BLOG MULAI :

BLOG MULAI :10 JULAI 2014 / 12 RAMADHAN 1435H HARI INI : 10 JULAI 2017 / 16 SYAWAL 1438H ULANG TAHUN KE-3.

Wednesday, July 23, 2014

NEGARA JIRAN - INDONESIA, BRUNEI,SINGAPURA, FILIPINA DAN THAILAND


Ahok: Mesej Jelas Pengundi Jakarta
Posted on Saturday, April 22 @ 16:05:32 MYT
Dilulus untuk paparan oleh budakjalanan

http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=34654



Oleh Saifulizam Mohamad

PADA pusingan pertama pemilihan Gabenor Jakarta yang berlangsung pada 15 Februari lalu penyandang jawatan Gabenor, Basuki Tjhaja Purnamo atau lebih dikenali dengan Ahok bersama pasangannya, Djarot Saiful Hidayat mendahului saingan dengan mendapat 42.57 peratus.



Kedudukan itu diikuti rapat oleh bekas Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia, Anies Baswedan serta rakannya, Sandiaga Uno yang memperoleh 40.23 peratus. Dua calon ini sahaja yang bersaing sengit bagi merebut jabatan Gabenor Jakarta untuk pemilihan kali ini.

Sementara satu lagi calon Gabenor iaitu Agus Harimurti Yud­ho­yono dan pasangannya, Sylviana Murni terkeluar daripada saingan apabila anak sulung bekas Presiden Susilo Bambang Yudho­yono itu hanya mendapat 17 peratus undi.

Ekoran jumlah peratusan undi yang begitu rapat antara ke­dua-dua calon apatah lagi tiada seorang pun yang berjaya memperoleh undi majoriti melebihi 50 peratus, pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (KPU) telah mene­tapkan tarikh 19 April sebagai ­pusingan kedua Pilkada Jakarta bagi memilih seorang Gabenor.

Gandingan Ahok-Djarot dan Anies-Sandiaga kemudian kembali bersaing merebut jawatan Gabenor buat kali kedua dan lewat petang kelmarin iaitu berdasarkan keputusan tidak rasmi, Ahok gagal mempertahankan ja­watannya apabila ketinggalan 16 peratus undi berbanding Anies.

Dalam pilihan raya yang melibatkan 7.2 juta pengundi itu, Anies, 47, berjaya memperoleh 58 peratus manakala Ahok, 50, mendapat 42 peratus. Berdasarkan keputusan ini Anies dan ­gandingannya, Sandiaga dipilih sebagai Gabenor dan Timbalan Gabenor Jakarta oleh penduduk ibu kota itu walaupun PKU hanya akan mengumumkannya secara rasmi awal bulan depan.

Persoalannya, mengapa Ahok gagal mempertahankan jawatannya itu pada pusingan kedua sedangkan pada pusingan pertama pilihan raya itu, beliau serta pasangannya, Djarot mendahului dua pesaing lain terutama Anies?

Pada pusingan pertama perbezaan undi beliau dengan Anies cuma 2.34 peratus. Ramai pemerhati berpendapat kemenangannya pada pusingan tersebut kemungkinan ada kaitannya dengan sokong­an padu yang diberikan oleh beberapa pemimpin utama Indonesia termasuk Presiden Joko Widodo (Jokowi) dan parti Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDI-P) pimpinan Megawati Soekarnoputri, Golkar dan Parti Nasional Demokrat.

Secara tidak langsung sokong­an itu turut mempengaruhi pola pengundian dalam kalangan pe­ngundi di Jakarta walaupun Ahok yang berketurunan Cina dan ­beragama Kristian pada ketika itu sedang terpalit dengan kontroversi gara-gara tindakannya yang mempertikaikan ayat 51 Surah al-Maidah ketika berkempen dengan penduduk Pulau Seribu, September 2016.

Namun begitu pola pengundian pada pusingan kedua ini nampaknya berubah yang akhirnya kita menyaksikan Ahok kurang mendapat sokongan berbanding Anies. Mungkin itu juga adalah mesej yang mahu disampaikan oleh sebahagian besar umat Islam di Jakarta dan Indonesia bahawa agama tidak boleh sesekali dipermain-mainkan.

Ahok memang dikenali sebagai seorang pemimpin yang rajin ­bekerja dan tidak pernah terpalit dengan skandal rasuah namun tindakannya yang mempertikaikan ayat 51 surah al-Maidah sesuatu perkara yang tidak boleh diterima oleh umat Islam di Jakarta dan republik itu secara keseluruhannya. Malah umat Islam di Malaysia sendiri tidak boleh menerimanya.

Agama adalah sesuatu yang tidak boleh dikompromi dan tidak boleh dihina bukan sahaja di Indonesia malah di mana-mana negara Islam termasuk Malaysia. Justeru sensitiviti agama ini perlu dipelihara oleh sesiapa sahaja lebih-lebih lagi jika melibatkan agama Islam.

Satu perkara lagi yang perlu diberikan perhatian, adalah kurang bijak jika seseorang pemimpin atau mana-mana individu cuba menarik perhatian penyokong atau pengundi dengan cara menghina agama orang lain kerana ­kesannya amat buruk.

Selepas kontroversinya mempertikaikan ayat 51 Surah al-Maidah, kenyataan Ahok yang dianggap menghina ulama terkenal Indonesia yang juga Ketua Umum Majlis Ugama Indonesia (MUI), Ma’ruf Amin ketika memberi ke­terangan dalam kes perbicaraannya di mahkamah memburukkan lagi keadaan. Situasi itu menambahkan lagi api kemarahan umat Islam Jakarta dan Indonesia terhadap beliau walaupun Ahok ak­hirnya memohon maaf.

Bayangkan lebih sejuta umat Islam di Indonesia turun ke Jakarta mengadakan demonstrasi ekoran kontroversi yang telah dicetuskan oleh Ahok. Jumlah kehadiran umat Islam ini bukan kecil tetapi membabitkan jumlah yang begitu besar. Tidak berapa lama berlakunya demonstrasi besar-besaran itu Ahok kemudian dihadapkan ke mahkamah atas dakwaan menghina agama dan status terkini perbicaraannya ditangguhkan sehingga selesainya pilihan raya Gabenor kelmarin. 

Dalam pada itu, kemenangan Anies dan gandingannya Sandiaga juga dikatakan terdapat mesej-mesej tertentu yang mahu disampaikan oleh penduduk Islam di Jakarta kepada penduduk Indonesia dan tidak terkecuali masyarakat antarabangsa. Antaranya, penulis percaya mereka mahukan Gabenor yang tidak kontroversi dan lebih bersifat sederhana.

Yang pasti, lebih separuh pe­ngundi berdaftar di Jakarta lebih mempercayai Anies dan pasang­annya, Sandiaga untuk mengurus dan mentadbir Jakarta selepas ini. Diharap Anies mampu menjalankan tugasnya sebagai Gabenor yang baharu sejajar dengan komitmennya untuk menyelesaikan seberapa banyak masalah yang berlaku di ibu kota itu. Tahniah Anies - Sandiaga. /-Utusan Malaysia

Sumber TKO - 22-4-2017

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Perantau Indonesia Turut Gembira Ahok Kecundang













Oleh : MNA

DOHA, Qatar – Beberapa warga Indonesia yang berkerja di luar negara turut bersolidariti bersama majoriti penduduk Jakarta, diatas kemenangan Anies Baswedan yang menewaskan lawannya, tokoh kontroversi, Ahok pada pusingan kedua Pemilihan Gabenur Jakarta semalam.
Ahok atau nama sebenarnya Basuki Tjahaja Purnama tewas sebagai penyandang jawatan Gabenur Jakarta dengan kiraan 42 peratus berbanding Anies 58 peratus.

Rata-rata yang ditemui menganggap kemenangan ini adalah kemenangan kepada Islam yang mereka lihat semakin ditekan oleh golongan liberal termasuk juga tokoh-tokoh agama yang cenderung menyokong Ahok.

Walaupun Ahok dianggap oleh mereka sebagai seorang yang bagus berkerja bagi pembangunan, namun mereka tetap menjulang tinggi Islam dan penghinaan Ahok terhadap al-Quran tempohari, tidak dapat mereka maafkan.



Yayat Ruhiyat, 43, (Gambar atas) yang tinggal di Qatar, ketika diminta mengulas kekalahan Ahok itu berkata, beliau sangat gembira dengan kejayaan Anies ini kerana Ahok baginya dilihat sebagai seorang yang kurang ajar terhadap Islam.

“Ini kemenangan untuk Islam kerana Ahok itu didukung (sokong) berbagai macam konglomerat Cina ataupun para pembawa saham atau pemodal yang besar, tetapi itu semua tiada apa-apanya kalau Allah bertindak.

Disamping itu berusaha untuk meliberalkan Islam kerana dia kepinginnya Islam itu bukan Islam fundamental,” tegas beliau.

Bagi Yayat, Anies itu lebih disukai kerana tidak membuat janji-janji yang sembarangan dan semuanya itu masih boleh diterima oleh akal fikiran, disamping Anies turut disokong oleh Partai Keadilan Sosial (PKS).


Manakala bagi Muhammad Nurkholis, 37, (Gambar atas) pula berpendapat orang Islam yang menyokong Ahok adalah golongan liberal, iaitu mereka yang menggunakan akal tanpa berpandukan al-Quran.

“Mereka melihat bukan dengan neraca Islam, melihat dengan pandangan sendiri, materi (material) dan tidak dengan buku panduannya (al-Quran).

“Mereka berfikir bahawa si Ahok ini boleh mengatasi segala-galanya walaupun dengan cara yang kasar, mereka fikir asal itu berkebaikan, padahal dari kebaikan itu banyak timbul hal-hal keburukan dan otomatisnya mahu mendapatkan sesuatu,” jelas beliau.

Muhammad juga berkata, majoriti yang beliau kenali, menyokong Anies berbanding Ahok kerana khalayak yang mengenali beliau adalah dari kalangan orang yang berpelajaran yang mahukan Islam menang.

Secara jujur beliau menyatakan bahawa pembangunan mungkin akan dapat dinikmati jika Ahok menang sebagai Gabenor, tetapi beliau menyedari akan ‘ada udang di sebalik batu’ atas kemajuan dan pembangunan itu.

Sumber BO - 21-4-2017

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Kemenangan Anies-Sandi simbol Kemenangan Islam dan Bangsa










Warga Jakarta hari ini Rabu 19 April 2017 telah menentukan pilihannya dalam perhelatan pemilihan Gubenor dan Wakil Gubernur putaran kedua periode 2017-2022 yang dimenangkan oleh pasangan no 3 yaitu Anies Baswedan- Sandiaga Uno

Pilkada Jakarta ini telah menyedot perhatian tidak hanya bagi warga jakarta akan tetapi bagi seluruh nusantara dan bahkan dunia internasional. Mengingat pertarungan kali ini melibatkan entiti minoriti yang menjadi salahsatu calon iaitu Basuki Cahya Purnama yang beragama nasrani dan berasal dari etnik China.
Disamping itu pada saat yang sama calon Gubernur Basuki Cahya Purnama tersandung kasus penistaan agama dengan menistakan kitab suci ummat Islam yang merupakan penduduk majoriti di Indonesia.

 Hal tersebut membangkitkan kemarahan Ummat Islam di seluruh Indonesia sehingga terjadi demonstrasi secara besar-besaran iaitu aksi 212 berkumpulnya sekitar 10 juta ummat Islam menuntut Basuki Cahya Purnama atau dikenal Ahok agar diadili dan dipenjara.

Meski hingga saat ini pengadilan terhadap Ahok berlarut-larut dan belum ada keputusan, akhirnya Ummat Islam di Jakarta berhasil menumbangkan Ahok pada putaran kedua.


Berkaitan dengan hal tersebut, AFMY (Asian Feferation of Muslim Youth) turut mengucapkan Selamat atas terpilihnya Anies-Sandi sebagai Gunernur dan Wakil Gunernur DKI Jakarta, semoga DKI Jakarta di bawah kepemimpinan Gubernur baru mampu menghadirkan suasana keberagamaan, keadilan sosial dan kesejahteraan di tengah masyarakat sehingga Jakarta kedepan lebih baik.

Kemenangan Anis-Sandi adalah kemenangan ummat Islam, karena pilkada DKI jakarta ini telah melewati proses panjang yang diwarnai oleh kasus penistaan Al Quran oleh Ahok. Dengan adanya kasus tersebut, ummat Islam di Indonesia menemukan momentum untuk bersatu dan kompak melawan Ahok meski di back up oleh kekuatan pemerintah dan partai-partai besar.

Saya mengajak umat untuk terus merawat persatuan, memperkuat kerja kerja politik dan keummatan dalam melahirkan pemimpin yang siap jadi pemersatu dan berjuang untuk kejayaan umat dan bangsa.

Iman Budiman
Presiden
Asian Federation of Muslim Youth (AFMY)

Sumber BO - 20-4-2017

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





Aceh Malahayati – First Female Commander in the Modern World












The history is full of women who have been doing great work the past decades. From science to fine art to extreme sport, nowadays every discipline has its female heroes. As a matter of fact there has always been ‘the first female’ in everything. Aceh was one of them.

Keumalahayati, also known as Malahayati, was the first female admiral in the world. Her story and achievements are more than just impressive; they are brave, honorable, successful and admirable. She is a role model and an inspiration for everyone.

Malahayati lived in the period of the Aceh Sultanate during the 15th and the 16th century. She was a descendant of the founder of the Sultanate of the Aceh Darussalam. In fact, one of the founders was her great great grandfather Sultan Ibrahim Ali Mughayat Syah. Her father and grandfather were both very respected admirals.

She was interested in the fascinating work her father fulfilled and decided to enter the Ma’had Baitul Maqdis Military Academy after graduating from Pesantren, an Islamic boarding school. The Academy offered education in The Navy and The Ground Force department. After graduating from there she married her true love, a Navy officer candidate. Unfortunately he was killed during the Haru Bay War against Portuguese troops. Malahayati swore to take revenge for her husband.

Determined to continue her husband’s fight, she requested the Sultan to form an armada from Aceh’s widows. After his approval the armada was named the ‘Inong Bale Armada’ and Malahayati was appointed as the First Admiral. She led many different battles against the Dutch and Portuguese.


In 1599 the Dutch commanders Cornelis de Houtman and his brother Frederick de Houtman visited the Sultan to establish their trade relationship. They were welcomed peacefully but Cornelis brought a Portuguese as a translator, which was an insult against the Sultan. Many violent battles followed in which Malahayati was the lead. She succeeded to defeat the Dutch, killed Cornelis and jailed his brother for two years.

In 1600 Paulus van Caerden, who led the Dutch Navy robbed an Aceh merchant ship of its pepper and sank it. A year later Admiral Jacob van Neck and his companions introduced themselves as merchantmen to buy pepper. But after Malahayati found out that they were Dutch, they were arrested as a compensation for the previous deeds. After a few months Maurits van Oranje ordered two emissaries, Admiral Laurens Bicker and Gerard de Roy, to take a diplomatic letter of apology and some presents for the Empire of the Aceh.

As a result Malahayati and the emissaries made a treaty agreement. Meanwhile she was appointed as a Troop Commander and Palace Guard. Malahayati was also involved when England entered Malacca Strait. Queen Elizabeth I had sent James Lancaster with a letter for the Sultan. After he had a negotiation with Malahayati an agreement opened the English route to Java.

An extraordinary coincidence is the way Malahayati died. She was killed during the battle against the Portuguese, just as her husband. These days many universities, hospitals, roads and Sumatran cities are named after her. Even a series, “Laksamana Keumalahayati” was made to honor her great work.

There is no doubt that Malahayati is a name to remember. She was a warrior with a will to achieve anything if she sets her mind to it.

Sumber BO - 20-4-2017

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------







Anies Menang, Ahok Kalah!










JAKARTA – Bekas Menteri Kebudayaan Dan Pendidikan Anies Baswedan dan gandingan beliau, ahli perniagaan Sandiaga Uno, sedang menuju ke Dewan Bandaraya, untuk menuntut kemenangan.

Selepas pilihan raya memilih gabenor Jakarta menutup tirai pada hari ini Rabu 19 April, data yang dikumpul oleh empat badan pemikir Indonesia menunujkkan Anies telah mengalahkan lawannya.

Berdasarkan kiraan cepat, menunjukkan bahawa pasukan Anies telah mendapat hampir 60 peratus undi.

Manakala penyandang gabenor penyandang Basuki Tjahaja Purnama atau Ahok dan timbalannya Djarot Saiful Hidayat, mencatatkan kira-kira 40 peratus sahaja.

Hitungan ini cepat, yang mengunjurkan hasil yang berdasarkan sampel undi dari tempat mengundi, telah mencatat sebahagian besarnya tepat dalam pilihan raya sebelumnya.

Angka itu diambil dari Pusat Populi, Charta Politika, Barometer Indo dan Pusat Vox Pol Pusat ( Populi Centre, Charta Politika, Indo Barometer and Vox Pol Centre) pada kira-kira jam 5 petang waktu tempatan.


Walaupun keputusan rasmi pilihan raya hanya akan keluar pada bulan Mei, kiraan pantas menunjukkan Basuki, lebih dikenali dengan Hakka nama samaran beliau Ahok, kehilangan kerusi.

Jawatan yang telah diwarisi daripada Presiden Joko Widodo selepas beliau dipilih Presiden Indonesia masakini ke jawatan yang lebih tinggi pada tahun 2014 .

Bercakap pada sidang akhbar, Encik Anies berjanji untuk melindungi kepelbagaian dan perpaduan selepas kempen keras berjuang.

“Tumpuan kami ialah keadilan sosial, berakhir ketidaksamaan dan komitmen kami adalah untuk melindungi kepelbagaian dan perpaduan,” katanya, sambil menambah bahawa dia akan berhubung dengan lawannya.

Pusat-pusat mengundi dibuka kepada permulaan yang tenang pada awal hari ini, tetapi lebih ramai pengundi mula mengalir ke pusat pengundian kemudian pada waktu pagi dan lebih dekat dengan waktu makan tengahari.

Terdapat lebih daripada 7.2 juta penduduk Jakarta yang berdaftar untuk mengundi dalam pilihan raya kali ini, yang diadakan selepas tiada pemenang majoriti yang dalam pilihan raya pada 15 Februari lalu.

Menurut The Jakarta Post, penganalisis menjangkakan rekod 80 peratus pengundi keluar, lebih tinggi daripada 77 peratus yang direkodkan Pilihan Raya Umum dalam pusingan pertama pilihan raya pada bulan Februari.

Sumber TKO - 19-4-2017

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Di Negara Diperintah Cina PAP tak boleh doa Tuhan bantu kami menentang Yahudi dan Kristian
Posted on Friday, March 31 @ 21:58:02 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu

http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=34278



Seorang imam di Singapura yang membacakan doa mengandungi kata-kata kurang sensitif terhadap Yahudi dan penganut Kristian, baru-baru ini memohon maaf di depan beberapa pemimpin agama hari ini, lapor Berita Harian Singapura.

Imam Masjid Jamae Chulia, Nalla Mohamed Abdul Jameel Abdul Malik, 47, itu pada bulan lalu dilaporkan membaca satu doa dalam bahasa Arab yang berkata antara lain, “Tuhan bantu kami menentang Yahudi dan Kristian”.

Nalla yang berasal dari Tamil Nadu dalam temu bual bersama akhbar itu hari ini berkata beliau menyesali perbuatannya dan akui doa tambahan itu sebenarnya tidak diambil daripada ayat Al-Quran, tetapi teks lama yang berasal dari kampungnya di India.


“Perbuatan saya tidak sejajar dengan etos dan naluri negara muda namun amat hebat ini,” katanya dipetik daripada Berita Harian Singapura.

Beliau membuat permohonan maaf itu dalam satu majlis tertutup di hadapan beberapa pemimpin agama termasuk Kristian.

Katanya, beliau amat kesal kerana menyebabkan kesulitan, ketegangan dan trauma kepada negara itu.

Doanya yang dibuat selepas khutbah itu menjadi viral selepas video rakaman itu dimuat naik oleh Terence Nunis, seorang Muslim, hingga mencetuskan kekecohan dalam masyarakat Islam yang merasakan doa itu terkeluar daripada konteks Islam.

Menteri Dalam Negeri dan Undang-undang K. Shanmugam sebelum ini dipetik berkata di Parlimen, polis sedang menyiasat imam itu dan semua pihak terbabit termasuk individu yang merakamkan dan menyebarkan video berkenaan.

Sumber TKO - 31-3-2017

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kondo berpuaka 'tarikan' pelancong
Posted on Thursday, March 09 @ 08:45:54 MYT
Dilulus untuk paparan oleh budakjalanan

http://tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=33920


Sebuah bangunan 49 tingkat di Bangkok dibina sebagai kondominium mewah untuk didiami oleh keluarga kaya terbengkalai apabila Thailand dilanda krisis kewangan Asia pada 1997.


Selepas 20 tahun, bangunan itu kini dikenali sebagai ‘Menara Hantu’ oleh penduduk setempat tetapi reputasi yang menyeramkan menjadikan kawasan itu tumpuan pelancong.

  Ketika letusan ekonomi pada awal 1990-an, banyak bangunan pencakar langit dibina di Bangkok. Syarikat pemaju mengaut untung berlipat kali ganda dengan menjual hartanah di kawasan bandar dan lokasi pelancongan popular.

Apabila krisis kewangan Asia melanda pada 1997, hampir semua pembinaan berkenaan terhenti. Kira-kira 500 projek pembinaan besar daripada pusat beli-belah hinggalah landasan kereta api bertingkat terbengkalai.

Beberapa tahun berikutnya, ada antara projek berkenaan diteruskan tetapi bukan menara yang dinamakan Sathorn Unique ini. Mempunyai ketinggian 185 meter, menara itu adalah antara bangunan pencakar langit tertinggi yang terabai di dunia.

Bagaimanapun, pada setiap hari, beratus-ratus pelancong mengunjungi menara itu dan memberi rasuah 200 baht (RM25) kepada penjaga untuk bergambar dan merakamkan video di bangunan usang berkenaan.

“Gambar di sini kelihatan sangat luar biasa,” kata Sorcha O’Malley, pelancong dari Ireland yang dilihat merakam gambar di tepi lorong di menara itu. Dia mendongak ke atas dan berkata, “Saya sangat berharap dapat mengambil gambar di atas sana.”

“Berjalan di sini sahaja sudah membuatkan jantung saya berdegup kencang,” kata pelancong dari Jerman, Annikha Mahnke. “Ia pengembaraan yang luar biasa hebatnya apabila naik ke atas,” tambahnya.

Pada April 2015, dua pelari bebas atau parkour merakamkan aksi lincah mereka meloncat dan berlari di bangunan berkenaan dan memuat naik video itu ke YouTube. Lantas video itu menular sekali gus menarik ramai golongan muda ke bangunan tinggal berkenaan.

Bagi pemilik Sathorn Unique, Pansit Torsuwan, aksi sebegitu sudah cukup untuknya bertindak menutup laluan ke tingkat atas.

“Saya khuatir kerana pembinaan ini tidak siap dan sangat bahaya membenarkan orang ramai naik ke tingkat atas,” jelasnya.

Beberapa tahun lalu, seorang lelaki Sweden menggantung diri di tingkat 43. Mayatnya yang sudah reput ditemui beberapa minggu kemudian sekali gus menguatkan reputasi bangunan itu sebagai ‘Menara Hantu’.

Penjaga bangunan, Suwaschai Dadaelor berkata, bangunan itu memang berhantu kerana dibina di atas tapak perkuburan lama.

“Setiap hari saya memberi penghormatan kepada roh di sini supaya tidak mengganggu saya.
“Ramai pengunjung termasuk saya sendiri pernah diganggu hantu di sini,” katanya.

Sumber TKO -9-3-2017

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

900 juta orang di Asia hulur rasuah
Posted on Wednesday, March 08 @ 20:51:50 MYT
Dilulus untuk paparan oleh budakjalanan

http://tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=33913


BANGKOK – Lebih daripada satu perempat penduduk yang tinggal di Asia terpaksa memberi rasuah dalam urusan perkhidmatan awam sejak setahun lalu, kata sebuah pertubuhan pemantau semalam yang menggesa supaya gejala korupsi dihapuskan.

Laporan oleh Transparency International (TI) yang beribu pejabat di Berlin itu meninjau lebih 20,000 orang di 16 buah negara rantau Pasifik dari Pakistan hingga ke Australia.

Berdasarkan keputusan yang diperoleh, TI menyatakan, kira-kira 900 juta orang terpaksa memberi “duit kopi” sekurang-kurangnya sekali sejak 12 bulan lalu.

Kadar rasuah katanya, tertinggi di India dan Vietnam di mana dua pertiga responden mengaku terpaksa membayar sogokan untuk mendapatkan akses perkhidmatan awam seperti pendidikan dan penjagaan kesihatan.

Menurut TI, Jepun, Korea Selatan, Hong Kong dan Australia melaporkan kes rasuah paling rendah.

Kajian sama juga mendapati bahawa polis paling kerap meminta wang suapan dengan hampir satu pertiga responden yang berurusan dengan pegawai atau anggota polis sejak setahun lalu berkata, mereka terpaksa memberi sogokan.

Tambah TI, orang miskin paling teruk terjejas akibat gejala rasuah selepas 38 peratus responden mengaku mereka membayar wang suapan.

Walaupun golongan miskin lebih cenderung menjadi sasaran mendapatkan wang suapan di negara-negara seperti Thailand, India dan Pakistan, trend sebaliknya dilihat di Vietnam, Myanmar serta Kemboja.

“Kerajaan-kerajaan perlu me­lakukan lebih lagi untuk melaksanakan komitmen antirasuah mereka,” kata Pengerusi TI, Jose Ugaz dalam satu siaran akhbar.

“Rasuah bukannya jenayah kecil, ia merampas pendapatan, ia menghalang pendidikan, ia menyekat penjagaan kesihatan dan akhir sekali, ia boleh membunuh,” katanya. – AFP

Sumber TKO - 8-3-2017

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Wanita Indonesia Tidak Sedar Buah Pinggang Dicuri
Posted on Wednesday, March 01 @ 23:55:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu

http://tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=33791



SELAMA bertahun-tahun, media antarabangsa melaporkan tentang kes penderitaan fizikal dan mental yang ditanggung oleh pekerja asing dari negara miskin di Asia akibat penderaan yang dilakukan oleh majikan yang kaya di negara Asia Barat.


Tetapi dalam laporan tersebut, kes kecurian organ tidak pernah disebut.

Sehinggalah baru-baru ini, seorang wanita Indonesia tampil mendedahkan satu daripada buah pinggangnya telah diambil tanpa pengetahuannya kira-kira tiga tahun lalu ketika dia bekerja di Qatar.

Mangsa, Sri Rabitah dari Lombok Indonesia, mendakwa, pada Jun 2014, dia pergi ke agensi pekerjaan tempatan untuk mendapatkan kerja di Asia Barat.

Pada awalnya, wanita berusia 25 tahun itu diberitahu bahawa dia akan bekerja untuk sebuah keluarga di Abu Dhabi di Emiriyah Arab Bersatu (UAE).

Namun sebaliknya, dia dihantar bekerja dengan sebuah keluarga Palestin di Doha, Qatar.

Sebaik sahaja dia tiba, majikannya memberitahu kepada Sri Rabitah untuk melakukan pemeriksaan bagi memastikan dia tidak mempunyai penyakit berjangkit dan sihat bekerja.

Wanita muda itu tidak pernah menyangka permintaan majikannya akan melibatkan pembedahan untuk mengambil organnya.

Mengimbas kembali detik ngeri itu, Sri Rabitah berkata, dia berasa pelik apabila tiba di hospital pada hari ketiga bekerja.

Jelasnya, seorang doktor memberitahu dia kelihatan lemah dan perlu mengambil suntikan untuk memulihkan tenaga.

"Tanpa kebenaran, doktor itu menyuntik saya.

"Kenapa pemeriksaan perubatan memerlukan suntikan," katanya kepada akhbar tempatan Indonesia, Detik.

Rupa-rupanya suntikan itu merupakan ubat pelali dan Sri Rabitah mengingati detik-detik dia dibawa ke bilik pembedahan yang penuh dengan alatan bedah.

"Sebaik sedar, saya berasa sakit di bahagian belakang badan dan mendapati terdapat kesan parut kecil.

"Malah darah turut keluar ketika kencing, tetapi saya tidak tahu apa yang berlaku di hospital tersebut," ujarnya.











Sri Rabitah menunjukkan laporan doktor yang membuktikan buah pinggangnya dicuri. - Ihsan Kompas

Lebih buruk lagi, beberapa hari selepas kejadian tersebut, majikannya menghantar semula Sri Rabitah ke agensi pekerjaan atas alasan dia tidak sihat dan tidak cergas bekerja.

Dia kemudiannya dihantar ke majikan lain tetapi jatuh sakit beberapa kali sebelum dibawa pulang ke Indonesia.

Akhirnya segala misteri terbongkar apabila wanita itu melakukan pemeriksaan di Lombok selepas doktor memberitahu dia kehilangan satu daripada buah pinggangnya.

"Doktor memaklumkan buah pinggan saya hanya tinggal satu di bahagian kiri manakala organ di bahagian kanan digantinakan dengan sejenis tiub.

"Saya mahu kerajaan menyaman pelaku yang mencuri buah pinggang saya ini," katanya.

Sri Rabitah dijadualkan menjalani pembedahan untuk membuang tiub berkenaan pada 2 Mac dan wakil rakyat di kawasan itu telah menggesa kerajaan Indonesia mencari pihak yang bertanggungjawab untuk menanggung semua kos rawatan wanita malang tersebut.

Sumber TKO - 1-3-2017

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Bapa Tetak Anak 8 Tahun Hingga Mati Kerana Mulut Celupar
Posted on Monday, February 20 @ 19:01:37 MYT
Dilulus untuk paparan oleh AnisahOmar

http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=33669



INDONESIA: Seorang kanak-kanak berusia lapan tahun maut dalam keadaan tragis selepas ditetak oleh bapa kandungnya menggunakan sebilah parang dalam kejadian di Mataram, Indonesia pada Jumaat lalu.

Dalam kejadian jam 12.00 tengah hari itu, suspek, Ahmad Subhan, 48, bertindak menetak leher mangsa, Muhammad Albani, yang sedang tidur di ruang tamu mengakibatkan mangsa maut serta-merta.

Selepas menetak kanak-kanak malang itu, suspek memanggil isterinya yang sedang tidur di dalam bilik memaklumkan bahawa anak mereka sedang menangis, sebelum wanita itu terkejut melihat anaknya dalam keadaan berlumuran darah.

Bagaimanapun, kanak-kanak itu disahkan meninggal dunia akibat kecederaan teruk dibahagian leher.

Memetik laporan portal Indonesia, Jawapos.com, Ketua Pesuruhjaya Polis Cakranegara Haris Dinzah berkata, pihaknya telah bergegas ke lokasi dan menahan suspek.

Ketika ditahan, suspek tidak menunjukkan tanda-tanda mengalami masalah kesihatan mental, kata Haris.

Motif sebenar insiden tersebut masih disiasat. Namun, kata Haris, suspek mengakui menetak anaknya.

Katanya, suspek bertindak demikian kerana mendakwa berang dengan perangai anaknya yang sering mengeluarkan kata-kata kesat dan lucah, termasuk terhadap isterinya.

Tambah portal tersebut, suspek mengakui menyesal dengan perbuatannya, bagaimanapun mengaku berbuat demikian dalam keadaan sedar dan tidak dipengaruhi oleh ‘bisikan iblis'.
"Dia seorang anak yang nakal. Sering mengata ibunya.Dia juga bercakkap kasar dan meninggikan suara, sehingga saya malu dengan jiran,"

"Saya sakit hati, dia satu-satunya anak lelaki saya dan sayang sangat menyayanginya. Dia sering memaki saya dengan kata-kata kotor. Dia selalu berbuat demikian padahal dia masih kecil," kata suspek.
- mD

Sumber TKO - 20-2-2017

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wanita Melayu Pertama Bakal Jadi Presiden Singapura?
Posted on Saturday, February 11 @ 10:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh AbdullahOthman


http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=33552



SINGAPURA - Selepas 47 tahun, individu Melayu akhirnya bakal mengisi jawatan presiden republik itu susulan pindaan Rang Undang-undang Pilihan Raya Presiden selepas diluluskan Isnin lalu.

Uniknya, jika presiden pertama Singapura dipegang oleh Tun Yusof Ishak, seorang tokoh Melayu terkenal yang juga pengasas syarikat akhbar berpengaruh tempatan, Utusan Melayu, kali ini republik itu bakal melakar sejarah baharu.

Nama Speaker Parlimen, Halimah Yacob, kini mula disebut-sebut sebagai wanita pertama akan mengisi jawatan tertinggi republik itu malah dijangka menang mudah jika pilihan raya presiden berlangsung sekitar September ini.

Menjadi ahli perwakilan berkelompok kawasan (GRC) Marsiling-Yew Tee sejak 2001, wanita berusia 62 tahun itu pernah menjadi menteri Kabinet dari 2011 selama tiga tahun sebelum dilantik ke jawatan sekarang pada 2013.

Berbeza dengan Yusof yang dipilih sebagai gabenor Singapura pada 1959 sebelum menjadi presiden sulung republik itu selepas berpisah daripada Malaysia pada 1965 sehingga meninggal dunia pada 1970, kisah Halimah lebih unik.

Selain menjadi orang Melayu kedua mengisi jawatan Speaker Parlimen selepas Abdullah Tarmugi, bekas peguam dan graduan undang-undang Universiti Singapura itu pernah aktif dalam kongres kesatuan sekerja kebangsaan.

Ini berbeza latar belakang Yusof dalam bidang kewartawanan sebelum ‘terjun’ ke dunia politik kerana kebetulan peguam Utusan Melayu ketika itu, Lee Kuan Yew adalah rakannya sendiri sebelum menjadi perdana menteri.

Sebagai menghargai jasa allahyarham, potret Yusof kemudian diabadikan sebagai muka hadapan mata wang dolar Singapura selain dinamakan untuk institut kajian sains politik Asia tenggara dan sebuah masjid baharu di sini.
yusof
Presiden Singapura pertama, Tun Yusof Ishak
Nama Halimah bagaimanapun mula menjadi popular apabila Menteri di Pejabat Perdana Menteri, Chan Chun Sing dua kali tersasul merujuk beliau sebagai ‘Madam President’ daripada ungkapan kelaziman ‘Madam Speaker’.

Ia berlaku spontan secara tidak sengaja ketika membahaskan pindaan rang undang-undang pemilihan presiden itu pada 6 Februari lalu sehingga menjadi bahan tular dalam kalangan netizen media sosial di Singapura sendiri.

Singapura ketika ini sudah lima penggal tidak mempunyai presiden dari kalangan kaum Melayu dan keadaan itu mengundang perasaan ‘kecewa’ apabila etnik minoriti pribumi tersebut dikatakan berasa seperti dipinggirkan.

Pemerintah republik itu bagaimanapun cuba memperbetulkan situasi janggal itu dengan memenangi semula ‘hati’ mereka apabila mula melantik beberapa wakil GRC Melayu mengisi jawatan Kabinet selain pentadbiran awam.

Presiden sekarang, Tony Tan Keng Yam bakal tamat penggal perkhidmatan pada 31 Ogos dan pilihan raya jawatan itu kemungkinan diadakan pada bulan berikutnya berbanding kelaziman selepas Hari Kebangsaan pada 9 Ogos.

Pada November lalu, stesen penyiaran milik pemerintah, Channel NewsAsia menyiarkan dokumentari khas bertajuk ‘Singapore’s next president: A look at potential contenders’ dengan menampilkan banyak tokoh Melayu terkenal.

Selain Halimah, antara calon berpotensi lain ialah Abdullah, 72, sendiri kerana pengalaman luas beliau sebagai ahli GRC dari 1984 hingga 2011 di samping menjadi menteri Kabinet (1993 – 2002) dan speaker parlimen (2002 – 2011).

Turut ditonjolkan ialah dua menteri Kabinet, Yaacob Ibrahim dan Masagos Zulkifli, serta bekas ahli GRC, Zainul Abidin Rasheed dan Ketua Pegawai Eksekutif Bank of Singapore, Bahren Shaari. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

Sumber TKO - 11-2-2017

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




















Filipina dan kestabilan wilayah Islam Mindanao

Zaiem Al-Hilmee | .



http://www.harakahdaily.net.my/index.php/berita-utama/43176-filipina-dan-kestabilan-wilayah-islam-mindanao

Selatan Filipina atau Mindanao menjadi satu fokus dalam peta umat Islam di Asia Tenggara. Bumi yang pernah bergolak menyaksikan perlawanan umat Islam yang telah memakan korban kira-kira 150,000 umat Islam Mindanao semenjak perlawanan berkonflik dengan kerajaan Filipina dari zaman Presiden Ferdinand Marcos era 70-an.

