving them on to third countries, including neighbouring Malaysia. The industry thrived thanks to corrupt officials who turned a blind eye for pay.
But on May 1, things started to change. Thai authorities found more than 30 corpses buried at the traffickers' abandoned jungle camps bordering Malaysia and launched the crackdown. A flurry of arrests sounded an alarm to traffickers, who promptly abandoned their ships and left their human cargoes at sea without fuel, food and clean water.
Thailand says it cannot solve the problem alone. Prime Minister Prayuth Chan-ocha reiterated on Tuesday what has become his mantra: "Thailand is a transit country. Their destination is not Thailand, so this has to be solved by other countries." Thailand will host a one-day meeting on "irregular migration in the Indian Ocean" with representatives from 15 affected countries - but not until the end of this month.

Indonesia


Boats with nearly 600 Rohingya and Bangladeshis washed ashore on Sunday in Aceh, in western Indonesia, and those on board were given medical care and shelter. But a day later, the Indonesian Navy stopped another boat from entering the country's waters. It turned back the boat, crammed with hundreds of hungry migrants, saying it gave the passengers food, water and directions to Malaysia - their original destination.

In the past, Indonesia has been fairly welcoming to Rohingya who have reached the country, many of them by accident after their boats failed to land in Malaysia.

Many Indonesians in the mostly Muslim country have sympathised with their plight, staging protests to condemn Rohingya persecution in Burma. The former president and foreign minister also openly pushed Burma to stop discriminating against the Rohingya.

Malaysia


Nearly 2000 migrants have come ashore in recent days, but the country has bluntly said it will turn away any more of the crowded vessels unless they are sinking.

Malaysian Deputy Home Minister Wan Junaidi said about 500 people on board a boat found on Wednesday off the coast of northern Penang state were given provisions and then sent on their way.
"What do you expect us to do? We have been very nice to the people who broke into our border. We have treated them humanely but they cannot be flooding our shores like this.
"We have to send the right message that they are not welcome here."

Another boat carrying about 300 migrants was turned away near Langkawi Island yesterday, two Malaysian officials said, three days after more than 1000 refugees landed there. "We won't let any foreign boats come in," said Tan Kok Kwee, first admiral of Malaysia's maritime enforcement agency.








































Ethnic Rohingya youths sleep inside a shelter. Photo / AP
Ethnic Rohingya youths sleep inside a shelter. Photo / AP
Malaysia is host to more than 150,000 refugees and asylum seekers, mostly from Burma. More than 45,000 of them are Rohingyas, according to the UN refugee agency.

United Nations


The UN refugee agency, UNHCR, said it is "extremely alarmed" at reports that Indonesia and Malaysia are pushing boats back to sea. Volker Turk, the agency's assistant high commissioner for protection, said that "instead of competing to avoid responsibility" the governments of Southeast Asia should approach the crisis as an urgent matter of regional concern.
- AP

Sumber NZH / HD - 15-5-2015

Malaysia turns away 2 boats of Rohingya, Bangladeshi migrants; Thailand gives food to 3rd boat


LANGKAWI, Malaysia - Rohingya and Bangladeshis abandoned at sea following a crackdown on human traffickers had nowhere to go Thursday after Malaysia turned away two wooden boats crammed with hundreds of hungry people. Thailand, too, made it clear the migrants were not wanted.

"What do you expect us to do?" asked Malaysian Deputy Home Minister Wan Junaidi Jafaar. "We have been very nice to the people who broke into our border. We have treated them humanely, but they cannot be flooding our shores like this."

"We have to send the right message," he said, "that they are not welcome here."

Thai Prime Minister Gen. Prayuth Chan-ocha, meanwhile, said his country couldn't afford to host the refugees.

"If we take them all in, then anyone who wants to come will come freely," he said. "Where will the budget come from?"

He had no suggestions as to where they should go, saying: "No one wants them."

Southeast Asia for years tried to quietly ignore the plight of Myanmar's 1.3 million Rohingya but finds itself caught in a spiraling humanitarian crisis that in many ways it helped create. In the last three years, more than 120,000 members of the Muslim minority, who are intensely persecuted in Buddhist-majority Myanmar, have boarded ships to flee to other countries, paying huge sums to human traffickers.

But faced with a regional crackdown, some captains and smugglers have abandoned the ships, leaving an estimated 6,000 refugees to fend for themselves, according to reliable aid workers and human rights groups.

Around 1,600 have washed to shore in recent days — a thousand on Langkawi, a resort island in northern Malaysia, and another 600 arriving surreptitiously in Indonesia.

But nearly just as many have been sent away. And now food and water supplies are running low.
"This is a grave humanitarian crisis demanding an immediate response," said Matthew Smith, executive director of non-profit human rights group Fortify Rights. "Lives are on the line."

Denied citizenship by national law, Myanmar's Rohingya are effectively stateless. They have limited access to education or adequate health care and cannot move around freely. They have been attacked by the military and chased from their homes and land by extremist Buddhist mobs in a country that regards them as illegal settlers.

Despite appeals by the U.N. and aid groups, no government in the region — Thai, Indonesian or Malaysian — appears willing to take the refugees, fearing that accepting a few would result in an unstoppable flow of poor, uneducated migrants.

U.N. Secretary-General Ban Ki-moon is "alarmed by reports that some countries may be refusing entry to boats carrying refugees and migrants," a statement from his office said Thursday. It said Ban urged governments in the region to "facilitate timely disembarkation and keep their borders and ports open in order to help the vulnerable people who are in need."

Days after Malaysia let in a few boats carrying around migrants, Wan Junaidi announced that a vessel carrying 500 people on a boat found Wednesday off northern Penang state were given provisions and sent on their way. Another carrying about 300 migrants was turned away near Langkawi island overnight, according to two Malaysian officials who declined to be identified because they weren't authorized to speak to the press.

Indonesia's navy also sent away a boat carrying 400 people this week, giving them food, water and directions to Malaysia — the country migrants allegedly said they were trying to find.

Phil Robertson of Human Rights Watch Asia accused Indonesia, Thailand and Malaysia of playing "a three-way game of human ping pong."

Though Thailand has a "help-on policy" — give people provisions and then send them on their way — its navy got a green light Thursday from Prayuth's government to rescue a vessel spotted along the Thai-Malaysian maritime border in Satun province, said Jeffrey Labovitz, the International Organization for Migration's chief of mission in Bangkok, Thailand.

The migrants had been begging for help by phone for days, but when sailors finally arrived, offering to bring them to land, they said they were fine.

"None of them wanted to go to the Thai shore," said Maj. Gen. Sansern Kaewkamnerd, deputy government spokesman. "They said they wanted to travel to a third country."

Chris Lewa, director of the Arakan Project, said relatives of some of those on board — including a 16-year-old boy — were crushed to learn their loved ones were not disembarking.

She said they believe the decision was made by a person who appeared to be controlling everyone on the boat.
___
Doksone reported from Bangkok, Thailand. Associated Press journalist Ali Kotarumalos in Jakarta, Indonesia contributed to this report.

Sumber Yahoo / HD - 15-5-2015

Gempa bumi menggoncang keyakinan rakyat Nepal











































YUBA NATH LAMSAL | .


KATHMANDU: Gempa bumi dahsyat yang melanda Nepal pada 25 April lalu turut menggoncang keyakinan rakyat Nepal lebih daripada kemusnahan fizikal yang berlaku.

Gempa berukuran 7.9 pada skala Richter itu membunuh lebih 8,050 nyawa dan mencederakan 17,000 yang lain di samping memusnahkan banyak harta benda.

Keyakinan rakyat turut digugat dengan susulan gempa yang terus berlaku di sekitar Kathmandu dan kawasan sekitarnya selepas dua minggu gempa pertama berlaku.

Nepal kini masih berkabung walaupun kerajaan hanya mengisytiharkan tempoh berkabung selama tiga hari.

Kemusnahan lebih banyak berlaku di kawasan perkampungan. Misalnya perkampungan masyarakat Gorkha (Gurkha) kira-kira 250 kilometer di barat Kathmandu ranap sama sekali dengan 95 peratus rumah di perkampungan Gurungs rosak teruk sementara selebihnya tidak boleh didiami lagi.

Beberapa buah kampung di Sindhupalchock menerima nasib yang sama.

Banyak rumah turut musnah di Kathmandu. Yang kehilangan rumah tangga tinggal di khemah-khemah sementara penduduk yang rumah mereka separuh musnah bimbang untuk kembali khuatir gempa besar berlaku sekali lagi ekoran gegaran kecil berlaku setiap hari.

Lebih 650 gempa susulan dicatat sejak gempa besar tercetus.

Kehidupan rakyat belum kembali pulih. Persekolahan masih ditutup berikutan lebih 5,000 buah sekolah turut musnah.

Walaupun kedai-kedai kecil telah dibuka, namun kedai besar dan pasar raya masih ditutup yang kebanyakannya turut musnah.

Gempa turut memusnahkan warisan kebudayaan seperti menara Dharahara setinggi 61.88 meter yang dibina pada tahun 1832, dataran Basantapur Durbar dan kuil di Kathmandu.

Saya sedih kerana kedua-dua rumah saya (sebuah di kampung halaman saya dan sebuah lagi di Kathmandu) rosak. Tetapi saya lebih sedih apabila mendengar Dharahara runtuh.

Saya melihat Dharahara sepanjang hidup saya. Sekarang saya tidak akan melihatnya lagi dan mungkin cucu-cucu saya tidak akan tahu pun Dharahara pernah wujud di Kathmandu.

Kerajaan Nepal berjanji untuk membangunkan semula bangunan dan infrastruktur yang musnah dalam tempoh dua tahun.

Rakyat akan melihat sama ada janji itu akan dipenuhi bagi mengubat kembali keyakinan dan harapan mereka yang musnah. - Bernama

Sumber HD - 12-5-2015

Iktibar LDP untuk parti lama Malaysia












































AWANG AZMAN AWANG PAWI | .


BEBERAPA tahun lalu, penulis bertemu bertemu dengan seorang  pelajar  pascasiswazah dari University  Kyoto. Pelajar ini mengambil jurusan kebudayaan Asia khususnya kebudayaan Melayu dan sedang membuat kajian lapangan di kawasan Borneo-Kalimantan. Pelajar ini suka bercakap bahasa Melayu malah  mengambil kursus bahasa tersebut. Sebelum itu, beliau pernah  belajar sendiri bahasa tersebut berdasarkan Kamus terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka kerana minatnya untuk  menyelidiki dunia Melayu.

Universiti Kyoto merupakan antara universiti terbaik di Asia dan menghasilkan  tidak kurang 10 pemenang hadiah nobel. Universiti itu juga diiktiraf sebagai  universiti penyelidikan nombor  satu di negara Jepun oleh Thomson Reuter. Setiap tahun universiti  ini  menawarkan tempat penyelidikan  kepada sarjana tamu yang datang dari pelbagai negara di seluruh dunia.  Kesemua ini memberikan memberikan pengalaman dan pengetahuan segar kepada pelajar tersebut  tentang sejarah pelbagai negara  selain  daripada sumber kerja lapangan dan  penyelidikan perpustakaan.

“Sekiranya iklim politik Malaysia berterusan seperti ini sejak tahun  2008, tidak mustahil politik Malaysia  akan mengikut  jejak parti LDP di Jepun pada masa terdekat.  Parti politik Indonesia kini juga  berubah,“ katanya dengan sopan diseliputi wajah lembutnya sambil menunjukkan berita yang dibacanya dalam akhbar dalam talian.  Penulis terus  bertanya lanjut tentang  situasi politik negara matahari terbit tersebut.

Sebenarnya, terdapat beberapa aspek menarik  yang  penulis peroleh daripada anak muda Jepun ini.  Diperturunkan  beberapa  aspek  untuk dikongsi bersama  khalayak pembaca. Semoga  pengetahuan, pengalaman dan iktibar ini dapat  memperkayakan  perspektif tentang  politik dunia dan semasa.

Parti LDP

Parti Liberal Demokratik (LDP) merupakan parti yang memerintah Jepun sejak  tahun penubuhannya pada tahun 1955.  Parti konservatif ini menjadi parti besar, digeruni parti lawan, mempunyai ramai pengikut dan pemuja.  Parti ini  memenangi   dengan majoriti setiap pilihan raya kecuali 1993 selama 11 bulan. Politik Jepun dikuasai parti LDP dalam segenap bidang meskipun mengamalkan dasar desentralisasi.  Hakikatnya,  parti politik ini mempunyai  kumpulan tertentu, perpecahan dalaman dan  kelemahan kepimpinan yang  disedari berlaku namun tidak diberikan perhatian sewajarnya.

Parti ini dikenali sebagai parti taukeh kerana dikuasai   dan dikelilingi oleh golongan korporat  dan ahli birokrat.  Hubungan  politik naungan  dengan peniaga kecil, petani,  pekerja industri kecil juga diamalkan untuk memastikan  hegemoni kekuasaan terus berlangsung. Penyokong tegar yang memberikan undi kepada parti elit ini ialah penduduk luar bandar yang banyak terhutang budi atas usaha parti pemerintah ini  meningkatkan taraf hidup  mereka khususnya pada tahun-tahun 1960-an. Kebetulan zaman itu merupakan era selepas perang dunia dan banyak pembangunan perlu dilangsungkan.

Terdapat hubungan pimpinan parti LDP dengan pihak birokrat  yang membuat dasar. Seterusnya, projek-projek pembangunan ini  yang dirancangkan  ini  dikuasai oleh ahli perdagangan yang berkaitan dengan  orang dalam parti. Dana ini diperoleh daripada projek-projek besar inilah digunakan untuk menggerakkan parti. Inilah yang banyak membawa kepada  unsur rasuah, penyalahgunaan kuasa, nepotisme dan kronisme dalam kerajaan  pimpinan LDP.

Dasar Pro Amerika

Kepimpinan LDP menjadikan  dasar negara sebagai pro Amerika dan anti komunis.  Hubungan dengan Amerikalah yang menjadikan dasar liberalisasi Jepun terserlah. LDP dicirikan sebagai parti yang mempunyai kumpulan-kumpulan tertentu dan pembentukan dasar tidak sepenuhnya berdasarkan sistem Westminster. Persaingan kuasa dan merebut jawatan penting dalam kerajaan  menyebabkan  kewujudan  pihak penentang dalam parti dan kurang  patuh kepada Perdana Menteri.  Seringkali apabila berlaku  dasar yang tidak popular maka  berlakulah penolakan rakyat.  Misalnya, pemimpin yang terlibat dalam skandal akan menyebabkan  pihak dalam parti sendiri mendesak agar Perdana Menteri mereka berundur.

Parti LDP pernah hilang majoriti pada tahun 1993 apabila berlakunya beberapa skandal dan  isu ekonomi. Namun LDP masih berkuasa kerana tidak ada parti yang  yang mendapat jumlah kerusi  yang lebih banyak dari LDP.  Sikap taat dan patuh masih lagi dipelihara dan dijadikan budaya politik Jepun. Hal ini diikuti pula dengan kemasukan dua parti pembangkang  yang menyertai  LDP bagi membentuk  kerajaan baru yang dikuasai oleh LDP. Dalam perjanjian tersebut, bekas parti pembangkang diberikan tempat sebagai Perdana Menteri untuk beberapa tahun sebelum dipulangkan kepada LDP.

Pergolakan dalaman parti semacam satu ciri budaya politik LDP. Pada tahun 2001 misalnya, tokoh dianggap  pembawa pembaharuan, iaiatu Junichiro Koizumi menggantikan Perdana Menteri yang tidak popular, iaitu Yoshiro Mori.  Perdana Menteri baru ini  membawa kemenangan besar kerana berjaya menarik undi bandar dan muda yang selama ini  banyak menentang berbanding di luar bandar pada tahun 2005.

Tewas selepas 54 tahun Berkuasa

Kealpaan menyebabkan LDP tewas selepas 54 tahun  berkuasa.  Sebelum ini banyak dimitoskan bahawa mustahil parti LDP kalah pilihan raya. Apatah lagi, parti itu  suka mengungkit-ungkit merekalah banyak  berjasa kepada rakyat. Parti LDP tewas kepada parti pembangkang, iaitu Parti Demokratik Jepun (DPJ) yang dianggap  lemah dan  diperlecehkan kerana tidak ada pengalaman memerintah.

Umpama sudah jatuh ditimpa tangga, Perdana Menteri yang sering dikritik rakyat dan oleh ahli parti LDP  kerana kalah teruk  ini kemudian berundur dengan cara terhormat dengan mengumumkan perletakan jawatan. Ia sebagai tanda  pemimpin berjiwa besar dan sanggup memikul tanggungjawab atas kekalahan  teruk parti pemerintah itu.

Rakyat berasa marah kerana  parti pemerintah dikatakan  sering mengutamakan golongan  taikun-taikun besar dan birokrat. Kempen mesra ‘perdagangan’  dilihat rakyat sebagai usaha pihak pemerintah untuk terus berkuasa dan memperoleh banyak dana untuk tujuan kepentingan politik dan kepentingan diri mereka sendiri. Pelbagai skandal dalam  kabinet menyebabkan rakyat  berasa muak dengan pemerintah.  Dasar pasaran bebas,  menyokong kenaikan cukai yang melampau-lampau dikenakan kepada rakyat,  berlaku jurang besar di antara rakyat miskin dan kaya menyebabkan rakyat bangkit dan membuat protes melalui kuasa undi rakyat.

Pihak pembangkang pula berkempen membawa kepada agenda  dan masalah rakyat, khususnya isu yang  membelenggu golongan penduduk luar bandar dan bandar akibat dasar terbuka dalam perdagangan. Pihak pembangkanng lebih melihat kepentingan Asia daripada mengutamakan kepentingan barat telah berjaya menarik sokongan luar biasa rakyat. Janji untuk mengurangkan pergantungan Jepun kepada Amerika dan akan lebih memberikan kerjasama untuk membentuk Komuniti Asia Timur yang diperjuangkan oleh negara ASEAN  memberikan harapan baharu kepada rakyat untuk keluar dari belenggu LDP.

Belajar dari Sejarah

Sebenarnya parti  DPJ bukanlah parti yang kuat dan boleh dipercayai sepenuhnya. Undi yang diberikan oleh rakyat lebih kerana akibat kemarahan rakyat kepada kepimpinan parti LDP yang dilihat mementingkan  pihak tertentu dalam parti.  Ditambahkan sikap dan sindrom anti penyandang jawatan berleluasa apabila banyak skandal  orang politik dalam LDP tersebar. 

