BLOG MULAI :

BLOG MULAI :10 JULAI 2014 / 12 RAMADHAN 1435H HARI INI : 10 JULAI 2017 / 16 SYAWAL 1438H ULANG TAHUN KE-3.

Thursday, September 14, 2017

PAS DAN HALEHWAL SARAWAK (JILID 2)


Villagers Report Land Issues To The MACC



Bersama wakil penduduk Tukau Hj Hazlan di luar pejabat SPRM
Section 28 Land Code: Survey required before alienation
(1) No State land shall be alienated under this Code unless and until the survey of the land has been completed to the satisfaction of the Superintendent. Provided that, when the immediate survey of any State land is impracticable, the Superintendent may order that a provisional lease in Form C in the First Schedule be executed in favour of the person entitled.
(2) Every provisional lease shall specify the approximate extent and area of the land included therein but shall not be entitling the holder to grant or lease of the whole of the area specified.
(3) Notwithstanding the payment by him of any rent in respect of the area stated, the registered proprietor of any provisional lease shall have no right to registration of a lease in Form B in the First Schedule for an area equal to the area stated to be alienated if on a survey such area is found not to be available.
(4) Save where the context otherwise requires, this Code in connection with leases shall apply to a provisional lease.
Referring to the Sarawak Land Code above then it is clear that no government land can be taken arbitrary without isolation prior to survey the land has been resolved to the satisfaction of the Superintendent of Lands and Surveys.
This is the question that makes the issue of the residents in Kampung Tukau, why the land they lived decades ago was given the title to the developer without their knowledge. Their ancestors were the first to explore the land and had applied for their village to be recognized by the government.
They lodged a report to the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) in Miri on 14th August 2018. They wanted the MACC to investigate how the developer or the company could be given land titles in their village where they had lived there for a long time.
If any party who wishes to own land in the area should do a survey first with the knowledge of the villagers instead of being given ownership without any consultation with the villagers. They also have many times appealed to the government for their village to be provided with all basic facilities such as electricity, clean water supply and paved roads for their convenience.
We urge the authorities to investigate the case fairly, transparently and pay attention to the problems faced by the villagers so that their land is not illegally taken. In the event of any fraudulent evidence in this case, the relevant party shall take appropriate action to the relevant party irrespective of rank and position.
Another thing is that we would like to suggest that the Sarawak Land and Survey Department be able to hold a Client Day Session so that the problem of land can be clearly explained especially to the Sarawak Land and Survey Superintendent which is difficult to meet and busy while in office.
Collaboration with all parties, especially to those involved in this case to settle cases in a win win situation is greatly appreciated.
Yours faithfully
Jofri Jaraiee
Sarawak PAS Commissioner cum Miri PAS Chief
Penduduk Kpg Tukau buat aduan di SPRM Miri
Penduduk kampung membuat laporan isu tanah kepada SPRM
Seksyen 28 Kod Tanah: Tinjauan diperlukan sebelum pengasingan
(1) Sepatutnya tiada tanah Negeri boleh diasingkan di bawah Kod ini kecuali dan sehingga tinjauan tanah itu telah diselesaikan untuk memuaskan hati Penguasa. Dengan syarat bahawa, apabila tinjauan segera mana-mana tanah Negeri tidak praktikal, Penguasa boleh memerintahkan supaya pajakan sementara dalam Borang C dalam Jadual Pertama dilaksanakan bagi orang yang berhak.
(2) Setiap pajakan sementara hendaklah menentukan anggaran luas dan kawasan tanah yang termasuk di dalamnya tetapi tidak boleh memberi hak kepada pemegangnya untuk memberi atau menyewa seluruh kawasan yang dinyatakan.
(3) Walau apa pun bayaran olehnya apa-apa sewa yang berkenaan dengan kawasan yang dinyatakan,
tuan punya berdaftar mana-mana pajakan sementara tidak mempunyai hak untuk mendaftarkan pajakan dalam Borang B dalam Jadual Pertama untuk kawasan yang sama dengan kawasan yang dinyatakan beri hakmilik jika tinjauan kawasan tersebut didapati tidak tersedia.
(4) Simpan di mana konteks memerlukan sebaliknya, Kod ini berkaitan dengan pajakan hendaklah terpakai bagi pajakan sementara.
Merujuk kepada Kod Tanah Sarawak diatas maka jelas bahawa tiada tanah kerajaan boleh diambil sebarangan tanpa ada pengasingan terlebih dahulu sehingga tinjauan tanah itu telah diselesaikan untuk memuaskan hati Penguasa Tanah dan Ukur.
Inilah persoalan yang menjadikan isu kepada penduduk di Kampung Tukau, mengapa tanah tempat mereka tinggal puluhan tahun yang lalu telah diberi hakmilik kepada pemaju tanpa pengetahuan mereka. Datuk moyang merekalah yang terlebih dahulu meneroka tanah dan pernah memohon agar kampung mereka diiktiraf oleh kerajaan.
Mereka membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Negeri Sarawak di Miri pada 14hb Ogos 2018. Mereka ingin pihak SPRM menyiasat macam mana pihak pemaju atau syarikat boleh diberi hakmilik tanah di kawasan kampung mereka sedangkan mereka sudah lama menetap di situ.
Sekiranya mana-mana pihak yang ingin memiliki tanah di kawasan tersebut sepatutnya buat tinjauan terlebih dahulu dengan pengetahuan penduduk kampung bukannya terus diberi hakmilik tanpa sebarang rundingan dengan penduduk kampung berkenaan. Mereka juga sudah banyak kali memohon kepada pihak kerajaan agar kampung mereka diberi segala kemudahan asas seperti elektrik, bekalan air bersih dan jalanraya yang berturap untuk kemudahan mereka.
Kami mengesa agar pihak berkuasa menyiasat kes tersebut secara adil, telus dan memberi perhatian kepada masalah yang dihadapi oleh penduduk kampung tersebut agar tanah mereka tidak diambil secara tidak sah. Kalau sekiranya berlaku bukti penipuan dalam kes ini pihak yang berkenaan perlu mengambil tindakan sewajarnya kepada pihak yang berkenaan tanpa mengira pangkat dan kedudukan.
Satu lagi perkara yang pihak kami ingin anjurkan agar Jabatan Tanah dan Ukur Sarawak dapat mengadakan Sesi Hari Bersama Pelanggan agar masalah tanah dapat diberi penerangan dengan jelas terutama kepada Penguasa Tanah dan Ukur Sarawak yang sukar untuk bertemu dan sibuk ketika dalam pejabat.
Kerjasama dengan semua pihak terutama kepada pihak yang terbabit dalam kes ini untuk menyelesaikan kes dalam keadaan menang menang amat dihargai.
Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS, Sarawak
Sumber BO - 1-8-2018

Muslimat S'wak terus langkah pacu kemenangan

Berita





Muktamar yang dirasmikan oleh Pengarah Pilihanraya Dewan Muslimat PAS Malaysia, Noraini Hussin itu telah mengumpulkan ahli-ahli DMPNS dari sembilan kawasan seluruh negeri ini.
Ketua Muslimat PAS Sarawak, Juliani Adin dalam ucaptamanya menyatakan, penglibatan Muslimat dalam pelbagai program kebajikan dan kemasyarakatan di Bumi Kenyalang telah memberi impak positif kepada masyarakat. 
"Selain program seperti 'Back To School' dan Sekampit Beras Buat Saudaraku yang dilaksanakan di seluruh Sarawak, Muslimat turut terlibat sebagai sukarelawan khidmat kesihatan melalui Muslimat Medical Team.
"Santunan Muslimat PAS kepada kaum wanita bukan Islam melalui aktiviti kemasyarakatan ini turut menarik mereka untuk bersama membawa agenda PAS melalui Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP).
"Selaras dengan Halatuju Strategik 10 Tahun PAS Negeri Sarawak (HASRAT) 2017-2027 untuk menubuhkan 11 Iqra' Centre dan Kelas Ngaji, Muslimat melalui Lajnah Dakwah DMPNS juga telah mengatur pelbagai program kuliah dan tadarus Al-Quran bersama masyarakat.
"Kesedaran menyampaikan dakwah ini perlu wujud pada setiap ahli Muslimat dan perancangan teratur perlu dilaksanakan demi kesejahteraan ummah dan menjadikan gerak kerja dakwah ini untuk turut sama memacu kemenangan," kata beliau.
Juliani turut meminta setiap ahli berada di posisi yang terbaik dalam segala bidang dan tidak lupa bermuhasabah diri, selain menekankan kualiti dengan menjadikan tarbiyah sebagai rutin.
Beliau turut menyeru agar Muslimat memaksimumkan peranan mereka dalam bidang pendidikan demi kelangsungan PAS di mana kini telah pun berperanan di PASTI dan SRITI. -HARAKAHDAILY 5/8/2018
Sumber HD - 5-8-2018

KONFLIK takrif tanah Hak Adat (NCR) masih menjadi isu panas dan timbul salah faham kerana salah tafsir oleh sesetengah pihak, sebagai contoh, menteri-menteri, wakil-wakil rakyat (ahli parlimen, Adun), pegawai kerajaan, syarikat swasta, peguam dan juga pemimpin masyarakat. 
Masyarakat Dayak di Sarawak secara tradisinya mempunyai hak untuk menggunakan tanah itu dengan mengamalkan adat mereka sejak dari generasi ke generasi. Selaras dengan Kanun Tanah 1957 Sarawak, tanah adat Bumiputra ['Native Customary Land' (NCL)] yang diiktiraf.

Masyarakat Dayak, khususnya kaum Iban, telah diperuntukkan 2 juta hektar tetapi mereka juga mengemukakan tuntutan baru untuk menggunakan tanah adat Pulau Galau dan Pemakai Menoa. 
Desakan ini telah menyebabkan keresahan di kalangan orang orang Melayu di Sarawak termasuk Suku kaum Jatti Meirek, Kedayan, Vaie Segan dan lain-lain etnik di Sarawak. Hak Adat Bumiputera Sarawak yang terkandung dalam Undang-undang Tanah Sarawak @ Sarawak Land Code (1958) memberi hak yang sama kepada orang Melayu Sarawak.

Perkara ini perlu dibincangkan sekali lagi oleh pihak berkuasa untuk mengelakkan salah faham dan kekeliruan antara masalah hak tanah adat orang Melayu dan hak adat orang Dayak di Sarawak termasuk Suku kaum Jatti Meirek, Kedayans, Vaie Segan dan kumpulan etnik lain di Sarawak.

Baru-baru ini penduduk di Kampung Pujut Tanjung Batu, Miri merayu kepada kerajaan supaya tanah yang dikhaskan untuk padang bola sepak dan program ibadat korban bagi penduduk kampung yang telah diceroboh oleh pemaju perlu segera dihentikan. 
Menurut salah seorang penduduk kampung yang dikenali sebagai Armin memberitahu pihaknya hanya di kawasan itu terdapat tanah kosong yang telah digunakan oleh penduduk untuk berkebun dan sebagainya. 
Mereka telah lama meneroka tanah sejak dari nenek moyang mereka dulu. Tanah itu termasuk dalam tanah 'Temuda' yang terdiri daripada tanah yang ditanam dengan tanaman dan tanah yang telah ditanam sebelumnya tetapi telah ditinggalkan sesuai dengan siklus penanaman untuk kesuburan tanah dan pemuliharaan hutan.

Walaupun telah dimaklumkan bahawa kawasan itu adalah tanah rezab untuk penduduk Pujut, namun para pemaju terus berdegil dan masih terus bekerja di lapangan dan banyak belia dan tukang kebun yang menggunakan jalan itu mengadu kerana laluan utama mereka yang digunakan selama beberapa dekad telah diambil oleh pemaju.

Dengan paras penambakan tanah yang terlalu tinggi dari jalan raya, penduduk bimbang dan ianya tidak mustahil kampung Pujut akan ditenggelami oleh banjir kilat jika hujan lebat berterusan, pihak kerajaan boleh turun padang untuk melihat sendiri arus air deras dari bukit yang berdekatan mengalir ke kawasan kampung Pujut.

Ia sepatutnya aliran air disalirkan terus ke dalam laut daripada menggunakannya sistem perparitan yang sedia ada kini sempit dan kecil. Perlu dibina saliran konkrit yang mengalir terus ke laut bukan parit yang sempit menyebabkan banjir di kawasan perumahan dan kebun.

Air yang mengalir ke dalam parit kampung dan paras tahap yang tinggi penambakan tanah tidak mustahil Kampung Pujut Tanjung Batu akan ditenggelami oleh air seperti dalam tahun 60-an dan 80-an di mana pada masa itu kampung Pujut dilanda banjir besar sehingga hingga ke paras 10 kaki mengikut kenyataan Armin.

Penduduk kampung mendesak kerajaan mengambil tindakan segera terhadap isu-isu yang mereka hadapi kerana mereka tidak mahu apa-apa perkara yang tidak diingini berlaku jika pihak berkuasa tidak bertindak segera untuk mencegah pencerobohan tanah mereka serta masalah pengairan yang tidak terkawal. 
Kerjasama dengan pihak berkuasa dan mereka yang terlibat dengan masalah ini sangat dihargai.

Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS, Sarawak - HARAKAHDAILY 29/7/2018




Sumber HD - 29-7-2018



Adakah Lebuhraya Pan Borneo capai sasaran?

ASAL usul jalan utama yang dirancang menghubungkan negeri-negeri Sabah dan Sarawak yang luas dengan Brunei bermula di antara tahun 1960-an ketika ia dikenali sebagai Lebuhraya Trans-Borneo. Dorongan untuk perhubungan jalan raya yang lebih baik di seluruh Sabah dan Sarawak berkembang pada tahun 70-an, yang membawa kepada pelan oleh Kerajaan Malaysia (kedua-dua Persekutuan dan negeri), Brunei dan Kalimantan Indonesia untuk mengembangkan lagi idea pembinaan sebuah lebuh raya di sepanjang pantai Borneo. Ia akan dipanggil Lebuhraya Pan Borneo.

Untuk mempercepat pertumbuhan sosioekonomi Sabah dan Sarawak, satu usaha besar untuk membangun dan menaik taraf Lebuhraya Pan Borneo telah diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia pada April 2013 sebagai sebahagian daripada janji 'AkuJanji' Kerajaan kepada negara. Ini diikuti oleh komitmen dalam Belanjawan 2015.

Apabila siap pada pertengahan 2021, Lebuhraya Pan Borneo Sarawak dari Telok Melano ke Merapok dijangka merangkumi jarak sejauh 1,060 km. Jalan empat lorong dua hala yang akan datang dan Lebuhraya Pan Borneo bebas tol dijangka menjadi tulang belakang pengangkutan di negeri-negeri Sabah dan Sarawak dan akan memainkan peranan utama untuk membuka koridor ekonomi dan peluang di kawasan yang ia perolehi.

Banyak persoalan timbul apabila berlaku peralihan kuasa di peringkat pusat di mana sebelum ini kerajaan Barisan Nasional telah meluluskan bajet untuk projek Lebuhraya Pan Borneo untuk disiapkan pada 2021.
Pembinaan Lebuhraya Pan Borneo bagi sektor di Sarawak, yang melibatkan jarak 1,089 km, dijangka siap lebih awal daripada jadual. Bernama melaporkan, pembinaan yang dijangka siap pada 2021 itu kini berada pada kadar dua peratus lebih cepat bagi pembinaannya.

Adakah Lebuhraya Pan Borneo mencapai sasaran apabila Kerajaan Persekutuan telah beralih dari kerajaan Barisan Nasional (BN) ke Pakatan Harapan (PH)? Kalau dipandang dari sudut ekonomi dan peluang untuk meluaskan lagi ruang perniagaan antara Sabah, Sarawak, Brunei dan Kalimatan Indonesia memang Lebuhraya Pan Borneo adalah salah satu cara terbaik untuk membangunkan Borneo secara keseluruhannya.

Bolehkah kerajaan PH meneruskan projek Lebuhraya Pan Borneo dalam kemelesetan ekonomi semasa? Kos pembinaan Lebuhraya Pan Borneo juga perlu dipantau supaya tidak berlaku ketirisan dan ia akan mengurangkan kos pembinaan dengan memberi banyak peluang kepada kontraktor tempatan yang berkelayakan untuk menjalankannya. Tender terbuka yang dicadangkan oleh Menteri Kerja Raya baru juga harus diberi perhatian supaya ia tidak menambah kos kepada bajet yang telah diluluskan sebelum ini.

Ada beberapa persoalan timbul, apabila kita mendapati pembinaan Lebuhraya Pan Borneo menggunakan buluh sebagai bahan untuk menahan berat beban lebuh raya. Kenapa mesti menggunakan buluh dan adakah bahan ini sesuai untuk menahan beban berat untuk pembinaan lebuh raya? Adakah bahan ini sesuai dan dapat menjimatkan kos pembinaan lebuh raya yang memakan kos berbilion ringgit?

Begitu juga jarak yang ditempuh dipaksa melalui sempadan Brunei di mana kenderaan dari Sabah ke Sarawak dan sebaliknya terpaksa menggunakan pasport untuk meneruskan perjalanan seterusnya. Adakah Kerajaan Malaysia membuat perjanjian dengan Kerajaan Brunei supaya perjalanan melalui Brunei diberikan kelonggaran seperti perjalanan menggunakan pasport biasa? Adakah kerajaan merancang untuk menggunakan cara lain tanpa menggunakan pasport untuk pergi ke destinasi tanpa melalui Brunei?

Kami menggesa isu ini diberi pertimbangan yang sewajarnya untuk perjalanan menggunakan Lebuhraya Pan Borneo akan memberi faedah kepada penduduk Borneo khusus untuk penduduk di Sabah dan Sarawak dan Brunei dan ini akan meningkatkan lagi ekonomi negara. Diharap pihak yang berkenaan dapat memberi jawaban tentang persoalan yang tersebut di atas.

Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS Sarawak - HARAKAHDAILY 25/7/2018
Sumber HD - 25-7-2018 

Gelombang AKIFI ke Zon Selatan Sarawak

KOTA SAMARAHAN: Dewan Muslimat PAS Malaysia terus menyemarakkan gerak kerjanya menerusi siri jelajah Gelombang AKIFI yang sampai di Zon Selatan Sarawak, kelmarin.
Selain Dewan Muslimat PAS Kawasan Kota Samarahan sebagai tuan rumah, program itu turut menghimpunkan anggota Muslimat daripada PAS Kawasan Petra Jaya, Saadong Jaya dan Santubong.
Program dipimpin sendiri Ketua Muslimat PAS Malaysia, Ustazah Nuridah Mohd Salleh itu diisi dengan solat berjamaah, zikir munajat serta tazkirah yang diadakan di Taman Palm Villa, di sini.
AKIFI merupakan singkatan daripada Alim, Haraki dan Sufi yang diinisiatifkan Muslimat PAS untuk melahirkan anggota aktif di bidang siyasah tanpa mengabaikan tarbiyah dalam diri.
“Walaupun PRU14 telah berakhir, kita tetap perlu teruskan gerak kerja kita sebagai persediaan untuk PRN dan PRU yang akan datang,” ujar Ustazah Nuridah.
Beliau turut mengingatkan agar para Muslimat terus istiqamah bertemu dan beramah mesra dengan pengundi di kawasan masing-masing sebagai salah satu usaha memperkenalkan PAS kepada masyarakat. -HARAKAHDAILY 24/7/2018
Sumber HD - 26-7-2018 





Selamat menyambut Hari Sarawak

22 JULAI mula diisytiharkan sebagai Hari Sarawak bermula pada tahun 2016 oleh Allahyarham Tan Sri Adenan Satem, mantan Ketua Menteri Sarawak. 
Tarikh ini diraikan sebagai mengingati Hari Sarawak mula dibebaskan daripada penjajah Koloni British pada tahun 1963 dan pentadbiran negeri mula diuruskan oleh anak Sarawak sendiri. 
Ketika itu Ketua Setiausaha Kerajaan telah menyerahkan kuasa eksekutif kepada Kabinet baharu yang ditubuhkan pada 22 Julai oleh Tan Sri Stephen Kalong Ningkan, Ketua Menteri Sarawak pertama selepas parti beliau, Parti Perikatan Sarawak telah memenangi pilihan raya Sarawak yang pertama pada 24 Jun 1963. 
Jika diteliti dari segi sejarah, pada tahun 1841, Kerajaan Sarawak telah diberikan kemerdekaan oleh Sultan Brunei tetapi ia jatuh semula ke bawah cengkaman British pada tahun 1888. Rakyat Sarawak telah melakukan protes menuntut agar rakyat Sarawak sendiri mentadbir Negeri Sarawak. 
Pergolakan tersebut telah menyebabkan pembunuhan Duncan Stewart yang merupakan Gabenor kedua Koloni dan diganti dengan Anthony Abell. Anthony Abell telah membantu membawa Sarawak dan Borneo Utara ke dalam Persekutuan Malaysia. 
Akhirnya, pada tanggal 22 Julai 1963, Sarawak telah diberikan pemerintahan sendiri selama mana ia menyertai Persekutuan Malaysia. 
Usaha ke arah mendapat pemerintahan sendiri bukanlah satu perkara yang mudah. Sudah pasti banyak pengorbanan yang telah dilakukan oleh rakyat Sarawak yang terdahulu bagi memastikan Sarawak bebas dari cengkaman penjajah. 
Oleh itu, sempena Hari Sarawak pada hari ini 22 Julai 2018, PAS Petra Jaya menyeru kepada seluruh warga Sarawak untuk sama-sama memanjatkan rasa kesyukuran atas nikmat keamanan dan kesejahteraan yang kita nikmati pada hari ini. 
Bersamalah kita memelihara keharmonian kepelbagaian kaum dan agama di bumi Sarawak yang tercinta ini. 
Pada hari ini juga, sudah ramai rakyat Sarawak keluar merantau ke serata Malaysia juga ke serata dunia. Jadi, walau di mana sahaja kita berada jagalah nama baik Sarawak dengan menunjukkan akhlak dan tauladan yang baik. Jadilah rakyat Sarawak yang bermaruah dan tinggi budi pekerti. 
Sama-samalah kita hayati lirik lagu Ibu Pertiwiku ini: 
Sarawak tanah airku
Negeriku tanah airku Sarawak
Engkaulah tanah pusakaku
Tanah tumpah darahku
Ibu pertiwiku
Rakyat hidup mesra dan bahagia
Damai muhibbah sentiasa
Bersatu berusaha berbakti
Untuk Sarawakku cintai
Sarawak dalam Malaysia
Aman makmur rahmat Tuhan Maha Esa
Kekal lah Sarawak bertuah
Teras perjuangan rakyat
Berjaya berdaulat
Selamat Hari Sarawak! 
PENERANGAN PAS KAWASAN PETRA JAYA - HARAKAHDAILY 22/7/2018


































Sumber HD - 22-7-2018












Aidilfitri: Saling bermaaf dan erat persaudaraan

PAS Sarawak ingin merakamkan ucapan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin. Semoga Allah menerima segala amalan kamu dan kami sepanjang Ramadan. Semoga kebaikan atas kamu sepanjang tahun ini di kurnia oleh Allah, Tuhan sekalian alam. 
Mari kita promosi kasih sayang antara semua umat masyarakat di hari yang gembira ini, hari kita kembali kepada fitrah manusia. Mari mulakan kasih sayang kita pada kedua ibu bapa, keluarga, jiran dan masyarakat dengan memohon maaf dan melupakan sengketa. 
Mari kita pertaut ikatan persaudaraan dengan ziarah dan bertanya khabar agar kita menjadi insan yang bahagia dan sejahtera. Mari kita memperbaiki ikatan silaturahim sebagai rakyat Malaysia. 
Mari kita di kesempatan Aidilfitri ini berazam untuk menyumbang sesuatu yang bermanfaat untuk masyarakat dan negara tercinta. 
MUHAMMAD AFIQ MHD KHAZAR
Ketua Penerangan
PAS Negeri Sarawak - HARAKAHDAILY 14/6/2018
Sumber HD - 14-6-2018 







Media diraikan PAS S'wak berbuka puasa

KUCHING: PAS Negeri Sarawak telah mengadakan Majlis Berbuka Puasa bersama warga media bertempat di Restoran Muara, Icomm Square, di sini kelmarin.
Program tersebut bertujuan meraikan pengamal media Sarawak yang telah bertungkus lumus melaksanakan tugas pada PRU14 lalu, selain mengukuhkan hubungan.
Ketua Penerangan PAS Sarawak, Muhammad Afiq Mhd Khazar dalam ucapannya berharap Kerajaan Persekutuan menunaikan hasrat rakyat negeri itu yang mahu konsep federalisme dilaksanakan.
Beliau menyeru agar jawatankuasa khas bagi pembangunan pendidikan di semua peringkat negeri itu terutama infrastruktur asas bekalan air dan elektrik disediakan sewajarnya.
Beliau berharap, pihak media dapat melaporkan perkara sedemikian sebagai satu usaha agar tuntutan seperti itu dapat dinikmati rakyat Sarawak sebagai hak mereka.
Manakala Ketua Pemuda PAS Sarawak, Mohamad Arifiriazul Paijo menyeru agar pihak media menjadi agen yang dapat menjayakan usaha mewujudkan politik matang dan sejahtera.
Seramai 15 anggota pengamal media hadir mewakili agensi Borneo Post, Utusan Borneo, See Hua Daily, Si Chew Daily, RTM dan Dayak Daily serta lain-lainnya.
Turut hadir adalah Timbalan Pesuruhjaya PAS Sarawak, Zulkifli Ramzi dan Penolong Setiausaha Pemuda PAS Malaysia, Ir Hadi Amat. -HARAKAHDAILY 4/6/2018














Sumber HD - 4-6-2018

PAS Batang Sadong edar sumbangan raya

BATANG SADONG: PAS Kawasan Batang Sadong telah mengadakan Majlis Sumbangan Raya kepada kakitangan perkhidmatan awam di sekitar Sadong Jaya, di sini semalam.
Sumbangan Aidil Fitri itu disampaikan Yang DiPertua PAS Batang Sadong, Rahim Omar ke agensi kerajaan antaranya Klinik Kesihatan Sadong Jaya dan Pejabat Daerah Sadong Jaya.
Kehadiran rombongan PAS telah diterima mesra dan kesempatan tersebut mengikat hubungan dengan pihak-pihak tersebut yang kebanyakannya juga adalah penduduk setempat.
Rahim dalam ucapannya berharap program seumpama dapat menjalin hubungan erat PAS bersama semua lapisan masyarakat, selain menyubur pendekatan semasa politik PAS.
Antara turut serta adalah Ketua Muslimat PAS Batang Sadong, Nadia Sufian dan Timbalannya, Diana Bakar dalam rombongan mengedar sumbangan itu. -HARAKAHDAILY 1/6/2018





























