BLOG MULAI :

BLOG MULAI :10 JULAI 2014 / 12 RAMADHAN 1435H HARI INI : 10 JULAI 2017 / 16 SYAWAL 1438H ULANG TAHUN KE-3.

Tuesday, July 3, 2018

PAS DAN HALEHWAL PAHANG (JILID 3)

Yayasan Amal Pahang bantu mangsa gempa di Lombok


KUANTAN: Penduduk di Lombok hidup kedhaifan dalam sekelip mata akibat gempa bumi yang melanda wilayah itu.
Pengarah Yayasan Amal Malaysia Cawangan (YAMCP) Pahang, Johari Wahid berkata, mangsa gempa amat memerlukan bantuan untuk membina semula rumah, surau dan masjid yang musnah.
Katanya, pihaknya menziarahi beberapa kampung di tiga Kacamatan yang dilanda gempa iaitu Gunung Sari, Kayangan dan Pemenang, Lombok Utara.
Katanya, misi bantuan kemanusiaan ke Lombok diadakan pada 3 hingga 6 September lalu.
“Pada lawatan itu kami mengorbankan 20 ekor kambing dan empat ekor lembu dan dagingnya diagih-agih kepada lebih kurang 500 ketua keluarga mangsa.
“Kami mendapat kerjasama NGO Partai Keadilan Sejahtera (PKS) dan NGO-NGO lain. Hampir semua kampung yang dilawati ditemui bekas pekerja ladang di Malaysia,” katanya di sini.
Beliau juga berkata, lawatan ke kampung terbabit disambut penduduk tempatan di mana ramai dalam kalangan mereka pernah bekerja di Malaysia.
Turut bersama rombongan itu Pesuruhjaya PAS Pahang, Ustaz Rosli Abd Jabar dan Adun Panching Ustaz Tarmizi Yahaya. - HARAKAHDAILY 11/9/2018

Sumber HD - 11-9-2918

Bangkit kuasa Islam, Melayu di Seri Setia




BANDAR JENGKA: PAS Kuala Krau akan menghantar petugas bagi membantu PAS Selangor pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Seri Setia pada 8 September ini.
Yang Dipertua PAS Kuala Krau, Shahril Azman Abdul Halim berkata, PAS kawasan itu menghantar jentera pilihan raya untuk membantu memenangkan calon PAS di PRK Seri Setia.
Katanya, kemenangan PAS pada PRK tersebut begitu penting untuk mengimbangi pentadbiran negeri Selangor.
“Selain itu mampu memberi isyarat kepada kerajaan Pakatan Harapan agar jangan cuba melemahkan kuasa Islam dan Melayu,” katanya di sini.
Pada PRK tersebut PAS diwakili bekas anggota Exco kerajaan Selangor, Dr Halimah Ali, 58. Beliau akan ditentang calon PKR sebagai Pakatan Harapan, Halimey Abu Bakar.
PRK Seri Setia diadakan berikutan kematian Adun kawasan berkenaan Prof Dr Shaharuddin Badaruddin meninggal dunia akibat kanser usus, 2 Ogos lalu. - HARAKAHDAILY 20/8/2018

Sumber HD - 20-8-2018


'Under the moonlight 2'




ISLAM adalah jalan penyelesaian, ini keyakinan PAS kerana itu sejak dulu PAS membawa agenda Islam di pentas politik Malaysia, menawarkan sebuah negara yang ditadbir urus oleh Sistem Ilahi yang pastinya bersifat adil kepada semua tanpa mengira agama, bangsa dan kaum.

Di tengah masyarakat yang sekian lama dan selesa ditadbir oleh sistem penjajah, PAS terpaksa melalui jalan sukar dan panjang, memikul beban sarat dengan pemberat musuh yang sentiasa menekan tulang belakang PAS agar terhenti dari terus membawa agenda Islam.