Persaraan pemimpin yang berpengaruh besar seperti Junichiro Koizumi (Gambar atas) memberikan  kesan terhadap LDP. Selepas kepimpinan beliau, pengganti-penganti selepas itu hanya memegang jawatan dalam tempoh yang singkat sahaja.

Orang Jepun terkenal dengan imej sopan, setia dan patuh dan ini membudayakan watak mereka dalam budaya politik sehingga parti LDP boleh berkuasa selama 54 tahun. Namun apabila diasak dengan isu cukai tinggi ke atas rakyat, dasar pro Amerika, liberalisasi, skandal dan penyalahgunaan kuasa telah menyebabkan rakyat Jepun bangkit dan melanggar  budaya politik tradisional yang dipegang selama ini.  Hal ini berlaku juga kepada parti Golkar di Indonesia. Ternyata, undi dijadikan sebagai referendum rakyat kepada pemerintah yang selama ini mengecewakan mereka. Rakyat terpaksa menyelamat negara dengan  menukar kepimpinan yang selama ini dianggap menyimpang daripada landasan sebenar.

LDP bagaimanapun memenangi semula dalam pilihanraya 2012 selepas insaf  akibat tewas yang memalukan dalam sejarah pilihanraya 2009.  Parti yang insaf ini cuba membawa pemulihan ekonomi dan kesejahteraan kepada rakyat. LDP berjanji membaiki kesilapan dan kelemahan yang silam  seterusnya lebih tegas dalam isu antarabangsa.

Justeru, sejauhmanakah situasi politik ini  mungkin berlaku di Malaysia? Bak kata teman dari Kyoto pada awal tulisan ini,  tidak mustahil situasi  ini berlaku di Malaysia. Namun tambah beliau, kesemua ini dapat ditentukan  sendiri oleh situasi  dan gaya kepemimpinan parti pemerintah dan kata putus rakyat pula melalui pilihan raya. Sudah pasti sebagai rakyat, kita sentiasa inginkan keamanan, kemakmuran dan kesejahteraan rakyat dan negara untuk diwarisi kepada generasi akan datang. Apa pun, iktibar  seumpama ini penting untuk anak semua bangsa. – HARAKAHDAILY 29/4/2015

* Profesor Madya Dr Awang Azman Awang Pawi ialah ahli akademik di Universiti Malaysia Sarawak, Kota Samarahan, Sarawak.

Sumber HD - 29-4-2015

Isteri Pengiran Muda Brunei Prince Abdul Malik, Qari Al-Quran Terbaik Dunia
Posted on Wednesday, April 22 @ 20:00:00 MYT

Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



Sungguh cantik sungguh manis pasangan diraja yang baru melangsungkan pernikahan iaitu YTM Paduka Seri Duli Pengiran Muda 'Abdul Malik dan YAM Pengiran Anak Isteri Pengiran Raabi'atul 'Adawiyyah.

Kecantikan dan keayuan Raabiatul Adawiyah sememangnya tidak mampu disangkal lagi. Bahkan, beliau juga mempunyai pencapaian tinggi dan terpuji biarpun baru berusia 22 tahun.Yang paling menarik, Raabiatul pernah mencapai gelaran Pembaca Al-Quran Terbaik Muslimah (Best Muslimah Al-Quran Recital) pada tahun 2013 kerana berjaya mewaliki negara dalam Pertandingan Wanita Muslimah di Republic Indonesia.
Perkara itu dikongsikan sendiri oleh Prince Abdul Malik melalui luahan dibawah;


  • "YANG Mulia Dayangku Raabi'atul 'Adawiyyah binti Pengiran Haji Bolkiah sudah terbiasa dengan didikan keagamaan dan sikap bersopan santun daripada kedua-dua ayahanda dan bonda dalam menjaga akhlak dan juga sikap hormat-menghormati di antara satu dengan yang lain bahkan keupayaannya dalam menjaga adinda-adinda ketika keduanya sibuk dengan tugasan merupakan satu kelebihan yang dimilikinya.
  • "Sikap dan keupayaan Yang Mulia Dayangku Raabi'atul 'Adawiyyah tertanai begitu sebati dalam diri membawanya melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti kemasyarakatan dan yang paling menonjol ialah keagamaan. Berkat didikan keagamaan yang begitu kuat daripada sekolah agama lagi serta bimbingan daripada ayahanda dan bonda yang begitu memperhatikan pendidikan agama, lebih-lebih lagi bondanya Pengiran Hajah Noor'aismah binti Pengiran Haji Ismail, seorang guru agama mengajar pelajaran Al-Qur'an telah memberi inspirasi kepadanya mengikuti beberapa Peraduan Membaca Al-Qur'an antaranya mewakili sekolah agama dan menyertai pertandingan tersebut yang diadakan di Jame' 'Asr Hassanil Bolkiah pada tahun 2005 dan mengikuti Skim Tilawah Al-Qur'an Remaja pada tahun 2008 serta menyertai Pertandingan Dikir Dabai'ie Di Antara Sekolah-Sekolah Menengah dan Maktab-Maktab Senegara pada tahun 2008, di samping pernah mengikuti program Membaca Mandiri Minda di Sekolah Menengah Menglait pada tahun 2005. Dengan kejayaan ini turut membawanya berjaya mendapat gelaran Pembaca Al-Qur'an Terbaik Muslimah (Best Muslimah Al-Qur'an Recital) keseluruhan dari kesemua aspek pada tahun 2013 apabila berjaya mewakili negara dalam Pertandingan Wanita Muslimah di Republik Indonesia yang bersangkut-paut dengan aktiviti keagamaan.
  • "Tidak hairanlah jika Yang Mulia Dayangku Raabi'atul 'Adawiyyah begitu aktif dalam aktiviti kebajikan yang melibatkan kaum Muslimah dan membolehkannya memberikan pertolongan sewaktu mengikuti Pertandingan Wanita Muslimah yang menghendaki mengikuti beberapa aktiviti yang bermanfaat. Kejayaannya dalam usia yang begitu muda memegang gelaran Pembaca Al-Qur'an Terbaik Muslimah keseluruhan setelah berjaya mengalahkan peserta-peserta dari negara-negara Islam yang lain seharusnya dijadikan contoh dan ikon bagi remaja dan wanita Brunei kitani dalam memperjuangkan hak asasi wanita di negara ini bahkan penyertaan tersebut bukan hanya sekadar suka-suka tetapi telah membuktikan keupayaan Muslimah negara ini menjalankan apa jua aktiviti-aktiviti kebajikan dan keagamaan setaraf dengan negara-negara Islam di dunia. Perjuangannya dalam menyertai pertandingan tersebut bukan terhenti di situ sahaja setelah berjaya merangkul gelaran tersebut bahkan semangat yang dimiliki Yang Mulia terus diperjuangkan setelah kembali ke negara ini dengan berhasrat menyumbangkan aktiviti amal kebajikan terutama sekali kepada hal ehwal kesejahteraan kaum wanita, ibu-ibu dan remaja.
  • "Dalam kalangan keluarga dan rakan-rakannya, Yang Mulia terkenal sebagai seorang pelajar yang berhemah tinggi, bersopan santun dan sangat menghargai kedua-dua orang tua dan guru, di samping seorang peramah, suka beramah mesra dengan semua peringkat. Bagi ayahanda dan bonda, Yang Mulia memang kakanda contoh yang sangat menyayangi adindaadindanya. Dari sejak awal lagi, Yang Mulia sudah dilatih dengan sifat keibuan oleh ayahanda dan bonda bilamana Yang Mulia sering kali dipertanggungjawabkan untuk menjaga dan memeduli keperluan adinda-adinda yang lain sepanjang ketiadaan kedua-dua ayahanda dan bonda keluar menjalankan tugas.
  • "Semasa lapang, Yang Mulia gemar bermain badminton dan skuasy serta mendengar muzik. Dengan sifat ketekunan itu, Yang Mulia adalah sumber inspirasi dengan kejayaan wanita di negara ini." luah Prince Abdul Malik.










OHMEDIA: Kami mengucapkan semoga terus berbahagia di dunia dan akhirat buat pasangan yang sangat cantik dan sepadan ni. Semoga Allah merahmati pasangan diraja ini. Love from Malaysia.

Sumber TKO - 23-4-2015















































Video air berlumpur dan berapi di Taiwan bukan Johor

BERNAMA | .


KUALA LUMPUR: Polis DiRaja Malaysia (PDRM) menjelaskan video fenomena air berlumpur dan berapi yang tersebar di laman sosial sejak Jumaat sebenarnya berlaku di Pingtung, Taiwan dan bukannya di Batu Pahat, Johor.

Penolong Ketua Urus Setia KPN (Komunikasi Korporat) PDRM ACP Datin Asmawati Ahmad berkata fenomena itu berlaku di daerah Pingtung di mana gunung berapi lumpur Wandan memuntahkan lumpur dan mengeluarkan gas asli sekali atau dua kali setahun.

Kebakaran pula berlaku akibat tindakan penduduk setempat yang membakar gas asli itu, kataya dalam kenyataan di sini, malam Ahad.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan rakyat Malaysia supaya tidak menyebarkan berita-berita palsu sedemikian kerana ia boleh membangkitkan pelbagai spekulasi negatif.

Beberapa laman sosial baru-baru ini menyebarkan rakaman video mengenai fenomena air berlumpur dan berapi yang didakwa berlaku di Jirat Cina Batu 4, Jalan Kluang, Batu Pahat. - Bernama

Video

Sumber HD - 19-4-2015

Pilihanraya Sudan Lebih Demokratik


Demokrasi dan sistem pilihanraya di negara Sudan adalah lebih baik berbanding dengan yang apa yang diamalkan negara-negara lain di benua Afrika.

Screenshot (1096)

Walaupun terdapat persamaan antara Malaysia dan Sudan kerana kedua-dua negara mewarisi sistem Brtitish, namun parti-parti dan calon-calon yang bertanding mempunyai peluang yang sama.

Mereka juga diberikan hak berkempen yang agak luas kerana semua pihak yang bertanding, bebas menggunakan semua saluran media, termasuk radio dan televisyen.

Setiausaha Agung PAS Dato’ Mustafa Ali berkata walaupun pada asasnya terdapat persamaan dalam sistem pemilihan diantara kedua-dua negara, tetapi Sudan sudah beralih dari kaedah kemenangan ditentukan dengan siapa yang mendapat undi lebih banyak (first past the post).

“kedua-dua Malaysia dan Sudan adalah pada satu masa adalah dibawah jajahan British, dan kita mewarisi sistem dalam bagaimanapun juga, terdapat persamaan antara Malaysia dan Sudan.

“tetapi Sudan sedikit sebanyak telah beralih daripada sistem British di mana kita di Malaysia masih mengamalkan sistem ‘first past thepost’,”katanya dalam satu sidang media di ibu negara Sudan, Khartoum pada Selasa malam , 14 April.

IMG-20150414-WA0107

Beliau berkata demikian ketika mengulas perjalanan pilihan raya Sudan selepas dua hari berlalu, dan dijangka berakhir pada Rabu.

Menurutnya, beliau bersama rombongan badan bukan kerajaan (NGO) dari Malaysia dijemput sebagai sebahagian dari 2,000 orang pemerhati antarabangsa.

“Kami NGO dari Malaysia. Kami dijemput untuk menjadi pemerhati pilihan raya semasa di Sudan, dan kami sangat gembira menjadi (pemerhati),

“di sini dan bagaimana pilihan raya, pengendalian pilihan raya yang sedang dijalankan di sini,”jelasnya.

Kata beliau, ada campuran sistem pilihnaraya yang dilaksanakan di Sudan, campuran antara sistem asas ‘first past the post’ dengan mengambil kira pilihan perwakilan kaum dan pertimbangan geografi.

IMG-20150414-WA0108

“(ia) telah memberi ruang kepada setiap kumpulan di Sudan menyertai (pilihan raya) dan (menjadikan) Parlimen Dudan diwakili oleh pelbagai kumpulan (etnik),

“(dan) kami akan melihat sehingga esok, (kerana) esok adalah hari terakhir pilihan raya, (saya dan) beberapa saudara (pemerhati dari Malaysia) kami duduk di sini sejak semalam dan mereka telah melihat sehingga kepada kotak undi itu sendiri,”tambah beliau.

Oleh itu, beliau yang diiringi oleh Presiden Yayasan Amal Malaysia, Haji Hussin Ismail, Zaman Abdullah (Bendahari) dan Bekas Ahli Parlimen Jeli, Mohd Apandi Mohamad, menyifatkan pilihan raya yang dilaksanakan di negera itu berjalan dengan lancar dan sangat demokratik.

Beliau berharap, beberapa pengalaman yang didapati semasa memantau pilihan raya itu dapat dibawa kembali ke Malaysia.

“kami berharap pengalaman yang kita kumpul sambil kita memerhatikan pilihan raya di Sudan akan membantu kita dalam memahami kerja demokrasi di sini,

“dan kita boleh belajar perkara-perkara tertentu yang kita boleh membawa kembali ke negara kita, Malaysia, In sh allah,”katanya sambil mengucapkan terima kasih atas hospitaliti dari pihak Sudan.



Sumber BO  - 16-4-2015

Turki Tidak Akan Pulihkan Hubungan Dengan Mesir, Kecuali Morsi Dibebaskan – Erdogan



Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan berkata Mesir haruslah membebaskan Presiden Mohamed Morsi yang digulingkan dari penjara dan membatalkan hukuman mati terhadap penyokongnya sebelum Ankara boleh mempertimbangkan kembali hubungan diplomatiknya dengan Kaherah.

Hubungan antara kedua-dua bekas sekutu telah tegang sejak presiden Mesir itu digulingkan oleh Ketua Tentera Mesir Abdel Fattah el-Sisi.

Pasukan keselamatan Mesir kemudian mengambil tindakan keras dan sengit terhadap Ikhwan al-Muslimin, membunuh dan menangkap beribu-ribu penyokong dan meletakkan Morsi dan pemimpin lain dalam perbicaraan.

“Morsi adalah presiden yang dipilih oleh 52 peratus undi rakyat Mesir. Mereka berikan kepadanya kebebasannya,” Erdogan berkata dipetik oleh akhbar Turki, selepas sekembalinya dari lawatan ke Iran.

Morsi Ikhwan Muslimin mempunyai hubungan rapat dengan pemerintah AK Parti Turki, Erdogan yang bersama mengasaskan dan yang telah muncul sebagai salah satu pengkritik antarabangsa sengit penyingkiran Morsi ini, memanggil ia satu “rampasan kuasa yang tidak boleh diterima” oleh tentera.

Lawatan baru-baru Erdogan ke Arab Saudi, dan sokongannya terhadap operasi tentera negara itu terhadap pemberontak Houthi di Yaman di mana kapal-kapal perang Mesir mengambil bahagian, telah mencetuskan spekulasi tentang mungkin pulihnya dalam hubungananya antara Ankara dan Kaherah.

Sebaliknya Erdogan menegaskan, syarat-syaratnya, sebelum menyambung kembali yang telah putus itu

Sumber BO - 10-4-2015

Muhammadu Buhari ; Bekas Tentera Sunni Muslim Menang Setelah Tiga Cubaan


Selepas tewas tiga kali dalam pilihanaraya presiden, Muhammadu Buhari, bekas pemerintah tentera, telah menang jawatan tertinggi Nigeria.

Beliau seorang Sunni Muslim berusia 73 tahun akhirnya berjaya setelah membuat percubaab sejak tahun 2003.

Pada tahun 2011, Muhammadu menangis teresak-esak secara terbuka selepas kalah pilihan raya umum pada ketika itu.

buhari-MUHAMMADU-BUHARI-8_compressed

Tetapi tahun lepas, beliau berkata, penyokongnya mendesaknya untuk membuat satu lagi percubaan menjelaskan, keputusan beliau menegaskan bertanding bukan untuk keuntungan peribadi.

Dalam satu kenyataan pada petang Selasa, Muhammadu mengucapkan terima kasih kepada rakyat Nigeria yang memilih beliau dan beliau ahli parti Kongres progresif (APC).

Penyandang Presiden Jonathan Goodluck, bagi pihaknya, telah menelefon Buhari untuk mengucapkan tahniah kepada beliau kerana memenangi pungutan yang sengit itu.

“(bekas) Presiden telah menelefon Muhammadu Buhari untuk mengucapkan tahniah kepada beliau tepat pada jam 17:15,” kata jurucakapnya Garba Shenu.

Pilihan raya presiden kali ini telah digambarkan sebagai yang paling sukar sejak negara itu kembali ke pemerintahan awam kira-kira 16 tahun lalu, susulan selepas dekad pemerintahan diktator ketenteraan.

Muhammadu dilahirkan pada tahun 1942, telah bertugas dalam tentera sebagai Leftenan Muda pada tahun 1963. Beliau sejak itu, telah berkhidmat dalam pelbagai pangkat, termasuk ketika beliau menjadi gabenor di wilayah bergolak, di timur laut Nigeria.

c

Muhammadu Buhari terlibat dalam beberapa rampasan kuasa tentera, termasuk pada tahun 1966 di mana bekas pemerintah tentera Aguiyi Ironsi terbunuh.
Jawatan utama yang pernah disandang beliau ialah Ketua tentera yang mengepalai negara di antara tahun 1983 dan 1985, berikutan penyingkiran rejim awam pada masa itu.

Beliau meletakkan had ke atas peraturan sivil pada tahun 1983 apabila beliau menggulingkan rejim awam yang dilihat sebagai rasuah dan tidak cekap.

Namun begitu, beliau digulingkan 18 bulan kemudian dalam rampasan kuasa tanpa pertumpahan darah oleh ketua tenteranya sendiri, Ibrahim Babangida, yang kemudian memerintah Nigeria sehingga 1993.

Muhammadu dilahirkan di bandar Daura di barat laut negeri Katsina, adalah disayangi dan juga dibenci oleh pelbagai lapisan masyarakat Nigeria.

Beliau menghadapi beberapa tuduhan, kerana sikap kerasnya memerangi rasuah termasuk tuduhan kelakuan zalim sebagai diktator tentera dimana di bawah pemerintahannya terdapat Kawalan ketat ke atas media dan kebebasan bersuara.

buhari3

Pengkritik Muhammadu memanggil beliau seorang “fundamentalis Islam” dan “jingois etnik,” walaupun tidak ada bukti telah untuk menyokong dakwaan ini.

Pada tahun 2013, kumpulan militant Boko Haram menawarkan untuk berunding senganya, namun dirolak mentah-mentah.