Sumber HD - 1-6-2018









PAS Petra Jaya rai Gawai, gerak bantuan

PETRA JAYA: Lajnah Perpaduan Nasional PAS Kawasan Petra Jaya telah mengadakan program Raikan Gawai di Kampung Siol Kandis, di sini semalam. 
Program itu diadakan sempena Hari Gawai yang bakal tiba beberapa hari lagi di mana disambut di kampung mahupun di bandar secara meriah. 
Sambutan tradisi tahunan oleh masyarakat kaum Iban dan Bidayuh itu diraikan sempena tamatnya musim menuai padi di Sarawak. 
Yang DiPertua PAS Petra Jaya, Morshidi Hassan berharap, menerusi kunjungan tersebut mengeratkan hubungan PAS khususnya rakan DHPP di negeri itu. 
"Saya juga berharap agar semua rakan DHPP menjadi agen memperkenalkan PAS dan seterusnya menyebarkan mesej "PAS Untuk Semua" dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum di negeri ini," serunya. 
Sementara itu, Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS Petra Jaya turut menggiatkan aktiviti ziarah menemui masyarakat. 
Dipimpin Ketua Muslimat PAS Petra Jaya, Habsah Bujang, fokus lawatan diadakan terhadap kaum wanita dan golongan kurang berkemampuan. 
Antara dikunjungi adalah di Samariang Batu, Semerah Padi, Samariang Pinggir, Kampung Gita dan Sungai Midin menyampaikan sumbangan berupa barangan keperluan harian. 
Selain mengeratkan hubungan dan membantu masyarakat, program tersebut juga menjadi wadah kepada mereka yang berniat menyumbang. -HARAKAHDAILY 28/5/2018
Sumber HD - 28-5-2018 










PAS Petra Jaya teruskan tradisi bubur lambuk

PETRA JAYA: PAS Kawasan Petra Jaya melaksanakan rutin tahunannya di bulan Ramadan dengan menyedia dan mengedar juadah bubur lambuk. 
Dikelola Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS Petra Jaya, usaha penyediaan secara gotong-royong itu dijayakan dalam mengejar fadilat Ramadan dan meluaskan dakwah. 
Ketua Muslimat PAS Petra Jaya, Habsah Bujang berkata, dua periuk besar dimasak setiap hari melalui kerjasama semua anggota dan entiti PAS Kawasan itu. 
Jelasnya, selesai memasak dan pembungkusan yang diadakan di Pejabat Perhubungan PAS Negeri Sarawak, edaran dibuat di Masjid Abyad, Masjid Gita dan kawasan sekitarnya. 
"Saya amat berbangga dengan komitmen ditunjukkan petugas PAS Petra Jaya dalam merealisasikan Semarak Kasih Ramadan ini. 
"Walaupun dalam keadaan yang panas diawalnya dan disusuli hujan lebat sewaktu edaran. Namun, semua sekitar 500 bungkus habis diedarkan," ujarnya. -HARAKAHDAILY 22/5/2018
Sumber HD - 22-5-2018 






















PAS Sarawak rakam penghargaan

PAS Sarawak ingin merakamkan ucapan terima kasih buat seluruh pengundi di Negeri Sarawak yang telah menunaikan amanah bagi masa depan negara pada tanggal 09 Mei 2018 yang lalu. 
PAS Sarawak juga ingin merakamkan jutaan terima kasih buat seluruh petugas dan pengundi yang telah membantu dan memberi undi kepada PAS dalam PRU14 ini di kesemua 5 kerusi Parlimen yang ditandingi PAS. Semoga segala sumbangan anda diberi sebaik ganjaran dan dikira sebagai amal yang baik. 
PAS Sarawak percaya bahawa rakyat telah membuat keputusan untuk menukar kerajaan yang dahulunya ditadbir oleh Barisan Nasional yang terpalit dengan pelbagai masalah yang kini menghimpit kehidupan rakyat. 
PAS percaya bahawa dengan pembentukan kerajaan baru di bawah kepimpinan Tun Dr Mahathir ini akan meletakkan kepentingan pembangunan Sarawak sebagai salah satu agenda penting termasuk memberi hak yang sepatutnya kepada seluruh rakyat Sarawak. 
Buat seluruh petugas dan penyokong PAS, mari kita bersama memperkukuhkan saf dan terus bekerja untuk memberi kebajikan dan kesejahteraan pada masyarakat melalui Islam yang kita bawa. Kita yakin bahawa hanya dengan Islam-lah yang dapat menyelesaikan masalah rakyat dan negara. 
HAJI JOFRI JARAIEE
Pesuruhjaya PAS Sarawak - HARAKAHDAILY 12/5/2018






















Sumber HD - 12-5-2018












Anak jati tempatan calon PAS P.218 Sibuti

SIBUTI: PAS menampilkan anak jati tempatan, Zulaihi Bakar sebagai calonnya untuk kerusi P.218 Sibuti yang bukan sahaja menetap di kawasan itu, bahkan dikenali masyarakat sekitar.
Ia sekali gus menjadi satu kelebihan berbanding calon BN, Lukanisman Awang Sauni dan PKR, Jemat Panjang yang merupakan individu luar dari Sibuti tetapi dipertandingkan di situ.
Pengesahan pertandingan mereka diisytiharkan selepas sesi penamaan calon di Majlis Daerah Subis, Bekenu, di sini semalam.
Terdahulu, perarakan 'Tsunami Hijau' bermula dari Masjid Bekenu menghimpunkan jentera dan penyokong PAS yang didahului dengan solat hajat.
Himpunan para pendukung PAS diakhiri dengan ucapan ringkas mengenai manifesto dan doa oleh Setiausaha PAS Negeri Sarawak, Muhtar Suhaili. -HARAKAHDAILY 29/4/2018
























Sumber HD - 39-4-2018

Warkah Sarawak Sejahtera

PAS buat sekian kalinya membawa tawaran buat seluruh rakyat Malaysia. Jauh sebelum pilihan raya lagi, PAS komited membawa perubahan kepada Malaysia yang sejahtera melalui: 
●      Budaya Politik Matang dan Sejahtera - merubah fahaman lampau kepada fahaman bahawa politik adalah sebahagian dari agama. Berpolitik dengan hujah dan penyelesaian.
●     Dokumen Hijau - pelan cadangan kepada permasalahan ekonomi negara seperti GST, hutang negara, kadar inflasi.
●     Wawasan Induk Negara Sejahtera - WINS, rangka pembentukan negara sehingga 2051. 
Ini adalah tawaran PAS jauh sebelum pilihan raya dan PAS komited dalam membentuk negara Malaysia yang sejahtera mengikut acuan Islam. 
PAS yakin penyelesaian sebenar dalam menyelesaikan masalah negara adalah melalui acuan Islam. Islam maknanya selamat 
MUHAMMAD AFIQ MHD KHAZAR
Ketua Penerangan PAS Sarawak - HARAKAHDAILY 13/4/2018
Sumber HD - 13-4-2018 














Gempur 'Kenali PAS' dipertingkatkan

PETRA JAYA: PAS Kawasan Petra Jaya menggandakan persediaannya untuk bertanding kerusi P.194 Parlimen Petra Jaya dengan menggiatkan aktiviti penerangan kepada awam.
Dipimpin Ketua Muslimat PAS Petra Jaya, Habsah Bujang, mereka telah mengadakan edaran risalah di sekitar Samariang, Satok dan Tupong yang merupakan Dun dalam perlimen itu, semalam.
Risalah diedar itu mengandungi penerangan mengenai PAS serta tawaran-tawaran bagi PRU14 untuk meyakinkan penduduk kesediaan PAS memimpin.
Menerusi aktiviti turun lapangan itu juga wakil-wakil PAS menyerap aduan dan luahan penduduk khususnya kekesalan mereka terhadap BN yang hanya berjanji, namun gagal menunaikannya.
Rata-rata yang ditemui juga berikrar menolak parti diterajui Perdana Menteri, Datuk Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak itu, sekali gus memberi kepercayaan kepada PAS. -HARAKAHDAILY 9/4/2018
Sumber HD - 9-4-2018 






























Gagal sedia bekalan air di Kg Bambangan

BATU SAPI: Penduduk bukan sahaja dibiarkan dari inisiatif untuk membebaskan mereka oleh belenggu kemiskinan, hatta kemudahan bekalan air bersih juga tidak diterima.
Keadaan tersebut bukan sahaja menyulitkan urusan harian, malah terpaksa pula mengusahakan sendiri sistem perpaipan untuk mendapatkan air bagi kegunaan asas kehidupan.
Demikian situasi kehidupan yang disaksikan rombongan dipimpin Ketua Penerangan PAS Negeri Sabah, Mustaman Mustain ketika berkunjung ke Kampung Bambangan, di sini kelmarin.
Rata-rata penduduk yang diziarahi meluahkan kekesalan tersebut kerana diabaikan pihak berwajib sedangkan bekalan air bersih seharusnya menjadi hak ditunaikan pihak berwajib kepada mereka.
Menurut Mustaman, perkara itu sememangnya tidak wajar berlaku, sebaliknya pihak berwajib harus menunaikan perkara tersebut agar penduduk dapat menjalani kehidupannya secara asas.
Atas pengabaian itu penduduk katanya, bertekad melakukan perubahan pada PRU14 ini menunaikan kuasa sebagai pengundi untuk memberi pilihan mereka kepada PAS. -HARAKAHDAILY 9/4/2018






























Sumber HD - 9-4-2018
















Muslimat kutip dana bina semula rumah panjang

BINTULU: Ketua Muslimat PAS Negeri Sarawak, Juliani Adin telah memimpin rombongannya mengadakan kunjungan ke rumah panjang di kawasan perkampungan, di sini semalam. 
Lawatan tersebut dalam rangka menyampaikan sumbangan khas Tabung Cakna Rumah Achau bagi menampung pembinaan semula penempatan baharu rumah panjang kaum Iban. 
Rumah mereka terpaksa dirobohkan kerana berada di laluan projek Lebuh Raya Pan-Borneo, namun pampasan diberikan tidak mencukupi bagi pembinaan semula di tapak baharu. 
Inisiatif Lajnah Perpaduan Nasional Muslimat PAS Sarawak dan Muslimat PAS Malaysia sejak hujung tahun lalu itu berjaya mengumpulkan lebih RM4,000 dan diserah kepada Achau Mujah selaku wakil. 
Hadir sama pada sesi serahan sumbangan itu adalah Timbalan Pesuruhjaya PAS Sarawak, Khairul Ismail bersama beberapa pimpinan PAS Kawasan Bintulu. 
Sumbangan tersebut nyata melegakan sedikit beban ditanggung para penghuni rumah panjang itu yang rata-ratanya bekerja sendiri dan berterima kasih atas keprihatinan PAS membela mereka. -HARAKAHDAILY 3/4/2018
Sumber HD - 2-4-2018 

Penduduk Batu Sapi dakwa diabai wakil rakyat

BATU SAPI: Penduduk Kampung Gelam serta beberapa perkampungan dalam Parlimen Batu Sapi mengadu bahawa mereka telah diabaikan oleh wakil rakyat kawasan itu. 
Malah mereka turut merasa seperti hanya diperlukan pada setiap kali pilihan raya apabila calon datang bagi menagih undi dengan melambakkan pelbagai pemberian. 
Perkara tersebut dibuktikan dengan pelbagai kemudahan asas yang rosak dan tidak diselenggara termasuk timbunan sampah hingga mengundang kesukaran dan ketidakselesaan hidup. 
Rungutan mereka itu dikongsikan kepada Ketua Muslimat PAS Negeri Sabah, Norsah Bongsu ketika datang mengedar risalah Tawaran PAS di kampung tersebut, di sini semalam. 
Penduduk berdasarkan suara mereka jelas semakin sedar betapa hak sebagai pengundi banyak yang tidak dipenuhi, apatah lagi pengabaian dalam perkara asas kehidupan.
"Perkara ini tidak boleh dibiarkan kerana ia melibatkan kesejahteraan penduduk yang menjadi pengundi kepada mereka yang bergelar wakil rakyat. 
"Adun atau Ahli Parlimen dipilih untuk jaga kesejahteraan penduduk, bukan diabaikan dan hanya bila PRU baru datang merayu undi semula," ujar Norsah yang juga Naib Yang DiPertua PAS Kawasan Batu Sapi. 
Beliau yakin dengan kesedaran itu penduduk mahukan perubahan dan beliau meyakinkan mereka bahawa PAS adalah pilihan terbaik membela nasib dan masa depan rakyat. 
Hadir sama ialah Ketua Penerangan Pemuda PAS Sabah, Mustaman Mustain dan Ketua Pemuda PAS Kawasan Sandakan, Ramlan Pandi bersama anggota penerangan yang lain.-HARAKAHDAILY 3/4/2018


































Sumber HD - 3-4-2018


















Dapur Panas meriah hasilkan kuih tradisi S'wak

PETRA JAYA: Pelbagai kuih-muih tradisional Sarawak terhasil dari penganjuran program Dapur Panas oleh PAS Kawasan Petra Jaya yang diadakan di Kampung Sungai Midin, Samariang, di sini semalam. 
Malah, program tersebut juga nyata mengeratkan hubungan khususnya Muslimat PAS Petra Jaya dengan kaum hawa di perkampungan tersebut atas kemahiran dan inisiatif yang berjaya diterapkan. 
Menerusi demonstrasi masakan sebagai aktiviti utama program, hadirin didedahkan dengan pembuatan kuih rangin, tumpik, suman lumek dan kerabu janggut duyung yang menjadi identiti Bumi Kenyalang. 
Malah, hadirin juga diajar mengenai pembuatan mee kuning hingga kesatuan antara mereka melahirkan solusi untuk menjadikannya satu perusahaan bagi menambah pendapatan kaum hawa di kampung itu. 
Cetusan yang disokong Ketua Muslimat PAS Petra Jaya, Habsah Bujang itu juga terbit dari kesukaran penduduk untuk mendapatkan mee kuning hasil buatan Muslim di sekitar bandaraya tersebut. 
Turut dilangsungkan sempena program tersebut adalah jualan amal, cabutan bertuah dan gotong-royong menyediakan menu kenduri makan tengahari bersama. - HARAKAHDAILY 2/4/2018
Sumber HD - 2-4-2018 



















Penduduk Petra Jaya tertekan hadapi banjir kilat

PETRA JAYA: Masalah banjir kilat setiap kali hujan lebat yang berpunca daripada saliran perparitan tidak sistematik, antara isu diadukan penduduk semasa PAS Kawasan Petra Jaya mengadakan ziarah, kelmarin.
Menurut mereka, masalah yang membelenggu kehidupan penduduk itu telah menjejaskan begitu banyak aktiviti dan rutin harian masyarakat, selain menyebabkan kerosakan peralatan kediaman.
Penduduk mendakwa antara punca lain yang menyebabkan kerapnya kejadian banjir kilat tersebut berlaku juga adalah oleh pembangunan tidak seimbang, termasuk mengabaikan pembinaan saliran dan seumpama.
Antara kawasan yang sering ditimpa kejadian tersebut adalah Kampung Gita, Astana Lot, Jalan Bentara, Samariang Batu, serta persekitarannya yang lain.
Turut dikesali penduduk adalah masalah jalan raya yang sempit hingga menyukarkan pergerakan keluar masuk, sedangkan pihak Ahli Parlimen atau Adun sukar dilihat turun padang menjengah hal penduduk.
Keluhan mereka itu disuarakan kepada Ketua Muslimat Petra Jaya, Habsah Bujang yang menyantuni penduduk pada siri kunjungan dan sumbangan tersebut. -HARAKAHDAILY 27/3/2018
Sumber HD-27-03-2018




















Misi Sekampit Beras tiba di Utara S'wak

SIBUTI: Jentera Pilihan Raya PAS Kawasan Sibuti dan Miri serta Dewan Muslimat PAS Kawasan Bintulu dan Miri telah menggerakkan misi 'Sekampit Beras' ke bahagian Utara Sarawak.
Usaha khusus bagi membantu golongan asnaf menerusi sumbangan utama sekampit beras berserta barangan keperluan asas harian itu telah sampai ke Kampung Ranchah-ranchah, di sini kelmarin.
Menjayakan tuntutan diwajibkan ke atas kaum Mukmin itu adalah Pesuruhjaya PAS Negeri Sarawak, Jofri Jaraiee dan Ketua Muslimat PAS Sawarak, Juliani Adin serta Yang DiPertua PAS Sibuti, Butir Bakar.
Pada majlis ringkas sebelum keberangkatan misi tersebut dari rumah ke rumah, Ustazah Juliani telah menyampaikan taujihat kepada jentera di rumah al-Malak di kampung itu.
Jofri pula pada ucapannya menyeru jentera meningkatkan momentum dan komitmen terutama menyampaikan maklumat PAS kepada penduduk.
Misi ditaja Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan Dewan Muslimat PAS Sarawak itu merupakan usaha dari dana tabungan sumbangan khusus untuk fakir miskin, anak yatim, warga emas, ibu tunggal dan Orang Kelainan Upaya. HARAKAHDAILY 26/3/2018






































Sumber HD -26-3-2018






















Mangsa kebakaran Kg Sing Kee Darat dakwa diabai

BATU SAPI: Keluhan mangsa kebakaran Kampung Sing Kee Darat segera mendapat perhatian Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah yang datang menghulurkan sumbangan kepada mereka, semalam.
Dipimpin Ketua Penerangan Pemuda PAS Sabah, Mustaman Mustain, sumbangan makanan disalurkan kepada mangsa yang kini berada di Pusat Penempatan Sementara Sekolah Kebangsaan Bandar, di sini.
Difahamkan, pihak berwajib kali terakhir menyediakan keperluan makanan untuk mereka adalah sarapan pada pagi tersebut dan mangsa pula ketidadaan memiliki stok makanan.
Sehubungan itu Mustaman bersama Ketua dan Timbalan Pemuda PAS Kawasan Sandakan, Ramlan Pandi dan Adam Ahmad segera datang bersama bekalan makanan tengahari.
Nasib mangsa ibarat jatuh ditimpa tangga apabila mereka yang dahulunya merupakan penduduk Sungai Sungut, Beluran dipindahkan untuk mengundi di Parlimen Batu Sapi.
Namun, Projek Perumahan Rakyat yang dijanjikan kepada mereka bukan sahaja tidak diperolehi, kediaman yang mereka dirikan itu pula musnah sama sekali dalam kejadian 19 Mac lalu.
Kini, dalam keadaan sehelai sepinggang dan masa depan yang kabur itu, pihak berwajib tidak menunjukkan komitmen nyata untuk membantu mereka hatta penyediaan makanan sebagai asasi penting dalam situasi tersebut.
Orang ramai yang prihatin dirayu bersama PAS untuk membantu mangsa dengan menghulurkan sumbangan ke akaun BIMB 1004 3010 0202 12 atas nama PAS Kawasan Batu Sapi. -HARAKAHDAILY 23/3/2018










































Sumber HD - 23-3-2018






















PPR dijanji tiada, rumah dibina pula terbakar

BATU SAPI: PAS Kawasan Batu Sapi telah menghulurkan bantuan awal kepada mangsa kebakaran di Kampunh Sing Kee Darat, di sini kelmarin.
Sumbangan bagi keperluan mangsa juga diserahkan Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Sabah, Sahar Abdul Majid ke Penempatan Sementara di Sekolah Kebangsaan Bandar.
Menurut beliau, PAS telah menggerakkan jenteranya melibatkan Khidmat Malaysia, Jabatan Amal dan lain-lain bagi melaksanakan urusan tersebut.
Dalam aduan penduduk kepada Sahar, mereka meluahkan keluhan kerana belum mendapat PPR yang dijanjikan setelah dipindahkan ke situ dari Sungai Sungut, Beluran.
Akui mereka, perpindahan itu bagi tujuan mengundi dalam Parlimen Batu Sapi, namun janji tidak tertunai itu menyebabkan mereka akhirnya menetap di Kampung Sing Kee Darat.
Dalam kejadian awal pagi Isnin itu, lebih 20 rumah musnah menyebabkan lebih 90 mangsa hilang tempat tinggal dan kini hidup sehelai sepinggang.
Orang ramai dirayu untuk turut serta membantu dengan menghulurkan sumbangan ke akaun BIMB 1004 3010 0202 12 atas nama PAS Kawasan Batu Sapi dan maklumkan kepada Ramlan Pandi 014-280 5426. -HARAKAHDAILY 21/3/2018












































Sumber HD- 21-3-2018























Jelajah Kamek Prihatin sampai Sebuyau, Batang Sadong

SADONG JAYA: Jabatan Pilihan Raya Dewan Muslimat PAS Negeri Sarawak telah mengadakan siri Jelajah Kamek Prihatin ke Sebuyau dan Batang Sadong pada 17 Mac lalu dan berakhir kelmarin.
Ianya satu usaha meluaskan inisiatif mendekati masyarakat melibatkan kerjasama Muslimat PAS Kawasan Batang Lupar, Bintulu, Batang Sadong dan Kuching.
Antara diadakan ialah ceramah kelompok menerangkan mengenai PAS, selain sumbangan berupa barangan keperluan harian kepada golongan kurang berkemampuan.
Paling mendapat perhatian adalah jualan amal melibatkan pakaian lelaki, wanita dan kanak-kanak yang dilelong dengan harga hanya RM1 bagi setiap helaian.
Turut dijalankan adalah pemeriksaan kesihatan percuma menggunakan khidmat dan kepakaran doktor perubatan yang didatangkan khas menjalankan ujian umum berkaitan.
Selain itu, para petugas yang menyertai siri jelajah itu juga memesrai penduduk setempat dengan edaran risalah khas penerangan dalam menyampaikan prinsip dan dasar PAS.
Pengarah Pilihan Raya Muslimat PAS Sarawak, Dayangku Huda Ahmad menegaskan bahawa isu kebajikan rakyat bumi Darul Hana itu dan kesedaran mereka menjadi fokus Muslimat PAS di negeri itu. -HARAKAHDAILY 20/2/2018














































Sumber HD- 20-3-2018
























Turun padang tangani kesusahan hidup penduduk

SIBUTI: PAS Kawasan Sibuti telah mengadakan ziarah kebajikan dalam menyantuni kehidupan masyarakat di Kampung Bom, Niah, di sini semalam.
Program turun padang secara rutin mingguan itu sebagai memenuhi tanggungjawab memberi perhatian kepada golongan memerlukan perhatian dan belas kasihan sewajarnya.
Antara dikunjungi itu adalah mereka yang kurang upaya, fakir miskin dan ibu tunggal di mana rombongan PAS disamping mendengar keluhan turut menghulurkan sumbangan.
Dipimpin oleh Ketua Penerangan PAS Negeri Sarawak, Muhammad Afiq Mhd Khazar, menerusi inisiatif itu juga pihak PAS menggesa pihak berwajib antaranya Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Baitulmal lebih aktif memberi sokongan berkaitan kepada golongan tersebut.
"Keperihan hidup mereka ini telah mengakibatkan generasi anak-anak mereka keciciran dalam pendidikan. Keadaan ini amat meruntunkan hati apabila si anak kecil gagal ke sekolah hanya kerana isu kesusahan keluarga," terangnya. -HARAKAHDAILY 18/3/2018
















































Sumber HD - 18-3-2018


















































PAS sokong tuntutan 20 peratus royalti minyak

PETRA JAYA: Tuntutan PAS Negeri Sarawak supaya Kerajaan Persekutuan memulangkan hasil petroleum kepada negeri itu sebanyak 20 peratus adalah wajar sebagai hak dan keperluan Bumi Kenyalang itu. 
Pengarah Pilihan Raya PAS Negeri Terengganu, Ustaz Ariffin Deraman berkata, perkara sama juga terdapat dalam tuntutan PAS ke atas negeri pengeluar minyak lain antaranya Kelantan dan Terengganu. 
Namun sebagaimana dimaklumi, Kelantan dan Terengganu telah sekian lama dinafikan pembayaran royalti petroleum tersebut walaupun terma perjanjian berkaitan memperuntukan 5 peratus hasil kepada negeri. 
Penafian itu merupakan sekatan politik sejak zaman rejim bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang kini Pengerusi PH, setelah dua negeri itu diambil alih PAS pada tahun 1990 dan 1999. 
Ariffin yang juga Adun Limbat menegaskan perkara itu semasa berucap merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kawasan Petra Jaya Kali Ke-18, di sini kelmarin. 
Tegas beliau, dengan pemulangan royalti yang menjadi hak kepada Sarawak itu juga Kelantan dan Terengganu akan membolehkan pelbagai usaha pembangunan negeri dan kesejahteraan rakyat diadakan. 
Mengulas perkara sama, Ketua Pemuda PAS Sarawak, Mohammad Arifiriazul Paijo berkata, tuntutan tersebut amat penting kepada Sarawak sesuai dengan keadaan buminya yang luas serta penduduk ramai. 
Lebih penting ujarnya, ajaran Islam juga memperuntukkan perolehan pendapatan dan hasil bumi dari sesuatu negeri itu harus diutamakan kepada rakyat tempatannya dahulu sebelum diagihkan lebihan ke lain. 
"Apatah lagi, Sarawak berada pada kedudukan ketiga dalam kadar kemiskinan negara, selain hampir dua pertiga rakyatnya belum menikmati asas bekalan air bersih. 
"Itu tidak termasuk Indeks Pembangunan Jalan Raya (RDI) pada kadar tercorot. Dengan royalti 20 peratus, Sarawak boleh dapat lebih RM8 bilion," maklum beliau. 
Perolehan sebanyak itu menurutnya, jika dikendalikan secara penuh integriti, tanggungjawab dan bijaksana akan membantu kepada kemakmuran rakyat negeri ini.
Malangnya ujar beliau, hasil dan kekayaan Bumi Kenyalang dikaut banyak untuk kepentingan Persekutuan selama ini dan pihak tertentu sedangkan rakyatnya hidup dalam penuh kesukaran. - HARAKAHDAILY 13/3/2018


















































Sumber HD - 13-3-2018


























Kesihatan masyarakat Samariang terus disantuni

PETRA  JAYA: PAS Kawasan Petra Jaya telah meneruskan penganjuran siri program Kamek Prihatin Kesihatan Kitak yang diadakan di Samariang, di sini kelmarin.
Inisiatif dengan kerjasama PAS Kawasan Santubong itu dalam usaha menyemai kesedaran penjagaan kesihatan diri yang dilaksanakan dengan pemeriksaan percuma beberapa ujian tahap kesihatan pengunjung.
Selain itu, program turut diisi dengan aktiviti sampingan seperti pertandingan mewarna, jualan amal, sumbangan beras, cabutan bertuah dan jamuan tengahari, serta gotong-royong bersama penduduk setempat.
Turut diselitkan pada program itu adalah slot "Jom Kenali PAS" yang disampaikan oleh Ketua Penerangan PAS Petra Jaya, Farhan Burhanuddin, selain tetamu istimewa, Ketua Muslimat PAS Malaysia, Ustazah Nuridah Mohd Salleh.
Beliau dalam slot Kuliah Dhuha telah mengingatkan pengunjung akan nikmat kesihatan yang harus disyukuri sebagaimana juga kurniaan iman dan Islam sebagai asas kebaikan kepada semua amalan.
Hadir sama memeriahkan program tersebut adalah Yang DiPertua PAS Petra Jaya, Morshidi Hassan dan Ketua Muslimat PAS Petra Jaya, Habsah Bujang serta Ketua Muslimat PAS Santubong, Juwairiyah Mat Din. - HARAKAHDAILY 6/3/2018
Sumber HD - 6-3-2018 

Sarawak Pas To Contest In Five Parliamentary Seats

Sarawak PAS has decided to contest in five parliamentary seats in Sarawak with a non-Muslim candidate expected to be fielded in one of the seats in the coming 14th General Election (GE14).

Sarawak PAS Commissioner Jofrie Jaraiee said the party had submitted the list of candidates for the five parliamentary seats to the party headquarters on Monday (Feb 26) for approval.

However he declined to reveal the parliamentary seats that the party intended to contest.

“All the proposed PAS candidates are males, aged between 30 and 60, and we may field a non-Muslim candidate too. We will reveal all after the dissolution of Parliament” he told Bernama here today.

For the record, in last GE13, Sarawak PAS contested in five parliamentary seats but its candidates were defeated in all the seats and for the first time in the party’s history in Sarawak, a non-Muslim candidate was fielded in the 2016 state election.