Cetusan dari konflik ini, wujudnya gerakan pembebasan wilayah Mindanao yang memimpin rakyat wilayah tersebut iaitu Gerakan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) yang dipimpin oleh Prof Nur Misuari, pensyarah Universiti of Filipina dan pecahnya MNLF sehingga tertubuhnya Gerakan Pembebasan Islam Mindanao (MILF) yang dipimpin Hashim Salamat dan kini Dr Murad Ebrahim.

Setelah konflik yang berpanjangan, perjanjian demi perjanjian damai termasuklah perjanjian Tripoli hasil sokongan damai negara luar OIC termasuk Arab Saudi, Libya dan Malaysia memainkan peranan dalam mencari kestabilan di Selatan Filipina. Perjanjian komprehensif 1996 dan perjanjian damai pada tahun 2014 dengan Presiden Benigno Aquino III menjadi titik berharga antara kerajaan Filipina dan MILF untuk menamatkan dan memikirkan ke arah keamanan dalam wilayah tersebut yang kini dikenali sebagai wilayah Autonomi Muslim Mindanao (ARMM) yang dipimpin oleh seorang gabenor.

Wilayah autonomi Muslim Mindanao-ARMM yang memiliki 5 bahagian iaitu Basilan, Lanao De Sur, Maguindanao, Sulu dan Tawi-Tawi mempunyai populasi kira-kira 3 juta penduduk Islam. Sehingga kini, peranan Malaysia masih diperlukan sebagai pemantau dalam membantu kestabilan wilayah tersebut.

Presiden Filipina, Rodrigo Duterte yang baru memegang tampuk pemerintahan dilihat lebih terbuka kepada Muslim Mindanao kerana mempunyai hubungan lama dengan pimpinan MNLF, Nur Misuari. Kehadiran Nur Misuari dari kawasan persembunyiannya ke Istana Malacanang di Manila baru-baru ini akan memberi peluang cerah untuk digugurkan waran tangkap ke atasnya yang dikeluarkan oleh kerajaan Filipina dahulu.

Tambahan, Duterte yang agresif dalam hubungan luar semakin lantang menongkah arus terhadap US yang begitu mempengaruhi corak pentadbiran kerajaan Filipina sebelum ini. Buktinya, Filipina mula cenderung ke arah China dan Rusia memilih untuk membeli aset pertahanan dan latihan bersama dan mengkritik US yang disifatkan mencampuri urusan dalaman negara soal pembanterasan jenayah dadah. Ini sekaligus cubaan Filipina menamatkan pengaruh US ke atas negara tersebut.

Isu serantau dalam tuntutan Filipina ke atas Sabah dan pencerobohan negeri dari kalangan kumpulan Abu Sayyaf yang berpangkalan di Jolo dan sehingga kini hampir memperolehi RM30.3 juta hasil wang tebusan terhadap siri-siri penculikan kini dilihat dalam proses penyelesaian. Tindakan Filipina yang membenarkan Malaysia memasuki perairan dengan kerjasama angkatan pertahanan laut Filipina dan rancangan Filipina membuka pejabat konsulat Filipina di Sabah sebagai langkah komprehensif terhadap menjaga penduduk Muslim Mindanao yang bermastautin di Sabah dan ia adalah sebagai jaminan dalam memelihara hubungan diplomatik Malaysia-Filipina.

Tidak dinafikan, survival kehidupan umat Islam di Selatan Filipina kini lebih baik setelah misi perdamaian dijalankan dan ia menjadi suatu titik tolak selagi adanya toleransi bersama antara Manila-Mindanao, wilayah Selatan Filipina yang pernah menjadi pusat pemerintahan kesultanan Islam Sulu suatu masa dahulu akan mengecapi keamanan berpanjangan. (ulamasedunia.org)

Sumber HD - 11-11-2016

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Rusuhan di Jakarta: Widodo tangguh ke Australia
Posted on Sunday, November 06 @ 11:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah


http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=32257



Polis Indonesia menahan 10 orang yang didakwa telah menghasut keganasan pada perhimpunan besar-besaran bagi mendesak tindakan diambil ke atas Datuk Bandar Jakarta yang dituduh menghina Islam.
Keganasan yang berlaku di Jakarta itu menyebabkan Presiden Joko Widodo menangguhkan lawatannya ke Australia pada hari ini.

Widodo telah menghadapi kritikan kerana gagal untuk mengekang kumpulan pencetus perhimpunan yang telah berjanji untuk membawa berpuluh-puluh ribu orang menyertai protes itu.
Protes itu berlangsung sejak semalam.

Pada sidang media selepas tengah malam semalam, Widodo menunding jari kepada "pelakon politik" kerana menyemarakkan kemarahan terhadap Basuki Tjahaja Purnama, yang sebelum ini menawarkan diri untuk pemilihan semula pada bulan Februari datang.

Beliau bakal bersaing dengan dua calon Islam untuk menerajui jawatan itu.

Widodo merancang untuk mengunjungi Australis selama dua hari mulai esok bagi meningkatkan hubungan dua hala termasuk fokus kepada ekonomi dan kerjasama maritim.

"Melihat keadaan semasa, Presiden Indonesia perlu berada di sini. Presiden Joko Widodo memutuskan untuk menangguhkan jadualnya ke Australia," menurut kenyataan daripada pejabatnya.


Seorang disahkan mati dan lebih 100 orang dipercayai cedera akibat keganasan itu dan kebanyakan pegawai polis. - MalaysiaGazette

Sumber TKO - 6-11-2016

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Demonstrasi Menuntut ‘Ahok’ DiPenjarakan; Seorang Terbunuh, Tujuh Cedera

Seorang terbunuh apabila polis Indonesia melepaskan gas pemedih mata dan menembak meriam air untuk menyuraikan berpuluh ribu penunjuk perasaan yang berhimpun menuntut peletakan jawatan Gabenor Kristian Jakarta kerana didakwa menghina al-Quran.

Jurucakap polis Jakarta Awi Setiyono berkata, sekurang-kurangnya tujuh orang yang lain cedera dalam pertempuran antara penunjuk perasaan dan polis.


Seorang warga emas meninggal dunia, mungkin daripada kesan gas pemedih mata, kata Setiyono, sambil menambah empat orang awam dan tiga anggota polis cedera.

Mereka juga menggesa Gabenor Jakarta Basuki Tjahaja Purnama didakwa kerana penghinaan terhadap agama Islam.

Lautan penunjuk perasaan memakai jubah putih, mengambil jalan-jalan utama dalam penentangan mereka tehahad Basuki yang digelar sebagai ‘Ahok’ (Gambar kiri)

Menurut laporan televisyen tempatan, polis Indonesia melepaskan gas pemedih mata untuk menyuraikan penunjuk perasaan berhampiran istana presiden.


Sesetengah penunjuk perasaan menunjukkan kemarahan dengan membaling botol plastik kepada pegawai polis yang telah membentuk benteng halangan.

“Dia bukan Islam tetapi ia menindas al-Quran,” penunjuk perasaan Muhammad Said memberitahu agensi berita Reuters. “Adakah tidak merujuk kepada apa-apa dalam al-Quran, terutamanya mentafsir secara salah … Saya menyeru kepada Allah untuk penjara dia.”

Ahok dilaporkan telah berkata, pihak lawannya telah membohongi orang ramai dengan dengan menggunakan ayat al-Quran dari surah al-Maidah, ayat 51.
Firmah Allah Ta’ala pada surah itu yang bermaksud;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ

“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi auliya bagimu; sebahagian mereka adalah auliya bagi sebahagian yang lain. Barang siapa di antara kamu mengambil mereka menjadi auliya, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang lalim.


Lawannya telah menggunakan ayat tersebut dalam kempen pemilihan lalu.

Sedang Ahok ketika berucap saat kunjungan kerja ke Kepulauan Seribu beberapa minggu lalu berkata, orang ramai telah dibohongi oleh pemimpin yang menjadi lawannya dengan menggunakan surah tersebut supaya tidak mengundi beliau.

Sumber BO - 5-11-2016

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Seorang Sahaja Menghina Islam Di Indonasia... Malaysia Bagaimana?
Posted on Saturday, November 05 @ 11:49:33 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=32242

Video1 -  https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ccQGM3G04XY

Polis di Jakarta, Indonesia melepaskan gas pemedih mata dan meriam air untuk menyuraikan penunjuk perasaan umat Islam pada hari Jumaat. Berpuluh-puluh ribu telah bangkit untuk menuntut peletakan jawatan Gabenor Kristian Jakarta yang telah menghina Al-Quran.

Di Malaysia penghinaan kepada Islam berluasa tanpa sebarang bantahan, malah ada parti politik mendakwa parti Islam tetapi bersama dengan kapir menghina undang-undang Islam sendiri.

Video 2 -

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=S4svgT5kX8o




Kredit

Datuk Bandar Filipina, Sembilan Pengawal Peribadi Mati Ditembak
Posted on Saturday, October 29 @ 22:55:35 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah


http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=32169



KIPADAWAN: Tersenarai antara pegawai kanan kerajaan yang terlibat dalam pengedaran dadah, akhirnya seorang datuk bandar mati ditembak pasukan khas polis Filipina.
Datuk Bandar Saudi Ampatuan, Samsudin Dimaukom adalah antara suspek yang disenaraikan Presiden Rodrigo Duterte kerana terlibat dalam kegiatan itu.

Turut terkorban dalam operasi itu adalah sembilan pengawal peribadi datuk bandar di selatan Filipina itu.

AFP melaporkan, jurucakap polis, Superintendan Romeo Galgo, berkata Samsudin dan pengawal peribadinya melepaskan tembakan terhadap pasukan polis anti dadah yang menahan kenderaan mereka di sekatan jalan raya di Makilala, 950 kilometer di selatan Manila selepas disyaki membawa dadah.

Menurutnya, polis membalas tembakan dan membunuh semua mereka dalam kenderaan itu.
“Mereka bersenjata lengkap dan ia adalah operasi membanteras dadah yang sah,” katanya.
Menurut AP, operasi itu dilancarkan selepas polis mendapat maklumat kumpulan Samsudin merancang membawa sejumlah besar dadah jenis methamphetamine atau syabu dari  Davao ke Saudi Ampatuan.

Ogos lalu, Duterte berkata, Samsudin adalah seorang daripada 150 pegawai kanan kerajaan, termasuk hakim serta polis yang dikenal pasti terbabit dalam sindiket dadah dan mengarahkan mereka menyerah diri.

Datuk bandar itu menafikan dia terbabit dengan pengedaran dadah malah memberitahu media turut berjuang memerangi dadah dan menyokong Duterte.


Sumber TKO -29-10-2016

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Puteri Maha Chakri Sirindhorn Juga Disebut Untuk Menjadi Raja Thailand
Posted on Thursday, October 27 @ 10:20:26 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah


http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=32149



KEMANGKATAN Raja Bhumibol Adulyadej pada 13 Oktober lalu, meninggalkan kesan yang mendalam terhadap rakyat Thailand.

Warganegara Gajah Putih yang berkumpul di hospital di mana tempat raja mereka mangkat menangis dan pilu tatkala mendengar perkhabaran berita itu, hinggakan kerajaan Thailand menetapkan tempoh masa berkabung selama setahun.

"Tuanku mangkat dalam keadaan tenang di Hospital Siriraj,"jelas kenyataan istana Thailand, petik laporan Channel News Asia.

Bagi rakyat Thailand, Raja Bhumibol 88, adalah segalanya. Dialah sosok yang berjaya menyatukan Thailand tatkala zaman peralihan kuasa daripada  perdana menteri kepada kudeta tentera.

Bhumibol pernah menegur Perdana Menteri Thaksin Shinawatra yang autokratik, baginda juga pernah memanggil pemimpin  tentera pada 1992 untuk diadakan pilihan raya pada tahun tersebut, dilaporkan dua orang jeneral tentera yang dipanggilnya, menghadap dalam keadaan berlutut.

Bhumibol atau Raja Rama IX dimahkotakan menjadi raja pada tahun 1946 dan mula menaiki takhta pada tahun 1950, ketika itu usianya baharu menjengah 19 tahun, dari awal pemerintahannya baginda telah mendapat tempat dihati rakyatnya kerana sikap kesederhanaannya dan keprihatinan pada rakyat.

Raja Bhumibol dan Ratu Sirikit menggunakan kekayaan kerajaan untuk membangunkan sekolah dan kemudahan umum yang lain, baginda mencintai petani dan begitu juga petani.

Sekiranya baginda tidak memakai busana diraja, baginda akan membawa kamera yang dikalungkan di lehernya. Bhumibol memang seorang pencinta fotografi.

Di Thailand, gambar Raja Bhumibol dan Ratu Sirikit ada di mana-mana. Bahkan sebelum sebuah filem ditayangkan di panggung wayang gambar baginda akan ditayangkan ketika mana lagu kebangsaan dimainkan bersama.

Bhumibol memerintah selama 70 tahun dan merupakan raja yang paling lama berkhidmat di dunia ini.

Sementara itu, pewarisnya Putera Mahkota Maha Vajiralongkorn 64, di ibaratkan seperti langit dan bumi jika dibandingkan dengan Bhumibol, Jika ayahnya sederhana, Vajiralongkorn dikenali dengan jolokan suka hidup mewah dan suka berpesta, Bhumibol mengahwini seorang wanita seumur hidupnya sementara Vajiralongkorn sudah tiga kali bercerai.

Vajiralongkorn yang lahir pada 1952, merupakan lulusan Royal Military College di Australia.Baginda merupakan seorang juruterbang tentera.

Pada Tahun 2014, video pesta Vajiralongkorn telah menjadi viral dan membuatkan keluarga diraja Thailand malu, dan pada bulan Julai 2016 lalu, Vajiralongkorn kembali mencuri perhatian seluruh dunia.

Seorang jurugambar memotret gambar baginda dalam keadaan yang memalukan tatkala baginda berada di Jerman.

Akibat penyebaran  foto itu, polis telah menggeledah rumah seorang wanita bernama Noppawan di Bangkok. Noppawan adalah isteri kepada Andrew MacGregor Marshall, seorang wartawan berasal dari Britain. Sebelumnya Marshall menyiarkan gambar  memalukan Vajiralongkorn itu di akaun media sosial miliknya.

Menurut Perlembagaan Thailand, penghinaan pada keluarga diraja Thailand akan dikenakan hukuman penjara selama 15 tahun, dalam kes ini Noppawan akhirnya dibebaskan selepas di soal selidik selama lapan jam.

Rakyat Thailand sebenarnya lebih mengharapkan puteri raja, Maha Chakri Sirindhorn, untuk meneruskan dinasti pemerintahan, menurut perlembagaan Thailand wanita juga dibolehkan untuk menduduki takhta pemerintahan.

Puteri Sirindhorn lebih mirip ayahnya Bhumipol yang gemar melakukan kerja sosial dan menemui masyarakat.

Namun sekiranya pemerintahan tentera kini mendukung Vajiralongkorn untuk berkuasa. Harapan rakyat Thailand agar Puteri Sirindhorn menaiki takhta mungkin tidak akan berlaku.

Kini hanya masa yang menentukan, buat masa ini Vajiralongkorn masih tidak mahu menaiki takhta dan mahu masa untuk sama-sama berkabung dengan rakyat Thailand selepas kematian bapanya
Dan orang kepercayaan mendiang Raja Bhumibol Adulyadej, Prem Tinsulanonda diangkat menjadi  pemangku raja untuk menguruskan tahkta itu, menggantikan buat sementara waktu putera mahkota dan pewaris takhta, Maha Vajiralongkorn.


  Bagaimanapun, tidak dapat dipastikan selama mana Prem, 96, bekas panglima tentera dan perdana menteri itu akan memangku jawatan berkenaan.

Sumber TKO - 27-10-2016

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

Filipina Isytihar ‘Berpisah’ Dengan Amerika Syarikat

Presiden Filipina Rodrigo Duterte telah mengisytiharkan negaranya ‘berpisah’ dengan sekutu lamanya, Amerika Syarikat.

Beliau berkata demikian semasa lawatan ke Beijing, dengan alasan bagi mengimbangi semula diplomasi negaranya terhadap China.


“Saya mengumumkan pemisahan saya dari Amerika Syarikat, kedua-dua dalam tentera tetapi ekonomi juga,” Duterte mengumumkan pada mesyuarat antara ahli perniagaan Filipina dan Cina di ibu negara China itu.

Sebelum itu, Duterte disambut rakan sejawatannya Xi Jinping di Dewan Besar Rakyat di Dataran Tiananmen pada Khamis.

Kedua-dua juga berjanji untuk meningkatkan kepercayaan dan persahabatan dan meredakan pertikaian maritim di Laut China Selatan.

Duterte mendakan lawatan empat hari ke China dilihat sebagai mengesahkan beralihnya dasar negara Filipina daripada menjadi penyokong Washington kepada Beijing yang semakin berpengaruh dengan perkembangan ekonomi.


Kedua-dua pemimpin mengadakan rundingan rasmi dan menyelia majlis penandatanganan 13 perjanjian dua hala, kata Cina jurucakap Kementerian Luar Hua Chunying.

Manakala Setiausaha Perdagangan Filipina Ramon Lopez berkata, negara dan China beliau akan menandatangani $ 13.5bn dalam urus niaga minggu ini.

Filipina juga, menurut pejabat komunikasi Presiden berkata, mendapat lebih daripada $ 9bn pinjaman berfaedah rendah untuk negara itu dengan kira-kira satu pertiga daripada yang datang dari bank-bank swasta China.

Kira-kira $ 15m daripada pinjaman itu akan disalurkan kepada program-program pemulihan dadah di Filipina.

Lawatan Duterte juga adalah “sangat penting” dan disifatkan “kemenangan diplomatik” untuk China, dengan Filipina bersetuju untuk meneruskan perbincangan dua hala selepas tahun berkonfrontasi.


Penganalisis politik, Richard Javad Heydarian berkata, dengan mengisytiharkan pakatan yang kuat dengan China, Duterte akan mengalihkan kecenderungan rakyat Filipina terhadap Amerika Syarikat.

Beliau juga berkata tentera Filipina adalah “sangat terdedah terhadap Amerika Syarikat, manakala sangat kritikal ke arah China”.

Sejak tahun 1951, Filipina telah mengekalkan perjanjian pertahanan dengan Amerika Syarikat, yang berikrar bahawa kedua-dua negara akan mempertahankan edudukan masing-masing dalam kes serangan bersenjata.

Sumber BO - 21-10-2016

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Gaya Hidup Serba Sederhana Jokowi, Patut Menjadi Contoh Najib
Posted on Thursday, October 20 @ 19:45:13 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah


http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=32086



JAKARTA - Gaya hidup pemimpin Indonesia, Joko Widodo (Jokowi) memang menarik.Bukan sahaja cara dia memerintah negaranya, tetapi juga cara dia memilih untuk menjalani kehidupan seharian, tidak ubah seperti rakyat biasa.


Yang terbaru dapat dilihat ialah kehadirannya di sebuah pusat beli-belah di Manado malam Selasa lalu.

Kemunculannya dengan kemeja lengan panjang putih dan seluar hitam di pusat beli-belah itu memeranjatkan orang ramai.


Dia memasuki pusat itu dan seperti orang kebanyakan. Tetapi kerana dia presiden, sudah pasti kehadirannya menjadikan suasana di situ heboh.

Ramai yang cuba bersalaman, menyebabkan Jokowi terpaksa berjalan perlahan, menyapa dan memenuhi permintaan untuk bergambar.

Kehadirannya bukan sekadar untuk bersiar-siar, tetapi Jokowi memang mencari sesuatu di pusat beli-belah itu.

Dia masuk ke sebuah kedai kasut yang di luarnya terlekat tawaran diskaun 20 peratus.

Di dalam, dia memilih sepatu yang dijual dengan harga antara 150,000 rupiah (RM50) dan 250,000 rupiah (RM65).
Selepas mencuba sepasang dan didapati sesuai, Jokowi membayar harga itu dan membawanya pulang.

“Beli sepatu ini kerana ada diskaun,” kata pemimpin Indonesia itu bersahaja.


Dia meninggalkan pusat beli-belah itu kira-kira sejam kemudian dengan membawa sendiri bungkusan kasutnya.

Menerusi akaun Twitternya, @Jokowi, Presiden Indonesia itu berkata, dia gembira kerana dapat membeli kasut buatan tempatan. – Agensi/myMetro Online

Sumber TKO - 20-10-2016

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Jakarta’s Eulogized Christian Governor: A Hero That He Wasn’t


By – Gilang Adi Nugraha- Indonesia

The election of Sadiq Khan as the new Mayor of London creates a lot of sensation, not least because he is the first Muslim Mayor of the largest city in Europe and the first Muslim to hold mayoral post in a major western city. People cite Londoner’s willingness to choose a foreign-origin Muslim as a ‘fruit’ of western democratic values and globalization success. Overnight, Khan’s story becomes a legend, elevating him into a near hero status. Elsewhere in Indonesia, people get what they perceived as a similar comparison.

Basuki Tjahaja Purnama or famously known as ‘Ahok’, the incumbent governor of Jakarta— the capital of the largest Muslim nation in the world — also come from ethnic and religious minority background. Hail from Bangka’s Chinese community and a Christian, his ascendance to Jakarta governorate seat seen as a hero story, not least because Muslim-majority Jakarta (around 85 % of Jakartans are Muslims) can accept him as their leader. And indeed,

When Jokowi took a temporary leave from his post as Jakarta governor to run for President, Basuki became the acting Governor of Jakarta from 1 June 2014.

Following Jokowi’s victory, he succeeded him as governor and was sworn into office on 18 November 2014. Basuki is the second Jakarta governor with Chinese ancestry, and also the second Christian governor of Jakarta.

The mandate he and his running mate Jokowi received was around 53.8 % in the second round, a reasonable majority vote if we look at Indonesian electoral context. He also has a reputation as a political jumper, changing parties from Partai Matahari Bangsa into Partai GOLKAR, then step into GERINDRA and currently, although claiming to be independent, in effect a member of the ruling PDI-Perjuangan.

One is justified to wonder what is his real motivation or ideology. It’s certainly different from Sadiq Khan, who received direct personal mandate whose in second round or preferential votes receives more than 55 % of it and clearly recorded as a lifetime member of Labour Party.


Some time back the opinion polls showed that more than half of Jakartans -majority of whom are Muslims- said they would vote for him. This is mainly because Ahok did bring some improvements, particularly on city cleaning and services at various local government institutions. Yet, now his approval rating has lying low, with all latest polls showed supports toward him stagnated between 30-38 %. What caused this to happen? Ahok’s apparent lack of consistency, even with standard of a politician, also proves as a symptom of his problematic character.

During his governance of Jakarta, he demolished a lot of legitimate neighbourhoods even though when he is claiming to be on the side of poor people. While demolition of illegal neighbourhoods who sprung up on the sides of rivers or railways may be justified, his actions later on proven to be done to make ways for developers to build new malls and apartments, and those apartments had no place for the displaced people, people who actually has legitimate land ownership certificate, paying taxes and has apply to the court for to obtained order of demolition cancelation (they obtained it).

Ahok’s reaction was quite astounding, yelling obscenity words on live TV and interviews and carries out the demolition process. He originally portrayed as a ‘tough-guy, tell it like it is’ man. Many times he recorded as yelling towards innocent women and angrily responds with improper word at slight criticism or questions. Sadiq Khan, son of an immigrant, is tough. but wasn’t and never being a bully.

At first, his rudeness seen as an evidence of independencies, independent from any pressure or covet interest.

He also often bragging about how he is one of few clean people in Jakarta’s governance, a thing that contradicted later when it was founded that he has mismanaged the extension project of local government-owned Sumber Waras Hospital, creating around 200 billion rupiah worth of kerugian Negara (losses incurred by the state) or around 20 million USD.

Even though authorities yet to indict him on that matter, many independent institutions and researchers pointed to his family and conglomerates connection that received ‘advantages’ from the project. Another big project that according to Tempo media and other investigations proves to be blunder for him is Jakarta’s beach reclamation project, an effort to build dozens of islands off Jakarta coast, in similarity with the project in Dubai.

After receiving files from various civil society reports, State Court has decided that the project is against the law and therefore should be halted, and the Court also found Ahok administration as prime side to be held accountable for the mistakes, despite his objection who claimed it is merely continuation of previous administration’s actions. The cases of clashes between local government apparatus and local people also often repeated during this reclamation problem. Had these things happened in London, perhaps Sadiq would already being compared with Vladimir Putin or the Ayatollah Kahmenei.


These problems arise barely one and half year after took the governor office charge, likely contributes to his descends on the people. But one other problem may prove to be his fatal problem, and being nail in the coffin for any comparison between him and Sadiq Khan.

His attitude toward Islam and muslims.

Sadiq Khan is known as a unifying hero, replacing the heyday of Boris Johnson. The case with Ahok is different, to say the least. He, in cooperation with Metropolitan Police Authority, have banned or at least try to obstruct many Muslim celebration in public places from Eid al Qurban who once proposed to only be allowed to performed in 3 locations as opposed to currently performed in hundreds of near-mosque locations throughout Jakarta with the reason of public health (surprisingly, no recorded outbreak of diseases or reported potential virus spreading), banning Islamic

congregation group from holding Dzikr congregations in Lapangan Monas –Indonesia’s largest and most symbolic square- citing secularism and security reasons (yet he allowed Easter celebration to be held there), to discourage and try to implement a ban on Eid celebration convoys, citing traffic reason (although he has yet to say anything on New Year celebration convoys, which are more crowded). Last but not least, he call mainstream Qur’anic (Al-Maidah:51) interpretation on non-Muslim leadership as “deceiving” .

This would later on described by Indonesian Council of Ulema as “an insult against Islam and Ulema”. Even Chinese minority figure such as Jaya Suprana admitted that Ahok have crossed the boundary.

Many Muslims and non Muslims alike think that how a representatives in a majority Muslim metro of the most populous Muslim country can hurt the feeling of the electorates. They now compare their Christian governor to London’s first Muslim mayor and how respectful he is for the majority Christian Londoners along with other minority groups.

These tribulations may cost Ahok dearly in his 2017 election bid, since latest trends of opinion polls have shown that only 30-38 % Jakartans willing to vote for him, Most of the people who elected him deputy-governor in last election are in no mood to vote for him again. Ahok will compete against the former education minister Anies Baswedan and surprise late entry Agus Harimurti Yudhoyono, a one-time army major and the son of the former president Susilo Bambang Yudhoyono.

Some psephologists believe that half of that figure, or around 15 % of electorates are from ethnic Chinese and religious minorities voting bloc, that seems to continuously see Ahok as their “champion” and still stand solid behind him. Thus He must know that he needs to win back considerable Muslim votes to stay in the electoral fight; if not he might even fail to go through second round, if his support level eventually fell below 30 %. One thing for sure; Ahok, you’re no Sadiq Khan.

Sumber BO - 17-10-2016

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tangkapan Sewenang-wenangnya’ Polis Bangkok Dikecam

Pertubuhan Islam Thailand mengecam satu siri ‘tangkapan sewenang-wenangnya’ baru-baru ini, ke atas para belia berasal dai wilayah selatan yang bergolak, oleh polis Bangkok.

Media tempatan melaporkan, operasi tersebut dibuat selepas maklumat tentang plot untuk meeletupkan bom muncul pada awal bulan ini.

Presiden Persekutuan Pelajar Patani (PerMAS), yang mewakili golongaan muda Melayu Islam Thai melahirkan kebimbangan mereka tentang ‘konteks dan masa serbuan seperti yang boleh menimbulkan pelanggaran hak asasi manusia’.

“Dalam keadaan politik yang rapuh, kita bimbang bahawa Bangkok akan menggunakan kita, rakyat (wilayah) Pattani, sebagai kambing hitam dan bidak dalam permainan perbalahan politik mereka,” kata Arfin Soh memberitahu akhbar Bangkok Post.


“Kami menggesa masyarakat antarabangsa untuk memberi perhatian kepada isu ini,” katanya.

Sejak Isnin lalu, polis memberi amaran mengenai rancangan pengeboman yang didakwa dirancang untuk akhir pada Oktober depan.

Seramai 48 pelajar Islam dan para belia selatan Thai telah di tahan di beberapa lokasi di ibu negaranya.

Daripada jumlah itu, 25 telah dibebaskan tanpa caj manakala selebihnya ditahan sama ada dalam penjara atau di kemudahan tentera.

Empat daripada mereka telah dituduh memiliki daun ‘Krathom’, bahan ketagihan diharamkan di Thailand, sebagaimana dilaporkan pada laman web berita Prachatai, hari Khamis.

Prachatai juga memetik salah seorang pelajar yang dikeluarkan sebagai berkata, bahawa pegawai polis tidak tahu nama-nama pelajar yang mereka tangkap.

Pattani, Yala dan Narathiwat adalah tiga wilayah selatan Thailand terdapat kira-kira 80 peratus daripada penduduk terdiri daripada etnik Melayu Islam.

Pemberontakan menentang kerajaan pusat telah dilancarkan di rantau ini selama beberapa dekad.
Sejak keganasan meningkat pada tahun 2004, kira-kira 7,000 orang – orang Islam dan Buddha – telah terbunuh dan 11,000 cedera.


Pada 12 Oktober 2004, unit-unit tentera Thai melepaskan tembakan ke atas penunjuk perasaan aman, membunuh tujuh orang di Tak Bai, Narathiwat

Serbuan telah dijalankan di Bangkok sejak minggu lalu selepas maklumat risikan muncul awal bulan ini didakwa kononnya ada pihak merancang untuk meledakkan bom sempena menandakan ulang tahun ke-12 pembunuhan beramai-ramai berpuluh-puluh orang Melayu Islam.

Pada 12 Oktober 2004, unit-unit tentera Thai melepaskan tembakan ke atas penunjuk perasaan aman, membunuh tujuh di Tak Bai, wilayah Narathiwat.

Beratus-ratus penduduk kampung telah ditangkap dan dimasukkan ke dalam trak untuk dihantar ke sebuah kem tentera di negara jiran Pattani.

Dalam keadaan sesak, 78 lagi meninggal dunia akibat kelemasan semasa dalam perjalanan.

Tindakan membuat tangkapan sewenang-wenangnya ke atas suspek Melayu Islam telah dianggap rutin di selatan sejak 2004, namun jarang berlaku di ibu negara, Bangkok.

Hakim Japantikor, seorang Muslim pembela hak asasi manusia selatan, memberitahu Bangkok Post pada hari Ahad, “kita telah melihat satu corak penangkapan sewenang-wenangnya sering ke selatan

… Kami kini tertanya-tanya jika ini akan menjadi satu amalan biasa di ibu negara atau tidak.”

Sumber BO - 17-10-2016

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jen Prem Tinsulanonda Memangku Raja Thailand Sementara Waktu
Posted on Saturday, October 15 @ 20:45:23 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu


http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=32045



BANGKOK - THAILAND. Presiden Majlis Privi, Jeneral Prem Tinsulanonda dinamakan sebagai pemangku raja sementara berikutan permohonan Putera Mahkota Maha Vajiralongkorn supaya diberi sedikit masa sebelum baginda menaiki takhta.    

Pemilihan Prem, yang juga Perdana Menteri Thailand dari 1980 hingga 1988, disahkan oleh Timbalan Perdana Menteri Wissanu Krea-ngam dalam wawancara menerusi televisyen lewat malam tadi.

Wissanu yang bertanggungjawab berkaitan hal ehwal perundangan dalam kerajaan, mengesahkan perkara itu selepas Naib Presiden Parlimen Thailand (NLA) Pornsak Porjit memberitahu media tempatan tentang pelantikan Prem semalam.

Prem, 96, yang juga bekas Panglima Tentera Thailand, dilantik menganggotai majlis yang berkuasa penuh itu pada 1988.

Pada Khamis malam, beberapa jam selepas pengumuman rasmi kemangkatan Raja Bhumibol Adulyadej, Perdana Menteri Jen Prayut Chan-o-chan memberitahu media bahawa Putera Mahkota meminta diberi sedikit masa sebelum baginda menaiki takhta.

Beliau berkata, Maha Vajiralongkorn, 64, yang dimasyhurkan sebagai pewaris takhta sejak 1972 ketika berusia 20 tahun, mahu berkabung bersama-sama rakyat Thailand atas kemangkatan ayahanda baginda.

Menurut perlembagaan Thai, Kabinet akan mengemukakan nama pewaris takhta kepada NLA sebelum parlimen mempersilakan baginda menaiki takhta untuk menjadi Raja Thailand yang berikutnya.

Raja yang paling lama menduduki takhta itu mangkat pada 3.52 petang di Siriraj Hospital selepas kesihatannya merosot sejak beberapa tahun lepas.

Raja Bhumibol berusia 89 tahun, menurut Biro Kerabat Diraja Thailand. - Bernama

Sumber TKO - 15-10-2016

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ribuan berdemo minta Gabenor Jakarta dipecat
Posted on Saturday, October 15 @ 13:24:35 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah


http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=32036&mode=thread&order=0&thold=0



JAKARTA - INDONESIA. Ribuan umat Islam di Jakarta, berkumpul di ibu kota berkenaan bagi menyertai himpunan tunjuk perasaan untuk menuntut gabenor mereka, Basuki Tjahaja Purnama (Ahok) dipecat kerana dikatakan menghina Islam.

Memetik laporan Reuters, umat Islam berkumpul di pekarangan Masjid Istiqlal, Jakarta dan mula berarak, selepas selesai solat Jumaat semalam dengan rata-rata membawa sepanduk yang bertulis 'pencaci mesti dihukum'.

Terdahulu pada 27 September lalu, Ahok dalam satu ucapannya memetik sebuah ayat al-Quran dan menggunakan ayat suci itu dalam konotasi yang salah, untuk menyerang pesaingnya menjelang pemilihan semula gabenor Jakarta pada Februari ini.

Ahok dipetik sebagai berkata, ramai diantara mereka telah 'ditipu' oleh pesaingnya yang menggunakan ayat al-Quran untuk menghalang mereka daripada mengundi seorang yang bukan beragama Islam 'anda sedang tertipu'," katanya.

Dalam pada itu, menurut Ketua Dewan Syura Pengerak Pembela Islam (FPI), Kyai Jafar Shodiq dalam tunjuk perasaan semalam, umat Islam terkesan dengan kenyataan Ahok tersebut.
"Seluruh umat Islam yang meyakini kitab suci al-Quran, harus terkesan dengan penodaan yang dilakukan oleh Ahok," ujarnya.

Susulan daripada tunjuk perasaan itu, beratus-ratus polis dan tentera di tempatkan disekitar bangunan dewan bandar raya untuk memastikan penunjuk perasaan dalam keadaan terkawal.

Sumber TKO - 15-10-2016

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Raja Thailand Mangkat
Posted on Thursday, October 13 @ 22:36:49 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu


http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=32013


BANGKOK: Raja Thailand iaitu Raja Bhumibol Adulyadej, mangkat di Hospital Siriraj di sini kira-kira pukul 3.52 petang Khamis, seperti disahkan pihak istana.

Bhumibol, raja yang paling lama berkhidmat di dunia meninggal dunia pada usia 88 tahun.

Baginda mengalami masalah berkaitan buah pinggang dan bernafas menggunakan alat bantuan pernafasan.

"Walaupun pasukan doktor berusaha merawat baginda dan memberi rawatan terbaik, keadaan baginda semakin teruk,” kata jurucakap istana dalam satu kenyataan.

Semua stesen televisyen Thailand mula menyiarkan gambar-gambar hitam dan putih raja mereka sebelum penyampai berita secara rasmi membacakan kenyataan istana.

Kemangkatan Bhumipol itu membawa kepada tempoh berkabung selama setahun, mengakhiri tujuh dekad pemerintahan.

Kebanyakan rakyat Thailand meletakkan Bhumibol  sebagai cahaya yang membimbing ketika melalui waktu kegawatan politik, rampasan kuasa dan rusuhan ganas.

Anak lelaki baginda berusia 64 tahun, Putera Mahkota Maha Vajiralongkorn, dinamakan sebagai pengganti. -AFP
Sumber TKO - 13-10-2016

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Duterte Cabar AS, CIA Menjatuhkan Beliau

Presiden Filipina Rodrigo Duterte pada Jumaat mencabar Amerika Syarikat dan agensi perisikannya CIA untuk menggulingkan beliau, sekiranya negara tersebut berani.

Cabaran itu berikutan, kritikan pihak Barat yang melabel beliau sebagai penjenayah perang kerana berikrar melakukan lebih banyak pembunuhan, dalam kempennya memerangi dadah.


Tetapi beliau menegaskan beliau tidak takut, tidak akan berhenti dan akan meneruskan yang membunuh bahawa purata lebih daripada 33 orang sehari.

“kamu mahu menggulingkan saya? Kamu mahu menggunakan CIA? Teruskan,” kata Duterte pada satu ucapan di bandar selatan Davao, merujuk kepada Agensi Perisikan Pusat, dalam kempennya terhadap Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama serta pengkritik lain.

Bulan lepas Duterte menuduh CIA berkomplot untuk membunuhnya, tetapi tidak memberi sebarang butiran.