Beliau sangat terkenal kerana mengkritik keras pemberontakan Boko Haram sehingga beliau telah disasarkan pada tahun 2014, sebagai percubaan pembunuhan oleh kumpulan militant itu.

Muhammad telah berjaya meredakan kebimbangan umum mengenai latar belakangnya sebagai seorang ‘diktator’, menjadi seorang demokrat.

Kerana tuduhan sebagai seorang fundamentalis Islam dan rekod pemerintahan diktator tersebut telah menggagalkan cubaa beliau bertanding calon presiden sebelum ini terutamanya warga paling selatan, yang kebanyakannya Kristian.

Daripada semua bekas pemerintah tentera Nigeria, Muhammad Buhari adalah satu-satunya yang tidak menggalakkan dirinya memakai pangkat yang agung penuh dengan bintang kehormatan.

Muhammadu Buhari

Para penyokongnya mengatakan, ia membezakan beliau dengan pegawai tentera yang lain kerana rendah diri dan kurang bercita-cita tinggi.

Beliau dihormati sebagai negarawan apabila menolak faedah kewangan yang kebiasaan diberikan kepada bekas-bekas pemerintah Nigeria, dan dilaporkan meminta Kementerian Kewangan untuk memotong gaji bulanannya (pencen) sebagai bekas pemerintah tentera.

Muhammadu Buhari disebut-sebut oleh para penyokongnya sebagai “calon terbaik untuk perubahan” yang menjadi slogan kempen partinya sebagai pembangkang negara itu.

Rekod beliau sebagai bekas komander tentera membantu menghapuskan pemberontakan Maitatsine yang hampir serupa dengan Boko Haram, telah merangsang penilaian umum terhadap beliau menjelang pilihan raya presiden 28 Mac lalu.

Kebanyakan pra-tinjauan kaji selidik yang membuat kiraan pendapat dalam talian, telah mencadangkan bahawa beliau akan memenangi pilihan raya.

Sumber BO - 2-4-2015



















































Yaman, peluang Saudi kukuh kedudukan serantau

HARIS ZALKAPLI | .


YAMAN kini berdepan kemungkinan besar konflik dan krisis yang lebih buruk dan berpanjangan ekoran serangan pakatan diketuai ‪Arab Saudi‬. Hampir semua negara terlibat menganggotai Majlis Kerjasama Teluk, GCC, dan Liga Arab, pertubuhan serantau yang kini dikuasai hampir sepenuhnya oleh Arab Saudi.

Beberapa negara mempunyai kepentingan besar di Yaman, termasuk Amerika Syarikat, Arab Saudi, Emiriyah Arab Bersatu dan Iran. Washington menempatkan tentera di Yaman - sehingga beberapa hari sebelum serangan pakatan diketuai Riyadh - sebagai satu kempen memerangi al-Qaeda di Semenanjung Arab (AQAP) dan menyifatkan kempennya di Yaman itu sebagai satu "model" memerangi pengganas.

Saudi dan Emiriyah mahu mengelakkan daripada Ikhwan melebarkan pengaruh di Yaman, dan ini dijelaskan melalui tindakan mereka tahun lalu yang membenarkan kemaraan Houthi dengan sokongan kuasa yang setia kepada bekas Presiden Ali Abdullah Saleh mara menguasai Sanaa dan melangkauinya.

Houthi tahun lalu mencapai matlamat yang juga menjadi agenda Saudi dan Emiriyah, iaitu menumpulkan pengaruh Ikhwan al-Muslimin Yaman. Saudi dan Emiriyah secara efektif telah menamatkan gelombang kebangkitan Arab dengan menewaskan Ikhwan di Mesir dan seluruh dunia Arab.

Saudi pada masa sama tetap melihat kepentingan dari sudut persaingan dengan Iran, yang berpotensi meluaskan lagi pengaruh melalui kumpulan Houthi, walaupun Tehran tidak mengawal Houthi sepenuhnya. Saudi kelihatan berada dalam keadaan defensif dalam era kebangkitan di dunia Arab, dan mempunyai persepsi yang diperbesarkan berhubung pengaruh Iran melalui Houthi.

Bagi Riyadh, kepentingannya lebih daripada yang dikemukakan, iaitu mempertahankan pemimpin yang sah, Presiden Abd Rabbuh Mansur Hadi. Beliau ialah pemimpin pro-AS dan Saudi yang dapat mempertahankan kepentingan kuasa-kuasa itu di Yaman.

Saudi telah menunjukkan satu kejayaan apabila dapat berperanan memimpin satu gabungan bersama sembilan negara lain termasuk negara-negara berpengaruh Arab, dan Turki menunjukkan kesediaan menghulur bantuan, tetapi Oman, anggota GCC yang dasar luarnya lebih bebas, tidak menyokong tindakan Saudi.

Persetujuan merapatkan kerjasama ketenteraan negara-negara Arab yang dicapai dalam sidang kemuncak Liga Arab di Mesir menampakkan lagi kejayaan Riyadh mengukuhkan peranan kepimpinannya di dunia Arab, selepas berdepan cabaran kebangkitan Arab yang menjejaskan aturan kuasa yang memihak kepada Saudi.

Penglibatan dan komitmen Mesir menunjukkan pelaburannya yang menghasikan pulangan, dan kesediaan Maghribi, Jordan dan Turki turut serta dalam kempen ketenteraan memperlihatkan pengukuhan pengaruh Riyadh ini.

‪Iran‬ terjejas kerana negara terbaru berpotensi dipengaruhi berdepan tindakan pelbagai negara, yang melihat pemberontak Houthi sebagai satu ancaman serantau. Pada masa sama, sekutunya selama ini, Sudan - yang pernah berperanan sebagai satu laluan membekalkan roket kepada Hamas - bersedia bekerjasama dengan Riyadh dalam operasi ketenteraan di Yaman. Hal ini menunjukkan kepimpinan Saudi diterima hampir sebulat suara di dunia Arab.

Tehran tidak kelihatan memberi bantuan dan sokongan yang besar kepada Houthi seperti didakwa, dan tidak mengawal Houthi seperti halnya Hizbullah di Lubnan. Tetapi seorang ahli Parlimen Iran dengan bangganya mengatakan Sanaa ialah ibu negara keempat dikuasai Iran selepas Baghdad, Damsyik, dan Beirut.

Houthi juga terus menerima sokongan bekas Presiden Ali Abdullah dan tentera yang masih setia kepada beliau, yang membolehkan Houthi mara dengan begitu pantas sejak hujung tahun lalu. Peranan Ali Abdullah mungkin hal yang paling kurang diberi perhatian setakat ini, dengan fokus yang agak besar diberikan pada "perang proksi" Saudi-Iran.

Houthi yang menerima sokongan Ali Abdullah sejak hujung tahun lalu telah semakin menguasai Yaman, dan walaupun mencapai beberapa kepentingan Saudi dan Emiriyah, akhirnya dinilai sebagai menyumbang kepada keadaan tidak stabil. Houthi akhirnya kelihatan memperoleh kuasa yang lebih luas daripada yang dijangka sebelum ini.

Hakikatnya, Ali Abdullah memainkan peranan besar, dan penguasaannya di Yaman selama lebih 30 tahun telah mengukuhkan pengaruhnya sehingga dapat meneruskan penguasaan hingga ke hari ini. Apa yang berlaku di Yaman sejak tahun lalu sukar untuk dibayangkan berlaku tanpa permainan kuasa oleh Ali Abdullah.

Fokus sepenuhnya pada isu yang mencetuskan kekeliruan, melalui pembingkaian dan kata kunci "Syiah" dan "Iran" menenggelamkan lagi dimensi dalaman yang kompleks yang berkait persaingan kuasa antara kelompok dan puak.

Fokus pada isu mazhab akan pasti mencetuskan dan mengukuhkan perdebatan tidak sihat dipengaruhi sentimen berlebihan seperti yang berlaku sepanjang pertempuran di Syria. Sejumlah besar Muslim menyokong atau sekurang-kurangnya tidak menentang serangan ketenteraan ke atas Yaman disebabkan sentimen anti-Syiah yang kuat.

Perkembangan di Yaman ini juga tidak boleh dilihat sebagai tidak berkaitan dengan gelombang kebangkitan Arab dan persaingan geopolitik yang dicetuskan. Arab Saudi bertindak berdasarkan kepentingannya yang didasari geopolitik, melibatkan situasi negara jirannya yang berkongsi sempadan darat yang panjang dan kedudukan di selatan Semenanjung Arab, dekat laluan laut yang penting.

Kemaraan pantas Houthi sehingga menguasai posisi-posisi penting kelihatan menjadi satu sebab yang kuat untuk Saudi mengetuai pakatan menyerang Yaman. Houthi menguasai kawasan lebih luas dan meliputi kawasan berdekatan laluan penting Bab al-Mandeb - laluan sempit di antara Yaman di Semenanjung Arab dan Djibouti dekat Tanduk Afrika - yang terletak di selatan Terusan Suez.

Campur tangan ketenteraan sebelum ini dilaksanakan terhadap Libya di bawah pimpinan Muammar Gaddafi, berdasarkan kepentingan yang bukan kepentingan rakyat terbanyak negara Afrika Utara itu. Dalam kempen itu, Qatar berperanan untuk mencapai agenda dasar luarnya melibatkan penguasaan kumpulan-kumpulan yang dikuasainya di Libya.

Campur tangan kedua kemudian cuba diulangi di Syria, juga berdasarkan kepentingan serantau Qatar dan Arab Saudi. Pada masa itu, penguasaan Riyadh dan Doha dalam Liga Arab semakin kukuh, dan Syria disingkirkan daripada badan serantau itu.

Perkembangan terbaharu ini menjelaskan lagi penguasaan serantau Riyadh, melalui GCC dan Liga Arab. Hal ini ialah sesuatu yang besar bagi Saudi, selepas orde serantau Asia Barat digugat oleh Ikhwan yang disokong Qatar dan Turki, yang bangkit melalui kebangkitan Arab yang mendapat liputan positif dan sokongan dunia.

Pada masa sama, kemaraan Iran juga berjaya ditangani, walaupun di Yaman pengaruhnya masih belum jelas seperti di Lubnan dan Syria. Cabaran-cabaran kebangkitan Syiah yang mendapat sokongan Iran seperti di Lubnan dan Iraq menjadi salah satu sebab yang kuat tindakan Saudi di Yaman.

Masa Riyadh memutuskan untuk campur tangan, lama selepas kemaraan Houthi dari utara ke Sanaa dan ke selatan, dan pada masa rundingan nuklear Iran dengan AS dan lima negara kuasa dunia, menunjukkan implikasi yang luas daripada tindakan Saudi itu, yang tidak dapat dielakkan melibatkan kedudukan hubungan Riyadh dengan Washington berkait Tehran.

Konflik yang sudah bermula ini bakal meningkatkan lagi ketidak stabilan di rantau Arab, menjejaskan lagi keadaan Yaman yang telah sedia bergolak dengan kemasukan sentimen sektarian dan menyumbang kepada peranan lebih besar kuasa-kuasa asing. Apa yang berlaku di Syria telah menunjukkan bagaimana akibat campur tangan asing. – HARAKAHDAILY 1/4/2015


Sumber HD - 1-4-2015




















































Vera, muslimah pertama Ukraine hafal 30 juz Al-Quran

HARAKAHDAILY | .


Vera (tengah) mengajarkan Al-Quran.
MENJADI seorang mualaf 17 tahun yang lalu, dan kini menjadi muslimah pertama Ukraine yang mampu menghafal 30 juz Al-Qur'an, Vera Verinak akhirnya berjaya mengatasi halangan bahasa dan kekangan masa untuk mempelajari Al-Quran.

"Saya mula dengan belajar bahasa Arab, lalu menulis ayat-ayat Al-Quran dan menterjemahkannya, hingga akhirnya saya mampu memahami dan menghafal Al-Quran," ujar Vera Verinak kepada Aljazeera seperti dikutip Onislam Selasa, (24 Mac).

Vera, 35, berkata pada awalnya dia tidak berharap untuk berjaya menghafal seluruh isi Al-Quran, terutama selepas mengambil kira halangan bahasa dan kekurangan waktu.

"Setelah mempelajari bahasa Arab, pusat kebudayaan Islam di Kiev memberikan peluang membantu saya menghafal Al-Quran. Alhamdulillah saya dapat menghafalnya dalam masa sembilan bulan," katanya dipetik Islampos.

Impiannya untuk menghafal Al-Quran tercapai, Vera berkata dia berminat untuk mengajar Al-Quran kepada Muslim yang lain dan menyebarkan Islam dalam kalangan non-Muslim.

Vera juga telah menjadikan ibu dan empat saudaranya muallaf, dan membantu kaum muda mencari pengetahuan tentang agama Islam yang paling cepat berkembang.

Seorang gadis bernama Jana, berkata dia mengambil keputusan untuk memeluk Islam lantaran bertemu dengan Vera yang meyakinkannya bahawa 'Islam adalah keyakinan dan jalan hidup yang lurus'.

Pada 2012, dianggarkan 500,000 Muslim tinggal di Ukraine dan sekitar 300,000 di antaranya dari Tatar Crimea.

Hari ini Islam adalah agama minoriti terbesar di Ukraine selepas Kristian.


Sumber HD - 29-3-2015



















































Rakyat Malaysia di Yaman dipindah secepat mungkin

BERNAMA | .


PUTRAJAYA: Rakyat Malaysia di Yaman yang terperangkap berikutan serangan udara oleh tentera bersekutu yang diketuai oleh Arab Saudi akan dipindahkan dengan secepat mungkin, kata Kementerian Luar pada Sabtu.

Menurut kenyataan kementerian itu, Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Pertahanan bersama Kedutaan Malaysia di Sana'a kini bekerjasama rapat untuk menyelaraskan tindakan serta terus memantau situasi di negara itu.

"Oleh kerana situasi di Yaman masih bergolak, kementerian ingin menasihatkan semua rakyat Malaysia supaya mengelak atau menangguhkan semua perjalanan yang tidak perlu ke Yaman," kata kenyataan itu.

Rakyat Malaysia di Yaman dinasihatkan supaya mendaftar dengan Kedutaan Malaysia yang terletak di Iran Street, Hadda.

Orang ramai boleh menghubungi Wisma Putra di talian 03-8887 4300, 8887 4265 semasa waktu pejabat dan di talian 03-8887 4570 untuk maklumat lanjut dan terkini berhubung dengan perkembangan di Yaman.

Media melaporkan bahawa tentera bersekutu yang diterajui oleh Arab Saudi telah melancarkan serangan udara ke atas kedudukan puak pemberontak Houthi di ibu negara Yaman itu ketika perang saudara di negara Teluk yang strategik itu mengancam untuk merebak menjadi peperangan serantau. - Bernama

Sumber HD - 28-3-2015








































Erdogan kunjungi Raja Salman selepas lawatan al-Sisi

HARAKAHDAILY | .


RAJA Salman bin Abdulaziz menerima kunjungan Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan di ibu negara Riyadh, semalam.

Raja dan Putra Mahkota Muqrin bin Abdulaziz, Timbalan Putra Mahkota Mohammed bin Nayef dan pegawai tinggi Saudi sambut Presiden Turki di Lapangan Terbang Antarabangsa Riyadh Raja Khalid pada hari sebelumnya.

Erdogan telah tiba ke bandar pantai Jeddah pada Sabtu malam dan melakukan ziarah umrah di Makkah sebelum terbang ke Riyadh pada hari Isnin, lapor Eramuslim.com.

Pertemuan Erdogan dengan Raja Salman datang sehari selepas Presiden Kudeta Mesir Abdel Fattah al-Sisi mengadakan perbincangan dengan Raja Salman, dan mendahului lawatan Perdana Menteri Nawaz Sharif Pakistan pada hujung minggu ini.

Para pemimpin Turki dan Arab ini membincangkan "cara meningkatkan kerjasama dua hala di pelbagai bidang, isu-isu yang menjadi kepentingan bersama" dan perkembangan luaran, kata pegawai Saudi Press Agency.

Sebelumnya, para pemimpin dari negara-negara jiran Qatar, Kuwait, Jordan dan UAE telah melawat Raja Salman sejak pertengahan Februari.

Kaherah menuduh Turki campur tangan dalam urusan dalaman Mesir dan peranan Erdogan yang menyokong Ikhwan Muslimin.

Hubungan Sisi dengan Erdogan tegang sejak Sisi menggulingkan Presiden Mohammad Mursi pada tahun 2013, melancarkan tindakan keras terhadap Ikhwanul Muslimin.

Sumber HD - 3-3-2015

Pertahan tudung: $43,000 bantu Rania beli kereta baru

HARAKAHDAILY | .



LEBIH dari $43,000 Kanada sudah dikumpulkan dari pelbagai penjuru dunia untuk membantu Rania El-Alloul, seorang wanita negara itu yang didakwa oleh mahkamah bahawa ia tidak mengenakan pakaian yang sesuai dengan prosedur.

Hakim Eliana Marengo mengatakan bahawa Rania tidak berpakaian sesuai di mahkamah, kerana Rania memakai tudung. Demikan dilaporkan oleh worldbulletin.net.

Selepas kejadian itu, dua warga negara Kanada - Nouman Ahmad dan Rayan Rafay - membuka akaun di laman www.gofundme.com mengumpulkan wang untuk membantu Rania.

Memetik laman web Islampos, wang yang sudah terkumpul setakat ini dibelikan sebuah kereta kerana ketika ini kereta Rania disita oleh mahkamah.

Jumlah wang 43,000 dollar Kanada itu sendiri diperoleh hanya dalam masa 2 hari daripada 951 orang. Sumbangan diakses melalui: www.gofundme.com/buyhijabiacar.

Rania melahirkan rasa terima kasihnya atas sokongan yang diterima. Rania menyatakan bahawa dia sudah membuat keputusan yang tepat untuk tidak melepaskan jilbabnya di ruang sidang pengadilan.

Kereta el-Alloul dirampas oleh Dewan Insurans Kereta Quebec selepas polis menahan anaknya kerana memandu kereta yang sudah luput lesen.

Pada sidang mahkamah, hakim mengatakan bahawa Rania "tidak berpakaian sesuai" dan menangguhkan kes itu. Hakim mengatakan Rania mempunyai dua pilihan: menanggalkan jilbabnya atau memohon penangguhan untuk mendapatkan nasihat undang-undang.

Ahmed, yang mengasaskan bantuan untuk Rania, mengatakan bahawa mereka mencipta akaun itu untuk menyokong Rania kerana dia diperlakukan tidak adil hanya kerana memakai tudung.

