BLOG MULAI :

BLOG MULAI :10 JULAI 2014 / 12 RAMADHAN 1435H HARI INI : 10 JULAI 2017 / 16 SYAWAL 1438H ULANG TAHUN KE-3.

Wednesday, August 8, 2018

KERAJAAN BARU PH - TUN MAHATHIR MOHAMMAD (JILI 2)

 

a


Sekali lagi Mahathir ulang Mahkamah yang penjarakan Anwar, bukan saya
LightBlog
Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <

KUALA LUMPUR: Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan, beliau tidak seharusnya dipersalahkan terhadap hukuman penjara yang dijatuhi ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim, kerana itu adalah keputusan mahkamah.

Perdana Menteri membuat penegasan itu dalam temubual bersama The Wall Street Journal di New York, ketika diajukan pertanyaan sama ada berasa kesal terhadap tindakan undang-undang yang diambil terhadap bakal Presiden PKR itu pada tahun 1990-an, yang membawa kepada sabitan dan hukuman penjara.

“Saya tidak pasti mengenai penyesalan, tetapi pada masa itu ia diputuskan di mahkamah. Perbicaraan berlangsung selama sembilan bulan. Pelbagai bukti ditunjukkan, kemudian mahkamah membuat keputusan.

“Itu bukan keputusan saya! Ada pihak yang mahu menyalahkan saya walaupun saya tidak masuk campur dalam urusan mahkamah,” katanya.

Dr Mahathir menegaskan yang beliau boleh sahaja menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang ketika itu masih berkuat kuasa dan membenarkan kerajaan menahan individu tanpa perbicaraan.

“Tetapi saya tidak melakukannya, beliau (Anwar) sebaliknya dibicarakan di mahkamah,” katanya.

Dr Mahathir berkata, pengkritiknya mahu mempolitikkan hukuman penjara Anwar.

“Saya bukanlah pemimpin yang disenangi barat, kerana seorang yang kritikal terhadap sebarang kesalahan dilakukan di tempat lain (merujuk kepada kritikannya terhadap Israel).

“Maka apabila mereka mempunyai sebab untuk menyalahkan saya, mereka akan melakukannya,” katanya yang kini bekerjasama dengan Anwar dalam Pakatan Harapan (PH), yang mencatatkan kemenangan menumbangkan Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) lalu.

Dalam manifesto PH, Anwar yang sudah memenangi jawatan Presiden PKR tanpa bertanding, bakal menggantikan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri, kira-kira dua tahun lagi.

Ketika diajukan soalan sama ada pelantikan Anwar sebagai Perdana Menteri adalah perkara yang baik untuk Malaysia, Dr Mahathir berkata, itu adalah kemahuan rakyat.

“Rakyat mahukannya, apa yang saya suka tidak menjadi persoalan. Jika rakyat mahukannya, mereka akan menerimanya,” katanya.

Beliau juga menyentuh mengenai tempoh peralihan kuasa bagi membolehkan Anwar mengambil alih.

“Ramai yang menyebut dua tahun tetapi saya sepatutnya menjadi Perdana Menteri sementara. Ia mungkin dua tahun, mungkin setahun, mungkin tiga tahun, saya pun tidak tahu.

“Saya tidak tahu apa lagi yang boleh dikatakan, tetapi saya percaya selepas dua tahun, beliau akan mengambil alih daripada saya,” katanya ketika diminta mengulas dengan lebih lanjut.

Dr Mahathir menegaskan beliau beliau mempunyai hubungan yang baik dengan Anwar.

“Beliau nampaknya seorang yang baik, datang bertemu saya dan kami banyak berbicara. Kami tidak menyentuh hal lampau kerana sudah bersetuju perkara itu sudah berlalu. Kami tidak boleh menoleh ke belakang, sebaliknya perlu memandang ke hadapan,” katanya.

MR : Pasal itu sekarang Anwar dan geng PH cuba salahkan PAS dan lebai kononnya 20 tahun PAS halang dia jadi PM. Celaka aku nak mampus kena bom asap dan belantal polis dia kata kita halang dia.....

Sumber MR - 29-9-2018

Perdana Menteri Bersama Isteri Dan 11 Entourage Menginap Di Hotel Termahal Di New York?
LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


Plaza Hotel New York adalah sebuah hotel yang paling ikonik di dunia sejak 1907. Terletak di antara penjuru Fifth Avenue dan Central Park menjadikan Plaza Hotel sebagai hotel yang menawarkan penginapan termahal di New York. Harga bilik penginapan paling biasa adalah lebih kurang RM4,000 hingga RM12,000 semalam manakala Suites untuk pemimpin-pemimpin dunia adalah dalam lingkungan RM60,000 hingga RM100,000 semalam.

The Plaza adalah hotel yang cukup popular dikalangan keluaraga DiRaja seluruh dunia, manusia-manusia terkaya di dunia, Pemimpin-pemimpin dunia, selebriti bertaraf dunia, malah Presiden Donald Trump juga pernah mengadakan majlis perkahwinannya di situ pada 1993. Ianya adalah hotel paling diminati oleh putera puteri DiRaja Arab di New York.

Perdana Menteri Malaysia tiba dari London bersama isteri dan 11 orang entourage nya tinggal di Plaza Hotel selama 4 malam dari 24 hingga 29 September 2018 untuk menghadiri UNGA sebelum bertolak kembali ke London.
 

Persoalannya, jika benar hutang negara RM1 trillion hingga Perdana Menteri lancarkan Tabung Harapan yang berjaya mengutip RM160 juta dari rakyat marhaen yang miskin tetapi terlalu terharu dengan pengorbanan TunM yang berusia 93 tahun, MENGAPA TUNM MENGINAP DI PLAZA HOTEL YANG TERMAHAL DI NEW YORK?

Saya kira ianya adalah tidak keterlaluan jika rakyat Malaysia yang ditipu dengan segala janji manifesto dan dipaksa untuk membayar hutang PTPTN walaupun RM50 sebulan kerana perlu bersikap amanah, berakhlak, bermoral sebagai syarat ke syurga untuk BERTANYAKAN BERAPA KAH KOS KESELURUHAN PENGINAPAN TUN M, ISTERI DAN 11 ORANG ENTOURAGE NYA SELAMA 4 MALAM DI NEW YORK?

Dengan segala pengorbanan yang dituntut dari rakyat hari ini kerana kononnya negara ini telah dibankrapkan oleh Najib Razak, ADAKAH KOS PENGINAPAN TERSEBUT DIBAYAR DENGAN DUIT RAKYAT?

Jika ianya dibayar oleh penderma politik dari luar negara, BERSEDIAKAH TUN M, KESEMUA 11 ENTOURAGENYA SERTA TUN SITI HASMAH UNTUK DISIASAT SPRM, DITAHAN DI LOKAP DAN DIDAKWA DI MAHKAMAH DI BAWAH AMLA?

Dan, jika sekiranya ianya dibayar sendiri dengan duit poket TunM, DARI MANAKAH TUN M MENDAPAT BEGITU BANYAK KEKAYAAN?

Sebagai rakyat yang dipimpin oleh kononnya kerajaan Selamatkan Malaysia, saya mohon soalan-soalan saya ini dijawab dengan penuh ketulusan.

AS

#EmpiricalWatch

Sumber MR - 27-9-2018


Lim Guan Eng batal dana bina Masjid Saujana Puchong  
LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <



MENYEDIHKAN apabila KERAjaan Pakatan Harapan (PH) mengambil keputusan membatalkan peruntukan yang sepatutnya disalurkan untuk pembinaan Masjid Saujana Puchong.

Satu surat rasmi dari yang ditandatangani oleh Dato' Ahmad Husaini bin Abdul Rahman menyatakan Kementerian Kewangan yang diketuai oleh Menterinya, Lim Guan Eng telah membuat keputusan untuk membatalkan pembinaan Masjid tersebut.

Maklumat dari penduduk Taman Saujana Puchong, sekurang-kurangnya RM3 juta peruntukan telah diluluskan oleh Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak ketika pemerintahan Barisan Nasional (BN).

Kerja-kerja pembinaan masjid sepatutnya dimulakan pada penghujung tahun atau selewat-lewatnya pada awal tahun hadapan.

Namun BN mengalami kekalahan pada Pilihan Raya Umum ke-14 yang lalu sekaligus masjid ini juga mengalami nasib yang serupa apabila dana yang telah diluluskan, dibatalkan serta merta atas alasan yang tidak munasabah.

Surat bertarikh 12 September 2018 itu bagaimanapun tidak memaklumkan bilakah peruntukan seterusnya akan diganti melainkan hanya sekadar permohonan maaf kerana telah menyulitkan keadaan.

Seorang penduduk di sekitar sana, Khairun Azman memaklumkan, sebelum ini selama 10 tahun di bawah pemerintahan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang diketuai Menteri Besarnya Azmin Ali, tiada satu pun masjid yang dibina walaupun telah banyak permohonan dibuat sehinggakan ahli jawatankuasa masjid bersama penduduk setempat terpaksa meminta sumbangan daripada orang ramai dan meminta bantuan daripada pemimpin dari parti BN, barulah dana untuk pembinaan masjid dapat dikumpulkan.

Malangnya dana yang sepatutnya diterima oleh mereka dibatalkan oleh KERAjaan PH dan masjid idaman yang ditunggu selama 10 tahun itu lebur begitu sahaja.

Bagi mereka yang ingin menyumbang untuk pembinaan Masjid Saujana Puchong, boleh disalurkan ke akaun berikut:

Nama Akaun: Jawatankuasa Penaja Pembinaan Masjid Saujana Puchong
No Akaun BIMB: 12261010001925

– AbuLeman




Sumber: https://abuleman.blogspot.com

Sumber MR - 26-9-2018


Cara dakwah Zakir Naik tak sesuai di Malaysia, kata Mujahid
LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <






KUALA LUMPUR: Menteri Jabatan Perdana Menteri Datuk Mujahid Yusof Rawa hari ini menegaskan kaedah dakwah yang menghina dan merendah-redahkan agama selain Islam adalah tidak sesuai di Malaysia.

Beliau memberi contoh penceramah kontroversi, Zakir yang kerap menghina agama selain Islam.

“Kalau tanya saya, saya kira cara pemyampaian dakwah Zakir adalah tidak sesuai di Malaysia. Kita tidak perlukan kaedah perdebatan yang mencaci agama orang lain.

“Tetapi kita perlukan kaedah penyampaian dakwah yang lebih intelek dan tenang tanpa merendahkan maruah agama lain,” katanya dalam ucapan perasmian Seminar Kebangsaan Isu dan Cabaran dalam Hubungan Masyarakat Majmuk, hari ini.