The party fielded former Iban recording artiste Clement Bayang in the Kakus state seat but lost in the Iban majority seat. ― Bernama

Sumber BO - 3-3-2018




























Giatkan dakwah demi pelihara kesejahteraan akidah

BERIKUTAN kes di Mahkamah Persekutuan Kuching, Sarawak semalam mengenai isu permohonan keluar agama Islam (kembali murtad) oleh empat individu sungguh mendebarkan. Dengan jayanya, kes ini telah membuka mata ramai menyaksikan kedaulatan Mahkamah Syariah masih berbisa setelah Mahkamah Persekutuan memutuskan untuk menolak kes tersebut dan menyerahkan pada yang ‘pakar’. 
Walaubagaimanapun, kes ini hanya menunjukkan sebilangan kecil yang berani tampil mencabar institusi keagamaan dengan permohonan keluar daripada Islam. Hakikatnya, terdapat ramai lagi di luar sana sebenarnya sudah lama ‘meninggalkan’ ajaran Islam walaupun tanpa mengaku murtad secara lahiriah. 
Mengambil contoh di Sarawak, terdapat sebahagian Muslim terutamanya muallaf yg memeluk Islam melalui perkahwinan dan pengislaman oleh para daie yang menjalankan misi dakwah di pedalaman. Terdapat beberapa dalam kalangan mereka akhirnya kecundang di tengah jalan dengan kembali memeluk agama asal atau memilih jalan tidak beragama (atheis). 
Rata-rata mereka memilih jalan murtad berpunca dari kurangnya pendedahan mengenai Islam yang sepatutnya menjadi ad-Din atau cara hidup seharian sebagai Muslim. Lebih memilukan, terdapat dalam kalangan mereka awalnya hanya menukar agama kepada Islam, namun tidak pernah mendapat pengajaran Islam selanjutnya.
Ada yang memeluk Islam melalui perkahwinan, mereka berasa kecewa dan kembali kepada agama asal disebabkan perceraian atau ditinggalkan pasangan, gara-gara sang pasangan Muslim tidak membimbing pasangan yang muallaf mengenai Islam dan berperilaku tidak menggambarkan Muslim sejati. 
Terdapat sebahagian lagi yang memeluk Islam secara beramai-ramai melalui program dakwah di perkampungan pedalaman seperti rumah panjang, mereka amat kurang didedahkan kepada kehidupan cara Islam. Selepas mereka mengucap dua kalimah syahadah, mereka masih lemah meguasai amalan ibadah-ibadah seharian kerana tidak mendapat pendedahan Islam secara berterusan. 
Tambahan pula, faktor geografi dan kekangan teknologi juga menjadi penghalang untuk penerusan misi dakwah dilaksanakan. Ini menyebabkan mereka semakin jauh dari Islam dan kembali mengamalkan ajaran nenek moyang mereka. Malah tidak mustahil puak agama lain mengambil kesempatan dengan menyebarkan dakyah mereka sambil menabur kemudahan kewangan kepada yang terdesak.
Kejadian tersebut merupakan perkara benar yang masih berlaku hingga kini. Bahkan, keadaan bertambah genting apabila kegiatan Kristianisasi semakin rancak mengumpulkan pengaruhnya. Hanya yang lemah iman akan mudah tersangkut pada umpan dan jerat walaupun akidah menjadi taruhan demi mementingkan duniawi yang hanya sementara.
Justeru, isu ini seharusnya memberi tamparan hebat kepada semua umat Islam bahawa memelihara akidah zaman ini bagaikan telur dihujung tanduk. Sama-sama perlu berjihad untuk menuju Syurga abadi. Ia bukan hanya tugas para ustaz, ustazah mahupun pihak Majlis Agama Islam bahkan setiap muslim wajib untuk berdakwah seperti firman Allah: 
‎أَدْعُو إِلَى اللّهِ
“Mengajak kepada Allah”
(Yusuf: 108)
Pihak Dewan Muslimat PAS memandang serius isu murtad ini dan berharap semua pihak terutama yang memegang tampuk kuasa turun padang dan membantu bebanan ekonomi rakyat terutama golongan miskin kerana hadis Nabi ada bersabda “Kemiskinan menghampiri kekufuran”. Moga Islam dijulang dan kegemilangan Islam Sarawak Darul Hana dapat dikembalikan.
Amin ya rabb.
“Sejahtera Bersalam Islam”
IZYAN HAZIQAH ISROFEIL
Ketua Penerangan 
Dewan Muslimat PAS Negeri Sarawak - HARAKAHDAILY 28/2/2018
Sumber HD- 28-2-2018 


























































MAT Muslimat Miri medan ukhuwah dan muhasabah

MIRI: Dewan Muslimat PAS Kawasan Miri telah mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan (MAT) Kali Ke-7 bertempat di PASTI Ar-Rayyan, Senadin, di sini kelmarin.
Mesyuarat Agung Tahunan tersebut telah dihadiri oleh lebih 30 perwakilan dan pemerhati dari empat cawangan berdaftar di kawasan Miri.
Pengarah Jabatan Pilihan Raya Dewan Muslimat PAS Negeri Sarawak, Dayangku Huda binti Ahmad,  telah hadir merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan tersebut.
Beliau memberi penekanan terhadap pentingnya setiap Muslimat PAS untuk memahami intipati surah as-Saff dan mengambil ibrah daripadanya sebagai motivasi dalam perjuangan terutama di negeri Sarawak.
Dalam mesyuarat tersebut, para perwakilan menegaskan bahawa penstrukturan semula organisasi selepas penghijrahan ahli keluar dari Miri amat penting dilakukan. 
Perkara itu ditegaskan ke arah untuk memaksimumkan gerak kerja Muslimat untuk program-program dakwah dan menghadapi pilihan raya yang akan datang.
Mesyuarat Agung Tahunan tersebut juga menyaksikan Lajnah Kewangan dan Ekonomi telah dianugerahkan sebagai lajnah terbaik untuk tahun 2017 dan Ardila Salleh dinobatkan sebagai Tokoh Muslimat Harapan. -HARAKAHDAILY 27/2/2018
Sumber HD - 27-2-2018 






























Muslimat perlu berani bawa Islam kepada masyarakat

BATU SAPI: Muslimat PAS mesti berani membawa dan melaksanakan syariat Islam ke dalam masyarakat, lebih-lebih lagi bagi wanita yang bergerak kerja di bawah panji perjuangan Islam.
Seruan itu dinyatakan Timbalan Pesuruhjaya III PAS Sabah, Sahar Abdul Majid ketika merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Dewan Muslimat PAS Kawasan Batu Sapi di Pusat Khidmat Masyarakat PAS Batu Sapi, di sini kelmarin.
Jelasnya, dalam membina perjuangan Islam, Muslimat PAS perlu memperkuatkan dalaman kerana tanpa kekuatan ini tidak akan mampu melawan tribulasi dan ujian di luar. 
"Maka untuk menguatkan dalaman atau tarbiyah ini, kita kena rajin berzikir dan menghayati majlis ilmu serta menjaga tahajut malam.
"Setiap dari kita ada ujiannya sendiri, kita jangan merasa takut dengan ujian kerana ianya akan menjadi kekuatan kepada diri kita.
"Ibaratnya seperti pokok yang akarnya mencengkam kuat ke dasar bumi, semakin ia tumbuh tinggi maka makin banyak ujian yang akan dihadapi.
"Tetapi kerana akarnya yang mencengkam kuat maka ia dapat menghadapinya," ungkap Sahar yang juga Yang Dipertua PAS Kawasan Sandakan.
Menurut beliau, perkara tersebut penting agar dapat menyingkirkan sikap-sikap mazmumah dalam diri. 
Tambahnya, ujian sebagai muslimah telah bermula sejak zaman sahabiah lagi sebagai contoh dalam kisah Saidatina Sumayyah dan keluarganya yang disiksa sehingga syahid.
"Ujian yang kita hadapi sekarang haruslah dilalui dengan sabar dan yakinlah bahawa semua ini akan mendapat ganjaran daripada Allah," pesannya.
Pada Mesyuarat Agung Tahunan yang merupakan kali keempat diadakan itu, para perwakilan banyak membangkitkan isu penambahbaikan organisasi sesuai dalam suasana menghampiri PRU14. -HARAKAHDAILY 27/2/2018
Sumber HD - 27-2-2018 

Pertahan akidah tidak korban perpaduan kaum

PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) Negeri Sarawak memerhatikan secara rapat berkenaan kes penukaran status agama daripada Islam kepada Kristian oleh empat orang individu. Mahkamah Persekutuan akan membuat keputusan hari ini permohonan semakan bidang kuasa oleh Mahkamah Syariah Sarawak membabitkan pengesahan keluar daripada agama Islam yang dimohon empat individu tersebut. 
PAS Sarawak menyeru seluruh umat Islam di Malaysia dan khususnya di Sarawak untuk berdiri teguh bersama institusi Islam di negeri ini dalam perbicaraan kes ini. 
Kes ini sekali lagi jelas menunjukkan pertembungan antara bidang kuasa Mahkamah Syariah dan Mahkamah Sivil. Usaha PAS di peringkat nasional untuk memperkasakan peranan dan meningkatkan bidang kuasa Mahkamah Syariah dan Undang-undang Syariah melalui pindaan Akta 355 bertepatan pada masanya dan perlu disokong serta didukung oleh pimpinan politik Islam Melayu di negeri ini. 
Usaha untuk memartabatkan institusi Mahkamah Syariah perlu dipertingkatkan selaras kesucian dan ketinggian agama Islam itu sendiri. Ini juga selaras dengan kedudukan Islam sebagai Agama Persekutuan yang istimewa berbanding agama-agama lain di negara ini sebagaimana termaktub di dalam kepada Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan. 
Kerjasama erat antara semua Agensi-agensi kerajaan, NGO-NGO, Parti-parti politik dan orang perseorangan amatlah mustahak dalam mempertahankan akidah umat Islam di negeri ini. Suka juga ditekankan betapa pentingnya seluruh warga Malaysia yang terdiri dari masyarakat majmuk pelbagai kaum dan agama ini menghayati sejarah negara agar tidak mencabar isu sensitif melibatkan umat Islam. 
Dalam masa yang sama, PAS Sarawak juga menyeru agar usaha dakwah dan penerangan berkenaan kefahaman dan keindahan Islam dapat terus digemblengkan bersama. Kebajikan mualaf dan saudara kita turut perlu sama-sama dipertingkatkan dan diambil perhatian serius oleh semua pihak. 
PAS Sarawak sekali lagi menyeru seluruh umat Islam negeri ini untuk bersatu dalam hal berkaitan akidah tanpa mengorbankan perpaduan kaum yang telah terjalin sekian lama. Marilah terus bersama membina Malaysia Sejahtera dan Sarawak Sejahtera dengan Islam yang merupakan rahmat untuk semua. 
Sekian, terima kasih. 
Dikeluarkan Oleh: 
HAJI JOFRI JARAIEE
Pesuruhjaya PAS Sarawak
Bertarikh: 27 Februari 2017 - HARAKAHDAILY 27/2/2018
Sumber HD - 27-2-2018 
































Pemimpin wajib beri kemudahan setara kepada rakyat

BATU SAPI: Timbalan Pesuruhjaya III PAS Sabah, Sahar Abdul Majid menegaskan agar pemimpin perlu memastikan rakyat dibawah pentadbirannya dibela sehingga hak mereka dipenuhi.
Tegasnya, pemimpin yang dilantik oleh rakyat dalam pilihan raya bertanggungjawab memberikan  kemudahan pembangunan yang sama rata dengan kawasan lain.
Perkara itu dinyatakannya ketika berucap dalam Sukan Rakyat anjuran PAS Batu Sapi yang diadakan di Kampung Sundang Laut, di sini kelmarin.
Tambahnya, wakil rakyat perlu menyediakan prasarana yang kondusif seperti air, elektrik dan rumah kepada penduduk yang diwakilinya kerana perkara ini adalah hak rakyat yang perlu diperjuangkan.
"Contohnya elektrik, kenapa di kawasan lain diselenggara langsung oleh SESB sedangkan kampung ini diurus oleh syarikat swasta yang menyebabkan rakyat menanggung beban?
"Ini tidak adil, sewajarnya pemerintah berlaku adil kepada semua rakyat, tidak pilih kasih dalam hal memberikan perkhidmatan terbaik," katanya.
Sahar mengingatkan bahawa amanah kepimpinan ini akan ditanya di akhirat kelak sejauh mana seseorang pemimpin itu melaksanakan tanggungjawabnya.
Beliau juga memberikan komitmen PAS untuk membantu rakyat agar terbela dalam isu seperti elektrik dan tanah.
"PAS akan mengadakan bantahan kepada SESB dan meminta mereka mengambil alih urus tadbir elektrik ini agar tidak lagi diselenggara oleh syarikat swasta.
"Bukan itu sahaja, jika diberi peluang menjadi wakil rakyat PAS akan berusaha agar tanah yang diduduki oleh penduduk kampung kini diberi hak mutlak kepada orang kampung bukannya lagi atas nama pihak lain," katanya disambut tepukan penduduk kampung. -HARAKAHDAILY 26/2/2018
Sumber HD - 26-2-2018 

































Sukan Rakyat dapat sambutan masyarakat Batu Sapi

BATU SAPI: Sukan Rakyat yang dianjurkan oleh PAS Kawasan Batu Sapi telah mendapat sambutan luar biasa daripada masyarakat Batu Sapi apabila ia diadakan di Kampung Sundang Laut, di sini kelmarin.
Program yang mendapat penyertaan daripada pelbagai peringkat umur itu bertujuan untuk mengeratkan ukhuwah Islamiah bersama masyarakat disamping kesihatan jasmani.
Pelbagai acara telah dipertandingkan, antaranya tarik tali, timang bola takraw, gusti lengan dan tendangan penalti, selain turut diadakan pemeriksaan kesihatan percuma.
Pelaksanaan sukan ini dibahagikan kepada dua kategori iaitu dewasa dan kanak-kanak, serta tidak ketinggalan kaum hawa yang mengadakan kelas masakan.
Timbalan Pesuruhjaya III PAS Sabah, Sahar Abdul Majid dalam ucapan perasmiannya mengingatkan penduduk untuk memilih wakil rakyat yang boleh melakukan tugas sebagai pemimpin. 
Katanya, tugas seorang pemimpin ini bukanlah suatu mudah kerana ia akan ditanya di akhirat kelak.
Tambahnya, PAS berharap ukhuwah yang dijalinkan melalui program ini berkekalan dan masyarakat sentiasa menyambut baik program yang PAS anjurkan.
Turut hadir dalam program tersebut ialah Ketua Dewan Muslimat PAS Negeri Sabah, Norsah Bongsu; Naib Ketua Pemuda PAS Negeri Sabah, Masru Mustaqeem dan Ketua Pemuda PAS Libaran, Nasruddin Lahapin. HARAKAHDAILY 26/2/2018


































































Sumber HD - 26-2-2018




































































Terap penduduk kepada ilmu pengurusan jenazah

BATU SAPI: Lajnah Hal Ehwal Wanita (HALWA) PAS Kawasan Batu Sapi telah menganjurkan Kursus Pengurusan Jenazah siri pertama di kediaman Kirino Jaid, Kampung Seng Kee, di sini kelmarin.
Menurut Ketua Dewan Muslimat PAS Sandakan, Nurfaezah Junaidi inisiatif itu dalam usaha membina kesedaran khususnya generasi muda untuk terbabit dalam urusan fardu kifayah berkenaan.
"Ilmu pengurusan jenazah semakin jauh dari diri anak muda sekarang, kita lihat hanya orang-orang veteran yang sering menguruskan jenazah dalam upacara pengebumian," katanya.
Beliau berharap menerusi kursus itu memberi ilmu dan pendedahan agar dapat menangani kelewatan pengurusan jenazah dan pengendalian dalam kalangan jiran atau keluarga terhampir.
Menerusi penganjuran tersebut juga, Ketua Lajnah Tarbiyah PAS Kawasan Libaran, Shuhadah Gazali yang turut menjadi tenaga pengajar, mengingatkan hakikat kematian kepada semua peserta.
"Setiap yang hidup pasti akan mati. Yang masih hidup adalah wajib menguruskan jenazah si mati dengan sebaiknya dan hanya orang Islam sahajalah sebaik-baik individu yang berhak menguruskan jenazah saudaranya," jelasnya.
Pesan beliau, semua peserta mesti mempraktikkan ilmu dipelajari pada kursus itu supaya dapat mengukuhkan keyakinan dan memupuk keberanian dalam diri.
Turut hadir dalam kursus tersebut ialah Ketua Unit Dakwah HALWA PAS Batu Sapi, Nailah Manap serta beberapa anggota Muslimat yang bertindak selaku pemudahcara. -HARAKAHDAILY 20/2/2018




































































Sumber HD - 20-2-2018



































PAS mahu masalah banjir diberi perhatian kerajaan

BATANG LUPAR: PAS Negeri Sarawak telah mengadakan sumbangan bantuan kepada mangsa-mangsa banjir di sekitar Kampung Giat Mara dan Kampung Seberang Sebuyau, di sini kelmarin.
Sumbangan kebajikan disampaikan oleh Timbalan Pesuruhjaya II PAS Sarawak, Khairul Ismail itu bertujuan meringankan beban mangsa yang kediaman mereka dilanda banjir minggu lalu.
Barang sumbangan berupa keperluan asas dapur itu diserahkan rombongan PAS Sarawak langsung kepada penerima yang berkunjung ziarah dari rumah ke rumah pada lawatan tersebut.
Suasana pasca banjir di kedua-dua kampung berkenaan masih menghibakan sebahagian besar penduduk apabila bah yang melanda hadir bersama lumpur dan bau.
Sehubungan itu PAS Sarawak berharap pihak berkuasa tempatan dapat memberi perhatian dan mengambil tindakan untuk menyelesaikan kesulitan yang ditanggung para penduduk.
Pihak PAS Sarawak juga suara Khairul, mahukan agensi berwajib untuk mempercepatkam pembinaan tambakan banjir dan kawalan ombak atau disediakan penempatan baharu yang lebih selamat. -HARAKAHDAILY 19/2/2018
Sumber HD- 19-2-2018 

Kebajikan asnaf perhatian penting PAS Batang Lupar

BATANG  LUPAR: PAS Kawasan Batang Lupar telah menggerakkan program sumbangan kepada golongan asnaf yang tinggal menetap di dalam beberapa perkampungan sekitar parlimen itu kelmarin.
Program tersebut dilaksanakan atas keimanan dan tanggungjawab dari perintah Allah S.W.T supaya orang beriman menjaga kebajikan golongan asnaf.
Ziarah dari rumah ke rumah rombongan PAS itu diketuai sendiri Yang DiPertua PAS Batang Lupar, Ustaz Wan Abdillah Wan Ahmad antaranya di Kampung Tambak dan Kampung Sepinang, di sini.
Melalui kunjungan itu juga pihak PAS mengambil maklum terhadap perkembangan semasa asnaf dari pelbagai sudut kebajikan selain diserahkan sumbangan barangan keperluan asas dapur.
Antara diziarahi adalah warga emas yang baharu menjalani pembedahan memotong kakinya disebabkan jangkitan kuman di mana pihak PAS Batang Lupar menyumbangkan kerusi roda di kediamannya di Kampung Tambak. - HARAKAHDAILY 19/2/2018
Sumber HD - 19-2-2018 











































































Bukan mudah jadi Wakil Rakyat

TUGAS sebagai wakil rakyat menurut Islam adalah merangkumi semua tugas secara bersepadu. 
Segala sesuatu yang dilaksanakan oleh wakil rakyat adalah sentiasa terikat dengan nilai-nilai yang ditentukan oleh Islam bagi menjamin kebahagiaan umat di dunia dan di akhirat.   
Oleh itu, bukanlah mudah untuk menjadi seorang wakil rakyat yang benar-benar berkhidmat kepada rakyat.
Memang tidak dapat dinafikan ramai orang baik yang muda mahupun yang sudah berumur bercita-cita untuk menjadi wakil rakyat bukanlah semudah yang disangkakan.
Ramai yang ingin menjadi YB (Yang Berhormat) dan suatu hari nanti, mereka akan mendapat peluang mereka.
Baik berada dalam mana-mana parti pun tentu akan mencari pemimpin yang benar-benar berkualiti untuk memimpin serta berkhidmat untuk rakyat.
Berbeza dengan pada masa dahulu, harapan rakyat kini adalah berbeza daripada 20 tahun lalu dan untuk memenuhi harapan tersebut bukanlah satu perkara yang mudah dan memerlukan komitmen yang tinggi. 
Maka, dalam proses pemilihan wakil rakyat hendaklah dilakukan dengan adil yang berasaskan kepada kelayakan, kesesuaian kerja serta sifat kepimpinan yang ada pada seseorang calon itu seperti berakhlak tinggi, bertanggungjawab, sabar, boleh merancang dan bijak melaksanakan tugas. 
Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud, "Sesiapa yang melantik orang yang tidak layak menjadi pemimpin, maka sesungguhnya ia telah membuang kalung Islam daripada tengkuknya." (Riwayat Ahmad dan Ad-Dhiak)
Selain itu, sudah tentu parti akan menanggung beban dan akan menjadi buah mulut rakyat jika calon yang sudah beberapa kali bertanding dan kalah dalam pilihan raya terdahulu yang diistilahkan sebagai "calon kitar semula" diangkat semula menjadi calon.
Sesungguhnya jawatan sebagai wakil rakyat adalah suatu tanggungjawab. Ia bukan suatu status yang direbut bagi mendapat sanjungan dan keistimewaan.
Ia adalah amanah dan orang yang memegang amanah kepimpinan mestilah memahami hakikat ini.
Rasulullah S.A.W mengingatkan kita dalam sabda baginda yang bermaksud, "Ia (iaitu kepimpinan) adalah amanah dan di akhirat ia menjadi punca kehinaan dan penyesalan kecuali mereka yang mengambilnya dengan haknya dan melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan di dalamnya." (Riwayat Muslim)
Sabda baginda lagi yang bermaksud, "Sesiapa di antara pemimpin yang dipertanggungjawab untuk memimpin rakyatnya yang mati ketika sampai ajalnya sedangkan ia melakukan penipuan terhadap rakyatnya, nescaya Allah akan mengharamkan syurga ke atasnya." (Riwayat Bukhari dan Muslim).
Justeru itu, orang yang insaf tentang hakikat ini tidak mungkin meminta atau berusaha merebut menjadi wakil rakyat. Ia akan akur kepada etika Islam yang tidak menjadikannya itu barang rebutan.
Ahad, 18 Febuari 2018
(Penulis adalah bekas Pesuruhjaya PAS Negeri Sarawak) - HARAKAHDAILY 18/2/2018
Sumber HD - 18-2-2018 






































Muslimat PAS agih beras di Beting Maro

BATANG LUPAR: Dewan Muslimat PAS Kawasan Batang Lupar telah mengadakan sumbangan kebajikan di Kampung Tambak, Kampung Pusa dan Kampung Beladin, Beting Maro, di sini kelmarin.
Program dengan kerjasama Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan Dewan Muslimat PAS Negeri Sarawak itu diadakan seusai Mesyuarat Agung Tahunan Dewan Muslimat PAS Batang Lupar.
Sumbangan berupa bantuan sekampit beras yang menjadi program khas Muslimat PAS itu diberikan kepada penduduk dari golongan memerlukan terutama asnaf dalam kalangan miskin, ibu tunggal, warga emas dan orang kelainan upaya.
Serahan sumbangan itu disampaikan sendiri oleh Ketua Muslimat PAS Batang Lupar, Dayang Hana Ahmad yang menyantuni golongan tersebut dengan hadir langsung ke kediaman mereka.
Dalam menjayakan kelangsungan usaha tersebut, orang ramai dialukan turut serta dengan menyumbang melalui akaun Bank Islam Dewan Muslimat PAS Kawasan Sibu 11-068-02-111028-1 dan sebarang pertanyaan boleh hubungi Mumtaz di talian 014-827 8352. - HARAKAHDAILY 17/2/2018














































































Sumber HD - 17-2-2018

PAS Silam jelas 10 Sebab Perlu Memilih PAS

SILAM: PAS Kawasan Silam telah mengadakan program edaran risalah terbitan khas "10 Sebab Perlu Memilih PAS" yang diadakan di Pasar Minggu Kunak, di sini kelmarin.
Edaran itu selain untuk memperkenalkan PAS dan mendekati masyarakat serta kempen keahlian, ia juga sebagai penerangan politik supaya mengundi PAS pada PRU14 nanti.
PAS Silam menerima reaksi positif dari program tersebut apabila masyarakat yang menerima risalah itu berminat mengetahui lanjut mengenai PAS dengan bertanya pendirian terhadap isu semasa.
Malah, ia menjadi kesempatan dan ruang petugas PAS Kunak menyampaikan maklumat sebenar dan merungkai salah faham yang wujud dalam beberapa isu.
Turut serta menjayakan program itu adalah Ketua Pemuda PAS Silam, Kasman Karate dan Ketua Muslimat PAS Silam, Maimunah Mahmud di mana siri lanjutannya akan diperluaskan lagi di lokasi lai dalam kawasan tersebut. -HARAKAHDAILY 13/2/2018
















































































Sumber HD - 13-2-2018









































Muslimat Batang Lupar bantu mangsa banjir Sebuyau

BATANG LUPAR: Dewan Muslimat PAS Kawasan Batang Lupar telah menggerakkan konvoi bantuan bagi membantu mangsa banjir di sekitar Sebuyau selama dua hari bermula semalam. 
Konvoi melibatkan enam kenderaan termasuk pacuan empat roda itu akan ke kawasan terjejas banjir khususnya Kampung Seruyuk dan Kampung Seberang Sebuyau di mana sekitar 100 keluarga menjadi mangsa. 
Berikutan pencarian sumber rezeki mereka yang terjejas, termasuk rutin kehidupan harian dan pekerjaan, maka inisiatif agihan sumbangan keperluan asas berupa makanan, minuman dan pakaian amat mendesak pada ketika ini. 
Sehubungan itu, konvoi digerakkan Muslimat PAS Batang Lupar tersebut sememangnya menjadi misi kemanusiaan penting sebagai membantu kesusahan dialami penduduk akibat ujian banjir yang melanda. 
Jentera yang berpadu tenaga itu turut membanting keringat bergotong-royong membersihkan Masjid Seruyuk yang terlibat sebagai pusat pemindahan mangsa banjir sebelum ini.-HARAKAHDAILY 12/2/2018


















































































Sumber HD - 12-2-2018




















































































Banjir eratkan Jabatan Amal dengan agensi kerajaan

Ketika ditemui di Pusat Pemindahan Banjir Dewan Tatau, Jabatan Amal Bintulu dilihat bersama-sama pihak Bomba menyediakan bahan makanan untuk edaran ke kawasan terputus hubungan jalan raya akibat banjir. 
Bantuan keperluan makanan kepada mangsa banjir itu disedia dan dipersiapkan untuk disampaikan terus menggunakan helikopter milik pihak Bomba. 
Pada waktu tengahari, anggota Tentera dibantu oleh anggota Jabatan Amal dalam menyediakan makanan tengahari untuk mangsa-mangsa banjir yang ditempatkan di Pusat Pemindahan Banjir tersebut. 
Hubungan yang baik ini ternyata satu lembaran baharu yang diharap Jabatan Amal ianya dapat diteruskan dalam misi-misi bantuan lain kepada masyarakat di kawasan Bintulu dan Sarawak umumnya. 
Hari terakhir Misi Bantuan Banjir di Tatau, anggota Jabatan Amal Bintulu berkesempatan menyampaikan bantuan makanan kepada mangsa-mangsa banjir di kawasan Rumah Panjang, Jalan KD Timber. 
Manakala pada lewat petang, mereka bersama-sama Dewan Muslimat PAS Bintulu mengunjungi perkampungan bersebelahan Sungai Tatau dan menyampaikan masakan dari program Dapur Rakyat.-HARAKAHDAILY 12/2/2108




















































