"Ini adalah pendapat kebanyakan rakyat Kanada lho," jelas Ahmed.

Sumber HD - 3-3-2015


BUNGA TULIP SALAH SATU WARISAN KHALIFAH UTHMANIYAH TURKI - ERAMUSLIM


TAMAN BUNGA TULIP

\http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/34114-bunga-tulip-salah-satu-warisan-khalifah-uthmaniyah-turki

Sumber HD - 2-3-20215


ERDOGAN KECAM AUSTRIA SEMAK SEMULA STATUS MUSLIM - ERAMUSLIM


RECEP TAYYEP ERDOGAN - PRESIDEN TURKI


http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/34101-erdogan-kecam-austria-semak-semula-status-muslim

Sumber HD - 1-3-2015


HAKIM TOLAK PENGADUAN WANITA KERANA BERTUDUNG - HAKIM ELIANA MERINGO


RANIA EL ALLOUL

http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/34096-hakim-tolak-pengaduan-wanita-kerana-bertudung

Sumber HD - 28-2-2015


WHAT ABOUT THE HUNDREDS OF MUSLIMS MARTYRED EVERYDAY - HARUN YAHYA

http://www.harakahdaily.net/index.php/headline-english/33989-what-about-the-hundreds-of-muslims-martyred-everyday

Sumber HD - 23-2-2015


ANAK PEREMPUAN ERDOGAN JADI SASARAN PEMBUNUHAN - WORLDBULLETIN


ERDOGAN DAN ISTERI

http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33978-anak-perempuan-erdogan-jadi-sasaran-pembunuhan

Sumber HD - 22-2-2015


BUNUH WARGA PALESTIN, 700 ARTIS INGGERIS BOIKOT ZIONIS ISRAEL - THE GUARDIAN



http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33880-bunuh-warga-palestin-700-artis-inggeris-boikot-zionis-israel

Sumber HD - 15-2-2015


TENTERA TURKI SOLAT BERJEMAAH SELEPAS 90 TAHUN DILARANG


TENTERA TURKI SOLAT BERJEMAAH

http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33798-tentera-turki-solat-berjemaah-selepas-90-tahun-dilarang

Sumber HD - 11-2-2015


IBU JURUTERBANG JORDAN GESA BAKAR ANGGOTA ISIS - ANADOLU AGENCY


IBU MUADZ AL KASASBA SERU DIBAKAR ANGGOTA ISIS

http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33740-ibu-juruterbang-jordan-gesa-bakar-anggota-isis

Sumber HD - 9-2-2015


JUALAN AL QURAN MELEDAK SEJAK SERANGAN CHARLIE HEBDO - PAGEHALAL.FR


KEDAI BUKU MENJUAL QURAN LARIS SELEPAS SERANGAN CHARLIE HEBDO

http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33713-jualan-al-quran-meledak-sejak-serangan-charlie-hebdo

Sumber HD - 7-2-2015


TERSENTUH PENGEBUMIAN RAJA ABDULLAH 500 PEKERJA CINA PELUK ISLAM - ERAMUSLIM.COM


KUBUR RAJA ABDULLAH

http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33616-tersentuh-pengebumian-raja-abdullah-500-pekerja-china-peluk-islam

Sumber HD - 2-2-2015


MAJORITI PEMANDU TEKSI DI NEW YORK BERAGAMA ISLAM - ISLAMPOS

http://www.islampos.com


PEMANDU TEKSI DI NEW YORK SOLAT

http://www.harakahdaily.net/index.php/terbaik-dari-blog/95-terbaik-dari-blog/33600-majoriti-pemandu-teksi-di-new-york-beragama-islam

Sumber HD - 1-2-2015


PENDETA INGGERIS DAKWA ZIONIS DALANG SERANGAN 11 SEPT - STEPHEN SIZER


STEPHEN SIZER - PENDETA INGGERIS

http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33594-pendeta-inggeris-dakwa-zionis-dalang-serangan-11-sept

Sumber HD - 1-2-2015


SAYA INGIN MENJADI SEPERTI RATU INGGERIS - ERDOGAN


RACEP TAYYIP ERDOGAN - PRESIDEN TURKI

http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33586-saya-ingin-menjadi-seperti-ratu-inggeris-erdogan

Sumber HD - 31-1-2015


Raja Saudi Tinggalkan Obama Semasa Azan Asar Berkumandang

Posted on Thursday, January 29 @ 00:52:46 MYT

Dilulus untuk paparan oleh memo



Subhanallah, ternyata masih ada pemimpin negara yang seperti ini. Ketika azan berkumandang ditengah acara Sambutan Obama, Raja Arab Saudi, Raja Salman, menghentikann dan meninggalkan protokol untuk segera melaksanakan solat Asar.

Ketika itu, Presiden AS Barack Obama memimpin sebuah delegasi kongres, pegawai kanan dan dua bekas menteri luar negera Amerika Syarikat ke Arab Saudi, hari Selasa (27/1), untuk menyampaikan penghormatan dan takziah kepada keluarga kerajaan, kerana kewafatan Raja Abdullah.

Dikutip dari MuslimDaily.net (28/01/2015), kedatangan Presiden America Barack Obama dan wanita pertama negara itu, Michelle Obama serta rombongan disambut raja baru Arab Saudi, Raja Salman bin Abdul-Aziz Al Saud setibanya di lapangan terbang Antarabangsa King Khalid di Riyadh, Arab Saudi.

Ditengah acara sambutan kenegaraan ini, ada kejadian yang sangat menarik. Ketika azan Asar berkumandang Raja menghentikan protokol sambutan dan meminta izin pada tetamunya (Obama) untuk menunaikan solat terlebih dahulu. Kejadian tersebut disaksikan jutaan rakyat melalui siaran television secara langsung.

Peristiwa tersebut mendapat komentar positif dengan perasaan bangga dan hormat karena menempatkan solat dalam keutamaannya.

Anggota Dewan Fatwa Wilayah Qashim, Dr Kholid al-Mushlih menyatakan : “Bahawa apa yang dilakukan oleh pelayan dua tanah suci Raja Salman bin Abdulaziz hari ini dengan mengutamakan solat dan melaksanakannya di tengah-tengah kunjungan Presiden Amerika Syarikat Barack Obama merupakan bukti rasa hormat terhadap hukum Islam dalam segala situasi”.

Beliau juga menjelaskan bahawa sikap King Salman memberikan petunjuk kepada semua, bahawa hak Allah berada diatas hak apapun dan siapapun, dan sikap ini memberikan jaminan dan ketenangan bahawa pemimpin kami sangat memberi perhatian terhadap syariat islam walaupun dalam kondisi dan keadaan apapun.

Berikut video detik-detik Raja Salman Meninggal Barack Obama Demi Menjawab Panggilan Azan-greenboc


Sumber TK - 29-1-2015



RAJA SAUDI TINGGALKAN OBAMA SEMASA AZAN ASAR BERKUMANDANG - VIDEO


KING SALMAN ABDUL AZIZ MENYAMBUT BARRACK OBAMA

http://www.harakahdaily.net/index.php/terbaik-dari-blog/95-terbaik-dari-blog/33533-raja-saudi-tinggalkan-obama-semasa-azan-asar-berkumandang-video

Sumber HD - 28-1-2015


AMERIKA SEKAT MISI BANTUAN PENGASAS MAVI MARMARA - ERAMUSLIM.COM:


HUMANTARIAN RELIEF FOUNDATION

http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33530-amerika-sekat-misi-bantuan-pengasas-mavi-marmara

Sumber HD - 28-1-2015


TIDAK STABIL : JERMAN HENTI JUAL SENJATA KEPADA SAUDI - BILD


http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33482-tidak-stabil-jerman-henti-jual-senjata-kepada-saudi

Sumber HD - 26-1-2015

BEKAS MENTERI BELANDA SYOR PINDAH YAHUDI KE AMERIKA - ERAMUSLIM


HERMAN HENSBROEK

http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33448-bekas-menteri-belanda-syor-pindah-yahudi-ke-amerika

Sumber HD - 25-1-2015


BARAT TIDAK ADIL TERHADAP MUSLIM - SEJARAWAN YAHUDI


NOAM CHOMSKY
http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33400-barat-tidak-adil-terhadap-muslim-sejarawan-yahudi

Sumber HD - 22-1-2015

SOUT-EAST ASIA EMERGING AS HOT-SPOT FOR PIRACY ATTACKS REPORT - AFP

http://www.harakahdaily.net/index.php/latestnews/33264-south-east-asia-emerging-as-hot-spot-for-piracy-attacks-report

Sumber HD - 15-1-2015


ANTI KEGANASAN: ERDOGEN SINDIR NETANYAHU:


RACCIP TAYYIP ERDOGAN - PRESIDEN TURKI

http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33225-anti-keganasan-erdogen-sindir-netanyahu

Sumber HD - 13-1-2015


EU - SHOWDOWN: GREECE TAAKES ON THE VAMPIRE SQUID:

http://www.harakahdaily.net/index.php/article/33212-eu-showdown-greece-takes-on-the-vampire-squid

ROHINGYA WOMAN SUFFOCATES IN MIGRANT TRUCK IN THAILAND:

http://www.harakahdaily.net/index.php/latestnews/33211-rohingya-woman-suffocates-in-migrant-truck-in-thailand

Sumber HD - 13-1-2015


ANCAMAN :  TERMINAL LAPANGAN TERBANG MELBOURNE DITUTUP:


LAPANGANTERBANG MELBOURNE

http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33171-ancaman-terminal-lapangan-terbang-melbourne-ditutup





















































































Sumber HD - 10-1-2015

MUSLIM PERANCIS ELAK MUSOLLA BIMBANG DISYAKI PENGGANAS:


Sumber HD - 10-1-2015

Pelajar Malaysia terbunuh dalam rempuhan di Shanghai

BERNAMA | .

KUALA LUMPUR: Seorang pelajar Malaysia terbunuh manakala seorang lagi cedera dalam rempuhan sambutan Tahun Baharu di Shanghai, China, Rabu yang mengorbankan 36 orang, menurut Kementerian Luar Negeri.

Dalam kenyataan di ibu negara, Khamis malam, kementerian itu berkata mangsa merupakan seorang pelajar sebuah universiti di Hangzhou, Wilayah Zhejiang.

"Usaha telah dilakukan untuk memaklumkan kepada keluarga mangsa di Malaysia," menurut kenyataan itu tanpa mendedahkan identiti mangsa.

Menurut kementerian itu, rakyat Malaysia, Ooi Hooi Yi, 20, telah tercedera dalam kejadian 11.30 malam di Dataran Chen Yi, Shanghai, kawasan Bund tepi sungai yang popular di bandar raya itu.

Rakyat Malysia itu mengalami pendarahan di mata dan beberapa kecederaan ringan dan menerima rawatan di Hospital Changzheng, Shanghai.

Menurut kenyataan itu, pegawai Konsulat Jeneral Malaysia di Shanghai telah melawat Ooi di hospital dan keadaannya dilaporkan stabil.

"Konsulat Jeneral masih meneliti senarai mangsa untuk memastikan sama ada terdapat rakyat Malaysia lain yang terlibat," kata kenyataan itu. - Bernama

Sumber HD - 2-2-2015
























































































IHRC condemns latest Bangladeshi death sentence

Islamic Human Rights Commission | .
IHRC condemns today's conviction and sentencing to death of Azharul Islam, assistant secretary general of the nation's largest Islamist party, the Jamaat-e-Islami, by the much criticised war crimes tribunal in Bangladesh.

Azharul Islam became the 16th person and the 11th Islamist to be convicted of atrocities by the International Crimes Tribunal (ICT).

He was ordered to be "hanged by the neck" for the genocide of more than 1,200 people in the northern district of Rangpur, an atrocity the judge described as "mass murder".

However, supporters of Islam insisted the charges were fabricated and that he was a 19 year-old student at the time of the war and not involved in any war crimes.

The International Crimes Tribunal (ICT) was set up in 2010 by the ruling Awami League to investigate atrocities carried out during the 1971 war of separation from Pakistan. It has been widely condemned for failing to meet international standards of justice and for being a tool of the ruling Awami League to cripple its political opponents. Almost the entire leadership of the Jamaat-e-Islami has been indicted for committing war crimes.

So far the government has only carried through one execution, hanging Abdul Kader Mullah in December 2013. In that case the government retrospectively changed the law to send Mullah to the gallows after an initial life imprisonment sentence had failed to satisfy popular demands.

Previous death sentences handed down against Jamaat leaders, including its supreme and spiritual leaders, plunged Bangladesh into its deadliest unrest last year triggering nationwide protests that left some 500 people dead.

IHRC reiterates its call for the international community to take all steps to pressure the Bangladeshi government to halt the executions and to promptly disband the war crimes tribunal as it has proved itself unfit for the purpose of establishing justice and is instead simply an instrument of oppression in the hands of the Awami League.

Sumber HD - 31-12-2014

Sony says Obama kept in the loop

NZ Herald | .

US President Barack Obama has become embroiled in a dispute with the makers of the comedy The Interview over how much the White House knew about North Korea's threats against the film.

It is the latest fallout from the cyber attack on Sony Pictures Entertainment, which has turned what was supposed to be a routine Hollywood satire into a full-blown geopolitical incident.

Obama said Sony had been wrong to pull the film from cinemas, saying: "I wish they would have spoken to me first".

However, his comments have been directly contradicted by Michael Lynton, the studio's chief executive, who said he had been working with government officials for weeks and had recently contacted one of Obama's advisers. "A few days ago I personally did reach out and speak to senior folks in the White House and talked to them about this situation, and actually informed them that we needed help."

Read the full story here

Sumber HD - 22-12-2014


























































































Remaja muslimat Ivory Coast bebas beraktiviti

HARAKAHDAILY | .

ABIDJAN: Remaja wanita Islam Ivory Coast menjalankan kegiatan sukan dengan bertudung dan berpakaian menutup aurat sempena kedatangan Maulidur Rasul baru-baru ini.


Ini adalah penampilan pertama remaja muslimat negara itu memakai pakaian yang mematuhi syarak ketika bermain sukan bola tampar di kem “Daloa” yang dikhususkan kepada mereka oleh pihak berkuasa.

Ivory Coast merupakan sebuah negara yang mengamalkan kebebasan kepada semua rakyatnya yang berbilang kaum dan pegangan agama.

Segala pakaian sukan itu adalah tajaan Syarikat Jenama Sukan terkenal “Nike” yang bermurah hati menyediakan buat para remaja muslimat di kem berkenaan.

Program sukan yang bermaruah itu adalah salah satu pendekatan bagi memelihara hukum syariat dalam aspek sukan yang telahpun diperkenalkan sejak tiga tahun lalu dengan kerjasama Suruhanjaya Tinggi Pelarian Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNHCR).

Terdahulu syarikat Nike telah mengemukakan empat contoh pakaian sukan yang sesuai buat remaja muslimat di kem berkenaan agar semua yang memakainya merasa selesa dan lapang, semua remaja berkenaan ditawarkan pakaian tersebut sebagai memenuhi permintaan para ulama’ negara itu yang semakin lantang membicarakan soal pakaian dan aurat muslimat.

Pegawai UNHCR, Oliver Delaro ketika bercakap kepada BBC menegaskan, para remaja tersebut sebenarnya telah diperuntukkan pelbagai jenis peralatan dan pakaian sukan, namun mereka memilih apa yang sesuai mengikut ajaran agama mereka.

Beliau berkata, mereka sebenarnya telah melakukan perubahan dan memilih yang terbaik untuk diri mereka walaupun ketika berada di kawasan kegiatan sukan.

Pakaian menutup aurat yang menjadi pilihan mereka itu disifatkan sebagai sopan tanpa mendedahkan aurat yang jarang sekali dapat dipraktikkan di tempat-tempat lain.

Katanya lagi, pakaian seumpama itu bukan sahaja dipakai ketika menjalani kegiatan sukan, malah sudah menjadi pakaian harian mereka termasuklah di sekolah-sekolah dan pusat pengajian tinggi kerana remaja muslimah semakin sedar akan tanggungjawab mereka menutup aurat dengan sempurna ketika berada di tempat-tempat awam. - Asharqalawsat

Pusat Perhimpunan Yahudi Venezuela dibom

HARAKAHDAILY | .

CARACAS: Beberapa orang yang tidak dikenali telah mencampakkan sebutir bom ke Pusat Perhimpunan Yahudi di ibu negara Venezuela mengakibatkan kebakaran.
Kebakaran yang berlaku memusnahkan peralatan komunikasi dan barangan berharga, namun tidak meragut nyawa.

Pengarah dan Ketua Pusat berkenaan, Abraham Garzoun berkata, kejadian berlaku pada waktu malam ketika pusat perhimpunan itu lengang daripada aktiviti keagamaan.
Menurutnya, kegiatan keganasan sudah mula subur dilakukan oleh mereka yang tidak bertanggung jawab dan semakin menjadi-jadi.
Beliau menambah, terdapat premis milik Yahudi yang dibakar dan sedang dalam siasatan pihak berkuasa.
Abraham mengesyakki motif dendam yang masih belum diketahui puncanya mendorong kepada tindakan ganas itu.

Sebelum kejadian, dinding-dinding pusat berkenaan telah dikotori dengan tulisan yang menghina kaum Yahudi.
Antara lain mereka menulis perkataan Yahudi golongan yang dilaknati Tuhan, Israel Pembunuh manusia, orang-orang Yahudi mesti keluar daripada sini (Venezuela), bangsa Yahudi jahat yang tidak patut diberi izin tinggal selain Israel dan lain-lain.

“Tetapi apa yang jelas, ia bagaikan satu amaran kepada warganegara yang asal berketurunan Yahudi di Venezuela, kerana selepas rejim Israel menyerang Gaza baru-baru ini setelah mencapai pelan damai dengan HAMAS kemudian mereka dicabulinya, tidak lama selepas itu tempat ibadat Yahudi di Caracas dimusnahkan, ia dipoercayai dilakukan oleh mereka yang anti Yahudi,” ujar Abraham dengan nada sedih.

Walau bagaimanapun menurut sumber rasmi, selepas kejadian itu, pihak keselamatan Venezuela telah menahan tujuh anggota polis dan empat orang awam yang dipercayai merosakkan tempat ibadat itu yang dikenali sebagai ‘Biara Mary Peres’, ia dilakukan oleh individu-individu yang dikatakan amat marah dan benci kepada Yahudi yang disifatkan mereka sebagai makhluk paling jahat di muka bumi ini.