Pada hari Jumaat yang sama beliau merujuk kepada kolumnis akhbar tempatan yang memberi amaran bahawa pergerakan “Kuasa Rakyat” boleh dibentuk untuk mencuba dan menjatuhkan beliau, menggunakan istilah yang dicipta untuk revolusi yang menggulingkan diktator Ferdinand Marcos pada tahun 1986.

“Jadilah tetamu saya. Saya tidak peduli,” katanya.

“Saya akan digulingkan? Tak apa. (Kalau demikian) ia adalah sebahagian daripada takdir saya, membawa banyak perkara. Jika aku mati, itu sebahagian daripada takdir saya……seorang Presiden dibunuh.”tambahnya.


Duterte dipilih menjadi Presiden setelah menang dalam kempen pilihan raya tahun ini kerana, terutamanya ikrar beliau untuk membasmi penyalahgunaan dadah dengan membunuh ribuan orang.

Sejak memegang jawatan itu pada 30 Jun, polis telah membunuh 1,523 orang dan 1,838 yang lain telah mati dalam keadaan yang tidak dapat dijelaskan, menurut perangkaan rasmi.

Satu tinjauan yang dikeluarkan minggu ini menunjukkan rakyat Filipina overwhelmingly diluluskan Duterte 100 hari pertama sebagai presiden.

Kumpulan hak asasi memberi amaran pembunuhan luar undang-undang itu kini berada di luar kawalan, dengan mangsa yang ditembak di kalangan penagih dadah, pengedar, penjenayah kecil dan penentang orang yang berkuasa.

Duterte menegaskan polis hanya membunuh untuk mempertahankan diri dan kematian yang tidak dapat dijelaskan adalah disebabkan oleh kumpulan-kumpulan pengedar dadah berperang antara satu sama lain.

Duterte mencetuskan kebimbangan antarabangsa pada minggu lalu apabila beliau berkata beliau “gembira untuk menyembelih” tiga juta penagih dadah, dan menyamakan kempen itu sama dengan usaha pemimpin Nazi Adolf Hitler untuk menghapuskan Yahudi.

Beliau kemudian memohon maaf kerana menjadikan Hitler sebagai rujukan, tetapi beliau bertegas mahu membunuh berjuta-juta penagih.

“Kempen (memerangi) dadah tidak akan berakhir. Ia akan menyebabkan banyak kematian dan saya tidak memohon maaf untuk itu,” katanya dalam Davao.

Sumber BO - 8-10-2016

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Presiden Filipina Mahu Lapah dan Makan kumpulan Abu Sayyaf
Posted on Wednesday, September 07 @ 12:45:44 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol


http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=31583


VIENTIANE: Presiden Filipina, Rodrigo Duterte tampil dengan kontroversi baharu apabila beliau berikrar untuk melapah dan memakan anggota militan Abu Sayyaf, sebagai membalas dendam terhadap keganasan yang dicetuskan oleh kumpulan pengganas itu.
"Mereka akan menerima balasan. Apabila tiba masanya, saya sendiri akan memakan anda (militan Abu Sayyaf) di hadapan orang ramai.

"Jika anda membuatkan saya marah, saya pasti akan memakan anda hidup-hidup," katanya selepas menghadiri Sidang Kemuncak ASEAN di Laos, lewat Isnin.

Selain itu, Duterte turut menjelaskan secara terperinci bagaimanan beliau akan memakan anggota militan Abu Sayyaf yang membunuh 15 askar Filipina pada bulan lalu dan dipercayai terlibat dalam pengeboman yang mengorbankan 14 nyawa.

"Saya akan mengorek isi perut mereka dan meletak garam sebelum memakannya.

"Saya tidak membuat lawak. Mereka ini tidak boleh dimaafkan," katanya.

Kenyataan Duterte itu bukan yang pertama mencetuskan kontroversi dan kritikan daripada pelbagai pihak.

Terdahulu, beliau mencetuskan perbalahan politik dengan Amerika Syarikat apabila menghina Presiden Barack Obama dengan kata-kata kesat.

Susulan kenyataan itu, Obama membatalkan pertemuan dengan Duterte dan Presiden Filipina tersebut kemudiannya menyuarakan kekesalan atas kenyataan tersebut. - AFP

Sumber TKO - 7-9-2016

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





Penemuan Kepingan Plastik, Produk IKO Oats Ditarik Balik
Posted on Sunday, September 04 @ 15:32:39 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol


http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=31549
SINGAPURA - Pihak Penguasa Makanan, Pertanian dan Ternakan (AVA) tempatan negara itu
menarik balik produk biskut bijirin IKO Oats Cracker selepas penemuan kepingan plastik.

Menurut sebuah laman berita tempatan, pasukan AVA mengarahkan supaya produk berkenaan
segera ditarik balik daripada pasaran republik tersebut.

Tindakan drastik itu terpaksa diambil oleh AVA setelah mendapat aduan daripada seorang pengguna
awam yang tidak didedahkan identitinya.


Menerusi posting yang dimuat naik oleh AVA semalam, pihaknya turut sedang bekerjasama dengan
pengimport produk berkenaan untuk menyiasat isu tersebut secara terperinci.

Singapura memang terkenal sejak sekian lama mengawal ketat kemasukan produk import dan
bertindak tegas menghalang kemasukan barangan yang didapati tercemar dari luar negara.

Difahamkan pihak pengimport dengan sukarela bersetuju untuk menarik produknya yang terjejas itu
daripada pasaran tempatan sebagai langkah berjaga-jaga.

Tambah AVA lagi, para pelanggan yang sudah membeli produk dengan nombor pengenalan JGJFAF
dan tarikh luput 1 Jun 2017 dinasihati supaya jangan memakan biskut itu.

Para pelanggan disarankan untuk menghubungi Brilliant Marketing Pte. Ltd. di talian 6694 5879
atau sales@brilliant-marketing.com untuk sebarang pertanyaan dan penukaran produk. –
MYNEWSHUB.CC

Sumber TKO - 4-9-2016


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hilang pendengaran selepas cuba mi maut
Posted on Saturday, September 03 @ 20:33:29 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah


http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=31542



SEORANG chef mendakwa hilang pendengaran untuk sementara waktu selepas menyahut cabaran mencuba mi paling pedas di dunia di Jakarta, baru-baru ini.

Memetik laporan Metro.co.uk, Ben Sumadiwiria, 22, telah ke restoran yang menghidangkan mi yang digelar sebagai ‘Mi Maut’.

Mi Maut dikatakan 4,000 kali lebih pedas daripada sos cili-cuka, Tabasco, dan 100 kali lebih pedas daripada cili burung.

Teruja untuk mencuba, chef dari London, United Kingdom itu memesan sepinggan Mi Maut dari dapur restoran.


Menurut Sumadiwiria, pada suapan pertama, dia mula berpeluh, dan pening.
Dia kemudiannya mendakwa tidak dapat mendengar apa-apa selepas beberapa minit mengunyah mi tersebut.
“Ini memang mi paling pedas yang saya pernah rasa. Sebaik sahaja ia masuk ke dalam mulut, saya mula berpeluh dan mula terasa mual.


“Semua yang mencuba akan memuntahkan mi ini ke dalam tong sampah,” katanya.

Meskipun telah menghabiskan setengah dozen air sejuk, sepinggan pencuci mulut dan segelas besar air kelapa, Sumadiwiria masih tidak dapat menghilangkah rasa pedas dan sakit kepalanya.

Sumadiwiria juga dikatakan terpaksa membuka baju dan merendamkan kepalanya ke dalam air sejuk untuk menghilangkan rasa pedas.







Sumber TKO - 3-9-2016

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






















































Warga Makassar sambut gerakan Subuh berjamaah

HARAKAHDAILY | .



http://m.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/42310-warga-makassar-sambut-gerakan-subuh-berjamaah

Ramai dan semarak seperti hari raya, gerakan solat Subuh berjamaah yang dibuat pemerintah Kota Makassar. Bagaimana tidak, beribu-ribu warga kelihatan penuh bersemangat hadir menunaikan solat subuh berjemaah di Pantai Losari, semalam.

Kegiatan yang dicanangkan Datuk Bandar Makassar, M Ramdhan Pomanto itu adalah yang kedua kalinya, akan tetapi pelaksanaan kali ini mengikuti imam di Masjid Amirul Mukminin atau yang lebih dikenali Masjid Terapung. Selain itu, jamaah yang hadir juga melibatkan berbagai kalangan, seperti dari unsur TNI dan Polri dengan seragam lengkap.

"Hadirnya unsur-unsur TNI-Polri kali ini agar semua orang boleh melihat bahawa kami kerajaan, TNI, dan Polri serta masyarakatnya sangat solid dan padat," ucap datuk bandar yang akrab dipanggil Danny.

Menurut Danny, pihaknya akan terus melakukan penambahbaikan pelaksanaan gerakan spiritual tersebut. Seiring masukan dari tokoh-tokoh agama dan alim ulama agar matlamat ibadah yang ingin dicapai menjadi lebih sempurna lagi ke depan.

"Selain ibadah, gerakan ini juga kita maksudkan untuk melatih disiplin melalui solat Subuh. Lebih dari itu ia juga akan terus terjalin kesepaduan di tengah masyarakat," jelasnya.

Selepas ini, tambah Danny, pihaknya juga akan mengarahkan pihak daerah agar kegiatan sama boleh dilaksanakan di masjid-masjid besar di kawasan masing-masing. Sekurang-kurangnya setiap satu kali atau dua minggu. Sementara pada peringkat daerah kecil, diharapkan dapat dilaksanakan satu kali setiap minggu. (Eramuslim)

Sumber HD - 29-8-2016

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mutiara terbesar dunia 34 kg ditemukan di Filipina
Posted on Friday, August 26 @ 13:17:32 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu

http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=31454



Kerajaan Tempatan Filipina meyakini mereka menemukan mutiara kerang raksasa alamiah terbesar di dunia, dengan berat 34 kg.

Mutiara tersebut ditemukan 10 tahun lalu oleh seorang nelayan yang tidak menyadari nilainya dan menyimpan benda tersebut sebagai azimat, kata pegawai Palawan, Aileen Amurao.
"Kami terkejut ketika dia membawa barang tersebut," katanya kepada media setempat.
Kini mereka menunggu kepastian dari ahli batu berharga bahwa temuan tersebut memang mutiara terbesar dunia.
Mutiara dengan lebar 61 cm dan panjang 30 cm tersebut, jika sudah dipastikan, akan mengalahkan pemegang rekod kita ini, Pearl of Lao Tzu (di bawah), seberat 6.4 kg.



Sumber TKO - 26-8-2016

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Tetamu Hotel Bermalam Di Bilik Dengan Mayat Bawah Katil
Posted on Tuesday, August 23 @ 17:02:25 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah


http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=31444


DUA tetamu hotel secara tidak sengaja merasai pengalaman bermalam di sebuah bilik dengan mayat yang disembunyikan di bawah katil.

Mereka yang mendaftar masuk di sebuah hotel di tepi laut di Pattaya, Thailand dan mengadu mengenai bau busuk tetapi tidur di bilik berkenaan selama satu malam.

Tukang cuci turut menghidu bau busuk pada keesokan hari dan kemudiannya menemui kesan darah pada katil.

Satu mayat seorang wanita transgender ditemui di sebalik rangka katil itu selepas pemeriksaan dijalankan.

Ketua Polis Pattaya, Kolonel Apichai Kropphet memberitahu BBC bahawa mayat itu ditemui oleh tukang cuci tetapi hanya selepas dua pengunjung hotel tidur di bilik berkenaan selama satu malam.

Menurut laporan Bangkok Post, dua remaja lelaki, masing-masing berusia 17 dan 14 tahun ditahan kerana didakwa membunuh wanita itu.

Mangsa dikenali sebagai Amphon Kongsong berusia 28 tahun.

Kropphet berkata, suspek berusia 17 tahun mengenali Amphone menerusi Facebook dan kemudian memujuk untuk mencari pekerjaan untuk mangsa di Pattaya.

Suspek bersama mangsa dan seorang lagi rakan berusia 14 tahun menginap di hotel itu selama beberapa hari.

Menurut Kropphet, mangsa dipercayai dibunuh akibat perselisihan faham berlaku antara mereka. - Mail Online


Sumber TKO - 23-8-2016
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nama paling pendek di dunia
Posted on Friday, August 12 @ 19:37:55 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah                                                                                                                          

http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=31347



Jakarta: Selepas beberapa individu di Indonesia muncul dengan nama pelik seperti Tuhan, Saiton dan Andy Go To School kini giliran seorang gadis pula yang mempunyai nama paling pendek.

Pelajar di sekolah menengah di Pemalang, Jawa Tengah ini dipercayai individu yang mempunyai nama paling pendek selepas namanya hanya D.
D yang berusia 15 tahun menunjukkan rekod sekolah yang memaparkan namanya kerana dia masih belum membuat kad pengenalan diri.
Bapanya, Mulyaji berkata, dia memberi anaknya nama D kerana gadis itu dilahirkan terlalu cepat.
“Anak saya ini adalah anak yang keempat dan saya memberi nama D sempena urutan huruf itu yang berada di tempat keempat,” katanya.

Menurutnya, hanya anak bongsunya itu diberi nama yang unik dan semua kakak D mempunyai nama biasa.
D memberitahu, dia tidak pernah menghiraukan atau berasa terganggu dengan nama yang diberikan oleh bapanya itu.
“Saya berasa senang walaupun nama berbeza dan rakan yang lain sudah biasa memanggil saya D,” katanya. – Agensi                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Sumber TKO -  12-8-2016                                                                                                                                                                                                                                                                                            ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------                                                                                                                              
‘Nabi’ palsu ditahan, pengikut bayar RM600 untuk masuk syurga
Posted on Thursday, August 04 @ 22:22:11 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol                                                                                                               

http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=31246

JAKARTA: Seorang lelaki yang pernah ditangkap di Jawa Barat tahun lalu kerana mengakui dirinya ‘nabi’, kembali aktif dengan ajaran sesat terbaru yang mengenakan bayaran Rp2 juta (kira-kira RM600) kepada pengikutnya untuk masuk syurga.

Lelaki yang dikenali sebagai Abdul Muhjib itu menjalankan kegiatan dakwahnya di sebuah pondok yang didirikan bersama lima rakannya di kampung Medal Sari di daerah Tegal Waru di Karawang, Jawa Barat.                                                                                                                                                                        
Kegiatannya terbongkar apabila penduduk yang tidak berpuas hati dengan ajarannya, membuat laporan polis.                                                                                                                                                            

Susulan itu, Abdul Muhjib ditahan semalam kerana memperdayakan masyarakat kampung dan dia kini berada di balai polis Karawang untuk siasatan lanjut.                                                                                  
Media dalam talian memetik Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Polis Pangkalan, Kerawang di Jawa Barat, Rahmat Ginanjar sebagai berkata, Abdul Muhjib pernah ditahan polis tetapi dibebaskan kerana berjanji tidak akan meneruskan ajarannya dan bertaubat di hadapan pegawai agama dari Majlis Ulama Indonesia.                                                                                                                                          
Bagaimanapun, dia didapati tidak serik menipu dan mengaktifkan semula ajaran sesatnya pada awal bulan ini.                                                                                                                                                            
Katanya, Abdul Muhjib akan didakwa di bawah Pasal Penistaan Agama yang membawa hukuman penjara dan polis masih menyiasat serta mengumpul bukti mengenai penipuannya.

Sumber TKO - 4-8-2016                                                                                                                            ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------                              

Presiden Baru Filipina Sokong Undang-undang Autonomi Kepada Umat Islam Di Selatan

Presiden baru Rodrigo Duterte telah menyokong rang undang-undang autonomi dibawa oleh bekas kumpulan pejuang terbesar Filipina, MILF.                                                                                                  
Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) telah menolak mengemukakan Undang-undang Asas Bangsamoro (BBL), yang mana telah memeterai perjanjian damai, ditandatangani dengan pemerintah pada tahun 2014.                                                                                                                        
Walau bagaimanapun, usaha BBL yang akan menggantikan Wilayah Autonomi semasa Islam Mindanao dengan rantau Bangsamoro yang lebih inklusif, telah terhenti apabila Kongres ditangguhkan untuk berkempen pilihan raya Mei 9 lalu.                                                                                      
“Saya bersedia untuk memberi laluan kepada BBL kecuali isu membabitkan perlembagaan yang kontroversi dan tidak boleh diselesaikan dengan perjanjian antara presiden [dan MILF],” katanya ketika mengadakan lawaran rasmi ke kem tentera di wilayah Maguindanao selatan, pada pada Jumaat.                                
Duterte, pemimpin pertama negara dari selatan pulau Mindanao berkata, peruntukan itu boleh diteruskan kecuali mengenai penubuhan pasukan tentera dan polis di rantau terbabit.                                                                                                                
Beliau memberi amaran terhadap penguraian “rantaian perintah” dan menegaskan bahawa undang-undang mesti mematuhi perlembagaan negara Filipina dan diluluskan oleh Kongres.                              
“Dengan kata lain, negara ini akan sentiasa, perlu hanya mempunyai seorang lelaki (Presiden) yang akan mengawal,” katanya.                                                                                                                            
Sehubungan itu, beliau memuji kepimpinan MILF berdiri teguh dengan janji-janji mereka di bawah proses damai yang sedang berjalan dan untuk memberi kepada “kedamaian satu lagi peluang rundingan”.                                                                                                                            
“Bagi orang-orang yang mahukan keamanan, kita akan (sambut) keluar. Saya bersedia untuk mengalah BBL kecuali yang ditetapkan perlembagaan, “tegasnya.                                                  
“Saya hanya akan memberikan itu dan begitu juga dengan Nur Misuari,” kata beliau merujuk kepada pemimpin yang lari daripada Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro         (MNLF), yang berpecah dari MILF.                                            
Misuari hidup dalam buangan di wilayah pulau Sulu sejak pengepungan kumpulannya bandar kebanyakannya Kristian Zamboanga pada 9 September, 2013, yang mengakibatkan lebih 200 orang mati, termasuk ahli-ahli MNLF, polis dan pasukan tentera serta menjadika seramai lebih 120,000 orang sebagai pelarian.                                                                                                                    
Puak MNLF beliau menganggap perjanjian damai 2014, MILF dengan kerajaan satu pengkhianatan terhadap perjanjian yang diusahakan oleh OIC pada 1996.                                                                      
“apa yang saya berkata (kaksud) demikian adalah (tidak apa) jika memberikan kepada mereka sebahagian daripada wilayah , kita ada cukup tanah di Filipina,” Duetrte menegaskan.                                                                        
“Filipina adalah luas … Dan kita boleh mewujudkan zon industry.”tambahnya
Perjanjian Damai 2014 ditandatangani MILF dengan pentadbiran bekas Presiden Benigno Aquino III dengan 17 tahun rundingan dan menamatkan konflik bersenjata selama puluhan tahun di selatan negara itu.                                                                                                            
Awal minggu ini, Penasihat Presiden bagi Proses Damai Jesus Dureza bertemu dengan Pengerusi MILF Al-Hajj Murad Ebrahim di Kem Darapanan di Maguindanao, kubu utama kumpulan itu.                                                                                                                                  
Mereka mengumumkan bahawa 10 anggota pasukan pelaksana kerajaan-MILF, akan meneruskan Proses Keamanan Bangsamoro di Kuala Lumpur awal bulan depan.
                                                                                                                                                                                     Sumber BO - 23-7-2016                                                                           -----------------------------------------------------------------------------------------------------                                                                                                                                                                                                                   12 mati dalam kesesakan jalan raya Aidilfitri melampau di Indonesia

Posted on Saturday, July 09 @ 13:19:22 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=30956



BREBES: Dua belas orang terkorban selepas terperangkap dalam kesesakan lalu lintas yang berpanjangan selama tiga hari.

Kesesakan lalu lintas sepanjang 20 kilometer itu menyebabkan berpuluh ribu orang terkandas.

Kesesakan yang teruk itu di sebuah lebuhraya utama di Brebes, sebuah bandar di Java, adalah terlampau teruk sehingga warganegara Indonesia telah memanggil pintu tol itu sebagai 'Brexit' dari perkataan 'Brebes exit'.

Jalan-jalan raya di negara majoriti penduduk Islam itu kebiasaannya sesak pada akhir bulan Ramadan, kerana jutaan orang balik ke kampung masing-masing untuk sambutan Aidilfitri.

Namun demikian, jurucakap Kementerian Pengangkutan negara itu, Hemi Pramuraharjo, memberitahu AFP kesesakan di 'Brexit' pada tahun ini adalah parah kerana kerana puluhan ribu kereta masuk ke lebuhraya tersebut.






Kesesakan yang 'parah' sepanjang 20km di Brebes, Indonesia. - [email protected]/* */

"Dalam kes 'Brexit' ini, terdapat 12 mangsa meninggal pada hari-hari yang berbeza," katanya.

Beliau berkata kematian itu berlaku antara 3 Julai dan 5 Julai, dan bukannya dalam sehari seperti yang dilaporkan sebelum ini.

Pramuraharjo berkata beberapa mangsa yang meninggal adalah orang tua, di mana ada yang meninggal kerana kepenatan melampau atau masalah kesihatan lain.

Media tempatan melaporkan terdapat juga kes seorang kanak-kanak berusia satu tahun yang meninggal akibat keracunan asap.

Lebih daripada 400 pengguna jalan raya telah terkorban di Indonesia semasa musim perayaan ini, termasuk kejadian 'Brexit', tambah Pramuraharjo.

Katanya, gerai tepi jalan dan pasar menambah kepada kesesakan yang sedia ada.

"Terdapat kesesakan di sana, di mana ada sebuah stesen minyak sangat berhampiran dan ramai orang beratur.

"Tidak ada ruang di jalan raya. Kami tidak mempunyai jalan penyelesaian," katanya. Kementerian Kesihatan juga turut menafikan laporan sebelum ini bahawa mangsa 'Brexit' meninggal dunia dalam satu hari, dan menggesa pengguna jalan raya merancang perjalanan yang panjang untuk berehat dan mengambil segala langkah berjaga-jaga.


Sumber TKO - 9-7-2016


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 


Tiny Perez, Musuh Utama Abu Sayyaf Dibunuh

Posted on Tuesday, June 21 @ 16:49:52 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah


http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=30639



ZAMBOANGA: Pegawai kanan tentera Filipina terbunuh di luar kediamannya di selatan negara itu, pada Ahad telah mengetuai pelbagai operasi menentang kumpulan Abu Sayyaf antara 2000 hingga 2004.

"Jika saya menyerang, buru saya, Jika saya goyah, desak saya. Jika saya berundur, bunuh saya."

Demikian adalah antara kata-kata yang sering dilafazkan Leftenan Kolonel Cristobal Julian Paolo "Tiny" Perez ketika bertugas di medan perang.

Perez diisytiharkan sebagai musuh utama kumpulan pengganas Abu Sayyaf di Basilan.

Operasi yang diketuainya selama empat tahun sebelum ini telah mengakibatkan sejumlah anggota Abu Sayyaf terbunuh.

Pada Isnin, Perez, 46 telah ditembak lelaki yang menaiki motosikal di luar kediamannya di Persiaran Buenbrazo di Barangay Guiwan di sini.

Polis masih menyiasat punca kejadian berkenaan.

Perez yang bertugas di Pulacan pulang ke rumahnya bagi meraikan sambutan Hari Bapa bersama isterinya, May.

Bekas Pesuruhjaya Hak Asasi Kemanusiaan, Jose Manuel Mamauag berkata, Perez begitu bersungguh untuk memastikan anggotanya mengikut kelas hak kemanusiaan.

"Beliau adalah penyokong hak asasi kemanusiaan dalam uniform tentera," katanya.-- Philippine Daily Inquirer

Sumber TKO - 21-6-2016



Gabenor Jakarta Larang Pelajar Pakai Tudung

Posted on Wednesday, June 08 @ 01:58:07 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah



JAKARTA – Gabenor Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama, lebih dikenali sebagai Ahok, mengutuk sekolah awam di republik itu yang memaksa pelajar memakai tudung dan menggesa larangan pemakaiannya sebelum bermulanya Ramadan.

Dalam satu persidangan dihadiri 1,700 pengetua sekolah di Jabatan Pendidikan ibu kota ini, Ahok berkata: “Tudung kepala yang mereka pakai kelihatan seperti kain lampin. Saya fikir kain lampin di dapur saya lebih elok.”

“Apabila mereka keluar dari pintu pagar sekolah, mereka menanggalkan tudung sebaik melompat ke atas motor bapa mereka.

“Anda mengajar mereka memikirkan memakai tudung sebahagian moral sebagai Muslim, justeru mereka terus memakainya sepanjang hayat.

Mereka seharusnya memakainya atas kesedaran sendiri, bukan menanggalkannya sebaik meninggalkan pekarangan sekolah.”

Selepas mengeluarkan kenyataan itu, Ahok berkata beliau tidak mahu disalah anggap sebagai penyokong anti-Islam dan memetik pengalamannya di Belitung sebagai contoh bagaimana pelajar tidak memakai tudung dengan wajar. Kenyataan Ahok bagaimanapun tidak mendapat sambutan.

Bagi Fadia Adhari, yang belajar di sekolah persendirian Islam di ibu kota ini selama enam tahun, di mana dia memakai tudung ke sekolah bersama rakan sekelas, keputusan Ahok mengharamkan pemakaian tudung tidak menyenangkan.

“Saya tidak bersetuju dengan peraturan Ahok kerana ia bergantung kepada sekolah itu sendiri, sekolah perlu terbuka kepada pelajar mengikut fahaman agama masing-masing dan tidak memaksa semua orang memakainya,” katanya, yang kini mahasiswa di Universiti Airlangga di Surabaya.

Ahok dipilih sebagai gabenor pada 2014, selepas penyandang dan kini Presiden, Joko Widodo bertanding sebagai presiden.

Seorang individu kontroversi dalam politik Indonesia, Ahok beragama  Kristian, daripada etnik Cina dan tidak dikaitkan dengan mana-mana parti. – Agensi

Sumber TKO - 8-6-2016



Surabaya Haramkan Minuman Beralkohol


Posted on Monday, May 16 @ 11:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



JAKARTA – Surabaya akan menjadi wilayah kedua selepas Papua di Republik Indonesia yang mengharamkan aktiviti pengeluaran, pengedaran dan pengambilan minuman beralkohol.

Menurut Jakarta Post, bandar kedua terbesar di Indonesia itu telah meluluskan undang-undang kecil bagi mengharamkan minuman beralkohol dan undang-undang berkenaan akan digubal selepas mendapat kelulusan daripada Gabenor Surabaya.

Akhbar berkenaan memetik Speaker Majlis Perundangan Surabaya, Armuji, sebagai berkata, di bawah undang-undang kecil itu, hukuman terhadap pesalah termasuklah amaran bersurat, denda pentadbiran, penutupan sementara perniagaan, pembatalan lesen perniagaan dan menutup perniagaan.

“Pesalah juga akan dikenakan hukuman penjara tiga bulan atau denda tidak lebih daripada Rp50 juta (kira-kira RM15,000).

“Undang-undang kecil itu meliputi sebarang jenis minuman beralkohol yang mempunyai kandungan lebih 10 peratus alkohol, termasuk minuman tradisional dan minuman keras bercampur,” katanya.

Indonesia baru-baru ini berdepan dengan beberapa kes serangan seksual berkaitan alkohol terutama dalam kalangan remaja.


Kerajaan Tempatan Papua telah mengharamkan minuman alkohol di wilayah berkuat kuasa Mac lepas. Menurut data Polis Papua, 86 orang terbunuh, 264 cedera dan 839 cedera ringan sejak 2013 dalam kes berkaitan alkohol. – BERNAMA

Sumber TKO - 16-5-2016











































































Thailand bina benteng banjir lebih tinggi

SALMAH MAT HUSAIN | .


RANTAU PANJANG: Kerajaan Thailand menggunakan peluang ketika paras air Sungai Golok surut sekarang membina benteng banjir, sebaliknya usaha seperti itu tidak dilakukan kerajaan Malaysia.

Anggota Parlimen Rantau Panjang, Siti Zailah Mohd Yusof berkata sepatutnya Malaysia juga melaksanakan kerja-kerja membina benteng bagi menghalang aliran sungai ketika musim banjir.

Katanya, pembinaan benteng sedang giat dijalankan di sebelah Thailand berhampiran Kampung Munduk.

“Limpahan air banjir dijangka lebih besar berlaku di sempadan Kelantan memandangkan kerajaan Thailand membuat benteng lebih tinggi.

“Projek tebatan di sebelah Thailand mungkin tidak melibatkan kos besar berdasar kerja-kerja yang mereka lakukan,” katanya selepas meninjau kerja-kerja pembinaan benteng di Kampung Munduk dekat sini.

Pekan Munduk merupakan lokasi yang sering menjadi tumpuan rakyat Kelantan kerana menawarkan pelbagai barangan dengan harga lebih murah.

Kedudukannya bersebelahan dengan Kampung Jeram Perdah di sebelah Kelantan, boleh dihubungi dengan bot atau perahu.

Sementara itu petang semalam Siti Zailah bersama Adun Gual Periuk Ustaz Muhamad Awang dan Datuk Bandar Golok, Suchada Panara menyertai orang ramai bersantai di Sungai Golok.

Orang ramai yang mengambil peluang bersantai dan mandi manda di Sungai Golok memandangkan sungai semakin cetek.

“Fenomena air sungai berkenaan yang semakin cetek begitu mengujakan masyarakat di Rantau Panjang dan Golok bersantai.

“Kesempatan itu diambil penduduk bersantai bersama keluarga. Ada juga yang berniaga dan bermacam-macam lagi aktiviti sejak air Sungai Golok cetek,” katanya. - HARAKAHDAILY 3/5/2016

Sumber HD - 3-5-2016


Wanita Kristian jual arak disebat 30 kali di Aceh

Posted on Thursday, April 14 @ 17:33:34 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



BANDA ACEH: Seorang nenek beragama Kristian dirotan di wilayah konservatif di sini kerana menjual arak, kali pertama seseorang bukan beragama Islam didenda mengikut undang-undang syariah itu.

Wanita berusia 60 tahun itu disebat hampir 30 kali di hadapan beratus penduduk di wilayah Aceh bersama pasangan yang dikenakan hukuman sebat 100 kali kerana berzina, kata seorang pegawai semalam.

Aceh adalah satu-satunya wilayah di negara majoriti Islam itu yang mengamalkan undang-undang syariah, dengan sebatan di khalayak ramai kerana melanggar kanun jenayah Islam itu, sering menarik ratusan penonton.

Mereka yang ditangkap kerana berzina, menjalin hubungan sesama jantina dan malah didapati berdua-duaan, pada akhirnya menerima hukuman sebatan.

Seorang pegawai kanan pejabat pendakwa raya Aceh Pusat, Lili Suparli, berkata walaupun undang-undang syariah hanya terpakai kepada penduduk Islam, satu undang-undang kecil yang berkuat kuasa akhir tahun lalu membolehkan ia diguna pakai ke atas bukan Islam dalam situasi tertentu.

"Ini adalah kes pertama seorang bukan Islam didenda mengikut undang-undang kecil jenayah Islam," katanya merujuk kepada hukuman ke atas wanita Kristian terbabit. Aceh mula melaksanakan undang-undang syariah selepas diberi autonomi khas pada tahun 2001, usaha kerajaan pusat di Jakarta untuk menghapuskan pemberontakan pemisah sekian lama. -AGENSI

Sumber TKO - 14-4-2016


Pengganas Paling Bahaya Dihukum Ringan Sebab Bebas 10 Tebusan

Posted on Saturday, April 09 @ 21:49:03 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah



JAKARTA – Pengganas dan pakar bom paling berbahaya, Umar Patek, diberikan keringanan hukuman penjara sebanyak 10 tahun kerana membantu dalam pembebasan 10 rakyat Indonesia yang ditahan militan Abu Sayyaf.

Perkara amat mengejutkan tersebut disahkan sendiri oleh Timbalan Penindakan dan Pembinaan Kemampuan di Badan Nasional Pemberantasan Pengganasan (BNPT), Arief Dharmawan, menurut media tempatan di sini.

Umar Patek jelas beliau, pernah menawarkan diri untuk menjadi orang tengah sebelum berjaya membebaskan 10 warga Indonesia yang ditahan oleh kelompok kumpulan pengganas Abu Sayyaf di selatan Filipina dua minggu lalu.

Arief turut melahirkan rasa berterima kasih kepada Umar Patek kerana sanggup menawarkan diri membantu pihak pemerintah Indonesia dalam usaha membebaskan 10 rakyat negara tersebut yang dijadikan tebusan.

“Alhamdulilah saya secara peribadi menghargai jasa Umar Patek dan Nasir Abas yang sudi menawarkan diri mereka sendiri untuk membantu membebaskan kumpulan warga Indonesia yang dijadikan tebusan di Filipina.

“Kami menyampaikan saranan dan mencuba melihat rundingan yang mana ia boleh dilaksanakan,” tambahnya menegaskan bahawa Umar tidak ditugaskan secara langsung untuk membebaskan 10 warga Indonesia tersebut.

Sebelum ini, difahamkan Menteri Pertahanan Indonesia, Ryamizard Ryacudu tidak membantah adanya rancangan melibatkan pesalah kes terorisme dalam rundingan berhubung pembebasan para tebusan di selatan Filipina.
FILE - In this Nov. 29, 2011 file photo, terrorist suspect Umar Patek, center, is escorted by police officers as he arrives to testify for his wife, Ruqayyah binti Husein Luceno, who is on trial for immigration violations, at a district court in Jakarta, Indonesia. Southeast Asia's most notorious suspected bombmaker, nicknamed the "Demolition Man," is facing trial in Indonesia for his alleged role in the 2002 Bali bombing. Umar Patek's trial begins Monday, Feb. 13, 2012, in a Jakarta court. It follows his nine-year flight from justice that took him from the Philippines to Pakistan. (AP Photo/Tatan Syuflana, File)
“Yang penting, kalau semua tebusan itu selamat, kenapa tidak,” menurutnya. Umar Patek atau nama sebenarnya, Hisyam Alizein merupakan penolong penyelaras dalam serangan bom Bali pada 2002, yang meragut 202 nyawa.

Dia dikenakan hukuman penjara 20 tahun pada 2012. Ini bermakna, setelah sekitar lima tahun dipenjarakan, dan kini diberi keringanan 10 tahun daripada hukuman, Umar Patek mungkin bebas dalam masa beberapa tahun ini.

Pengganas amat berbahaya di rantau Asia tenggara ini dipercayai pernah membekalkan kumpulan militan Abu Sayyaf dengan latihan penggunaan senjata api serta bom demi menghancurkan kepentingan Barat yang kafir.

Teroris yang berasal dari Jawa Tengah itu terpaksa hidup berpindah-randah dari satu negara ke negara yang lain. Destinasi paling lama yang pernah dikunjunginya ialah Mindanao, Filipina dan sekitar Afghanistan.

Umar Patek, 45; yang sempat mengadakan pertemuan dengan pemimpin rangkaian al-Qaeda akhirnya diberkas polis antipengganas tempatan pada 25 Januari 2011 di bandar Abbottabad, Pakistan dalam satu operasi khas.


Kurang setahun daripada itu, dia diserahkan kepada Indonesia. Umar Patek pernah diburu Amerika Syarikat, Australia dan juga Indonesia, dengan nilai buruan yang mencecah AS$1 juta. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA

Sumber TKO - 94-2016



Polis Kawal Rumah Lelaki Dakwa Miliki Berlian Gergasi??

Posted on Saturday, April 09 @ 13:19:31 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



SIDRAP, INDONESIA: Polis terpaksa mengawasi rumah seorang lelaki selepas dia mahu menjual berlian gergasi miliknya dengan harga Rp7 trilion (RM2.07 bilion).

Ketua Polis Sidrap, Anggi Siregar berkata, polis tidak berdiam diri selepas kisah lelaki dikenali sebagai Qarsing mahu menjual berlian berkenaan tersebar meluas.

"Kami mengawasi rumah lelaki berusia 81 tahun itu bagi mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini berlaku," katanya.

Bagaimanapun, Anggi menasihati penduduk supaya tidak terlalu terpengaruh dakwaan Qarsing bahawa berlian yang ditemui di laut itu asli.

"Sehingga kini hanya lelaki itu yang memberi jaminan berlian itu asli, tetapi belum ada pakar yang mengesahkan dakwaannya itu.

"Jangan sampai ada yang tertipu nanti kerana saya dengar dia mahu menjual berlian itu dengan harga yang sangat luar biasa.

"Sekiranya permata itu asli, sudah pasti ia direkodkan antara berlian paling besar di dunia yang pernah ditemui," kata Anggi.
- Agensi

Sumber TKO - 9-4-2016


'Gambar, cap jari diambil, S'pura layan saya macam pengganas'

Posted on Monday, March 21 @ 14:23:02 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol



Tokoh akademik kontroversi, Ridhuan Tee Abdullah mendakwa beliau disekat masuk ke Singapura baru-baru ini dan dilayan seperti pengganas oleh jabatan imigresen negara itu.

Menulis pengalamannya dalam kolum di Sinar Harian, Ridhuan Tee berkata beliau percaya sekatan tersebut ada kaitan dengan komen beliau terhadap golongan yang didakwanya sebagai 'ultra kiasu'.