Hadir sama Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim), Prof Dr Azizan Baharuddin dan Timbalan Pengerusinya, Datuk Zakaria Hashim.

Mujahid berkata, selaku menteri agama dan kerajaan, tugasnya bukan sahaja menjaga Islam tetapi memastikan keharmonian agama lain terus dijaga.

Beliau berkata demikian bagi mengulas sikap sebahagian masyarakat yang cenderung merendahkan maruah agama lain sehingga perkara itu menjadi seperti kebiasaan dalam rutin harian masyarakat Melayu Islam.

“Kerajaan bukan sahaja tugasnya menjaga Islam tetapi juga memastikan tiada ruang yang boleh menganggu gugat dan menjejaskan keharmonian negara dalam perhubungan agama-agama dalam negara ini,” katanya.

Katanya, perkembangan dakwah Islam tidak pernah mengamalkan cara mencerca dan merendahkan maruah agama lain.

“Saya nak tanya ni, sejak bila Islam boleh berkembang dengan memaki hamun ni? Dengan mencerca agama lain?

“Penanda aras kita, Islam orang Melayu ke Islam yang rahmah? Kalau Islam rahmah, tak perlu caci maki begitu. Jangan lagi sesekali mencerca agama penganut lain.”

MR : Mana sesuai ikut Parti Islam Liberal AMANAH, tak ada pegang tangan lelaki perempuan....

Sumber MR - 24-9-2018


Caj perkhidmatan 10% tinggi, Guan Eng merayu pengusaha restoran
LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <





GEORGE TOWN: Kementerian Kewangan hari ini meminta para pengendali restoran dan kedai makanan untuk mengurangkan caj perkhidmatan mereka agar tidak membebankan rakyat.

Menterinya Lim Guan Eng berkata kadar caj perkhidmatan di restoran dan kedai makanan sebanyak 10% adalah agak tinggi.

Katanya kerajaan sekarang sudah memberikan banyak kelonggaran kepada mereka dan diharapkan mereka akan dapat mengurangkan kadar caj perkhidmatan itu.

“Saya berharap para pengendali restoran dan kedai makanan dapar meneliti semula kutipan caj perkhidmatan mereka sebanyak 10% kerana saya berpendapat kadar itu agak tinggi dan membebankan rakyat,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Sambutan Pesta Tanglung di Bukit Bendera di sini semalam.

Lim berkata beliau faham akan kutipan caj perkhidmatan itu adalah bagi menampung bayaran gaji pekerja restoran dan kedai berkenaan tetapi kadar itu patut dikurangkan.

Katanya, kerajaan banyak memberi kelonggaran seperti menaikan nilai ambang ke RM1.5 juta ke atas kedai makanan dan minuman, pengecualian cukai terhadap penjualan rokok di bawah nilai ambang RM500,000 dan pengecualian cukai kepada penyewaan warung kecil di kedai makanan.

“Saya ingin membuat secara baik-baik dan memohon agar para pengendali restoran dan kedai makanan dan minuman akan meneliti semula caj perkhidmatan mereka demi kebaikan semua pihak,” katanya.

Lim yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Air Putih mengakui pelaksanaan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) ada menyebabkan kenaikkan harga barang tetapi tidak naik setinggi pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).

Beliau yang mengulas berkata jumlah kutipan SST setahun ialah RM21 bilion, manakala jumlah kutipan GST sebanyak RM44 bilion jelas menunjukkan GST lebih membebankan rakyat.

“Impak sebenar pelaksanaan dan kebaikan SST berbanding GST akan diketahui setahun lagi,” katanya.

Lim berkata demikian ketika mengulas kenyataan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang mendakwa Lim akhirnya mengakui pelaksanaan SST menyebabkan kenaikkan harga barang.

Sumber MR - 24-9-2018


Lebih baik kamu tanya Hishamuddin kata Mahathir 
LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <






KUALA LUMPUR – Mengakui Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein ada berjumpa dengannya, Perdana Menteri berkata bekas Naib Presiden mempunyai tujuan dan rancangannya sendiri berbuat demikian.

Namun Tun Mahathir Mohamad enggan mendedahkan perancangan Hishamuddin namun menafikan ia berkaitan hasrat ingin menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

“Beliau datang untuk berjumpa, tiada apa-apa tentang menyertai Bersatu. Beliau ada perancangannya sendiri, lebih baik kamu tanya beliau,” katanya pada sidang media selepas mempengerusikan Mesyuarat Jawatankuasa Khas Kabinet Mengenai Anti Rasuah (JKKMAR) Siri 4 2018 di Perdana Putra, di Putrajaya hari ini.

Hishamuddin yang mengakui membuat pertemuan dengan Perdana Menteri itu berkata hanya mendengar rancangan Tun M untuk masa depan bangsa dan negara.

Pengerusi PPBM itu dalam masa yang seme mengakui terdapat pemimpin UMNO yang bertemu dengan beliau baru-baru ini.

“Mereka datang berjumpa saya, saya berjumpa semua orang. Selepas berjumpa dengan saya, mereka berjumpa PAS pula.

Sumber MR - 21-9-2018


Dari Umno ia datang, kpd Umno ia Kembali 
LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <







Byk kali dh di ulang sy taip kt semua posting/komen pd setiap isu berkaitan politik negara. Politik Malaysia ni hanya tertumpu pd "Merah" dari dahulu sekarang selamanya...

Siapa org pertama berlompat berlari ke pentas semasa insiden tahun 2002, mesyuarat Agung Umno (sewaktu PM4 nk umum letak jawatan) ?

"Dah lama dah...."
"Saya mohon dato seri Tarik balik !"

So abai kan lah, warna biru cair ke... Merah Bunge ke... Dari acuan merah sama, merah juga ia datang dan ia kembali.

Tak payah la sesiapa nk sembang "Umno dah hancur sejak 10 mei 2018.."
Umno tak pernah Kalah dan tak pernah hancur, hny bertukar bendera.

Siapa PM ? TPM? Semua org Umno.
Gaduh la dgn BN ke, pentas politik ke wayang ape ke....
"Dari Umno ia datang, kpd Umno ia Kembali."

TunM pun banyak kali mengaku "Masih sayang Umno", malah ramai lg Umno sayang Mahathir.
Jgn terkejut jika majoriti menteri lama dlu anak didik Mahathir dan sayang kpd Sifu/idola nya.
Silap2 Najib sendiri msh sayang ke TunM, semua saling sayang sebab tu tak kesudah cerita...

Anwar? Pun 2x5...
So tak payah la nk sembang tukar bendera.
Mengaku je lah masing2dh tak sabar berebut nk claim bendera parti merah keris itu semula.

Dah2 cakap je rindu TunM, so masing nk keluar "Umno" kejap pastu pergi ke Pangkuan Mahathir "PPBM". Pastu ramai2 Happily ever after pulang ke Kampung Halaman parti Umno.

Rakyat biasa dan ahli parti? Bertempik la hari2 angkat sepanduk perang utk agenda semasa sambil pemimpin semua tukar2 "baju".

Politik Malaysia ni hanya tertumpu pd "Merah" dari dahulu sekarang selamanya... Dari detik utk berjuang Merdeka, ke penubuhan Malaysia hingga la ke selama nya, Umno ialah "backbone" Malaysia.

Where is my meme....

Sumber MR - 20-9-2018



Mahathir guna SPRM tekan pimpinan UMNO? 
LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <








Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengarahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) supaya menyiasat bekas menteri kabinet di bawah pentadbiran Barisan Nasional (BN) khususnya daripada UMNO.

Menurut sumber suruhanjaya itu, pihaknya sudah mempunyai senarai pendek nama-nama bekas menteri yang bakal disiasat.

Arahan itu dipercayai sebagai usaha memberi tekanan kepada pemimpin UMNO supaya meninggalkan parti itu dan menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

“Perdana Menteri mengarahkan supaya SPRM menyiasat kesemua Menteri dan Timbalan Menteri di bawah pentadbiran BN dan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

“Malah, SPRM sedang meneliti dan sudah mempunyai senarai pendek yang bakal dipanggil dalam masa terdekat,” katanya kepada Watan Online.

Bekas Menteri Perdangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed membuat kejutan apabila mengumumkan keluar UMNO selepas 40 tahun berjuang bersama parti itu petang Selasa.

Alasan Ahli Parlimen Jeli itu, perjuangan UMNO kini sudah tidak selari dengan perjuangan yang dokongnya selama ini.

Difahamkan Mahathir kini sedang berusaha untuk ‘merampas’ kembali UMNO secara halus dengan mengenakan tekanan terhadap pemimpin utama parti itu supaya meninggalkan UMNO.

Ia juga salah satu usaha memperkukuhkan kedudukan PPBM ketika mana Datuk Seri Anwar Ibrahim semakin hampir untuk kembali ke Parlimen.

Cuba Tanya Depa--  Keluar Parti Kerana hilang Kuasa atau Keluar Takut Kena Dengan SPRM??

Sumber MR - 20-9-2018


Mujahid kata Mahathir dakwa Anwar dengan tuduhan palsu
LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <









Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa menyatakan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak pernah didakwa atas kesalahannya mencabar pemerintah sebaliknya didakwa secara tuduhan palsu untuk mengaibkan diri dan keluarganya.

Katanya, Anwar menghabiskan lebih banyak masa di sebalik tembok besi dalam perjuangan reformasi di negara ini berbanding di medan.

Menurutnya, generasi reformasi hari ini adalah hasil perjuangan Anwar dan kini sebahagian daripada mereka menduduki jawatan penting dalam pentadbiran negara.

“Anwar tidak pernah mengenal erti menyerah. Beliau mempertahankan dirinya tidak bersalah sepanjang pemenjaraannya dan alhamdulillah pada tahun 2018 Yang di- Pertuan Agong berkenan memberikan kuasa pengampunan ke atas Anwar yang telah membersihkan namanya dan keluarganya sejak dihina dan diaibkan pada tahun 1998 lagi iaitu selama 20 tahun.

“Parti pembangkang semua meraih dokongan reformasi yang dilaung dan diusung oleh Anwar sehingga menjadi titik perpaduan di kalangan pembangkang. Suara Anwar yang menghidupkan semula roh Malaysia terdiri dari pelbagai bangsa, kaum dan agama seolah satu kata sihir yang memukau segenap lapisan masyarakat. Justeru beliau telah menyatukan rakyat Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini, lapor Sinar Online.

