BLOG MULAI :

BLOG MULAI :10 JULAI 2014 / 12 RAMADHAN 1435H HARI INI : 10 JULAI 2017 / 16 SYAWAL 1438H ULANG TAHUN KE-3.

Wednesday, October 7, 2015

LAJNAH KEBAJIKAN DAN KEMASYARAKATAN PAS PUSAT SESI 2015 - 2017 & 2017 - 2019

Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan:

Pengerusi: Dr. Hjh Rosni Adam

Timbalan Pengerusi 1: Dr Azman Ibrahim
Timbalan Pengerusi 2: Ustaz Norazli Musa

PENGERUSI : DR ROSNI ADAM

TIMBBALAN PENGERUSI 1 : DR RIDUAN MOHD NOOR
TIMBALAN PENGERUSI 2 :  YB DATO' NASURUDDIN DAUD



Gandingan dua doktor gigi jaga kebajikan

MUNGKIN buat kali pertama dalam sejarah, dua pimpinan dengan latar belakang kelayakan sama sebagai doktor pergigian diamanahkan menerajui Lujnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS Pusat. Sama ada sengaja atau kebetulan, inilah antara kelainan yang ditampilkan susunan kabinet baru PAS Pusat bagi sesi 2017/2019. 
Penulis dengan latar belakang kelulusan pergigian dari University of Baghdad akan  bergandingan dengan senior lulusan pergigian dari Universiti Malaya, Dr Rosni Adam dalam memikul tanggungjawab bagi merealisasikan agenda kebajikan dan kemasyarakatan PAS dalam rangka untuk melahirkan masyarakat yang sejahtera bersama Islam. Suatu amanah yang sangat besar. 
Walau telah bersedia untuk ditugaskan di mana-mana posisi yang bakal diarahkan oleh Tuan Guru Presiden, tapi sebenarnya hati kecil saya memang berharap untuk berbakti di lapangan kebajikan. Mungkin pengalaman lebih 4 tahun memikul tanggungjawab di Lujnah Kebajikan PAS Terengganu menyebabkan tugas-tugas turun padang melaksanakan rutin kebajikan telah sebati dengan jiwa. Alhamdulillah, saya akhirnya jatuh di lubuk yang saya minati. Kita sedia bergelumang dengan selut dan lumpur demi cita-cita yang besar ini. 
Kerja tanpa banyak politiking serta mampu sampai terus ke dasar untuk menyantuni masyarakat yang memerlukan adalah keistimewaan orang kebajikan. Banyak tembok yang terhalang dapat dipecahkan melalui senjata kebajikan. Jarang kita kena marah atau ditengking herdik kerana nak buat kebajikan. Orang yang tengah muram dan masam boleh senyum kerana kebajikan. Pintu yang tertutup boleh terbuka kerana kebajikan. Orang yang jauh boleh didekatkan dengan kebajikan. Tangan yang longgar genggamannya tika bersalaman boleh dieratkan kerana kebajikan. 
Manusia adalah hamba kepada budi. Apabila kita hadir ketika susah, orang akan ingat kita ketika senang. Walau keupayaan kewangan kita tak semewah parti yang berkuasa, tetapi dengan sedikit seni dalam berbuat kerja kebajikan akan mampu untuk meletakkan kita selangkah di hadapan berbanding pesaing kita. Strategi inilah nanti yang akan digarapkan dengan mantap serta memanfaatkan secara optimun setiap sumber yang ada. – HARAKAHDAILY 6/5/2017 
Penulis ialah AJK Kerja PAS Pusat.
Sumber HD - 6-5-2017 

Memorandum Pengupayaan OKU; Cakna PAS Kepada Masyarakat ‘Rentan’

IMG_20151102_142925
Pagi ini kami telah dapat menyerahkan memorandum pengupayaan OKU kepada kerajaan Malaysia melalui ahli parlimen.

Penyerahan memorandum ini adalah respon kepedulian kami kepada kelompok masyarakat rentan termasuk orang kurang upaya, pasca pembentangan belanjawan 2016 baru-baru ini.

Sebagaimana yang diketahui semua pihak, kami turut menyatakan kejangkalan kami bilamana peruntukan kepada Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat telah dikurangkan dari RM2.2 bilion pada 2015 kepada RM2 bilion dalam belanjawan 2016.

Bagaimana peruntukan yang dipotong ini mampu membela kehidupan kelompok-kelompok terlibat termasuk OKU, wanita, kanak-kanak dan warga emas yang jumlahnya kian meningkat?

IMG_20151102_143004

Sebagaimana ditegaskan oleh YAB Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan Negara, belanjawan 2016 adalah reflek kepada belanjawan pertama bagi Rancangan Malaysia Ke 11, RMK11, kami masih sangsi bagaimana program-program khusus untuk kelompok-kelompok rentan diberi penumpuan.

Sebagai contoh hal-hal berikut perlu diberi perhatian:

1.      Pusat hidup berdikari (independent leving centre ILC) bagi OKU,
2.      Pemerdayaan kaum wanita yang merupakan suri rumah,
3.      Pemerkasaan kaum ibu yang berkerjaya iaitu pusat jagaan kanak-kanak di tempat kerja atau pusat transeat,
4.      Pendidikan kanak-kanak yang masih tercicir,
5.      Isu kanak-kanak tanpa pengenalan diri dan
6.      Program pembasmian kemiskinan yang masih dibayangi kepentingan politik kepartian.
Justeru, kami menggesa dengan kesempatan sesi perbahasan belanjawan berlangsung, hal-hal di atas diberi perhatian khusus oleh pihak kerajaan.