"Baru-baru ini, saya bersama rakan, pergi ke Singapura menggunakan jalan darat atas urusan peribadi. Sampai di Imigresen Woodland, saya diminta turun. Pemeriksaan dilakukan.

"Saya dilayan seperti pengganas. Gambar dan cap jari saya diambil. Setelah lebih dua jam bersoal jawab, datang surat mengatakan, saya tidak dibenarkan masuk ke sana.

"Alasan tidak diberikan. Tetapi saya yakin ia amat berkaitan dengan komen saya terhadap ultra kiasu selama ini," katanya yang mendakwa turut diiringi pulang melepasi tambak Johor.

Meskipun tidak menyebut secara jelas, namun beliau dipercayai merujuk 'ultra kiasu' kepada parti yang didominasi keturunan Cina, DAP.

"Saya tidak rugi satu sen pun tidak ke Singapura. Cuma, saya hanya mahu mengingatkan betapa bahayanya ultra kiasu," tambahnya.

Sementara itu, Pejabat Pesuruhjaya Tinggi Singapura di Kuala Lumpur ketika dihubungi Malaysiakini berkata pihaknya tidak mempunyai rekod berhubung kejadian berkenaan.
Bagaimanapun, pegawai itu enggan mengulas lanjut.

Menulis di ruangan itu, Ridhuan turut menyentuh mengenai Perjanjian Pakatan Harapan dan Deklarasi Rakyat yang dianggap tidak menguntungkan Islam, melainkan ultra kiasu.
"Sampai bila kita harus diperbodohkan oleh ultra kiasu demi kuasa? Ultra kiasu akan terus memperalatkan orang Islam untuk menguburkan PAS.

"Maka alasan kebobrokan Umno BN dan PAS digunakan bagi tujuan mendapat kuasa. Apabila kuasa diperoleh nanti, lihatlah apa yang akan berlaku, seperti realiti di Pulau Pinang. Melayu ke mana, Islam di mana? Wakil rakyat PKR sudah ditendang keluar daripada memegang jawatan dalam syarikat kerajaan di sana," tulisnya.

Katanya, pertubuhan pro Melayu seperti PERKASA sudah mengingatkan orang Melayu agar berwaspada dengan percubaan 'ultra kiasu' bagi mengambil hati mereka menjelang PRU14.

"Walaupun ultra kiasu sering berkata partinya berbilang kaum, berasaskan perlembagaan, tetapi berapa kerat muka Melayu.


"Kepimpinan tertinggi mereka adalah muka-muka yang mahu menjahanamkan Melayu. Lihatlah bapa mereka di Singapura, adakah Melayu diberi peluang dalam jawatan membuat keputusan, polis, imigresen dan tentera, misalnya. Jawapannya, putih mata," katanya.

Sumber TKO - 21-3-2016



Enggan Bangun Tidur Ke Sekolah, Remaja Di AS Tembak Ahli Keluarga

Posted on Wednesday, March 02 @ 18:17:21 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



SINGAPURA: Seorang remaja didakwa melepaskan tembakan ke arah ahli keluarganya selepas berlaku pergaduhan mengenai 'bangun pagi untuk ke sekolah'.

Menurut akhbar tempatan The Tennessean, pergaduhan  tercetus apabila seorang saudaranya cuba mengejutkan remaja berusia 16 tahun yang tidak dinamakan dari katil di apartmen kediaman mereka di East Nashville, Tennessee, Selasa pagi.

"Berlaku satu pertengkaran mengenai bangun pagi dan bersiap sedia ke sekolah apabila dia kemudian berlari ke almari dan mengambil pistol 9mm lalu melepaskan tembakan," kata jurucakap polis Nashville, Kris Mumford kepada akhbar itu.

Nenek kepada remaja itu yang berusia 67 tahun, Earline Hill, ditembak dua kali. Adik perempuannya yang berusia 12 tahun dan anak saudara yang berusia enam tahun turut terkena peluru.

Ketiga-tiga mereka dibawa ke hospital untuk rawatan dan dijangka pulih sepenuhnya kerana kecederaan mereka tidak mengancam nyawa, kata akhbar itu.

Turut mengacukan senjata kepada ibunya, Sheryl Williams yang berusia 42 tahun, ia bagaimanapun sempat dielak dengan bersembunyi di belakang sofa di ruang tamu. Adik perempuannya yang berusia dua tahun juga tidak mengalami sebarang kecederaan.

Dia kemudian membuang senjata itu berhampiran kawasan kediamannya dan melarikan diri dari rumah dengan berjalan kaki, kata polis.

Jurucakap sekolah berkata, enam sekolah berdekatan, termasuk sebuah sekolah yang dijadikan tempat mengundi untuk pilihan raya utama Tennessee, terpaksa ditutup kerana kejadian itu.

Remaja itu ditahan selepas polis menemuinya sedang berjalan di sepanjang landasan kereta api, kurang dari satu kilometer dari rumahnya.

Polis berkata, mereka dimaklumkan oleh ahli keluarga remaja itu bahawa mereka tidak tahu terdapat pistol disimpan di dalam almari.

Dia telah didakwa di Mahkamah Juvana dengan empat pertuduhan cubaan membunuh dan satu tuduhan tindakan melulu yang membahayakan.

Menurut kenyataan Jabatan Polis Metropolitan Nashville remaja itu belajar di Pusat Pembelajaran Alternatif Johnson, yang mengambil pelajar yang telah dibuang sekolah. - The Straits Times / Asia News Network


Sumber TKO - 2-3-2016



Bayi Lelaki Ditikam Lebih 12 Kali Masih Hidup
Posted on Friday, February 26 @ 07:56:08 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



BANGKOK: Polis Thailand sedang memburu pasangan kekasih kepada seorang bayi yang terselamat selepas ditikam beberapa kali dan ditanam hidup-hidup.

Bayi lelaki itu yang mempunyai lebih 12 kesan tikaman ditemui dalam sebuah lubang yang ditutupi dengan daun kering oleh seorang petani wanita di wilayah timur laut, Khon Kaen.

Wanita itu terdengar suara tangisan bayi tersebut semasa sedang memberi lembunya makan di sebuah ladang pada Selasa, lapor media tempatan.

"Kami mengerahkan polis untuk menjejaki suspek," kata pegawai polis, Nopporn Rithnual.

Bayi tersebut kini dilaporkan dalam keadaan stabil dan sedang menerima rawatan di sebuah hospital di wilayah tersebut.

Polis masih belum mengenal pasti motif insiden tersebut.

Namun difahamkan kes pengguguran haram adalah menjadi perkara biasa di Thailand, sebuah negara yang mempunyai kadar kehamilan luar nikah di kalangan remaja tertinggi di rantau ini. - Mstar

Sumber TKO -  26 - 2- 2016


Kepala Bayi Terputus Dan Badan Tertinggal Dalam Rahim Ibu Ketika Bersalin (bersama video)


Posted on Tuesday, February 16 @ 19:32:38 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



Sepasang suami isteri bohirin dan Farida Hanum Terpaksa akur dengan ketentuan takdir yang menimpa mereka apabila bayi mereka maut selepas kepalanya terputus saat proses persalinan menggunakan khidmat bidan desa Aek Tarum, Bandar Pulau, Asahan, Sumatera Utara baru-baru ini.

Portal berita bangkapos.com melaporkan, semasa proses bersalin, kepala bayi yang baru keluar dari pintu rahim ibunya tiba-tiba terputus dan badan bayi malang itu tertinggal di dalam rahim ibunya.
Sejurus mendapati kepala bayi itu terputus, bidan desa Dumaria Siahaan yang sedang menyambut kelahiran bayi berkenaan bertindak pantas mengejarkan ibu bayi itu ke hospital berdekatan.

Difahamkan, Hanum telah dimasukkan ke Rumah Sakit Umum (RSU) Abdul Manan Simatupang.
Namun tanpa disedari bidan desa itu telah tertinggal kepala bayi terbabit di rumah Hanum.
Selain itu, badan bayi yang terputus berjaya dikeluarkan dari rahim Hanum sebelum proses pembedahan dilakukan pihak hospital.

Hanum kini berada dalam keadaan stabil dan masih dirawat di hospital.Sejurus itu, keluarga Hanum bertindak membuat laporan polis mengenai kejadian itu di balai polis Asahan.

Pihak polis setakat ini masih melakukan siasatan lanjut membabitkan kejadian itu dengan melakukan soal siasat ke atas empat saksi.
siasatan awal:

Empat saksi yang dimaksudkan ialah bidan bersalin tersebut yang hanya dikenali sebagai umaria Siahaan, 35; suami Hanum bohirin , Farida Hanum ,adik korban dan seorang yang merupakan jiran tetangga kepada Hanum.

Pegawai polis Asahan, AKP anderson J siringoringo berkata,berdasarkan hasil siasatan awal, suspek utama Dumaria Siahaan didakwa telah melakukan malapraktik ( lalai atau kurang berhati hati dalam menalankan tugas )yang menyebabkan terputusnya kepala bayi pasangan Farida Hanum dan Bohirin warga Aek Nagali.

Selain itu Dumaria Siahaan juga melakukan persalinan tanpa memiliki izin kebidanan. Dia, Dumaria Siahaan hanya memiliki izin balai pengobatan dan hanya lulusan D3 keperawatan,” kata Anderson, Senin (11/1/2016).

Namun dalam keterangan suspek utama Dumaria Siahaan mengatakan bahwa dia memberikan bantuan persalinan atas permintaan korban dan keluarganya karena korban enggan dibawa kehospital untuk bersalin.selain dari pada itu korban pada masa itu sudah mengalami pecah ketuban,tanpa disangka persalinan tersebut membuat kepala bayi putus dan tubuhnya tertinggal di dalam, katanya.

Untuk penyelesaian kes masih dalam meminta keterang saksi saksi yang terlibat,sebenarnya bukan hanya kepala,tangan bayi pun terputus juga,oleh sebab Itu sama sama kita tunggu hasil siasatan selanjutnya” Tutup AKP anderson J siringoringo”

https://www.youtube.com/watch?v=RNXgMLfoLsY&feature=player_embedded



Sumber TKO - 16-2-2016



Snack dengan Kotak Hadiah Mirip Kondom


Posted on Saturday, January 23 @ 11:52:58 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



JAKARTA, KOMPAS.com - Ibu bapa diminta lebih berwaspada kewujudan snacks "Kotak Hadiah" yang beredar di sekolah.

Snacks tersebut dikemas dalam kadbod kotak dengan gambar yang menarik anak-anak. Sebagai contoh, gambar Angry Birds, putri Elsa dan Anna, dan tokoh BoBoiBoy.

"Snacks itu beredar di SD daerah Bekasi. Kami mendapat laporan dari P2TP2A (Pusat Khidmat Bersepadu Perempuan dan Anak) tentang jajanan yang mirip kondom," kata Nana, dari Yayasan Kita dan Buah Hati, kepada Kompas.com, Jumat (22/1 / 2016).

Menurut Nana, kadbod tersebut mengandungi satu bungkusan plastik susu cair bertuliskan Susu Mas Moccacino, dengan bekas mirip kondom.

"Bagaimana boleh digunakannya, susunya dimasukkan ke wadah yang seperti kondom, terus dikenyot," kata dia.

"Kami bimbang, jika terus beredar, jajanan ini akan memberi kesan buruk kepada anak-anak," ucap Nana lagi.

"Kami memberikan penyuluhan kepada ibu-ibu untuk lebih memperhatikan jajanan anak," kata beliau lagi.

Keresahan berkaitan snacks anak "Kotak Hadiah" ini juga beredar di media sosial.


Sumber TKO - 23-1-2016





































































Jasad mangsa nahas di Chiang Mai tiba di tanah air






































































BERNAMA | .

KUALA LUMPUR: Kesemua jasad 13 rakyat Malaysia yang maut dalam nahas bas pelancong di Chiang Mai, Thailand pada Ahad, tiba di tanah air awal pagi Rabu.

Selain yang terkorban, turut dibawa pulang melalui penerbangan ihsan menggunakan dua pesawat C-130 milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan Tentera Udara Diraja Thailand itu adalah seorang warga Malaysia yang cedera dalam kejadian itu serta waris mereka.

Pesawat TUDM tiba di Pangkalan Udara TUDM Subang pada 3.32 pagi manakala pesawat Tentera Udara Thailand pula pada 3.38 pagi selepas penerbangan kira-kira 3 jam dari Chiang Mai, yang terletak 700 km ke utara Bangkok, ibu negara Thailand.

Turut kelihatan menyambut kepulangan mangsa insiden tragik itu ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mah Siew Keong.

Bas yang membawa 22 warga Malaysia itu terlibat dalam nahas pada 11.30 pagi waktu tempatan (12.30 tengah hari waktu Malaysia) pada hari kejadian.

Laporan berita sebelum ini menyebut bas itu terbabas selepas berlanggar dengan sebuah kenderaan pikap ketika dalam perjalanan dari wilayah Chiang Rai ke wilayah Chiang Mai.

Setibanya di Pangkalan Udara TUDM, setiap keranda diusung oleh lapan anggota TUDM untuk dimasukkan ke dalam kenderaan jenazah.

Seorang anggota keluarga kelihatan memegang sebuah daripada keranda itu sambil kedengaran berkata kepada jasad bapanya "Jom kita balik rumah di Batu Pahat" dalam bahasa Mandarin.

Kesemua kenderaan jenazah mula meninggalkan pangkalan udara itu pada 4.23 pagi untuk ke Batu Pahat bagi urusan selanjutnya.

Sementara itu, mangsa yang cedera iaitu Lee Siew Kim, 61, terus dimasukkan ke ambulans setibanya di pangkalan udara itu untuk dibawa ke Hospital Batu Pahat.

Keadaan wanita itu dilaporkan stabil.

Lapan lagi rakyat Malaysia yang cedera masih dirawat di hospital di Chiang Mai, termasuk lima yang cedera parah. - Bernama

Sumber HD - 23-12-2015


Orang Utan Bunting Kena Perkosa Berita Palsu
Posted on Sunday, December 20 @ 22:29:22 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



RAMAI pembaca terkejut ‘beruk’ dengan berita berkenaan seekor orang utan yang hamil akibat diperkosa oleh seorang penjaga zoo seperti yang dilaporkan berlaku di Zoo Surabaya, Indonesia baru-baru ini.

Walau bagaimanapun, dipercayai sumber berita utama yang melaporkan perkara aneh itu, sebenarnya adalah sebuah portal parodi yang sering mengada-adakan cerita pelik waima ia tidak pernah berlaku pun.

Berita berkenaan telah dimuat naik oleh World News Daily Report yang lazim dikenali sebagai portal berita satira kerana sentiasa menghidangkan kisah sensasi dan kadang kala secara realiti ia tidak pernah terjadi.

Portal berpusat di Britain itu dikatakan gemar mereka-reka cerita unik yang tidak masuk akal, demi meraih view tinggi daripada pembaca di seluruh dunia dan menjadi rujukan kebanyakan media antarabangsa lain.

Hakikatnya cerita itu disahkan sebagai palsu oleh ketua Zoo Surabaya, Heri Purwanto ketika dihubungi sendiri akhbar berpengaruh Indonesia, The Jakarta Post setelah laporan tersebut menjadi viral di seluruh dunia.

“Ia memang berita rekaan tidak berasas malah kami tidak pernah ada pelihara orang utan betina yang bernama Marilyn dan pengarah zoo ini juga bukan bernama Abdoel Hakim,” jelas beliau. – MYNEWSHUB.CC

E

Sumber TKO - 20-12-2015

Brunei sedia pendidikan, kesihatan percuma kepada rakyat

SALMIYAH HARUN | .



KUALA LUMPUR: Menyediakan pendidikan dan kesihatan percuma kepada rakyat menjadi dasar penting kerajaan Brunei sebagai memenuhi tuntutan menjadikan Islam sebagai cara hidup syumul.

Rektor Universiti Islam Sultan Sharif Ali, Negara Brunei Darussalam, Dr Norarfan Zainal berkata, sistem pendidikan diberikan keutamaan dan perhatian istimewa oleh pihak kerajaan sehingga diberikan peruntukan kewangan yang besar setiap tahun berbanding sektor awam yang lain.

Katanya, peruntukan besar ini disediakan atas dasar kepentingan membentuk sahsiah dan pembangunan sosio ekonomi negara selaku khalifah di muka bumi agar kemakmuran dinikmati daripada generasi ke generasi.

"Pendidikan di Brunei diberikan percuma. Malah belia yang melanjutkan pelajaran di universiti akan diberikan elaun RM1,000 sebulan," katanya ketika membentangkan kertas kerja Perpaduan Ummah: Pengalaman Negara Brunei Darussalam di Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015 di sebuah hotel di sini, hari ini.

Katanya, begitu juga dalam sektor kesihatan turut ditekankan oleh kerajaan Brunei apabila kerajaan akan menanggung perbelanjaan rakyatnya yang mendapat rawatan di luar negara.

"Jika rakyat perlu rawatan luar negara, kerajaan akan tanggung hingga ratusan juta demi menjaga kebajikan dan kesihatan rakyat," katanya.

Beliau turut mengalu-alukan pelajar-pelajar negara ini yang mahu melanjutkan pelajaran di universiti di negaranya.

"Sekarang kerajaan Brunei sedang buka permohonan biasiswa, tarikh tutup 9 Januari 2016. Pada saya inilah peluang hantar anak-anak ke Brunei. Elaun pelajar akan disediakan dan makan minum ditanggung oleh kerajaan Brunei," ujarnya.

Justeru katanya, kemakmuran negara tidak akan tercapai melainkan dengan kesungguhan dan keiltizaman yang tinggi serta peraturan siasah yang bijaksana.

"Perpaduan itu dibentuk dan diacu hasil kebijaksanaan kepimpinan dan sistem pemerintahan yang adil serta pembangunan masyarakat dan negara yang didasarkan kepada agama Islam yang suci," tegas beliau. - HARAKAHDAILY 17/12/2015

Sumber HD - 17-12-2015






































































Penumpang cetus kecoh cuba bawa bom mainan dalam pesawat

Posted on Tuesday, December 08 @ 20:22:27 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



BALI: Sebuah pesawat terpaksa kembali ke terminal lapangan terbang di Bali hanya sejurus beberapa minit sebelum berlepas apabila seorang pelancong warga Britain cuba membawa bom mainan ke dalam pesawat.

Portal Mail Online melaporkan lelaki berkenaan memberitahu para pegawai di Lapangan Antarabangsa Ngurah Rai di Bali, Indonesia bahawa dia membeli barang berkenaan yang kelihatan seperti pemasa yang dilekatkan dengan batang dinamit di sebuah kedai permainan.


Dia membeli permainan itu untuk tujuan parti sambutan Tahun Baru.


Bagaimanapun, dia dimaklumkan bahawa permainan itu tidak dibenarkan dibawa masuk ke dalam pesawat Qatar Airlines bagi penerbangan ke Doha.


Dia kemudiannya meninggalkan barangan tersebut sebelum mendaftar masuk seperti biasa.


Bagaimanapun, lelaki itu diarah disoal siasat selepas disedari oleh pengurus besar lapangan terbang ketika pesawat yang dinaikinya sudah dibawa ke landasan untuk persediaan berlepas.


Memetik laporan The Telegraph, penumpang berkenaan ialah Davide Fogli, 46, seorang pereka grafik yang dilahirkan di Turin tetapi merupakan pemegang pasport Britain.


Lelaki tersebut ditahan dan disoal siasat, manakala pegawai penyiasat membuat pemeriksaan di kedai permainan seperti yang didakwa penumpang berkenaan.


Fogli dan temannya akhirnya dilepaskan selepas 24 jam.


Polis memberitahu media: "Kami telah membebaskan mereka.


"Kami mendapati tiada petunjuk yang menjadi sebab-sebab mencurigakan. Dia hanya membeli permainan. Bagaimanapun pihak berkuasa lapangan terbang telah membuat laporan maka kami perlu menjalankan siasatan," katanya.


Pihak berkuasa lapangan terbang mempertingkatkan keselamatan susulan serangan pengganas yang menyasarkan pelancong dari Rusia dan negara-negara Barat.
Sumber TKO - 8-12-2015

Hutang RM4.11 juta punca ahli perniagaan M'sia dibunuh

BERNAMA | .

SONGKHLA: Motif pembunuhan ahli perniagaan Malaysia Lee Ah Han di Hatyai semalam adalah kerana perselisihan perniagaan melibatkan hutang berjumlah 35 juta baht (RM4.11 juta) kepada seorang ahli perniagaan dari Malaysia, menurut polis selatan Thailand.

Maklumat perisikan polis mendapati bahawa mangsa ada masalah hutang sebanyak 35 juta bath yang dibayar menggunakan cek tendang dan telah berlanjutan selama enam bulan, kata Ketua Polis Mukim Thunglung, Kolonel Polis Vichapan Chantraporn.

Bagaimanapun, beliau tidak mendedahkan identiti ahli perniagaan tersebut.

Lee Ah Han, 54 tahun, juga dikenali sebagai Ali Baba merupakan ahli peniagaan hartanah yang mati ditembak semalam di daerah Hatyai ketika dalam perjalanan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Hatyai bersama isterinya Mayuree Thipmani 42 tahun.

Mayuree cedera parah dalam kejadian tersebut.

Hari ini pihak polis yang melakukan siasatan kes pembunuhan tersebut telah mengadakan mesyuarat di balai polis Thunglung, Hatyai, Songkhla, untuk merungkai fakta kes pembunuhan tersebut.

Selain itu, pegawai polis mencari bukti dan meneliti kamera litar tertutup di tempat kejadian dan kawasan berdekatan untuk mengenal pasti kereta suspek.

Lee adalah seorang ahli peniagaan yang terkenal di sempadan Malaysia-Thailand khasnya di Danok, Sadao, dan beliau turut menjadi orang tengah dalam urusan jual-beli tanah di Danok yang melibatkan ahli peniagaan Malaysia. - Bernama

Sumber HD - 5-12-2015






































































Ahli perniagaan Malaysia ditembak mati di Hatyai

BERNAMA | .

HATYAI: Seorang ahli perniagaan Malaysia mati ditembak tengah hari tadi oleh pihak yang belum dikenali semasa dalam perjalanan dari Sadao menuju Lapangan Terbang Antarabangsa Hatyai, Songkhla.

Mangsa dikenali sebagai Lee Ah Wan, 54, yang berasal dari Kedah tetapi menetap di Mukim Sanakam, Daerah Sadao, Songkhla.

Ketua Polis Mukim Thunglung, Kolonel Polis Wichapan Chantaraporn berkata Lee ditembak semasa berada dalam sebuah Mercedes Ben S300 bersama teman wanitanya yang cedera dalam kejadian itu.

Beliau berkata penembak yang berada dalam sebuah kereta menggunakan raifal M16 untuk melepaskan berpuluh-puluh tembakan ke arah kereta mangsa di Jalan Kanchanavanich, Kg Klongplom, Mukim Thunglung, Hatyai.

Lee terkena lebih 10 das tembakan di kepala dan badan serta terdapat berpuluh kesan tembakan pada keretanya, kata Wichapan.

Motif pembunuhan masih disiasat sama ada turut mempunyai kaitan dengan soal perniagaan. - Bernama

Sumber HD - 4-12-2015





































































2 rakyat Malaysia ditangkap cuba berenang keluar S'pura

BERNAMA | .



SINGAPURA: Dua rakyat Malaysia, berumur 37 dan 39 tahun, ditangkap kerana cuba berlepas dari Singapura dengan berenang ke Malaysia.

Mereka meletakkan beg sampah atas kepala untuk menyembunyikan diri, menurut Pihak Berkuasa Imigresen dan Pusat Pemeriksaan (ICA) dalam satu kenyataan.

Pada kira-kira 4.40 pagi ini, pegawai-pegawai di Pusat Pemeriksaan Woodlands ternampak dua beg sampah hitam terapung dekat pantai di Tambak Johor.

Mengsyaki sesuatu, pegawai-pegawai itu melakukan pemeriksaan dan mengesan dua orang sedang berenang berhampiran pantai menghala ke Malaysia.

Siasatan awal menunjukkan dua pesalah imigresen itu telah tinggal melebihi had masa di Singapura. Siasatan masih dijalankan.

ICA memandang berat percubaan untuk tinggal melebihi had masa, memasuki atau keluar dari Singapura secara haram.

Di bawah Akta Imigresen (Bab 133), hukuman kerana tinggal melebihi had masa atau masuk secara haram ialah penjara hingga enam bulan serta minimum tiga sebatan, sementara kesalahan kerana berlepas keluar secara haram adalah denda hingga S$2,000 (S$1=RM3), penjara hingga enam bulan atau kedua-duanya sekali. - Bernama

Sumber HD - 25-11-2015


Penjara pesalah kes dadah di Indonesia bakal dikawal buaya
Posted on Tuesday, November 10 @ 10:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



JAKARTA: Agensi antidadah Indonesia telah mencadangkan agar dibina bangunan penjara di atas sebuah pulau yang dikawal buaya bagi memastikan pesalah-pesalah jenayah dadah tidak terlepas.

Cadangan itu merupakan projek sulung ketua agensi berkenaan Budi Waseso, yang merancang untuk melawat ke beberapa bahagian kepulauan itu untuk mencari reptilia-reptilia tersebut.

“Kami akan menempatkan seberapa banyak buaya di situ. Saya akan mencari jenis buaya yang paling ganas,” ujarnya yang dipetik daripada laman web Tempo.

Budi berkata, buaya adalah pilihan terbaik untuk menghalang pesalah jenayah dadah daripada melepaskan diri dari penjara memandangkan buaya tidak boleh dirasuah.

“Anda tidak boleh merasuah buaya. Anda tidak boleh memujuk buaya untuk membebaskan orang tahanan,” ujarnya.

Bagaimanapun perancangan itu masih di peringkat awal dengan lokasi mahupun tarikh pembukaannya belum diputuskan.

Indonesia sudahpun memiliki undang-undang antidadah ketat, termasuk menjalankan hukuman mati dengan skuad penembak.

Pada April lalu, pelbagai reaksi daripada komuniti antarabangsa diterima negara itu apabila tujuh pesalah jenayah dadahnya dihukum mati.

Presiden Joko Widodo bagaimanapun mempertahankan hukuman tersebut memandangkan negara itu sedang berdepan dengan darurat besar berikutan ancaman najis dadah.

Walaupun dengan undang-undang ketat berkenaan jenayah itu, sistem penjara Indonesia yang mudah dilemahkan dengan amalan rasuah sering kali menyaksikan usaha membanterasnya secara menyeluruh menemui jalan buntu. - Astro 


Sumber TKO - 10-11-2015

Tujuh Serangan Bom Di Patani dan Narathiwat

Anggota skuad bom memeriksa tempat kejadian di Tak Bai pada Selasa berikutan sekurang-kurangnya tujuh letupan yang berlaku sepanjang minggu, disyaki dilakukan oleh militan pemisah di wilayah selatan yang bergolak, Narathiwat.

Dalam salah satu kejadian pada Selasa, seorang sukarelawan pertahanan terbunuh apabila sebuah bom yang ditanam di bawah kenderaan meletup.

Polis mengesyaki serangan itu adalah tindakan membalas dendam oleh pemberontak memperingati satu kejadian bom di Tak Bai tiga tahun yang lalu, di mana satu militan pemisah telah dibunuh.

Dalam serangan pada Selasa itu, Isma-ae Jihamart, 54, terbunuh apabila bom meletup pada waktu sekitar jam 4 petang, berlaku di Jalan Boriban Prachachon.



Penyiasat polis menemui serpihan bom dan bahagian kenderaa bertaburan dalam lingkungan 30 meter dan mengesyaki letupan bom 10 kilogram itu diletakkan di dalam kotak dan ditanam di bawah kokpit sebuah kenderaan ‘pickup’.

Bom itu diletupkan dalam jarak sejauh 200 meter dari Pejabat Daerah Tak Bai dan Isma-ae yang dalam perjalanan pulang, telah menjadi mangsa.

Ekoran kejadian itu, dua bom kecil yang ditemui telah diletupkan pagi pagi Rabu di daerah Khok Pho Pattani selepas serangan bom di tujuh lokasi pada malam Selasa.

Letupan yang turut berlaku pada pukul 5.30 pagi Selasa, meledak di hadapan rumah seorang anggota polis itu, dan satu yang lain berlaku pada pukul 6.30 pagi di hadapan sebuah garaj, kedua-dua di kawasan Perbandaran Khok Pho.

Pasukan pelupusan bahan letupan Pattani turut memusnahkan barangan yang mencurigakan di empat lokasi pada pukul 8 pagi di tambon Na Pradu.

Lebih daripada 6,400 orang telah terbunuh sejak 2004 dalam konflik menggelegak bopeng bayangan pemberontak Melayu-Islam terhadap pasukan keselamatan dari Thailand, yang dilampirkan rantau ini lebih daripada satu abad yang lalu.

Majoriti mangsa adalah orang awam Buddha dan Muslim yang disasarkan untuk sokongan mereka dilihat bagi negeri Thai.

Sumber BO - 23-10-2015


13 letupan bom gegar dua pekan di Pattani

Posted on Thursday, October 22 @ 20:33:33 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



PATTANI: Dua pekan di daerah Khokpo iaitu Napradu dan Khokpo di sini digegarkan dengan 13 letupan bom antara jam 7.30 malam tadi dan 6.30 pagi Rabu manakala tiga lagi bom berjaya dimatikan.

Bagaimanapun, tiada kecederaan atau kematian dilaporkan dalam kejadian tersebut yang dipercayai didalangi oleh kumpulan pemisah di selatan wilayah Thailand itu.

Ketua Polis Daerah Khokpo, Pattani, Kol.Polis Uthai Thipsepa berkata sejumlah lapan butir bom meletup di tujuh kawasan di Khokpo manakala tiga butir lagi dapat dimusnahkan dan lima butir bom meletup di Napradu.

Beliau berkata kesemua bom yang digunakan adalah seberat dua kilogram dan diaktifkan dengan menggunakan telefon bimbit. - Astro 
Sumber TKO - 22-10-2015


Jokowi: Setahun penuh cabaran

Posted on Wednesday, October 21 @ 16:55:17 MYT by tokdalang

Oleh Mohd. kamil Yusuff

LIMA tahun ke depan jadi momentum yang tepat bagi kita sebagai bangsa yang merdeka. Oleh sebab itu, bekerja, bekerja dan bekerja adalah yang utama. Saya ingin bekerja keras dan gotong-royong. Kita akan mampu melindungi segenap bangsa Indonesia dan seluruh tumpah darah Indonesia”.

Ini adalah antara janji-janji Presiden Indonesia, Joko Widodo semasa menyampaikan ucapan sulungnya di parlimen negara itu selepas mengangkat sumpah sebagai presiden ke tujuh Republik Indonesia pada 20 Oktober 2014.


‘Bekerja, bekerja dan bekerja’ menjadi tagline pentadbiran bekas Gabenor Jakarta ini. Perkara ini bukan sesuatu yang baharu baginya kerana bekas usahawan perabot bertubuh kurus ini terkenal dengan kerja kerasnya sejak menjadi Datuk Bandar Solo lagi.

Kini, setahun sudah berlalu. Oktober muncul kembali. Hari ini 20 Oktober bererti genap setahun Joko Widodo atau Jokowi memimpin negara republik berpenduduk 250 juta orang ini mengikut landasan yang telah ditetapkannya.

Banyak perkara berlaku dalam tempoh setahun. Pelbagai ujian dihadapi oleh pentadbiran Jokowi yang dibantu oleh Naib Presiden, Jusuf Kalla. Bagaimanapun, presiden berperwatakan sederhana ini begitu tenang menghadapi suasana yang kadangkala cukup getir dan mencabar.

Setahun bukan suatu tempoh yang sesuai untuk mengukur tahap pencapaian sebenar sesuatu pentadbiran. Tempoh 12 bulan ini sebenarnya adalah masa untuk memperbetulkan keadaan dan meletakkan asas yang kukuh untuk melangkah lebih jauh dalam melaksanakan agenda.

Ternyata, tahun pertama pentadbiran Jokowi dan Jusuf Kalla atau JK ini bukankah suatu jangka masa yang mudah. Masalah politik, perundangan dan ekonomi silih berganti dihadapinya, malah bermula sejak hari pertama menduduki kerusi empuk presiden lagi.

Di awal pentadbiran, tokoh Parti Demokrasi Indonesia-Perjuangan (PDI-P) ini sering didakwa dibayangi oleh Ketua Umum PDI-P yang juga bekas presiden Indonesia, Megawati Soekarnoputri dalam setiap tindak-tanduk pentadbirannya.

Cabaran terbesar gabungan Jokowi-JK dari segi politik ialah menguruskan pentadbiran dengan sokongan minoriti di Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) atau Parlimen negara itu. Gabungan parti dalam Kabinetnya hanya memiliki 207 kerusi atau 39.97 peratus daripada kerusi DPR.

Kabinetnya diwakili oleh empat parti politik iaitu Parti Demokrasi Indonesia-Perjuangan (PDI-P), Parti Kebangkitan Bangsa (PKB), Parti Nasional Demokratik (NasDem) dan Parti Hani Nurani Rakyat (Hanura).

Tekanan segera yang dihadapi oleh Jokowi ialah ketika menyusun barisan Kabinetnya. Sudah tentu dia harus memberi keutamaan kepada tokoh-tokoh daripada parti gabungan yang memenangkannya pada Pemilihan Umum (Pemilu) 2014.

Maka, berlakulah apa yang disifatkan oleh pemerhati politik sebagai pelantikan bukan ‘orang yang tepat pada tempat yang sebenar’, lantas memberi kesan kepada pentadbirannya. Hal ini menyebabkan rombakan kecil Kabinet dilakukan khusus dalam usaha membaiki keadaan ekonomi.

Ujian pertama yang dihadapi di awal pentadbiran ialah krisis antara dua agensi penegak undang-undang iaitu Komisi Pemberantasan Korupsi (KPK) dan Polis Republik Indonesia (Polri).

Ketidaksefahaman dua agensi pihak berkuasa itu dalam beberapa kes cukup memeningkan.

Masing-masing menunjukkan kuasa sehingga Ketua KPK dan timbalannya tersisih, manakala pelantikan ketua Polri baharu tergendala beberapa bulan. Sehingga hari ini, krisis tersebut belum dapat diselesaikan secara muktamad.

Dalam pada itu, kajian lembaga penyelidik bidang pemilihan umum Indonesia, Indo Barometer mendapati, masalah utama yang dihadapi oleh pentadbiran Jokowi dalam tempoh setahun ini ialah berkait dengan bidang ekonomi, lebih tepat lagi pertumbuhan ekonomi semakin menurun.

Pengarah Eksekutif Indo Barometer, M. Qodari berkata, majoriti rakyat menganggap keadaan ekonomi republik itu pada masa ini berada di dalam kategori buruk. Sebanyak 60.1 peratus menyatakannya buruk, manakala hanya 7.7 peratus menganggapnya baik.

Keadaan ekonomi global mempengaruhi keuntungan daripada eksport komoditi utama seperti minyak, gas, arang batu, emas, tembaga, minyak sawit dan getah. Hal ini menjadikan imbangan perdagangan republik itu defisit, manakala nilai rupiah terus menjunam.

Ketika Jokowi baru sahaja memanaskan kerusi presiden, rupiah berada pada angka Rp9,500 berbanding dolar, tetapi kini setelah setahun berlalu, angka itu berkisar antara Rp13,500 dan Rp14,000, malah pernah melepasi tahap itu.

Pertumbuhan ekonomi juga turut terganggu apabila sebelum ini berada di sekitar enam peratus, menurun kepada kira-kira lima peratus, manakala angka inflasi serta hutang luar negara republik itu turut meningkat.

Penyusunan semula ekonomi yang dilaksanakan oleh pentadbiran baharu ini berhadapan dengan pelbagai masalah termasuk ketidaksediaan birokrasi serta sindiket mafia dan kartel di banyak sektor perusahaan. Kelembapan ekonomi juga menyebabkan ramai yang hilang kerja.

Bagaimanapun, dari satu segi, pemerhati ekonomi mendapati pentadbiran Jokowi bergerak ke arah yang tepat dalam membina asas kukuh untuk masa depan. Hal ini terbukti dengan peningkatan anggaran pendapatan dan belanjawan negara, penurunan subsidi serta pengukuhan industri pertahanan dan pembangunan prasarana.

Dua konflik agama yang tercetus dalam tempoh setahun ini turut meninggalkan titik hitam dalam negara yang mengamalkan kebebasan beragama ini. Rusuhan di Tolikara, pada hari pertama Aidilfitri lalu ekoran pembakaran sebuah surau menyebabkan seorang maut dan 10 cedera.

Toleransi beragama yang dipertahankan oleh pentadbiran Jokowi-JK dicabar sekali lagi pada awal bulan ini apabila sebuah gereja di Acheh Singkil dibakar kerana dibina tanpa izin, mencetuskan rusuhan agama sehingga mengorbankan satu jiwa dan mencederakan berpuluh-puluh lagi.