Beliau berkata, Anwar merupakan individu yang setia kepada rakan politiknya walaupun dahulu Pas mempunyai pandangan keras terhadap beberapa sikapnya.

“Namun beliau mengambil kaedah bertemu dan menjelaskan bagi memelihara kesatuan pembangkang. Pas telah memilih jalannya walaupun Anwar berusaha memulihkan kekeruhan yang berlaku.

“Ketika Amanah diasaskan pada tahun 2015, beliau memahami realiti bahawa pembangkang harus terus kehadapan dan peranan Amanah menyatukan pembangkang setelah Pakatan Rakyat berkubur tidak dapat dinafikan. Kelahiran Bersatu pada 2017 turut dialukan sebagai kekuatan baru menggamit sokongan Umno tegar. Anwar meletakkan semua perkembangan ini dalam kerangka pemikiran politik baharu yang diperjuangkan, sebab itu beliau sentiasa fokus apa yang diinginkan,” katanya.

Mujahid yang juga Naib Presiden Amanah berkata, tindakan besar anwar dalam kancah politik adalah menerima Pengerusi Bersatu Tun Dr Mahathir Mohamad dalam perjuangan reformasi walaupun sebelum ini mereka adalah musuh ketat.

“Anwar ada visi besar dan jiwanya membuka ruang yang luas untuk semua walaupun musuhnya sendiri. Beliau adalah figura yang menentukan kelangsungan parti PKR kerana beberapa kelompok dalam partinya menyatakan mereka adalah kem Anwar tetapi disebabkan kekuatan kepemimpinannya, belia berhati-hati menyatakan sikap kepada kem yang bersaing sengit.

“Tidak syak lagi Anwar adalah faktor penyatuan dalam suasana PKR sebagai parti terbesar menguasai kerusi PH,” katanya.

Mengulas lanjut beliau berkata, bakal perdana menteri itu juga merupakan individu berani menyuarakan sikap Islam dalam kerangka demokrasi hari ini, malah beliau mahu dikenali sebagai muslim demokrat yang berpegang kepada kerangka negara berpaksikan rule of law dan interpretasi Islam yang kontekstual tanpa meninggalkan asas tekstual.

“Gabungan tekstual dan kontekstual inilah asas pandangan beliau pada isu yang menyinggung Islam kontemporari. Sedari dahulu tohmahan Islam liberal ke atasnya lebih kepada ketidak fahaman kelompok tekstual yang mahukan penafsiran Islam literal bukan kerana Anwar adalah seorang beragama Islam yang mencairkan prinsip agamanya.

Tambahnya, Amanah menyatakan sokongan padu dan akan membantu semaksimum mungkin bagi memenangkan Anwar di Port Dickson.

“Suara yang mempertikaikan keputusan beliau untuk bertanding di Port Dickson dan mengapa bukan di tempat Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail di Parlimen Pandan tidak melihat susur galur perjalanan politik Anwar.

“Tanggapan kononnya beliau akan mewarnai politik anak-beranak terlalu awal untuk diberi ulasan kerana berbanding dengan perjalanan politik Anwar, isu anak beranak terlalu kerdil untuk diberi perhatian. Hanya mereka yang kurang arif perjalanan politiknya akan membesarkan isu politik anak beranak ini,” katanya.

Sumber MR - 19-9-2018


Royalti: Petronas rugi jika beri 20%, kata Dr Mahathir 
LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <










KOTA KINABALU: Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad terus berdolak-dalik berhubung isu royalti kepada negeri pengeluar minyak dengan menegaskan penunaian janji manifesto Pakatan Harapan (PH) akan memberi kesan buruk kepada Petronas.

Dr Mahathir memberitahu pemberita hari ini kerajaan pusat bimbang janji itu hanya akan meningkatkan kos operasi Petronas menyebabkan syarikat itu kehabisan wang.

Manifesto PH berjanji menambah bayaran royalti kepada negeri pengeluar minyak iaitu Sabah, Sarawak, Kelantan dan Terengganu daripada 5% kepada 20%.

“Petronas adalah sebuah syarikat yang unik kerana ia merupakan satu-satunya syarikat milik kerajaan yang terlibat dalam eksplorasi, pembangunan, pengeluaran dan petrokimia.

“Orang dari seluruh dunia meminta Petronas bekerja di negara mereka, jadi jika Petronas hanya mengutip royalti, kita akan rugi banyak. Kita perlu pertahankan kekuatan Petronas,” katanya.

Pada masa sama Dr Mahathir berkata, bayaran tunai 5% kepada negeri pengeluar minyak perlu dikaji semula.

Beliau bagaimanapun berkata angka 5% itu dikira berdasarkan kos operasi dan jumlahnya agak besar bagi syarikat tersebut.

Apabila ditanya sama ada kerajaan pusat bersedia melepaskan bayaran 5% yang diterima daripada Petronas kerana kerajaan juga mengutip cukai dan dividen, Dr Mahathir mempertahankan bayaran itu dengan berkata kerajaan juga memberi balik wang itu kepada negeri.

“Malah banyak kerajaan negeri berhutang dengan kerajaan pusat dan tidak membayarnya. Ini pinjaman tak berbayar yang bermakna Putrajaya boleh bangkrapkan kerajaan negeri yang tidak bayar balik hutang,” katanya.

Paling penting, kata Dr Mahathir, semua rakyat tanpa mengira negeri harus belajar untuk hidup bersama dan bersikap adil antara satu sama lain.

Beliau menegaskan kerajaan pusat mengetahui masalah yang dihadapi negeri Sabah, malah telah melakukan banyak pembaikan di negeri itu.

“Sabah yang saya lihat pada 1965, kali pertama saya ke sini, tidak mempunyai jalan raya di luar Kota Kinabalu. Walaupun (bekas ketua menteri) Haris Salleh memiliki kereta Jaguar, dia boleh memandu jarak sejauh 20 batu sahaja.

“Tetapi sekarang, serba serbi ada. Kita akan terus bangunkan Lebuhraya Pan Borneo, tetapi ia akan berjalan perlahan sedikit kerana kita tidak ada duit,” katanya.

Sumber MR -17-9-2018


Ada Sumber mengatakan Mahathir Terima Dana Iran AS$2 Bilion ‘Guling’ BN?
LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <











Awal Julai lalu, umat Islam di Malaysia gempar apabila Tun Dr. Mahathir Mohamad dengan secara terbuka meminta agar penganut Syiah sesat diterima sebagai saudara se-Muslim.

Kenyataan aneh diucapkan oleh Perdana Menteri pada majlis anjuran ISMA, sebuah organisasi hal ehwal Islam pro-Pakatan Harapan (PH) itu ternyata mengejutkan umat Islam di negara ini yang berfahaman Ahli Sunah wal Jamaah.

Apatah lagi aliran Syiah turut difatwakan sebagai sesat oleh semua negeri termasuk di Wilayah Persekutuan sendiri, tetapi Mahathir tidak peduli bahkan sindir ulama dan mufti negara ini kerana tegas haram pegangan songsang itu.

Namun kenyataan beliau itu tular di seluruh dunia sehingga jadi antara faktor hubungan Malaysia-Arab Saudi mula dingin, dan menyaksikan kuota jemaah haji negara ini balik kepada asal berbanding lebih 40,000 orang sebelum ini.

Keadaan bertambah kusut apabila kerajaan PH menarik balik askar Malaysia ditugaskan kawal Makkah selain tutup Pusat Keamanan Antarabangsa Raja Salman di Putrajaya yang disambut amat baik pentadbiran rejim Syiah Iran itu.

Keadaan janggal ini turut cetus persoalan cepumas apabila Mahathir secara tiba-tiba mula ‘mesra’ dengan golongan Syiah yang diketahui memusuhi Arab Saudi sehingga taja pemberontak Houthi di Yaman untuk misi serang Kaabah.

Bertambah pelik lagi apabila beliau kelihatan gembira menerima kunjungan hormat Naib Presiden bagi Hal Ehwal Wanita dan Keluarga Iran, Dr. Masoumeh Ebtekar di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya pada awal Julai lepas.

Ia mengesahkan hubungan istimewa Putrajaya-Teheran sementelahan Mahathir terima ucapan salam dan tahniah dari Presiden Iran, Hassan Rouhani atas kemenangan PH dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 pada 9 Mei lalu.

Hakikatnya mungkin tidak ramai tahu, kunjungan wakil Iran itu bukan dirancang kebetulan, bahkan kerajaan Syiah tersebut dikatakan ada ‘bantu’ Mahathir dalam usaha guling pentadbiran Barisan Nasional (BN) diterajui UMNO.

Isu ini mula tular dalam kalangan netizen tempatan yang turut berkongsi rakaman video memaparkan pendedahan Ruhullah Zam, seorang wartawan Iran ketika wawancara stesen Voice of America Persia sebelum PRU berlangsung.

Dia mengakui Mahathir menerima sumbangan dana mewah daripada Perdana Menteri Iran sebanyak AS$2 bilion dengan AS$1.4 bilion diberi sebelum PRU ke-14 bagi tujuan kempen ‘tumbang’ BN yang sudah berkuasa 61 tahun.

Ruhullah jelas merujuk status kerajaan Malaysia waktu itu merupakan pentadbiran UMNO yang berpegang kepada fahaman Ahli Sunah wal Jamaah dan Iran mahu Mahathir perlu kembali menjadi Perdana Menteri buat kali kedua.

Menurutnya, Mahathir turut memberikan komitmen kerjasama ketika dikunjungi oleh bekas Menteri Luar Iran, Ali Akbar Velayati yang kini ialah Penasihat Hubungan Antarabangsa Majlis Kepimpinan Tertinggi Iran sejak 1997.

Jika dakwaan Ruhullah itu benar, ternyata Mahathir sudah terhutang budi dengan kerajaan Iran dan tentu sanggup berbuat apa sahaja waima biadab guris sentimen perasaan umat Islam berfahaman Ahli Sunah wal Jamaah sendiri.

Untuk rekod, sebelum dilantik jadi perdana menteri sekali lagi, Mahathir agak rapat dengan pemerintah Iran, malah beliau pernah bertemu sendiri Hassan ketika majlis angkat sumpah jawatan pemimpin negara tersebut di Teheran.