Menurut sumber, rasa marah di kalangan rakyat Venezuela terhadap golongan Yahudi di negara itu ekoran kekejaman bangsa itu terhadap manusia seperti apa yang berlaku di Palestin, begitu juga penghinaan Yahudi terhadap Nabi Muhammad s.a.w. yang disiarkan secara langsung menerusi saluran TV Yahudi di negara itu yang membangkitkan kebencian banyak pihak terhadap mereka. – Almujtama’

Sumber HD - 11-12-2014



























































































53,000 fled Myanmar, Bangladesh by sea in 2014: UN

NDTV | .

Geneva, Switzerland: About 53,000 people left Bangladesh and Myanmar on treacherous smuggling boats bound for Thailand and Malaysia this year, about 540 of them dying on the journey, the UN refugee agency said Friday.

The majority are stateless Rohingya Muslims, fleeing ethnic tensions in Myanmar or poor prospects in Bangladesh, as well as Bangladeshis looking for a better life, the UNHCR said in a report.

Some 50,000 of these left from the Bangladesh-Myanmar border area, 15 percent more then left between January and November last year, and more than triple the estimated number of departures during the same period in 2012.

Read the full story here

Sumber HD - 6-12-2014

As fears rise in Myanmar, Rohingya exodus grows

GoErie - AP | .

SITTWE, Myanmar (AP) — The captain of the small fishing vessel has spent most of his life helping fellow Rohingya Muslims escape persecution and hatred in Myanmar, but now even he is worried about the panicked pace the exodus has taken in recent weeks.

"Everyone is going now," Puton Nya said. "I'm afraid that soon, no one will be left."

Bouts of vicious violence, together with discriminatory government policies, have sent an estimated 100,000 Rohingya fleeing this Buddhist-majority nation by boat in the last two years, according to the Arakan Project, a human-rights group that monitors the Rohingya. Director Chris Lewa said the pace is accelerating, with more than 15,000 people leaving since Oct. 15 — twice the number that fled during the same period last year.

Lewa said soldiers and border guards in northern Rakhine state, where most of the estimated 1.3 million Rohingya live, are engaging in a "campaign to create fear and to get them to leave."
Read the full story here

Sumber HD - 17-11-2014






























































































Lebih 57,700 pekerja Nepal dalam tempoh 3 bulan lepas

BERNAMA | .

KATHMANDU: Permintaan bagi pekerja Nepal di Malaysia dan beberapa negara Teluk meningkat lebih daripada 33 peratus dalam tempoh tiga bulan lepas.

Laporan suku tahunan daripada Jabatan Pekerjaan Asing Nepal menunjukkan 129,410 rakyat Nepal yang mencari kerja berlepas ke luar negara sejak pertengahan Julai hingga pertengahan Oktober.

"Jumlah itu merupakan peningkatan sebanyak 33 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lepas," kata laporan itu.

Sebanyak 97,180 rakyat Nepal meninggalkan negara ini untuk bekerja di luar negara pada suku pertama tahun fiskal yang lepas.

Malaysia, Qatar, Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) adalah destinasi utama bagi pekerja Nepal, kata laporan itu.

"Walaupun musim perayaan, jumlah pekerja ke luar negara meningkat terutamanya atas permintaan di negara-negara yang menjadi hos," katanya.

Malaysia menerima 57,796 pekerja Nepal dalam tempoh tiga bulan lepas, meningkat daripada 23,127 dalam tempoh yang sama tahun lepas.

Dalam tempoh yang sama, sebanyak 27,934 rakyat Nepal diambil bekerja oleh Qatar, 21,862 orang oleh UAE dan 13,716 oleh Arab Saudi.

Malaysia akhir-akhir ini telah muncul sebagai destinasi pilihan bagi pekerja Nepal, menurut laporan tersebut.

Lebih 500,000 warga Nepal kini bekerja di Malaysia. - Bernama

Sumber HD - 7-11-2014






























































































Bangladesh: Fresh death sentences show urgent need to end executions

Amnesty International | .
Bangladesh must immediately impose a moratorium on executions as a first step towards abolition of the death penalty and ensure that political interference does not mar judicial processes, Amnesty International said after the confirmation of two fresh death sentences over two days.

Bangladesh’s Supreme Court today upheld the death sentence against Mohammad Kamaruzzaman, a senior leader of the opposition Jamaat-e-Islami party. Kamaruzzaman was first sentenced to death in May 2013, on charges of involvement in killings, by the International Crimes Tribunal (ICT), a Bangladeshi court examining the events of the country’s 1971 Independence War.

“The relentless push to impose death sentences in Bangladesh is deeply worrying. After a hiatus of nine months since the last death sentence was announced, three more men have now been sentenced to the gallows in the space of less than a week,” said Abbas Faiz, Amnesty International’s Bangladesh Researcher.

“Far from bringing justice to the millions of victims of the Independence War and their family members, executions will only perpetuate a cycle of violence.”

On Sunday 2 November, the ICT sentenced to death another Jamaat leader, Mir Quasem Ali. This followed a ruling last week, on 29 October, when the most senior Jamaat leader, Motiur Rahman Nizami, was also sentenced to death.

All of the ICT’s 12 verdicts since it was established in 2009 have come against members of opposition parties, mainly individuals associated with Jamaat-e-Islami. Nine of these have been death sentences.

Following the Supreme Court’s ruling in Kamaruzzaman’s appeal, Bangladesh’s Prime Minister, Sheikh Hasina said the death sentences would be carried out and the Attorney General said in media interviews that there would be no possibility of any other judicial remedy.

The Constitution guarantees the right of defendants to apply for a review of the judgment issued by the Supreme Court as the last avenue of appeal. But the Attorney General’s statement against the possibility of any more reviews appears to undermine this right.

“The outcome of ICT proceedings have become intensely politicized. The government must not bow to political pressure from its supporters, but instead immediately commute all death sentences in the country and impose a moratorium on executions with a view to full abolition,” said Abbas Faiz.

As of today, 140 countries have abolished the death penalty in law or practice. Bangladesh was one of only nine countries that carried out executions every year between 2009 and 2013.

Amnesty International opposes the death penalty in all cases without exception, regardless of the nature or circumstances of the crime; guilt, innocence or other characteristics of the individual; or the method used by the state to carry out the execution.

Sumber HD - 5-11-2014

Bangladeshi war crimes tribunal out of control

Islamic Human Rights Commission (IHRC) | .

Death sentences issued over the last few days against opposition leaders in Bangladesh highlight the extent to which the government is out of control in its attempts to cripple the political opposition.

This morning Bangladesh’s Supreme Court upheld the death sentence against a senior politician who was found guilty of atrocities committed during the country’s 1971 war of independence.

The court rejected an appeal from Mohammad Kamaruzzaman, the 62-year-old assistant secretary-general of the opposition Jamaat-e-Islami party, who was convicted by a special war-crimes tribunal last year on charges that he murdered dozens of civilians while operating a pro-Pakistan militia in central Bangladesh during the war.

It rejected claims that as a mere teenager during the conflict, Mr Kamaruzzaman could not have played the prominent role of death squad leader of which he stood accused.

Today's verdict follows the sentencing to death over the weekend of Quasem Ali, 62, an executive member of the Jamaat-e-Islami and considered a main party financier. Mr Ali was found guilty on charges of killing, torture and abduction during the war.

Saturday's sentencing brought to eight the number of death penaltes issued by the war crimes tribunal set up in 2009 by the ruling Awami League to bring to justice those guilty of atrocities during the 1971 war of secession against Pakistan.

Last Friday the tribunal issued a second death penalty against Motiur Rahman Nizami, chief of Jamaat-e-Islami, after his conviction for alleged war crimes including murder, rape, looting, abetment and the massacre of Bengali intellectuals during the war. He had already been convicted of smuggling arms to Assamese insurgents and sentenced to death in January this year.

So far the government has only carried through one execution, hanging Abdul Kader Mullah in December 2013 after he was found guilty of war crimes by the tribunal.

Human rights organisations and opposition groups have condemned the International Crimes Tribunal (ICT) set up in 2010 by the ruling Awami League to investigate atrocities carried out during the 1971 war for failing to meet international standards of justice. They have accused the ruling Awami League of using the ICT as a tool with which to weaken its political opponents. Almost the entire leadership of the Jamaat-e-Islami has been indicted for committing war crimes.

The ICT has been beset with allegations of irregularities including the prosecution conspiring with judges, failing to allow the defence enough time to prepare its cases, intimidating witnesses and in the case of Abdul Kader Mullah, retrospectively changing the law to send him to the gallows after an initial life imprisonment sentence had failed to satisfy popular demands.

IHRC urges the international community to take all steps to pressure the Bangladeshi government to halt the executions and to promptly disband the war crimes tribunal as it has proved itself unfit for the purpose of establishing justice and is instead simply an instrument of oppression.

Sumber HD - 4-11-2014






























































































Pathologists conduct post-mortem using just CT scan

Mail Online | .

Coming to terms with a loved one’s death can be difficult and this has prompted one British council to offer bereaved families digital autopsies for free.

A £1.2 million facility offering digital post-mortem examinations at no cost is the first of its kind and will open at the end of November.

It will allow pathologists to conduct fully analyse dead bodies using a computer mouse instead of a scalpel and the results will be made available almost immediately.

Read the full story here

Sumber HD - 29-10-2014































































































Dua terbunuh, serangan di parlimen Kanada

HARAKAHDAILY | .

KUALA LUMPUR: Kanada semalam dikejutkan dengan serangan oleh sekumpulan lelaki bersenjata yang menceroboh masuk bangunan Parlimen negara itu.

Dalam insiden berkenaan seorang anggota tentera yang juga seorang pengawal di Memorial Perang Kebangsaan negara itu, ditembak mati.

Turut terbunuh salah seorang daripada penyerang yang dikenal pasti sebagai Michael Zehaf-Bibeau, seorang warga Kanada yang ditembak mati.

Dua lagi pengawal keselamatan cedera parah namun keadaan mereka dilaporkan stabil.

Anggota tentera yang terbunuh dikenal pasti sebagai Koperal Nathan Cirillo, 24 tahun, seorang pegawai unit simpanan tentera yang berpangkalan di Hamilton, Ontario.

Sementara itu Perdana Menteri Kanada, Stephen Harper berkata negara itu tidak akan takut dengan keganasan.

Harper yang dilapor berjaya meninggalkan lokasi kejadian dalam keadaan selamat berkata, serangan terbaru itu menguatkan tekad kerajaan memerangi tindakan keganasan.

"Mereka tidak akan mempunyai tempat yang selamat," katanya.

Pada Isnin lalu seorang lagi askar turut terbunuh dalam kejadian langgar lari oleh seorang lelaki.

Polis kini sedang giat memburu sekurang-kurangnya dua lagi suspek yang terlibat dalam serangan terbaru itu.- HARAKAHDAILY 23/10/2014

Sumber HD - 23-10-2014

The conflict which has no frontier

Shah Abdul Hannan | .

The world is witnessing at the present time a conflict between western and Islamic civilizations. We were not that much conscious about this conflict in the past. But it is true that there was conflict between these two civilisations at different levels. For example in terms of faith, legal system and culture.

Sometimes conflict turned into confrontations. Muslim power occupied some Christian territories . They conquered Iraq, Syria, Palestine, Egypt etc. At that time many Jews and Christians lived in those countries. Later Turks occupied parts of eastern Europe. On the other hand, we have seen Christians to occupy a part of Egypt, a part of Palestine and Syria at the time of Crusades. Later the European, or it can be said the Christian power , occupied the whole world. They conquered the whole of Asia and Africa, most of which were Muslim lands.

Thus there were differences, conflicts and confrontations. But this hasn’t been theorized until recently, may be because it was not clear or obvious or may be then scholars did not want to develop an un-pleasant theory of clash of civilisation. On the other hand it cannot also be said that there was always conflicting atmosphere. Sometimes there was competition - even cooperation . But it is Huntington who made it into a theory of an all out and absolute theory in his book “The Clash of Civilization”. Huntington’s theory justified a sub-conscious feeling into a conscious clash of civilisation. He did not do well to the humanity by sensitising them on this issue.

As a matter of fact, none of the civilizations, western or Islamic, has uniformity in culture or civilisation . Western civilization has many variations. It has different characteristics. Still it has an overall unity. Unity on the basis of materialism and secularism. Their conviction is that social life should not be guided by the injunctions of the Creator and that politics and economics should not be guided by religious values. This type of secularist view has shaped the modern civilization into a sort of materialism which only inspires to earn , enjoy and indulge. It is not to deny that this civilization has many worthy contributions, however its dark sides are quite evident.

On the other hand Islamic civilization has also many local or variant shapes in terms of culture though the basic beliefs and values are the same, being based on the core teachings of the Quran and the Sunnah. It has overall unity which is evident in the countries within its domain, be it Indonesia, Pakistan, Morocco, Bangladesh or Turkey. Their faith is same. Their culture is quite similar. Their moral values are same. They adhere to Quran and sunnah generally..

Now I would like to discuss the characteristics of the conflict. This conflict is such that it is not limited to any state border. This conflict has entered into every village, into every ward, district, town and city, into every locality. In the same way conflict is there in every office and educational institution. Every where, because of western cultural penetration, there are enthusiastic supporters of western cultural practice. Their goal is to make our entertainment like them, to make our movies like them, to make our media like them and to make our drama and literature filled with sexuality.

Television is being used as a powerful tool in realization of this goal. By dint of television conflict has penetrated into every home. .

They are trying to force their culture and we are trying to protect it. We are not only protecting, we have also become agents of spread of Islamic culture in the West because of immigration and converted new Muslims. These Muslims are trying to live with Islamic culture even though they are encircled with the western culture. Their presence there show that Islamic culture is superior than western one – in Islamic culture, the family is stronger, parents get more respect, children get more attention, illicit sexuality is shunned , family structure is well protected and so on. The West is feeling pressure in the cultural field . They are facing the challenge of this culture in their own heart. Thus it is not only we who are facing challenges but the West also thinks that they are being challenged. Moreover some people of the West are sympathetic to Islamic culture. Some of them are converting to Islam too. West is considering this phenomenon also as a challenge to its culture.

In the same way, west is also trying to politically dominate Muslim world and the third world.

Particularly they are more interested in dominating the Muslim world. They are trying to motivate and cultivate people of these countries to work in their favor. They prepare their supporters in each Muslim country from among the intellectuals to work for them. They are using various means to achieve their objectives. They are trying to keep their dominance in the economic field also. They have built their economy mostly by exploiting the wealth of Asia and Africa for last two hundred years. They are trying to keep that dominance still today. They have forced the world especially the Muslim world to an imbalanced competition in the name of globalization.

The same thing is also true for education also. They are trying to influence us with the “Social Sciences”, most of these disciplines developed completely on their ideological view-point. In sociology there is no place for God. Sociology presumes that religion is a human creation. But they could have portrayed the society as the creation of God. God has created human being and has given him such instinct that he cannot live alone. Thereby he is inclined to live in a socialized environment. He is inclined to form family. Everyone in the society is dependent on each other. This idea towards society, man and its Creator could have been incorporated in sociology. On the contrary in line of the western thought they have rejected the concept of God totally in sociology. There was no justification to develop sociology on the basis of atheism alone. In natural sciences there is no mention of God anywhere as Creator of the Universe and the Maker of natural laws . Sometimes they mention Nature. I do not know what it is.

Capitalism is claimed by the west to be the best system for the world. Its darker sides have been overlooked completely. In the theory of capitalism there is hardly any reference to the problems of the poor. No solution is suggested about this in its theory. It is a different matter that they are taking measures in many places to tackle poverty going out of the framework of the theory of capitalism. Still they are ignoring this fact and claiming the superiority of capitalism , Whereas the reality is contrary to it. Capitalism has many problems. Its market system has many failures. As aforesaid, there is nothing in it for poor ,that makes capitalism the most inhumane justice-denying system

In the social field, the difference between western and Islamic civilisations is very acute, it is evident from the fact that they consider adultery as trivial and not an offense whereas we consider it as one of the gravest sins which is seriously punishable as well.

Thus this conflict with Islamic civilization is basically in the area of culture, education and value, If we are to protect this, to overturn this, to win this struggle, we would require numerous competent manpower. In order to face the confrontation we need leaders and activists who would achieve their objective peacefully and democratically, . But the question is where it is needed. The answer is everywhere. Because this confrontation has no definite border. Every quarter of the city and village needs workforce.

Those who have owned up the values of the West are everywhere, prepared to work for them. So those who want to work for Islamic civilization and culture, want to protect the soul of Islamic civilization, want to protect Tawhid (the conviction that the basis of every affair would be the existence and unity of God and the very existence of God would not be avoided in conducting human affairs) which would require competent workers and leaders in favor of their cause. Numerous workers and leaders competent to face the confrontation are needed everywhere - in every villages, schools and colleges, in the field of print and electronic media and so on. . The members of the all Islamic parties have to be leaders and workers simultaneously in their respective places. . We need numerous writers too. That is everywhere and in every field we need activists and leaders. We have to really understand it.

Those who work for Islam and Islamic civilization have to think themselves that how much time they are giving in this regard. If we observe closely we can see that professionals are giving twelve to fourteen hours in pursuit of earnings. Naturally they don’t have enough time after that. They have unnecessarily increased their needs. A hidden or disguised materialism has over-powered them like the people in the West. They could give more time to study instead and strengthen their qualities. But in reality this is not happening. Businessmen, doctors, lawyers and many other professionals give most of their time in their profession. So they have no time left. They are investing whole of their time ( time means life ), which is the prime bounty bestowed by Allah, into business for earning mainly. Generally Small part of their earnings they may spend for Allah. But they are not spending any significant portion of their time, the another name of life. Spending some money for humanity is good. But it cannot be commensurate with spending time and energy. So it would be ideal if we could manage to spend eight hours for professional purposes ( there can be some variation depending on the profession ) and rest of the five or six hours of waking time for the welfare of humanity, society and nation, for the welfare of distressed and for progress of Islamic and human cause.

It can be concluded that in this complicated and multifaceted conflict between the two civilisations, as there is no border or specific frontline, sending people to a fixed place would not help our cause. It is a borderless struggle or conflict. We need numerous workers ,each of whom would work in his/her place and also beyond, if he/ she can do. We need to give time. A good indicator to measure is to compare how much time we have spent for monetary return and how much time spent without return, solely for humanity, society, nation, for Islam and for distressed. I think these guidelines should be followed by leaders and workers of Islam, Alims, student activists and all concerned.