Ketika pentadbiran Jokowi-JK sedang bergelut dengan kemelut ekonomi yang tidak menentu, alam seperti tidak menyebelahi mereka. Fenomena El-Nino membawa bencana kemarau berpanjangan menyebabkan hasil pertanian merosot yang memberi kesan kepada pendapatan petani.

Lebih daripada itu, El-Nino juga memberi impak yang amat besar kepada kerajaan pimpinan Jokowi berikutan bencana jerebu yang menjejaskan imej dan kepemimpinan beliau. Pembakaran terbuka hutan dan kawasan pertanian untuk proses tanaman semula mencetuskan asap berpanjangan.

Keadaan yang diburukkan oleh fenomena tersebut bukan sahaja menjejaskan kualiti udara di Indonesia khususnya di Kalimantan dan Sumatera tetapi jerebu turut ‘berhijrah’ ke negara jiran seperti Singapura, Malaysia, Thailand, Filipina dan Vietnam.

Jerebu bukan sahaja menyebabkan jutaan warga Indonesia menghidap penyakit berkaitan saluran pernafasan dengan 10 kematian dicatat dalam tempoh lebih dua bulan, malah hampir melumpuhkan aktiviti ekonomi di beberapa kawasan.

Barangkali masalah jerebu menjadi cabaran terbesar selepas ekonomi. Masalah ini bukan baharu tetapi sudah menjangkau 18 tahun. Malang bagi Jokowi kerana terpaksa mewarisi beban yang tidak pernah selesai. Usaha menangani masalah ini tidak pernah membuahkan kejayaan sehingga hari ini.
Namun, dalam tempoh setahun ini, pentadbiran Jokowi-JK telah melakukan yang terbaik untuk menangani pelbagai masalah yang dihadapi. Pakej rangsangan ekonomi sudah empat kali dilakukan, manakala bantuan asing juga diminta untuk menangani masalah jerebu.

Untuk berlaku adil, tentunya segala dasar yang dilaksanakan oleh pentadbiran yang baharu setahun jagung ini tidak akan dapat dilihat hasilnya dalam masa yang singkat. Sekurang-kurangnya dua atau tiga tahun diperlukan untuk melihat keberkesanannya. – UTUSAN

Sumber TKO - 21-10-2015


Kubur bayi diatas pokok

Posted on Friday, October 16 @ 11:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



Asalamualaikum dan salam sejehtera semua. Seperti tajuk entri pada hari ini kejadian ini memang pelik kerana kuburan selalunya di bawah tanah namun berbeza dengan kuburan bayi yang terletak di Indonesia ini.

Amalan ini diamalkan di daerah Tana Toraja Indonesia 200 kilometer utara Makassar. Penduduk tempatan percaya yang mengebumikan bayi di atas pokok ini adalah bagi membolehkan mayat bayi yang di kebumikan diserap pokok dan rohnya diterbangkan angin.

Pada kebiasaaanya penduduk akan membuat lubang di pokok dan menempatkan mayat bayi yang telah dikafankan kedalamya serta menunutupkanya dengan daun pokok palma. Hanya bayi yang belum tumbuh gigi sahaja yang dikebumikan di atas pokok.

Amalan ini memang pelik namun benar-benar berlaku. Baca juga entri saya yang lainya di link ini. ~mediaokofee~ sekian. 
Sumber TKO - 16-10-2015


Justo fail rayuan ringankan hukuman penjara 3 tahun

Posted on Thursday, October 15 @ 12:11:21 MYT
Dilulus untuk paparan oleh penjualcendol


BANGKOK: Xavier Andre Justo telah mengemukakan rayuan terhadap hukuman penjara tiga tahun yang dikenakan oleh Mahkamah Jenayah Bangkok Selatan pada 17 Ogos lepas kerana memeras ugut bekas majikannya, PetroSaudi International Ltd (PetroSaudi). 


Peguam baharu warga Switzerland itu, Worasit Piriyawiboon memfailkan permohonan di Mahkamah Rayuan di sini hari ini dengan dokumen sokongan setebal 59 muka surat, hanya dua hari sebelum tamat tempoh rayuan.


Antara alasan rayuan untuk meringankan tempoh hukuman ialah Justo tidak mengubah suai dokumen-dokumen yang diperoleh daripada PetroSaudi dan ia merupakan kesalahan pertamanya.

Worasit berkata sebarang kerosakan kepada imej Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah kerana akvitivi pihak ketiga yang mengubah suai salinan dokumen-dokumen yang mereka terima daripada Justo.

"Mereka yang mengubah suai maklumat perlu mengambil tanggungjawab dan menghadapi tindakan undang-undang," katanya kepada Bernama selepas memfailkan permohonan rayuan di sini.

Memandangkan kesalahan pertama, katanya, Justo tidak seharusnya menjalanani hukuman berat dan sebaliknya memadai dengan hukuman ringan.

"Ia seharusnya hukuman penjara enam bulan atau setahun atau hukuman bersyarat atau hanya dikenakan denda," katanya.

Worasit berkata tempoh rayuan biasa adalah 30 hari tetapi Justo diberi masa tambahan 30 hari bagi membolehkan beliau sebagai peguam baharu masa untuk menyediakan dokumen-dokumen untuk permohonan rayuan itu.
Sebelum ini, pasukan pembelaan Justo diketuai Pranot Kalanuson.

Mengenai Justo, Worasit berkata anak guamnya telah menyesuaikan diri dalam persekitaran semasa.

"Saya melawatnya di penjara setiap minggu...sudah empat 4 atau lima kali sekarang. Justo kata dia sihat dan mempunyai banyak kawan dan mereka memahami dia serta seorang yang disenangi," katanya.
Justo, 49, ditahan di rumahnya pulau peranginan Koh Samui di selatan Thailand pada 22 Jun selepas pegawai PetroSaudi membuat aduan bahawa lelaki itu cuba memeras ugut syarikat itu sebanyak 2.5 juta Swiss francs (RM11 juta) dengan menggunakan dokumen-dokumen yang dicuri daripada syarikat itu.


Kes Justo menjadi tumpuan di Malaysia berikutan kerjasama pernah dijalinkan antara PetroSaudi dan 1Malaysia Development Bhd (1MDB). -Astro

Sumber TKO - 15-10-2015


Selipar kalimah Allah dibakar di Surabaya

Posted on Wednesday, October 14 @ 11:25:09 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



Surabaya: Sebanyak 10,000 selipar yang mempunyai corak kalimah Allah di bahagian tapak dimusnahkan Pengurus Wilayah Nahdlatul Ulama (PWNU) Jawa Timur semalam.

Ribuan selipar itu dirampas di sebuah pasar raya di kawasan Wringin Anom di Gresik sebelum dikumpulkan di hadapan pejabat PWNU.

Selipar itu menimbulkan kemarahan penduduk beragama Islam apabila dipasarkan syarikat Pradipta Perkasa Makmur sejak beberapa bulan lalu.

Ketua PWNU, Mutawakil Allallah bersama pemilik syarikat itu, Liem Long Hwa turut hadir untuk melihat selipar itu dibakar.


Mutawakil berkata, pemilik syarikat itu datang bertemu pihaknya dan mengaku tidak tahu mengenai kalimah Allah di tapak selipar berkenaan.

Syarikat itu memberitahu, selipar berkenaan diimport dari China.

"Kami mendapati penjualan selipar ini tidak disengajakan dan pemilik syarikat dengan tulus memohon maaf.

"Sebagai orang Islam kita mesti memaafkan mereka.

"Saya juga berharap penduduk Islam di sini menjaga adab mereka dan tidak bertindak keterlaluan," katanya. - Agensi

Sumber TKO - 14-10-2015

Pelajar Mati Dipukul Guru Dengan Pembaris

Posted on Monday, October 12 @ 17:24:07 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol



TERNATE (Indonesia) – Seorang pelajar sebuah sekolah menengah di sini mati selepas dipukul gurunya dengan pembaris.

Yusri H. Muhammad, 17, maut akibat pendarahan serius di belakang kepala selepas dipukul gurunya yang dikenali sebagai Fajrin.

Kejadian dipercayai berlaku apabila Fajrin mengarahkan Yusri yang memakai pakaian sukan ke sekolah pulang dan menukar ke pakaian batik.

Fajrin kemudian bertindak menampar Yusri selepas mangsa enggan mengikuti arahannya.
Tindakan Fajrin itu menyebabkan Yusri tidak berpuas hati sehingga berlaku pertengkaran antara mereka.

Fajrin yang berang kemudian memukul belakang kepala Yusri dengan pembaris kayu sehingga menyebabkan pelajar itu pengsan.

Pukulan yang kuat itu juga menyebabkan belakang kepala mangsa cedera dan berdarah.

Yusri akhirnya disahkan meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke sebuah pusat kesihatan berhampiran.

Seorang pegawai perubatan, Muhammad Sagaf berkata, pelajar itu meninggal dunia akibat kehilangan terlalu banyak darah.

Menurut media tempatan, guru berkenaan ditahan polis di rumahnya dan mungkin berdepan tuduhan menyebabkan kematian. – Agensi
Sumber TKO - 12-10-2015


Misi lawatan ke sekolah pondok Acheh Oktober 2015
Posted on Thursday, October 08 @ 11:02:40 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah

"Assalamu 'alaykum..

Insya' Allah pada 16/10/2015 - 22/10/2015 pihak Madrasah Madinatus salam akan membuat ziarah ke pondok tradisional dan pondok moden serta melawat tuan-tuan guru di wilayah Aceh, Indonesia. Tujuan ziarah ini adalah untuk berkongsi pengalaman didalam mendirikan institusi pondok. Kita juga Insya' Allah akan memyampaikan sumbangan kepada pondok-pondok yang uzur dan daif serta menyampaikan sumbangan kepada pelajar-pelajar yang tak berkemampuan,anak-anak yatim dan fakir miskin.


Assalamu 'alaykum..

Insya' Allah pada 16/10/2015 - 22/10/2015 pihak Madrasah Madinatus salam akan membuat ziarah ke pondok tradisional dan pondok moden serta melawat tuan-tuan guru di wilayah Aceh, Indonesia. Tujuan ziarah ini adalah untuk berkongsi pengalaman didalam mendirikan institusi pondok. Kita juga Insya' Allah akan memyampaikan sumbangan kepada pondok-pondok yang uzur dan daif serta menyampaikan sumbangan kepada pelajar-pelajar yang tak berkemampuan,anak-anak yatim dan fakir miskin.
sesiapa yang ingin berbuat aqiqah@sedekah daging dan apa jua bantuan bolelah menghubungi saya terus. sumbangan-sumbangan adalah seperti berikut.

Sumbangan beras RM2.00 untuk 1 kg.
Bayaran bagi aqiqah/sedekah kambing RM550.00
Bayaran bagi satu bahagian lembu RM560.00
Kopiah,kain pelikat,telekong dan alatan ibadah bolehlah di hantar terus ke MASJID LAPANGAN TERBANG SULTAN ABDUL AZIZ SHAH, SUBANG, SELANGOR.

Segala sumbangan melalui bankin hendaklah dimaklumkan untuk tujuan apa. Sumbangan boleh di buat kepada MAYBANK 562085589310 MADRASAH MADINATUSSALAM RESOURCES. Saudara-saudara perlu sms atau whatapps atau call terus no yang tertera dibawah.

Segala sumbangan akan diberikan terus kepada golongan yang dinayatakan diatas.

Sesiapa yang berhajat untuk turut serta didalam rombongan ini bolelah menghubungi saya segera. Semua perbelanjaan untuk menyertai rombongan ini adalah tanggung jawab sendiri.

Sila hubungi Ustaz Razak jika ada sebarang pertanyaan.

HP 0174960269

Sumber TKO - 8-10-2015


Kisah Jutawan Thailand Muflis 1997 Kembali Bangkit
Posted on Tuesday, October 06 @ 22:28:18 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



Disini saya ingin berkongsi salah satu kisah ISPIRASI kejayaan seorang multijutawan yang pernah jatuh miskin (sehelai sepinggang) dan bangkit semula bergelar jutawan kembali. Pada tahun 1997, berlaku kegawatang ekonomi di Asia, Sirivat Voravetvuthikun seorang broker saham dan ahli perniagaan yang berjaya dengan sekelip mata semua kekayaannya hilang di sebabkan kejatuhan pasaran saham dan pasaran hartanah di Thailand.

Bangunan Kondominium yang dibina tidak dapat dijual menyebab dia gagal membayar balik pinjaman bank.Disamping itu juga bagaimana seorangn jutawan berhadapan dengan pekerja kira-kira 40 orang . Beliau juga terpaksa menanggung pembelajaran 3 orang anaknya di England dan New Zealand.

Seorang jutawan , kini bergelar penjual sanwich dijalanan.

Walaupun sudah diistihar muflis menanggung beban hutang yang besar, beliau terus berusaha dengan gigih untuk memperbaiki keadaan dan tabah untuk membina kembali empayar bisnes yang sudah lenyap. Perkara yang paling gigih dilaku dengan menjual sanwich dijalanan . Makanan yang dibawa dengan berjalan kaki seberat 2 kilo dibahu. Bayangkan seorang bekas jutawan melakukan kerja begitu.

Pada hari pertama pernigaan sanwich berpeolehi keuntungan sebanyak 14 dollar hanya 6 kotak sahaja yang terjual. Lebihan sanwich tersebut pula di sumbangkan kepada badan kebajikan. Beliau tidak menjualnya kembali, keesokan beliau mencuba kembali dan apa yang pasti makan yang dijual mestilah segar dan bermutu. Saban hari peniagaan semakin maju dengan sikap ketekunan beliau.

Isteri Sirivat bukan seorang tukang masak, apa yang dihasilkan adalah dari usaha yang gigih untuk memastikan apa yang dihasilkan adalah yang terbaik. Usaha keras Sirivat menjadi pendorong pengusaha lain untuk berkerjasama dengan beliau dan Sirivat dapat mengetuai penjual-penjual sanwich jalanan di Kota Bangkok. Di sini juga Sirivat telah mengambil pekerja jalanan tersebut untuk bekerja dengan beliau dan menjadi pekerja mahir dalam pembuatan sanwich.

Di Samping itu juga dia juga mengambil pekerja lamanya untuk sama-sama berniaga. Apa yang paling menyedihkan , kenalan yang sama-sama kaya dahulu hanya membunyikan hon kereta saya. Terlintas dalam fikirannya " kenapa kawan tidak beli Sanwich aku sedangkan mereka tahu bahawa sekarang aku susah ?. Pernah juga dia dihalang untuk berniaga kerana berniaga dikawasan larangan.

Namun Sarivat tidak pernah putus segala halangan yang dihadapi menjadi semangat yang untuk terus berjaya. Ada yang mengatakan menjual sanwich adalah perniagaan yang sukar memperolehi keuntungan kerana rata rakyat Thai perlu nasi sebagai makanan harian mereka.Beliau berkata bahawa beliau tidak memikirkan perkara tersebut pada mulanya kerana apa yang ada di fikirannya pada ketika itu adalah untuk mendapatkan wang.

14 tahun KINI !!!!

Kini sesudah 14 tahun berlalu Sirivat masih menjual sandwich. ‘Ya, hari ini saya gembira,’ kata Mr.Sirivat. Disebabkan krisis ekonomi maka saya menemui sebuah perniagaan baru. Beliau telah di temubual oleh 121 buah syarikat media internasional dan 262 syarikat media tempatan. Ini termasuklah CNN, BBC WORLD, CNBC, NHK, AP, NEW YORK TIMES dan LOS ANGELES TIMES.


Kini beliau yang semakin berjaya dengan penjualan sandwichnya telah mengembangkan perniagaan beliau kepada produk-produk lain dan mempunyai seramai 6,000 orang pekerja dan beliau kini telah menjadi seorang penceramah (speaker) jemputan yang bertaraf antarabangsa. Beliau juga berjaya membuka 3 buah kedai kopi yang terkenal di kota Bangkok.

Apabila ditanya kembali kepada beliau bagaimana boleh bangun semula dan berjaya hanya dengan menjual sandwich, beliau menjawab,

"Jangan memandang rendah bisnes apapun yang dilakukan kerana kita boleh mendapat keuntungan yang tinggi apa-apa perniagaan sekalipun asalkan dilakukan dengan cara yang betul. Kejayaan yang saya kecapi sekarang bukanlah mudah,

bayangkan disaat saya berada dipuncak kejayan, saya jatuh dan saya bangun kembali dari kosong.

KEKUATAN SAYA ADA DI DALAM DIRI IATU SEMANGAT JUANG YANG TINGGI.”
Jawab beliau.

Sumber : http://bit.ly/1dJCkLk


Sumber TKO - 6-10-2015




Cina Singapura Buat Petisyen Minta Hentikan Sembelih Korban

Posted on Friday, October 02 @ 08:10:23 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



Beginilah keadaannya apabila kebebasan bersuara digunakan tanpa batasan waima menyentuh sensitiviti penganut agama lain kononnya ia terpaksa dibangkitkan atas nama hak asasi manusia.

Bagi yang tahu kisah nasib umat Islam di Singapura, pasti tahu bagaimana peritnya apabila kaum bukan Islam menjadi pemerintah mengharamkan azan dilaungkan menerusi pembesar suara di masjid sejak awal 1970-an.

Tindakan itu diarahkan perdana menteri republik tersebut waktu itu, Lee Kuan Yew konon ia ganggu masyarakat bukan Islam dan hujah lebih dahsyat, masjid masih tetap tidak penuh jemaahnya meskipun berkumandang azan!

Terbaharu, ketika umat Islam Singapura bergembira menjalani ibadah korban sempena Hari Raya Aidiladha bulan lalu, seorang bukan Islam dikenali hanya sebagai Nicole L mencetuskan kontroversi di negara pulau kecil tersebut.

Screen Shot 2015-10-01 at 7.13.05 PM

Wanita tempatan itu dilaporkan media sosial telah menghantar tuntutan menerusi laman petisyen terkenal antarabangsa Change.org untuk Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS) mengharamkan penyembelihan korban.

Dia mendakwa kononnya aktiviti tahunan tersebut bukan sahaja kejam kepada haiwan malah tidak sesuai ditonton kanak-kanak kecil, selain bimbang kaedah sembelihan oleh penderma korban itu sebagai kurang berpengalaman.

Hujah Nicole nyata dangkal kerana semua tahu kaedah penyembelihan secara Islamlah yang paling tidak kejam dan tidak menyakitkan haiwan, bahkan ada adab-adab tertentu termasuk penggunaan pisau tajam yang bersih.

Tuduhan jahat wanita itu konon haiwan disembelih sebelah-menyebelah juga tidak berasas kerana Rasulullah SAW mendidik umatnya bersifat ihsan dengan tidak berbuat demikian seperti diamalkan kaum Arab jahiliyyah.

Begitu juga kehadiran kanak-kanak bukan hendak mengajar mereka ‘brutal’ tetapi mengasuh agar tidak takut melihat haiwan disembelih mengikut syariat Islam sekali gus berani menjadi penyembelih apabila dewasa kelak.

Menyentuh kebimbangan konon penderma tidak tahu menyembelih haiwan, ia juga berniat jahat walhal lazimnya penyembelihan dilakukan tukang sembelih diiktiraf MUIS manakala penderma hanya datang melihat korbannya.

Entahlah kenapa Nicole membuat petisyen menerusi portal berpusat di San Francisco, Amerika Syarikat itu yang diwujudkan sejak 2007 lalu dan memiliki lebih 110 juta penyokong petisyen di 196 buah negara di seluruh dunia.

Adakah dia cemburu melihat kejayaan umat Islam di Singapura walaupun kaum minoriti, namun mampu membeli 3,700 ekor haiwan korban diimport dari Australia dan Ireland pada tahun ini, iaitu angka terbesar dalam sejarah.

dsc0462
Lagipun aktiviti ini dilakukan secara tertutup cuma melibatkan 25 buah masjid sahaja daripada keseluruhan 71 buah rumah Allah di seluruh Singapura serta hanya ketika Hari Raya Aidiladha dan tiga hari tasyrik selepasnya.

Itupun dia tetap ‘bising’ walhal saban masa puluhan ribu ekor babi dipotong yang kaedahnya jauh lebih zalim di republik itu, tetapi umat Islam tidak pernah pun pertikai demi menjaga keharmonian masyarakat tempatan.

Mujur petisyen itu akhirnya gagal diterima kerana cuma menerima 1,392 sokongan apabila tempoh kempen ditutup, kurang 108 yang diperlukan untuk dibawa secara rasmi kepada pihak berwajib. – Mynewshub.cc/HAA

* Untuk lihat artikel petisyen, sila layari: www.change.org

Sumber TKO - 2-10-2015




Kami Tidak Perlu Minta Maaf – Naib Presiden Indonesia
Posted on Monday, September 28 @ 13:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



NAIB Presiden Indonesia, Jusuf Kalla berkata, Indonesia tidak perlu memohon maaf atas kebakaran hutan yang berlaku di Sumatera dan Kalimantan sehingga menyebabkan jerebu di beberapa negara jirannya.

Dalam kenyataan itu, Jusuf berkata apa yang perlu dilakukan oleh pemerintah Indonesia adalah mengatasi masalah tersebut supaya kejadian yang sama tidak berulang lagi pada masa depan kelak.
“Berapa lama mereka (negara jiran) nikmati udara segar daripada kawasan hijau dan hutan-hutan kita semasa ia tidak terbakar? Berbulan-bulan. Adakah mereka berterima kasih?

“Tetapi, semasa terjadinya kebakaran hutan paling lama sebulan, asap-asap itu cemari wilayah mereka. Jadi, mengapa mesti meminta maaf,” katanya dipetik portal MalaysiaKini.

Tambah Jusuf, salah satu punca kebakaran hutan adalah permintaan dari beberapa syarikat milik negara-negara jiran yang turut mengalami jerebu.

Katanya, syarikat besar dari negara tersebut dipercayai menebang dan membakar hutan bagi tujuan mengosongkan tanah untuk tujuan perladangan dan perniagaan.

Memetik laporan portal berita Indonesia, Kompas, Jusuf pernah memberi kenyataan yang sama pada tahun 2005 dan 2007 ketika memegang jawatan yang sama.

Malah, Jusuf turut memberi kenyataan yang sama ketika bertemu Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Hamidi pada 18 September lalu. – Mynewshub.cc

Oleh: hzqahmd

Sumber TKO - 28-9-2015


Suruhanjaya Anti Rasuah Thai Desak Pegawai Tentera Terbabit Pembunuhan Dihukum

yapa kaseng meninggal
Suruhanjaya anti-rasuah Thailand mendesak agar pegawai tentera tidak bertauliah dihukum kerana memukul seorang imam sehingga meninggal dunia di bahagian selatan negara itu.

Media tempatan melaporkan, pegawai itu adalah salah seorang daripada beberapa tentera yang didapati bersalah oleh mahkamah pada tahun 2008, tetapi tidak dijatuhkan hukuman atau dinamakan dalam prosiding walaupun polis telah mengenal pasti mereka.

The Bangkok Post memetic Setiausaha Agung Suruhanhaya itu, Sansern Poljiak sebagai berkata beliau mendesak mengenakan kes jenayah dan hukuman keatas sub-leftenan Sirikhet Wanitbamrung kerana peranannya dalam pembunuhan Yapa Kaseng pada Mac 2008.

[Gambar Atas – Imam Yapa Kaseng (sisipan) telah diseksa, dibunuh dan dikebumikan di daerah Rueso, wilayah Narathiwat pada bulan April, 2008. Suruhanjaya Kebangsaan Pencegahan Rasuah Thailand (NACC) menuduh Sub Lt Sirikhet Wanitbamrungmembunuh pemimpin agama itu]

“Kami akan meminta tentera untuk mengambil tindakan disiplin keras terhadap dia dan kami telah meminta Pejabat Peguam Negara untuk memfailkan kes jenayah,” katanya.

Wanitbamrung, bersama-sama dengan empat pegawai tentera yang lain telah dituduh memukul mati Yapa Kaseng, imam berusia 56 tahun di daerah Rueso, di wilayah selatan Thailand Narathiwat – sebuah kawasan yang terlibat dengan pemberontakan pemisah untuk beberapa dekad.

Imam itu pada mulanya ditahan kerana dia disyaki terlibat dalam pemberontakan selatan.

Bedah siasat mendapati dia telah tertakluk kepada serangan fizikal dan dipukul dengan “objek keras” semasa dua hari soal siasat. Rusuknya patah dan tulang itu telah mencucuk aru-paru, yang membawa kepada kematiannya.



Poljiak [Gambar kiri] juga berkata suruhanjaya anti-rasuah memegang bukti bahawa tentera harus meningkatkan Wanitbamrung dengan jenayah dan pendakwa raya harus bertindak melaksanakan hukuman untuk sepuluh tahun penjara terhadapnya.
Kejadian tentera mendera suspek orang-orang Islam, bukanlah kes pertama tentera di daerah-daerah yang bergolak di Selatan Thai.

Pada bulan Ogos, mahkamah pentadbiran mengarahkan agensi keselamatan Thai bertanggungjawab membayar $ 82,000 sebagai pampasan kepada keluarga Ashari Sama-ae, seorang Melayu Islam berusia 25 tahun yang meninggal dunia pada Julai 2007 selepas diseksa oleh tentera semasa dalam tahanan .

Hakim-hakim memutuskan, bagaimanapun, bahawa tidak ada pegawai-pegawai keselamatan yang terlibat dalam kes itu boleh jenayah didakwa.

Keputusan ini telah ditentang oleh Human Rights Watch.

“Kegagalan kerajaan Thailand untuk membawa keadilan kepada mereka yang bertanggungjawab menyeksa Ashari Sama-ae dan menyebabkan kematiannya adalah sebahagian daripada corak yang luas penyalahgunaan di mana sewenang-wenangnya berlaku (seolah-olah) adalah perkara biasa,” kata pengarah Asia Brad Adams.

Pemberontakan selatan yang telah berabad lamanya adalah berakar umbi dari konflik satu bangsa ataupun budaya di antara yang kehidupan Melayu Islam di wilayah Pattani, Yala, Narathiwat dan beberapa daerah di Songhkla dengan negeri Thai, di mana Buddhisme adalah de facto sebagai agama rasmi negara.

Sumber BO - 22-9-2015


Penunjuk Perasaan Anti-Junta Berarak Di Ibu Negara Thai

Beratus-ratus penunjuk perasaan Thai telah melanggar larangan berdemonstrasi dan berarak di ibu negara Thailand pada perhimpunan yang jarang berlaku, membantah ke atas kerajaan tentera di negara itu.

Deretan polis berdiri apabila ramai orang melaungkan “tidak kepada diktator” dan membawa sepanduk anti-junta, berarak secara aman di tengah Bangkok pada Sabtu.

Para penunjuk perasaan mengutuk kerajaan kerana menggunakan langkah-langkah zalim untuk menutup mulut pengkritik.

Bantahan itu juga menandakan ulang tahun ke-sembilan rampasan kuasa sebelumnya terhadap kerajaan bekas Perdana Menteri Thaksin Shinawatra yang dilihat ramai rakyat Thai sebagai pencetus kepada konflik yang sukar dikawal dan tiada menunjukkan tanda-tanda surut.



Protes menjadi jarang berlaku kerana jeneral yang menggulingkan kerajaan Yingluck Shinawatra, adik perempuan Thaksin, dalam rampasan kuasa di negara ini pada Mei tahun lepas.

Penunjuk perasaan menghadiri satu forum di Universiti Thammasat Bangkok yang dibenarkan kerajaan, tetapi kebenaran untuk berarak dinafikan.

“Hak Rakyat telah diambil, terlalu ramai telah ditahan,”

“Saya perlu menunjukkan perpaduan, terhadap tentera. Saya takut, tetapi saya bersedia untuk berarak untuk menunjukkan kita tidak akan berputus asa,” kata Montra Thongsuksan, satu demonstrasi yang membawa tanda mengembalikan kuasa kepada rakyat.

Pihak tentera telah dikritik oleh masyarakat antarabangsa kerana penahanan sehingga beratus-ratus aktivis, dan ramai, termasuk wartawan dan ahli politik.

Thailand telah terperangkap dalam perang antara penyokong keluarga Shinawatra dan tentera pendukung raja disokong oleh rangkaian konservatif lama.

Pihak tentera tidak akan menyerahkan kuasa dalam masa terdekat manakala Perdana Menteri Prayuth Chan-ocha, umum yang melancarkan rampasan kuasa berkata minggu lepas pilihan raya boleh berlaku pada bulan Julai 2017.

Sumber BO - 20-9-2015


Ulasan keputusan pilihanraya Singapura

Posted on Monday, September 14 @ 15:08:40 MYT by paktam

Oleh Zin Mahmud 

Menjelang Hari Malaysia. Parti Tindakan Rakyat menang besar dalam pilihan raya Singapura Khamis lalu. Tanpa Lee Kuan Yew, PAP di bawah kepimpinan Lee Hsien Loong pun menang besar.

Kalaulah satu satunya pilihan raya Malaysia yang mana PAP ikut serta iaitu pada tahun 1964, parti itu menang besar, maka sejarah Malaysia pasti berbeza. Tetapi ketika itu pengundi Cina di Semenanjung Malaysia memilih MCA.

Atas penolakan pengundi Semenanjung Malaysia terhadap PAP, Tunku Abdul Rahman berasa selesa untuk mengeluarkan Singapura dan PAP daripada Malaysia.

Sungguhpun begitu, kerajaan Perikatan membenarkan penubuhan DAP yang terdiri daripada bekas ahli PAP, mungkin Tunku menjangkakan parti itu tidak akan dapat sokongan daripada rakyat Malaysia. Malaysia dalam mengenang sejarahnya tidak akan terlepas daripada PAP. Ini kerana parti yang membawa kepada penubuhan Malaysia ialah PAP. PAP, Perikatan, Perikatan Sarawak dan Perikatan Sabah adalah pengasas bersama Malaysia.

Tetapi PAP yang memulakannya. Sebelum gagasan Malaysia, apa yang PAP hendakkan hanyalah penyatuan Singapura dan Malaya, tidak lebih daripada itu.

Cadangan awalnya ialah Singapura mahu menyertai Federation of Malaya atau Persekutuan Tanah Melayu sebagai sebuah negeri tetapi dengan autonomi lebih besar berbanding negeri negeri lain.

Sebab itu Lee Kuan Yew menampilkan Singapura sebagai sebahagian daripada Malaya. Selain daripada bendera yang memperlihatkannya sebagai sebahagian daripada Malaya iaitu merah putih dan bulan sabit serta jata negaranya mempunyai harimau di samping singa, ketua negerinya juga dinamakan Yang di-Pertuan Negara dengan penyandang pertama ialah Yusof Ishak.

Tetapi Tunku bimbang bukan saja kerana jumlah penduduk Cina yang ramai di Singapura yang akan menenggelamkan Melayu dan Malaya tetapi juga potensi PAP akan menguasai Malaya dengan Lee Kuan Yew menjadi Perdana Menteri.

Kebimbangan Tunku ini diatasi dengan British menawarkan Sarawak, Brunei dan Borneo digabungkan dengan Malaya dan Singapura untuk menubuhkan Malaysia. British juga mencadangkan konsep Bumiputera untuk menggantikan Melayu supaya Cina tidak majoriti. Selain itu Yang di-Pertuan Agong Malaya akan menjadi Ketua Negara Malaysia.

Untuk menghalang PAP menguasai Malaysia, Tunku minta Lee Kuan Yew berjanji tidak campur tangan urusan politik Malaya dan begitu juga beliau tidak campur tangan urusan Singapura.

Kebimbangan Tunku ini berasas kerana PAP berkuasa di Singapura antaranya ialah dengan mengalahkan calon UMNO di sana dalam pilihan raya sebelum wujudnya Malaysia.

Kemenangan PAP adalah kerana orang Melayu menyokongnya. Orang Melayu yang sebelum itu menyokong UMNO telah beralih kepada PAP. Sebabnya ialah dikatakan wakil rakyat UMNO tidak memberi perkhidmatan baik kepada penduduk kawasan berkenaan.

Dari awalnya PAP ditubuhkan atas kerjasama antara orang Cina dan Melayu. Perbincangan untuk penubuhannya dikatakan turut dibincangkan di pejabat Utusan Melayu dengan pengarangnya, A Samad Ismail terlibat. Terdapat wartawan Utusan turut menyokong PAP.

Satu perkara penting lagi ialah PAP adalah parti sosialis yang mana pihak British mengesyaki ia disusupi oleh komunis yang menerima arahan daripada Parti Komunis Malaya, PKM.

Walaupun PKM diharamkan tetapi pihak British mengesyaki mereka menggunakan parti berdaftar untuk matlamat mereka. Di Malaya mereka menggunakan Parti Buruh dan Parti Rakyat. Di Singapura PAP.

Tetapi di Malaya MCA dapat kalahkan Parti Buruh. Di Singapura, PAP perlu dibersihkan daripada anasir yang dianggap prokomunis. Lee Kuan Yew berjaya menyingkirkan mereka yang mana mereka menubuhkan Barisan Sosialis. Dalam pilihan raya PAP berjaya kalahkan mereka.

Apabila Malaysia ditubuhkan, PAP mahu menggantikan MCA sebagai wakil Cina kerana ia mendapat sokongan majoriti orang Cina. Tunku marah dengan cadangan itu.

Setelah tidak dapat kedudukan itu, PAP pun bertanding dalam pilihan raya 1964 di Malaya untuk membuktikan ia memperoleh sokongan daripada orang Cina. Mereka kalah di tangan MCA. Maka apabila Singapura dikeluarkan dari Malaysia, kerajaan PAP bekerja keras untuk membuktikan bukan saja Singapura boleh hidup tanpa Malaysia tetapi lebih maju.

Maka ketika ia menyambut Ulang Tahun ke 50 terkeluarnya dari Malaysia bulan lalu, kerajaan PAP telah berjaya menunjukkan Singapura lebih berjaya dari Kuala Lumpur.

Kini majoriti orang Cina Malaysia menyokong DAP, sebagai pewaris PAP kerana antara lain melihat kejayaan Singapura berbanding Malaysia. Orang Melayu juga mula memberi sokongan pada DAP kerana antara lain kecewa dengan UMNO. Ada yang memberi sokongan langsung pada DAP, ada yang menyokong melalui sekutu sekutunya iaitu PKR dan PAN, sebagai pengganti PAS yang kini telah menolak DAP.

Kalaulah pada tahun 1959, UMNO Singapura berjaya meraih sokongan orang Melayu dengan perkhidmatan yang baik, maka PAP tidaklah menguasai sepenuhnya pulau itu kerana ia perlu menimbangkan soal sokongan orang Melayu yang penting dari segi hubungannya dengan Kuala Lumpur.

Kuncinya terletak juga pada perkhidmatan dan keberkesanan wakil rakyat yang dipilih, bukan dari segi kaum semata mata.

Sumber DD - 14-9-2015






































































Singapura berkempen berbaur perkauman
Posted on Saturday, September 12 @ 08:51:24 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



Rata-rata rasa saya orang-orang Melayu dewasa ini tidak berminat atau mendukung politik perkauman. PAS saya tahu lebih tertumpu kepada gerak-kerja dakwah Islam daripada isu perkauman sungguhpun keahliannya hampir kesemuanya terdiri dari orang-orang Melayu kecuali sebilangan kecil Cina dan India Muslim. Dan PAS juga mempunyai keahlian bersekutu dari kalangan bukan Islam.

Umno walau pun parti Melayu, tetapi kerana lama sudah menjalin ikatan dengan MCA dan MIC serta parti-parti bukan Melayu yang lain, sudah lunak tuntutan kebangsaan Melayunya. Mereka cuma menjadi chauvinis hanya apabila berbangkit satu-satu isu spesifik, jika tidak mereka akur dan diam sahaja.



Adalah beberapa kerat NGO dan tokoh politik yang memang keras tuntutan perkaumannya tetapi mereka ini tidak mencerminkan orang-orang Melayu hari ini.



Ringkasnya orang Melayu ini bangsa yang mudah menerima dan bertolak ansur. Lantaran sikap inilah maka pada detik sebelum kemerdekaan kerajaan Biritish telah membuka kerakyatan Malaya kepada masyarakat bukan Melayu, khasnya Cina dan India dengan beberapa syarat termasuk tempuh tinggal dan kemahiran berbahasa Melayu.



Orang-orang Melayu yang rindukan kemerdekaan ketika itu bersedia menerima rakan-rakan India dan Cina sebagai warganegara setaraf mereka, tanpa bantahan atau protes apalagi rusuhan atau pertumpuhan darah.



Demikianlah besarnya jiwa orang Melayu kira-kira 70 tahun yang lampau dan terus menerus sehinggalah hari ini.



Isu ini saya ketengahkan kerana mengulas kenyataan seorang Menteri Singapura, Lim Swee Say dari parti PAP baru-baru ini yang dilaporkan semasa berkempen Pilihanraya di Republik berkenaan telah mengeluarkan kenyataan bahawa beliau merasakan dirinya beruntung sebagai warga Singapura dan bukan warga Malaysia. Katanya Malaysia itu milik orang Melayu dan beliau tidak boleh tinggal (di Negara milik orang Melayu) di sana.