Sumber HD - 122-22-2018











































Jambatan Pusa jambatan rakyat

PAS SARAWAK mengalu-alukan pembukaan Jambatan Pusa yang menyambungkan Pekan Pusa dan Kampung Pusa pada hujung tahun lepas. Ia disambut dengan perasaan gembira oleh masyarakat di kawasan tersebut. Jambatan yang diberi nama Jambatan Tandang Sari mengambil nama sempena lagenda tempatan Dayang Isah Dayang Sari. 
Projek yang bernilai RM48 juta seperti dilaporkan dalam laman web Kementerian Kerja Raya Malaysia telah dimulakan pembinaan pada Jun 2013. Pembinaan yang mengambil masa lebih 4 tahun ini akhirnya siap dan dirasmikan pada 11 Disember 2017 oleh YAB Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi (Dr) Abang Abdul Rahman Zohari Bin Tun Datuk Abang Haji Openg. 
Dengan siapnya jambatan rakyat ini, PAS Sarawak melihat dua isu yang perlu diberikan perhatian oleh pihak berkuasa iaitu perkhidmatan pengurusan sampah di Kampung Seberang Pusa dan nasib yang ditanggung oleh para pengusaha tua bot tambang. 
Isu sampah ini telah lama ditanggung oleh masyarakat Kampung Pusa. Sungai yang tercemar dengan sampah sisa makanan selama ini mengundang kehadiran buaya. Mereka mengharapkan isu pengurusan sampah di Kampung Pusa dapat diperbaiki secepat mungkin. 
Temuramah bersama masyarakat Pusa, rata-rata mahukan tong sampah dan pengurusan sampah yang sistematik berserta perkhidmatan lori kutipan sampah daripada pihak berkuasa. 
Nasib para pengusaha tua bot tambang yang selama ini bergantung dengan pendapatan membawa bot penumpang dari Jeti Pasar Pusa ke Kampung Pusa juga menjadi persoalan. Mereka perlu diberi perhatian selepas khidmat mereka diambil alih oleh perkhidmatan van penumpang. 
Jambatan Pusa Jambatan Rakyat, justeru pembinaan jambatan ini diharapkan dapat membantu meningkatkan taraf hidup masyarakat Pusa kepada yang lebih baik.-HARAKAHDAILY 12/2/2018
Sumber HD - 122-2-2018 

Muslimat tonggak kelangsungan PAS

PETRA  JAYA: Peranan muslimat amat penting dalam menentu dan memastikan kelangsungan perjuangan PAS di bumi Sarawak, demikian tegas Ketua Dewan Muslimat PAS Kawasan Petra Jaya, Habsah Bujang.
Beliau berkata demikian pada Mesyuarat Agung Tahunan Kali Kelima Dewan Muslimat PAS Petra Jaya di Pejabat Perhubungan PAS Negeri Sarawak, Matang Jaya, di sini semalam.
Beliau juga menyeru Muslimat memainkan peranan dalam usaha merealisasikan Budaya Politik Matang dan Sejahtera, serta bersatu hati dan berganding bahu dalam merangka dan melaksanakan setiap program PAS.
"Biarlah kehadiran kita dirasai, dinanti dan dirindui oleh masyarakat sepanjang masa. Anggaplah setiap keperluan tenaga kita untuk setiap program dan aktiviti sebagai satu tuntutan yang wajib kita laksanakan bersama," ujarnya yang juga Naib Ketua Muslimat PAS Negeri Sarawak.
Beliau turut memaklumkan kesediaan PAS Petra Jaya untuk meletakkan calon untuk P.194 Parlimen Petra Jaya pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-14 nanti.
Oleh itu, beliau mengajak para Muslimat untuk turut sama menyumbang tenaga semampunya di mana-mana posisi sebagai persediaan menghadapi PRU akan datang.
Habsah juga menzahirkan rasa bangga dengan Muslimat PAS Petra Jaya yang telah berusaha bersungguh-sungguh melaksanakan setiap amanah dipikul.
Mesyuarat tersebut dirasmikan oleh Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS Sarawak, Juwairiyah Matdin. - HARAKAHDAILY 11/2/2018
Sumber HD - 11-2-2018 













































PAS perluas misi bantuan ke Bandar Tatau

BINTULU: Jabatan Amal Malaysia Kawasan Bintulu sedang giat memperluaskan misi bantuan banjir hingga ke Bandar Tatau yang terletak kira-kira 40 kilometer dari Bandar Bintulu, semalam.
Dengan kerjasama NGO Khidmat Malaysia dan Dewan Muslimat PAS Kawasan Bintulu, pasukan ini telah memberikan bantuan berupa air mineral dan makanan di Pusat Pemindahan Banjir Dewan Tatau yang menempatkan lebih 600 mangsa.
Misi ini diteruskan untuk menyampaikan bantuan banjir ke kampung-kampung berhampiran yang teruk dilanda banjir di mana air naik sekurang-kurangnya paras lutut.
Semua entiti tersebut kini dalam siap siaga sepenuhnya untuk sebarang kemungkinan berikutan air masih belum surut walaupun cuaca bertambah baik berbanding beberapa hari lepas. 
Jabatan Amal juga sempat berkunjung ke rumah salah seorang guru di Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) di Bintulu di Kampung Tengah. -HARAKAHDAILY 10/2/2018




























































































Sumber HD - 10-2-2018














































Muslimat Bintulu mara bersama misi bantuan banjir

BINTULU: Keadaan banjir masih meruncing di sekitar daerah itu bagaikan paluan gendang yang menggerakkan amal Dewan Muslimat PAS Kawasan Bintulu bagi melaksanakan misi bantuan.
Sehubungan itu, Muslimat PAS Bintulu telah menggerakkan pihaknya ke pusat-pusat penempatan sementara bagi mendapatkan maklumat keperluan mangsa secara spesifik.
Lanjutan itu juga, inisiatif bagi mengumpulkan sumbangan awam diaktifkan menerusi kaunter khas yang dibuka di Medan Sing Kwong, di sini semalam.
Hasilnya, sumbangan terus dapat disalurkan di pusat penempatan di Dewan Suarah, Dewan Orang Ramai Kampung Assyakirin dan Dewan Mesyuarat Kampung Jabai yang menempatkan sekitar 300 mangsa banjir.
Sumbangan diagihkan sendiri Ketua Muslimat PAS Negeri Sarawak, Ustazah Juliani Adin yang turut melahirkan simpati serta titipan nasihat agar mereka bersabar menempuh ujian Allah itu.
Beliau juga memuji kesungguhan serta keterbukaan kakitangan agensi kerajaan dalam bantuan dan pengkongsian maklumat dan berharap kerjasama akan meringankan beban antara sesama pihak.
Misi lanjutan seterusnya akan dikendalikan Muslimat PAS memerlukan sokongan ramai yang untuk itu sumbangan boleh disalurkan ke akaun Bank Islam 1101 3010 0735 31 Tabung Bencana Banjir.
Sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut boleh hubungi Hafiza di talian 019 284 1071 atau Suhana 019 262 5848. -HARAKAHDAILY 9/2/2018


























































































Sumber HD - 9-2-2018















































PAS Batu Sapi bantu mangsa kemalangan motosikal

BATU SAPI: PAS Batu Sapi telah mengunjungi mangsa kemalangan motosikal, Jarif Jafar dan menyerahkan sumbangan di kediamannya di Kampung Bokara, di sini kelmarin. 
Sumbangan telah disampaikan Timbalan Pesuruhjaya III PAS Sabah, Sahar Abdul Majid, Ketua Penerangan Pemuda PAS Sabah; Mustaman Mustain dan Ketua Pemuda PAS Sandakan, Ramlan Pandi dan beberapa Ahli Jawatankuasa PAS Batu Sapi. 
Kata Sahar, sumbangan ini sebagai tanda prihatin PAS terhadap kecelakaan yang menimpa mangsa sekali gus untuk menjalinkan hubungan dengan keluarga mangsa. 
"Saya sudah hubungi ayah mangsa semasa beliau mula-mula masuk hospital tapi hanya kali ini baru berkesempatan datang ziarah mereka. 
"Kita doakan saudara Jarif (mangsa) cepat sembuh dan tabah hadapi ujian ini," tambahnya. 
Menceritakan detik cemas ketika kemalangan, Jarif Jafar berkata, ada kereta tiba-tiba memotong dari belakang dan dia tidak dapat mengawal keadaan kemudian terbabas.
Kecelakaan yang berlaku kira-kira dua minggu lalu di Jalan Batu Sapi itu menyebabkan dua jari kanan mangsa patah dan dimasukkan besi sebagai rawatan.-HARAKAHDAILY 9/2/2018






























































































Sumber HD - 9-2-2018
















































Bintulu gerak bantuan kepada mangsa banjir

BINTULU: Jabatan Amal Malaysia Kawasan Bintulu dengan kerjasama Khidmat Banjir Bintulu dan Briged Muslimat Bintulu telah menggerakkan inisiatif bantuan berikutan banjir melanda kebanyakan kawasan negeri tersebut. 
Sehubungan itu, kutipan kilat Sumbangan Rakyat telah dilaksanakan selama tiga jam di sebuah pasaraya terkemuka mengumpulkan air minuman, makanan, pakaian, selimut dan tuala bagi kegunaan mangsa banjir, semalam. 
Sumbangan langsung terus diedarkan ke Pusat Pemindahan Banjir di Dewan Suarah, Dewan Orang Ramai Kampung Assyakirin dan Dewan Muktamar Kampung Jabai melibatkan lebih 300 keluarga mangsa. 
Ketua Jabatan Amal Bintulu, Zabidi Massuni memaklumkan, sumbangan tersebut sebagai agenda kebajikan bagi meringankan beban mangsa dan turut dibantu pelbagai pihak. 
Sementara Ketua Khidmat Banjir Bintulu, Khairul Ismail berkata pihaknya sentiasa memantau perkembangan dan bergerak bersama pasukan lain untuk memberikan bantuan lanjut.- HARAKAHDAILY 9/2/2018
































































































Sumber HD - 9-2-2018


































































































Sarawak dilanda banjir, bantuan diperlukan

KUCHING: Dewan Muslimat PAS Negeri Sarawak sedang menggerakkan usaha untuk menghulurkan bantuan berikutan banjir yang sedang melanda Bumi Kenyalang ketika ini.
Dalam perkembangan semasa, sekitar 5,000 penduduk menjadi mangsa banjir yang melanda Limbang, Bintulu, Tatau, Sibu, Selangau, Sri Aman, Serian, Kota Samarahan dan beberapa kawasan lain.
Keadaan dilaporkan kritikal terutama di pedalaman yang bukan sahaja terputus hubungan darat, bahkan banyak pekan lumpuh menyebabkan hubungan antara daerah juga tidak dapat dijalinkan.
Sehubungan itu, Muslimat PAS Sarawak memohon 
orang ramai untuk turut serta membantu mereka memenuhi keperluan mangsa banjir menerusi Tabung Bencana Banjir akaun Bank Islam 1101 3010 0735 31.
Sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut boleh  hubungi Hafiza di talian 019-284 1071 atau Suhana 019-262 5848. -HARAKAHDAILY 8/2/2018


































































































Sumber HD- 8-2-2018


















































Sekampit Beras Buat Saudaraku beri seribu makna

BINTULU: Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan Dewan Muslimat PAS Kawasan Bintulu telah mengadakan program "Sekampit Beras Buat Saudaraku" yang dilangsungkan di PASTI, di sini kelmarin.
Program ini bertujuan menyampaikan sumbangan kepada golongan asnaf dalam kalangan ibu tunggal yang tinggal disekitar kawasan itu, seterusnya merapatkan hubungan masyarakat kepada PAS.
Sumbangan telah disampaikan oleh Naib Pengerusi Lajnah Pembangunan Wanita dan Keluarga Dewan Muslimat PAS Malaysia, Habshah Bakar.
Beliau diiringi Ketua Muslimat PAS Negeri Sarawak, Ustazah Juliani Adin dan Pengerusi Kebajikan dan Kemasyarakatan Muslimat PAS Bintulu, Dr Nurul Fatiah Abdullah.
Program tersebut juga dalam rangka memenuhi garis pembangunan sosial dan ekonomi yang menjadi sebahagian prinsip Wawasan Induk Negara Sejahtera (WINS) 2051. - HARAKAHDAILY 6/2/2018
Sumber HD - 6-2-2018 

Karnival Kesihatan hubungkan PAS ke pedalaman S'wak

SIBUTI: Lajnah Perpaduan Nasional Dewan Muslimat PAS Negeri Sarawak telah menganjurkan Karnival Kesihatan 2.0 yang mengadakan khidmat di beberapa penempatan sekitar Dun Bekenu dan Lambir, di sini kelmarin. 
Program yang turut digerakkan oleh Muslimat Medical Team (MusMedik) Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan Dewan Muslimat PAS Pusat itu menumpu lawatan ke rumah-rumah panjang dan kampung sekitar itu. 
Dengan kerjasama Jentera Pilihan Raya PAS Sarawak, pasukan tersebut mengadakan pemeriksaan kesihatan melibatkan gigi, mata, tekanan darah dan kandungan gula dalam darah secara percuma kepada penduduk. 
Program turut menyuntik kesedaran terhadap pentingnya penjagaan kesihatan dan pemeriksaan secara berkala walaupun penduduk berada di pedalaman dan jauh dari bandar serta kemudahan hospital. 
Rata-rata penduduk tersebut mahu agar agenda kebajikan itu diperluaskan terutama kepada golongan tua, fakir miskin dan ibu tunggal, apatah lagi tidak mempunyai kenderaan untuk ke hospital. 
Turut menjayakan karnival dua hari itu adalah Pesuruhjaya PAS Sarawak, Jofri Jaraiee; Setiausaha PAS Sarawak, Muhtar Suhaili dan Ketua Pemuda PAS Sarawak, Arifiriazul Paijo.-HARAKAHDAILY 30/1/2018






































































































Sumber HD- 30-1-2018








































































































Projek Sumbangan Kerajaan Persekutuan Yang Mengecewakan

Masalah jalan perhubungan desa di Sarawak amat mengecewakan penduduk kampung dan juga penduduk rumah panjang. Sudah bertahun-tahun mereka mengharapkan pihak kerajaan membaiki dan membina jalan raya yang lebih baik di kampung mereka tetapi harapan mereka hampa sebab tiada sebarang perubahan dan jalan semakin teruk.

Penduduk Kampung Pintasan Tiris ke Kampung Masjid Tiris, dan jalan menuju ke rumah panjang Essau amat teruk bagi kenderaan ringan terutama waktu hujan. Bukan saja jalan teruk tetapi kawasan kediaman mereka juga terkena banjir kilat setiap kali waktu hujan lebat berlaku.

Penduduk kampung mengadu masalah ini kepada pihak PAS agar masalah ini dapat diberi perhatian oleh pihak kerajaan agar segera membaiki jalan kampung mereka yang penuh dengan lopak dan berlumpur kerana dulu mereka dijanjikan untuk dinaiktaraf jalan kampung mereka tetapi kendaan jalan kampung mereka semakin teruk dengan lopak di sana sini.

Walaupun nama kampung mereka Tiris mereka mengharap agar peruntukan untuk jalan kampung mereka tidak berlaku ketirisan. Walaupun sebelum ini ada projek sumbangan kerajaan persekutuan tetapi amat mengecewakan penduduk kerana jalan tersebut sudah rosak teruk dan tidak berkualiti dan juga jalan mereka mudah rosak dan penuh dengan lopak.

Kami mengesa pihak berkuasa dan mereka yang berkenaan segera membaiki jalan kampung tersebut kerana sudah lama penduduk kampung menderita menghadapi jalan rosak tersebut setiap kali musim hujan. Adakalanya jalan perhubungan diantara rumah panjang Essau dan kampung Tiris terputus akibat banjir besar berlaku di situ. Penduduk rumah panjang tidak dapat keluar dari kampung mereka akibat banjir dan jalan perhubungan terputus.

Masalah jalan raya ini telah lama berlaku diharapkan pihak berkuasa boleh membaiki jalan ini dengan serta-merta untuk kemudahan dan keselamatan penduduk di sana. Kerjasama dengan pihak berkuasa dan mereka yang dapat membantu menyelesaikan masalah ini dengan segera amat dihargai.

Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS, Sarawak
English version
The disappointing Federal Government Contribution Project

SIBUTI: The village connecting roads in Sarawak are very disappointing to the villagers as well as longhouse residents. For years, they expect the government to repair and build better roads in their villages but their hopes disappointed because there is no change and the road is getting worse.

The residents of Kampung Pintasan Tiris to Kampung Masjid Tiris, and the road to Essau’s longhouse is very bad for light vehicles especially when it rains. Not only bad roads but their residential areas are also exposed to flash floods every time heavy rains occur.

Villagers complain of this problem to PAS so that this problem can be addressed by the government to immediately repair the village road full of puddles and muddy because they had promised to upgrade their village road but their village roads are getting worse with puddles here and there.

Although their village name ‘Tiris’ they expect that the allocation for their village road will not leak. Although before there are a federal government contribution projects but it is very disappointing for the people because the road has been badly damaged and poor quality and also their roads are easily damaged and full of puddles.

We urge the authorities and those concerned to immediately repair the village road because the villagers have long been suffering from the damaged roads every rainy season. Sometimes the village connecting roads between Essau’s longhouse and the village of Tiris was cut off due to the large floods occurring there. The longhouse people cannot get out of their flooded villages and roads cut off.

This road problem has long been taken place it is hoped that the authorities can repair the roads immediately for the convenience and safety of the residents there. Cooperation with the authorities and those who can help solve this problem immediately is very much appreciated.

Yours faithfully,
Jofri Jaraiee
Sarawak PAS Commissioner cum Miri PAS Chief

Sumber BO - 29-1-2018





















































Penduduk Batu Sapi gelisah hadapi GST

SEJAK sistem Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) diluluskan di Parlimen, ekonomi penduduk khususnya di Batu Sapi mula terbeban dengan harga barang yang semakin meningkat tahun ke tahun. 
Pada minggu yang lalu ziarah penerangan dilaksanakan dengan dihadiri oleh Yang DPertua PAS Sandakan, Sahar Abdul Majid dan Naib Yang DiPertua PAS Batu Sapi, Norsah Bongsu bertemu dengan penduduk bertanyakan pendapat mereka tentang GST. 
Rata-rata penduduk meluahkan merasa terbeban dengan sistem GST. Ramai dalam kalangan penduduk yang ditemui menyatakan kos sara hidup mereka semakin tinggi sejak GST dilaksanakan.
"Mahu beli bahan mentah pun punya mahal sekarang ini," kata seorang penduduk Kampung Bukit Nenas yang enggan namanya disiarkan. 
Bukan itu sahaja, sejak  GST mula dilaksanakan menjadi satu faktor keperitan dan kesempitan hidup rakyat Batu Sapi ketika membeli belanja harian.
Hal ini kerana semenjak GST diluluskan, harga-harga barang semakin meningkat daripada harga-harga biasa.
Perkara ini jelas membuktikan kepada kita bahawa GST yang dikatakan oleh kerajaan sebagai cukai menyenangkan adalah satu perkara tidak benar. 
Buktinya ramai peniaga termasuklah juga pembeli mengeluh dengan pelaksanaan GST yang sangat membebankan. 
Selain itu, rata-rata penduduk yang ditemui inginkan membuat perubahan pada PRU14 yang bakal diadakan tidak lama lagi. 
Ini menjadi satu suntikan semangat buat PAS untuk terus melangkah menawan hati rakyat agar PAS mampu mendapat mandat dalam PRU14 di Parlimen Batu Sapi kali ini.
"PAS juga berharap agar rakyat jangan mudah terpancing dengan umpan yang diberikan oleh BN kerana setiap undi daripada rakyat adalah penentu kepada masa depan  Batu Sapi.
"PAS juga berharap sekiranya dipilih sebagai wakil rakyat nanti PAS akan memberikan khidmat sepenuh terhadap keinginan dan kehendak rakyat Batu Sapi," kata Sahar lagi. - HARAKAHDAILY 28/1/2018
Sumber HD - 28-1-2018 

ARC Keningau bantu baik pulih rumah asnaf

KENINGAU: Alternative Riding Club (ARC) Keningau telah mengadakan siri program Jejak Asnaf 2.0 melibatkan 15 anggotanya di Kampung Sarikan, Nabawan, di sini semalam.
Diketuai Pengerusi ARC Keningau, Che Hafifi Che Mee, mereka telah bergotong-royong membantu membaiki rumah keluarga ibu tunggal Orang Kelainan Upaya yang mengalami pelbagai kerosakan.
Menerusi usaha itu, anggota kelab motosikal tersebut telah membuat pemasangan soket dan lampu, membina longkang saliran dan membaiki atap bocor serta memasang siling.
Ibu tunggal dari keluarga daif empat beranak itu turut menanggung anak mengalami lumpuh dan ibu yang uzur serta terdapat seorang masih bersekolah.
Kumpulan itu menghabiskan masa sehari mengadakan kerja-kerja pertukangan di rumah tersebut, selain turut memberi sumbangan barangan dapur kepada keluarga tersebut.
Dipantau Penasihat ARC Keningau, Abd Hisham Othman, inisiatif anggota kelab itu membuktikan aktiviti ARC bukan hanya berkonvoi, tetapi juga meluaskan amal kebajikan. - HARAKAHDAILY 28/1/2018
Sumber HD - 28-1-2018 























































Tiga Cawangan baharu berjaya adakan Mesyuarat Agung

BATANG LUPAR: Tiga PAS Cawangan dalam Kawasan Batang Lupar telah berjaya mengadakan Mesyuarat Agung Tahunan Kali Pertama sejak cawangan tersebut dirasmikan penubuhan pada tahun 2017 lalu. 
Mesyuarat Agung PAS Cawangan Beladin, Cawangan Spinang dan Cawangan Tambak, telah dilangsungkan di cawangan masing-masing pada semalam, kelmarin dan 13 Januari. 
Kelancaran mesyuarat dan muhasabah ahli-ahli yang hadir terhadap segala aktiviti PAS Cawangan mereka menjadi bukti komitmen jitu ke arah mendokong hasrat menegakkan Islam menerusi wadah politik itu. 
Antara perbahasan dan perkara yang banyak diutarakan pada ketiga-tiga mesyuarat tersebut adalah mengenai persiapan PRU14 disamping kelangsungan agenda dan gagasan diperjuangkan PAS. 
Masing-masing PAS Cawangan itu juga berjaya memilih 15 perwakilan yang akan menghadiri Mesyuarat Agung Tahunan PAS Kawasan Batang Lupar tidak lama lagi. - HARAKAHDAILY 22/1/2018
Sumber HD - 22-1-2018 
























































Ziarah Muslimat santuni warga Petra Jaya

PETRA JAYA: Dewan Muslimat PAS Kawasan Petra Jaya telah mengadakan program ziarah dan sumbangan kebajikan, serta kelas pengajian al-Quran di sekitar Samariang, di sini semalam.
Program berkala dipimpin Ketua Muslimat PAS Petra Jaya, Habsah Bujang bersama Ahli Jawatankuasanya itu diadakan dalam usaha mendekati masyarakat terutama kaum wanita dan golongan kurang berkemampuan.
Pada ziarah yang dilakukan ke kediaman penduduk, sumbangan berupa barangan keperluan harian hasil infak orang ramai diberikan sebagai meringankan beban keluarga terbabit.
Hasrat penduduk dalam kalangan kaum ibu untuk mempelajari al-Quran turut dipenuhi pihak rombongan apabila langsung mengajar di rumah mereka sempena ziarah itu.
Menurut Habsah, aktiviti sedemikian merupakan rutin Muslimat PAS Petra Jaya sejak beberapa tahun lalu dan sentiasa diteruskan dalam rangka menjalin hubungan dengan penduduk. - HARAKAHDAILY 22/1/2018
Sumber HD - 22-1-2018 












































































































































































Kursus Pemantapan Guru PASTI Kawasan Miri

MIRI: PASTI Kawasan Miri telah menganjurkan Kursus Pemantapan Guru PASTI bertujuan memberi pendedahan kepada para guru mengenai teknik penyediaan pengajaran. 
Kursus tersebut merupakan salah satu daripada siri latihan yang telah disusun bersama oleh Unit Kurikulum, Unit Latihan Guru dan Unit Penaziran PASTI Kawasan Miri.
Kursus tahunan itu telah dihadiri oleh seramai 16 guru mewakili tujuh PASTI di sekitar Miri dan Sibuti di mana telah diadakan di Pujut 9, di sini semalam. 
Antara pengisian diberi penekanan adalah etika pemakaian dan disiplin sebagai guru PASTI, rancangan pengajaran tahunan dan harian, serta teknik mengajar dan amali 'Microteaching' kepada semua guru 4, 5 dan 6 tahun. 
Hadir sama pada kursus siri pertama itu sebagai memberi sokongan adalah pemangku Pengerusi PASTI Kawasan Miri, Mohd Dzaidin Subri. - HARAKAHDAILY 22/1/2018
Sumber HD - 22-1-2018 

PTA cetus semangat anak muda Sarawak

MUKAH: Perkhemahan Tahunan Amal (PTA) Jabatan Amal Sarawak telah dilangsungkan dengan jayanya bertempat di Kampung Sungai Oya, di sini sejak 19 Januari lalu dan berakhir hari ini. 
Sebanyak lapan kontinjen dari seluruh Sarawak merangkumi 70 anggota telah mengambil bahagian dalam perkhemahan yang diadakan buat kali keempat itu.
Perkhemahan yang diadakan selama 3 hari itu telah disempurnakan perasmian oleh Timbalan Pengarah I Jabatan Amal Malaysia, Rashidi Razak. 
Turut hadir ialah oleh Bendahari Dewan Pemuda PAS Malaysia, Muhtar Suhaili dan Ketua Dewan Pemuda PAS Sarawak, Arifiriazul Paijo memugarkan kebersamaan dengan para peserta. 
Program berbentuk disiplin berpasukan itu merangkumi aktiviti kemasyarakatan, latihan asas kehidupan “Water For Life”, latihan jasmani, hiburan, latihan asas kecemasan dan pengisian rohani. 
Jabatan Amal Sarawak terus komited untuk menjadi alternatif kepada anak muda Sarawak yang cintakan aktiviti kemasyarakatan serta pengisian rohani dalam menuntun kehidupan sebagai Muslim. - HARAKAHDAILY 21/1/2018
Sumber HD- 21-1-2018 



























































PAS Batang Lupar siap sedia hadapi PRU14

BINTULU: Jabatan Pilihan Raya PAS Kawasan (JPrK) Batang Lupar telah mengadakan satu sesi taklimat khas berkaitan persediaan menghadapi PRU14 di Pejabat PAS Kawasan di sini, semalam.
Taklimat tersebut telah disampaikan oleh Ketua Pengarah JPrK Batang Lupar, Lokman Abdul Rahim mengenai peranan dan koordinasi antara setiap unit, serta perancangan aktiviti sepanjang tempoh kempen.
Turut diadakan ialah sesi perkongsian pengalaman oleh bekas Wakil Calon Dun Jepak PRN Sarawak, Ishack Abbas mengenai fokus dan keutamaan tugas dalam tempoh-tempoh gerak kerja.
Beliau menekankan perincian perkara-perkara perlu diberi perhatian oleh setiap petugas pilihan raya terutama dari segi dokumentasi penamaan calon serta penyusunan program hingga hari pembuangan undi.
Sesi taklimat bermanfaat disertai para Ketua Urusan JPrK Batang Lupar itu ke arah mengukuhkan lagi tahap siap siaga jentera menghadapi PRU14 yang akan diadakan pada bila-bila masa.
Lokman dalam ucapan penutupnya melahirkan harapan agar semua anggota jentera dapat memahami tugas masing-masing dan berusaha sebaik mungkin untuk memenangkan PAS di Parlimen Batang Lupar. - HARAKAHDAILY 16/1/2018
Sumber HD - 16-1-2018 