*Writer and social worker and former secretary, Government of Bangladesh

Sumber HD - 23-10-2014































































































Submarine hunt sends Cold War chill across Baltic

AP | .
STOCKHOLM (AP) — Sweden's biggest submarine hunt since the dying days of the Soviet Union has put countries around the Baltic Sea on edge.

In a scene reminiscent of the Cold War, Swedish naval ships, helicopters and ground troops combed the Stockholm archipelago for a fourth day Monday for signs of a foreign submarine or smaller underwater craft that officials suspect entered Swedish waters illegally.

While Sweden hasn't linked any country to the suspected intrusion — and Moscow suggested it was a Dutch sub — the incident sent a chill through the Baltic Sea region, where Russian forces have been accused of a series of border violations on land, sea and air in recent months.

"Closely following events in the Swedish territorial waters, may become a game changer of the security in the whole Baltic Sea region," Latvian Foreign Minister Edgars Rinkevics wrote on Twitter.

Read the full story here

Sumber HD - 21-10-2014

Pelajar Malaysia dinasihat tidak keluar kampus

BERNAMA | .


NEW DELHI: Pelajar Malaysia di negeri Tamil Nadu, selatan India dinasihat supaya tidak keluar dari kawasan kampus kerana keputusan rayuan bekas Ketua Menteri Tamil Nadu J.Jayalalitha di Mahkamah Rayuan Bangalore, Karnataka, akan diketahui, hari ini.

"Dari sumber yang diterima jika sekiranya keputusan rayuan tidak menyebelahi beliau, penyokong akan membuat rusuhan besar-besaran," kata Konsul (Pendidikan & Latihan) Malaysia di Chennai, Annie Sabrina Lasumin.

Tunjuk perasaan dan rusuhan tercetus selepas J.Jayalalithaa, 66, didapati bersalah, pada Sept 27 atas tuduhan mengumpul kekayaan melebihi kemampuannya.

Dia dihukum penjara empat tahun dan didenda Rs100 crore (AS$16.30 juta).

"Mohon semua pelajar berwaspada dan jauhi tempat-tempat berisiko seperti Central Station (Chennai) dan sebagainya," kata Annie mengumumkan melalui saluran rasmi dan media sosial.

Beliau juga menasihatkan pelajar untuk mengelak berada di kawasan orang ramai berkumpul.

"Elok duduk sahaja di kawasan kampus universiti buat sementara. Jika sedang berada di Tamil Nadu, tinggal di rumah dahulu," katanya.

Terdapat kira-kira 5,000 pelajar Malaysia di selatan India dengan 900 daripada mereka berada di Tamil Nadu. - Bernama

Sumber HD - 7-10-2014



























































































Ukraine: ICRC delegate killed in Donetsk

ICRC | .
Kiev/Geneva (ICRC) – The International Committee of the Red Cross (ICRC) is deeply distressed by the killing of one of its staff, Laurent DuPasquier, in Donetsk today. The 38-year-old Swiss national, an administrator in the organization’s office in the city, was killed when a shell landed near the premises.

“We are deeply shocked by this tragic loss," said ICRC Director of Operations Dominik Stillhart. “We understand that there were other civilian casualties in Donetsk today. Indiscriminate shelling of residential areas is unacceptable and violates international humanitarian law.”

Mr DuPasquier worked for the ICRC for more than five years, carrying out assignments in Pakistan, Yemen, Haiti, Egypt and Papua New Guinea. He started his posting in Ukraine six weeks ago.

The ICRC currently has about 20 staff in Donetsk, including five expatriates of various nationalities. All other ICRC staff are now in safety.

The ICRC has been working in Ukraine since the onset of the crisis this year, supporting hospitals, helping displaced and vulnerable people, and restoring contact between family members separated by the conflict.

Sumber HD - 4-10-2014

Tiada rakyat Malaysia terjejas dengan protes di Tamil Nadu

BERNAMA | .

KUALA LUMPUR: Konsul Jeneral Malaysia di Chennai, India mengesahkan tiada laporan rakyat Malaysia termasuk pelajar yang cedera atau terjejas dengan protes yang berlaku di negeri Tamil Nadu.

Menurut kenyataan Kementerian Luar, walaupun keadaan di Tamil Nadu secara am kembali normal dengan pengangkutan awam dan perniagaan beroperasi seperti biasa, namun suasana masih kekal tegang dengan laporan protes berterusan di beberapa bahagian Chennai dan seluruh negeri berkenaan.

"Kementerian menasihati semua rakyat Malaysia di Tamil Nadu agar lebih berhati-hati dan mengambil langkah perlu demi keselamatan mereka dan mengelak kawasan berlaku protes dan perhimpunan besar-besaran," katanya.

Kenyataan Wisma Putra berkata rakyat Malaysia yang mahu ke Tamil Nadu dinasihati untuk memaklumkan kehadiran mereka kepada konsul jeneral Malaysia di Chennai.

Rakyat Malaysia yang memerlukan bantuan boleh menghubungi konsul jeneral di talian +091-44-24334434/35/36 atau e-mel di mwchennai@kln.gov.my This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Protes berlaku di negeri selatan India itu selepas ketua menteri wanitanya J. Jayalalithaa, 66, didapati bersalah dalam kes pemilikan harta secara haram dan dihukum penjara empat tahun dan denda berat. - Bernama

Sumber HD - 2-10-2014































































































Hong Kong: Tiada laporan rakyat M'sia ditahan, cedera

BERNAMA | .

KUALA LUMPUR: Konsul Besar Malaysia di Hong Kong mengesahkan tiada laporan mengenai rakyat Malaysia termasuk pelajar ditahan atau cedera dalam kejadian tunjuk perasaan terbaru di pusat bandar raya Hong Kong.

Kementerian Luar dalam satu kenyataan hari ini berkata semua rakyat Malaysia di Hong Kong dinasihatkan supaya lebih berhati-hati dan mengambil segala langkah berjaga-jaga untuk keselamatan diri dengan mengelak pelbagai lokasi perhimpunan dan perhimpunan awam yang besar bagi mengelak kejadian yang tidak diingini.

"Adalah lebih baik bagi rakyat Malaysia yang melawat Hong Kong supaya memaklumkan Konsul Bbesar Malaysia mengenai kehadiran mereka di negara itu.

"Konsulat Malaysia sentiasa berhubung rapat dengan pihak berkuasa Hong Kong bagi menyediakan perkembangan terkini keadaan yang berlaku," kata kenyataan itu.

Rakyat Malaysia yang memerlukan bantuan boleh menghubungi Konsulat Besar Malaysia di Tingkat 24, Bangunan Malaysia, 47-50 Gloucester Road, Wanchai, Hong Kong; melalui talian +852-69006390 atau e-mel malhkong@kln.gov.my This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. .

Kekacauan yang diterajui pelajar itu tercetus berikutan China berkeras untuk menapis calon-calon bagi pilihan raya 2017 di Hong Kong – walaupun penduduk di Hong Kong telah dijanjikan bahawa mereka bebas memilih pemimpin mereka. - Bernama

Sumber HD - 1-10-2014

Punca sebenar lelaki dibaham harimau di zoo

. | .


Satu kejadian yang mengerikan yang melibatkan seorang lelaki dibaham harimau putih di depan pengunjung Zoo Delhi telah menjadi topik hangat di seluruh dunia.

Dipeik daripada blog katakcomel, mangsa terjatuh ke dalam kandang harimau berkenaan secara tidak sengaja selepas tergelincir kerana besi penghadang yang terdapat di situ terlalu rendah.

Hasil siasatan Zoo mendapati mangsa, Maqsood memanjat besi penghadang sebelum turun ke kawasan berumput yang memisahkan besi penghadang itu dengan kawasan kandang.

Mangsa dipercayai mempunyai masalah mental dan datang ke zoo seorang diri pada hari kejadian selepas bertengkar dengan ibunya kerana tidak pergi bekerja. Mangsa memanjat dinding konkrit paras lutut lalu terjun ke kandang harimau.



Gara-gara berasa terancam dengan kehadiran Maqsood, harimau putih tersebut mendekati mangsa secara pelahan-lahan. Mangsa yang ketakutan melutut dan bersandar di dinding kandang selama 10 minit.

Orang ramai yang menyaksikan kejadian itu cuba mengalihkan perhatian harimau itu dengan membaling pelbagai objek pejal dan berbuat bising menyebabkan harimau itu berasa terancam dan bertindak mengigit leher mangsa lalu menggonggongnya pergi ke tempat lain dalam keadaan yang berlumuran darah.

Harimau putih seberat 200 kg itu kelihatan normal serta meneruskan rutin harian seperti biasa selepas kejadian itu. Pihak zoo tidak bercadang mengeluarkan harimau itu kerana ia dilahirkan dan dibesarkan di zoo berkenaan selama ini serta dianggap jinak.

Apa yang terjadi itu adalah reaksi normal haiwan berkenaan apabila kawasannya diceroboh secara tiba-tiba. Harimau itu tidak akan menyerang dan hanya bertindak ganas apabila salah seorang pengunjung membaling batu ke badannya.

Sumber HD - 28-9-2014































































































Rakyat M'sia di Tamil Nadu dinasihat tidak keluar rumah

M SARASWATHI | .
CHENNAI: Rakyat Malaysia di Tamil Nadu, selatan India dinasihatkan supaya tidak keluar rumah ekoran bantahan dan rusuhan meletus sejurus selepas Ketua Menteri J.Jayalalithaa disabit kesalahan dalam kes membabitkan pemilikan aset tidak seimbang.

Bekas bintang filem berusia 66 tahun yang lebih mesra dikenali sebagai "Amma" oleh penyokongnya dan diberi gelaran "Wanita Besi Tamil Nadu" dijatuhi hukuman penjara empat tahun oleh Mahkamah Khas di Bangalore.

Jayalalithaa mula menjalani hukuman berkuat kuasa hari ini dan dilarang menyertai politik selama 10 tahun.

Konsul Jeneral Malaysia di Chennai, Chitra Devi Ramiah memberitahu Bernama di sini bahawa rakyat Malaysia, terutamanya pelajar telah dimaklumkan mengenai situasi itu.

Ada kira-kira 5,000 pelajar Malaysia di Selatan India.

"Pada masa ini, semua rakyat Malaysia termasuk pelancong dilaporkan selamat dan tiada isu berkaitan keselamatan yang dilaporkan kepada Konsul Jeneral," kata beliau.

Jayalalithaa didapati bersalah mengumpulkan aset bernilai Rs 66.65 crore (AS$10.84 juta), yang tidak seimbang dengan sumber pendapatannya yang diketahui semasa menyandang jawatan itu untuk penggal pertama antara 1991-1996, lapor Zee News.

Berikutan keputusan mahkamah, Jayalalithaa dilucutkan jawatan sebagai Ketua Menteri dan hilang kelayakan sebagai anggota Dewan Negeri Tamil Nadu.

Menurut laporan, pembantu peribadi Jayalalithaa, Sasikala Natarajan, anak saudara perempuannya Ilavarasi dan anak saudara lelakinya, Sudhakaran, juga disabitkan kesalahan.

Sementara itu, kedai-kedai di seluruh Tamil Nadu telah ditutup. Televisyen dari semasa ke semasa menyiarkan berita mengenai rusuhan yang meletus. Sekolah pula ditutup pada hari itu. - Bernama

Sumber HD - 27-9-2014

Apa yang sedang berlaku di Yaman?

HARIS ZALKAPLI | .



APA yang sedang berlaku di Yaman berkait langsung dengan perubahan kepimpinan dan aliansi selepas kebangkitan massa yang akhirnya menyebabkan Presiden Ali Abdullah Saleh yang telah memerintah selama 33 tahun diundurkan.

Konflik yang telah berlangsung sejak hujung tahun lalu ini juga berkait dengan kepentingan kuasa-kuasa serantau di sana, yang lebih meluas daripada persaingan proksi antara Arab Saudi dan Iran - atau Sunni dengan Syiah - seperti yang dilihat oleh sesetengah pihak.

Banyak pihak terlibat dalam krisis terbaharu ini, walaupun tumpuan banyak diberikan pada kumpulan pemberontak Houthi yang beraliran Syiah Zaidiyah dengan kubu kuat di utara Yaman bersempadan dengan Arab Saudi.

Politik Yaman kuat dicorakkan oleh kuasa puak-puak berpengaruh yang menguasai kerajaan sejak pemerintahan Syiah Zaidiyah ditamatkan dan Yaman muncul sebagai sebuah negara republik, satu-satunya di Semenanjung Arab.

Aliran Zaidiyah yang disebut hakikatnya bukan garis pemisah atau penentu paling utama - walaupun tidak dinafikan peranan pentingnya - seperti tanggapan sesetengah pihak, kerana Houthi turut mendapat sokongan Sunni, dan Ali Abdullah yang memerangi Houthi selama pentadbiran beliau juga bermazhab Syiah Zaidiyah.

Selain Houthi, kumpulan lain yang terlibat termasuk kelompok Salafi yang mempunyai pengaruh kuat di Yaman selama ini, dan Ikhwanul Muslimin, yang bersama Salafi dan keluarga berpengaruh al-Ahmar - keluarga paling kuat dalam gabungan puak Hashid - membentuk Parti Islah yang ditubuhkan pada 1990, sekutu kuat Presiden Ali Abdullah sehingga beliau berundur.

Salafi mempunyai pengaruh kuat di Yaman hasil hubungan baik dengan kerajaan Ali Abdullah dan kerajaan Saudi, yang menggunakan mereka sejak sekian lama untuk menangani pesaing seperti Parti Sosialis Yaman - yang menguasai Yaman Selatan sehingga penyatuan pada tahun 1990 - dan kumpulan-kumpulan lain.

Salafi, dipimpin Abdul Majid al-Zindani merupakan seteru kuat Houthi, yang menjadi satu punca tindakan keras Houthi terhadap Universiti al-Iman, pusat kegiatan Salafi dan dikaitkan juga dengan al-Qaeda, yang kini menjadikan Yaman sebagai salah satu pangkalannya.

Houthi terlibat dalam konflik bersenjata dengan kerajaan, terbaharu sejak 2004 hingga 2011, dan berhasil mencapai matlamat mereka sedikit demi sedikit terutama melibatkan wilayah dikuasai. Perkembangan terkini menyaksikan Houthi mendapat kelebihan paling besar.

Islah yang kini dikuasai Ikhwan memainkan peranan penting dalam menjatuhkan Ali Abdullah hasil kebangkitan yang bermula pada 2011, menjadi satu sebab permusuhan bekas presiden itu terhadap Islah.

Islah menjadi broker penting dalam perjanjian mengundurkan Ali Abdullah - yang turut melibatkan Arab Saudi, pihak yang membantu presiden itu berundur dengan selamat - dan menyerahkan jawatan presiden kepada orang nombor dua, Abd Rabbuh Mansur Hadi.

Ikhwan yang tidak berpuas hati dengan aturan itu, hingga menjejaskan hubungan Islah dengan Riyadh dan mendorong Qatar berusaha melebarkan pengaruh di Yaman bermula 2011 dengan memberikan sokongan kepada Islah, selari dengan dasar menyokong Ikhwan di Mesir dan Syria sepanjang kebangkitan.

Bermula 2011, Islah merapatkan diri dengan Qatar dan Turki, dua pemain serantau yang mempunyai agenda untuk meluaskan pengaruh di seluruh rantau Arab, dan pada sekaligus melebarkan lagi jurang dengan sekutu lama Arab Saudi.

Ali Abdullah turut memusuhi keluarga al-Ahmar, setelah dikhianati oleh Jeneral Ali Mohsen al-Ahmar semasa kebangkitan yang akhirnya menjatuhkan Ali Abdullah. Puak Ali Abdullah dan keluarga al-Ahmar kedua-duanya daripada puak yang sama, Sanhan, dan kedua-duanya mempunyai pengaruh masing-masing dalam gabungan puak Hashid.

Persaingan Ali Abdullah dengan keluarga al-Ahmar - walaupun mengekalkan kerjasama demi kepentingan kuasa - sejak sekian lama akhirnya menjadi permusuhan yang jelas ekoran perubahan politik yang dramatik pada 2011.

Pemberontak Houthi berkongsi kepentingan dengan Ali Abdullah dan penyokongnya dalam hal Islah dan keluarga al-Ahmar, yang menjadi penentang kuat Houthi selama ini.

Hal ini menyebabkan Ali Abdullah dilihat berperanan aktif dalam membantu kemaraan Houthi ke Sanaa dan keupayaan menguasai ibu negara dalam masa sebulan tanpa tentangan yang setara.

Kepentingan yang pelbagai dilihat dalam krisis terbaharu ini, yang memperlihatkan pihak yang tidak sehaluan selama ini berkongsi kepentingan yang sama, seperti Tehran dan Riyadh yang masing-masing mendapat manfaat melalui peningkatan pengaruh Houthi dan pengunduran Ikhwanul Muslimin.

Saudi mengetuai kempen serantau bersama Emiriyah Arab Bersatu dan Kuwait dalam mematahkan kemaraan Ikhwan yang disokong Qatar, sebelum ini di Mesir dan kini di Yaman.

Pengaruh Saudi merosot di Mesir dan Yaman ekoran perubahan politik sepanjang kebangkitan yang bermula pada 2011, tetapi perkembangan di Mesir dan Yaman membantu memelihara kembali kepentingan Riyadh.

Perkembangan terbaharu di Yaman ini bakal membawa implikasi yang berpotensi memanjangkan lagi pertembungan, mengundang reaksi balas yang keras daripada kumpulan-kumpulan yang melihat kebangkitan Houthi - dan kepentingan Syiah Zaidiyah serta perluasan pengaruh Iran yang dikaitkan dengannya - sebagai satu ancaman besar.

Perjanjian yang dicapai membuka ruang kepada satu proses pemulihan dan pembinaan negara yang baharu, tetapi rasa tidak puas hati antara pihak yang bermusuh selama ini dijangka akan terus kekal.

Hal ini jelas dapat diperhatikan berdasarkan kelebihan yang diperolehi oleh Houthi hasil perjanjian yang telah dicapai, yang memberikan pihak Houthi perkara-perkara penting yang menjadi tuntutan mereka termasuk lebih diwakili dalam pemerintahan baharu, termasuk suara dalam pemilihan perdana menteri.

Pada masa sama, situasi tidak stabil yang telah berlarutan sejak sekurang-kurangnya lima tahun lalu bakal menyuburkan lagi elemen militan di negara itu, yang menjadi semakin meluas ekoran peningkatan aktiviti bersenjata kebelakangan ini.