PAS memilih 'Muwajahah Silmiah' pertembungan secara aman di dalam medan politik Malaysia, bersenjatakan ilmu dan berkubukan Tarbiyyah, melalui serangan dakwah PAS terus melangkah, mengatur strategi demi strategi dengan menjadikan Rasulullah S.A.W sebagai ikon.

PAS tidak memilih jalan kemenangan yang singkat, kerana bagi PAS kemenangan itu ialah apabila dapat melaksanakan Syariat Allah S.W.T yang pastinya dipenuhi limpahan rahmat dan kasih sayang kepada sekalian alam, bukan kemenangan yang hanya dapat menggantikan satu sistem jahiliyyah kepada jahiliyyah yang lain.

Dengan akidah bahawa hanya hukum Allah S.W.T sahajalah yang paling sempurna, ia menjadi prinsip, dasar dan matlamat perjuangan, PAS tegas dan tegar berjuang di atas prinsip ini. Akidah bukan sepertinya selipar di kaki yang silih berganti, ia satu ketetapan yang tidak boleh bertukar ganti, kerana redha Ilahi berada di sini.

Ikatan keyakinan yang erat dan utuh terhadap ke-Esaan, ke-Agungan dan kekuasaan Allah S.W.T sahajalah yang mengepung akidah perjuangan agar tidak terburai. Kita tidak mati kerana kita PAS dan tidak juga terus hidup kerana kita Umno atau PH. Kita teruskan perjuangan untuk menegakkan Hukum Allah ini sehingga menang atau mati kerananya.

YB USTAZ ROSLI ABDUL JABAR
Pesuruhjaya PAS Pahang
Adun Tanjung Lumpur - HARAKAHDAILY 15/8/2018

Sumber HD - 15-8-2018

Tabungan Amal bantu Pondok An-Nuur



http://www.harakahdaily.net/index.php/berita/15-tanah-air/7703-tabungan-amal-bantu-pondok-an-nuur