S'wak giatkan penerangan agenda PAS

MIRI: Siri Jelajah Wawasan Induk Negara Sejahtera (WINS), Dokumen Hijau dan Halatuju Strategik 10 Tahun PAS Negeri Sarawak (HASRAT) Peringkat Zon Utara telah dilangsungkan dengan jayanya.
Siri jelajah yang bertujuan untuk menerangkan usaha komprehensif PAS Sarawak ke arah menerajui agenda Negara Berkebajikan itu telah diadakan di PASTI Al-Irsyad, Piasau, di sini hari ini.
Majlis telah disempurnakan perasmian oleh Timbalan Pesuruhjaya II PAS Sarawak, Khairul Ismail yang menjelaskan tekad PAS negeri itu untuk membawa suara dalam Dun Sarawak.
"Salah satu daripada misi HASRAT adalah PAS akan memenangi Dun pada Pilihan Raya Negeri Ke-12 sebagai medium mengenengahkan suara rakyat di peringkat negeri," ujarnya membangkitkan semangat.
Manakala pembentangan WINS dan Dokumen Hijau sempena jelajah itu pula telah dikupas secara jelas oleh Setiausaha PAS Sarawak, Muhtar Suhaili.
Turut hadir ialah Ketua Penerangan PAS Sarawak, Mohammad Afiq Md Khazar dan disertai oleh ahli-ahli PAS dari Kawasan Bintulu, Miri, Limbang dan Sibuti. - HARAKAHDAILY 14/1/2018
Sumber HD - 14-1-2018 





























































Bina sistem Pendidikan Islam rendah menyeluruh di Sarawak

LEDAKAN kesedaran terhadap Pendidikan Islam di Sarawak yang semakin berkembang menuntut Kerajaan Negeri Sarawak memberi perhatian lebih serius terhadapnya. Kami menggesa supaya satu Jawatankuasa Khas ditubuhkan oleh kerajaan negeri bagi memperkasakan sistem Pendidikan Islam di peringkat rendah. 
Dalam mendidik manusia, Islam mengambil kira hakikat kejadian manusia yang terdiri daripada akal, jasmani dan rohani. Dengan itu, Islam mendidik manusia secara menyeluruh meliputi seluruh aspek kehidupan. Sistem Pendidikan Islam merupakan sistem yang menitikberatkan pembentukan sahsiah diri. Kesepaduannya perlu menyeluruh merangkumi modul Fardhu Ain; Aqidah, Ibadah dan Akhlaq serta pendidikan Al Quran, Hadis dan Sirah Nabawiyyah. 
Kami menggesa kerajaan negeri memperuntukkan bajet khusus bagi pembinaan Sekolah Rendah Islam atau Kelas Agama Petang yang diwajibkan bagi semua pelajar Islam peringkat sekolah rendah di seluruh negeri Sarawak. Kesan daripada perlaksanaan sistem pendidikan Islam yang menyeluruh ini merupakan harapan melahirkan generasi muda yang faham dan sedar akan tanggungjawab sebagai Muslim. 
Ini bakal mengurangkan permasalah sosial serta memperbaiki kualiti individu dan masyarakat. Kita juga mahu melahirkan individu Muslim yang benar-benar faham erti mereka menganut Islam dan menunaikan kewajiban sebagai Muslim terutamanya dalam bab Solat. Ayuh kita fokus untuk pastikan masyarakat muslim Sarawak faham dan  komited menunailan solat fardhu 5 Waktu. 
Kami sangat yakin bahawa hanya dengan Islam masyarakat akan selamat dan melahirkan masyarakat sejahtera merangkumi semua kaum, bangsa dan agama. Islam adalah rahmat untuk semua. PAS Sarawak telah mengambil langkah pro aktif dalam perkara ini sejak lebih 10 tahun yang lalu dengan menubuhkan pendidikan Islam pra sekolah iaitu Taman Asuhan Tunas Islam (TASTI), Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI), Sekolah Rendah Islam (SRITI).
JOFRI JARAIEE
Pesuruhjaya 
PAS Negeri Sarawak
14 Januari 2018 | 26 Rabiul Akhir 1439 - HARAKAHDAILY 14/1/2018




























































































































Sumber hD - 14-1-2018



Gadis dirogol buang bayi hidup 13 jam di tong sampah
Posted on Monday, December 25 @ 07:06:26 MYT
Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat

http://www.tranungkite.net/x3/modules.php?name=News&file=article&sid=37428



BINTULU, 24 Dis — Seorang gadis yang dirogol bapa tirinya sejak kecil, membuang bayi yang masih hidup ke dalam tong sampah depan rumahnya.


Gadis, 15 tahun, memotong tali pusat bayinya ketika bersalin seorang diri di bilik air, sebelum membungkusnya bayi dalam kain sekitar jam 8.30 pagi, Jumaat lalu, lapor Berita Harian.

Ketua polis daerah Bintulu berkata bayi itu ditinggal sekitar 13 jam dalam tong sampah sebelum ditemui mati di luar rumah gadis tersebut, di Tanjung Kidurong, di sini.

Supt Zulkipli Suhaili berkata gadis itu melahirkan bayi tersebut akibat dirogol bapa tirinya, warga asing, sejak enam tahun lalu, ketika mangsa berusia sembilan tahun.

Beliau berkata kakak gadis itu mengesyaki sesuatu apabila menyedari adiknya, yang memberi alasan haid, mengalami pendarahan serius.

"Pendarahan berlarutan menyebabkan kakaknya membawa [adiknya] ke Hospital Bintulu untuk rawatan lanjut sehingga membawa kepada pembongkaran kes pembuangan bayi lelaki dalam tong sampah," katanya.

Zulkifi berkata polis masih mengesan bapa tiri gadis itu, usia 50 tahun, untuk siasatan kes bawah Seksyen 318 Kanun Keseksaan kerana menyembunyikan kelahiran.

- MM

Sumber TKO - 25-12-2017

































































Saliran tersumbat punca bandar Miri banjir kilat

HUJAN lebat sepanjang hari di bandaraya Miri menyebabkan beberapa kawasan perumahan dan kampung dilanda banjir kilat. Hujan lebat serta air pasang besar yang melanda di kawasan pantai turut menjejaskan kawasan kampung Batu Satu dan beberapa kampung yang berdekatan.
Terdapat penduduk yang terpaksa berpindah sementara menunggu air surut, terutamanya mereka yang tinggal berhampiran pantai. Terdapat juga rumah-rumah dan kenderaan yang rosak akibat banjir kilat kerana mereka tidak sempat untuk menyelamatkan kenderaan mereka dari terperangkap dalam banjir. 
Banjir kilat juga melanda beberapa kawasan di Pujut terutama Pujut Padang Kerbau di mana penduduk mengadu perparitan yang tersumbat penuh dengan sampah dan air bertakung melimpah keluar dari parit dan masuk ke rumah-rumah mereka.
Sebelum ini, jarang berlaku banjir kilat di kawasan kediaman mereka tapi kali ini ianya agak teruk kerana mereka terpaksa berjaga-jaga pada waktu hujan lebat kerana mereka yakin selagi parit yang tersumbat penuh dengan sampah itu tidak dibersihkan maka selagi itulah banjir kilat boleh berlaku pada bila-bila masa. 
Kami mengesa pihak berkuasa dan mereka yang berkaitan segera membersihkan sampah sarap dan mendalamkan lagi parit yang terdapat di kawsan terbabit. Mereka yang tinggal berdekatan dengan parit atau sungai seharusnya menjaga kebersihan serta tidak membuang sampah ke dalam parit atau sungai untuk mengelak berlakunya parit tersumbat dengan sampah dan bahan buangan. 
Kami menyeru agar semua pihak yang terbabit dapat bekerjasama dan dapat menjaga kebersihan dipersekitaran tempat tinggal mereka dari ancaman penyakit berjangkit dan banjir kilat akibat pembuangan sampah yang tidak teratur. 
Sekali lagi, kami menyeru agar pihak yang bertanggungjawab dalam urusan yang berkaitan, segera membersihkan kawasan yang terbabit untuk mengelak berlaku banjir kilat dan penyakit berjangkit. Kerjasama dengan pihak yang berkenaan amat dihargai.– HARAKAHDAILY 21/12/2017





































































































































































Sumber HD -21-12-2017


































































Warga emas Kg Lajong rayu dapat rumah PPR

KAMPUNG Lajong, Kuala Niah mempunyai penduduk sekitar 300 orang, dan kebanyakannya adalah petani dan nelayan. Majoriti penduduk berbangsa Melayu dan terdapat juga lain-lain bangsa yang menetap di kampung itu. 
Baru-baru ini kami menerima aduan dari salah seorang penduduk Kampung Lajong yang mengadu kesulitan mendapatkan bantuan Program Perumahan Rakyat (PPR). Encik Johari Junaidi mengadu kepada pihak kami bahawa dia telah memohon PPR sejak tahun 2009 tetapi sehingga kini tiada sebarang tindakan diambil oleh pihak yang berkenaan untuk mengatasi masalahnya. 
Mereka tidak memberi apa-apa sebab mengapa permohonan beliau ditolak. Dia telah menunggu dalam masa yang lama untuk mendapatkan bantuan daripada PPR kerana rumah beliau telah usang. 
Sehingga kini beliau ingin tahu status permohonan beliau sama ada masih diproses atau ditolak. Menurut beliau lagi, mengapa sesetengah dari penduduk di situ mendapat bantuan PPR sedangkan dia yang tidak mempunyai sebarang pekerjaan tetap tidak mendapat bantuan tersebut. Beliau berkata lagi semacam ada pilih kasih dalam pemberian PPR ini dan masalah ini telah dibangkitkan kepada wakil rakyat di kawasan berkenaan tetapi masih tiada sebarang tindakan diambil sehingga kini. 
Dia sangat memerlukan bantuan kerana tempat tinggalnya sekarang amat daif dan tidak begitu selamat untuk diduduki dan lantai dapur di belakang rumahnya telah rosak teruk. Beliau amat berharap pihak yang berkenaan dapat membantu menyelesaikan masalah beliau dengan segera.

Kami menggesa pihak berkuasa dan mereka yang berkenaan boleh mengambil tindakan segera untuk menangani masalah yang dihadapi oleh penduduk Kampung Lajong.  Kerjasama dengan semua pihak yang berkaitan amat dihargai. – HARAKAHDAILY 13/12/2017
Sumber HD- 13-12-2017 




































































Penduduk rumah panjang Saeh tuntut hak tanah adat

RUMAH Bulin Saeh lebih satu jam perjalanan dari Bandaraya Miri. 
Penduduk rumah panjang Bulin Saeh, Niah mahukan kerajaan mengiktiraf tanah NCR mereka sebagai tanah leluhur yang mempunyai geran.  Menurut Tuai Rumah Panjai Bulin, keluarga dan nenek moyang mereka telah tinggal di sana sejak zaman penjajahan sehingga kini mereka masih belum diberi hak milik atau geran tanah di tempat mereka tinggal. 
Mereka agak kecewa dengan sikap pihak berkuasa memberi Pajakan Sementara (PL) kepada syarikat dengan mudah, sementara mereka telah berkali-kali menuntut hak tanah NCR mereka tetapi status permohonan mereka tidak diambil sebarang tindakan oleh pihak yang berkenaan sehingga mereka terpaksa menghalang pihak pemaju dari terus menceroboh tanah adat mereka. 
Mereka juga tidak puas hati dengan dasar kerajaan Sarawak yang tidak dapat mempertahankan hak tanah adat mereka atau tanah NCR pribumi dari jatuh ke tangan pemaju. Mereka juga tidak setuju dengan keputusan mahkamah persekutuan yang memberi hak tanah NCR rakyat peribumi Sarawak kepada pemaju. 
Kami mengesa pihak kerajaan Sarawak bertindak segera meminda Kanun Tanah Sarawak bagi memelihara tanah Hak  Adat Bumiputera (NCR) termasuk tanah adat pinggir bandar orang Melayu Sarawak dari jatuh ke tangan orang asing atau pemaju. Sepatutnya pihak kerajaan memberi keutamaan dan hak kepada penduduk pribumi Sarawak bukannya dengan mudah memberi hak milik kepada orang asing dan yang bukan anak jati Sarawak. 
Kerajaan Sarawak jangan memandang ringan masalah yang dihadapi oleh rakyat dan pemilik asal tanah adat ini kerana mereka ini sudah lama menetap dan tinggal di situ sedangkan pemaju menggunakan tanah NCR mereka hanya mementingkan keuntungan semata-mata tanpa memikir akan nasib yang bakal menimpa penduduk kampung yang tidak memiliki tanah untuk mereka bercucuk tanam dan tempat mereka tinggal. 
 Kerajaan disaran membangunkan kawasan penduduk luar bandar yang masih jauh di belakang dari segi pembangunan dan ekonomi. Beri tanah kepada mereka yang memerlukan tempat tinggal dan tempat mereka bercucuk tanam. Jangan hanya mementingkan keuntungan semata-mata sehingga rakyat terus hidup dalam kesempitan akibat tanah mereka diberi kepada pamaju. 
Sekali lagi kami mengesa pihak kerajaan mengkaji semula kanun tanah Sarawak agar ia tidak merugikan rakyat pribumi tapi hanya menguntungkan pemaju atau syarikat yang hanya mementingkan keuntungan semata. Kerjasama dan tindakan segera dari pihak pemerintah mengatasi masalah ini amat dihargai. – HARAKAHDAILY 27/11/2017
Sumber HD - 27-11-2017 




































































Kemudahan asas penduduk Kg Lajong masih 

mundur

KAMPUNG Lajong, Kuala Niah, Sibuti mempunyai penduduk sekitar lebih 300 orang dan kebanyakan mereka bekerja sebagai petani dan juga nelayan. Perjalanan dari bandaraya Miri ke kampung Lajong mengambil masa lebih kurang satu jam. 
Masalah utama yang dihadapi oleh penduduk kampung adalah masalah bekalan air bersih serta jalan raya masuk ke kampung masih belum diturap sepenuhnya. Mereka mengadu kepada pihak PAS yang masalah ini sudah lama mereka laporkan kepada pihak berkuasa tetapi sehingga kini tiada sebarang tindakan diambil oleh pihak yang berkenaan. 
Pembekalan air bersih diperlukan kerana buaya juga menjadi ancaman kepada keselamatan penduduk di Sungai Lajong, berhampiran Kampung Lajong Kuala Niah mereka juga menghadapi kesulitan dalam musim kemarau di mana air bersih adalah terhad. Mereka hanya bergantung dengan air hujan untuk mendapatkan air bersih. Air sungai dan air telaga tidak begitu bersih untuk diminum. 
Di samping itu salah seorang penduduk kampung Lajong mengadu masalah kesukaran untuk mendapatkan Program Perumahan Rakyat (PPR). Encik Johari Junaidi mengadu kepada pihak kami yang dia sudah memohon PPR sejak tahun 2009 lagi tetapi sehingga kini tiada sebarang tindakan diambil oleh pihak berkenaan untuk memgatasi masalah beliau. Mereka tidak memberi sebarang alasan mengapa pemohonannya tidak diterima. Dia sudah menunggu sekian lama untuk mendapatkan bantuan PPR. 
Beliau juga hairan mengapa sesetengah dari penduduk di situ mendapat bantuan PPR sedangkan dia yang tidak mempunyai sebarang pekerjaan tetap tidak mendapat bantuan tersebut. Menurutnya lagi semacam ada pilih kasih dalam bantuan PPR itu dan masalah ini pernah diadukan kepada wakil rakyat di tempat berkenaan tetapi masih juga tiada sebarang tindakan diambil. 
Beliau amat memerlukan bantuan kerana keadaan tempat tinggal dia sekarang amat daif dan tidak begitu selamat untuk diduduki dan lantai dapur di belakang rumahnya sudah roboh. Beliau amat mengharap pihak yang berkenaan dapat membantu menyelesaikan masalahnya yang sudah lama berlarutan tanpa sebarang tindakan. 
Kita mengesa pihak yang berwajib dan mereka yang berkenaan dapat mengambil tindakan segera mengatasi masalah yang dihadapi oleh penduduk Kampung Lajong ini memandang mereka sudah terlalu lama menanti kemudahan asas yang sepatutnya ada untuk disalurkan ke kampung mereka. 
Mereka juga mempersoalkan kemanakah peruntukan jutaan ringgit yang diwar-warkan oleh pihak pemerintah untuk projek luar bandar. Kalau memang sudah ada peruntukan untuk projek luar bandar, mengapa kampung mereka dipinggirkan dari arus pembangunan? 
Kami amat mengharap pihak berwajib dan mereka yang berkenaan dapat segera mengatasi masalah penduduk Kampung Lajong ini. Penduduk kampung sudah bosan dengan janji pihak yang tertentu yang tidak penah ditepati. Kerjasama dengan semua pihak yang berkaitan amat dihargai. – HARAKAHDAILY 20/11/2017














Sumber HD - 20-11-2017 






































































Penduduk Iban di Muton tagih janji wakil BN

BATANG LUPAR: Janji Ahli Parlimen Batang Lupar, Dato' Rohani Abdul Karim dan Adun Beting Maro, Dato' Razali Gapor untuk membaik pulih lantai 'ruai' rumah panjang terus ditagih penduduk Iban di Muton, Pusa, di sini hari ini. 
Menurut mereka, kedua-dua wakil rakyat BN itu sendiri berjanji ketika kempen PRN yang lalu, namun hingga kini tiada sebarang pertemuan atau rundingan berkaitannya. 
Penduduk rumah panjang itu sangat memerlukan dan menanti pengubahsuaian lantai di kawasan 'ruai' itu yang berdebu dan berhabuk hingga mengganggu kesihatan para penghuninya. 
"Kami masih tertanya-tanya mana janji-janji mereka semasa kempen PRN dahulu. Bukan setakat tiada bantuan, malahan lawatan atau hantar wakil pun tiada," maklum salah seorang wakil penduduk. 
Ketua Pemuda PAS Sarawak, Mohammad Arifiriazul Paijo mewakili rombongan PAS Sarawak melihat sendiri keadaan itu dan berjanji membawa aduan mereka kepada pihak berkenaan. - HARAKAHDAILY 19/11/2017
Sumber HD- 19-11-2017 








































































Mana RM2 juta dana baik pulih Masjid Beladin?

BATANG LUPAR: Pihak berwajib dipohon memberi perhatian segera untuk membaik pulih kerosakan yang berlaku kepada struktur bumbung Masjid Beladin, Beting Maro, di sini.
Yang DiPertua PAS Kawasan Beting Maro, Ustaz Wan Abdillah Wan Ahmad memaklumkan, kerosakan struktur bumbung itu sangat membimbangkan ketika membuat tinjauan di situ semalam.
Menurut beliau, keadaan itu berisiko menyebabkan kecederaan kepada ahli jamaah yang datang beribadah sekiranya siling jatuh dan ketidakselesaan akibat kebocoran.
Para penduduk juga mempersoalkan peruntukan dari Adun BN Beting Maro, Dato' Razali Gapor yang telah mengumumkam dana baik pulih masjid sebanyak RM2 juta.
Dana tersebut telah diserah dalam bentuk replika cek bertarikh 7 Februari tahun lalu, namun hingga kini tiada sebarang peruntukan wang ringgit atau kerja-kerja baik pulij dijalankan.
Keadaan itu menimbulkan tanda tanya kerana penduduk sedia maklum mengenainya, tetapi bimbang semakin lama dibiar akan menyebabkan kerosakan menjadi semakin serius.
Oleh itu pinta mereka agar proses baik pulih dapat dipercepatkan sebelum ia mengancam keselamatan atau menyebabkan kejadian buruk yang lain berlaku kepada jamaah masjid itu. - HARAKAHDAILY 19/11/2017
Sumber HD - 19-11-2017 










































































Mana bantuan bekalan air bersih di Kuala Niah?

KAMPUNG Niah dan Kampung Lajong didiami lebih 300 penduduk dan 80 buah rumah. Sumber air hanyalah dari sumber air bawah tanah dan sungai berdekatan. Mutu airnya rendah dan menyukarkan kehidupan mereka. 
Dengan kepadatan jumlah penduduk seramai itu, mereka berhak mendapat sumber bekalan air bersih yang merupakan sumber asas bagi kehidupan.
Demikian dinyatakan oleh Yang Di Pertua PAS Kawasan Sibuti Sarawak, Butir Bakar dalam suatu kenyataan medianya hari ini.
“Kehadiran PAS Kawasan Sibuti hari ini ke Kuala Niah untuk mendengar permasalahan dan keperitan masyarakat yang sudah puluhan tahun menghadapi masalah air. 
“Kini, sumber air hanyalah dari sumber air bawah tanah dan sungai berdekatan yang sudah pasti mutu airnya rendah serta menyukarkan kehidupan masyarakat setempat,” ujar Butir Bakar. 
Oleh itu, PAS Kawasan Sibuti mendesak agar kerajaan Malaysia khususnya di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah serta Kerajaan Negeri Sarawak untuk memberi perhatian serius akan masalah yang dihadapi oleh penduduk di Kuala Niah berkaitan hal air. – HARAKAHDAILY 18/11/2017






















































































































































Sumber HD - 18-11-2017












































































Pemimpin PAS bukan musuhi harta

SAYA membaca Dokumen Pembelaan & Dakwaan Balas Clare Rewcastle-Brown (CRB) setebal 55 mukasurat yang tersebar dalam kes Saman Fitnah Isu RM90 juta oleh YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang ke atas Editor Sarawak Report (SR) tersebut. Apa yang menarik ialah semakin banyak fitnah yang ditabur oleh CRB SR untuk mempertahankan fitnah terdahulu!
Saya tersenyum membaca perengggan 26.11 apabila Pimpinan-Pimpinan Tertinggi PAS disenaraikan mempunyai aset-aset mewah termasuk rumah, kereta dan motorsikal mewah yang kononnya dibeli hasil sebahagian dedak RM90juta dari Dato' Seri Najib Razak dan Umno yang difitnah telah diberi kepada PAS. 
Antara fitnah yang paling lucu ialah tuduhan bahawa Ketua Pemuda PAS Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi memiliki motorsikal mewah BMW! Saya kenali beliau secara rapat, beliau tiada motorsikal berkuasa tinggi tersebut! Sangat keji lagi memalukan bila kenyataan-kenyataan tuduhan tidak berasas cybertroopers berpenyakit hasad, dengki dan pembenci ulama diangkat menjadi bukti pembelaan untuk dibawa ke mahkamah! 
Malah jika benar sekalipun mereka yang dinamakan memiliki aset tersebut, sepanjang mengenali mereka, saya boleh katakan bahawa harta-harta tersebut mereka perolehi secara sah dengan sebahagian besarnya melalui kerjaya dan perniagaan yang mereka atau keluarga mereka usahakan. 
Pemimpin PAS juga manusia yang berkehendakkan rumah yang selesa dan kenderaan yang baik untuk digunakan bagi melangsungkan perjuangan dan menjalani kehidupan. Pemimpin PAS juga punya keluarga - isteri yang dikasihi dan anak-anak yang disayangi yang ingin hidup bahagia dan mencapai impian seperti insan lain. 
Bahkan bagi saya ia bukan satu kesalahan asalkan sahaja sumbernya dari hasil yang halal, di dalam batas kemampuan dan bersederhana. Jangan pandang rendah pada Pimpinan PAS meski diakui ramai yang saya kenali dalam kalangan mereka yang sangat merendah diri, tawadhuk dan tinggi pengorbanannya. 
Dalam Saff AJK PAS Pusat dan Dewan-Dewan, kita ada ramai peguam, doktor, jurutera, akauntan, pensyarah, usahawan berjaya, mantan pensyarah, mantan guru, mantan eksekutif, mantan pegawai kerajaan dan bahkan sebahagian pasangan mereka juga mempunyai kerjaya lumayan. Mantan-mantan ini sebahagian besarnya kerana terpaksa meletak jawatan demi keterlibatan langsung dengan jamaah. 
Mereka ini berganding bahu dan saling melengkapi bersama murobitun sepenuh masa yang bekerja bersama parti (murobitun inilah insan hebat yang tidak didendang), selain 'ulamak mulia yang siang malam menabur bakti mengajar demi memandaikan masyarakat. Sebahagian 'ulamak ini juga mengusahakan Pondok dan Pusat Tahfiz masing-masing liridhalLah. Semoga Allah merahmati kita semua. 
Lebih menghairan dan mencelarukan Dokumen Pembelaan & Dakwaan tersebut yang mengundang senyum saat membacanya ialah pada perenggan 26.7. PAS dituduh menganjurkan program-program besar seperti Muktamar, Himpunan PIHAK, Himpunan FASTAQIM, Himpunan HAMASAH, Himpunan Bantah TPPA, Himpunan RUU355, IJTIMA' Alami dan lain-lain dengan dibiayai menggunakan dana rahsia yang PAS terima dari Umno. Ini memang fitnah sangat jahat bagi yang mengenali secara dekat perjuangan dan gerak kerja PAS. Senyum, tak perlu kata apa-apa! 
Sebagai salah seorang yang terlibat sedikit sebanyak dengan program-program mega ini, saya sahkan kenyataan-kenyataan ini adalah rekayasa bohong CRB SR. 
Sesungguhnya duit infaq ahli dan penyokong serta sumbangan orang ramailah yang membiayai program-program tersebut! Inilah perkara 'ajaib' yang mungkin sukar dimengerti apatah lagi dipercayai oleh Sarawak Report dan sekutunya. Inilah beza Parti Islam yang menyebut redha Allah menjadi matlamat dan syahid cita-cita tertinggi menjadi idaman ahli-ahlinya berbanding para pendokong parti sekular dan konvensional yang hanya mampu berprogram dan bergerak jika ada habuan wang ringgit! 
Apapun, kami AJK PAS Pusat telah dinasihati untuk tidak mengulas lebih lanjut atas nasihat peguam Tuan Guru Presiden di London supaya tidak mengganggu proses mahkamah. Insya-Allah maklumat yang kita ada menunjukkan perkembangan sangat positif memihak kepada Tuan Guru sebagai plaintif dalam kes saman ini. Kita berdiri teguh di belakang Tuan Guru. 
Berbalik kepada tajuk posting ini. Selepas membaca Dokumen Pembelaan & Dakwaan Balas tersebut, saya tiba-tiba teringat lagu "Aku Bukan Musuh Harta" yang liriknya ditulis oleh Datuk Dr. Mohd Asri Zainul Abidin dan dinyanyikan oleh Kopratasa/ Algebra. 
Lagu ini menjadi kontroversi pada tahun 2008. Lagu puisi "Aku Bukan Musuh Harta" ini telah diharamkan penyiarannya oleh RTM kerana liriknya yang dikatakan menyindir para sang penguasa. Berikut lirik lagu tersebut: 
Mereka kata:
Mengapa kita tidak kaya raya?
Tengoklah si fulan itu, bermewahan saja..
Aku bertanya: apakah caranya untuk aku kaya?
Tapi secara mulia dan tanpa berdusta.
Bukan kita tidak tahu
Jalan, denai dan liku
Agar harta ditemu dan disapu
Tapi semuanya cara palsu dan tipu..
Bukan kita tidak mahu,
Tapi kita tidak mampu,
Takut dan terkedu,
Mengenangkan Yang Maha Satu,
Yang Tiada BagiNya sekutu..
Ya, telah kaya para pengkhianat,
Dengan harta yang sarat,
Tapi mereka lupa Akhirat,
Balasan yang berat,
Di dunia, jiwa bertukar menjadi keparat.
Ya, telah kaya para pendusta,
Syarat mereka : lupakan Yang Esa,
Harta rakyat semua disebat,
Harta awam semua dibekam,
Hukum syaitan, mereka bertuhan.
Kita pun ingin kaya,
Ada harta, ada kereta yang istimewa,
Ada rumah mewah yang melimpah,
Ada hidangan yang bukan sebarangan,
Ada duit yang bukan sedikit.
Tapi, jalannya hendaklah suci,
Bukan seperti seorang pencuri,
Jika ada jalan yang mulia,
Di hujungnya ada harta,
Tunjukkan kita, di mana saja.
Kita bukan musuh harta,
Kita cuma musuh pengkhianat bangsa dan negara,
Apatah lagi pengkhianat agama.. 
Suka juga dikongsikan petikan posting sebelum ini seperti berikut: 
Ini rumah kami di Pujut, Miri. Rumah ini telah saya beli pada tahun 2010 dan kemudian diubahsuai dan dibesarkan, siap sepenuhnya pada tahun 2012. Rumah ini dikenali oleh sahabat-sahabat sebagai Rumah Hijau kerana warnanya luar dan dalam hijau. Pemiliknya juga berjiwa Hijau. 
Niat ubahsuai ialah agar rumah ini mampu menjadi pusat aktiviti jamaah @ markaz. Alhamdulillah, sudah banyak program-program parti sama ada aktiviti siasah, dakwah dan tarbiyah dibuat di rumah ini. Semasa Pilihanraya Negeri Sarawak, rumah ini juga dijadikan salah sebuah Bilik Gerakan PAS. 
Mungkin juga saya perlu isytiharkan (agar tidak menjadi bahan fitnah cybertroopers di kemudian hari) bahawa saya mempunyai 3 buah kereta atas nama saya: Toyota Fortuner 4WD, Toyota Hilux 4WD dan Perodua Alza. Saya sebenarnya ada keinginan membeli kereta sedan, namun akhirnya membuat keputusan membeli kereta jenis pacuan 4 roda agar mudah digunakan oleh jamaah termasuk program-program dakwah di pedalaman. Toyota Hilux rasanya sudah pusing seantero Sarawak, manakala Toyota Fortuner tersebut dibawa masuk ke pedalaman melalui jalan balak tanah merah berbukit-bukau dan melalui alur sungai menuju Ulu Pakan hanya seminggu selepas dibeli! 
Posting ini bukan posting untuk riak, nauzubillahi min dzalik. Posting ini posting untuk mengajak kita semua untuk menginfakkan diri dan mempergunakan harta kita semaksimanya untuk perjuangan Islam. Bagaimana seluruh apa yang kita ada dilaburkan untuk saham Akhirat kerana Allah. 
Firman Allah Ta'ala di dalam Surah At-Taubah, ayat 41: 
"Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berjuang pada jalan Allah), sama ada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan HARTA benda dan JIWA kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui."HARAKAHDAILY 2/11/2017


























































































































