Politik identiti yang dibawa oleh pemberontak Houthi, golongan Salafi yang semakin tercabar dan cuba dipinggirkan, dan pemain-pemain penting daripada puak-puak dan keluarga-keluarga berpengaruh yang turut tergugat bakal meningkatkan elemen sektarian dalam kekacauan di Yaman.

Persaingan antara kuasa-kuasa serantau juga mampu menjadi lebih sengit, apabila pihak-pihak bertelagah kini mempunyai keperluan yang lebih besar untuk menharapkan sokongan daripada pihak yang sedia membantu, terutama kuasa-kuasa serantau yang memiliki kemampuan kewangan dan bantuan lain termasuk senjata. – HARAKAHDAILY 25/9/2014

Sumber HD - 25-9-2014































































































4 faktor ketidakstabilan mutakhir di Yaman

DR KAMARUZAMAN YUSOFF | .

Asian Federation of Muslim Youth (AFMY) melahirkan kebimbangan terhadap pergolakan dan ketidakstabilan yang mulai berlaku di Yaman. Terbaru, serangan dan pertempuran di antara askar dan puak pemberontak Syiah Houthi di Universiti Al-Iman, Sana'a memberikan isyarat bahawa krisis ini semakin merebak jika tiada penyelesaian segera.

Yaman merupakan sebuah negara republik yang terletak di pinggir Barat Daya Semenanjung Tanah Arab (Barat Daya Benua Asia). Ianya juga bersempadan dengan Arab Saudi di sebelah utara Laut Arab (jarak 1,458 km) dan Teluk Aden di selatan, Oman di sebelah timur, (288 km) dan Laut Merah di sebelah barat dan mempunyai anggaran populasi penduduk sebanyak kira-kira 13 juta orang.

AFMY berpandangan ketidakstabilan mutakhir ini di Yaman kerana 4 faktor utama iaitu:

1) Cubaan penguasaan kuasa besar Amerika Syarikat kerana kedudukan geografi Yaman yang strategik.

Yaman secara umumnya mempunyai Selat dikenali 'Bab Al Mandab' dan selat ini menghubungkan Laut Merah dan Teluk Aden. Bab Al Mandab ini mempunyai kedudukan yang paling strategik iaitu sebuah kawasan laluan perkapalan yang paling aktif di dunia.

Republik Yaman mempunyai 120 buah pulau, kebanyakannya di Laut Merah. Di antaranya ialah Socotra yang terletak di Lautan Hindi, Perim yang terletak di Bab Al Mandab dan Kamaran yang terletak di Laut Merah.

2) Perbezaan aliran mazhab

Pertembungan di antara perbezaan aliran mazhab Sunni dan Syiah Zaidiyyah yang dikenali sebagai 'Houthi' memberikan kesan terhadap konflik di Yaman. Ini ekoran, pemimpin mereka iaitu Abdel Malek al-Huthi telah memberontak pada tahun 2004 terhadap pemerintah Yaman iaitu Presiden Ali Abdullah Saleh dan menuduh beliau telah meminggirkan komuniti Syiah secara politik dan ekonomi. Maka kekacauan lebih tertonjol berlaku mulai tahun 2011.

Seperti sedia maklum, Syiah Zaidiyah adalah antara mazhab Syiah yang paling hampir dengan mazhab Syafi'e dan tiada permasalahan di peringkat awal namun disebabkan tindakan Iran yang mempengaruhi Syiah Zaidiyyah di Yaman, maka konflik dan masalah mulai timbul.

Ini juga ekoran insiden pertumpahan darah di Dammaj pada tahun 2013 yang lepas dalam penguasaan masjid-masjid di antara kedua-dua aliran mazhab tersebut.

3) Ketokohan pemimpin Parti Islah dan pengasas Universiti Al-Iman, Syeikh Abdul Majid Az-Zindani.

Ketokohan dan keilmuan yang ada pada Syeikh Abdul Majid Az-Zindani dalam menggerakkan sistem pendidikan Islam di Yaman menyebabkan ada pihak yang berusaha untuk menjatuhkan dan menggugat pengaruh beliau.

Peranan ulama Yaman, Syeikh Abdul Majid dalam mengasas Universiti Al-Iman, Sana'a yang kini musnah akibat diserang oleh pemberontak Syiah Houthi menunjukkan petanda bahawa ada penentangan terhadap Syeikh Abdul Majid yang sebelum ini lantang terhadap Iran. Ulama Yaman tersebut mendakwa Iran merupakan punca dalam mempengaruhi Syiah Zaidiyyah di Yaman maka sejak itu masalah dan konflik mulai timbul.

4) Penentangan Gerakan Al-Qaeda terhadap pemberontak Syiah Houthi

Semenjak berlakunya pertempuran dan pertumpahan darah berlaku yang mengorbankan kira-kira seratus nyawa ke atas sebuah sekolah Salafi di Dammaj oleh kelompok militan Syiah Zaidiyyah iaitu Houthi pada tahun 2013 maka gerakan Al-Qaeda telah memberi ancaman berterusan kepada pemberontak Syiah Houthi.

Gerakan Al-Qaeda telah bersumpah untuk melancarkan serangan menuntut bela ke atas serangan yang telah dilakukan oleh Syiah Houthi di Dammaj sebelum daripada itu. Maka berlaku pertempuran di antara gerakan Al-Qaeda dan pemberontak Syiah Houthi dan pertempuran ini mengorbankan angka korban yang tinggi.

Selaras dengan gagasan AFMY untuk membawa mesej persaudaraan dan keharmonian seperti yang dianjurkan Islam khususnya di Asia, maka AFMY menggesa agar kestabilan di Yaman dapat dikembalikan semula agar angka korban tidak terus meningkat dan segala perselisihan dapat diselesaikan melalui jalan damai dan gencatan senjata.

Ini sangat penting bagi menghindari dan menutup ruang dan peluang campur tangan kuasa besar Barat yang sentiasa cuba mengambil kesempatan atas setiap krisis yang berlaku di negara-negara Asia Barat. - HARAKAHDAILY 22/9/2014

Penulis ialah Presiden Asian Federation of Muslim Youth (AFMY).

Sumber HD - 22-9-2014

Hubungan India-Jepun masuki fasa baharu

HARIS ZALKAPLI | .



HUBUNGAN antara India dan Jepun, dua sekutu penting Amerika Syarikat dan pesaing utama China kini memasuki satu fasa penting yang berpotensi melonjakkan kerjasama pelbagai bidang dan pada masa sama mencorakkan hubungan kedua-dua negara dengan China.

Lawatan Perdana Menteri India Narendra Modi ke Jepun bertemua rakan sejawatnya Shinzo Abe yang berakhir 3 September lalu telah menunjukkan tanda-tanda jelas bahawa kedua-dua New Delhi dan Tokyo bersungguh-sungguh dalam meningkatkan hubungan.

Jepun berikrar untuk melabur sebanyak AS$34 bilion dalam projek infrastruktur India selama lima tahun. Kedua-dua negara juga telah mencapai persetujuan melibatkan kerjasama ketenteraan dan perdagangan nadir bumi.

Lawatan itu berlangsung selama lima hari, satu tempoh yang agak lama, dan menjadi tumpuan dunia dan topik perbincangan hangat beberapa hari sebelum lawatan, dengan agenda mengimbangi China yang sedang bangkit menarik minat ramai untuk diperhatikan.

Latar belakang kepada perkembangan ini menjadi sangat menarik kerana suasana geopolitik di Asia Timur yang sedang rancak dan panas pada masa ini, melibatkan pertikaian wilayah dan peningkatan tumpuan pada kekuatan ketenteraan.

China kini semakin agresif dalam tindakannya menangani pertikaian wilayah dengan negara-negara di sekelilingnya dan dengan negara-negara Asia Tenggara yang menyempadani Pulau Spratly dan Laut China Selatan.

Pada masa sama, pertikaian dengan Jepun juga mencapai tahap baharu apabila China semakin agresif menunjukkan kawalan dan penguasaan terhadap wilayah dipertikaikan itu, selari dengan peningkatan usahanya memajukan keupayaan ketenteraan.

China sedang meningkatkan keupayaan ketenteraan maritim, dengan meningkatkan keupayaan kapal-kapal perang dan peronda, dan dalam usaha untuk menambahkan pemilikan kapal pengangkut pesawat.

China dilaporkan sedang membina kapal pengangkut pesawat kedua yang dijangka mengambil masa enam tahun, dan mensasarkan untuk memiliki empat kapal pengangkut pesawat.

Keupayaan ini, dan peningkatan kelengkapan maritim yang lain akan meningkatkan dengan dramatik keupayaan China yang bermatlamat memiliki tentera laut laut lepas yang akan membolehkannya beroperasi jauh daripada wilayah tradisionalnya.

Kebangkitan China melibatkan keupayaan ekonomi yang semakin mencengkam di seluruh dunia dan dasar luar yang lebih agresif mencetuskan rasa bimbang negara-negara sekeliling, seperti Vietnam, Filipina dan Jepun yang lebih rapat dengan AS, dan India sendiri.
Negara-negara seperti Vietnam, Filipina dan Jepun dilihat tidak mempunyai banyak pilihan selain merapatkan kerjasama sesama sendiri dan dengan kuasa besar AS, yang diharapkan untuk melindungi mereka sekiranya tercetus konflik dengan China.

Kebimbangan yang sama turut dirasai oleh India yang mempunyai sempadan darat yang luas dengan China dan turut terlibat dalam pertikaian wilayah dengan negara jiranya itu, yang juga semakin melebarkan pengaruh di Asia Selatan dan Asia Tengah, wilayah yang juga menjadi sasaran India untuk peluang ekonomi terutama sumber tenaga.

Hubungan yang semakin rapat India dengan Jepun ini tidak dapat dielakkan daripada mengambil kira faktor China dalam membina kerjasama ini, dan ini dinyatakan sendiri oleh Modi dalam ucapannya, apabila beliau menyebut tentang ancaman "negara yang menceroboh perairan negara lain" dan kecenderungan agresif lain, walaupun tanpa menyebut China.

New Delhi juga dilihat telah cuba mengukuhkan hubungan dengan negara-negara sekitarnya, termasuk Vietnam, Bhutan, Nepal dan Bangladesh, negara-negara yang merasai peningkatan pengaruh China di rantau ini.

Bagi India, pentadbiran Modi yang kelihatan lebih pragmatik ini bakal lebih berani dan tegas membina hubungan dengan Jepun dan juga AS, sekutu bersama mereka. New Delhi sebelum ini, pada 2007 kelihatan teragak-agak dalam penglibatan pakatan Inisiatif Quadrilateral antara AS, Jepun, Australia dan India, akibat dasar luar yang masih kuat dipengaruhi tradisi berkecuali dan sikap agak kritikal terhadap AS.

Jepun juga menunjukkan satu kecenderungan baharu di bawah Abe yang mahu membebaskan Jepun daripada kekangan perlembagaan pasca-Perang Dunia ke-2 yang menghadkan aktiviti ketenteraannya. Satu tanda yang menunjukkan fasa baharu ini ialah Latihan Malabar melibatkan AS, India dan Jepun di luar pantai Jepun pada Jun lalu.

Latihan Malabar, melibatkan AS dan India dan negara-negara India, Australia dan Singapura, pertama kali diadakan pada 2007 di Laut Bengal dan mengundang protes keras daripada China. Jepun menghadkan penglibatan sejak itu, tetapi dasar ini menyaksikan perubahan di bawah Abe.

Beijing melihat Latihan Malabar ini sebagai salah satu instrumen yang digunakan oleh AS, India dan Jepun untuk mengukuhkan kekangan terhadapnya.

Suasana geopolitik di seluruh Asia dari Asia Selatan ke Asia Timur ini memberi gambaran yang kerjasama untuk menghadapi China kali ini akan dilaksanakan dengan lebih mendalam dan mengambil kira pertimbangan jangka panjang.

China yang sedang bangkit kini sedang mengukuhkan hubungan dengan Rusia, mencapai persetujuan-persetujuan penting dan merapatkan kerjasama dalam bidang yang mempunyai kepentingan bersama.

AS sedang menumpukan pada rantau Asia-Pasifik, dalam agendanya untuk menangani kebangkitan China, melalui dasar yang dinamakan imbangan semula ke Asia. Antara yang dilaksanakan melalui dasar ini ialah kerjasama ketenteraan yang lebih rapat dengan Australia, yang kertas putih pertahanan terbaharunya menyebut tumpuan pada rantau Indo-Pasifik, meliputi Lautan Hindi hingga ke Lautan Pasifik.

Australia, sebuah lagi sekutu penting AS, yang terlibat dalam usaha pembinaan pakatan empat negara pada 2007, telah menunjukkan minat untuk meningkatkan hubungan ketenteraan dengan India, walaupun negara itu perlu mengimbangi hubungan perdagangan yang sangat baik dengan China.

Bagi India dan Jepun, hubungan Modi-Abe ini menyediakan peluang terbaik peningkatan kerjasama kedua-dua negara, tetapi kedua-dua negara walau bagaimanapun masih perlu bekerjasama dan berdagang dengan negara jiran dan kuasa Asia, China, yang kelihatan akan terus bangkit dari segi ekonomi, politik dan ketenteraan pada masa akan datang.

Tidak mustahil juga perubahan dalam politik dalaman salah sebuah atau kedua-dua negara akan mengubah trajektori hubungan ini, tetapi berdasarkan apa yang sedang berlaku sekarang, peningkatan hubungan India-Jepun ini, dan hubungan kedua-duanya dengan AS, memenuhi keperluan pada masa ini, masa rantau Asia Timur sedang mengalami satu perubahan yang pantas, disertai kemungkinan-kemungkinan yang pelbagai termasuk krisis dan konflik dengan China. – HARAKAHDAILY 18/9/2014

Sumber HD - 18-9-2014































































































Berita pindah Makam Nabi Muhammad bohong - ISISCO

BERNAMA | .


KUALA LUMPUR: Berita mengenai rancangan pemindahan makam Nabi Muhammad S.A.W yang disiarkan oleh akhbar Britain 'The Independent' adalah suatu pembohongan, kata Pertubuhan Pendidikan Sains dan Kebudayaan Islam (ISISCO).

Dalam siaran akhbar yang dihantar kepada Bernama hari ini, ISISCO yang berpangkalan di Rabat, Mahgribi, mengecam sekeras-kerasnya dakwaan tidak berasas dalam artikel ditulis oleh wartawan akhbar itu, Andrew Johnson.

Akhbar itu pada hari ini menyiarkan artikel itu yang menyebut cadangan kontroversi itu terkandung dalam satu dokumen kajian yang disediakan oleh seorang tokoh akademik Arab Saudi.

Laporan itu menyebut makam Nabi Muhammad S.A.W akan dipindahkan daripada kedudukannya sekarang dalam Masjid al-Nabawi di Madinah ke kawasan perkuburan Baqi yang terletak berdekatan masjid itu dan pihak berkuasa Arab Saudi sedang berbincang berhubung cadangan itu.

ISISCO berkata laporan tidak bertanggungjawab itu merupakan suatu pembohongan besar berpunca daripada rasa benci dan konspirasi terhadap umat Islam dan kerajaan Arab Saudi yang menjadi tuan rumah kepada tempat-tempat suci Islam.

Tuduhan palsu itu juga bertujuan untuk mewujudkan kekeliruan dan kekacauan yang mampu mengancam keselamatan dan perpaduan serta memburukkan lagi keadaan di rantau ini di mana peperangan dan keganasan antara agama berlaku, menurutnya.

ISISCO menyeru umat Islam di seluruh dunia supaya tidak mempercayai tuduhan jahat itu dan berkata makam Rasulullah S.A.W akan kekal di tempat mulianya sehingga hari kiamat.

ISISCO juga menuntut pihak berkuasa Arab Saudi menyaman penulis dan akhbar yang menerbitkan artikel pembohongan itu. - Bernama

Sumber HD - 4-9-2014































































































PM Turki muda 6 tahun daripada Erdogan

MOHD NASAIE ISMAIL | .



Ahmed Davutoglu, Perdana Menteri baru Turki diangkat menjadi PM selepas muktamar Parti mereka AK Partisi. Davutuglu berusia 55 tahun, muda enam tahun daripada Erdogan.

Ketika berusia 50 tahun beliau dilantik menjadi Menteri Luar Turki dibawah kabinet PM Erdogan.

Bekas Profesor Sains Politik, Ekonomi dan Hubungan Antarabangsa ini berjasa besar memperbaiki hubungan luar Turki dengan negara jirannya seperti Armenia, Georgia, Cyprus, Iran, Syria dan kelompok Kurdis.

Beliau juga berjaya melebarkan pengaruh Turki dalam isu peperangan dan kemanusiaan di Palestin melalui operasi pelayaran Mavi Marmara, konflik di Syria, Somalia dan Rohingnya di Myanmar. Begitu juga lokasi lokasi lain.

Peralihan kepimpinan Perdana Menteri Erdogan kepada Davutoglo berlaku ketika perang Israel vs Gaza masih berlangsung dan Turki telah menghantar pesawatnya untuk memindahkan mangsa perang untuk dirawat di Turki dan juga menghantar kapal bantuan tenaga Elektrik untuk Gaza.

Davutuglu akan memegang jawatan Perdana Menteri selama setahun sehingga pilihan raya parlimen tahun depan, sebelum parti yang menang majoriti akan memilih Perdana Menteri untuk penggal yang baru. Boleh jadi beliau jugalah yang akan menjawatnya.

Manakala Erdogan yang menjadi Perdana Menteri selama tiga penggal telah menjawat jawatan Presiden Turki menggantikan sahabat karib beliau sejak dalam Parti Refah yang juga bekas Ketua Pemuda Refah Abdullah Gul.

Erdogan boleh menduduki jawatan Presiden selama dua penggal iaitu sehingga 2024. Jika ini berlaku, Wawasan 2023 Turki akan menjadi negara maju setaraf dengan negara-negara maju lain di dunia akan dicapai di bawah pemerintahannya.

Semoga ada sinar baru bukan sekadar untuk Turki dan jiran jirannya, tetapi buat dunia keseluruhannya khususnya negara dunia ketiga dan negara yang ditindas.

Alhamdulillah model peralihan masa secara aman telah ditunjukkan di Turki dan banyak perkara perlu dipelajari daripada mereka walaupun ada beberapa perbezaan situasi berbanding negara masing masing. Tidak salah kita belajar, malah ia satu kemestian. - HARAKAHDAILY 31/8/2014

Sumber HD - 31-8-2014

Persaingan Davutoglu-Gul dan dominasi Erdogan

HARIS ZALKAPLI | .