Kenyataan ini walaupun nampak ringkas dan bersahaja, tetapi ia memberi maksud yang sangat mendalam dan malah mempunyai unsur penghinaan.



Lim cuba membayangkan bahawa Malaysia ini sebuah negara yang tidak adil sebagaimana Singapura. Jika di Singapura beliau sebagai seorang Cina boleh hidup selesa dan sejahtera, di Malaysia kerana ia milik orang Melayu pastinya kehidupan beliau sebaliknya.



Adilkah begitu? Tidakkah kenyataan itu prejudis dan berbau perkauman, rasis?



Isu perkauman antara Malaysia dan Singapura sering dimainkan dan dijadikan bahan politik sejak Republik berkenaan berpisah dari Malaysia lebih 50 tahun dahulu.



Orang Singapura khasnya penduduk majoriti Cina nya sering memandang rendah kepada keupayaan Malaysia dan sering menganggap warga Malaysia yang bukan Melayu ditindas dan didiskriminasi secara drastik oleh majoriti penduduk Melayu dan Bumiputera.



Mungkin bagi calon PAP itu, memainkan isu perkauman seumpama ini boleh mendatangkan undi buatnya, maka lantaran itu beliau sanggup berkata demikian walaupun hakikatnya belum tentu betul.



Ringkasnya ulasan saya seperti berikut:



Menurut bancian 2010 penduduk Melayu mewakili 50.10% dari keseluruhan penduduk Malaysia. Bumiputera lain 11.7% ini bermakna 61.8% penduduk Malaysia adalah Bumiputera samada Melayu, Kadazan, Iban, Murut, Orang Asli dan lain-lain.



Selebihnya 22.6% Cina dan 6.7% India.



Benarkah anggapan buruk calon PAP itu sedangkan hakikatnya walaupun kaum Cina hanya sekitar 22.6% jumlah penduduk Malaysia tetapi daripada 10 warga Malaysia yang terkaya menurut majalah FORBES, 8 adalah Cina dan cuma 1 masing-masing India dan Melayu.



Bagaimana orang Cina tertindas sedangkan 8 dari 10 yang terkaya di Malaysia adalah dari kalangan mereka. Bukankah mereka sekadar 22.6% dari jumlah penduduk Malaysia. Namun mereka memiliki bank-bank perdagangan, gedung-gedung dan bangunan pencakar langit serta hotel-hotel terbesar di Malaysia. Mereka juga pemilik ladang dan pemaju-pemaju perumahan dan bangunan terbesar dalam negara.



Begitu juga calon PAP itu tidak pula menyebut bahawa dari 37 anggota kabinet Malaysia, 5 orang Cina dan 1 India. Ketua Menteri Pulau Pinang sejak Merdeka adalah orang Cina dan hampir keseluruhan EXCO-EXCO kerajaan negeri punya wakil Cina kecuali Terengganu.



Di Malaysia juga, tidak seperti Singapura, terdapat sekolah aliran Cina dan Tamil.



Malah banyak perkara yang boleh dilakukan oleh orang-orang Cina di sini, yang barangkali tidak boleh sama-sekali dilakukan oleh orang Melayu minoriti di Singapura. Terbaru kita lihat sendiri betapa dari puluhan ribu peserta Himpunan Jalanan BERSIH 4.0 baru-baru ini, semua media melaporkan lebih 80% kehadirannya terdiri dari orang Cina. Tak seorang pun ditahan atau dicederakan.



Bayangkan jika minoriti Melayu berhimpun dan protes di jalanan seperti itu di Singapura, entah berapa tahun mereka akan merengkok di bawah ISA yang masih diamalkan di sana.



Kesimpulannya tidak perulah bermain politik perkauman semata-mata untuk menang pilihanraya.



Rakyat Malaysia dari berbagai kaum, agama dan keturunan di sini hidup aman damai dan sejahtera. Dan kami tidak perlu orang Singapura untuk mengajar bagaimana kami harus hidup dan bernegara.

Oleh Roslan SMS
Sumber TKO - 12-9-2015



PAP kembali berkuasa, menang 83 dari 89 kerusi Parlimen Singapura
Posted on Saturday, September 12 @ 08:45:09 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



Keputusan tidak rasmi menunjukkan Parti Tindakan Rakyat (PAP) pimpinan Perdana Menteri, Lee Hsien Loong kembali berkuasa dalam Pilihan Raya Umum (PRU) Singapura yang menyaksikan pertandingan dalam semua kerusi Parlimen dalam sejarah republik itu.

Parti yang memerintah Singapura sejak 1959 itu memenangi 83 daripada 89 kerusi Parlimen dalam PRU hari ini untuk meneruskan kepimpinan negara bagi tempoh lima tahun akan datang.

Bagaimanapun, pembangkang, Parti Pekerja (WP) pula mempertahankan enam kerusi Parlimen yang dimenangi pada pilihan raya lepas pada 2011.

Ia juga ialah pilihan raya umum yang pertama selepas kematian perdana menteri pengasas Lee Kuan Yew yang meninggal dunia ketika berusia 91 tahun pada 23 Mac lepas.

Setakat pukul 1 pagi ini, lebih dua juta undi dikira. Pengundi yang layak mengundi ialah 2.46 juta orang.

Bagi pilihan raya umum 2015, calon dari sembilan parti politik termasuk PAP (89 kerusi bertanding), bersaing bagi 16 kerusi Kawasan Pilihan Raya Kumpulan Perwakilan (GRC) dan 13 Kerusi Pilihan Raya Kerusi Tunggal (SMC) untuk mengisi 89 kerusi Parlimen.

Lapan lagi parti ialah WP (28 kerusi), Parti Rakyat Singapura (SPP) (8), Parti Demokratik Singapura (11), Parti Perpaduan Nasional (12), Perikatan Demokratik Singapura (6), Parti Reformasi (11), Parti Warga Diutamakan (10) dan Parti Kuasa Rakyat (4).

Untuk kali pertama sejak 2001, dua calon bebas, Han Hui Hui dan Samir Salim Neji, bertanding dalam pilihan raya umum kali ini. - Bernama

Sumber TKO - 12-9-2015

Apa ada antara Jokowi dengan PAN?

AHMAD MUHAJIR | .


MEDIA, pengamat politik bahkan rakyat kebanyakan atau masyarakat awam heboh di Indonesia, terutama di Jakarta  memperkatakan pertemuan Speaker Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) Republik Indonesia Setya Novanto dari Parti Golongan Karya dan Timbalannya Fadli Zon dari Parti Gerakan Indonesia Raya (Gerindra) pimpinan Prabowo Subianto dengan bakal calon Presiden Amerika Syarikat Donald Trump di New York beberapa waktu yang lalu, apalagi ini menjadi senjata bagi musuh-musuh politiknya terutama dari Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDI-P), pimpinan Megawati Sukarnoputeri, yang juga partinya Presiden Jokowi.

Memang kebetulan mereka di New York sampena perjumpaan speaker dan timbalan Parlimen dalam persidangan Inter Parliamentary Union dan membawa 20 orang rombongan dengan belanja perjalanannya sebanyak Rp.4.6 billion atau sekitar RM1.4 juta. Namun sebagai negara demokrasi di Indonesia yang semua orang boleh bercakap dan bersuara, ada yang meminta agar Setya Novanto dan Fadli Zon berundur dari jawatan Speaker dan Timbalan Speaker, namun tunggu dahulu sebelum itu berlaku mereka kena dihadapkan dahulu kepada Mahkamah Dewan Kehormatan (MDK) Dewan Perwakilan Rakyat (Parlimen).

Yang mengadukannya ke MDK adalah Budiman Sudjatmiko, Charles Honoris dari PDI-P, Maman Imanulhaq dari Parti Kebangkitan Bangsa (PKB), Akbar Faizal dari Parti Nasionalis Demokrat (NasDem) dan Amir Uskara dari Parti Persatuan Pembangunan (PPP), sejauh mana kajian siasatan dan keputusan yang seadil-adilnya boleh dibuat oleh MDK ini.

Sebab apabila MDK memutuskan mereka tidak bersalah selesai sudahlah persoalannya, tetapi nampaknya preseden ini peluang bagi Presiden Jokowi, untuk melemahkan lawannya dahulu iaitu Kelompok Merah Putih (KMP) pimpinan Prabowo, walaupun ada yang mengatakan KMP dan Kelompok Indonesia Hebat (KIH) pimpinan Jokowi sudah tidak wujud lagi.

Mahkamah ini dipengerusikan oleh Dr Kyai Haji Surahman Hidayat,MA (Ketua Dewan Syariah Parti Keadilan Sejahtera-PKS) dengan dibantu sembilan orang anggota dari berbagai parti yang ada di DPR. Nampak-nampaknya bagi sebahagian besar ahli MDK tiada salah atau masaalah yang perlu dipersoalkan dengan perjumpaan mereka dengan kandidat Presiden USA itu, hanya sahaja Donald Trump bakal mewakili Parti Republik ini bersaing dengan Jeb Bush, adik kandung kepada mantan Presiden George W.Bush,Jr dan anak kepada mantan Presiden George W.Bush, Sr yang akan berhadapan dengan Hillary Rhondam Clinton calon dari Parti Demokrat.

Hanya yang dipersoalkan  dan ini masaalah besar bagi umat Islam, bukan sahaja di Indonesia, tetapi di Amerika Syarikat, putera Fred Trump penganut agama Fresbitarian salah satu mazhab dalam Kristian Protestant Reform yang sangat kuat menentang Islam, malahan setelah peristiwa tragedi 11 September 2001 yang meruntuhkan World Trade Centre New York, dia menentang keras pembinaan masjid dan Islamic Centre di Grand Zero, dekat WTC itu dan jelas berpihak kepada pemerintahan regim Zionis Israel.

Pemaju perumahan di Bandar New York dan mempunyai beberapa buah hotel, warisan bisnis ayahnya Donald Trump lahir 14 Jun 1946 ini mempunyai kekayaan bersih sebanyak 3.2 billion US dollar. Yang pasti keturunan dan agamapun bakal Presiden Amerika Syarikat ini, yang jelas mesti sudah ada ikatan janji dengan Komuniti Yahudi yang mempunyai lobi dan pengaruh kuat dalam segala bidang, terutama politik, ekonomi dan media di Amerika Syarikat, sebagai prasyarat untuk mudah menang dalam Pilihanraya Presiden Amerika Syarikat pada November 2015 akan datang.

Nah kembali soal politik dalam negara Indonesia, yang keadaan politiknya penuh dinamik dan cepat berubah, kini tiba-tiba Parti Amanat Nasional (PAN) yang diasaskan oleh Prof Dr HM Amien Rais dan kawan-kawannya setelah reformasi Mei 1998 ini, tahun lalu PAN di mana kini pengerusi (Ketua Umum) nya adalah Zulkifli Hassan, Speaker Majlis Permusyawaratan Rakyat (MPR) dan merupakan besan kepada Amien Rais ini adalah pendokong KMP, berubah pula mendokong pemerintahan Presiden Jokowi, memang tidak berniat mahu masuk kabinet, tidak mustahil PAN juga paling kurang tiga jawatan menteri kabinet.

Memang zahirnya PAN berbasa-basi untuk tidak mahu jawatan menteri, mendukung pemerintahan hanya dengan  alasan untuk memperbaiki dan memperkukuh kembali perekonomian Indonesia, yang kini morat-marit semakin parah gawat dan merisaukan rakyat banyak terutama rakyat miskin dan mereka yang berpendapatan rendah. Apakah kini Jokowi semakin berani dan percaya diri tidak begitu mempedulikan rakan-rakannya, iaitu dari partinya sendiri PDI-P, PKB, NasDem dan Hanura?

Begitu pula dengan sebagai salah satu parti umat Islam, yang bernuansa Islam ini yang secara tidak langsung dilahirkan dari rahim pertubuhan Islam Muhammadiyah. Ternyata langkah dan tindakan PAN ini dikritik oleh kalangan Muhammadiyah atau mantan ahli parlimen dari PAN, yang menilai langkah sebagai sangat keliruh dan salah, atau ini merupakan kejayaan kepada ikhtiar yang dilakukan oleh  Megawati yang sudah berhasil membujuk PAN untuk mendokong pemerintahan Jokowi dan JK ini.

Ini persoalan umat Islam di Indonesia dalam berpolitik terlalu susah kembali untuk bersatu dan terlalu senang dipecahkan oleh parti lawan. Hanya sekedar mengkhayal mengimpikan bersatunya umat Islam, sebagai wujudnya parti Islam Masyumi dari tahun 1945 sampai 1947 iaitu semuanya bersatu dalam Masyumi namun 1947, Syarikat Islam keluar kembali menjadi Parti Syarikat Islam Indonesia (PSII), begitu pula tahun 1952 Nahdlatul Ulama (NU) keluar pula dari Masyumi dan mengasaskan parti NU, namun syukur setelah pilihan raya umum tahun 1955.

Masyumi, NU, PSII dan Parti Islam Perti bersatu dalam parlimen (DPR) mahupun Konstituante (pembuat dan penggubal perlembagaan dan dasar Negara), mereka bersatu, satu nada dan satu irama, memperjuangkan Islam untuk menjadi asas atau dasar kepada Negara Republik Indonesia, yang akhirnya ditentang habis-habisan oleh Presiden Sukarno, bersama partinya Parti Nasional Indonesia (PNI), Parti Komunis Indonesia (PKI) dan tentera.

Sepatutnya umat Islam Indonesia dan juga di Malaysia, jangan kembali membiarkan orang tua kehilangan tongkat atau membiarkan pisang berbuah dua kali atau terjatuh untuk kedua kalinya dilobang yang sama. Ini tidak mustahil akan banyak menguntungkan bagi pemerintahan Presiden Jokowi dan JK! – HARAKAHDAILY 9/9/2015

Sumber HD - 9-9-2015





































































Kaki lima vs kapitalisme, di mana posisi penguasa?

AHMAD MUHAJIR | .


PEDAGANG Kaki Lima atau berniaga berbagai barangan ditepi jalan di berbagai Bandar di Indonesia, adalah salah satu kekuatan eknomi atau perniagaan kelas menengah ke bawah, ini ada dimana-mana, ada di Pulau Jawa, Sumatera, Kalimantan, Bali, Nusa Tenggara mahu pun di Pulau Sulawesi, mulai dari Banda Aceh, Medan, Pekan Baru, Padang, Bukit Tinggi, Jambi, Palembang, Tanjung Karang-Teluk Betung, Bengkulu.

Apalagi di Jakarta, Bogor, Bandung, Tangerang, Serang, Semarang, Yogyakarta, Surabaya, Depansar, Banjar Masin, Pontianak, Samarinda, Palangka Raya, Makassar, Kendari, Palu, Manado, Gorontalo, Mataram dan berbagai Bandar lainnya. Walaupun berbagai usaha dan ikhtiar dilakukan oleh pihak atau kalangan pemilik modal para taipan dan taikun, tidak kira kaum Bumiputera mahupun keturunan Tionghoa, serta pemilik modal dari Erofa dan Amerika Syarikat, mewujudkan Pasar-Pasar Raya seperti Giant, Carrefour, Mata Hari, Indomaret dan Alfamart.

Namun menyingkirkan peniaga atau pedagang kaki lima ini tidaklah semudah membalikkan tapak tangan. Sebab mereka mempunyai kekuatan sendiri serta mempunyai pelanggan utamanya adalah kalangan rakyat berpendapatan sederhana dan kalangan bawahan, sebagaimana di Chow Kit, Jalan Masjid India atau Jalan Petaling di Kuala Lumpur, maka peniaga kaki lima tetap banyak diberbagai Bandar di Indonesia. Lihatlah di Jatinegara-Master Jakarta Timur, Pasar Senen dan Tanah Abang Jakarta Pusat, mahupun di Grogol dan Glodok Jakarta Barat.

Begitu di Bandar-bandar lainnya di Indonesia, menyediakan berbagai keperluan mulai dari pakaian bayi sampai lelaki dan perempuan dewasa, termasuk baju dan pakaian Muslim dan Busana Muslimah. Namun persoalan dan masaalahnya bukan hanya, antara peniaga kaki lima yang mempunyai modal yang kecil dan kurang dengan pemodal besar, tidak kira bangsa dan keturunan, persoalan jelas berkait erat dengan sikap pihak yang berkuasa, terutama polisinya dalam membela rakyat miskin dan rakyat jelata.

Sebagaimana dengan ucapan pertama Presiden Jokowi setelah diangkat sumpahnya sebagai Kepala Negara dan kepala pemerintahan, di hadapan rakyat awam akhir Oktober 2014 di Taman Monas Jakarta.

Dia berjanji akan membela peniaga kaki lima, pedagang bakso, penjual sate dan peniaga-pemodal lemah lainnya, ternyata ucapan itu hanya sementara apabila bulan Disember 2014 dia mengatakan akan menghapus dan mengusir peniaga kaki lima, sebanyak lima juta kerana kewujudannya sekian lama menjejaskan promosi dan bisnis pelancongan di Indonesia. Memburukkan imej dan gambaran Bandar-bandar Indonesia, yang sepatutnya bersih, indah dan disertai dengan perancangan bandarnya yang baik, dengan tata kelola yang baik.

Dalam hal ini Jokowi sebagai Presiden-Kepala Negara dan Kepala Pemerintahan tidak mempunyai sikap yang pasti atau jelas, selalu berdolak-dalik. Ini nampak beberapa waktu yang lalu, Jokowi menjemput ratusan peniaga kaki lima bersama Pengerusi dan AJK Assosiasi Pedagang Kaki Lima Indonesia (APKLI) untuk makan siang bersama di Istana Negara, namun dalam pertemuan itu Jokowi tidak menyentuh langsung keinginannya untuk membela atau membantu peniaga kaki lima.

Itu dinyatakan oleh Ketua Umum Dewan Pimpinan Pusat APKLI Ali Mahsun, bahawa jelas Jokowi menjemput pedagang kaki lima untuk makan siang ke Istana Negara, tidak lebih hanya sekedar basa-basi dan bermuka-muka. Apalagi dalam perombakan kabinetnya beberapa waktu yang lalu beberapa jawatan menteri strategik diberikannya kepada kalangan bukan Islam, termasuklah Menteri Penyelaras Politik, Undang-Undang dan Keamanan dialihkan dari Laksamana Laut (B) Tedjo Edhy Pudijatno seorang Muslim ditukar kepada Jeneral (B) Luhut Binsar Panjaitan, seorang Batak Kristian.

Memang ada juga menteri barunya yang dianggap baik iaitu Dr Rizal Ramli, seorang ekonomis yang sangat anti kepada kapitalis terutama kapitalis asing, Dr Rizal Ramli putera Minangkabau, dinilai didokong oleh Jokowi, namun kehadiran Dr Rizal Ramli ini meresah dan menyusahkan timbalannya Drs M Jusuf Kalla, yang dianggap sebagai Bapak Kapitalisme Indonesia, kerana kekayaannya hampir menguasai semua syarikat dan kepentingan bisnis terbesar di belahan Indonesia Timur.

Mulai dari perdagangan awam, perbankan, perkebunan dan kelapa sawit, pengangkutan termasuklah beberapa syarikat bas, penerbangan dan perkapalan di Indonesia Timur. Makanya Kepala Badan Reserse dan Kriminal (Bareskrim) Polis Indonesia yang sebelumnya dijawat oleh Komisaris Jeneral Polis Budi Wiseso ditukar kepada Komisaris Jeneral Polis Anang Iskandar, kerana Budi dinilai pegawai tinggi polis yang baik dan sangat professional, namun tidak disukai oleh Jusuf Kalla atau JK. Malahan Budi tidak segan silu akan menyiasat pegawai tinggi pemerintah yang menyalahgunakan kuasanya.

Begitu juga dalam pemilihan calon anggota dan pimpinan Komite Pemberantasan Korupsi (KPK) semacam SPRM di Malaysia dari lapan yang terpilih, lima adalah bukan Islam sedangkan dari Islam hanya tiga orang. Salah seorang calon yang baik kenapa ditolak iaitu Prof Dr Jimly As Shiddiqi, mantan Ketua Mahkamah Perlembagaan, yang dahulunya adalah aktivis belia dan pemuda masjid yang ber-aktiviti di Masjid Agung Al Azhar Kebayoran Jakarta Selatan, masa mudanya adalah Ketua Umum Badan Koordinasi (Penyelaras) Pemuda Masjid Indonesia (BKPMI), tetapi Jimly ditolak oleh Panitia Pemilihan calon anggota dan pimpinan KPK.

Jadi persoalannya kini sejauh manakah keseriusan Jokowi dan M Jusuf Kalla dalam memimpin dan mengurus rakyat Indonesia yang jumlahnya sudah mencecah 256 juta. Yang tetap merindukan kesejahteraan, kemakmuran dan keamanan dalam segala bidang, kehidupan. Apakah sistim perekenomian Indonesia berorientasi kepada kepentingan rakyat banyak, atau hanya kepentingan segelintir kaum kapitalis? Salah seorang datuk Bandar yang menolak kehadiran syarikat dan pasaraya besar iaitu Alfamart dan Indomaret di Bandar Padang, ialah datuk bandarnya sendiri Ir Mahyeldi Ansharullah dari Parti Keadilan Sejahtera (PKS), kerana kehadiran kedua pasaraya besar ini akan membunuh pedagang kaki lima di kota Padang. – HARAKAHDAILY 8/9/2015

Sumber HD - 8-9-2015





































































Majlis Ulama Indonesia semakin bebas

AHMAD MUHAJIR | .


Majlis Ulama Indonesia (MUI) yang diasaskan pada 17 Rejab 1395 Hijrah atau bersamaan dengan 26 Julai 1975, adalah atas kehendak umat Islam dan juga sesuai dengan keinginan pemerintah Indonesia, sebagai menjembatani antara aspirasi rakyat dengan harapan pemerintah untuk menyampaikan rancangan dan programnya dalam membangun negara dan kesejahteraan rakyat Indonesia. Pemerintahan Order Baru di bawah kepemimpinan Presiden Suharto baru Sembilan bulan berkuasa dan memerintah, dalam menjayakan “Akselarasi Pembangunan 25 Tahun Indonesia”.

Walaupun ide ini adalah buah pemikiran dari Centre Strategies 0f International Studies (CSIS), yang begitu rapat dengan Amerika Syarikat, dimana tokoh-tokoh atau aktor intelektualnya masa itu adalah Leftenan Jeneral (B) Ali Murtopo, Leftenan Jeneral (B) Sudjono Humardani, Dr Pang Lay Kim, dan banyak didokong oleh paderi Katholik Jesuit Romo Pater Beek, berasal dari Belanda. Kemudian sesudahnya ada Dr Daud Jusuf, mendiang Jeneral Loedwyk Benicditus Murdani.

Meski Presiden Suharto, selalu mengaku Garis-garis Besar Haluan Negara sebagai acuan atau dasar kepada program pembangunan yang dia jalankan tidak ada pengaruh CSIS, namun yang pasti banyak sekali polisinya sejalan dengan CSIS, seperti melarang dasar Islam, ceramah dan pengajian agama Islam di masjid dan surau mesti diawasi oleh special branch atau cawangan khas dari tentera mahupun polis, tidak bebas lagi gerakan mahasiswa, belia, pemuda dan pelajar melakukan aktivitinya, ini termasuklah gerakan pemuda belia dan pelajar, jika di sekolah hanya boleh Organisasi Siswa Intra Sekolah (OSIS), tidak boleh yang namanya Pelajar Islam Indonesia (PII) atau Ikatan Pelajar Muhammadiyah.

Di kampus-kampus hanya ada Senat Mahasiswa dan di peringkat universiti Badan Kerjasama Senat-Senat Mahasiswa (BKSSM), tidak boleh lagi yang namanya Himpunan Mahasiswa Islam (HMI), Ikatan Mahasiswa Muhammadiyah (IMM) atau Pegerakan Mahasiswa Islam Indonesia (PMII), ini dipanggiil Normalisasi Kehidupan Kampus dan yang namanya Dewan Mahasiswa diharamkan, tidak terkecualilah para ulama, ustaz, dai/pendakwah juga akan dikawal di antaranya melalui diwujudkannya Majlis Ulama Indonesia (MUI).

Namun manusia hanya merancang, perancangan Allah lebih bersama hamba-hambanyanya yang beriman, ikhlas dan soleh. Menteri Agama Indonesia masa itu Prof Dr Mukti Ali, yang cenderung agak sekular entah bagaimana meminta untuk menjadi Pengerusi atau Ketua Umum MUI yang pertama adalah Abuya Prof Dr Hamka, tokoh Muhammadiyah dan mantan aktivis Parti Islam Masyumi. Buya menerima dengan senang hati dan ikhlas, walaupun majoriti sahabat dan kawan-kawannya marah dan tiada ucapan selamat, namun Buya mengatakan saya bersama AJK MUI yang lain akan mengatakan yang benar itu benar dan yang salah itu tetap salah, walaupun itu pahit namun akan disampaikan dengan penuh hikmah beradab dan sangat bijakasana.

Buya masa itu menyebut MUI ibarat atau bagaikan “Kue Bika’ diatas panas di bawah pun panas. Panas di atas kerana menerima tekanan atau permintaan dari pemerintah untuk menyampaikan program dan polisi pembangunan kepada umat dan rakyat, sebaliknya panas dari bawah menyampaikan kehendak dan keinginan umat dan rakyat yang sesuai dengan Al Quran dan As Sunnah kepada pihak pemerintah, ternyata selama lima tahun MUI berjalan dengan baik dan bergerak dengan bebas, di tengah berbagai cabaran tribulasi dan cubaan dari berbagai pihak.

Termasuklah hasrat pemerintah ingin menjadi Aliran Kebatinan atau Agama Kejawen untuk menjadi agama rasmi, tidak boleh lagi parti atau pertubuhan Islam menjadikan Islam sebagai dasar atau asasnya, melarang rakyat terutama mahasiswa pemuda dan pelajar untuk berdemontrasi, ceramah agama tidak bebas di masjid dan surau, ternyata ini ditolak oleh MUI bersama pertubuhan Islam yang lain serta Parti Persatuan Pembangunan di Parlimen. Setelah itu berbagai fitnah ditujukan kepada umat Islam yang namanya Komando Jihadlah, Teror Warman dan sebagainya, serta ada beberapa pemimpin pertubuhan Islam dan pendakwah ditangkap.

Di antaranya Prof Dr Ismail Suny,SH,McL, Ir Muhammad ‘Imaduddin ‘Abdulrahim,Msc, Haji Mahbub Djunaidi, Drs AM Fatwa. Pada bulan Mac 1980 keluar pulalah Pernyataan Keprihatinan dari Kumpulan 50 yang antara lain ditandatangani oleh Dr Ali Akbar, M.Natsir, Jeneral Dr AH Nasution, Prof Dr Kasman Singodimedjo, Ir HM Sanusi, Leftenan Jeneral Marin (B) Ali Sadikin dan banyak lagi yang dengan tegas mengkritik ucapan Presiden Suharto di Pekan Baru, Riau dan Markas Komando Tentera Darat di Cijantung Jakarta Timur.

Yang mengatakan siapa melawan atau mengkritik Suharto, keluarga dan kroninya bererti melawan Pancasila dan Pemerintah, seolah-olah Suharto, keluarga dan kroninya itu adalah Pancasila dan Pemerintah, akhirnya tokoh-tokoh yang 50 orang itu adalah tokoh subversif dan dilarang ke luar negara dan tidak boleh membuat pinjaman bank. Suharto semakin dipengaruhi oleh isteri dan anak-anaknya, tentera semakin zalim, parti yang yang berkuasa hanyalah Golongan Karya. Masa itu Pancasila didoktrin dan didogmakan seperti agama, sementara fahaman sekularisme pluralisme dan liberalisme menjadi-jadi.

Maka beberapa bulan sebelum Krismas atau Natal Disember 1980 keluarlah Fatwa MUI yang melarang umat Islam, menghadiri peringatan atau ucapan Hari Krismas atau Natal, di sinilah hubungan MUI dengan pemerintah kembali menjadi panas, Suharto terkejut dan meminta melalui menteri agamanya masa itu Leftenan Jenal (B) Alamsjah Ratuperwiranegara, agar fatwa itu ditarik balik, atau menteri agama letak jawatan, namun Hamka dengan tegas mengatakan tidak akan mencabut dan dia bersedia meletak jawatan sebagai Ketua Umum MUI.

Beberapa bulan sebelum meninggal pada 24 Julai 1981, beliau meletak jawatan sebagai Pengerusi MUI dan digantikan oleh Kyai Haji Syukri Ghazali. Padahal semasa menjadi ketua umum MUI, Hamka sudah dikritik oleh pelajar-pelajar Islam “Buya bagaimana dengan MUI ini dalam kepengurusannya pelindungnya adalah Presiden Suharto, Suharto sendiri tidak boleh melindungi diri dari kezaliman dan kejahatannya”. Begitu pula semasa beliau menjadi Ketua Umum MUI sudah jarang menziarahi guru dan abang iparnya Buya Ahmad Rasyid Sutan Mansur.

Kata Sutan Mansur “sudah enak pula duit pemerintah oleh tuanku muda? Tidak datang-datang lagi ke mari”, Buya Hamka tidak menjawab hanya menjawab dengan “tangisan” entah bagaimana menangisnya orang tua yang kala itu sudah berumur lebih 70 tahun. Kerana yang menegurnya adalah orang yang disayanginya setelah ayah dan ibunya, murabbi yang mendidik ruh dan akal budinya. Semasa pengerusi MUI tetap sibuk sebagai imam besar Masjid Agung Al Azhar Kebayoran Baru Jakarta, menjadi khatib, kuliah subuh dan dijemput berceramah ke seluruh Indonesia, juga mendapat jemputan dari berbagai Negara umat Islam, selain setia menulis dari kolom Hati Ke Hati dalam majalah yang diasaskannya Majalah Islam Panji Masyarakat.

Kini Prof Dr Hamka sudah meninggalkan 34 tahun yang lalu, majalah Panji Masyarakat pun sudah tidak terbit, dua orang puteranya Rusjdi Hamka sudah meninggal tahun lalu dan beberapa bulan yang lalu, juga sudah berpulang ke rahmatullah Irfan Hamka. MUI sudah berkali mengadakan Musyawarah Nasional (Munas), setelah Syukri Ghazali diganti pula oleh Kyai Haji Hasan Basri, setelah itu Prof Kyai Haji Ali Yafie dan digantikan oleh Prof Kyai Haji Ahmad Sahal Mahfuz, kemudian diganti pula oleh Prof Dr H Din Syamsuddin.

Pada Munasnya yang berlangsung Ogos bulan lalu di Surabaya, Ketua Umum MUI terpilih adalah Dr Kyai Haji Ma’aruf Amin, dibantu oleh dua orang wakil Ketua Umum iaitu Prof Dr KH Yunahar Ilyas dan Drs H Slamet EffendiYusuf serta 12 ketua-ketua lainnya, dengan Setiusaha Agung Dr Anwar Abbas dibantu oleh 8 orang penolong setiausaha agung dan bendahari umum Prof Dr Hjh Amani Lubis, sedangkan Prof Dr Din Syamsuddin sebagai Ketua Dewan Pertimbangan dengan tiga orang wakil ketua Prof Dr Nasaruddin Umar, Prof Dr Didin Hafidhuddin dan Prof Dr Azyumadi Azra, MA.

Nampaknya dalam kepengurusan inti MUI 2015 sampai 2020 ini, tidak ada lagi dari kalangan sekular plural liberal qadiani atau dari unsur agama sesat lainnya. Kini MUI nampaknya kembali ke zaman allahyarham Prof Dr Hamka, lebih bebas dan independen bersama berbagai pertubuhan Islam dapat terus berdakwah memelihara dan menyelamatkan akidah umat di Indonesia, soalnya kini sejauh manakah rejim Ir Joko Widodo dan Drs M Jusuf Kalla ini, mahu mendengarkan suara MUI dan aspirasi umat Islam. - HARAKAHDAILY 6/9/2015

Sumber HD - 6-9-2015

Jejak Berduri Seorang Murabbi; Kembara Pengkisahan Yang Menitiskan Air Mata

Alhamdullilah, Lujnah Arkib PAS Kawasan Setiu merakamkan ucapan terima kasih atas program 3 hari 2 malam ke Selatan Thailand ‘Jaulah Istiqamah; Jejak Berduri Seorang Murabbi’ yang dianjurkan oleh pihak Media PAS Terengganu.



Satu pengalaman yang amat bernilai bila mana fokus utama program ini ialah untuk menelusuri kenangan peristiwa al-Marhum Ayahanda Ustaz Abu Bakar Chik yang dilarikan dan bersembunyi ke Kampung Tong, Tujuh Mukim Khok Kei, Narathiwat, dari ditangkap oleh kerajaan Malaysia dibawah akta ISA .

[Gambar; Atas – ahli rombongan bergambar beramai-ramai di hadapan rumah Abang Din, rumah dimana al-Marhum Ustaz Abu Bakar tinggal selama 3 bulan, sewaktu dikejar penguasa Malaysia dengan akta ISA. Bawah; YB Haji Mohd Abdul Wahid menunjukkan bilik yang digunakan oleh al-Marhum Ustaz Abu Bakar ketika tinggal dirumah itu]

Kehadiran sama YB Haji Mohd Abdul Wahid Endut, Cikgu Aziz dan Ustaz Abdul Rashid Omar dalam program, merupakan mereka yang terlibat secara langsung dalam usaha menyembunyikan Al-Marhum Ustaz Abu Bakar Chik, melengkapkan lagi misi Jejak Berduri Seorang Murabbi.



Syabas diucapkan keatas penganjur khususnya untuk Azizah Mahmood selaku Pengarah yang mengelolakan tentatif program dengan jayanya terutama ketika sepanjang dalam perjalanan diisi dengan pengkisahan yang menggamit nostalgia oleh mereka-mereka yang pernah terlibat dalam operasi memyembunyi Al-Marhum Ustaz Abu Bakar Chik.

Sepanjang slot pengkisahan pengalaman peserta bersama murabbi Al-Marhum, 2 hari perjalanan terasa bagaikan sekejap apabila ada yang sama-sama suka duka mengimbau kenangan manis dan pahit sehingga ada yang mengalir ‘titisan air mata’, apabila mengenangkan sifat Al-Marhum dalam perjuangan yang tidak kenal erti penat lelah.



Bagi generasi baru yang tidak berkesempatan untuk mendampingi al-Marhum serta pengkongsian ilmu dan perjuangan bersama beliau, maka dengan pengkisahan dari sahabat-sahabat semua, sedikit sebanyak menjadikan kami kenali lebih dekat siapakah insan murabbi ini.

Sekali lagi ucapan taniah untuk pihak penganjur atas kejayaan program.
Sekian wassalam.

Sabri Ismail
Lujnah Arkib
PAS Kawasan SETIU

Sumber BO -6-9-2015

Jejak Berduri Seorang Murabbi; Mengimbau Nostalgia, Membakar Semangat!

Oleh: Zaton Abas

Kenangan bersama menelusuri ‘Jejak Berduri Seorang Murabbi’ iaitu alMarhum Dato’ Ustaz Abu Bakar Chik dalam satu Jaulah Kembara Pengkisahan dari Kuala Terengganu ke Selatan Thailand, selama 3 hari 2 malam pada 3, 4 dan 5 September, begitu terkesan di dalam jiwa kecil ini.



Meluahkan sedikit ‘memori’ yang masih tersimpan dalam mengimbau sekelumit nostalgia yang tidak seberapa bersama insan murabbi yang begitu kental jiwanya dalam memertabatkan Islam dimuka bumi Allah ini.

Meski pun sedikit meletihkan, namun sepanjang perjalanan dan setiap pengkisahan yang diungkapkan oleh para peserta yang bersama dalam kembara itu, seolah-olah terasa alMarhum masih ada disisi untuk terus menjadi penyuluh setiap langkah-langkah perjuangan yang masih panjang.

Justeru, jalan perjuangan yang masih berliku untuk sama-sama menikmati kemenangan yang hakiki, kami baru tersedar dari leka yang sejenak, bahawa alMarhum telah pergi menjadi tetamu Allah dengan membawa kemanisan nikmat perjuangan yang dituai.



Sepanjang hidup alMarhum sebagai seorang pejuang yang sentiasa disenangi juga dikagumi oleh kita semua, kami ingin sedikit sebanyak mengikuti setiap jejak-jejak yang alMarhum tinggalkn.

Di dalam catatan kehidupan ini, saya sempat bersama mengikuti juga menyelami, walaupun tidak seberapa seperti yang alMarhum perjuangkn sejak saya bergelar anak murid kepada Institut Berakan diawal tahun 1980an, sehinggalah alMarhum menawarkan saya untuk mengajar beberapa tahun di institusi yang diasaskan beliau dan rakan-rakanya.



Memang jelas kegigihan dan semangt membara dan yang selalu menyala dalam diri alMarhum bagi mempastikan anak bangsa sendiri mencapai kejayaan didunia juga akhirat, saya raih sepanjang saya belajar di sebuah institusi swasta yang penuh dengan kedhaifan itu.