Persoalannya, apakah pihak berkuasa terutama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berani siasat dana haram kerajaan Syiah itu sebagai mana kes dana Arab Saudi yang diterima Datuk Seri Najib Tun Razak? – Mynewshub.TV

Sumber MR - 15-9-2018


Uncle Kentang rayu Menteri tunai janji hapus AES © Uncle Kentang rayu Menteri tunai janji hapus AES
LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <












Aktivis kebajikan Kuan Chee Heng atau lebih dikenali dengan nama Uncle Kentang hari ini memuat naik satu status di facebook miliknya merayu kepada Menteri Pengangkutan, Anthony Loke Siew Fook agar melunaskan janji-janji semasa menjadi pembangkang dengan menghapuskan perangkap saman Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES).

Menurut Kuan semasa menjadi pembangkang sebelum ini, pelbagai janji manis telah ditaburkan untuk menghapuskan AES dengan dakwaan bahawa Kerajaan Barisan Nasional (BN) ketika itu seperti 'dracula' yang gemar menghisap darah rakyat semata-mata.

Malangnya apabila sudah memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), segala janji manis tersebut dilupakan. AES yang dahulu kononnya buruk kita menjadi baik bakan menurut Kuan, KERAjaan PH menjadi lebih 'draconian' atau lebih teruk hisapan darahnya atau menjadi lebih kejam dengan memperkenalkan semula Sistem Mata Demerit (KEJARA).

AES satu ketika dahulu dikatakan 'lubuk duit' oleh pembangkang, menuduh kerajaan ketika itu melaksanakan AES hanya untuk mengaut keuntungan semata, bukan untuk mengurangkan kemalangan, dan kini Kuan menuntut agar segala yang dikatakan itu dilaksanakan kerana pembangkang kini telah menjadi kerajaan dan mempunyai kuasa untuk melaksanakannya. – AbuLeman

Berikut adalah status penuh Kuan Chee Heng kepada Menteri Pengangkutan dan KERAjaan PH:

Merayu kepada YB Menteri Pengangkutan.

Semasa pembangkang, janji manis mansuh AES kerana AES adalah dracula BN hisap darah rakyat semata mata. Dan tiada ada faedah.

Dah menang cerita lain. Kata kekal AES malah lebih draconian ialah penambahan syarat Kejora di mana pemotongan mata Kejora demerit system.

Sekarang dah jadi kerajaan tiba tiba semua BN buat tu baik belaka dan kekal. Tak apa lah kami di munkir janji.

Tapi kami merayu. Pindahkan mana mana AES yang hsiap darah yang di letakkan di kawasan 80kmh dan 90 kmh.

AES di laluan SKVE depan pam minyak Shell menghala ke Hospital Serdang ( kawasan bukan risiko kemalangan) had laju 80kmh adalah satu AES yang tidak di perlukan dan di anggap semua sebagai satu perangkap duit tempoh BN. Kini tempoh PH kalau kekal di sana, sudah pasti tentu satu juga lubok PH mengaut duit.

AES hampiri Slim River. Satu lagi lubuk. Speed 80 Kmh. Mati lah. Ramai kita yang pokai pokai ini kena perangkap AES di kawasan yang had laju 90kmh. Proton buruk pertama keluaran Malaysia, tekan minyak pun lepas 100 kmh.

Jadi adalah menjadi HARAPAN untuk rakyat bahawa PH boleh mengalihkan AES ke kawasan yang kerap laku kemalangan dan bukan buat duit dan lubuk seperti di katakan oleh pembangkang dulu. Kalau tak di tukar tempat nya, maka ia menjadi satu malu yang besar bahawa PH juga buat lubuk duit dengan AES.

Harapan kami agar semua AES yang terlibat di alihkan mengikut keperluan. Jangan nak kaji kaji lagi. Dulu dah kata lubuk duit, tak kan lah sekarang tiba tiba ok sahaja.

Harapan dari kami rakyat mangsa AES lubuk duit.

Sumber: Kuang Chee Heng aka Uncle Kentang
 


Sumber: http://abuleman.blogspot.com

Sumber MR - 12-9-2018



Tidak wajar Dr. Mahathir jadikan PTPTN contoh Melayu malas kata Najib
LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <













Datuk Seri Najib Tun Razak tidak setuju Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad menggunakan isu pembayaran balik Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sebagai contoh untuk menyatakan kaum Melayu sebagai malas dan tidak bertanggungjawab.

Najib berkata sejak 10 tahun lepas prestasi pembayaran semula PTPTN tidak begitu memuaskan antaranya disebabkan hasutan dari pihak pembangkang ketika itu yang menjanjikan pemansuhan hutang PTPTN sekiranya menang pilihan raya umum.

“Dalam isu PTPTN bukan sahaja kaum Melayu tidak membayar tetapi ramai juga peminjam dari kalangan kaum-kaum lain yang menerima pinjaman PTPTN kerana termakan hasutan Pakatan.

“Hakikatnya, Pakatan yang merosakkan PTPTN dan mereka tidak patut menggunakan isu ini sebagai alasan untuk menyalahkan satu kaum sahaja. Maka, Pakatan perlu bertanggungjawab terhadap tindakan ramai yang tak mahu membayar pinjaman PTPTN,” kata Najib.

Najib berkata, oleh kerana kerajaan Pakatan Harapan tidak akan memansuhkan hutang PTPTN seperti dijanjikan beliau menyeru kepada semua peminjam tak kira bangsa untuk menunaikan tanggungjawab mereka membayar balik pinjaman mengikut kemampuan masing-masing.

Ini agar lebih ramai lagi pelajar-pelajar boleh mendapat bantuan PTPTN pada masa depan.

Sumber MR - 11-9-2018


Guan Eng jahil jangka harga rumah turun dengan pengecualian SST
LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <













Menteri Kewangan Lim Guan Eng menunjukkan kejahilannya apabila menjangka harga rumah akan turun selepas dikecualikan daripada Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST), kata pemuda MCA.

"Lim tiada pertimbangan wajar yang asas apabila menjangka dengan pengecualian SST, yang akan diberikan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) kepada perkhidmatan pembinaan dan bahan binaan tertentu, akan membuatkan harga rumah menurun.

"Dia berada dalam khayalan atau cuba memanipulasi bakal pembeli memandangkan dia gagal faham yang pengecualian SST terhadap perkhidmatan pembinaan, pasir, besi dan simen semata-mata akan menyelesaikan masalah," kata Naib Pengerusi Pemuda MCA Nicole Wong Siaw Ting dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata, keyakinan Lim itu menunjukkan beliau tiada pengetahuan tetapi cuba berlagak "benar" sehingga mengelirukan orang ramai.



Wong berkata ada orang yang membeli hartanah sebagai pelaburan dan ia akan tetap membuatkan harga rumah meningkat.

Bank Negara mungkin telah merangka langkah untuk meredakan industri hartanah seperti mengetatkan syarat pinjaman, tetapi golongan yang paling banyak terkesan adalah pembeli perumahan kos rendah dan sederhana, katanya lagi.

Katanya lagi, ini kerana bank menetapkan nilai ambang lebih tinggi atau terma yang lebih ketat buat pemohon, yang memberi kesan kepada ramai pembeli kali pertama.

Dua hari lalu, Lim berkata beliau berharap akan ada perubahan terhadap harga rumah selepas kerajaan tidak mengutip SST untuk perkhidmatan pembinaan.

Sumber MR - 1-9-2018

Patutlah ada yang kata dia ni dah Nyanyuk

LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


Macam mana nak puas hati .. 1) ada TPM/menteri janji EPF kepada suri rumahpelaksanaan masih terencat dan banyak birokrasi akhirnya rakyat kata ini semua klentongkrasi.

2) ada menteri bertaraf kartun asyik gila berselfie.

3) ada menteri asyik menyalahkan kerajaan lama langsung tak tahu macam mana nak isi kantung negara.

4) ada menteri taraf badut cakap melalut kononnya tahu berapa bilion ikan kembong dalam lautan dan suruh nelayan tanam buah nenas dan rambutan belakang rumah.

5) ada menteri gila rebut jawatan dan sekadar pintar cadangkan kasut hitam dalam merombak sistem pendidikan.

6) ada menteri sekadar bijak tukar jenama agensi seperti dari SPAD ke APAD, AES menjadi AWAS.

7) ada menteri asyik menyalahkan para peniaga kedai mamak menyebabkan harga makanan dan minuman semakin mahal,

8) ada menteri sebelum ini jaja cerita kononnya penangguhan HSR tidak melibatkan sebarang pampasan tetapi dua hari selepas itu hebahkan kerajaan Malaysia kena bayar kerajaan Singapura sebanyak RM45.1 juta.

9) ada menteri mesra LGBT, perah otak macam mana nak selesaikan tandas mana satu golongan ini patut guna

10) ada menteri sekadar mampu naikkan gaji rakyat sebanyak RM50.

Hanisya Abdul Hamid

Sumber MR - 8-9-2018

Mahathir Lantik Cucu Saudara Sebagai Setiausaha Politik

LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <
















KUALA LUMPUR – Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad melantik cucu saudara beliau Datuk Mohamad Nuhairi Rahmat sebagai Setiausaha Politik.

Mohamad Nuhairi adalah antara 23 setiausaha politik kepada menteri yang mengangkat sumpah simpan rahsia di hadapan Dr Mahathir Mohamad semalam.

Mohamad Nuhairi adalah anak kepada Pengerusi Eksekutif Kumpulan SKVE, Tan Sri Rahmat Abu Bakar dan Puan Sri Yasmin Mashahor.

Selain Mohamad Nuhairi turut mengangkat sumpah sebagai setiausaha politik kepada Perdana Menteri ialah Muhammad Zahid Md Arip, Datuk Mohamad Nuhairi Rahmat dan Abu Bakar Yahya.

Majlis ringkas yang diadakan di Bangunan Perdana Putra itu, turut dihadiri Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Dr Ismail Bakar. – SuaraTV


MR : Kalau kita semak perangai PM ni dulu projek KLCC bagi abang ipar, dll lagi. Hanya dia cerdik dia mencuri dia akan tepik ada pencuri mari tangkap....

Sumberr MR - 7-9-2018
















Konflik kepentingan gugur tuduhan rasuah?



http://www.harakahdaily.net/index.php/berita/15-tanah-air/7989-pengguguran-pertuduhan-rasuah-terhadap-guan-eng-diselubungi-konflik-kepentingan


SEMALAM, 3.9.2018 - Mahkamah Tinggi Georgetown, Pulau Pinang telah melepas dan membebaskan (discharged and acquitted) YB Lim Guan Eng (LGE) dan Phang Li Koon daripada 2 pertuduhan di bawah Seksyen 23 Malaysian Anti-Corruption Commission Act 2009 dan Seksyen 165 Kanun Keseksaan. Perintah pembebasan penuh tersebut dibuat oleh Hakim Datuk Hadhariah Syed Ismail selepas Timbalan Pendakwaraya Datuk Masri Mohd Daud pada awal prosiding semalam, memaklumkan kepada Mahkamah bahawa Peguam Negara tidak berhajat untuk meneruskan pendakwaan terhadap LGE dan Phang serta memohon menarik balik pertuduhan di bawah Seksyen 254(3) Kanun Tatacara Jenayah.