Sebagai presiden, Erdogan memerlukan perdana menteri yang selari dengan agendanya, dan Ahmet Davutoglu dilihat menjadi pilihan utama Erdogan.
PERDANA Menteri Recep Tayyip Erdogan akan dilantik ke jawatan presiden Turki tidak lama lagi, melanjutkan lagi kehadiran dan kemungkinan dominasi pemimpin popular ini selama hingga 10 tahun lagi.

Selepas kejayaan Turki bangkit daripada kelembapan ekonomi dan muncul sebagai negara berpengaruh di rantau Arab, Erdogan kini muncul sebagai pemimpin yang mencatat sejarah penting Turki.

Era Erdogan memimpin Parti Keadilan dan Pembangunan, AKP, menyaksikan seorang pemimpin dan sebuah parti mencapai sokongan yang cukup untuk menguasai dan mencorakkan politik Turki.

Kini, sebagai presiden yang dipilih, Erdogan bakal menegaskan lagi kehadiran dalam politik Turki dan kelihatan telah menyediakan rancangan untuk turut menguasai AKP.

Pemerhati melihat Erdogan mahu Ahmet Davutoglu, menteri luar yang diangkat oleh beliau untuk menerajui dasar luar baharu yang didasari cita-cita tinggi untuk melebarkan pengaruh serantau, dipilih memimpin AKP dan menjadi perdana menteri.

Davutoglu jelas sekali ialah orang kepercayaan Erdogan dan patuh sepenuhnya dengan beliau, kerana Davutoglu dinaikkan sepenuhnya melalui pilihan dan tindakan Erdogan sendiri.

Tidak seperti Abdullah Gul yang mempunyai populariti sendiri dan naik pada masa yang sama dengan Erdogan, Davutoglu banyak bergantung pada Erdogan.

Davutoglu ialah seorang ahli akademik sebelum diangkat oleh Erdogan untuk menerajui dasar luar Turki, yang pada awalnya kelihatan mencatat kejayaan demi kejayaan dan melonjakkan nama Turki dengan pantas.

Gul mempunyai sokongan yang kuat dalam AKP dan mempunyai pengaruh yang cukup kuat untuk mengimbangi Erdogan, seperti yang ditunjukkan melalui pendiriannya yang beberapa kali berbeza dengan Erdogan dalam hal-hal penting, seperti tindakan terhadap demonstran di Taman Gezi.

Pendirian berbeza Gul telah mengundang kritikan beberapa pemimpin penyokong Erdogan dalam AKP, yang antaranya menyifatkan Gul sebagai tidak membantu Erdogan semasa berdepan cabaran protes tersebut.

Pemilihan pemimpin AKP tidak lama lagi dilaporkan akan berlangsung pada masa Gul masih menjawat jawatan presiden Turki, yakni pada 27 Ogos, sehari sebelum tempoh Gul berakhir.

Maka Gul terlepas peluang untuk memimpin AKP, dan dijangka tokoh yang lebih mendapat kepercayaan Erdogan, yakni Davutoglu, bakal dipilih memimpin AKP.

Gul boleh kembali melibatkan diri dengan parti selepas tidak menjawat jawatan presiden, manakala Erdogan yang akan memegang jawatan presiden akan meninggalkan AKP.

Peralihan kepimpinan AKP ini menjadi percaturan penting kepada Erdogan untuk membina dan mengukuhkan pengaruhnya.

Persaingan Erdogan-Gul berlangsung dengan rancak bermula 2013, apabila Erdogan disebut-sebut oleh pendukungnya sebagai calon paling wajar bertanding sebagai presiden pada Ogos 2014, walaupun Gul masih layak untuk bertanding satu penggal lagi.

Gul tidak dianggap sebagai wajar bertanding pada 2014, dan dinilai perlu memberi laluan kepada Erdogan, sehingga mencetuskan kemarahan kem Gul. Seorang pembantu Gul pernah mengeluarkan kenyataan membidas pendukung Erdogan, mengatakan yang tidak pernah ada persefahaman Gul tidak bertanding dan memberi laluan kepada Erdogan.

Erdogan, selain dilihat akan menaikkan Davutoglu, juga akan disokong oleh pemimpin-pemimpin baharu yang lebih muda, yang setia kepada beliau.

Davutoglu yang berkongsi visi dasar luar yang bermatlamat meluaskan pengaruh Turki dengan Erdogan bakal menjadi gandingan yang memperkuatkan lagi kedudukan Erdogan, dan menjadikan AKP sentiasa selari dengan Presiden Erdogan, membuka ruang untuk merealisasikan agenda memberikan presiden lebih kuasa eksekutif.

Sekiranya peralihan kepimpinan AKP nanti berjalan dengan lancar, agenda Erdogan untuk menguasai parti ini dan meluaskan dominasinya akan bermula dengan sempurna.

Sebagai presiden, Erdogan dijangka memberi tumpuan pada isu dasar luar yang bersifat simbolik dan berguna kepada kepentingan politik domestik, serantau dan dunia Islam, seperti isu Gaza dan Palestin.

Flotila bantuan ke Gaza yang diumumkan akan dilaksanakan oleh badan bantuan Turki IHH dijangka sekali lagi akan dapat menyumbang kepada kempen imej Erdogan. - HARAKAHDAILY, 25/8/2014

Sumber HD - 25-8-2014































































































China defends intercepting US Navy plane

AP | .

China's Defense Ministry rejected U.S. accusations that a Chinese fighter jet conducted a "dangerous intercept" of a U.S. Navy surveillance aircraft off the southern Chinese coast.

Ministry spokesman Yang Yujun called the U.S. accusations "groundless" in a statement issued Saturday night. He said the Chinese pilot conducted operations that were "professional and the Chinese jet kept a safe distance from the U.S. planes."

Yang called the Chinese flights "routine identification and verification."
Read the full story here

Sumber HD - 25-8-2014

Dutch authorities take charge of international probe into MH17 crash

Harakahdaily - TS | .


The Dutch Safety Board (DSB) has formally taken over the investigation into last week’s Malaysia Airlines flight MH17 crash in eastern Ukraine, according to the official statement released Wednesday.

“The Dutch Safety Board took over formal responsibility for the air crash investigation from Ukraine yesterday evening,” the statement reads.

The DSB said that an international team of 24 experts, including Russian and Ukrainian analysts, will investigate the crash that left all 298 people on board dead.

“The Dutch Safety Board is also responsible for coordinating all participating investigators and investigation teams from the countries involved (Ukraine, Malaysia, Australia, Germany, the United States, the United Kingdom and Russia) and the International Civil Aviation Organisation (ICAO),” the statement said.

Read the full story here

Sumber HD - 25-8-2014































































































UN reports increase in boat people fleeing Myanmar, Bangladesh

Ron Corben - VOA | .
A new U.N. report points to a sharp increase in numbers of boat people mostly from Myanmar, also known as Burma, and Bangladesh. Activists fear a further surge of refugee boat people, especially ethnic Rohingya fleeing squalid refugee camps and persecution in Myanmar.

The report by the U.N. High Commission for Refugees says from June 2013 to June 2014 more than 53,000 people have fled by sea from the Bangladesh-Myanmar border region, an increase of 60 percent from the previous year.

More than 20,000 boat people fled in the first six months of this year, headed toward the Malaysia-Thailand border or on to Indonesia and Australia.

Chris Lewa, a rights activist and researcher on the ethnic Rohingya of Myanmar's western Arakine state, says after a lull in departures more people appear ready to risk their lives at sea.

Read the full story here

Sumber HD - 25-8-2014

MH17: Abbott akan berjumpa PM Belanda

BERNAMA | .



MELBOURNE: Perdana Menteri Australia Tony Abbott (Gambar) akan ke Belanda untuk bertemu rakan sejawatannya Mark Rutte, ketika usaha mengenal pasti identiti mayat mangsa nahas pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH17 sedang giat dijalankan.

Kerajaan Belanda telah mengeluarkan kenyataan ringkas mengumumkan Abbott akan melawat The Hague pada Isnin untuk bertemu Rutte dan menandatangani buku takziah.

"Sejak beberapa minggu lepas, Belanda dan Australia telah bekerjasama rapat bagi penghantaran pulang dan mengenal pasti semua mangsa secepat mungkin," menurut laporan Australian Associated Press (AAP) yang memetik kenyataan itu.

Pada Jumaat, AAP melaporkan pakar forensik yang bertugas di Hilversum di Netherlands telah mengenal pasti 21 lagi mangsa MH17. Hanya dua mayat dikenal pasti sebelum ini, kedua-duanya warga Belanda.

Bilangan 21 lagi mayat itu terdiri 16 warga Belanda termasuk dua yang turut memiliki kewarganegaraan Britain, dua warga Malaysia, seorang warga Jerman, seorang warga Kanada dan seorang warga Britain.

Misi mencari cebisan mayat di tapak nahas di timur Ukraine telah ditangguhkan berikutan pertempuran antara tentera Ukraine dan puak pemisah proRusia.

Penerbangan MH17, membawa 298 penumpang dan anak kapal sedang dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur ketika ia terhempas di Donetsk, timur Ukraine berdekatan sempadan Rusia pada 17 Julai. Pesawat itu dipercayai ditembak jatuh.

Sumber HD - 9-8-2014































































































Argentina mungkir bayar hutang lagi

DR ROSLI YAAKOP | .



Kempen menentang “dana burung bangkai”. Gambar ihsan Jubilee Debt Campaign

HAKIM mahkamah di New York, Amerika Syarikat, Thomas Griesa di dalam penghakiman yang dilihat memihak kepada pemegang-pemegang surat hutang, memerintahkan kerajaan Argentina membayar balik kesemua hutangnya kepada pelbagai pemegang surat hutang dalam tempoh 30 hari sehingga hari Rabu, 30 Julai lalu.

Jika tiada pembayaran dibuat sehingga tempoh luput dan tiada persetujuan dicapai di antara kerajaan Argentina dan pemegang-pegang surat hutang dalam hal pembayaran kembali atau penstrukturan semula hutang, akan menyebabkan Argentina diisytiharkan mungkir membayar kembali hutang negara.

Pengantara yang dilantik mahkamah untuk membawa kedua pihak ke meja perundingan, Daniel Pollack, mengesahkan hal ini.

Ini adalah kali kedua Argentina mungkir membayar hutang dalam tempoh 13 tahun. Kali pertama ia mungkir membayar hutang adalah pada 2001 ketika negara itu terjerumus ke dalam krisis ekonomi yang teruk.

Kali ini kerajaan Argentina cuba membuat pembayaran sebahagian daripada hutangnya kerana ada di kalangan pemegang surat hutang sudah bersetuju untuk meluputkan sehingga 70% dari nilai hutang berkenaan.

Namun demikian, hakim memerintahkan supaya kerajaan Argentina membayar kesemua hutang kepada pemegang surat hutang berjumlah melebihi USD1.5 bilion secara sekali gus. Menteri Ekonomi Argentina, Axel Kicillof mengistiharkan bahawa kerajaannya tidak mampu membayar jumlah itu.

Dua pemegang utama surat hutang kerajaan Argentina adalah syarikat dana peram (hedge fund), iaitu NML Capital dan Aurelius Capital Mangement.

Kedua-dua syarikat ini mula membeli surat hutang kerajaan Argentina pada 2001 apabila negara itu diisytihar mungkir membayar balik hutang yang kena bayar.

Dana peram ini juga dikenali sebagai 'vulture funds' atau 'dana burung bangkai' mengambil sempena nama burung hering yang perangainya menunggu untuk menyambar mangsanya ketika mangsa berada dalam keadaan amat lemah atau hampir mati.

Syarikat berkenaan membeli surat hutang kerajaan Argentina pada masa ianya berdepan dengan krisis hutang dan ekonomi yang teruk.

Surat-surat hutang itu telah dibeli oleh kedua-dua syarikat berkenaan pada harga yang amat rendah berbanding nilai muka, iaitu nilai yang perlu dibayar oleh kerajaan Argentina apabila surat hutang itu mencapai tarikh matang yang berjumlah USD1.3 bilion.

Kedua-dua syarikat mahu kerajaan membayar sepenuhnya nilai matang surat hutang itu melalui saman yang dikemukakan di mahkamah di New York yang mana keputusan hakim telah memihak kepada kedua-dua syarikat berkenaan.

Seandainya kerajaan Argentina bersetuju membayar jumalah berkenaan, maka kadar keuntungan yang bakal dinikmati oleh kedua-dua syarikat 'dana burung hering' itu melebihi 1000%.

Keputusan hakim Thomas Griesa dikritik oleh ahli ekonomi, Dean Baker dari Pusat Ekonomi dan Kajian Dasar (Center for Economic and Policy Research) dan beliau bersama 100 ahli ekonomi Amerika termasuk pemenang Hadiah Nobel, Robert Solow telah mengutus surat kepada Dewan Kongres Amerika memberi amaran bahawa membayar kadar pulangan yang melampau kepada syarikat dana peram berkenaan "berisko mengundang kerosakan yang tidak wajar kepada sesebuah ekonomi".

Mereka menggesa kerajaan Amerika supaya "mencari penyelesaian legislatif kepada keputusan mahkamah yang berpotensi mengundang padah buruk itu".

Kejadian mungkir membayar hutang kali kedua ini dijangka tidak akan membawa kesan yang besar ke atas ekonomi Argentina seperti mana yang berlaku dalam tahun 2001 apabila kerajaan negara itu terpaksa membekukan akaun bank rakyatnya bagi menghentikan pengeluaran wang besar-besaran daripada sistem perbankan negara.

Rakyat Argentina telah turun ke jalan raya memprotes pelbagai dasar kerajaan yang menekan dan menghimpit kehidupan mereka dan ramai penunjuk perasaan yang terkorban dan cedara.

Namun kesannya tetap ada. Kejadian mungkir membayar hutang kali ini dijangka memburukkan lagi keadaan ekonomi Argentina yang sudah pun berada di dalam kemelesetan.

Ia juga akan melemahkan nilai pertukuran antarabangsa mata wang negara itu kerana rakyat Argentina pasti akan beralih kepada memegang dolar Amerika dan lain-lain matawang.

Rezab asing negara itu juga akan berada dalam tekanan. Kesan keseluruhan ke atas ekonomi Agentina berikutan kejadian mungkir membayar hutang ini sukar diramalkan dengan tepat tetapi yang pasti adalah kesannya negatif.

Presiden Argentina, Christina Fernandez de Kirchner menyatakan bahawa Argentina tidak akan melayani tuntutan syarikat-syarikat "dana burung hering" berkenaan kerana ini akan membuka ruang kepada pemegang surat hutang kerajaan Argentina yang lain pergi ke mahkamah untuk menuntut layanan dan terma penyelesaian yang sama.

Jika ini berlaku, kerjaan Argentina akan terpaksa membayar sehingga USD15 bilion kepada pemegang-pemegang surat hutang negara itu.

Sementara itu, sebuah konsortium bank-bank di Argentina sedang menyediakan satu cadangan di mana korsortium berkenaan akan membeli surat-surat hutang dari pelbagai pemegang. Cadangan itu masih di peringkat awal. - HARAKAHDAILY, 4/8/2014

Sumber HD - 4-8-2014

Perdana Menteri Ukraine letak jawatan

HARAKAHDAILY | .

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Ukraine Arseniy Yatsenyuk mengumumkan meletak jawatan, malam tadi, lapor agensi berita antarabangsa.

Pengumuman pengunduran itu dibuat Yatsenyuk dengan alasan 'pembubaran kerajaan gabungan di parlimen dan sekatan terhadap inisiatif kerajaan'.

"Saya mengumumkan peletakan jawatan saya selepas keruntuhan gabungan itu dan menyekat inisiatif kerajaan," Yatsenyuk memberitahu parlimen.

Pengumuman itu sekaligus terus meletakkan negara itu dalam kemelut ketidaktentuan politik.

Ukraine kini sedang menghadapi tekanan ekoran wilayah timurnya dikuasai pemberontak dan pada masa sama pakar antarabangsa pula menjalankan siasatan berhubung tragedi pesawat Penerbangan Malaysia MH17 terhempas akibat ditembak jatuh minggu lalu.

Ahli politik Ukraine berkata, mereka sudah menjangka perletakan jawatan itu, bagaimanapun Yatsenyuk dan Kabinet beliau akan kekal sebagai kerajaan bertindak sehingga pilihan raya pada bulan Oktober.

Mengulas faktor perletakan jawatannya juga, Yatsenyuk berkata, kerajaannya buntu dan 'tidak mempunyai jawapan' kepada banyak soalan.

"Termasuk bagaimana untuk terus membayar gaji kerajaan, perbelanjaan tentera dan keluarga mangsa penerbangan (MH17)," katanya. - HARAKAHDAILY 25/7/2014

Sumber HD - 25-7-2014








































Xinjiang: Pelajar diugut buang universiti jika puasa

HARAKAHDAILY | .



(Pelajar dipaksa makan oleh pensyarah sebelum masuk ke kelas)
CHINA: Pelajar Islam di Xinjiang berhadapan ugutan buang universiti atau hilang peluang kerjaya jika berpuasa dalam bulan Ramadan ini.

Sebuah universiti di Kashgar melakukan rutin memaksa pelajar makan di hadapan pensyarah mereka sebelum memulakan kelas setiap hari bagi memastikan mereka tidak berpuasa.

Jika pelajar enggan, mereka akan diusir dan dinafikan untuk menerima ijazah mahupun diploma.

Menurut seorang pelajar, kakitangan pentadbiran universiti turut memberikan air botol dan makanan kepada pelajar Islam pada siang hari.

Merka juga akan mencatat nama pelajar yang enggan mengambil pemberian tersebut.

Pihak berkuasa China sebelum ini melarang penjawat awam, guru dan pelajar berpuasa khususnya di wilayah Xinjiang.

Mereka juga telah mengarahkan restoran ditutup pada waktu malam, dan mengancam denda bagi mereka yang tidak mematuhi arahan itu.

Kerajaan China mendakwa, kempen melarang puasa ini adalah sebagai usaha menangani apa yang dianggap "perbuatan pengganas" oleh minoriti Muslim Uygur.

Ianya ekoran berlaku pertempuran di sebuah pasar di Urumqi, sebuah stesen kereta api di Kunming, dan di Dataran Tiananmen.

Bagaimanapun kumpulan hak asasi manusia melihat larangan tersebut adalah cubaan menindas dan mencabul hak beragama golongan minoriti Islam itu. - HARAKAHDAILY 14/7/2014

Sumber HD - 14-7-2014

No comments:

Post a Comment