Bermulalah ‘diari’ kehidupan dan di situlah telah meruntunnya hati ini untuk terus bersama alMarhum memandangkan disini juga tapak mula sebuah kehidupan yang sentiasa mengajar saya erti sebuah pengorbanan dan ukhhuwah penuh kasih sayang, yang sentiasa mekar mewangi di sisi sahabat-sahabat seperjuangan yang lain.



Cikgu Raja Endun, Cikgu Safinah Jusoh, Cikgu Rosmunainah adalah diantara nama-nama yang sehingga kini masih terus bersama, berjalan diatas perjuangan yang satu ini.

Mengungkap kembali jalur kenangan, setelah tidak bersama di Institut Berakan, namun setiap kali bersua dengan alMarhum di mana jua, beliau tetap menyapa dengan ramah dan sentiasa melemparkan senyuman diselang selikan tertawa yang begitu menghiburkan.



Bersama cerita dan gurauan meski pun saya cuma insan kerdil didepan mata beliau!!!

Di saat pemergian alMarhum, sempat saya menatap wajahnya yang ‘pergi selamanya’ beserta ukiran sebuah senyuman ….saya disapa oleh suara Kak Tun (To’ Puan Ustazah Zaitun Salleh).

“Ton………..Ustaz awak tak ada doh……,”ucapnya ringkas tapi itulah yang mengundang ribuan titisan manik mengalir deras sambil memohon kehadrat Allah.

Semoga roh alMarhum dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama-sama orang yang beriman dan diredhaiNya…….aamin

IMG-20150905-WA0028


***Zaiton bt Abas ialah Timbalan Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Negeri Terengganu. Beliau adalah seorang peserta “Jaulah Istiqamah; 

Kembara Pengkisahan Jejak Berdiri Seorang Murabbi”, yang dianjurkan oleh Unit Media Lujnah Penerangan PAS Terengganu ,perjalanan dari Kuala Terengganu ke Kampung Tom, Narathiwat pada 3 – 5 September, 2015.

Sumber BO - 6-9-2015

Pemimpin Tempatan Mati Ditembak Di Selatan Thai

thai conflict (2)
Menurut media tempatan, Seorang pemimpin Islam di Selatan Thailand yang terselamat daripada serangan sebelum, ditembak mati pada Sabtu di wilayah Pattani

Dormeng Benjaewan, seorang imam di Masjid Payonok di daerah Saiburi, ditembak beberapa kali oleh suspek yang menunggang motosikal di hadapan sebuah kedai makan.

Bangkok Post melaporkan, beliau yang berusia 76 tahun telah dipindahkan ke sebuah hospital tempatan di mana beliau meninggal dunia akibat luka yang dialami di kepala dan badan beliau.

Dormen Benjaewan seorang yang dihormati di kalangan penduduk tempatan dan pernah bekerja dengan pihak berkuasa Thailand untuk menyelesaikan pergolakan yang berdekad lamanya, yang telah menggugat kestabilan tiga wilayah yang bersempadan dengan Malaysia, di mana penduduk adalah 80 peratus Melayu Islam.

Beberapa imam telah terbunuh sepanjang konflik terbabit kerana beberapa kumpulan pembangkang menentang kerajaan pusat Thailand, mencari pemisahan atau autonomi politik.

Dalam kes yang menonjol pada bulan Ogos 2013, Imam Yacob Raimanee dari masjid pusat Pattani, masjid terbesar dan utama di selatan, ditembak mati di bandar Pattani.

Pihak-pihak di sebalik pembunuhan Raimanee, yang telah dianggap sebagai tokoh utama dalam membantu menyelesaikan ketegangan antara pemberontak dan pihak berkuasa, masih belum dikenal pasti.

Sumber BO - 6-9-2015

Umat Islam Patani Tidak Lupa Kezaliman Askar Siam

Narathiwat, THAILAND – Umat Islam Patani tidak akan melupakan kezaliman yang dilakukan oleh pemerintah Siam apabila kerajaan Patani ditewaskan oleh pemerintah Siam pada tahun 1786.

Menurut seorang pengkaji sejarah Rosli Ibrahim, sekiranya Patani tidak kalah kepada Siam masa itu, wilayah-wilayah selatan Thailand akan terus dikenali sebagai Patani Darussalam.

“Masa dulu wilayah-wilayah di Patani juga DI perintah oleh raja-raja, apabila kalah, keturunan raja-raja melarikan diri ke negeri Kelantan, para panglima dan pendekar, ramai yang lari ke Terenggamu,
“rakyat biasa yang tak dapat melarikan diri telah dicucuk betisnya dengan rotan, dimasukkan dalam kapal,”jelasnya.

Beliau berkata demikian ketika bersama rombongan Jaulah Istiqamah; Jejak Berduri Seorang Murabbi (JBSM), Kembara Pengkisahan yang dianjurkan bersama oleh Unit Media dan Penerbitan, Lujnah Penerangan PAS Terengganu dengan Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI).

Rosli menyambung, rakyat yang ditawan oleh askar-askar Siam dibawa dengan kapal ke Ayuthia (sekarang Bangkok), ibu negara Siam.



Menurutnya, oleh kerana kesakitan, ramai yang telah meninggal dunia dan tidak sampai ke Bangkok.

Namun begitu, umat Islam Patani yang terselamat dan tiba di ibu negara Thailand itu kini boleh ditemui di sebuah kampung yang bernama ‘Rotan’ di Bangkok.

Turut sama dalam rombongan tersebut ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Wakaf Mempelam, Haji Mohd Abul Wahid Endutdan balu al-Marhum To’ Puan Zaitun Salleh
Beliau teruja mengikuti kembara ini kerana ia adalah berkait dengan pengkisahan perjuangan mantan Ketua Pemuda PAS Pusat dan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat al-Marhum Dato’ Ustaz Abu Bakar Chik.

Katanya, ketika Operasi Lalang dilaksanakan oleh pihak berkuasa sekitar tahun 1988, al-Marhum telah lari menyembunyikan diri di wilayah Narathiwat bagi mengelakkan diberkas dengan undang-undang zalim Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

“arwah Ustaz Bakar pernah ditahan dengan ISA, jadi memang zalim dan susah……..nak melawat dia di kem Kamunting…….nak beri sehelai kain pelikat pun susah,

“sebab itu kami ketika itu menasihatkan beliau agar mengelakkan dari ditahan dengan akta itu,”ujarnya.

Seramai 40 orang aktivis PAS Terengganu disertai oleh 8 aktivis media, memulakan perjalanan kira-kira jam 3 petang dengan menaiki sebuah bas.

Mereka sampai di sini pada jam 9.20 malam waktu tempatan dan akan memulakan kembara menjejaki perjalanan al-Marhum Ustaz Abu Bakar Chik disamping mendalami sejarah perjuangan umat Islam Patani.

Sumber BO - 3-9-2015


Suspek Kedua Serangan Bom Di Bangkok Ditangkap
Posted on Wednesday, September 02 @ 21:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



BANGKOK: Pihak berkuasa keselamatan Thai menahan seorang suspek yang dipercayai terlibat dalam serangan bom di Bangkok dua minggu lepas di sebuah wilayah dekat sempadan Thai-Kemboja.

Perdana Menteri Jeneral Prayuth Chan-ocha, berkata suspek lelaki itu ditangkap pagi Selasa di wilayah Thai, membayangkan yang negara telah mencapai kemajuan besar dalam kes berkenaan sejak tertangkapnya suspek pertama pada Sabtu.

"Saya telah diberitahu mengenai penangkapan suspek itu semasa waktu makan tengah hari. Beliau ditangkap di perkampungan Parai di wilayah Sakeaw," katanya pada taklimat media tengah hari Selasa.

Beliau menyifatkan lelaki itu sebagai suspek penting. Wilayah Sakaew terletak di bahagian timur Thailand dan kira-kira tiga jam perjalanan kereta dari Bangkok.


Sementara itu, pihak berkuasa Thai enggan menamakan suspek atau kewarganegaraannya, walaupun media sosial telah memberikan maklumat tersebut.

Menurut maklumat di media sosial, Twitter, aplikasi chatting LINE dan Facebook, suspek yang ditahan pada Selasa ialah seorang warga China berusia 25 tahun berasal dari Xinjiang, wilayah kumpulan etnik Muslim Uighur.

Beliau didakwa cuba meninggalkan Thailand secara haram.

Sumber Link

Sumber TKO - 2-9-2015


‘Kemerdekaan atau Autonomi’ Masih Menjadi Matlamat Perjuangan Rakyat Patani

Isra News Agency pada 11 Mei 2015 dan Bangkok Post pada 17 Mei 2015 telah melapurkan tentang penubuhan sebuah organisasi yang diberi nama Majlis Amanah Rakyat Patani atau ringkasnya Mara Patani.

Profesor Dr.Sri Somphop, seorang ahli akademik perdamaian di Selatan juga menyebut hal Mara dalam wawancara TV internet “Thaivoicemedia” pada 17 Mei 2015. Ia dikatakan sebagai usaha oleh pihak Malaysia, selaku fasilitator dalam dialog damai, menghimpunkan 6 pertubuhan perjuangan Patani bernaung di bawah satu organisasi payung atas nama tersebut.

Sebelum ini sudah ada khabar angin sekitar beberapa bulan yang lalu menyebut tentang kewujudan Mara Patani dengan beberapa andaian , tekaan malah tohmahan berhubung dengan Mara Patani.



Maklumat yang masih samar tentang Mara Patani itu terserlah kebenarannya pada hari ini 27 Ogos, 2015, apabila hampir keseluruhan media Malaysia menerbitkan berita tentang tiga tuntutan organisasi tersebut.

Abu Hafez al-Hakim mencatatkan, ia bertitik tolak dengan asal Mara Patani iaitu Majlis Amanah Rakyat Patani yang merupakan inisiatif dari kalangan anggota BRN (Barisan Revolusi Nasional) yang pro-perundingan sebagai satu aksi atau tindakan proaktif kepada proses dialog damai .

Ia ditubuhkan sejak 25 Oktober 2014 dengan gabungan anggota BRN lama dan baru termasuk juga dari kalangan pemuda , ulama dan angkatan bersenjata. Mereka dipercayai berusaha sebagai “Kumpulan Bertindak BRN” yang cenderung kepada mencari penyelesaian politik secara rundingan dengan kerajaan Thai.

Pada pertengahan bulan Mac 2015 Kumpulan Bertindak BRN ini telah membuka peluang kepada organisasi perjuangan Patani yang lain untuk menyertai bersama di bawah satu organisasi payung dan bermuafakat menentukan halatuju dalam perjuangan termasuk juga dalam menetapkan tuntutan secara bersama dalam rundingan damai dengan pihak Thai.

Setelah berbincang dengan panjang lebar selama beberapa hari akhirnya semua bersepakat dan bersetuju bahawa organisasi payung itu diubahsuai strukturnya dan di beri nama baru : MAJLIS SYURA PATANI – atau ringkasnya juga disebut MARA Patani ( sebagai pengiktirafan kepada initiatif BRN). Dalam bahasa Inggeris ia dipanggil Patani Consultative Council (Pcc) .Organisasi-organisasi perjuangan yang terlibat ialah :



1. Barisan Revolusi Nasional (Kumpulan Bertindak BRN)
2. Barisan Islam Pembebasan Patani (BIPP)
3. Pertubuhan Persatuan Pembebasan Patani (PULO-P4)
4. Pertubuhan Pembebasan Patani Bersatu ( PULO-dspp)
5. Pertubuhan Pembebasan Patani Bersatu ( PULO-mkp) , dan
6. Gerakan Mujahidin Islam Patani (GMIP)

Penglibatan enam pertubuhan perjuangan Patani di dalam MARA Patani ini dengan sendirinya menjadikan Majlis Syura Patani ( MARA Patani) satu organisasi pakatan bagi hampir kesemua kumpulan perjuangan Patani yang masih aktif pada hari ini, walaupun pada asalnya ia adalah initiatif dari BRN secara eksklusif. Berdasarkan sumber dalaman , penubuhan Majlis Syura Patani yang baru ini adalah atas persepakatan dan persetujuan kesemua organisasi perjuangan terlibat tanpa pengaruh, dorongan atau tekanan daripada pihak Malaysia, selaku pemudahcara.

Justeru dalam sidang medianya hari ini, Mara Patani mengemukakan tiga tuntutan kepada kerajaan Thailand termasuk menjadikan dialog damai dengan mereka sebagai agenda nasional bagi menamatkan konflik di wilayah-wilayah selatan negara itu.

Selain itu, mereka mahu kerajaan Thailand mengiktiraf Majlis Syura Patani atau Mara Patani sebagai organisasi sah dan mereka tetap mahukan kemerdekaan atau kuasa autonomi kepada wilayah-wilayah di Selatan Thailand.

“Kita juga mahu kerajaan Thailand memberikan imuniti kepada anggota Majlis Syura



Patani, yang terlibat dengan proses dialog ke arah keamanan di wilayah-wilayah selatan, semasa proses rundingan dengan kerajaan Thailand,” kata Pengerusi Majlis Syura Patani, Awang Jabat pada sidang media di Kuala Lumpur pada Khamis.

Seramai tujuh anggota majlis itu, yang mewakili beberapa kumpulan militan di selatan Thailand, menghadiri sidang media itu yang diadakan dalam bahasa Melayu dan diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris.

Wakil-wakil media antarabangsa termasuk dari Thailand turut membuat liputan sidang media itu, yang menampilkan buat pertama kalinya anggota-anggota Majlis Syura Patani.

Awang berkata, Majlis Syura Patani mengemukakan perkara itu pada pertemuan dengan wakil kerajaan Thailand dalam rundingan damai pusingan ketiga di sini.

Rundingan dua hari itu diadakan pada Selasa dan Rabu, dengan Malaysia menjadi fasilitatornya. Rundingan sama pernah diadakan di sini pada April dan Jun lepas.



Awang berkata, Majlis Syura Patani berpendapat amat penting bagi kerajaan Thailand menjadikan dialog damai sebagai agenda nasional berikutan kekerapan pertukaran kerajaan negara itu hingga menjejaskan proses sesi dialog damai itu.

“Ini menyebabkan proses dialog yang bertujuan mencari penyelesaian konflik di selatan Thailand tidak dapat dimuktamadkan dan terus berlarutan,” katanya.

Ditanya maklum balas kerajaan Thailand berhubung tuntutan Majlis Syura Patani, Awang berkata, pihak belum mendapat sebarang reaksi daripada pihak kerajaan.

Beliau menjelaskan pihaknya mengemukakan ketiga-tiga tuntutan itu bagi melancarkan proses rundingan damai dengan kerajaan Thailand untuk menamatkan konflik di wilayah-wilayah selatan negara itu.

“Bagaimanapun, dengan tiga tuntutan baharu ini, ia tidak bermakna kumpulan militan Patani menggugurkan tuntutan yang diperjuangkan sebelum ini,” tegasnya dopetik agensi Bernama.

Awang berkata, tuntutan pihaknya supaya wilayah-wilayah Selatan Thailand yang diduduki majoriti masyarakat Patani diberikan kemerdekaan atau autonomi masih menjadi perjuangan utama Majlis Syura Patani.



“Kami masih menuntut keadilan dan kebebasan bagi rakyat Patani untuk menentukan masa depan mereka sendiri.

“Sama ada mereka mahu keluar dari Thailand, diberikan lebih autonomi dalam urusan pentadbiran di wilayah selatan atau pun terus kekal dalam Thailand, biarlah rakyat Patani sendiri diberikan pilihan untuk menentukan perkara ini.

“Kami sebagai wakil mereka hanya menjalankan rundingan dengan kerajaan Thailand kerana kami percaya menerusi dialog damai ini sahaja dapat menyelesaikan konflik ini,” katanya.

Kerajaan Thailand memberi mandat kepada Malaysia untuk menjadi fasilitator bagi dialog damai antara kedua-dua pihak itu berdasarkan persetujuan yang ditandatangani pada 28 Februari 2013.

Konflik di selatan Thailand, yang meliputi wilayah Patani, Yala, Narathiwat dan Songkhla berlarutan lebih sedekad lepas hingga mengorbankan ribuan nyawa dan kecederaan selain kemusnahan harta benda.

Sumber BO - 28-8-2015


Parlimen Singapura dibubar, tarikh undi Pilihan Raya Umum ke-13 ditetapkan 11 September
Posted on Tuesday, August 25 @ 18:55:47 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



Presiden Singapura, Tony Tan Keng Yam hari ini membubarkan parlimen bagi membolehkan Pilihan Raya Umum ke-13 diadakan, demikian menurut satu kenyataan kerajaan.

Writ Pilihan Raya itu dikeluarkan presiden atas nasihat Perdana Menteri, Lee Hsien Loong.Hari penamaan calon ditetapkan pada 1 September manakala tarikh mengundi pada Jumaat 11 September, hari cuti umum, di mana rakyat republik ini akan mengundi untuk memilih 89 ahli Parlimen di 29 kawasan pilihan raya.

Ketua Eksekutif Pihak Berkuasa Pasaran Tenaga Singapura, Ng Wai Choong dilantik menjadi Pegawai Pilihan Raya.

Tempoh penggal kerajaan sekarang hanya berakhir pada Januari 2017 tetapi dalam ucapan sempena Hari Kebangsaan republik ini, Lee membayangkan akan mengadakannya "tidak lama lagi" bagi mendapatkan mandat rakyat untuk membawa Singapura ke fasa seterusnya.

Katanya, Singapura kini berada di titik perubahan selepas melengkapkan 50 tahun penuh kejayaan dan akan memulakan langkah untuk 50 tahun akan datang.

Lee berkata, Pilihan Raya Umum akan datang sangat penting dan rakyat republik ini akan memutuskan siapa yang bakal memerintah untuk 5 tahun akan datang.

"Apa yang lebih penting, anda akan memilih pasukan yang akan bekerja bersama anda untuk 15 hingga 20 tahun akan datang.

"Anda akan menentukan arah tuju Singapura untuk 50 tahun akan datang. Anda menentukan masa depan Singapura," katanya.

Parti Tindakan Rakyat (PAP) menguasai Singapura sejak ia mencapai kemerdekaan pada 1965 dan ia kini diterajui Lee Hsien Loong. - Bernama

Sumber TKO - 25-8-2015


Polis Thailand jejak suspek bom Kota Bangkok
Posted on Wednesday, August 19 @ 08:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah



Polis Thailand sedang menjejaki seorang lelaki yang dikatakan terlibat dalam insiden pengeboman di Kuil Erawan di Ratchaprasong yang menyebabkan 20 orang tekorban dan mencederakan 125 yang lain.

Ketua Polis Negara Thailand, Somyot Pumpunmuang berkata foto lelaki berkenaan yang memakai baju berwarna kuning berjaya dirakam oleh kamera litar tertutup di kuil berkenaan sebelum letupan berlaku.

Lelaki berkenaan dikatakan sedang duduk di atas bangku di dalam kawasan kuil tersebut bersama-sama beg galas dan kemudiannya meletakkan beg tersebut di bawah bangku berkenaan sebelum beredar yang mana kemudiannya menaiki teksi motosikal di kawasan Soi Mahatlek Luang.

Namun Somyot enggan mengesahkan sama ada lelaki berkenaan adalah warganegara Thailand atau warga asing dan memberitahu bahawa waran tangkap boleh diperolehi ke atas suspek berkenaan dengan menunjukkan rakaman berkenaan di Mahkamah Jenayah sebagai bukti.

Polis kini sedang meneliti rakaman litar tertutup dari kawasan Ratchaprasong bagi tempoh dua minggu yang lalu.

Ketua Polis itu juga tidak menolak motif yang mungkin melibatkan penghantaran pulang 109 orang etnik Uighur ke China dan juga tindakan melucutkan jawatan polis daripada bekas Perdana Menteri Thailand, Thaksin Shinawatra.

Thailand sebelum ini menyerahkan pelarian Uigher kepada pihak berkuasa China pada Julai lalu di sebalik kritikan pertubuhan hak asasi manusia dan keputusan tersebut mencetuskan serangan ke Konsulat Thailand di Istanbul, Turki pada bulan yang sama.

Thaksin menerusi laman Twitternya dari Berlin, Jerman mengutuk sekeras-kerasnya pihak yang bertanggungjawab dalam serangan berkenaan dan menggesa pihak berkuasa untuk mengambil tindakan ke atas mereka yang terlibat.

Bom berkenaan meletup pada pukul 7 petang semalam yang mengorbankan 20 nyawa dan mencederakan lebih 125 yang lain yang mana ada di antara mereka mengalami kecederaan ringan dan parah.

Tiga rakyat Malaysia disahkan terkorban iaitu Neoh Jai Jun, Lim Saw Sek dan Lee Jing Xuan.
Tujuh lagi mangsa yang terkorban masih belum dapat dikenalpasti dan tiga daripadanya iaitu dua orang lelaki dan seorang wanita dipercayai warga asing.

Mangsa-mangsa yang cedera pula terdiri daripada warganegara Thailand (42), China (28), Malaysia dan Singapura (2) dan seorang mangsa masing-masing dari Jepun, Hong Kong, Indonesia, Filipina, Oman dan Maldives.

Status warganegara bagi 44 orang mangsa lagi masih belum dapat dikenalpasti.

Sumber TKO - 19-8-2015

2 rakyat Malaysia antara 16 maut letupan bom di Bangkok







































































BERNAMA | .


BANGKOK: Dua rakyat Malaysia antara 16 orang yang terbunuh dalam letupan bom di bahagian tengah Bangkok pada Isnin malam, yang turut menyebabkan berpuluh-puluh orang lagi cedera.

Kematian dua rakyat Malaysia itu disahkan oleh pegawai Kedutaan Malaysia di ibu negara Thailand ini.

Letupan pada kira-kira 7 malam (8 malam waktu Malaysia) berlaku di persimpangan Ratchaprasong, berdekatan dengan Kuil Erawan dan pusat beli-belah Bangkok.

Ia turut merosakkan beberapa kereta dan motosikal.

Selain itu, laporan menyatakan beberapa penjaja jalanan dipercayai antara mangsa letupan itu.

Ketua Polis Thailand Jeneral Somyot Poompanmouag berkata kemungkinan warga China dan Filipina adalah antara 16 orang yang terkorban akibat letupan bom itu.

Sumber polis lain pula berkata mangsa mungkin termasuk pelancong dari Jepun dan Hong Kong.

Somyot kemudian mempengerusikan satu mesyuarat di ibu pejabat polis selepas melawat kawasan letupan itu.

Sebelum ini, beliau berkata letupan itu disebabkan oleh bom TNT.

Laporan yang belum disahkan daripada sumber polis menyatakan mungkin ada dua lagi bom yang tidak meletup, yang membayangkan bahawa pihak yang bertanggungjawab mahu mencetuskan kemusnahan besar.

Sehingga 9.30 malam waktu tempatan, seramai 82 orang disahkan cedera, menurut Pusat Perkhidmatan Perubatan Kecemasan Erawan (EMS) Pentadbiran Metropolitan Bangkok.

Ia memperoleh angka itu dari 15 buah hospital di sekitar Bangkok.

Bagaimanapun, ia tidak dapat mengesahkan jumlah mereka yang terbunuh.

Persimpangan Ratchaprasong di bahagian tengah Bangkok menjadi lokasi protes jalanan oleh kumpulan Baju Merah pada 2010 dan PDRC (Jawatankuasa Reformasi Demokratik Rakyat) diketuai Suthep Thuaksuban pada 2014, yang akhirnya mencetuskan rampasan kuasa tentera dan penggulingan bekas perdana menteri Yingluck Shinawatra.

Walaupun pengeboman berlaku tidak jauh dari Stesen Chitlom yang menyediakan perkhidmatan Keretapi Bangkok yang dikenali sebagai 'skytrain', namun perkhidmatan itu masih diteruskan.

Timbalan jurucakap kerajaan Mejar Jeneral Weerachon Sukhonthapatipak berkata Perdana Menteri Jeneral Prayuth Chan-ocha telah pun dimaklumkan mengenai letupan bom itu dan mengarahkan Pasukan Pemusnah Bom dikerah ke kawasan itu.

Beliau berkata setakat ini, tiada rancangan untuk menutup sekolah-sekolah dan bank-bank yang terletak berhampiran kawasan itu. - Bernama

Sumber HD - 18-8-2015


Kedudukan Melayu Semakin Terpinggir Selepas 23 Tahun Singapura Menjadi Republik
Posted on Saturday, August 08 @ 14:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah



Dr Lily Zubaidah dalam bukunya, “The Singapore Dilemma: The Political and Educational Marginality of the Malay Community,Oxford University Press, 1998″ menunjukkan perbezaan pekerja lelaki Melayu dan Cina selepas 23 tahun Singapura mencapai kemerdekaan sebagai sebuah negara republik.

“Seperti yang tertera pada Jadual 2.2, jurang antara Melayu dengan Cina dalam dua kategori pekerjaan yang tertinggi ialah 2.3 peratus pada 1957, yang meningkat kepada 4.1 peratus pada 1970 dan 9.6 peratus pada 1980.

“Sebaliknya terdapat nisbah yang lebih kurang sama antara Melayu dengan Cina dalam kategori kerja buruh pada 1957, tetapi menjelang 1980 nisbah orang Melayu 10 peratus lebih tinggi dalam kumpulan pekerjaan ini. Pada tahun 1980-an, masyarakat Cina terus menikmati mobiliti pekerjaan yang lebih tinggi berbanding masyarakat Melayu dan India,”katanya.

Menurutnya, perubahan pola itu disebabkan polisi kerajaan pimpinan Lee Kuan Yew dari Parti Tindakan Rakyat (PAP).

Kuan Yew ketika itu adalah Setiausaha PAP merangkap Perdana Menteri Singapura.

“Sebilangan besar orang Melayu hilang punca pendapatan apabila angkatan tentera British berundur dari Singapura pada awal 1970-an. Bilangan orang Melayu yang diambil berkhidmat dengan angkatan tentera British memang besar jumlahnya.

“Dasar kerajaan PAP mengurangkan pengambilan orang Melayu dalam bidang pertahanan bermakna bekas pekerja pekerja Melayu yang berkhidmat dengan tentera British kini sukar untuk diterima berkhidmat dengan angkatan tentera Singapura.”

Dr Lily berkata sepanjang tempoh kekecohan penyatuan Singapura dalam Malaysia, Lee Kuan Yew (ST, 5 Mei 1965) telah mencabar kedudukan dan hak istimewa berperlembagaan orang Melayu di Malaysia dengan mengatakan bahawa taraf peribumi orang Melayu tidak ada lebihnya jika dibandingkan dengan orang Cina, India dan masyarakat pendatang yang lain.

Didorong sama ada oleh agenda politik yang menjurus untuk memajukan kepentingan politik PAP ataupun kerana memang betul-betul jahil tentang sejarah, budaya dan penduduk peribumi di rantau ini, Lee mengaitkan orang Melayu Malaysia dari keturunan Indonesia sebagai pendatang yang sepatutnya setaraf dengan masyarakat pendatang yang lain (Mauzy, 1983 : 32).

Kesimpulan serupa yang meragui keperibumian orang Melayu terus dilakukan oleh orang bukan Melayu di Singapura dan sesetengah ahli politik bukan Melayu di Malaysia.

“Kekaburan yang menyelubungi penanda sempadan bagi orang Melayu dijadikan contoh dalam pelbagai takrif dan kriteria pentadbiran Melayu di Singapura.

“Contohnya pengelasan pelajar Melayu yang layak mendapat yuran persekolahan percuma dalam Surat Pekeliling Perkhidmatan Awam seperti jelas menunjukkan keutamaan diberikan kepada golongan peribumi, dan dengan khususnya mengetepikan pelajaran Islam bukan peribumi yang bukan berketurunan Melayu dan juga mereka yang ‘menganut agama Islam tetapi berketurunan Pakistan, Arab dan India (cf. Chew Oon-Ai, 1978: 77).

“Banci Penduduk 1980 secara samar-samar mentakrif Melayu sebagai ‘orang yang asalnya Melayu atau Indonesia seperti orang Jawa’ tanpa mengaitkannya dengan Islam. Walaupun sembilan Ahli Parlimen Melayu mengusulkan kepada Jawatankuasa Pilihan untuk Kawasan Undi Perwakilan Kumpulan (GRC) supaya memasukkan kriteria Islam ke dalam takrif Melayu (ST, 3 Februari 1988), tetapi Jawatankuasa Pilihan tersebut akhirnya mentakrif Melayu bukan dari segi Islam.

“Menurut Jawatankuasa Pilihan itu, Melayu ialah ‘orang Melayu, Jawa, Boyan, Bugis, Arab atau mana-mana orang lain yang pada umumnya diterima sebagai ahli dalam masyarakat Melayu oleh masyarakat itu sendiri’ (ST, 11 Mei 1988).”

Rumus Dr Lily, walaupun hak istimewa kepada orang Melayu termaktub dalam Seksyen 152, Perlembagaan Singapura, namun ia tidak bermakna apa-apa jika tidak dilaksanakan.

“Dasar Kerajaan Singapura hendaklah diberikan pertimbangan dan kepentingan pada setiap masa dalam mengiktiraf kedudukan istimewa orang Melayu sebagai penduduk peribumi pulau itu dan juga bangsa yang sangat memerlukan bantuan, dan oleh yang demikian menjadi tanggungjawab Kerajaan Singapura untuk melindungi, menyokong, memelihara dan menggalakkan kepentingan politik, pelajaran, agama, ekonomi, sosial dan budaya mereka serta penggunaan bahasa Melayu (Seksyen 152, Perlembagaan Singapura).”
Sumber TKO - 8-8-2015

Membebaskan ‘Orang Lama’ Pejuang Patani Mungkin Tidak Berkesan Untuk Keamanan

Ramai pihak dan pemerhati ragu-ragu tentang dasar baru pihak berkuasa Thailand untuk digunakan bekas pemimpin pejuang Melayu Islam yang baru dibebaskan dari penjara untuk menjadikan perdamaian di Selatan negara itu satu realiti.

Seorang Penyelidik dari kumpulan Krisis Antarabangsa (International Crisis Group) Matthew Wheeler, menegaskan bahawa keterhadan komunikasi antara pemimpin lama itu dengan kumpulan pejuang baru ada satu penghalang.



“pembebasan ini tidak akan dapat membantu banyak………..ada kemungkinan bahawa mereka masih ada prestij, kerana mereka ditangkap dan bukannya menerima perjanjian dengan pihak berkuasa,

“tetapi yang jelasnya mereka dari era yang berbeza daripada perjuangan semasa,” katanya.

Pada hari Jumaat, junta Thai membebaskan Haji Sama-ae Thanam [Kanan], bekas pemimpin berusia 63 tahun dari sayap bersenjata Pertubuhan Pembebasan Patani Bersatu (PULO) – kumpulan pejuang Melayu Islam utama dalam tahun 1970-an dan 1980-an.

Sama-ae Thanam telah ditangkap pada tahun 1997 dan dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup pada tahun 2011, dibebaskan di bawah khas program pelepasan awal.

Akhbar The Bangkok Post memetik sumber keselamatan dalam negeri melaporkan Isnin bahawa seorang lagi bekas pemimpin PULO, Haji Daoh Thanam, akan dibebaskan minggu ini.

\
Kedua-dua bekas ketua pejuang dijangka membantu kerajaan Thailand dalam melicinkan jalan rundingan baru dengan kumpulan pejuang di selatan.

Perjuangan selatan yang berabad lamanya berakar umbi dalam etno-budaya kehidupan Melayu Islam di wilayah Pattani, Yala dan Narathiwat serta beberapa daerah di Songkhla.

Buddha dianggap sebagai agama rasmi kerajaan pusat Thailand bertentangan dengan cara hidup yang diamalkan oleh rakyat di Selatan.

Kumpulan bersenjata telah ditubuhkan pada tahun 1960-an selepas diktator tentera ketika itu cuba untuk campur tangan di sekolah-sekolah Islam, tetapi kumpulan-kumpulan terbabit seolah-olah menghilang pada akhir 1980-an.

Pada tahun 2004, sebuah gerakan perjuangan bersenjata baru yang dilaporkan terdiri daripada banyak sel tempatan pejuang dikumpulkan sekitar pergerakan Barisan Revolusi Nasional (BRN), muncul.



Sejak itu, 6,400 orang terbunuh dan lebih 11,000 cedera, menjadikannya ia salah satu daripada konflik yang dahsyat walau pun dalam ‘keamatan rendah’.

Satu dialog perdamaian telah bermula di bawah kerajaan yang dipilih bekas Perdana Mnister Yingluck Shinawatra pada tahun 2013, tetapi telah digantung pada Disember tahun itu kerana ketegangan politik di Bangkok.

Rampasan kuasa terhadap kerajaan Yingluck tahun lalu yang membawa tambhan kuasa kepada junta tentera dan meningkatkan keadaan yang semakin tidak menentu bagi satu penyelesaian yang mungkin, secara aman terhadap konflik di Selatan itu, walaupun tentera menyatakan komitmen untuk meneruskan rundingan.

Sumber BO - 21-7-2015

Musalla Dibakar Ketika Solat Sunat Eidulfitri

Sebuah musalla di perkampungan Tolikara, Papua, Indonesia di bakar ketika para jamaahnya sedang siap untuk menunaikan solat sunat Eidulfitri.

Metro TV melaporkan peristiwa itu terjadi kira-kira jam 07.00 Waktu Indonesia Timur, Jumat 17 Julai, saat imam sedang mengangkat takbir yang pertama.



Tiba-tiba beberapa orang dilaporkan sebagai ‘ekstremis Kristian’ mendekati jemaah dan berteriak, menyebabkan orang ramai ketakutan dan lari keluar dari musalla itu.

Para jamaah menyelamatkan diri apabila sejam kemudian, para ‘pengacau’ melempar batu ke arah musala Baitul Muttaqin dan membakarnya.

Selain musala, enam rumah dan sebelas kedai turut menjadi sasaran amukan itu.

Timbalan Presiden Indonesia, Jusuf Kalla menyatakan kekesalan terhadap kejadian tersebut dan berharap pihak polis dapat segera menyelesaikan masalah itu.

“Saya kesal dengan kejadian itu. Saya yakin pihak polis setempat dapat menyelesaikan dengan baik,” katanya ketika ditemui Tv tersebut seusai solat Jumat di kediaman beliau, Jalan Medan Merdeka Selatan.

Menurutnya, peristiwa yang terjadi itu adalah berpunca dari perselisihan dua kelompok Islam dan Kristian sama-sama mengadakan acara di tempat yang berdekatan dengan menggunakan pembesar suara.

“Ada dua acara berdekatan di situ. Memang asalnya soal ‘speaker’ itu,” ungkap Jusuf.
Beliau menggesa agar kedua pihak saling menahan diri dan saling meningkatkan rasa toleransi.

“Mestinya dua-duanya menahan diri. Yang mempunyai acara lain juga harus memahami. Saling memahamilah masalah itu,”tegasnya.

Sumber BO - 17-7-2015

Rakyat Indonesia digesa henti provokasi rakyat Malaysia







































































AZEMAN ARIFIN | .

MAKASSAR: Golongan mahasiswa di sini menggesa rakyat Indonesia menghentikan semua aktiviti provoksi yang bertujuan menghina rakyat Malaysia kerana perbuatan itu hanya memalukan negara sendiri.

Pelajar jurusan Pengajian bahasa Inggeris Universitas Muhammadiyah Makassar Ahmad Afandi Rasyid berkata, beliau yang pernah menjalani latihan amali di Johor Bahru tahun lepas, kesal dengan sikap sesetengah rakyat Indonesia yang membuat pelbagai provokasi terhadap rakyat Malaysia.

"Saya pernah tinggal di Malaysia dan saya tahu hati budi orang Malaysia, kita sepatutnya berfikir bagaimanakah untuk memperkukuhkan lagi hubungan bangsa serumpun dan bukannya mencari sebab untuk menghina mana-mana kaum," katanya kepada Bernama di sini Isnin.

Ahmad Afandi yang juga Pegawai Perhubungan Persatuan Bulan Sabit Merah Indonesia (PBSMI) cabang Makassar berkata pelajar Malaysia di negara itu pula sering menjalankan aktiviti untuk menabur budi dan jasa kepada rakyat Indonesia.

Sebanyak 30 pelajar perubatan Malaysia tahun akhir tajaan Majlis Amanah Rakyat (MARA) dari Universitas Hasanuddin dengan kerjasama PBSMI di Makassar menabur bakti kepada rakyat tempatan dengan menganjurkan aktiviti pemeriksaan kesihatan dan berkhatan secara percuma.

Aktiviti yang mendapat sambutan lebih 500 penduduk di sekitar bandar Makassar itu berlangsung di kampus Universitas Negeri Makassar di sini dan dirasmikan wakil Datuk Bandar Makassar Kamaruddin Munde.

Pengerusi PBSMI cabang Makassar Sulfiadi Barmawi pula berkata, pelajar jurusan perubatan Malaysia adalah yang paling aktif menganjurkan aktiviti sosial untuk menjayakan program Desa Sihat anjuran persatuan berkenaan.