Timbalan Pendakwaraya tersebut memaklumkan kepada Mahkamah bahawa: “Pihak Pendakwaan telah menerima representasi dari kedua-dua tertuduh dan selepas membuat penelitian, pihak pendakwaan memutuskan untuk menarik balik pertuduhan-pertuduhan tersebut berdasarkan peruntukan undang-undang dibawah Seksyen 254 Kanun Tatacara Jenayah untuk dilepas tanpa bebas”.

Seksyen 254 Kanun Tatacara Jenayah bersama Perkara 145(3) Perlembagaan Persekutuan memberikan budibicara mutlak kepada Peguam Negara untuk antara lainnya memulakan pendakwaan dan menarik balik pendakwaan terhadap seseorang tertuduh.

Adalah menjadi maklumat awam bahawa Peguam Negara Tommy Thomas adalah bekas Peguam kepada LGE dalam prosiding yang sama, walaupun hanya setakat yang melibatkan prosiding menghina mahkamah (contempt proceeding) sebelum ini.

Sebulan yang lalu, pada 2.8.2018, Pejabat Peguam Negara mengeluarkan kenyataan bahawa Peguam Negara Tommy Thomas menarik diri dari mengendalikan atau terlibat dalam pertuduhan ke atas LGE dan Phang, dan memaklumkan bahawa kes tersebut dikendalikan oleh Peguamcara Negara (Solicitor General) Engku Nor Faizah Engku Atek dan Zauyah Be Loth Khan.

LUHAM berpandangan bahawa sekalipun Pejabat Peguam Negara mengeluarkan kenyataan rasmi sedemikian, untuk menjarakkan Peguam Negara Tommy Thomas dari kes LGE, namun kenyataan tersebut tidak mampu memadamkan keresahan awam terhadap pentadbiran keadilan dalam konteks pendakwaan (dan pengguguran pendakwaan) yang dilihat masih diselubungi konflik kepentingan. Dalam keadaan Peguam Negara masih aktif mentadbir urusan harian Pejabat Peguam Negara, adalah tidak meyakinkan untuk rakyat mempercayai bahawa pegawai bawahannya termasuk Peguamcara Negara dapat membuat pertimbangan yang adil dan objektif dalam mempertimbangkan representasi dari kalangan tokoh-tokoh Kerajaan termasuk LGE.

Tambahan pula, penelitian terhadap Seksyen 376(2) Kanun Tatacar Jenayah, iaitu satu peruntukan yang memberikan kuasa kepada Peguamcara Negara untuk bertindak dan membuat keputusan selaku Pendakwaraya (Public Prosecutor), hanya boleh diaplikasi dalam 2 keadaan sahaja – iaitu in case of absence or inability to act of the Attorney General. [dalam ketiadaan dan ketidakupayaan Peguam Negara untuk menjalankan tugasnya].

Apa yang jelas, sewaktu Pejabat Peguam Negara membuat kenyataan tentang penarikan diri Tommy Thomas dari mengendalikan kes/representasi oleh LGE, Tommy Thomas masih seorang Peguam Negara yang aktif dan sihat pada kacamata undang-undang, dan dengan itu bukanlah seseorang yang berada dalam keadaan ”absence atau ”inability” sebagaimana kehendak Seksyen 376(2) Kanun Tatacara Jenayah. Oleh itu, memindahkan tanggungjawab pengendalian kes kepada Peguamcara Negara adalah bertentangan dengan undang-undang dan sukar dipertanggungjawabkan.

Dalam pada itu, LUHAM mendesak Pejabat Peguam Negara membuat kenyataan awam serta-merta untuk merungkaikan isu konflik kepentingan dengan menjawab persoalan-persoalan berikut:

(a) Apakah fakta-fakta representasi yang dipertimbangkan oleh pihak pendakwaan dalam melaksanakan budibicara untuk menggugurkan pendakwaan terhadap LGE?

(b) Apakah siasatan SPRM dan keterangan 25 orang saksi yang telah dipanggil tidak langsung mempunyai nilai prima facie untuk meneruskan pendakwaan sekurang-kurangnya pada peringkat kes pendakwaan?

(c) Apakah bentuk fakta-fakta baru yang mungkin ada dan telah tidak dipertimbangkan oleh pihak Pendakwaan sebelum ini?

Pada akhirnya, LUHAM mendesak Peguam Negara Malaysia Baru agar dilihat agar mengotakan janjinya untuk mempertahankan keluhuran undang-undang dan hendaklah tidak dilihat sebagai mewarisi pendakwaan terpilih (selective prosecution) Kerajaan terdahulu.

Sejahtera Bersama Islam

Wan Rohimi Wan Daud
Timbalan Pengerusi Lujnah Undang-Undang & Hak Asasi Manusia (LUHAM), PAS Pusat
4 September 2018 | 23 Zulhijjah 1439 – HARAKAHDAILY 4/9/2018

Sumber HD - 4-9-2018

SST, Tony Pua ‘kencing’ kononnya harga barang akan turun

LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


















Tony Pua, yang juga merupakan pegawai khas kepada menteri kewangan, berkata di bawah SST, harga barangan akan jadi lebih murah berbanding ketika di bawah GST.

Dalam klip video yang dikongsi Johari itu, Tony Pua dilihat berkata: "Saya percaya di bawah sistem SST baru, meskipun cukai dikenakan, harga barang akan lebih murah."

Bagaimanapun, menurut hansard Dewan Rakyat pada 7 Ogos lalu, sebahagian daripada kenyataan anggota parlimen Damansara itu telah disunting.


Hari pertama perlaksanaan SST prabayar telefon dan kena 6%, Kedai Mamak pun ambil govt tax SST 6%. Macam mana kata harga lebih murah?


Semua orang boleh manipulasi tax sedangkan sebelum ini GST perniagaan tak boleh buat manipulasi. Pasal tu 160 negara maju guna GST bukan SST. Tapi PH yang bodoh dengan penyokong bodoh sahaja kata SST itu lebih baik.



Hari pertama pelaksanaan Cukai Jualan dan Perkhidmatan, SST menyaksikan ada restoran yang mengenakan caj 6% Cukai Kerajaan terhadap pengguna.

Ada restoran yang menamakan cukai itu sebagai cukai perkhidmatan.

Namun, terdapat juga restoran mengenakan Cukai Kerajaan 6% + Cukai Perkhidmatan 10% = 16%.

Jika pengguna dikenakan caj cukai 6%, apa bezanya dengan caj 6% Cukai Barang dan Perkhidmatan, GST yang dikenakan sebelum ini?

SST SEMUA SUDAH TERTIPU


MR : SST Sudah Surat Takdir rakyat semua kena kencing So Sabar Tawakal ajelah.... 

Sumber MR - 2-9-2018

















Mat Sabu kena jawab mana datang 12 lagi jet pejuang?

LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


















Menteri Pertahanan, Mat Sabu di dalam Sidang Parlimen berkata, hanya 4 jet pejuang TUDM yang mampu terbang. “Hanya empat daripada pesawat mampu terbang dengan baik dan baki 14 masih dalam pembaikan,” katanya.


Semalam, seorang netizen yang menghadiri raptai perarakan Hari Kemerdekaan Ke-61 di Putrajaya mendapati ada 16 jet pejuang membuat pertujukan udara.

16 jet oejuang berkenaan membentuk angka 61 melambangkankan 61 tahun negara telah mencapai kemerdekaan.

Dari mana datangnya lebihan 12 jet pejuang? Adakah kita telah mengimpot jet pejuang daripada negara jiran seperti Indonesia, Singapura atau Thailand? kata netizen berkenaan.

Atau adakah ini jet pejuang Malaysia dan Menteri Pertahanan tidak tahu apa yang beliau cakap di Parlimen tempoh hari tanyanya lagi.






MR : Jangan-jangan rakyat dikencing untuk dapat simpati bahawa PH masuk kerajaan semuanya rosak, duit tak ada dan banyak perkara kena baiki dan pokoknya KAMI TAK BOLEH LAH TUNAI JANJI MANIFESTO... kah kah kah....

Sumber MR - 31-8-2018

 Kerajaan PH adalah Kerajaan Yang paling "mendukacitakan"

LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <



















Kerajaan PH adalah Kerajaan Yang paling "mendukacitakan" dalam sejarah Malaysia Dan Asia... Oleh kerana janji manifesto bulan dan bintang, telah menyebabkan Kerajaan PH pada hari ini tidak berdaya untuk melaksanakan janji-janji tersebut...

Justeru itu, kepada semua rakyat kita wajib mendesak hak sebagai rakyat Malaysia tidak kiralah apa parti pun yang kita dokong pada PRU yang lepas...

Kerajaan PH mulai resah
Oleh kerana banyak janji-janji dan juga permasalahan demi permasalahan timbul, rejim madey ini telah menjadi semakin resah Dan terdesak... Akibat dari faktor mereka tidak dapat hendak mainkan isu Najib kerana Masih belum lagi didakwa sampai ke Hari ini, menyebabkan rejim madey termasuk PM ke 7 menjadi semakin resah! Tambahan Pula rakyat telah mula sedar isu Najib ini dah menjadi seperti cerita kartun kerana isu Najib ini hanya digembar gemburkan untuk mengalih perhatian rakyat, kerana banyak langkah2 PH menerajui negera Malaysia ini sangat teruk dan keupayaan Menteri yang rata-rata dungu dalam menjalankan tugasan

Mahathir ternyata telah tenggelam punca kerana rakyat dah muak dengan Cara Kerajaan PH Yang hanya mainkan politik dendam untuk mendakwa Najib Yang boleh dikatakan sampai ke hari ini tetap steady dan terus berjuang seperti biasa walaupun si tua madey ini bertalu-talu mengecam Najib... Taktik madey dalam usaha memburukkan Najib ternyata telah membuatkan rakyat muak dan jelak...

Madey wujudkan pula berita pasal kapal mewah kononnya Najib Beli pakai duit 1MDB, Dan berita ini sengaja disensasikan kerana ingin menutup cerita tentang anaknya dak Marina yang nyata mempertahankan menuntut hak LGBT... Rakyat menjadi marah sangat dengan isu ini, ternyata madey walaupun beliau PM yang beragama Islam, tetapi gagal membawa Islam dengan sebaiknya, kerana langsung tidak menegur perbuatan anaknya, Yang bertentangan dari ajaran Islam...