Sumber HD - 2-11-2017















































































Terima kasih semua kerana bantu PJ PAS Sarawak

SETINGGI-tinggi penghargaan dan jutaan terima kasih atas kemurahan hati rakyat Malaysia tanpa mengira latarbelakang agama, bangsa dan politik yang memberikan sumbangan ikhlas meringankan beban Pesuruhjaya PAS Sarawak merangkap YDP PAS Kawasan Miri Tuan Haji Jofri Jaraiee () sekeluarga yang baru-baru ini ditimpa musibah rumah kebakaran.
Semalam rombongan pimpinan PAS Negeri Sarawak dan PAS Kawasan Miri menziarahi beliau di lokasi rumah yang terbakar di Kampung Luak, Miri, Sarawak bagi menyampaikan sumbangan terkumpul yang diterima. Beliau sangat terharu dan menyampaikan rasa bersyukur beliau atas kebaikan semua penderma budiman.
Buat masa ini Haji Jofri sekeluarga menumpang menginap di rumah adik beliau di Kampung Lembah Hijau, Miri dan selepas ini akan berpindah ke sebuah rumah keluarga terdekat. Perancangan jangka panjang, rumah yang terbakar akan dirobohkan dan sebuah rumah baru akan diusahakan dibina di atas tanah tersebut. 
Penghargaan khas kepada semua yang memberikan sumbangan: PAS Pusat/ Negeri/ Kawasan/ Dewan-Dewan, Lajnah Kebajikan PAS Pusat, Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Baitulmal Sarawak Cawangan Miri, Persatuan Bulan Sabit Merah Miri, Muslim Care Malaysia, Yayasan Amal Malaysia, Lajnah Hal Ehwal Parlimen PAS Pusat, 
Persatuan Melayu Miri, Persatuan Kedayan Bekenu, Persatuan Belia Kampung Luak, Persatuan Peniaga Pasar Malam Saberkas Miri, JKKK Kampung Luak, Masjid Darul Istiqamah Kampung Luak, Ahli-Ahli Parlimen dan ADUN-ADUN dari parti politik kerajaan dan pembangkang, serta semua pertubuhan, persatuan, orang perseorangan dan sesiapa sahaja yang memberi bantuan kewangan, sokongan moral, semangat motivasi dan doa kebaikan. 
Semoga Allah menerima segala amalan kita semua dan dipermudahkan segala urusan kehidupan. – HARAKAHDAILY 29/10/2017















































































































































































Sumber HD -29-10-2017
















































































Pesuruhjaya PAS Sarawak Dan Bapanya Melecur, Kediaman Terbakar
Posted on Tuesday, October 24 @ 13:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh AnisahOmar

http://www.tranungkite.net/x3/modules.php?name=News&file=article&sid=36128



MIRI: Pesuruhjaya PAS Sarawak, Jofri Jaraiee dan bapanya, Jaraiee Marhaban melecur manakala lima lagi ahli keluarga lain selamat selepas kediaman mereka di Kampung Luak Bay di sini terbakar awal pagi tadi.


Dalam kejadian pada pukul 1 pagi itu mengakibatkan sebuah rumah jenis struktur separuh kekal dua tingkat musnah terbakar kira-kira 60 peratus.

Ketua Bomba dan Penyelamat Zon Miri, Law Poh Kiong berkata, seramai 18 anggota bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Miri dan BBP Lopeng dikerahkan ke lokasi kejadian untuk melakukan kerja-kerja pemadaman api.

“Sebaik tiba di tempat kejadian, pasukan bomba mendapati api sedang marak dan penghuni kediaman itu telah menyelamatkan diri.

“Operasi memadam kebakaran terkawal sepenuhnya pada pukul 3.40 pagi. Dua mangsa yang melecur pada kaki dan tangannya kemudian diberi rawatan sebelum dihantar ke Hospital Miri,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Mengulas lanjut, beliau berkata, buat masa ini pihaknya masih menyiasat punca kebakaran dan jumlah kerugian.


- UTUSAN ONLINE

Sumber TKO -24-10-2017


















































































Rayuan derma kilat buat keluarga PJ PAS Sarawak




PADA awal pagi tadi Selasa 24 Oktober 2017, rumah keluarga Pesuruhjaya PAS Sarawak, Tuan Haji Jofri Jaraiee telah hangus dijilat api. Alhamdulillah, seluruh keluarga selamat namun rumah dan kenderaan 100 peratus terbakar!


















































































Haji Jofri seorang petugas parti sepenuh masa yang telah meletakkan jawatannya dari sebuah syarikat minyak dan gas demi menggalas tanggungjawab perjuangan.
Marilah kita bersama membantu beliau di waktu sukar sebegini. Ayuh, hulurkan sumbangan bagi membantu mereka sekeluarga. Sumbangan boleh dihulurkan melalui akaun berikut:
Bank: BANK ISLAM MALAYSIA BERHAD
Nama Akaun: PAS KAWASAN MIRI
No Akaun: 11022010035399.
Masukkan Code: HajiJofri
Email slip bank ke: pas.sibuti@gmail.com
Atau WhatsApp ke: 0192742648 untuk rekod.
Serahan akan dibuat secepat mungkin. – HARAKAHDAILY 24/10/2017




















Sumber HD - 24-10-2017




















































































Jelajah Hijau DPPM mantapkan pemuda Sarawak

JELAJAH Hijau Dewan Pemuda PAS Malaysia Peringkat Negeri Sarawak telah bermula dengan Taklimat Tertutup bersama Pimpinan Dewan Pemuda PAS Negeri Sarawak (DPPNS). Program pagi telah diadakan di Pejabat Badan Perhubungan PAS Negeri Sarawak (BPPNS) di Matang Jaya, Kuching.
Antara pengisian termasuklah Ucapan Ketua Pemuda PAS Sarawak, Mohammad Arifiriazul Paijo, Penerangan Persiapan Pilihan Raya oleh Pengarah Pilihanraya DPPM, Nurul Islam Mohamed Yusoff dan Penerangan Organisasi & Halatuju Strategik DPPM oleh Setiausaha DPPM, Ustaz Afnan Hamimi Taib Azamudden. 
Sesi seterusnya diikuti dengan sesi dialog terbuka dua hala. Beberapa persoalan telah ditimbulkan dan dijawab oleh Saff Pimpinan DPPM yang hadir. Taklimat diakhiri dengan Taujihat Khas dari Timbalan Ketua Pemuda PAS Malaysia, Ir Khairil Nizam Khirudin. 
Turut hadir Ustaz Mohd Kamal Ashaari (Pengerusi Tetap Muktamar DPPM merangkap Pengarah Jabatan Perbendaharaan DPPM), Muhtar Suhaili (Bendahari DPPM), Ir Hadi Amat (Penolong Setiausaha 2 DPPM) serta Exco DPPM Ustaz Roslan Md Esa dan Mohd Nadzim. 
Program petang ini diteruskan dengan program bersama masyarakat. Program lawatan kebajikan diadakan di dua tempat iaitu di Kota Samarahan dan Pending. Pada malam ini pula akan diadakan pertemuan santai bersama NGO Islam di Sarawak. – HARAKAHDAILY 21/10/017
Sumber HD- 21-10-2017 






















































































Baik pulih segera Jalan Kebun, Air Terjun Bakam

KEBANYAKAN penduduk Kampung Bakam bekerja sebagai petani dan nelayan dan ada juga yang bekerja dengan syarikat swasta dan kerajaan.

Masalah yang sudah banyak kali diadukan kepada pihak PAS ialah masalah jalan ke kebun adalah terlalu sempit dan sukar untuk dimasuki oleh kenderaan ringan dan berat untuk mengangkut hasil pertanian.

Laluan ke kebun terlalu sempit dan tidak rata hanya boleh digunakan oleh penunggang motosikal dan pejalan kaki sahaja. Kesukaran pemilik lot tanah yang tidak mempunyai jalan masuk apabila jalan masuk dari lot tanah depan tidak mempunyai akses untuk kenderaan ke lot tanah mereka yang terletak di dalamnya

Mereka yang memilik lot tanah di tengah atau belakang sukar untuk masuk ke dalam kecuali mereka terpaksa menggunakan jalan belakang yang jauh dari tempat mereka berkebun.

Masalah jalan rosak teruk juga perlu diberi perhatian oleh pihak berwajib terutama jalan menuju ke tanah kebun dan juga jalan menuju ke arah taman rekreasi Air Terjun Bakam yang terletak jauh ke dalam.

Sepatutnya tamah rekreasi Air Terjun Bakam patut diberi perhatian pihak berkuasa untuk menarik pelancong dari luar dan dalam negara datang ke Kampung Bakam. Ini merupakan satu tarikan yang perlu dimanfaat oleh penduduk kampung untuk menarik lebih ramai orang dari luar datang melawat kawasan perkampungan mereka.

Kita mengesa pihak berkuasa dan mereka yang berkenaan segera membaik pulih serta membina jalan yang lebih baik untuk kemudahaan penduduk masuk ke kebun dan juga tempat taman rekreasi Air Terjun Bakam.

Gunakan peruntukan untuk projek jalan kampung dan kemudahan asas yang telah diluluskan dengan segera jangan tunggu sampai waktu pilihan raya sebagai umpan untuk mendapatkan undi. Jangan salahgunakan peruntukan rakyat dan berilah kepada mereka yang memerlukan bantuan tanpa mengira fahaman politik demi kesejahteraan rakyat. Kerjasama dan perhatian pihak berkuasa untuk mengatasi masalah ini amat dihargai. – HARAKAHDAILY 9/10/2017
Sumber HD - 9-10-2017 

PAS gesa tangani banjir di Sibuti

SIBUTI: Pihak berwajib diminta segera membaik pulih dan menyelenggara struktur perparitan dan saliran di beberapa perkampungan dalam kawasan ini yang sering dilanda banjir.
Yang DiPertua PAS Kawasan Sibuti, Butir Bakar berkata, kerja pedalaman sungai juga perlu diadakan bagi menangani keadaan tersebut yang menyebabkan bebanan berat ditanggung penduduk.
Menurutnya, penduduk di Kampung Masjid, Kampung Kepayang dan Kampung Tiris serta sekitarnya mengalami kepayahan hidup akibat kerosakan harta benda berpunca daripada banjir.
Terang beliau, banjir mudah berlaku dengan hanya hujan lebat untuk beberapa jam di mana sekitar 70 peratus rumah dan laluan utama akan dinaiki air yang agak dalam.
Ujarnya, walaupun hujan lebat adalah fenomena biasa di situ namun usaha mengurangkan impak banjir ke atas penduduk perlu dilakukan bagi mengelakkan kesukaran lebih teruk terpaksa dihadapi. - HARAKAHDAILY 9/10/2017
Sumber HD - 9-10-2017 



























































































PAS Sibuti santuni penduduk Kuala Niah

SIBUTI: Penerimaan pribumi Sarawak kepada PAS semakin positif dari masa ke masa yang turut diperkukuhkan oleh komitmen PAS Kawasan Sibuti terhadap hal ehwal penduduk.
Dengan saban minggu bergerak menemui penduduk menerusi program Ziarah Mahabbah, hubungan antara pemimpin PAS bersama masyarakat menjadi semakin erat dan menyatu.
Pada rutin tersebut, Yang DiPertua PAS Kawasan Sibuti, Butir Bakar bersama Ketua Penerangan PAS Sarawak, Muhammad Afiq Mhd Khazar telah turun di Kuala Niah, di sini siang tadi.
Mereka turut disertai beberapa pimpinan PAS Kawasan Sibuti menemui dan meneliti masalah dihadapi penduduk di situ terutama berkaitan status tanah kediaman dan sumber bekalan air bersih.
Atas keprihatinan terhadap penduduk supaya memiliki keperluan asas tersebut, PAS berusaha untuk memanjangkan perkara tersebut kepada pihak berkaitan.
Menurut Muhammad Afiq, PAS akan membantu sedaya mampu bagi menyuarakan keluhan hidup penduduk terbabit yang masih dihimpit oleh kepayahan hidup.
Beliau turut memuji kematangan dan keterbukaan penduduk di situ yang memberi kepercayaan kepada PAS untuk mengajukan perihal atas mereka untuk diketengahkan kepada pihak bertanggungjawab. - HARAKAHDAILY 7/10/2017
Sumber HD - 7-10-2017 




























































































Futsal semarak kempen Fastaqim Sarawak

BATANG LUPAR: Semangat Himpunan Fastaqim 2.0 turut bersemarak ke Malaysia Timur yang menanti detik penganjuran itu di Pantai Tok Jembal, Kuala Nerus, Terengganu pada 30 September depan.




























































































Pertandingan Futsal Tertutup PAS Sarawak telah diadakan sebagai sebahagian kempen pra Fastaqim yang dilangsungkan di Kampung Tambak, Pusa, di sini hari ini.
Sebanyak 12 pasukan telah menyertai pertandingan penuh semangat kesukanan itu yang menyaksikan Vamos FC muncul juara setelah menewaskan Pronto FC di perlawanan akhir.
Pertandingan tersebut juga telah meningkat dan mengeratkan lagi hubungan PAS dengan masyarakat di Bumi Kenyalang itu.
Program tersebut telah dirasmikan Pesuruhjaya PAS Negeri Sarawak, Jofri Jaraiee, manakala penyampaian hadiah disempurnakan oleh Ketua Pemuda PAS Negeri Sarawak, Mohammad Arifiriazul Paijo. - HARAKAHDAILY 23/9/2017


Sumber HD - 23-9-2017






























































































Hijrah ke arah perubahan yang lebih baik

AWAL Muharram atau Maal Hijrah adalah hari penting bagi umat Islam untuk menandakan peristiwa penting yang terjadi dalam sejarah Islam memperingati penghijrahan Nabi Muhammad shallallahu 'alaihi wa sallam dari Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masehi. 

Acara bersejarah berlaku pada 1 Muharram Tahun Baru untuk kalendar Hijriah. Tetapi tahun hijrah Nabi Muhammad dari Mekah ke Madinah diambil sebagai permulaan perhitungan untuk kalendar Hijrah.

Hijrah perlu difahami sebagai berpindah dari keadaan yang tidak baik kepada keadaan yang lebih baik. Pada ketika ini, kita dilanda dengan pelbagai ancaman dan agenda yang bertujuan untuk memusnahkan akidah umat Islam, terutamanya di Malaysia. Antaranya serangan terhadap pemikiran seperti liberalisme, pluralisme, sekularisme, dan lain-lain. Adakah kita sensitif atau celik dengan ancaman ini?

Bukan saja serangan dan ancaman akidah tetapi masalah kehidupan rakyat yang semakin terdesak sehingga membebankan kehidupan rakyat seperti masalah kenaikan harga barang harian, GST, dan penyalahgunaan kuasa sehingga kehidupan rakyat semakin tersepit dengan masalah ini.

Oleh itu, kita menyeru kepada semua rakyat bahawa kita perlu berubah dan berusaha untuk berpindah dari keadaan buruk kepada keadaan yang lebih baik dengan menukar sistem yang sedia ada secara keseluruhan dengan sistem Islam yang lebih adil untuk semua.

Dengan kesempatan pada permulaan Muharram ini, Kami menyeru  semua rakyat untuk bersedia menghadapi cabaran yang lebih besar, terutamanya mengubah sikap orang-orang yang sukar untuk menerima perubahan dari yang buruk ke yang lebih baik.

Selamat menyambut Maal Hijrah 1439H kepada semua semoga itu kita dapat menikmati kehidupan yang lebih baik daripada hari ini.

JOFRI JARAIEE
Pesuruhjaya PAS, Sarawak
1 Muharram 1439/22 September 2017.– HARAKAHDAILY 22/9/2017
Sumber HD - 22-9-2017 
































































































Kesan sosial Alcoholism yang rosakkan kesihatan

ALKOHOL adalah istilah yang digunakan untuk etanol, bahan yang sesuai untuk manusia minum, berbanding metanol, yang beracun. Gandum, jus buah dan madu yang ditapai telah digunakan untuk membuat alkohol (etil alkohol atau etanol) selama kira-kira 10,000 tahun.

Penggunaan alkohol yang berlebihan ia dikelaskan sebagai depresan, yang bermaksud bahawa ia melambatkan fungsi-fungsi penting yang menyebabkan pertuturan tidak jelas, pergerakan yang tidak mantap, persepsi terganggu dan ketidakupayaan untuk bertindak balas dengan cepat. Adapun bagaimana ia mempengaruhi minda, ia lebih difahami sebagai bahan yang mengurangkan keupayaan seseorang untuk berfikir secara rasional dan merosakkan pertimbangannya.

Overdosis alkohol menyebabkan kesan depresan yang lebih teruk (ketidakupayaan untuk merasakan kesakitan, ketoksikan di mana badannya muntah racun, dan akhirnya tidak sedarkan diri atau lebih teruk, koma atau kematian akibat terlebih dos toksik teruk). Reaksi ini bergantung kepada berapa banyak yang digunakan dan berapa cepatnya seseorang minum alkohol dan fikirannya jadi tidak menentu dan meracau seperti orang tidak siuman.

Kronik penggunaan alkohol yang berat merosakkan perkembangan otak, menyebabkan demensia alkohol,
pengecutan otak, pergantungan fizikal, polyneuropathy alkohol (juga dikenali sebagai 'kaki alkohol'), meningkatkan neuropsychiatric dan gangguan kognitif dan menyebabkan gangguan kimia otak.

Apabila alkohol memasuki aliran darah, ia berziarah ke otak, di mana ia mula membuat pelarasan kepada reseptor dan proses dalam hampir setiap kawasan. Pelarasan ini menghasilkan pelbagai simptom, mulai dari perasaan euphorik yang mabuk, hingga mabuk keesokan harinya. Kebanyakan kesan alkohol mengubah cara kita membuat keputusan, memproses maklumat, dan melihat realiti.

Bagaimanakah alkohol menjejaskan badan manusia? Ia juga melemahkan otot jantung, yang boleh menjejaskan paru-paru, hati, otak dan sistem badan yang lain, dan juga menyebabkan kegagalan jantung. Pengambilan minum dan minum terlalu lama dalam tempoh yang lebih lama boleh menyebabkan jantung mengatasi tidak teratur (arrhythmia) dan telah dikaitkan dengan kes-kes kematian secara tiba-tiba.

Kesan penyalahgunaan alkohol tidak terhad kepada orang yang minum atau kepada mereka yang paling dekat dengannya. Penyalahgunaan alkohol dikaitkan dengan banyak masalah sosial termasuk serangan seksual terhadap kenalan dan kemalangan mengakibatkan orang yang tidak dikenali kehilangan nyawa mereka.

Seperti mana yang dilaporkan dalam akhbar, beberapa bulan yang lalu di Sibu, apa yang sepatutnya menjadi sesi minum minuman keras di kalangan rakan-rakan berakhir dengan tragedi apabila salah seorang daripada mereka mati ditikam semasa pertengkaran.

Banyak kes pembunuhan berkaitan alkohol berlaku seperti yang dilaporkan di akhbar tempatan, dua pelajar perubatan British ditikam oleh sekumpulan penduduk tempatan semasa konfrontasi berasaskan alkohol di sebuah bistro di Jalan Abell beberapa tahun yang lalu di Sarawak.

Persoalannya sekarang, adakah alcohol memberi manfaat atau mudarat kepada rakyat Malaysia?
Perlukah pesta arak 'Better Beer Festival 2017’ dibuat secara terbuka di negara ini sedangkan ia banyak mendatangkan kemudaratan dari kebaikan? Sebaiknya kalau golongan yang ketagih arak ini hendak mengadakan pesta arak, mereka perlu mencari tempat tertutup dan hanya untuk ahli mereka sahaja bukan terbuka untuk orang ramai.

Ada sesetengah orang berfikiran, apabila pesta alkohol dihalang di negara ini, pelancong takut untuk melawat negara ini. Alasannya sangat mengarut kerana kedatangan pelancong asing ke negara ini bukanlah tujuan mencari minuman keras tetapi mereka datang ke sini lebih untuk mencari ketenangan dengan melawat tempat rekreasi dan melihat alam semulajadi yang menarik di negara ini.

Kalau tujuan mereka untuk minuman keras mereka boleh minum dengan berbagai jenis jenama dengan bebas di tempat mereka dengan harga yang rendah. Kalau mereka fikir dengan mengadakan pesta arak secara terbuka boleh menarik pelancongan maka golongan pelacur, penagih dadah dengan lain-lain golongan juga akan menuntut hak yang sama untuk menarik pelancong datang ke sini untuk menikmati kebebasan seperti yang mereka kehendaki.

Walaupun mereka mendakwa, masyarakat bukan Islam di Malaysia selalu menyambut hari kebesaran, sama ada harijadi atau hari raya, upacara perkahwinan atau kesyukuran dengan pelbagai jenis minuman yang mempunyai kandungan arak.

Bila disebut pesta arak, sudah tentu mereka yang hadir akan menikmati berbagai jenis minuman arak dan bila sudah terlalu banyak minum akhirnya mereka akan mabuk dan tidak sedar diri kecuali mereka datang ke situ sekadar melihat pesta saja.

Pesta arak 'Better Beer Festival 2017’ tidak sama dengan sambutan hari kebesaran adat mereka dimana dalam pesta ini hidangan arak diminum secara besar-besaran dan terbuka yang boleh menyebabkan orang ramai mabuk dan mengancam keselamatan orang awam lain kalau tidak dikawal dengan baik apabila mereka pulang dalam keadaan mabuk dari pesta itu nanti.

Walaupun alasan mereka hanya untuk orang bukan Islam, impak mereka tetap dilihat oleh orang awam apabila dibuat dalam ruang terbuka yang tidak terkawal. Kelakuan orang mabuk dan tidak sedarkan diri boleh menjejaskan imej negara ini yang terkenal dengan sopan santun dan mesra terhadap pelancong luar negara. Orang yang mabuk sudah tentu fikiran mereka kusut dan tidak dapat mengawal diri.

Tidak semua orang bukan Islam meminum alkohol kerana sesetengahnya tidak minum alkohol kerana mereka menjaga kesihatan, budaya, dan agama mereka yang melarang perbuatan itu.

1.  Larangan alkohol dalam Quran

Al-Quran melarang konsumsi alkohol dalam ayat berikut: “Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya minuman keras, berjudi, (berkurban untuk) berhala, mengundi nasib dengan anak panah, adalah termasuk perbuatan setan. Maka jauhilah (perbuatan-perbuatan) itu agar kamu beruntung.” (Qs. Al-Ma’idah[5]:90)

2.  Larangan alkohol dalam Bibel

Bibel melarang minum alkohol dalam ayat berikut:
a. “Anggur adalah pencemooh, minuman keras adalah peribut, tidaklah bijak orang yang terhuyung-huyung karenanya.” (Proverbs 20:1)

b. “Dan janganlah kamu mabuk oleh anggur.” (Efesus 5:18) – HARAKAHDAILY 19/9/2017
Sumber HD- 19-9-2017 

PAS Sarawak ucap selamat menyambut Idul Adha 1438



































































































http://www.harakahdaily.net/index.php/berita/15-tanah-air/2689-pas-sarawak-ucap-selamat-

PARTI Islam Se-Malaysia (PAS) Negeri Sarawak mengucapkan Selamat Menyambut Hari Raya Idul Adha 1438H kepada seluruh muslimin dan muslimat di seantero dunia umumnya dan di Bumi Sarawak Darul Hana khususnya.

Selamat menunaikan ibadah fardu haji kepada yang menunaikannya pada tahun ini. Pada hari yang mulia ini, jutaan umat Islam dari seluruh pelosok dunia berhimpun di padang Arafah bagi menyempurnakan ibadah haji dan menyahut panggilan Baitullah. Semoga semua yang mengerjakan ibadah haji beroleh haji mabrur.

Kita juga ingin mengucapkan selamat menunaikan Ibadah Qurban buat mereka yang melaksanakannya pada tahun ini. Bersama kita berusaha menzahirkan erti pengorbanan sebenarnya dalam setiap gerak kerja perjuangan dalam menyahut seruan Allah dan RasulNya bagi memenuhi tuntutan iman dan taqwa.