PUSAT Pendidikan An-Nur atau Pondok An-Nuur membuka ruang kepada ibu bapa membuat pilihan untuk anak-anak mereka mengikuti pengajian Islam.
Itu adalah hasrat dan harapan pihak Pondok An-Nuur untuk menyebarluaskan ilmu Islam kepada masyarakat.
Menurut Mudir An-Nuur, Ustaz Mohd Zaki Mohd Zulkafaly, buat masa ini terdapat 100 pelajar lelaki dan 60 perempuan mengikuti pengajian aliran pondok dan tahfiz.
Katanya, Pondok An-Nuur diasaskan pada 1994 oleh Ustaz Mokhtar Senik di atas sebidang tanah seluas empat setengah ekar di Kampung Kuala Penor, Kuantan.
“Dalam kawasan itu dibina asrama lelaki dan perempuan, kelas, masjid, rumah tetamu, rumah guru, kantin, kafe dan tandas awam dengan kos keseluruhan sekitar RM5 juta,” ujarnya kepada Harakahdaily.
Pondok An-Nuur berdaftar dengan Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP KT 01/96 ). Kedudukannya yang berhampiran dengan bandar Kuantan, kira-kira 25 minit perjalanan menjadikan pusat pendidikan ini mudah dikunjungi dan dihubungi.
Untuk sampai ke pondok ini, pengunjung akan melalui kawasan pantai untuk berkelah yang menarik iaitu Tanjung Sepat.
Pengambilan pelajar pertama dibuka pada tahun 1996, iaitu setahun setengah selepas ia diasaskan. Seramai 80 orang pelajar pertama telah mendaftarkan diri.
Pada peringkat awal, An-Nuur hanya memperkenalkan aliran pengajian pondok sahaja dengan menggunakan kitab-kitab thuras dan sukatan nizami Yayasan Islam Kelantan (Yik).
Menurut Ustaz Mohd Zaki lagi, subjek bagi aliran pondok ialah fekah, tafsir, hadis, sirah, tauhid, nahu, sorof, akhlak, penulisan, akademik, hafazan, usul fiqh, qawaid fiqh, aulumul quran, mustalahul hadis, usul dakwah dan fatwa semasa.
Pada tahun 2013, An-Nuur menyediakan aliran tahfiz.
Pengambilan pelajar dibuka kepada pelajar-pelajar yang berusia 13 tahun sehingga 20 tahun.
Borang kemasukan akan dibuka pada bulan Oktober setiap tahun dan pendaftaran akan bermula pada bulan pertama sesi pengajian tahun berikutnya.
“Pendaftaran pelajar sebanyak RM1,300 termasuk yuran bulan pertama RM250,” jelasnya sambil menambah pondok itu telah melahirkan kira-kira 20,000 pelajar sejak ia beroperasi.
Tambah beliau, lepasan pelajar pondok boleh menyambung pengajian di pondok-pondok di Kelantan atau pasentren di Indonesia.
Mengenai kewangan, katanya ia adalah antara masalah yang turut dihadapi pihak An-Nuur kerana banyak bergantung kepada sumbangan orang ramai selain jabatan agama untuk membiayai pengurusan dan pentadbiran.
Untuk itu, An-Nuur mewujudkan Tabungan Amal untuk menjadi tabungan tambahan sumber kewangan.
Jelasnya, ahli yang mendaftar diminta memberikan sumbangan tetap setiap bulan mengikut kadar kemampuan dan kesanggupan masing-masing.
Beliau berkata, wang yang dikumpul daripada tabungan ini akan digunakan untuk menampung yuran pelajar-pelajar miskin dan yatim, pembangunan An-Nuur dan perbelanjaan pentadbiran.
“Jadi kami memohon sumbangan semua pihak untuk membantu kita. Semoga apa yang kita buat ini mendapat keberkatan Allah, insya allah,” ujarnya.
Untuk berurusan, boleh menghubungi beliau di talian 013-2743889.
Bagi mereka yang ingin memberikan sumbangan kepada Pondok An-Nuur boleh disalurkan melalui akaun Bank Islam bernombor 06019010021868 atas nama Bendahari Pondok An-Nur atau Maybank bernombor 556011018085 atas nama Pondok An-Nur. - HARAKAHDAILY 8/8/2018
Ustaz Zaki (dua dari kiri) menerima kunjungan daripada Maahad Dar Al-Abrar, Perak yang diketuai Ustaz Ibrahim Zakaria.
Masjid Pondok An-Nuur.
Ruang masjid yang selesa.
Sebahagian pelajar tahfiz sedang menghafaz.

Pondok An-Nuur menyediakan rumah tetamu.


Bangunan yang masih dalam pembinaan.

Sumber HD - 8-8-2018





LGBT: Kerajaan perlu bimbing, bukan iktiraf






http://www.harakahdaily.net/index.php/berita/15-tanah-air/7707-lgbt-kerajaan-perlu-bimbing-bukan-iktiraf

JIKA nak tarbiyyah dan bimbing mereka, kerajaan mesti sediakan pusat pemulihan dan tenaga pembimbing agar mereka insaf dan kembali kepada kehidupan yang normal dan diredhai oleh Allah S.W.T.

Bukan iktiraf mereka, bukan membela hak mereka untuk bebas melakukan apa sahaja aktiviti mereka, mereka ada hak sebagai rakyat Malaysia tetapi hak kerajaan ialah menghalang mereka dari melakukan aktiviti tidak sihat.

Sekiranya mereka diiktiraf dan bebas melakukan apa sahaja aktiviti mereka maka mereka akan merasakan mereka benar dan terlindung akibatnya akan lahir pula generasi baru di kalangan mereka.

Menteri Agama kena sedar bahawa dia bertanggungjawab terhadap perkara ini di dunia dan akhirat, jangan kerana undi dan nak sokongan semua pihak sehingga berikan ruang kepada golongan ini untuk berbuat apa sahaja.