Cara madey ini, nampak seperti beliau sudi menghalalkan sesuatu Yang haram dan dari segi hukum, pemimpin Islam seperti madey ini tidak wajib untuk dihormat dan harus ditentang jika berlarutan seperti ini... Ini adalah usaha ke arah untuk Liberal kan Islam di Malaysia ini

Madey juga gagal mengawal sikap menteri2 nya yang angkuh lagi bodoh dan biadap kepada Islam dan Masyarakat Melayu... Penghinaan dan keceluparan menteri2 PH semakin biadap, melampau dan tidak boleh senang2 dimaafkan!

Ternyata pada hari ini, orang Islam dan Melayu di Negara Malaysia ini semakin dicabar... Begitu juga dengan Raja Melayu, semakin dicuit-cuit oleh si bangsat madey dan menteri2 serta penyokong2 PH yang biadap!!!!

Harus kita ingat, janji2 manifesto PH, mereka tak tepati, LGBT mereka sanjung gila2, Menteri pendidikan baru jadi Menteri pendapatan tak seberapa dah pergi Haji Naik first class dengan tambang Yang Mahal, Menteri kewangan paling bebal, termasuk Menteri ekonomi bercakap skrip drama sbb main pusing2 cakap, Menteri pertahanan Pula uneducated.... Menteri2 Yang berbangsa India biadap nak mampus! Menteri Melayu PH tunggul Dan jadi kayu walaupun agama Islam diperkotak-katikkan dan Melayu ditindas!!!

Segelintir masyarakat cina, siap ajak penguatkuasa Majlis bergaduh dan mengherdik penguatkuasa Yang berbangsa Melayu itu...

Harga ringgit makin jatuh! Getah, minyak kelapa sawit pun jatuh teruk!!!! Tetapi anak madey dapat projek besar!!! Belum tengok Di negeri-negeri pemerintahan PH, siapa yang dapat projek juta2....

Orang kerja Kerajaan walau Ada kelulusan bagai nak mampus kerja tapi tangga gaji naik setapak demi setapak!!! Tapi pegawai khas menteri-menteri takde kelulusan atau kelulusan rendah terus dapat gred JUSA... Ada akal ke? Cuba cek Di semua kementerian!!!

Pendek kata Kerajaan PH gagal dan tak layak jadi Kerajaan... Kami mahu YDPA bubarkan Kerajaan ini dengan segera!!!!

Kami tak mahu agama Islam Dan bangsa Melayu dipijak-pijak!!! Diinjak-injak!!! Kami mahu PRU semula... Atau sistem Monarki Di Malaysia ini semula!!!

Kebangkitan keramat


MR : Sudah sampai masa rakyat bangkit dan menentang sebelum Mahathir dan PH mencengkam lebih kuat....

Sumber NR - 30-8-2018

Ekonomi bumiputera masih agenda nasional



KUALA LUMPUR: Majlis Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) berpendapat bahawa pelaksanaan terhadap dasar-dasar bumiputera harus dilihat semula dan dijadikan keutamaan.

“Agenda ekonomi bumiputera masih lagi merupakan agenda nasional dan perlu dikekalkan demi kelangsungan ekonomi bumiputera selagi mana ianya masih dilihat jauh ketinggalan berbanding dengan etnik lain,” ujar Ketua Pegawai Eksekutif MTEM, Ahmad Yazid Othman dalam satu kenyataan, sebagaimana di bawah.

MAJLIS Tindakan Ekonomi Melayu (MTEM) ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada YAB Perdana Menteri di atas jaminan beliau yang mengatakan bahawa kerajaan Pakatan Harapan mengiktiraf kedudukan serta hak keistimewaan orang Melayu dan akan terus mempertahankan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

Ini sejajar seperti mana yang diperuntukkan oleh Perlembagaan Persekutuan di dalam Fasal (1) Perkara 153 yang mengatakan bahawa Yang di-Pertuan Agong diberi kuasa melindungi tiga bidang yang menjadi keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak iaitu perkhidmatan awam, ekonomi dan pendidikan serta Perkara 152 yang menegaskan bahasa kebangsaan bagi negara ini ialah bahasa Melayu.

MTEM ingin melahirkan perasaan bimbang bahawa terdapat tuduhan yang tidak berasas dan berbau perkauman yang mengatakan bahawa penjawat awam adalah tidak efektif kerana ianya tidak mencerminkan komposisi kaum di Malaysia.

Perkhidmatan yang diberikan oleh penjawat awam adalah satu tugas murni dalam mentadbir negara dan sama sekali tidak akan meminggirkan mana mana etnik-etnik lain di dalam memberikan perkhidmatan awam.

MTEM tidak melihat kaitannya dalam memberikan perkhidmatan terbaik kepada mana-mana warganegara Malaysia dengan menetapkan kuota komposisi kaum di dalam penjawat awam selagi mana penjawat awam mematuhi kod etika perkhidmatan yang telah pun ditetapkan.

Namun begitu, MTEM juga mengakui bahawa terdapat pihak yang mengambil kesempatan terhadap agenda bumiputera ini demi kepentingan peribadi. Ini dapat dilihat di dalam sektor pendidikan bahawa terdapat bumiputera yang keluarganya berpendapatan tinggi telah mendapat biasiswa yang sepatutnya diperuntukkan oleh bumiputera yang ahli keluarganya berpendapatan rendah.

Tindakan tidak bertanggungjawab ini ternyata amat dikesali kerana ianya melambatkan lagi pembangunan ekonomi bumiputera untuk jangka masa panjang.

Malah, tindakan yang dilihat mementingkan diri sendiri ini juga akan merugikan pembangunan ekonomi dan sosial negara kerana bumiputera yang berkelayakan tetapi menetap di luar bandar akan terus terpinggir dan tidak akan mampu untuk mendaki tangga sosial (social mobility) dalam mengubah kehidupan mereka.

Ada juga pihak di dalam sektor perniagaan telah menyalahgunakan keistimewaan yang diberikan dengan menjual permit yang diperuntukkan untuk bumiputera kepada pihak ketiga kerana ingin mendapatkan untung mudah. Tindakan menyalahgunakan keistimewaan ini ternyata akan merugikan peniaga bumiputera lain yang ingin berniaga secara jujur dan mahu membangunkan perniagaan mereka.

Perniagaan secara “ali baba” sebegini amat ditentang oleh MTEM dan selari dengan tuntutannya yang mahukan kegiatan perniagaan secara “ali baba” ini dibanteras seperti mana yang di utarakan oleh MTEM semasa pelancaran buku “Barah Ali Baba di Bumi Merdeka” pada Oktober 2014. Tindakan peniaga sebegini tidak akan menambah nilai (value added) perniagaan Bumiputera dan hasrat Kerajaan untuk melahirkan usahawan bumiputera yang kekal mampan.

MTEM berpendapat bahawa pelaksanaan terhadap dasar-dasar bumiputera harus dilihat semula dan dijadikan keutamaan. Agenda ekonomi bumiputera masih lagi merupakan agenda nasional dan perlu dikekalkan demi kelangsungan ekonomi bumiputera selagi mana ianya masih dilihat jauh ketinggalan berbanding dengan etnik lain.

MTEM ingin mencadangkan bahawa suatu akta baru juga harus disusun serta dirangka untuk memastikan dasar-dasar utama negara tercapai terutamanya perkara perkara yang berkait rapat dengan pembangunan ekonomi bumiputera.

Mereka yang sengaja menggagalkan dasar-dasar utama negara patut dikenakan hukuman yang berat agar menjadi pengajaran kepada yang lain supaya tidak mengambil mudah objektif utama dasar-dasar negara.

Pembangunan ekonomi dan sosial negara akan lebih utuh dan seimbang sekiranya tidak ada pihak yang cuba mengambil kesempatan dan perpaduan kaum akan menjadi lebih harmoni demi semangat Malaysia Baharu.

Baru-baru ini, Tun Daim Zainuddin, Pengerusi Council of Eminent Persons (CEP) telah menyatakan bahawa dasar-dasar untuk membantu bumiputera akan diperkasakan untuk memastikan pertumbuhan ekonomi yang lebih saksama. Bagi MTEM, ini menunjukkan bahawa kerajaan baharu kekal komited kepada penambahbaikan agenda bumiputera.

MTEM juga ingin mengucapkan selamat maju jaya kepada mereka yang akan menghadiri Kongres Masa Depan Bumiputera 2018 yang akan berlangsung pada 1 September. MTEM yakin bahawa konsensus yang positif dan bermakna akan tercapai. – HARAKAHDAILY 30/8/2018

Sumber HD - 30-8-2018

RTM batal bual bicara ‘Seminar Islam Liberal’
























KOTA BHARU: Biarpun dicanangkan suasana Malaysia Baharu lebih terbuka, namun kerajaan Kelantan masih berhalangan bagi menyampaikan mesej kepada rakyat melalui RTM.

Pagi tadi sepatutnya berlangsung rancangan Tetamu Konti di RTM Kelantan dengan mengundangkan Pengarah Seminar Bahaya Islam Liberal, Dato' Dr Johari Mat namun dibatal saat akhir.

Segmen itu dijadual bersiaran secara langsung di Kelantan FM jam 9.30 pagi, dibatal arahan dari Kuala Lumpur.

Seminar Bahaya Islam Liberal anjuran kerajaan negeri akan diadakan 1 September ini di Dewan Konvensyen, Kelantan Trade Centre, Kota Bharu.

Ia akan bermula jam 8.30 pagi hingga 5.00 petang.

Seminar itu menghimpunkan 3 kertas kerja bertajuk ‘Bahaya Pemikiran Islam Liberal, ‘LGBT dan Feminisma’ serta ‘Bahaya Pluralisma Dalam Islam’ yang menampilkan pembentang dari Institute for the Study of Islamic Thought & Civilizations (INSISTS) dari Indonesia.

Setiap kertas kerja akan diulas pengulas tempatan dengan mengambil kira senario masa kini ancaman liberalisma di Malaysia termasuk anggota Exco Kerajaan Negeri, Dato’ Dr Mohamed Fadzli Hassan serta Pengerusi Multiracial Reverted Muslim (MRM), Firdaus Wong Wai Hung.

Seminar tersebut akan dirasmikan Menteri Besar Kelantan, Ustaz Dato' Bentara Kanan Ahmad Yakob. Penyertaan percuma dan terbuka kepada orang ramai.