Dr. Rosni Adam
Pengerusi
Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS

Sumber BO - 3-11-2015




Selamat Hari Cerebral Palsi(CP) Sedunia

Butiran

KENYATAAN MEDIA
LAJNAH KEBAJIKAN DAN KEMASYARAKATAN
PARTI ISLAM SEMALAYSIA.
23 Zulhijjah 1436H, 7 Oktober 2015.

Pihak Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS Pusat terpanggil untuk menyatakan kebersamaan kami kepada seluruh warga OKU yang mengalami Cerebral Palsi “CP” dan ibu bapa yang mempunyai anak CP.

Sempena hari Cerebral Palsi sedunia hari ini, seluruh masyarakat termasuklah pimpinan Negara pelbagai peringkat sewajarnya menyedari cabaran semasa hari ini untuk menyantuni keperluan hampir 17 juta warga CP di seluruh dunia.

Warga CP atau juga disebut OKU yang terlantar masih berhadapan dengan cabaran hidup termasuklah dari aspek penjagaan, pendidikan dan kelangsungan hidup.

Kami menggesa agar pihak kerajaan secara tuntas merencana dan melaksanakan usaha yang lebih komprehensif bagi manfaat OKU terlantar.

Antara usaha yang boleh dilaksanakan dalam masa terdekat termasuklah menyediakan suatu pusat mengupayakan OKU pelbagai kategori, bertindak sebagai pusat rujukan khas untuk OKU termasuklah kepada ibu bapa anak-anak CP.

Selain itu, usaha-usaha intervensi awal harus diperkasa agar system sokongan yang sesuai dapat diwujudkan kepada ibu/bapa dan keluarga anak-anak CP.

Pihak kami amat berharap agar seluruh ibu bapa yang dikurniakan Allah S.W.T dengan anak istimewa ini terus sabar dan tabah mendepani pelbagai cabaran dan ujian.

Kami juga menggesa agar pihak kerajaan memberi pertimbangan secukupnya agar elaun kepada penjaga anak-anak OKU dinaikkan sesuai dengan keperluan kos hidup hari ini.

Di pihak kami, usaha berterusan kearah mengupayakan OKU pelbagai kategori akan terus dilaksanakan melalui Sekretariat Prihatin OKU yang dipengerusikan oleh seorang OKU, Mohammad Faizal Che Yusof.


Islam yang meletakkan kemuliaan pada setiap insan itu harus dijelmakan. Setiap individu ciptaan Allah punyai kelebihan dan keistimewaan tersendiri meskipun ditakdirkan cacat atau kurang upaya.

Sekian untuk siaran.

Yang benar,
Dr Rosni Adam.
Pengerusi,
Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan,
Parti Islam Se-Malaysia.

Sumber PP - 8-10-2015

Kerajaan digesa wujudkan pusat Cerebral Palsy

SALMIYAH HARUN | .


KUALA LUMPUR: Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS Pusat menggesa pihak kerajaan secara tuntas melaksanakan usaha yang lebih komprehensif bagi manfaat golongan Orang Kelainan Upaya (OKU) yang mengalami Cerebral Palsy (CP).

Pengerusinya Dr Rosni Adam berkata, antara usaha yang boleh dilaksanakan dalam masa terdekat termasuklah menyediakan pusat mengupayakan OKU pelbagai kategori, bertindak sebagai pusat rujukan khas untuk OKU termasuklah kepada ibu bapa anak-anak CP.

Selain itu, katanya usaha-usaha intervensi awal harus diperkasa agar sistem sokongan yang sesuai dapat diwujudkan kepada ibu bapa dan keluarga anak-anak CP.

"Kami juga menggesa agar pihak kerajaan memberi pertimbangan secukupnya agar elaun kepada penjaga anak-anak OKU dinaikkan sesuai dengan keperluan kos hidup hari ini," kata beliau kepada Harakahdaily.

Sempena hari Cerebral Parsy sedunia hari ini, beliau meminta seluruh masyarakat termasuklah pimpinan negara menyedari cabaran semasa hari ini untuk menyantuni keperluan hampir 17 juta warga CP di seluruh dunia.

Hal ini kerana katanya, warga CP atau juga disebut OKU terlantar masih berhadapan dengan cabaran hidup termasuklah dari aspek penjagaan, pendidikan dan kelangsungan hidup.

Di pihak PAS katanya, usaha berterusan ke arah mengupayakan OKU pelbagai kategori akan terus dilaksanakan melalui Sekretariat Prihatin OKU yang dipengerusikan oleh seorang OKU, Mohammad Faizal Che Yusof.

"Islam yang meletakkan kemuliaan pada setiap insan itu harus dijelmakan. Setiap individu ciptaan Allah punyai kelebihan dan keistimewaan tersendiri meskipun ditakdirkan cacat atau kurang upaya," katanya. – HARAKAHDAILY 7/10/2015

Sumber HD - 7-10-2015

No comments:

Post a Comment