Gunakan kuasa sebagai kerajaan untuk pulihkan mereka, sayangi dan perjuangkan hak mereka bukan dengan memberikan kebebasan tapi kembalikan mereka ke jalan Allah S.W.T.

USTAZ ROSLI ABDUL JABAR - HARAKAHDAILY 8/8/2018

Sumber HD - 8-8-2018

Hina Islam: 10 NGO buat laporan polis


KUALA LUMPUR: Sepuluh badan bukan kerajaan (NGO) Melayu dan Islam tampil membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Bentong semalam berhubung status menghina, mencerca hingga menyentuh sensitiviti umat Islam yang dimuat naik di media sosial Facebook, baru-baru ini.
Status tersebut dipercayai milik individu yang dikenali Kenneth V. Wang dikesan telah memuat naik sejurus pandangan Exco Pemuda PAS, Ustaz Roslan Md Esa dengan yang dipetik Sinar Online pada 31 Julai di bawah tajuk Perkasakan Sekolah Tahfiz Berbanding UEC.
Ustaz Roslan mewakili sepuluh NGO tersebut membuat laporan polis berkata, kejadian tersebut berlaku pada 5 Ogos sewaktu beliau melayari Facebook dan mendapati pandangan beliau pada Sinar Online itu telah dikongsi oleh Kenneth dengan tulisan F*CK LAH.
"Dia meletakkan perkataan lucah (F*CK LAH), selepas itu saya lihat post orang yang sama dalam akaun Facebook Group Atheis Malaysia yang jelas menghina Islam.
"Saya juga telah melihat beberapa status lain oleh orang yang sama, antaranya menghina JAKIM tanpa asas dan menghina kitab suci al-Quran dan menghina pemakaian menutup aurat yang wajib ke atas umat Islam.
"Status tersebut telah menjadi perbualan dan perkongsian hangat di media sosial khususnya di facebook," katanya kepada Harakah hari ini.
Justeru itu, beliau bersama sepuluh pertubuhan badan bukan kerajaan tampil membuat laporan polis atas tindakan tidak bertanggungjawab tersebut yang telah menyalahgunakan ruangan media sosial dan berharap pihak berkuasa mengambil tindakan sewajarnya ke atas individu tersebut.
"Status sebegini adalah status tidak bertanggungjawab yang mendedahkan kepada risiko mengganggu gugat perpaduan dan keamanan dalam negara," ujarnya. – HARAKAHDAILY 7/8/2018

Sumber HD - 7-8-2018

62 peratus sokong cuti hari Jumaat

TEMERLOH: Rata-rata rakyat Pahang melahirkan sokongan terhadap cadangan PAS untuk menjadikan hari Jumaat cuti mingguan sama seperti Kelantan, Terengganu, Kedah dan Johor. 
Malah berdasar ‘tinjauan’ enam hari laman sosial Pahang Sejahtera mendapati 62 peratus memberi respon bersetuju, manakala 38 peratus menentang. 
Undian itu membabitkan 9,600 pengunjung laman sosial tersebut, milik Badan Perhubungan PAS Pahang. 
Ketua Penerangan PAS Pahang, Hasanuddin Salim berkata, dalam lebih 9,000 pengunjung laman sosial Pahang Sejahtera menyatakan pendirian masing-masing terhadap kajian tersebut. 
“Sokongan tersebut menunjukkan rakyat negeri ini menyokong pertukaran hari cuti mingguan daripada Ahad kepada Jumaat. 
Cadangan pertukaran cuti mingguan dibawa oleh Adun Tanjung Lumpur, Ustaz Rosli Abd Jabar pada sidang Dun Pahang baru-baru ini. 
Malah cadangan itu pernah dibentang pada persidangan Dun penggal lepas namun ditolak kerajaan BN. – HARAKAHDAILY 2/8/2018
Sumber HD - 2-8-2018 