Seminar terbabit diadakan dengan kerjasama Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan (UPKN) dan Institut Pemikiran Tok Guru (IPTG) serta Gabungan Ahli Sunnah Malaysia (GASMA).

Dr Johari yang juga Pengarah IPTG bagaimanapun berkata, pihak penganjur merakamkan setinggi penghargaan kepada RTM yang memberi kerjasama dan komitmen tinggi bagi menjayakan promosi program berkenaan.

“Bagaimanapun pembatalan siaran langsung yang sepatutnya diadakan hari ini dimaklumkan pihak pengurusan RTM Kelantan petang semalam tanpa dinyatakan alasan,” katanya di sini.

Difahamkan RTM Kelantan menerima arahan pembatalan dari pihak atasan di Kuala Lumpur.

Pada Ahad lepas program berkenaan disiarkan Manis FM melalui slot Manis Sokmo yang dikendalikan DJ Jun Hamid.

Bual bicara itu menampilkan Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Islam, Dakwah, Penerangan dan Hubungan Serata, Dr Md Yusnan Yusof. - HARAKAHDAILY 29/8/2018























Sumber HD - 29-8-2018

Mahathir Calls For China’s To Help With Fiscal Problems







Malaysian Prime Minister Mahathir Mohamad called on China’s top leadership to help with his country’s fiscal problems Monday (Aug 20), as he seeks to revise major Beijing-backed projects signed under his country’s scandal-plagued former regime.
The 93-year-old leader, who returned for a second stint as premier following a shock election win in May, has railed against a series of deals struck with Chinese state-owned companies by the administration of toppled leader Najib Razak.
His government has suspended China-backed projects worth more than US$22 billion, including a major rail link, and Mahathir had pledged to raise the issue of what he views as unfair terms related to some of the deals on his five-day trip.
During a press conference with Chinese Premier Li Keqiang at Beijing’s Great Hall of the People, Mahathir thanked China for agreeing to increase imports of specialty agricultural products, such as durian fruit.
But Mahathir also said he expected more from the world’s second largest economy.
“I believe that China will look sympathetically towards the problems that we have to resolve and perhaps help us in resolving some of our internal fiscal problems,” he said.
During his nine-year rule, Najib was accused of cutting quick deals with Beijing in return for help paying off debts linked to a massive financial scandal that ultimately helped bring down his long-ruling coalition.
Last week, Mahathir had said that he would look to cancel or modify the previous administration’s agreements with China, stressing that “the most important thing is for us to save money”.
Mahathir is seeking to cut Malaysia’s national debt, which has ballooned to some US$250 billion.
Despite the threat to revise China-linked contracts, Mahathir is seeking to strengthen business ties with Beijing during the trip.
He met the founder of e-commerce giant Alibaba, Jack Ma, in the eastern city of Hangzhou on Saturday.
Mahathir also oversaw the signing of a cooperation agreement between Chinese auto firm Geely and Malaysian carmaker Proton.
China is the top trading partner of Malaysia, which is home to a substantial ethnic Chinese minority.
Bilateral ties were warm under the old regime, and Chinese investment into the country surged as Beijing signed deals for major infrastructure and construction projects.
But critics said there was often a lack of transparency and the terms, such as interest rates on loans, were unfavourable to Malaysia, fuelling suspicions about Najib’s real motives.
Najib and his cronies were accused of plundering billions of dollars from a sovereign wealth fund, 1MDB, in an audacious fraud.
Since losing power, Najib has been charged over the scandal and will stand trial. He denies any wrongdoing.
As well as the rail link, which would have run from the Thai border to Kuala Lumpur, the government has suspended a China-backed project to build pipelines after alleging that almost all the money for the work was paid out but only a fraction of the project had been completed.
Source: AFP/zl
Sumber BO - 21-8-2018

 Guan Eng kena jual pegawai kerajaan

LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <























Fatimah Jasmin komen di FB:

Only in Malaysia yang kena rompak melolong RM18 bil dirompak. Yang (dituduh) merompak pula buat lapuran polis kerana merompak... Adoi

Pelik-pelik Malaysia baru....
 
Jika yang dituduh merompak begitu yakin hjngga sendiri buat laporan polis, bukanlah merompak.

Sepatutnya Menteri Kewangan, Lim Guan Eng segera buat laporan polis. Baru tahu, dia masih menyiasat. Eloklah jawatannya diberi jenama baru sebagai Menteri Propaganda Kewangan.

Husin syak Guan Eng tidak tahu dia dipekena penjawat awam. Dia dan Tony Pua terlalu angkuh untuk terima nasihat, mudah melenting dan asyik nak putarbelit lalu dibiar belit diri sendiri.

Mereka hanya diamkan dengan diberi maklumat tanpa penjelasan penuh. Orang ingat dah pandai tak guna dinasihat. Otak asyik nak spin mesti terus nak main serang.

Kenyataan penjelasan dari Ketua Pengarah Kastam hampir senada dan seiring dengan kenyataan-kenyataan mantan KSP dan Menteri-Menteri yang faham.

Wow! Sah Guan Eng kena jual

Surat Terbuka Untuk Dato` Dr. Mujahid : Isu Transgender

LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


Assalamualaikum YB Dato`.

Saya tahu masa Dato` amat padat. Oleh itu , surat terbuka ini akan menjadi surat terbuka yang ringkas dan terus kepada kandungan. Saya juga seorang yang terus kepada fakta. Tidak pandai bahasa berbunga.

Saya ingin merujukkan YB Dato` kepada Sidang Media yang diadakan oleh Dato` baru-baru ini dengan Encik Nisha Ayub.

Antara kenyataan Dato` di dalam sidang media tersebut ialah :

"  The most important thing I want to say here that these people, the transgender ,especially..can not be discriminate in their workplace..from Nisha, we had a lot of information out that that the public still discriminate them"

YB Dato` meneruskan kenyataan selanjutnya :

" They[ the transgender ) are ordinary citizen…They want to go to school..education and even ibadah..and they want to go to public place..saya dalam pertemuan ini banyak memahami walaupun dalam masa 40 minute..memahami banyak isu yang perlu di bela.."
Kenyataan Dato ini dapat di lihat di dalam video di link ini :

https://www.youtube.com/watch?v=uaEjEXeXqXk



Saya meneliti kenyataan Dato` yang saya anggap sangat rasmi tersebut . Apa jua alasan Dato untuk memberikan kenyataan sedemikian saya percaya kenyataan Dato` itu sepatutnya tidak dijadikan sebagai press conference kerana kenyatan Dato` kelihatan tidak cermat dan tanpa kajian teliti :

1. Sumber daripada Encik Nisha sahaja

Dato` kerap kali menyebut pertemuan 40 minit Dato dengan Nisha serta timbalan Dato sambil menikmati pasambur . Dato cakap Nisha telah mendedahkan Dato` dengan output bahawa golongan transgender ini telah didiskriminasikan oleh masyarakat.

Tiada pula Dato` dedahkan adakah maklumat yang diberikan oleh NIsha disokong oleh satu kajian terperinci atau sekurang-kurangnya statistik laporan polis berhubung kejadian diskriminasi ke atas golongan Mak Nyah.

2. Bentuk Diskriminasi

Sudah banyak rakyat perbahaskan persoalan ini : Bentuk diskriminasi bagaimanakah yang mahu diperjuangkan oleh golongan transgender ini ? Adakah mereka di sisih daripada mendapat pendidikan, pekerjaan atau kesihatan? Sekiranya ya , dimanakah statistik laporan Kementerian yang mengatakan sedemikian? Walaupun Malaysia ini majoriti adalah umat Islam , setakat yang saya perhatikan Dato`, golongan Mak Nyah berjalan bebas tanpa kekangan. Pergi salon pun nak masuk bilik muslimah, Dato!

3. Kenyataan yang terlalu am daripada Dato` membuka penindasan ke atas wanita normal seperti saya.

Di dalam minit-minit terakhir kenyataan Dato di persidangan media tersebut , Dato menyatakan mereka ada hak untuk pergi kepada "public places" dan tempat ibadah.

Ini adalah kenyataan rasmi yang cuai pada pandangan saya ,Dato`.

"Public places" adalah termasuk tandas wanita.

Saya tidak pasti samada Dato` terfikir yang golongan transgender ini patut mengunakan tandas awam wanita?

Dalam erti kata lain , akibat kenyataan Dato` tersebut seolah - olah mengesa kami wanita normal untuk berkongsi tempat awam seperti tandas awam dengan lelaki berpakaian wanita.

Dato`, YB Hannah Yeoh telah pun dedahkan statistik gangguan seksual di Malaysia ke atas wanita  di parlimen baru-baru ini Dato`. Kenyataan Dato` itu sebenarnya memberi peluang kepada mana-mana lelaki untuk menyamar jadi transgender dan masuk ke dalam tandas wanita , tempat mandi wanita, kolam wanita, locker wanita atau ruang solat wanita.

Cukup cukuplah statistik gangguan seksual ke atas kami , Dato`. Kami tidak ingin mendengar trend terbaru dirogol dalam tandas wanita oleh lelaki mengaku transgender pula!

Saya terfikir juga kenapalah Dato tak cadangkan transgender ini gunakan sahaja tandas lelaki. Kurang sikit isunya. Orang lelaki tak kisah sangat. Pengkid nak masuk tandas mereka , mereka okay.

Tetapi yang menanggung beban hasil daripada kenyatan Dato `tersebut adalah kami wanita terutama Muslimah yang perlu jaga auratnya.

Apatah lagi ditempat ibadah seperti masjid dan surau.

Apakah maksud Dato` mereka ada hak di rumah ibadah. Adakah mereka ini akan di letakkan di tempat solat lelaki? Kalau itu maksud Dato` tafadal! Saya sokong.

Tetapi tolong jangan bebankan kami kaum wanita untuk menerima mereka bersama-sama kami di tempat awam yang perlukan privacy tanpa ganguan lelaki.

4. Hak Transgender adalah bukan isu untuk Dato` perjuangkan.

Dakwah kepada mereka untuk kembali kepada fitrah asal saya setuju. Tetapi bukan tanggungjawab besar Dato` untuk membela hak golongan ini supaya dapat lebih daripada apa yang mereka ada sekarang ini. Ada ramai MP dalam parlimen yang pro kepada transgender dan LGBT. Let them pursue their agenda. Not you Dato`. This is not your fight.