Taqobbalallahu Minna wa Minkum.  Semoga Allah menerima segala amalan kita dan segala pengorbanan menjadi lambang pengabdian kepadaNya. Allahumma Aamiin.

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar Wa Lillahil-Hamd

Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS Negeri Sarawak
 Sumber HD - 31-8-2017






































































































  •  penduduk-kesal-jalan-spaoh-rosak-akibat




    SPAOH: Jalan utama dari simpang masuk ke Pekan Spaoh sehingga simpang menuju ke Kampung Bungin di Spaoh kini mengalami banyak kerosakan yang teruk.

    Menurut seorang penduduk kampung Spaoh, Suherman Abdul Majid, 43,  kerosakan yang berlaku adalah berpunca daripada pembinaan lebuhraya Pan Borneo.

    "Anggaran kerosakan jalan adalah dalam lingkungan sembilan kilometer.

    "Lapan kilometer adalah dari Simpang Spaoh ke Simpang Bungin dan satu kilometer dari Simpang Bungin hingga ke pusat pengumpulan batu," katanya.

    Jemali Jamil yang berusia awal 50-an yang berasal dari Kampung Bungin pula memberitahu bahawa pihak kontraktor ada melakukan proses membaikpulih sementara, namun ia tidak mencukupi.

    "Pihak kontraktor ada melakukan proses pembaikan jalan namun ia tidak mencukupi kerana mereka hanya menabur batu-batu halus sedangkan lori yang digunakan mengangkut batu melakukan puluhan perjalanan setiap hari," ujarnya.

    Beliau berharap agar pihak Majlis Daerah dan kontraktor terbabit supaya lebih perihatin dan dapat mengambil tindakan yang lebih proaktif supaya masalah ini dapat diselesaikan secepat mungkin.

    "Keadaan jalan menjadi semakin teruk kerana turut menjadi laluan kenderaan berat, malah ianya boleh membahayakan nyawa pengguna kenderaan kecil," jelasnya lagi. 

    Projek pembinaan lebuhraya Pan Borneo memaksa pihak kontraktor mengangkut bahan binaan daripada Kampung Bungin kerana di situlah lokasi pusat pengumpulan batu paling strategik dihantar menggunakan tongkang.- SarawakianaPenduduk Kesal Jalan Spaoh Rosak Akibat Projek Pan Borneo 
Sumber TKO - 9-8-2017






































































































Penduduk kampung tagih dijanji kerajaan negeri


KAMPUNG Bulau, Kampung Mutap dan Kampung Sinop berada dalam daerah Bekenu dalam kawasan parlimen Sibuti. Cara yang terdekat untuk sampai ke kampung-kampung berkenaan adalah melalui sungai dengan menggunakan bot enjin sangkut.

Apabila menggunakan jalan raya jaraknya agak jauh dari pekan Bekenu mengambil masa kira-kira 45 minit untuk sampai ke kampung berkenaan kerana jalan kerikil dan jalan tidak rata melalui pintu masuk ke ladang kelapa sawit.

Pihak kami telah membuat tinjauan ke kampung-kampung berkenaan dan didapati masih lagi ada masalah kekurangan keperluan asas seperti bekalan air bersih.

Penduduk kampung mengadu masalah tiada bekalan air bersih dan jalan masuk masih belum diturap sepenuhnya. Mereka sudah lama memohon dan ada pihak yang berjanji untuk memberi bantuan tapi sampai sekarang masih boleh ditunaikan.

Rata-rata penduduk kampung yang ditemuramah berasa kecewa kerana sudah banyak kali pilihan raya diadakan dengan janji-janji untuk memberi peruntukan menyalurkan bekalan air bersih ke kampung mereka tetapi sehingga kini janji hanya tinggal janji yang tiada kesampaian.

Antara kampung yang tidak mempunyai bekalan air bersih ialah Kampung Mutap dan Kampung Sinop. Mereka terpaksa menggunakan pam air yang disalurkan dari sungai berdekatan dan menggunakan air hujan untuk kegunaan harian.

Air sungai yang keruh dan tidak bersih itu memang tidak baik untuk kesihatan dan mereka juga menghadapi masalah untuk mendapatkan air bersih terutama musim kemarau.

PAS menggesa kerajaan dan pihak-pihak yang berkaitan untuk membekalkan bekalan air bersih dan menyelesaikan jalan tar sepenuhnya ke kampung untuk menyediakan kemudahan asas dan menjaga kesihatan mereka daripada terus bergantung kepada air sungai keruh dan tidak baik untuk kesihatan.

Diharap pihak yang berkenaan dapat memberi perhatian serta segera bertindak mengatasi masalah rakyat ini dari berterusan. Kerjasama dengan pihak yang berkenaan amat dihargai. – HARAKAHDAILY 7/8/2017



















Sumber HD - 7-8-2017 






































































































PAS Sarawak gesa bangun pantai peranginan

DENGAN bentuk geografi yang meliputi 1,765 km kawasan pesisir pantai yang panjang dan juga cantik, Sarawak sewajarnya mempunyai Bandaraya Pelancongan Pesisir Pantai yang setaraf Port Dickson dan yang sewaktu dengannya. 
Pembangunan industri pelancongan yang kini menjadi antara fokus utama kerajaan negeri dengan mencatakan jumlah pelancong seramai 4.8 juta orang (2016) serta menjana hampir RM11 billion (2016) perlu kepada pemfokusan dan perancangan pembangunan fasiliti yang lebih baik. 
"Kerajaan negeri perlu mengambil peluang akan keindahan kawasan pesisir pantai Sarawak dengan melaksanakan pelan pembangunan pantai peranginan," ujar Ketua Penerangan PAS negeri, Muhammad Afiq Mhd Khazar dalam satu kenyataan. 
Katanya, fokus utama perlu diberi dalam membangunkan jaringan jalan raya yang baik serta pembangunan fasiliti termasuk resort, kemudahan awam, restoran, taman tema dan sebagainya. 
Menurutnya, kawasan yang dilihat berpotensi dibangunkan adalah pesisir pantai Bekenu-Miri yang mampu menarik pelancong dari Brunei, Sabah, Semenanjung Malaysia dan luar negara. 
Tambahnya, dengan kehadiran pelancong asing ke Taman Negara Mulu dan Taman Negara Niah, kawasan Pantai Peranginan Bekenu-Miri ini nanti di anggap kawasan 'persinggahan' yang bakal dilawati oleh pelancong apabila dibangunkan. 
"Ini akan dapat mengembangkan lagi sektor industi pelancongan negeri Sarawak pada masa akan datang," ujarnya lagi. - HARAKAHDAILY 3/8/2017
Sumber HD - 3-8-2017






































































































KOMPAS 2017, teguhkan komitmen, perjuangan PAS Sarawak

PAS Sarawak telah melangkah setapak lagi dalam usaha melakar rajah baru dalam politik Sarawak dengan mengadakan Konvensyen Menuju Kemenangan PAS Sarawak (KOMPAS) bertempat di Miri, Sarawak. 
Program yang menghimpunkan ahli PAS dari seluruh Sarawak merangkumi 11 kawasan dan seramai hampir 170 orang ini bermatlamat untuk penyelarasan fikrah (pemikiran) dan gerak kerja melalui perbahasan Ucapan Dasar Presiden PAS 2017. 
Ucapan perasmian telah disempurnakan oleh Datuk Takiyudddin Hassan, Setiausaha Agung PAS Pusat. Beliau menekankan akan tujuan kehidupan manusia adalah untuk "taaruf" (berkenalan) antara manusia. Beliau menekankan akan peri penting integrasi antara kaum serta dakwah kepada bukan islam. 
Program Munaqasyah Ucapan Dasar telah dibentang oleh Ustaz Nasruddin Hassan, Ketua Penerangan PAS Pusat. Dalam ucapan, beliau menggesa ahli untuk merapatkan ukhuwwah serta memfokuskan kepada meningkatkan kefahaman melalui program tarbiyah parti dalam mencipta kemenangan sulung dalam PRU14 akan datang. 
PAS Sarawak hari ini menyaksikan sokongan padu dari bukan Islam. PAS mengiktiraf Dewan Himpunan Penyokong PAS dengan penyerahan kad ahli DHPP kepada lebih 20 org ahli dari golongan bukan Islam. 
PAS Sarawak yakin hanya dengan Islam dapat menyelesaikan permasalahan yang melanda masyarakat dan negara. PAS Sarawak komited untuk terus melebarluaskan gerak kerja dakwah untuk seantero Sarawak. 
MUHAMMAD AFIQ MHD KHAZAR
Ketua Penerangan PAS Sarawak – HARAKAHDAILY 30/7/2017
Sumber HD- 30-7-2017 

Retreat PAS Sarawak: Halatuju strategik 10 tahun

KONVENSYEN Menuju Kemenangan PAS Sarawak (KOMPAS) & Retreat Badan Perhubungan PAS Negeri Sarawak sesi 2017-2019 dari 29-30 Julai 2017 bersamaa 5-6 Dzulkaedah 1438H yang diadakan di Eastwood Valley Golf & Country Club, Miri telah berjaya menghasilkan Halatuju Strategik 10 Tahun (HASRAT) PAS Sarawak. 
Tujuan Retreat kali ini diadakan ialah bagi merangka Halatuju PAS Sarawak 10 tahun ke hadapan dan membina gerak kerja tersusun, digerakkan dan dipantau. Program dihadiri oleh AJK Badan Perhubungan PAS Sarawak, Ketua dan Setiausaha Dewan-Dewan Negeri (Ulama, Pemuda, Muslimat dan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP)) serta YDP dan Setiausaha 11 PAS Kawasan di Sarawak. 
Retreat PAS Sarawak ini telah dikendalikan oleh Pemudahcara/ Fasilitator dari Akademi Kepimpinan Pemuda (AKP) iaitu Ir. Hadi B Amat dan Sdr Mohd Effandi Mohd Noor dan juga pasukan Sekretariat dan Lajnah Pemerkasaan Parti PAS Sarawak.
Lima fokus PAS Sarawak: 
1. Siyasah (Politik)
2. Dakwah & Pendidikan
3. Tarbiyah & Pengkaderan
4. Kebajikan & Kemasyarakatan
5. Dana & Kewangan 
Program diakhiri dengan resolusi yang merupakan komitmen menjadikan PAS wadah alternatif pilihan rakyat ke arah Sarawak yang berkebajikan dan sejahtera serta beristiqamah memperkasa dan melaksanakan HASRAT 2017-2027. 
Semoga usaha kita untuk memartabatkan Islam melalui perjuangan Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mendapat keredhaan daripada ALLAH SWT. – HARAKAHDAILY 30/7/2017
Sumber HD - 30-7-2017 






































































































Pendekatan PAS mampu tarik masyarakat

PAS Negeri Sarawak telah menganjurkan Konvensyen Kemenangan PAS Sarawak (Kompas) bagi memastikan wehdatul fikr dan amal dalam kalangan jenteranya.
Kompas telah dirasmikan Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan di Eastwood Valley Golf & Country Club, Miri, hari ini. 
Seramai 160 peserta dari seluruh Bumi Kenyalang hadir termasuk dari Dewan Himpunan Penyokong PAS yang terdiri dari pelbagai kaum peribumi Sarawak.
Pesuruhjaya PAS Sarawak, Jofrie Jaraie dalam ucapannya mengingatkan peserta bahawa tugas dilakukan itu hakikatnya adalah suatu dakwah. 
Sehubungan itu, katanya akhlak Rasulullah SAW adalah contoh ikutan untuk diterapkan dalam menyempurnakan taklifan tersebut. 
Beliau berharap, dengan segala niat dan pendekatan dibawa akan mampu sampai sasaran menarik masyarakat mendekati PAS. 
Dalam majlis sama juga Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Nasrudin Hassan membentangkan peraturan dan arahan semasa parti berdasarkan Ucapan Dasar Presiden pada Muktamar PAS ke-63, Mei lalu.
Sumber HD - 29-7-2017 






































































































Politik matang ke arah kemenangan PAS

"JARUM Kompas harus menuju ke arah yang betul untuk memastikan kemenangan," kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Nasruddin Hassan. 
Beliau berkata demikian dalam slot Munaqasyah Ucapan Dasar Sejahtera Bersama Islam semasa Konvensyen Menuju Kemenangan PAS (Kompas) di Miri, hari ini.
Beliau menegaskan bahawa PAS dalam siri penerangan memperkenalkan WawasanInduk Negara Sejahtera (WINS) dan Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS) kepada seluruh jentera pilihan raya PAS Sarawak sebagai persiapan menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14). 
Tambahnya, tujuh kriteria utama di dalam kerangka BPMS ialah politik bertunjangkan prinsip, politik dakwah amar makruf nahi munkar, politik memfokuskan penyelesaian Islam, poitik utamakan rakyat, olitik damai dan diplomasi, politik kebenaran bukan persepsi serta politik rasional dan profesional. 
Selain daripada tujuh kriteria dalam BPMS, beliau turut menggariskan 10 peraturan dan arahan buat semua petugas-petugas PAS Sarawak. 
Kata beliau, antaranya termasuk semua ahli mesti meningkatkan ilmu kefahaman Islam dan memahami perkara prinsip dan dasar perjuangan parti. 
Menurutnya, aktiviti-aktiviti dialog, forum dan wacana perlu diaktifkan untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat yang terdiri daripada pelbagai etnik dan kaum ke arah memperkenalkan Islam. 
Selain daripada itu, gerak kerja dan aktiviti blok ketiga bersama Gagasan Sejahtera perlu dikukuhkan bagi menuju kemenangan PAS Negeri Sarawak. 
"Bagi mencapai objektif dan sasaran kemenangan, organisasi PAS di semua peringkat melibatkan pimpinan dan ahli perlu menghayati dan melaksanakan agenda-agenda yang telah dirumuskan oleh pucuk pimpinan parti secara iltizam dan istiqamah," ujarnya yang juga Ahli Parlimen Temerloh.
Sumber HD - 29-7-2017






































































































Hari Kemerdekaan Sarawak dan hak autonomi

HARI Kemerdekaan Sarawak adalah hari cuti yang telah ditetapkan pada 22 Julai setiap tahun oleh Kerajaan Sarawak sebagai meraikan penubuhan kerajaan sendiri di Sarawak pada 22 Julai 1963 oleh Alexander Waddell, Gabenor Koloni yang terakhir di Sarawak. Ia dinamakan demikian untuk meningkatkan kesedaran tentang masa lalu dan sumbangan pemimpin masa lalu Sarawak.

Terdapat juga mereka yang kurang menyedari kesahihannya, manakala ada yang mencadangkan bahawa ia tidak tepat pada masanya, memetik undang-undang British kepada pemerintahan sendiri di Sarawak dan tidak memberi kebebasan sepenuhnya sebelum ia menyertai Persekutuan Malaysia.

Sarawak telah diberikan kerajaan sendiri pada 22 Julai 1963, dengan syarat ia akan bergabung menjadi Persekutuan Malaysia pada 16 September pada tahun yang sama.

Sebelum majlis kendiri pada 22 Julai 1963, Alexander Waddell, Gabenor Koloni terakhir, meninggalkan Astana dan menaiki sampan putih untuk menyeberangi Sungai Sarawak, kemudian menyerahkan pentadbiran Sarawak kepada rakyat Sarawak, dengan bendera kolonial diturunkan dan bendera Sarawak dinaikkan. Sebelum dia pergi, Gabenor melantik Stephen Kalong Ningkan sebagai Ketua Menteri Sarawak yang pertama.

Pada tahun 2016, Ketua Menteri Adenan Satem mengumumkan pada 22 Julai sebagai cuti umum di Sarawak bermula dari 2016.

20 perkara telah ditulis bagi tujuan menjaga kepentingan, hak dan autonomi rakyat Borneo Utara semasa pembentukan Persekutuan Malaysia. Cadangan yang sama, dengan perbezaan kandungan tertentu, dibuat oleh Sarawak dan biasanya dirujuk sebagai Perjanjian 18 Perkara.

Ia telah dipertikaikan sebagai hipotesis seperti Memorandum 20 Perkara Sabah yang dikemukakan secara bersama oleh para pemimpin politik pada tahun 1962, di mana dokumen sebenar wujud dan yang sedang mempersiapkan dan menandatangani memorandum 18 perkara masih belum lengkap.

Beberapa perkara telah dimasukkan ke dalam Perlembagaan Malaysia manakala selebihnya 18 perkara Sarawak yang digariskan seperti berikut:

Perkara 1: Agama
Tiada bantahan terhadap Islam sebagai agama kebangsaan Malaysia tetapi Sarawak sepatutnya tidak mempunyai agama rasmi. Segala bidang kuasa Malaya yang berkaitan dengan Islam tidak patut dikuatkuasakan di Sarawak.

Perkara 2: Bahasa
a. Bahasa Malaysia adalah bahasa kebangsaan bagi Persekutuan
b. Bahasa Inggeris boleh diteruskan dalam tempoh 10 tahun selepas Hari Malaysia
c. Bahasa Inggeris akan menjadi bahasa rasmi Sarawak untuk pelbagai tujuan negeri dan persekutuan tanpa had masa

Perkara 3: Perlembagaan
Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu yang sedia ada diterima sebagai asas Perlembagaan Malaysia. Perlembagaan Malaysia hendaklah merupakan satu dokumen yang baru sama sekali. Sebuah perlembagaan negeri adalah perlu bagi Sarawak.

Perkara 4: Ketua Persekutuan
Ketua bagi Sarawak tidak berhak atau tidak layak untuk dipilih menjadi ketua persekutuan.

Perkara 5: Nama Persekutuan
Nama persekutuan ialah Malaysia, bukan Melayu raya.

Perkara 6: Kuasa Imigresen
Kawalan ke atas imegresen ke mana-mana bahagian Malaysia daripada luar hendaklah berada dalam kuasa kerajaan persekutuan tetapi kemasukan ke Sarawak hendaklah juga mendapat kebenaran daripada kerajaan negeri. Kerajaan persekutuan tidak boleh membatalkan kemasukan sesiapa ke Sarawak untuk tujuan kerajaan negeri kecuali atas alasan keselamatan yang kukuh. Sarawak hendaklah mempunyai kawalan yang tidak terbatas terhadap pergerakan manusia, kecuali kakitangan Kerajaan Persekutuan.

Perkara 7: Hak Untuk Berpisah
Sarawak tidak mempunyai hak untuk berpisah daripada Malaysia.

Perkara 8: Borneonisasi
Pegawai Borneo yang dilantik merupakan penduduk tempatan.

Perkara 9: Pegawai-pegawai British
Segala usaha hendaklah dibuat untuk menggalakkan pegawai British kekal dalam perkhidmatan awam sehinggalah tempat mereka diambil alih oleh mereka yang layak dan sesuai dari kalangan rakyat negeri berkaitan.

Perkara 10: Kewarganergaraan
Cadangan dalam perenggan 148 (K) dalam Laporan Suruhanjaya Cobbold hendaklah mentadbir hak-hak kewarganegaraan dalam negeri Sarawak tertaluk kepada pindaan-pindaan berikut:
a) Sub-perenggan (i) hendaklah tidak mengandungi peruntukan sehinggalah pemastautin lima tahun.
b) Dalam usaha hendak menyelaraskan dengan undang-undang kita , sub-perenggan (ii) (a) hendaklah dibaca tujuh daripada sepuluh tahun dan bukannya lapan daripada dua belas tahun.
c) Sub-perenggan (iii) hendaklah tidak mengandungi sekatan yang terikat dengan kewarganegaraan ibu bapa bagi yang lahir di Borneo utara selepas Malaysia, mesti menjadi rakyat persekutuan.

Perkara 11: Tarif dan Kewangan
Sarawak hendaklah mengawal kewangan, tabung-tabung, pembangunan dan tarifnya sendiri.

Perkara 12: Kerajaan Negeri
(a) Ketua menteri hendaklah dipilih oleh ahli-ahli tidak rasmi Dewan Perundangan,
(b) Hendaklah diwujudkan satu sistem kementerian sebenar di Sarawak oleh kerajaan Persekutuan.

Perkara 13: Tempoh Peralihan
Selama tujuh tahun kuasa perundangan hendaklah dipegang oleh kerajaan Sarawak melalui perlembagaan bukan diwakili kepada kerajaan negeri oleh kerajaan persekutuan (tempoh itu sudah tamat).

Perkara 14: Pendidikan
Sistem pendidikan yang sedia ada di Sarawak hendaklah dikekalkan dan untuk tujuan itu hendaklah diletakkan di bawah kerajaan negeri (sistem pendidikan Sarawak , Dewan Undangan Negeri Sarawak telah mengintegrasikan pendidikan kedalam sistem kebangsaan pada 6 julai 1976).

Perkara 15: Jaminan Perlembagaan
Tidak ada pindaan, perubahan, penarikan sebarang jaminan istimewa yang diberi kepada Sarawak oleh kerajaan Persekutuan tanpa persetujuan positif kerajaan negeri yang berkaitan.

Perkara 16: Perwakilan di Parlimen
Ianya perlu mengambil kira populasi penduduk Sarawak, saiz dan potensinya. Dalam apa keadaan sekalipun ianya hendaklah tidak kurang daripada perwakilan Singapura.

Perkara 17: Gelaran Ketua Negeri
Gelaran Ketua Negeri bagi Sarawak ialah yang Dipertuan Negara.

Perkara 18: Tanah, Perhutanan, Kerajaan Tempatan dan lain-lain
Peruntukan dalam kerajaan Persekutuan bersangkutan dengan Kuasa Majlis Tanah Negara tidak boleh diguna pakai bagi Sarawak. Begitu juga dengan Majlis Kerajaan Tempatan Negara hendaklah tidak boleh diguna pakai di Sarawak.

Adakah masih relevan dengan tuntutan 18 perkara Sarawak hari ini, tidak semua tuntutan 18 perkara Sarawak masih diamalkan hari ini. Terdapat juga beberapa perkara yang telah berubah dengan ketara selepas 10 tahun Sarawak menyertai Malaysia.

Antara 18 tuntutan yang telah berubah dan diterima sebagai 20 perkara tuntutan ke atas Sabah, Bahasa Melayu telah menjadi bahasa rasmi Sarawak selepas 10 tahun penggunaan Bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi.

Tuntutan 18 perkara lain yang telah menerima perubahan ialah tuntutan dalam aspek  pendidikan apabila Sarawak mahu mengekalkan pendidikan mesti diletakkan di bawah kuasa negeri itu pada mulanya. Tuntutan lain 18 perkara yang telah berubah adalah permintaan dari segi pendidikan apabila Sarawak mahu mengekalkan pendidikan mesti diletakkan di bawah kuasa kerajaan negeri pada mulanya.

Banyak lagi tuntutan dalam 18 Perkara Sarawak yang perlu dilaksanakan tanpa perlu ada perundingan kerana ianya sudah termaktub dalam Perlembagaan Negara. Kerajaan Persekutuan perlu melaksanakan tuntutan dan memberi kuasa autonomi yang sudah termaktub dalam perlembagaan kalau ingin melihat Sarawak boleh berdikari dan maju ke hadapan.

Sarawak masih perlu kekal dalam Malaysia demi menjaga keselamatan dan kesejahteraan rakyat. Apa yang perlu dilaksanakan ialah segala tuntutan yang termaktub dalam perlembagaan perlu dilaksanakan dengan sebaik mungkin tanpa perlu ada campur tangan luar yang boleh menjejaskan keharmonian dan keselamatan rakyat Sarawak. - HARAKAHDAILY 22/7/2017

Penulis ialah Pesuruhjaya PAS Sarawak
Sumber HD - 22-7-2017 






































































































Sarawak Merdeka Tetap Merdeka 1963-2017

MENELUSURI sejarah pejuang kemerdekaan adalah kebiasaan apabila tibanya hari kebesaran negara seperti hari Merdeka. Jauh di sudut kemenangan dan kesenangan (mungkin) yang kita rasai kini tersimpan jerit payah dilalui mereka yang bersama memperjuangkan kemerdekaan.

Sejarah tidak mampu menipu sehinggalah ia dimanupulasikan untuk kepentingan mereka yang jahat. Rosli Dhobi seorang pembunuh, Rosli membunuh untuk merdeka, Rosli guna jalan pintas, dan bermacam lagi tuduhan liar yang tempang untuk generasi sekarang memahami usaha kumpulan pejuang kemerdekaan Sarawak dahulu.

Menuruut Sanib Said, "Peristiwa bersejarah yang harus dikenang dan dihargai adalah peristiwa Rosli Dhoby melancarkan asasinasi berani mati terhadap gabenor penjajah yang merampas hak kemerdekaan Sarawak Darul Hana."

Asasinasi menurut kamus bahasa Inggeris Cambridge ialah: the murder of someone famous or important: an assassination attempt the assassination of the opposition leader. Maka jelas ia adalah sebuah bentuk perjuangan atas dasar untuk menuntut hak asasi atau lebih tepat untuk apa yang dilakukan oleh Rosli Dhobi dan Rukun 13 adalah menuntut kemerdekaan dan kebebasan dari mana-mana penjajah British atau Keluarga Brooke sendiri.

Ada juga golongan yang menyifatkan kumpulan yang menentang British ini adalah mereka yang mahukan pemerintahan dikembalikan kepada Keluarga Brooke. Perlu diingatkan fakta yang tidak boleh disangkal oleh mana-mana pihak termasuk generasi baru kini adalah, kelompok pembesar Melayu Sarawak yang sedari zaman Kesultanan Brunei tidak mahu negeri ini jatuh ke tangan penjajah.

Mereka sanggup mempertahankan jawatan mereka sehingga di dalam pemerintahan Brooke mereka mampu dan masih lagi memegang jawatan tertinggi termasuk Majlis Tertinggi Kerajaan Negeri Sarawak. Gelaran seperti Datu Patinggi, Datu Bandar, Datu Hakim, Datu Imam dan sebagainya dikekalkan. Kuasa yang mereka pertahankan bukan kerana kedudukan dan kepentingan peribadi, tetapi ia jelas untuk kepentingan umat Islam yang ada di negeri ini.

Selepas penyerahan Sarawak oleh Vyner Brooke pada 1946 dengan habuan diterimamya sebanyak Pound Stelling 200,000 kumpulan Melayu Sarawak ini merasakan ia satu penghinaan kerana maruah Negara Sarawak boleh dijual beli. Maka munculah gerakan menghalau sepenuhnya penjajah dan saki bakinya dari Negara Sarawak. "Kebangkitan kebangsaan Melayu Sarawak pada mulanya dipimpim oleh Datu Patinggi Abang Abdillah dan disokong oleh Persatuan Kebangsaan Melayu Sarawak (PKMS). Mereka kemudian telah disertai oleh Barisan Pemuda Melayu Sarawak, Persatuan Melayu Miri, Persatuan Melayu Limbang, Persatuan Melayu Simanggang dan Pergerakan Pemuda Melayu Sibu (PPMS). Perjuangan ini telah menjadi sebuah pergerakan nasionalisme yang mereka namakan Gerakan Anti-Serahan."-Sanib Said

Lihat, kronologi penentangan itu bukan kerana penyerahan Negara Sarawak kepada British, tetapi ia telah lama membuak semenjak kali pertama kaki "orang putih" menjejak bumi Sarawak dan tangan yang banyak mengaut keuntungan hasil negara ini untuk kekayaan peribadi keluarga Brooke.