Cuti Jumaat: PAS hasrat mengadap Pemangku Raja

KUANTAN: PAS Pahang bercadang mengadap Pemangku Raja Pahang untuk mempersembahkan cadangan cuti umum di negeri itu ditukar kepada hari Jumaat. 
Pesuruhjaya PAS Pahang, Ustaz Rosli Abd Jabar berkata, pihaknya sudah dua kali membawa cadangan tersebut pada persidangan Dewan Udangan Negeri (Dun) Pahang. 
Katanya, kali kedua disebut ketika mengambil bahagian membahas ucapan menjunjung kasih titah Diraja pada sidang Dun baru-baru ini. 
“Kita juga akan berbincang dengan Menteri Besar dan akan mengadap Pemangku Raja Pahang untuk mempersembahkan cadangan tersebut,” katanya yang juga Adun Tanjung Lumpur pada sidang media di Wisma Sri Pahang semalam. 
Menurutnya walau pun usul tersebut tidak dipersetujui BN dan PH, namun PAS tetap memperjuangkan demi kepentingan umat Islam. 
Namun katanya beliau merakam ucapan terima kasih kepada Menteri Besar yang menjelaskan kerajaan akan meneliti cadangan itu. - HARAKAHDAILY 26/7/2018
Sumber HD - 26-7-2018 








Perlu tegas banteras judi haram di Pahang

KUANTAN: PAS mendesak kerajaan bertindak lebih tegas membanteras judi haram di seluruh Pahang kerana ia membawa kemudaratan kepada rakyat. 
Pesuruhjaya PAS Pahang, Ustaz Rosli Abd Jabar berkata, judi memang haram dari segi syarak dan sekali lagi haram kerana beroperasi tanpa lesen. 
“Judi haram dari segi syarak dan sekali iagi haram dari segi undang-undang kerana beroperasi tanpa lesen. 
“Judi boleh menyebabkan keruntuhan institusi keluarga dan keharmonian masyarakat boleh musnah kerana aktiviti perjudian. 
“Judi beroperasi di bandar, pinggir bandar, di premis kedai biasa dan menawarkan perjudian dalam berbagai bentuk termasuk judi internet,” ujar beliau yang juga Adun Tanjung Lumpur pada sidang media di Wisma Sri Negeri Pahang ketika menghadiri persidangan Dun hari ini. - HARAKAHDAILY 24/7/2018
Sumber HD - 24-7-2018 

Pengurusan kes petisyen Dun Tahan 16 Julai

TEMERLOH: Tarikh pengurusan kes petisyen Umno terhadap PAS dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan diadakan pada 16 Julai ini di Mahkamah Tinggi Temerloh. 
Pengarah Lajnah Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (Luham) PAS Pahang, Mohd Haris Abdullah berkata, pendaftar Mahkamah Tinggi Temerloh menetapkan tarikh pengurusan kes berkenaan. 
Ahli Dewan Undangan (Adun) Tahan, Ustaz Mohd Zakhwan Ahmad Badardan dari PAS dinamakan sebagai responden pertama.
Manakala Pegawai Pengurus Pilihanraya dan SPR sebagai responden kedua dan ketiga. 
Pada Pilihan Raya Umum (PRU) 9 Mei lalu Mohd Zakhwan mendapat 5,638 undi diisytiharkan menang dengan majoriti 69 undi mengalah calon BN Dato’ Seri Wan Amizan Abd Razak (5,569). 
Manakala Nordin Samat dari Pakatan Harapan mendapat 945 undi dan undi rosak 227 undi.
Difahamkan antara tuntutan calon BN meminta mahkamah menyemak semula keputusan berikutan jumlah undi rosak melebihi undi majoriti. – HARAKAHDAILY 3/7/2018
Sumber HD - 3-7-2018 

No comments:

Post a Comment