Katanya, aktiviti seumpama itu mendapat sambutan menggalakkan rakyat tempatan kerana ia memberi peluang kepada rakyat untuk mendapat pemeriksaan kesihatan dan ubat-ubatan selain daripada membawa anak lelaki mereka untuk berkhatan secara percuma.

"Kita senang bekerja dengan pelajar Malaysia kerana mereka memahami budaya rakyat Indonesia malah budi bahasa mereka yang lemah lembut sering menjadi tarikan rakyat tempatan untuk menyertai program yang dianjurkan," katanya.

Sulfiadi berkata, PBSMI berharap dapat bekerjasama dengan pelajar Malaysia dalam aktiviti berskala besar termasuk kemungkinan di peringkat nasional satu hari nanti.

Sementara itu, Pengarah MARA Indonesia Zulaina Haslinda Anhar Zubir berkata program yang ditaja sepenuhnya oleh MARA itu bertujuan untuk melatih bakal-bakal doktor berkenaan menjalani amali sambil berbakti kepada penduduk setempat.

"Kita sememangnya mengalakkan pelajar Malaysia memberi sumbangan bakti kepada penduduk setempat di kawasan mereka belajar," katanya.

Beliau berkata, menerusi aktiviti seumpama itu, ia dapat mengeratkan hubungan antara dua negara selain memberi ruang kepada rakyat tempatan mengenali orang Malaysia secara peribadi.

Pengerusi jawatankuasa penganjur Jefrizal Mat Zain yang juga pelajar tahun akhir jurusan perubatan Universitas Hasanuddin berkata, 30 pelajar perubatan yang terlibat dalam aktiviti itu adalah antara 500 Malaysia pelajar jurusan perubatan di universiti berkenaan.

"Kita tidak boleh membawa semua mahasiswa kerana jumlah yang terlalu ramai dan 30 orang yang terpilih ini adalah yang akan menamatkan pengajian pada Jun dan Ogos ini," katanya. - Bernama

Sumber HD - 18-5-2015

Thursday, April 16, 2015






































































  4 maut, 4 cedera dalam tiga keganasan di Pattani

BERNAMA | .


PATTANI: Empat maut dan empat cedera dalam kejadian keganasan di beberapa daerah di sini sejak malam semalam hingga awal pagi tadi.

Dalam kejadian jam 2.00 pagi tadi, Matsakri Deraning, 45, Ketua Kampong Rawo, daerah Mayo, terbunuh setelah diserang hendap dalam perjalanan pulang ke rumah selepas bertugas mengawal keselamatan sekolah.

Kapt. Polis Jirasit Lomae, Pegawai Polis Siasatan Daerah Mayo berkata mangsa ditembak oleh dua lelaki yang bersembunyi di tepi jalan 50 meter dari rumah mangsa.

Walaupun Matsakri terkena tembakan beliau sempat membalas dan berjaya membunuh kedua-dua penyerangnya yang mati di tempat kejadian.

Matsakri meninggal dunia di hospital Mayo.

Menurut Jirasit motif kejadian masih disiasat - sama ada pertikaian peribadi dalam merebut kuasa politik tempatan atau kes keselamatan.

Sementara itu, malam semalam seorang anggota polis dan isterinya tercedera selepas terkena serpihan bom semasa menaiki motosikal pada jam 9.20 malam waktu tempatan di daerah Panarik.

Pihak polis berkata bom seberat satu kg diletak dalam tong sampah.

Dalam satu lagi kejadian pada 7 malam, seorang wanita berusia 55 tahun terbunuh setelah empat lelaki bermotosikal melepaskan tembakan ke arah rumahnya di Kampong Takeh, daerah Yaring.

Ketua Polis Yaring Polis Col. Monteri Konwadmai berkata adiknya berusia 44 tahun dan adik iparnya 48 tahun yang turut berada dalam rumah cedera. - Bernama

Sumber HD - 12-4-2015

Court Rules Suspected Uighur Family Must Remain in Thai Custody

VoA - News Friday 27th March, 2015 - See more at: http://www.thailandnews.net/index.php/sid/231444843#sthash.I4gci0Ti.dpuf

Court Rules Suspected Uighur Family Must Remain in Thai Custody VoA - News Friday 27th March, 2015 BANGKOK - A Thai court Friday ruled that a family of 17 - suspected to be Uighur Muslims - must remain in custody until their nationalities are proven. The court rejected the refugee family's contention that indefinite detention in the kingdom is illegal. It said Thai authorities must continue to hold them until identification documents are received from both China and Turkey. The case has pitted Turkey against China, with Thailand seemingly reluctant to make a decision that would anger either of those countries. The family's lawyer, Worasit Piriyawiboon, said all 17 have relatives and a house in Turkey and their nationalities now should be beyond dispute. They all obtained passports from Turkey's Interior Ministry that make them "officially Turkish citizens." But China claims the refugees are from its Xinjiang region and must be repatriated. "They have to remain in Thailand subject to verification of nationality. So nothing has changed," a spokesman for Thailand's Ministry of Foreign Affairs, Sek Wannamethee, told VOA shortly after the court decision.

Fifteen members of the Teklimankan family were apprehended by police one year ago after illegally entering Thailand from Cambodia. Since then two children have been born to the family. The family's lawyer said the Uighurs have to pay for the cost of staying in the detention center, as well as their food, water and any medication. Phil Robertson, deputy director of the Asia division for Human Rights Watch, said conditions in the detention center are poor. "We're talking about small children.

We're talking about infants that are being condemned to stay in overcrowded and unsanitary conditions in the immigration detention center indefinitely because Thailand doesn't want to believe the Turkish government when it says that these people are Turkish citizens," said Robertson, speaking to VOA from Berlin. Thailand's decision in this closely-watched case has implications for more detainees than just the one family. "At this time there are over 300 people that are in this dilemma, essentially stalled in an effort to go to Turkey - people who have all claimed to be Turkish citizens, people that have been interviewed and assessed by the Turkish government," said Robertson.

"And the Turkish government has said that 'yes, indeed, these are our citizens and we want them all to go.'" Under pressure from Beijing, some Asian countries - including Cambodia, Malaysia, Pakistan and Thailand - have sent fleeing Uighurs to China. There are an estimated 10 million Uighurs in Xinjiang. The Turkic-speaking ethnic minority has not accepted rule by China, which has been accused of repressing the Uighurs' culture and religion. - See more at:

http://www.thailandnews.net/index.php/sid/231444843#sthash.I4gci0Ti.dpuf

Sumber HD - 27-3-2015


PASANGAN MALAYSIA BERNIKAH DI SELATAN THAI MENINGKAT - KONSUL


http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/34373-pasangan-malaysia-bernikah-di-selatan-thai-meningkat

Sumber HD - 16-3-2015


FREEPORT LUBUK EMAS YANG MENUMBANGKAN JOKOWI? - NASAEI


JOKO WIDODO - PRESIDEN INDONESIA


http://www.harakahdaily.net/index.php/lain-lain/34308-freeport-lubuk-emas-yang-menumbangkan-jokowi

Sumber HD - 12-3-2015


INSIDEN THAIPUSAM RAKYAT SINGAPURA DIMINTA BERTENANG - ISWARAN

S.ISWARAN - MENTERI DALAM NEGERI KEDUA SINGAPURA

http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33679-insiden-thaipusam-rakyat-singapura-diminta-bertenang

Sumber HD - 5-2-2015


PKS MINTA TEGUR PASAR MINI JUAL MINUMAN KERAS - PKS


RISPANEL ARYA - ANGGOTA DPRD KABUPATEN TANGERANG

http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33651-pks-minta-tegur-pasar-mini-jual-minuman-keras

Sumber HD - 4-2-2015


KISAH PERDANA MENTERI NATSIR TELADANI AL QURAN - MOHAMMAD ROEM


MOHAMAD NATSIR - MANTAN PERDANA MENTERI REPUBLIK INDONESIA


http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33603-kisah-perdana-menteri-natsir-teladani-al-quran

Sumber HD - 1-2-2015

MUJAHIDIN JERMAN, AMERIKA BANTU ACEH LAWAN BELANDA - PROF ANTHONY REID - http://www.eramuslim.com


PROF ANTHONY REID

http://www.harakahdaily.net/index.php/terbaik-dari-blog/95-terbaik-dari-blog/33580-mujahidin-jerman-amerika-bantu-aceh-lawan-belanda

Sumber HD - 31-1-2015


Kisah Hidup Jokowi-Presiden RI - https://www.youtube.com/watch?v=7JGuRrRn_m4





































































The Indonesians are swarming in Malaysian lands!

LanH, Lanh14@englishsection.com | .


LAST Tuesday (11th November), I went to the UNO Building in the Chow Kit area of Kuala Lumpur to meet a friend. After seeing him, I went to the toilet at the far end of the building on level two. Just like the many public toilets in Kuala Lumpur, you have to pay to use it; this toilet charges 30 sen per entry.

What surprised me were two sign boards placed outside both the men and women toilets. At the men’s toilet it was written LELAKI, LANANG and MEN. At the women’s section it was WANITA,
WEDOK and LADIES. I understood all the words except for 'lanang' and 'wedok'. Surely both were words from a foreign language...I was curious; what language was that?

I tried to ask two elder ladies who were at their desk work in front of the toilets. At first, they did not respond...one lady only said: "Ngak tau Pak" (I do not know Sir). The other lady giggled and responded: "Itu bahasa Jawa Pak, Jawa Timur" (Its Javanese, Sir, Eastern Javanese).

So the word 'lanang' is for 'men' in Javanese; while 'wedok' is for 'women'. Toilets with their sign boards in Javanese speak volumes about the huge number of Indonesians not only in the capital city of Kuala Lumpur but throughout the country.

As I was back from an Indonesian trip recently, I choose to continue writing about the Indonesians; before I proceed, I would just like to share with readers this little joke while I was in Bandung. One day while on an outing alone, I was desperate looking for a toilet; I rushed to a private school nearby and asked a group of boys who were hanging around, where the 'tandas' (Malay for toilet) was.

They stared at me, giving no answer. Then a boy asked; what's 'tandas'? I was quick to answer; 'toilet' and instantly they pointed their fingers to a 'small building' not far away. Well, what we called 'tandas' in Malaysia, in bahasa Indonesia is 'toilet'. And at some places, they proudly display big bold words TOILET in front of their loos.

Back to the local scene, it was reported recently that there are about 6.7 million foreigners 'swarming' around in the country, the majority of them Indonesian. These foreigners outnumber the citizens of Selangor which stand at 5.8 million while for the whole country, Malaysians total about 30 million.

The 6.7 million foreigners compared to the 30 million of Malaysian citizens were alarming because it looked as though for every four persons, one would be a foreigner. They occupy work in the plantation industry, construction, as maids, work in restaurants and in factories.

It is also disturbing to know that out of the 6.7 million foreigners, only 2.1 percent entered our country with permits while the rest 'crashed' their way in. Why must this be allowed, aren't we having 'the best men in uniform' in the world?

Nowadays the Chow Kit area in Kuala Lumpur is like 'a big' (no more a little) Indonesia. On an underground floor of the UNO Building which I visited, almost all the shops were run by Indonesians. Some were travel agents which were seen very busy arranging flights to and back from many parts of the country and there were food stalls selling Indonesian food.

The atmosphere on that floor 'was very Indonesian' - with visitors and helpers of shops speaking in a thick accent of bahasa Indonesia and sometimes in languages locals would not understand - perhaps they were Javanese or Sundanese.

Outside the UNO Building, shops were run by Indonesian helpers while the majority of stalls were owned by them. The peddlers too were Indonesian, and most shocking was that many of the customers and people who jostled around there were also Indonesian!

Not only around the UNO Building but also the shops on the roads and alleys such as from the PWTC LRT station to Chow Kit employ Indonesian men and women as helpers. Indonesians could be easily recognized from their dressing and accent when talking.

Indonesian newspapers and magazines too are prominently displayed on racks of vendors. Cigarettes from that country too such as 'kretek' are easily available.

During my previous travel to Indonesia such as to Medan and Aceh, some individuals whom I had met told me that Malaysia was a land of plenty and opportunity; the attraction to come to this country was great so they just came in droves, many of them illegally.

Some think the majority of Malaysians were very rich, what more to those who could afford to have a holiday in their country. They were determined to go to Malaysia; and some aimed to be rich once they 'landed' on 'this lucky land' at any cost!

It is a fact that Indonesians are swarming our country including in the kampungs. In my kampung, a few Indonesians have became successful in the fields of their choice such as farming, becoming contractors and even 'ustazs' (religious teachers) and most important of all, they 'have succeeded' in having the hands of our women-folk as their life partners! - ES

Sumber HD - 19-11-2014





































































The creative and industrious Indonesian...

LanH, Lanh14@englishsection.com | .

Lanh14@englishsection.com This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

DURING a trip to Jakarta and Bandung recently, I noticed 'this magic word' on a 'pariwisata' (tourist) bus - 'Manusia wajib ihtiar (in Malay it is spelled 'ikhtiar' which means men must make an effort or endeavour). Yes, everybody must work hard and look for ways out of their problems and shortcomings; what more to those who have set targets and aims in their lives.

That 'magic word' reminded me that in Islam, it is stated that all must be worked for; there is no such thing as a 'short cut' to success in the world, what more in the Hereafter. Remember that knowledge is the gateway to success whether in this world or the Hereafter. It was asked "Oh Messenger of Allah:

Who is the most excellent of men? The Messenger of Allah said, 'The believer who strives hard in the way of Allah with his person and property."

Whoso is able and fit and does not work for himself or for others, God is not gracious to him. To his companions, the Prophet s.a.w. said “it is better for any of you to take your rope and bring a bundle of wood upon your back and sell it, in which case God guards your honour, then to beg of people, whether they give or not; if they do not give, your reputation suffers, and you return disappointed; and if they give, it is worse than that; for it makes you be under obligation.”

The Qur'an says: "Scatter over the earth and seek Allah's bounty. Aren't we Allah's vicegerents on earth? (62;10)

Well, back to our Jakarta and Bandung story, Indonesia is a very vast country in the Malay archipelago with more than 18,000 islands; its population is estimated at 250 million. Out of the 18,000 islands, only about 8,000 have been named, with about 900 of those permanently inhabited.

Java where Jakarta and Bandung are situated is the most densely populated; around 58 percent of Indonesia’s population live on this island , making it the most populous island in the world.

Two main groups of people on this island are Javanese and the Sundanese; and it is very interesting to note how creative and industrious these ethnic groups of people are in coping with the ever challenging life.

According to some newly found friends I met during the journey, 100 percent of the Sundanese are Muslims and a very high percentage of the Javanese are Muslims. Indonesia is the world's most populous Muslim-majority country, estimated at about 86 percent of the population.

The two cities which I visited (Jakarta and Bandung) are among the most populous with the former having a population estimated at about 10 million while the later about 2 million.

Based on this background, as an outsider I 'could sense' the people of Jakarta and Bandung have to make use everything that is available and within their reach to sustain their lives. Thus they are very creative and industrious in making end products from 'raw materials' around them.

The first thing that came across my mind to talk about their creativity was about food - they simply could produce 'nice dishes or culinary greats’ from easily available materials such as rice, flour and vegetables. At one 'warung' (stall), its owner, Pak Rom asked me to try 'kupat tahu' (pressed rice, bean sprouts, and tofu with soy). And there was the simple 'nasi timbel' (rice wrapped in banana leaf).

And of course 'tempe' is very popular in this part of the world. Tempe is regarded as a Javanese invention, a local adaptation of soy-based food fermentation and production. At restaurants and shops, they displayed baskets with 'krupuk' (keropok) and once my wife lost interest in buying this 'krupuk' and another type of snack after she was told they were made from the skin of buffaloes and 'belut' or 'linang' (eel).

There too were many stalls selling satay; other than the normal 'sate ayam' (chicken), 'sate kambing' (mutton); some stalls could surprise you as they displayed signboards written with the word, 'sate kerinci' (rabbit) and 'sate biawak' (monitor lizard)! Ooh, that 'surely' put me off in trying any of the satay!

Travelling from the city of Bandung to Gunung Tangkuban Prahu, one could witness how industrious the Indonesians were in making the most out of the available raw materials. Bamboo and rattans were used to make buildings such as stalls and once in a while one would come across furniture shops which made fine rattan chairs and other finished products.

At the entrance of the road to the mountain, some 'industrious' Indonesians were waiting patiently to sell off their 'goods' to you. One fella with a few boxes of masks would come up to you and say: "'Bapak' (Sir), you better buy this mask. The air around the crater of Tangkuban Prahu is high with sulfur. This mask is very cheap here, up there the price is double or triple..."

Reluctantly you buy one, and some for your loved ones; but...'surprise, surprise' there's only a very thin smell of sulfur and after you get used to the surroundings, you do not need any mask - I noticed almost 100 percent of the people there did not put on their masks!

Lastly, I would like to mention about 'kopi luwak' (civet coffee) which is claimed to be the most expensive coffee in the world. I went to the Sawarga Production Site & Cafe Kopi Luwak in Tangkuban Prahu, at first not to taste its coffee but to learn about the process in producing it.

'Kopi luwak' refers to the seeds of coffee berries once they have been eaten and defecated by the Asian palm civet (paradoxurus hermaphroditus). The history of 'kopi luwak' speaks volumes about the creativity and industrious people of Indonesia. It is said that in colonial times, the Dutchmen did not allow local farmers to consume the coffee harvested in 'their' plantations so, they collected the beans found on the floor (the civet pooh) and finally realized that the coffee made with them tasted better than the normal one.

The owner of Sawarga Kopi Luwak, Sujud Pribadi himself explained about the 'clean process' of producing the coffee. The process may improve coffee through two mechanisms, selection and digestion. Selection occurs if the civets choose to eat coffee berries containing better beans. Digestive mechanisms may improve the flavor profile of the coffee beans that have been eaten. The civet eats the berries for the beans' fleshy pulp, then in the digestive tract, fermentation occurs. The civet's Protease enzymes seep into the beans, making shorter peptides and more free amino acids. Passing through a civet's intestines the beans are then defecated with other fecal matter and collected.

The traditional method of collecting feces from wild civets has given way to intensive farming methods in which civets in battery cage systems are force fed the coffee beans. This method of production has raised ethical concerns about the treatment of civets due to 'horrific conditions' including isolation, poor diet, small cages and a high mortality rate.

Sujud claimed that his coffee was from 'wild luwak' and he displayed this slogan at his premise: "No more exploitation! No more given coffee fruits in cage but let them free in the jungle." He also claimed that 'Majelis Agama Islam Indonesia' (The Indonesian Religious Council) had given the status of 'halal' to 'kopi luwak'.

Before coming to the 'kopi luwak' site, I had known about the 'Majelis' approval, therefore I tried a cup of the coffee. It cost me 30,000 rupiah (about RM10). The coffee was thick and tasted bitter; perhaps it was the first and last time I would have 'kopi luwak'.

But from the many notes scribbled on the walls of Sujud’s premises; others had different views about 'kopi luwak' which has been called the most expensive coffee in the world with retail prices reaching

US$700 per kilogram. Among others, the notes read:

"Wonderful discovery! Never thought we'll find such a charming place in Bandung with the best guide showing us the whole process in the making of 'kopi luwak' in respecting the animal's welfare. Love the aroma, love the coffee and love the hospitality." - George, Singapore

"Thanks for explaining the process of 'kopi luwak'. One more thing off my bucket list! Great taste of unique experience." - Gill, Scotland - ES

Sumber HD - 13-11-2014

Waspada sindiket kutip derma guna madrasah Thailand

NIK NUR IZZATUL HAZWANI NIK ADNAN | .

SONGKHLA (THAILAND): Masyarakat di Malaysia dinasihatkan supaya tidak mudah tertipu dengan helah sindiket kutip derma yang menggunakan nama madrasah di Thailand.

Mudir Pondok Anak Yatim Santiwit Abdul Rahman Ahmad berkata taktik sedemikian biasanya digunakan oleh pihak tidak bertanggungjawab untuk mendapatkan wang dengan cara mudah.

"Pihak madrasah di Thailand ini tidak akan sewenang-wenangnya mengutip derma di pasar-pasar atau di kedai makan di Malaysia... itu hanya penipuan yang dilakukan pihak tidak bertanggungjawab.

"Kalau pihak madrasah nak memohon derma, kami akan buat melalui pejabat agama Islam di Thailand dan Malaysia dan hanya mudir, pengurus atau pemilik madrasah sahaja yang dibenarkan berbuat demikian... tidak melibatkan anak-anak yatim dan individu lain," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada majlis Khidmat Komuniti dan Berkhatan Sukarelawan Orang Kuala Berang (OKB) yang berlangsung selama dua hari bermula semalam anjuran Sekretariat OKB.

"Ada yang minta derma untuk baiki madrasah dengan menunjukkan gambar madrasah, minta derma untuk anak yatim dan ada yang mendakwa mereka juga pelajar madrasah yang dihantar untuk mengutip derma... ini semua sememangnya penipuan," kata Abdul Rahman.

Bagi program berkhatan, sebanyak 10 doktor dan pembantu perubatan dibawa dari Terengganu.

Turut menyertai program ialah Pengerusi Jawatankuasa Perindustrian dan Perdagangan Terengganu Datuk Tengku Putera Tengku Awang, 100 anggota sekretariat dan wakil media. - Bernama

Sumber HD - 8-11-2014





































































Koperasi jana ekonomi muslim Thailand

AHMAD LATIF | .



Bangunan Koperasi Islam Ibnu Auf di wilayah Satun, Thailand.

HAT YAI (Thailand): Umat Islam di Thailand menubuh Koperasi Takaful Ibnu Affan Berhad bagi membantu penduduk Muslim di Negara Gajah Putih itu mendapat pembiayaan kewangan bebas riba.

Sehingga kini koperasi itu mempunyai 6 cawangan di wilayah Pattani, Yala, Narathiwat dan Songkhla.

Koperasi Islam tertua di Thailand itu kini mempunyai aset bernilai 2 bilion Baht disertai lebih 84,000 ahli.

Ketua Jaringan Koperasi Islam Selatan Thailand, Prof Dr Worawit Baru (gambar) berkata, jaringan koperasi tersebut turut disertai 27 lagi koperasi Islam lain yang tersebar di seluruh Thailand.

Ia termasuk Koperasi Islam Ibnu Auf di wilayah Satun dan Koperasi Islam As-Siddeeq (Songkhla).

“Koperasi Takaful Ibnu Affan diwujudkan sejak dua dekad lalu lahir hasil kesedaran beberapa inteleks Muslim yang berkhidmat di pusat-pusat pengajian tinggi tempatan bagi membebaskan masyarakat Islam daripada belenggu riba.

“Sambutan cukup luar biasa. Tempiasnya sehingga ada bank konvensional terancam dan gulung tikar kerana sebahagian besar umat Islam berpindah ke institusi kewangan Islam,” katanya di sini, baru-baru ini.

Koperasi terbabit berdaftar mengikut Undang-undang Koperasi Thailand pada 1992.

Kini produk dan perkhidmatannya meliputi saham, pinjaman darurat (qardhu hasan), perkhidmatan pinjaman am, tabungan melalui akaun wadiah, mudharabah dan dana haji.

Koperasi Islam Ibnu Auf di Satun dan Koperasi Islam As-Siddeeq, Songkhla turut mempunyai lebih 30,000 ahli.

Dr Worawit Baru berkata, kedua-dua koperasi itu menyamai peranan bank Islam turut terdapat di wilayah Krabi, Nakhorn Si Thammarat, Phuket dan Bangkok.

“Kini umat Islam di negara-negara Asean yang berjumlah 400 juta harus bersiap sedia merebut kesempatan dalam persaingan ekonomi dan perdagangan global menjelang Komuniti Ekonomi Asean pada 2015.

“Produk halal menjadi keperluan harian komuniti Islam, makanan dan sektor perkhidmatan seumpama bank, hospital dan perhotelan,” katanya yang juga mantan senator wilayah Pattani.

Menurutnya produk halal lebih diyakini kerana ia memenuhi piawaian aspek kebersihan dan kesihatan, dapat memberi manfaat kepada 2.08 bilion umat Islam di seluruh dunia.

Umat Islam sekarang tersebar di 150 negara termasuk di Eropah, Amerika, Afrika dan Asia yang membentuk sekitar 28.20 peratus dari jumlah penduduk dunia.

“Jaringan Koperasi Islam Selatan Thailand juga berusaha menjalin kerjasama dengan institusi serupa di peringkat Asean antaranya melalui seminar dan forum,” ujarnya.

Badan itu juga menganjurkan Ekspo Produk Halal 2013 yang bertema “Halal Business and Money Expo Toward AEC”.

Manakala Institut Halal Universiti Songkhla Nakarin kampus Hat Yai dengan kerjasama Jaringan Koperasi Islam Selatan Thailand dan Koperasi Islam As-Siddeeq akan menganjurkan Ekspo Produk Halal Dunia pada 30 Oktober hingga 2 November ini.

Dr Worawit Baru juga berkata, kerajaan Thailand sedang berusaha mengadakan kerjasama dengan Malaysia bagi memperluaskan pasaran produk halal.

Di Thailand terdapat seramai 6.5 juta orang Islam daripada 65 juta penduduk Thailand. - HARAKAHDAILY, 30/10/14

Sumber HD - 30-10-2014

Chinese trio arrested over huge pyramid schemes

The Nation | .

THREE CHINESE suspects have been arrested over a pyramid scheme that reportedly duped people in China and Malaysia out of Bt6 billion and Bt3 billion respectively.

Police are looking for Thais who may have been victimised in the scheme, which was launched in June. They also seized assets from the three worth Bt240 million in total.

Bangkok police arrested Song Miqui, 37, and Wang Wenfang, 29, at a Pathumwan condominium on Monday and seized cash in various currencies worth nearly Bt1 million in total, five Phuket land sale contracts worth Bt22.3 million, two Phuket land title deeds, Wang's bank account with Bt1.5 million in it, plus the suspects' Thai ID cards.

Read the full story here

Sumber HD - 28-10-2014





































































Keganasan: Seorang mati, 7 cedera di Yala, Pattani

BERNAMA | .

PATTANI: Seorang ketua kampung terbunuh manakala penolongnya cedera setelah ditembak dengan raifal oleh orang tidak dikenali ketika mereka sedang menaiki sebuah trak pikap di Daerah Muang hari ini.

Ketua Polis Daerah Muang Pattani Tuandir Juthanontb berkata ketua kampung yang maut itu Manasir Matroh, 40, dan penolongnya yang cedera Matsukree Salama, 28.

Kedua-dua mangsa dari kampung Klong Maning.

Katanya pada kejadian pukul 1.30 tengah hari di Jalan A18 Kampung Ban Dee, Mukim Berahom itu, trak pikap yang dinaiki kedua-dua mangsa diekori sebuah kenderaan dan sebaik menghampiri trak berkenaan, beberapa das tembakan dilepaskan ke arah mangsa.

Beliau berkata polis menemui lebih 20 kelongsong peluru AK 47 di tempat kejadian.

Terdahulu, di Wilayah Yala, enam anggota tentera cedera dalam kejadian letupan bom di Kampung Paeceng, Mukim Purong, Daerah Krong Pinang pada jam 7.20 pagi.

Ketua Polis Daerah Krong Pinang Pol. Col. Wasan Puang-noi berkata bom buatan sendiri seberat 3kg itu dipasang di dalam kotak besi dan ditanam dalam kebun getah.

Ia diletupkan menggunakan telefon bimbit ketika lapan anggota tentera itu sedang meronda dalam kawasan kebun getah tersebut. - Bernama

Sumber HD - 1-10-2014





































































Sukarelawan Indonesia kahwini gadis Gaza

HARAKAHDAILY | .


Setelah sempat tertunda, akhirnya seorang sukarelawan Indonesia dari pesantren Al-Fatah yang tergabung dalam Medical Emergency Rescue Committee (MER-C) berhasil melangsungkan akad nikahnya pada Ahad (17/8) di Semenanjung Gaza, di masa perang masih berlangsung sejak awal Julai lalu.

Muhammad Husein Aji Muslim meminang seorang muslimah yang berasal dari Khan Younis, selatan Gaza yang bernama Jinan Ar-Raqb (18) kurang dari sebulan sebelumnya, di mana pernikahan itu sempat tertunda menyusul perang yang masih berkecamuk di Gaza awal Ogos lalu, lapor Muslimdaily.net.

Majlis akad nikah pada masa gencatan senjata pihak Palestin dan Israel ini berlangsung sederhana di Pejabat Urusan Agama Kota Gaza dan dihadiri oleh ayah pengantin wanita sedangkan Muhammad Husein didampingi para relawan MER-C di antaranya ketua MER-C cabang Gaza, Muqarrabin Al-Fikri, Reza Ardila, Lutfhi, dan Nur Ikhwan Abadi.

Akad langsung dipimpin ayah pengantin wanita Fauzi Ar-Raqb, di mana suasana khidmat dan khusuk nampak terlihat terlepas masih dalam suasana belum berakhirnya peperangan antara pejuang Palestin dan penjajah zionis Israel.

Muhammad Husein sendiri mengaku bahagia dapat melangsungkan pernikahannya dengan muslimah di Gaza.

“Alhamdulillah impian saya menjadi nyata, dan ini merupakan berkat dari Allah Subhanahu wa Ta’ala, saya dapat menikahi muslimah dari Gaza,” katanya, Ahad (17/8). Seperti diberitakan Mi’raj Islamic News Agency (MINA)

“Semoga ini menjadi perekat ukhuwah Islamiyah antara muslimin di Indonesia dan muslimin di Gaza,” kata Husein penuh bahagia.

“Saya juga mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang telah membantu dan mendukung saya, baik dengan moral atau pun material hingga terlaksananya pernikahan ini, serta mohon doa dari semua untuk keberkahan pernikahan kami,” tambahnya mengucap syukur.

Sementara itu, Jinan Ar-Raqb isteri dari Muhammad Husein juga menyatakan kebahagiaanya atas keberlangsungan pernikahan yang sempat tertunda itu.

“Saya sangat bahagia atas pernikahan ini, dan semoga Allah memberkati kami berdua. Semoga pernikahan kami menjadi awal kemenangan Palestin dari penjajahan Israel,” ujar Jinan yang sudah menulis 20 novel karangannya sendiri.

Anak kelima dari keluarga Fauzi Ar-Raqb itu juga mendoakan semoga akan banyak lagi pemuda-pemuda dari Indonesia yang menikahi muslimah di Gaza atau pun sebaliknya agar ukhuwah atau jalinan persaudaraan antara kedua negeri ini boleh terjalin erat.

Muhammad Husein masuk ke jalur yang di blokade itu sejak awal 2011 melalui kafilah Asia Caravan to Gaza. Kemudian mendapatkan beasiswa untuk kuliah di Islamic University of Gaza (IUG) jurusan Syari’ah Islamiyah dan sekarang memasuki tahun terakhir.

Sementara Jinan, muslimah Gaza yang disebut ibunya sebagai “wanita spesial” itu lahir pada 11 Mei 1996. Ia menyelesaikan hafalan al-Quran 30 juz pada program tahfidzul Qur’an rutin di Gaza Taaj al-Waqar pada 2010. Ia juga juara ujian menghafal 300 hadits Nabawi pada 2012.

Perkenalan Husein dengan keluarga pengantin wanita terjadi pada 2011 ketika hendak mendaftar sebagai calon mahasiswa di IUG. Ayah Jinan merupakan seorang staf pentadbran di kampus tersebut. Perkenalan berlanjut hingga Muhammad Husein diundang secara khusus oleh Fauzi ke kediaman mereka di daerah Bany Suhaila Khan Younis.

Terjadilah perkenalan antara Husein dan Jinan dan berselang waktu, keduanya direstui oleh keluarga untuk melangsungkan pernikahan, namun harus menunggu selesainya Jinan di masa sekolah pendidikan menengah atas terlebih dahulu.

Setelah menunggu sekitar 2.5 tahun akhirnya Husein dan Jinan melangsungkan pernikahannya tepat pada hari kemerdekaan Republik Indonesia yang ke-69.

Sumber HD - 19-8-2014    

Jokowi diharap dapat bela umat Islam Indonesia

MUHAMMAD FAIZAL | .
KUALA LUMPUR: Lanjnah Antarabangsa Pemuda PAS Malaysia (LA PPM) mengucap tahniah atas kemenangan Joko Widodo yang telah terpilih sebagai Presiden Indonesia bagi sesi 2014-2018.

Pengerusinya, Dr Raja Ahmah Al Hiss dalam satu kenyataan memberitahu kemenangan Jokowi ini merupakan suatu perkembangan menarik di negara itu, di mana rakyat Indonesia telah mengangkat seorang tokoh sederhana yang berjiwa rakyat sebagai pemimpin mereka.

"Dalam tempoh singkat sebagai Gabenor Jakarta pada tahun 2012 setelah berjaya sebagai Datuk Bandar Solo sebelum ini benar-benar memberi impak dan kesan yang besar terhadap politik Indonesia.

"Jokowi berjaya mencetus fenomena baharu yang diimpikan oleh rakyat Indonesia apabila bersikap sederhana, realistik, turun padang, mendengar masalah rakyat serta menyelesaikan pelbagai masalah yang membelenggu rakyat.

"Malah, beliau juga dilihat mampu menyelesaikan isu rasuah di kalangan ahli politik serta mengurangkan jurang darjat antara ahli politik atasan dengan rakyat di bawahan.

"Ini menunjukkan bahawa rakyat Indonesia muak dengan ahli politik yang angkuh, sombong, bergelut dengan pergolakan politik dalaman, berpecah serta berebut jawatan sesama sendiri," katanya.

Jokowi dipilih sebagai Presiden apabila telah mengalahkan lawannya Prabowo Subianto dengan kelebihan enam peratus keseluruhan undi.

Jokowi memperolehi 53 peratus (70,997,895) undi berbanding Prabowo hanya mendapat 47 peratus (62,576,444) undi. Kemenangan beliau juga mengangkat gandingannya Jusuf Kalla sebagai Naib Presiden baharu bagi sesi yang sama.

"LA PPM merasa teruja dengan keputusan penuh adil dan suasana demokrasi yang dinikmati oleh rakyat Indonesia.

"Pemilihan Presiden Indonesia berlangsung dengan proses yang penuh dengan ketelusan, kewibawaan dan mendukung prinsip kebenaran. Meskipun memiliki antara penduduk teramai dan dengan bentuk muka bumi yang rencam serta ribuan pulau itu, Indonesia dapat menempuh cabaran dan kesukaran ini dengan berjayanya," sambung beliau.

LA PPM turut berharap hubungan baik antara Malaysia dan Indonesia terus diperkukuh dan sebagai negara serumpun dan sebangsa, perbezaan geografi dan sempadan tidak menghalang negara Malaysia dengan Indonesia bekerjasama dalam pelbagai bidang bagi membentuk kekuatan di rantau Asean.

"Hubungan mesra dan harmoni antara kedua-dua negara ini dapat menjadi contoh untuk diikuti oleh negara-negara lainnya.

"LA PPM juga berharap Jokowi dapat membela umat Islam Indonesia selaku negara umat Islam yang paling ramai di dunia.

"Kesatuan ummah dengan meletakkan penyatuan akidah, syariat dan akhlak serta kepentingan bersama dapat menjadikan Indonesia negara Islam contoh yang disegani oleh negara-negara umat Islam yang lain," katanya lagi.

Dr Raja Ahmah yakin dan tidak mustahil kekuatan umat Islam dunia akan datang dari Indonesia jika hak dan kebajikan rakyat terbela di era Jokowi. - HARAKAHDAILY 24/7/2014

Sumbeer HD -  24-7-2014

Gandingan Jokowi dan JK menang Pilpres Indonesia

HARAKAHDAILY | .


KUALA LUMPUR: Calon presiden Joko Widodo atau Jokowi dan regunya Jusuf Kalla 'JK' memenangi pilihan raya presiden Indonesia 2014 seperti yang diumumkan Suruhanjaya Pilihan Raya Umum (KPU) pada Selasa malam, lapor Antaranews.com.

Jokowi-JK memperoleh 70,990,832 undi atau 53.15 peratus daripada keseluruhan 133,567,276 undi sah.

Lawan mereka Prabowo Subianto dan regunya Hatta Rajasa menerima 62,576,444 undi atau 46.85 peratus.

Menurut Antara, KPU menerima mandat perlembagaan untuk secara rasmi mengumumkan keputusan pilihan raya pada Selasa.

Presiden dan naib presiden, Joko Widodo dan Jusuf Kalla akan bertugas secara rasmi pada 24 Oktober untuk selama lima tahun.

Jokowi merupakan Gabenor Jakarta dan kader Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDIP) dan JK merupakan bekas naib presiden, ahli perniagaan dan ahli politik kanan Parti Golkar, lapor Antara.

Jusuf Kalla merupakan bekas naib presiden bagi temnpoh 2004-2009 dan masih memegang pengerusi Palang Merah Indonesia dan Majlis Masjid Indonesia.

- Bernama

Sumber HD - 23-7-2014

No comments:

Post a Comment