Cadangan :

Saya percaya Dato` tidak diberikan input yang jelas berkenaan kes-kes dan situasi yang telah berlaku di luar negara apabila golongan ini menjadi terlampau agresif dan dominant dalam bersuara. Oleh itu saya berharap dapat berjumpa dengan Dato` at your most convenient time untuk saya bentangkan pula pandangan kami wanita-wanita normal yang telah pun didiskriminisasikan daripada hak privasi dan keamanan untuk mengunakan tempat awam seperti tandas wanita .

Kalau Dato` boleh berjumpa dengan Nisha, apa salahnya mendengar pandangan saya pula walaupun saya bukan selebriti.

Cadangan kedua- saya pohon Dato` keluarkan kenyataan sekali lagi berkenaan isu ini tetapi lebih jelas berhubung "public places".

Saya pohon dengan rendah diri Dato` menyatakan bahawa golongan transgender boleh mengunakan public places yang dikhususkan untuk lelaki sahaja. Kalau tandas - guna tandas lelaki. Kalau ruang solat- sila solat di ruang lelaki.

Barulah kami tidak bising. Selagi Dato` tidak memperbaiki kenyataan Dato`, selagi itulah kami wanita normal terpaksa mempertahankan hak kami. Dan Dato` kami tidak ragu-ragu untuk mengunakan proses Mahkamah sekiranya kenyataan Dato` itu telah menyebabkan peningkatan penggunaan oleh golongan transgender di ruang awam untuk wanita .

Terima kasih di atas masa Dato` membaca email ini. Mudahan mendapat perhatian Dato` sewajarnya.

Yang benar,

Nurhidayaty Maidin
Peguambela & Peguamcara
Tetuan Nur Maidin & Co

Email to : parlimenparitbuntar@gmail.com, mujahidrawa64@gmail.com


MR : Susah manusia sebelum jadi pemimpin banyak sangat kritik orang, bila tuhan berikan kuasa mula tak tahu cara nak selesaikan dengan bijaksana....

Sumber MR - 13-8-2018

PH perlu jelaskan hubungannya dengan IRI, kata Tawfik Ismail

LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


PETALING JAYA: Seorang bekas Ahli Parlimen menggesa pemimpin Pakatan Harapan (PH) menjelaskan hubungan 15 tahun mereka dengan Institut Republikan Antarabangsa (IRI) yang berpangkalan di Washington dan mendedahkan sama ada hubungan itu mempengaruhi keputusan dasar yang dibuat oleh pakatan politik itu.

Tawfik Ismail, bekas ahli Umno dan Ahli Parlimen Sungai Benut dari 1986 ke 1990 berkata, kenyataan Presiden IRI, Daniel Twinning, baru-baru ini mengenai hubungan itu merupakan suatu “cerita yang menarik”.

“Berdasarkan pengakuannya sendiri, IRI bekerja bersama-sama dengan pembangkang semasa pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Datuk Seri Najib Razak,” katanya.

Twinning membuat kenyataan itu dalam satu forum diadakan di Washington bulan lepas. Beliau berkata usaha IRI membuahkan hasil dalam pilihan raya umum Mei lepas, dan ia memberi manfaat kepada Amerika Syarikat dari sudut persainganya dengan China sekarang.

Tawfik memberitahu FMT bahawa rujukan kepada China itu menunjukkan Malaysia “membantu dan bersubahat” dengan satu kuasa politik di AS dan “mengesahkan kebimbangan bahawa pihak tertentu di negara itu menggunakan parti politik tempatan”.

Beliau mengingatkan tentang dakwaan PH bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) membenarkan dirinya digunakan oleh China, sekali gus menunjukkan PH kini boleh dituduh bermuka-muka.

“Kumpulan sivil yang mempersoalkan BN berhubung keputusan dasarnya mengenai China, perlu bertanyakan soalan yang sama tentang kerajaan PH dalam konteks hubungannya dengan AS,” kata beliau.

Penganalisis keselamatan, Lam Choong Wah bercakap tentang yayasan asing – bukan sahaja Barat, tetapi juga Timur Tengah – yang beroperasi di Malaysia dan beliau mengesyaki sebilangan daripadanya bekerja ke arah penerimaan ideologi politik mereka.

Beliau berkata, ini merupakan sebab kenapa undang-undang berkaitan pendanaan parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang mewakili kepentingan politik tertentu perlu digubal.

Berikutan laporan media tempatan tentang kenyataan Twinning, IRI berkata ia sentiasa bebas daripada politik partisan dalam kegiatannya di Malaysia dan ia bekerja dengan PH dan juga BN.

Terdahulu, ketua publisiti DAP, Tony Pua berkata semua parti politik di Malaysia pernah terlibat dalam sesi latihan dianjurkan IRI.

Beliau enggan memberi komen berhubung dakwaan bahawa IRI mula bekerja dengan pembangkang pada 2002 bagi melemahkan kerajaan BN.


MR : PH jadi kura-kuran sorok kepala. Ada tuduhan PAS terima RM90 juta bising, kena batang hidung sendiri diam seribu bahasa.... 

Sumber MR - 9-8-2018

17 pegawai keselamatan disyaki curi RM3.5 juta dari pejabat Najib

LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <



























Pegawai-pegawai keselamatan di Jabatan Perdana Menteri yang direman Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini didakwa mencuri wang tunai berjumlah RM3.5 juta daripada pejabat bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak pada malam pilihan raya umum ke-14 lalu.

Sumber memberitahu Malaysiakini seramai 17 anggota keselamatan mengambil wang itu - yang dikatakan SPRM sebahagian dana pilihan raya Umno- apabila mengetahui "BN tewas pilihan raya."

"Para anggota keselamatan adalah sebahagian daripada pasukan bertugas malam itu untuk menyediakan kawalan keselamatan di jabatan berkenaan.

"Mereka yang ditangkap adalah orang yang pada masa itu ditugaskan untuk menjaga bangunan utama di mana terletaknya pejabat perdana menteri.

"Dipercayai apabila mereka mengetahui BN akan kalah pilihan raya, mereka memutuskan untuk mengambil sesuatu untuk diri mereka sendiri dan masuk ke pejabat bekas perdana menteri," kata seorang sumber.

Wang itu, tambah sumber berkenaan, tidak disimpan dalam peti keselamatan.

Pihak berkuasa mengesyaki kumpulan berkenaan telah menyapu bersih semua wang tunai yang didapati di pejabat berkenaan.

Sumber lain berkata pihak berkuasa mula curiga terhadap penglibatan suspek apabila mereka dilihat menayangkan kemewahan mereka secara mendadak, termasuk membeli motosikal baru.

Ketika dihubungi Malaysiakini, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM Datuk Seri Azam Baki mengesahkan anggota keselamatan berkenaan sedang disiasat, namun enggan mengulas lanjut.

Terdahulu hari ini, SPRM memperoleh perintah tahanan reman selama lima hari terhadap suspek, berusia antara 31 dan 51 tahun di Mahkamah Majistret Putrajaya bagi membantu siasatan di bawah Seksyen 23 Akta SPRM 2009.

Dilaporkan SPRM telah merampas wang tunai berjumlah RM840,700 daripada suspek, bersama sembilan motosikal bernilai RM90,000.


MR : Lucu duit Ketua Perompak kena curi....

SumberMR - 9-8-2018


























Mujahid: Tiada ikon lain ke? 

LightBlog 

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <































Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mujahid Yusof Rawa melihat tiada masalah dengan penurunan gambar aktivis lesbian, gay, biseksual, dan transgender (LGBT) dari satu pameran di Pulau Pinang.

Menteri agama melihat gambar-gambar itu seperti mempromosikan gejala LGBT.

"Jadi untuk menghormati polisi kerana bagi saya kalau anda letakkan gambar bersama simbol dan ditulis aktivis LGBT, jika (dikatakan) tiada promosi, jadi apa sebenarnya definisi promosi?

"Tak kisahlah anda ingin katakan ia promosi untuk ikon merdeka. Adakah perlu ikon sedemikian? Tiada ikon lain (yang boleh ditampilkan)?


"Jadi, jika saya tidak berkata apa-apa mengenainya, kita dilihat seperti mencabar polisi yang kita katakan beberapa kali sebelum ini," katanya lagi.

Dalam pameran fotografi “Stripes and Strokes” di George Town bermula 4 Ogos itu, pada mulanya turut dipaparkan gambar dua aktivis LGTB Nisha Ayub dan Pang Khee Teik bersama bendera Malaysia.

Nisha, seorang mak nyah, dipaparkan sedang memegang Jalur Gemilang manakala Pang pula menyangkut bendera Malaysia di bahu sambil memegang bendera pelangi yang menjadi lambang perjuangan LGBT.

Keseluruhan sebanyak 26 gambar dipamerkan, termasuk Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar, veteran DAP Lim Kit Siang dan aktivis kontroversi Siti Kasim.

Mengecewakan, kata jurugambar

Sementara itu, jurugambar Mooreyameen Mohamad menyifatkan penurunan gambar itu sebagai mengecewakan.

Mooreyameen berkata beliau diberitahu penurunan karya itu susulan arahan Pejabat Perdana Menteri.

Seorang jurucakap PMO bagaimanapun menafikannya.

“Ia di peringkat negeri, tanya penganjur,” katanya.

Difahamkan penurunan itu dibuat susulan reaksi pengguna maya yang mengkritik aktivis LGBT terlibat di Facebook.

'Awak mahu saya tangkap mereka?'

Sementara itu, Mujahid juga turut ditanya berkaitan langkah kerajaan dalam menangani budaya itu.

Katanya, pelbagai langkah telah dilaksanakan kerajaan dalam usaha menangani masalah tersebut.

Bagaimanapun, kata Mujahid, tindakan hanya boleh diambil selagi tiada jenayah dilakukana atau selagi tidak mempromosikan gerakan itu.

"Apa yang kamu (wartawan) mahu saya buat? Awak mahu saya tangkap mereka-mereka ini?

"Anda mahu saya letak mereka dalam penjara sebab (aktiviti mereka)?

"Kedua bab mempromosikan (LGBT), kamu tidak boleh lebih dari itu. Ini langkah terbaik yang pernah kami buat dalam memastikan isu ini ditangani sebab awak kata tadi isu ini sensitif," katanya kepada media di lobi Parlimen hari ini.


MR : LGBT menjadi jadi era PH ni. Puak perosak akhlak ni kan yang bantu menangkan PH da parti AMANAH. Tun M sendiri membiarkan anaknya terlibat dgn LGBT. 

Sumber MR - 8-8-2018

1 comment:

  1. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

    Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

    Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

    Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

    Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

    ReplyDelete