Keadilan untuk Rosli Dhobi tidak diberikan, dunia gempar seorang remaja bawah umur membunuh wakil kerajaan British yang pernah menjadi Gabenor di Palestin hanya kerana ingin menunjukan protes dan bantahan agar Sarawak di Merdekakan. Rosli dan rakan-rakan telah dijatuhi hukuman gantung sampai mati pada 2hb Mac 1950

Sekali lagi tarikh keramat untuk Negara Sarawak merdeka pada usia 54 tahun tahun ini. Bagaimanakah sumbangan generasi muda untuk memastikan kelestarian pembangunan dan kestabilan Sarawak akan terus dinikmati? Kesefahaman kita usahlah dicanang hanya sekadar kita pelbagai kaum di Sarawak boleh makan bersama walau berlainan agama dan bangsa, boleh meraikan perayaan bersama walau berbeza budaya namun, kesefahaman sebenar adalah bagaimana kita mahu Sarawak pasca merdeka pemerintahannya tidak menindas mana-mana agama dan kaum, adil dan saksama dalam memberi rasa hasil negeri kepada rakyat jelata, dan paling penting tiada mana-mana kaum yang menjadi penghasut untuk mendominasi dalam apa juak bentuk untuk merampas pemerintahan tanpa menggunakan jalan demokrasi yang sedia ada.

Semangat Sarawak tanah airku sepatutnya tersemat bagai keramat seperti semangat pejuang yang memerdekakan kita hari ini. Hayatilah dari sudut kebenaran sebenar usaha golongan pejuang terdahulu agar kita mengambil ibrah dari peristiwa sejarah dan bukan hanya untuk difilemkan, dikenang dan ditangisi serta terharu sahaja. Ingatlah sejarah mungkin berulang!

“SELIMUTILAH JENAZAH ANAKANDA DENGAN PANJI KEBANGSAAN SARAWAK.”-Isi Surat Rosli Dhobi

"MERDEKA TETAP MERDEKA!"- Isi Surat Awang Ramli. – HARAKAHDAILY 21/7/2017
Sumber HD - 21-7-2017 






































































































Mengapa tiada peruntukan bina jalan & saliran ke ladang?

LADANG atau kebun untuk petani yang mengusahakan tanah mereka dengan menanam berbagai jenis tanaman menghadapi masalah untuk membawa hasil tanaman mereka keluar akibat jalan dan sistem peparitan di kawasan kebun tidak sesuai untuk dilalui oleh kenderaan ringan.

Ramai pekebun kecil yang mengusahakan tanah mereka menghadapi masalah ini ketika musim hujan lebat dan jalan akan penuh lopak dan banjir kilat berlaku disebabkan sistem peparitan yang tidak baik dan tersumbat.

Pekebun di kawasan tanah skim penanaman kelapa di jalan Cahaya Lopeng Miri mengadu masalah ini kepada pihak kami.  Salah seorang pekebun yang dikenali sebagai Armin mengadu yang jalan masuk ke kebunnya hanya diturap separuh jalan dengan batu kerikil dan sistem peparitan di kawasan sekitar menuju ke kebun amat teruk  kerana tersumbat dan penuh dengan rumput rumpai.

Kita mengesa agar pihak yang berkenaan dapat membina jalan kerikil sepenuhnya dan membersihkan rumput rumpai yang menghalang saliran air yang mengalir dalam parit tersebut.

Jika jalanraya di bandar telah banyak kali diturap mengapa jalan untuk petani dan pekebun ke kebun atau ladang tiada peruntukan. Sepatutnya kerajaan lebih memberi tumpuan kepada penduduk yang memerlukan perkhidmatan dan kebajikan untuk memudahkan urusan mereka menjual hasil mereka dari ladang. Masalah ini selalu dihadapi oleh pekebun kecil dan mereka yang kurang berkemampuan untuk membina jalan dan saliran parit untuk tanaman mereka.

Penduduk kampung di Pujut dan sekitarnya terutama yang kurang berkemampuan mengharapkan masalah mereka ini diberi perhatian oleh pihak kerajaan agar usaha mereka membangunkan tanah kebun ini dapat memberi hasil dan dapat meringankan bebanan pembelanjaan mereka seharian.

Kami berharap pihak yang berkaitan dapat menyelesaikan masalah ini dengan segera dengan membina jalan batu dan sistem saliran yang baik untuk mengelakkan banjir kilat di kawasan itu. Kerjasama dengan pihak yang berkenaan amat dihargai.

JOFRI JARAIEE
Pesuruhjaya PAS, Sarawak – HARAKAHDAILY 17/7/2017 



















Sumber HD - 17-7-2017 


Sarawak tubuh Petros bagi cari gali minyak dan gas
Posted on Wednesday, July 05 @ 09:45:19 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

http://tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=35639



Syarikat cari gali minyak dan gas luar pantai milik Sarawak akan memulakan operasinya dalam masa enam bulan lagi, Ketua Menteri Datuk Amar Abang Johari Tun Openg.

Katanya, Petroleum Sarawak (Petros), 100 peratus milik kerajaan negeri, akan bekerjasama dengan syarikat minyak nasional, Petronas,

Pengumuman itu dibuat ketika Sarawak menuntut royalti minyak yang lebih tinggi daripada kerajaan persekutuan.

Bernama turut memetik Abang Johari, sebagai berkata, perkara berkaitan pelaburan awal syarikat itu masih dibincang, tetapi Petros akan memulakan operasinya dalam masa enam bulan lagi.

Beliau berkata keuntungan yang diraih akan dikongsi antara kerajaan negeri dan Petronas berdasarkan ekuiti.
\
Abang Johari berkata, sebelum ini, syarikat minyak dan gas dari Sarawak hanya terlibat dengan aktiviti minyak dan gas hiliran di Bintulu, dengan pelaburan dianggar berjumlah AS$2 bilion.
Petros, katanya, akan terlibat dalam aktiviti huluan cari gali minyak dan gas serta pengeluaran gas dan minyak di kawasan perairan Sarawak.

Beliau berkata syarikat itu akan menggunakan tenaga profesional daripada kalangan anak Sarawak yang sudah terlibat dalam industri berkenaan, termasuk mereka yang kini bekerja dengan Petronas, Shell dan Murphy Oil.

“Kami ada anak Sarawak yang terdiri daripada jurutera dalam bidang ini dan ini akan memberi peluang kepada rakyat Sarawak untuk bekerja dengan syarikat itu,” katanya.

Beliau berkata kerajaan negeri menggunakan pendekatan holistik dan akan bekerjasama dengan Petronas untuk mencari gali serta mengeluarkan minyak dan gas di perairan Sarawak.

“Tiada gunanya menyalahkan orang lain. Kami perlu gerakkan inisiatif sendiri dan mempersiapkan diri kami untuk terlibat dalam industri ini,” katanya.

Sarawak, sebelum ini menuntut kenaikan royalti minyak dari lima hingga 20 peratus dan mahu ekuiti yang lebih besar dalam loji gas asli, tetapi menangguhkan rundingan berikutan harga minyak mentah global yang tidak menentu.

Sumber TKO - 5-7-2017






































































































PAS Sarawak ucap takziah buat keluarga Datuk Daud

BADAN Perhubungan PAS Negeri Sarawak ingin merakamkan ucapan takziah atas pemergian Datuk Haji Daud bin Abd Rahman, Mantan Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Hal Ehwal Islami). 
PAS Sarawak mendoakan semoga Allah ampuni dan rahmati Allahyarham serta ditempatkan bersama orang soleh. PAS Sarawak mendoakan semoga Allah permudahkan segala urusan keluarga Allahyarham dan diberi kesabaran. 
Kematian adalah pengakhiran kepada kehidupan manusia. Ia merupakan peringatan terbaik buat kita yang masih hidup agar sentiasa melakukan amal soleh serta menjauhi perkara yang dilarang oleh Allah. 
JOFRI JARAIEE
Pesuruhjaya PAS Negeri Sarawak – HARAKAHDAILY 3/7/2017 
















Sumber HD - 3-7-2017 






































































































Salam Takziah

إنا لله و إنا إليه راجعون
اللهم اغفرله  وارحمه و عافه واعف عنه
Saya mewakili Dewan Pemuda PAS Negeri Sarawak merakamkan ucapan takziah kepada seluruh ahli keluarga serta sahabat handai kepada DATUK HAJI DAUD BIN ABD RAHMAN Mantan Menteri Muda Di Pejabat Ketua Menteri (Hal Ehwal Islam) atas pemergian Allahyarham kepada yang maha pengcipta. Sesungguhnya kematian itu sesuatu yang pasti dan memilukan bagi keluarga Allahyarham. 
Kami mendoakan agar roh Allahyarham ditempatkan bersama para solihin dan segala amalan Allahyarham diterima oleh Allah SWT. 
Sekali lagi salam takziah kepada keluarga serta sahabat handai Allahyarham. 
Ikhlas daripada,
Mohammad Arifiriazul Paijo
Ketua Pemuda PAS Sarawak
bersama seluruh saf kepimpinan Dewan Pemuda PAS Sarawak
Sumber HD - 2-7-2017 






































































































Perutusan Aidilfitri Pesuruh Jaya PAS Sarawak 1438H

DENGAN nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. 
Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri 1438H, Taqabbalallahu minna wa minkum.
Saya mewakili PAS Negeri Sarawak ingin merakamkan ucapan syabas dan tahniah di atas kejayaan kita semua dalam menyumpurnakan ibadah puasa dan juga ibadah-ibadah yang lain di bulan Ramadhan yang akan meninggalkan kita. 
Hari Raya ialah hari untuk kita menyambut kemenangan kita mengharungi cabaran nafsu dengan melaksanakan berbagai-bagai aktiviti ibadah dan kebajikan sama ada secara individu atau berjemaah. 
Sesungguhnya kejayaan hakiki seorang hamba di sisi Allah SWT ialah apabila dikurniakan dengan keredhaan Allah di dalam apa jua tindakan dan amalannya. Ramadhan telah mendidik kita bagaimana mendapat redha Allah di dalam ibadah maka redha Allah jualah yang kita cari di dalam kehidupan kita yang lain sama ada dalam pergaulan suami isteri dan ahli keluarga, pergaulan dalam bermasyarakat, lebih-lebih lagi kita sangat mengharapkan redha Allah dalam bernegara melalui politik Islam.
Nabi SAW bersabda maksudnya: 
"Bagi orang berpuasa itu dua kegembiraan, (pertama) kegembiraan ketika berbuka, (kedua) kegembiraan ketika bertemu Tuhannya (di Akhirat nanti)."
(Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim) 
Hadis di atas menjelaskan kepada kita bahawa kejayaan atau kemenangan bukan hanya di dunia tetapi yang sangat kita harapkan ialah kejayaan ketika bertemu Allah SWT di Akhirat nanti. 
Marilah kita terus beristiqamah menggapai redha Allah di dalam kehidupan kita. Perjuangan mencapai redha Allah pasti akan berhadapan cabaran dan ujian dari Allah sama ada dari musuh luaran yang terdiri daripada manusia yang akan sentiasa menghalang dan menentang perjuangan Islam dan tidak kurang juga musuh dari dalam diri kita sendiri iaitu nafsu. 
Di dalam kegembiraan kita menyambut Hari Raya Aidilfitri ini janganlah kita lupa saudara-saudara seagama yang sedang bergelut dan berjuang mempertahankan agama Allah di seluruh dunia khususnya di negara-negara umat Islam yang sedang bergolak dan diperangi oleh musuh-musuh Allah seperti di Palestin, Syria, Iraq, Yaman, Mesir, Yaman, Myanmar dan yang terkini negara Qatar serta seluruh negara umat Islam. 
Semoga Allah SWT menerima segala amal kita dan pesanan saya, penuhilah sambutan Hari Raya kali ini dengan menziarahi sanak saudara dan sahabat handai, eratkan ukhuwwah sesama umat Islam kerana dengan kekuatan ukhuwwah Islamiyyah, umat Islam akan mendapatkan kembali kekuatannya beserta redha Allah SWT. 
Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Walillahil Hamd!
Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir dan Batin













UNTUKMU SARAWAK
SEJAHTERA BERSAMA ISLAM
HJ JOFRI JARAIEE
Pesuruhjaya PAS Sarawak – HARAKAHDAILY 23/6/2017
Sumber HD- 23-6-2017





































































































Selamat Menyambut Hari Raya Idul Fitri 1438H

SAYA mewakili PAS Sarawak ingin merakamkan ucapan syabas dan tahniah di atas kejayaan kita semua dalam menjalani ibadah puasa dan juga ibadah-ibadah yang lain di bulan Ramadhan yang penuh dengan keberkatan dan kemuliaan ini. 
Hari Raya Idul Fitri merupakan hari kita umat Muslim seluruh dunia menyambut kemenangan setelah kita berjaya mengharungi berbagai cabaran keinginan hawa nafsu kita. 
Semoga Allah SWT menerima segala amalan kita dan pesanan saya, penuhilah sambutan Hari Raya kali ini dengan menziarahi sanak saudara dan sahabat handai, eratkan ukhuwwah sesama umat Muslim disamping mengajak yang non-Muslim sama-sama dapat merasai kenikmatan dan kesejahteraan bersama Islam. 
Elakkan perselisihan faham sesama Muslim dan umat Muslim seharusnya menyambut perayaan ini penuh dengan kekuatan ukhuwwah Islamiyyah, umat Muslim akan mendapatkan kembali kekuatannya bersama dengan keredhaan Allah SWT. 
Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, Walillahil Hamd!
JOFRI JARAIEE
Pesuruhjaya PAS Sarawak – HARAKAHDAILY 21/6/2017
Sumber HD - 21-6-2017 






































































































Sarawak: Kaji sebelum tubuh syarikat minyak dan gas

PAS Sarawak menyokong usaha kerajaan negeri dalam menubuhkan syarikat operasi minyak dan gas yang akan memberi penumpuan dalam usaha explorasi dan pembangunan lapangan minyak dan gas di Sarawak 
PAS Sarawak melihat usaha ini akan memberi peluang kepada pembangunan kemahiran anak Sarawak melalui perkongsian kerjasama dengan Syarikat Minyak Negara - Petronas. Usaha ini juga akan membuka lebih peluang pekerjaan kepada rakyat Sarawak. 
Walau bagaimanapun, PAS Sarawak melihat, penyertaan syarikat ini dalam bidang explorasi dan pembangunan lapangan minyak akan melibatkan risiko yang tinggi dari aspek pelaburan dan ekonomi. 
Kos kasar Explorasi dan pembangunan satu telaga minyak sahaja bakal menelan belanja sehingga USD10 juta (RM42.65Juta). Peringatan yang ingin kami utarakan adalah kerajaan negeri perlu meneliti dari segala aspek pengurusan risiko ini sebelum membuat keputusan juga dalam keadaan harga minyak dunia yang pada paras rendah ketika ini - USD48.40/ barrel (Brent Crude). 
PAS Sarawak melihat akan keperluan asas infrastruktur awam di Sarawak seperti jaringan jalan raya, bekalan elektrik dan air bersih adalah seharusnya menjadi fokus keutamaan dalam perbelanjaan kerajaan negeri. 
Sebagai contoh, wang yang bakal dibelanjakan bagi satu telaga minyak dapat menampung projek jalanraya sejauh lebih 20 km atau bekalan elektrik dan air kepada lebih 100 buah kampung / rumah panjang. 
MUHAMMAD AFIQ MHD KHAZAR
Ketua Penerangan PAS Sarawak – HARAKAHDAILY 12/6/2017
Sumber HD - 12-6-2017 






































































































Sarawak berhak mempunyai syarikat minyak, gas sendiri

SEJARAH ringkas penemuan minyak di Borneo khususnya di Sarawak yang perlu diketahui sebelum ia digunakan secara komersial. Pada bulan Julai 1882, Residen British di daerah Baram telah mencatatkan penemuan minyak.

Beliau mencatatkan penduduk Melayu tempatan menggunakan minyak untuk tujuan perubatan dan untuk menghidupkan lampu minyak serta campuran damar untuk menampal bot atau sampan.

Pada tahun 1909, syarikat minyak, iaitu Anglo-Saxon syarikat asal kepada syarikat Sarawak Shell Berhad hari ini telah diberi hak untuk mengeksploitasi sumber petroleum di seluruh negeri ini.

Pada Ogos 1910, minyak ditemui di perkampungan Miri di atas bukit yang dikenali sebagai bukit Kanada hari ini. Pada mulanya, sebanyak 8 tong minyak sehari telah dihasilkan. Miri boleh dianggap sebagai permulaan industri petroleum komersial di Borneo sebelum merdeka.

Sebelum ianya dikomersialkan penduduk tempatan pada masa itu bebas menggunakannya sebagai bahan untuk kegunaan harian seperti untuk menyala api, perubatan dan menampal bot dan lain-lain.

Selepas berdekad-dekad ia telah dikomersilkan oleh syarikat-syarikat asing dan juga di bawah syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) maka sudah tiba masanya untuk kerajaan negeri menubuhkan syarikat sendiri untuk meneroka hasil minyak dan gas untuk menyediakan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan.

Kita menyokong penuh hasrat kerajaan Sarawak untuk menubuh syarikat minyak dan gas sendiri tapi pasti ianya bebas dari pengaruh mana-mana parti politik pemerintah dan ianya memberi manfaat kepada penduduk tempatan.

Pastikan bahawa ahli-ahli politik tidak mengganggu dan mencampuri urusan syarikat minyak dan gas kerana ia perlu diuruskan oleh golongan profesional dan pakar dalam bidang cari gali minyak dan gas. Ramai anak-anak tempatan yang boleh mengurus dan melaksanakan tugas yang berkaitan dalam bidang minyak dan gas ini tanpa terlalu bergantung dengan orang asing.

Kerajaan hanyalah memantau syarikat dan bukannya campur tangan dalam hal ehwal syarikat sehingga menjejaskan urusan syarikat. Apabila ada orang yang mempunyai kepentingan campur tangan dalam syarikat tidak syak lagi akan berlaku penyalahgunaan kuasa dan ketirisan yang akhirnya merugikan rakyat.

Sarawak mempunyai hak untuk mempunyai syarikat minyak dan gas sendiri untuk memberi faedah kepada orang-orang yang memerlukan pekerjaan dan ia juga boleh menyumbang kepada pembangunan Sarawak. Kami berharap apabila ia berjaya nanti, janganlah Ali Baba syarikat kerajaan kepada orang asing untuk mengawalnya. Beri keutamaan kepada rakyat tempatan menguasainya dan bebas dari campur tangan asing.

Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS Sarawak
SumberHD - 12-6-2017 






































































































PAS Sarawak erat hubungan bersama media

PAS Sarawak mengadakan majlis sungkei (berbuka puasa) bersama media tempatan bertempat di Kuching, semalam. 
Menurut Ketua Penerangan PAS Sarawak, Muhammad Afiq Mhd Khazar, program yang berlangsung selama hampir 2 jam itu telah dihadiri oleh lebih 8 kumpulan media terdiri dari Utusan, Borneo Post, Sin Chew, See Hua, Kosmo dan Sarawak Tribune. 
Katanya, majlis sungkei bertujuan untuk memperkenalkan saf kepimpinan Perhubungan PAS negeri sesi 2017/2019 serta memberi penerangan semasa berkaitan PAS Sarawak. 
Tambahnya, selain beliau, saf kepimpinan yang turut hadir adalah Timbalan Pesuruhjaya 1, Zulkipli Ramzi dan Pengerusi Lajnah Penerangan PAS Sarawak, Syamsul Bahri Mohamad serta beberapa AJK PAS Kawasan Petrajaya dan Santubong.
"PAS Sarawak mengambil peluang untuk beramah mesra serta mengeratkan silaturrahim antara PAS dan media di Sarawak," ujarnya.Menurutnya lagi, PAS Sarawak turut berkongsi kandungan Dokumen Hijau yang bakal ditawarkan oleh PAS. 
Sumber HD - 11-6-2017 






































































































Ada apa dengan PAS Sarawak

"DAN katakanlah, "Bekerjalah kalian, sesungguhnya Allah dan Rasul-Nya serta orang beriman akan melihat kerja kalian. Dan kalian akan dikembalikan kepada Allah Yang Maha Mengetahui yang Ghaib dan yang Nyata, lalu diberitakan kepada kalian di atas apa yang kalian kerjakan". (Surah At-Taubah 105) 
Ramadan kembali hadir menemui kita dalam sedar dan tidak sedar. Kedatangan bulan yang penuh dengan keberkatan ini menuntun orang yang beriman memulakan "projek mencapai taqwa" menerusi amal soleh sepanjang bulan yang diturunkan al-Quran ini. 
"Projek Takwa" bagi ahli PAS menjelang Ramadan terdiri daripada beberapa projek imarah (memakmurkan) masjid surau dengan amal fardi (individu) juga termasuk berlumba mencari ruang kerja kebajikan buang seluruh masyarakat tidak kira latar belakang agama dan bangsa. 
Bahkan sebelum tiba Ramadan, ahli PAS seluruh pelusuk negara akan sibuk merangka pelan bagi mengisi aktiviti dakwah dan kebajikan dalam bulan Ramadan. 
PAS Sarawak turut menjadikan Ramadan peluang terbaik untuk bersama masyarakat Sarawak yang berbilang bangsa dan agama. Ahli PAS di seluruh Sarawak sibuk menyusun jadual program kebajikan termasuk sumbangan barangan keperluan harian kepada asnaf, program edar bubur lambuk, tazkirah (ucapan) sepanjang Ramadan, tadarus al-Quran, singgah sungkei (edaran bungkusan makanan berbuka) dan singgah sahur. 
PAS Sarawak hadir bagi menzahirkan Islam sebagai agama rahmat buat semua masyarakat Sarawak. Islam sebagai agama harmoni yang berbuat baik kepada seluruh manusia. Islam sebagai penyelamat dan penyelesaian kepada permasalahan manusia. 
Kami kawan kamu
Kami teman kamu
Kami bebakti utk kamu...
Rakyat Sarawak 
Semoga ruang kebajikan pada dalam bulan Ramadan menjadi ruang kuat dakwah bagi kami untuk melihat Islam kembali gemilang di Bumi Kenyalang yang tercinta ini. 
MUHAMMAD AFIQ MHD KHAZAR
Ketua Penerangan PAS Sarawak – HARAKAHDAILY 3/6/2017
Sumber HD- 3-6-2017 






































































































DHPP Kakus ketuai Ziarah Gawai PAS Bintulu

SETELAH Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Dun Kakus ditubuhkan secara rasmi pada bulan Mei yANg lepas, ahli-ahli jawatankuasa kerja DHPP Kakus terus bergiat aktif merancang program dan pertemuan dengan masyarakat bukan Islam terutama Iban 
Mereka dengan proaktif telah memulakan gerak kerja dalam menerangkan dan memperkenalkan DHPP kepada masyarakat Iban dan pada masa yang sama mendapatkan seramai mungkin keahlian. 
Hasilnya, dapat dilihat melalui sambutan yang baik daripada masyarakat Iban terhadap PAS. 
Terbaharu, sempena perayaan Hari Gawai tahun ini, Timbalan Ketua DHPP Sarawak, Saudara Achau anak Mujah dan beberapa ahli DHPP Kakus mengadakan ziarah Gawai ke beberapa rumah panjang di DUN Kakus dan menyampaikan sumbangan hamper Gawai. 
Gerak kerja dan komitmen mereka ini sememangnya boleh dibanggakan atas hasil inisiatif mereka sendiri. 
Hal ini selaras dengan prinsip budaya politik matang dan sejahtera, yang membuktikan bahawa walaupun PAS membawa agenda Islam namun tidak sekali-kali membelakangkan perayaan kaum di Sarawak. 
Malahan, PAS Sarawak turut mengangkat dan memartabatkan ahli-ahli DHPP sebagai anggota penting dalam pergerakan PAS.
Sumber HD - 1-6-2017 






































































































Hari Gawai: PAS Bintulu santuni Kaum Dayak

SEMPENA perayaan 'Ari Gawai' masyarakat Iban, Lajnah Perpaduan Nasional dan Dewan Himpunan Penyokong PAS Bintulu telah mengadakan lawatan muhibah ke beberapa rumah panjang. Program ini bertitik tolak daripada hubungan mesra komuniti Iban dengan PAS Bintulu terutamanya semasa pilihan raya negeri yang lalu. PAS Bintulu juga berbesar hati menerima undangan daripada beberapa pemimpin rumah panjang untuk menghadiri dan meninjau persiapan masyarakat Iban menyambut Hari Gawai pada tahun ini. 
Rombongan PAS Bintulu yang diketuai oleh Ketua Lajnah Perpaduan Nasional memulakan program ziarah dengan melawat ke Rh Gima, Rh Nelson, Rh Unggat, Rh Melayu, dan seterusnya mengakhiri lawatan ke Rh Sunggum. Kehadiran ahli-ahli DHPP seperti Achau, dan ajk nya turut menjadikan lawatan menjadi mesra dan meriah. 
Wakil PAS Bintulu, Zharuddin berkata bahawa walaupun PAS membawa agenda Islam, namun realiti kepelbagaian budaya dan bangsa tidak menjadi halangan bagi mencetus kemesraan antara kedua belah pihak. Malahan, beliau turut memuji sikap dan penerimaan masyarakat Iban yang memang diketahui amat menghormati tetamu. 
Manakala, wakil DHPP, Tr Clement Bayang mewakili PAS Bintulu mengucapkan selamat menyambut Hari Gawai seterusnya mengajak masyarakat Iban yang hadir untuk bersama dalam Dewan Himpunan Penyokong PAS. 
Pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional PAS Bintulu iaitu Abdul Aziz turut menyampaikan sepatah dua kata. - HARAKAHDAILY 31/5/2017
GawaiTr 4 

GawaiTr 2 

GawaiTr 1
Sumber HD - 31-5-2017 

PAS sedia bersama rintis tambahbaik ordinan syariah

UNDANG-undang Syariah adalah milik Allah SWT yang amat mengetahui hikmah perintah itu dan menjadi tanggungjawab kerajaan memerintah selaku khalifah-Nya di muka bumi menggubal serta menguatkuasakannya menepati panduan al-Quran dan as-Sunnah. 
Agar kelak dari penerapan dan pelaksanaannya dalam masyarakat Islam akan menghadirkan maqasid keadilan dan ketenteraman awam hingga mewujudkan hakikat kemakmuran kehidupan, sekali gus menjadikan orang Muslim sebagai 'umat pertengahan' yang dicontohi. 
Hasrat Kerajaan Negeri Sarawak untuk membuat kajian ke arah penambahbaikan Ordinan Syariah Sarawak membuktikan bidang kuasa dan hak kerajaan negeri ke atas Mahkamah Syariah. Kami percaya Sarawak boleh menjadi perintis menggubal setakat kuasa yang diperuntukan. 
Sarawak telah menunjukkan jalan betapa hak demokrasi itu tidak pernah tergugat sesuai dengan keperluan Muslim yang tertakluk kepada Undang-undang Syariah dalam kehidupan mereka tanpa melibatkan bukan Muslim. 
Kami menyambut hasrat ini dengan kalimah "Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar!" Kagum dan teruja Sarawak akan meneroka keterbukaan menerusi pemerintahannya. Tiada sesuatu pun akan tergugat dan didiskriminasi melainkan menuju ke arah kebaikan yang lebih diyakini. Itu sepatutnya menjadi jaminan pihak kerajaan. 
Suka kami mencadangkan agar usaha ini nanti dilibatkan sama para agamawan, badan-badan dan pertubuhan Islam serta parti-parti politik yang mewakili suara Bumiputera Islam di negeri ini agar dapatan kajian yang komprehensif dan holistik diperolehi. 
Kami Pemuda PAS Sarawak turut menawarkan diri untuk turut bersama agar pengetahuan dan kepakaran PAS dalam perkara ini dapat dimanfaat dan disumbangkan hingga kebaikan yang dihasratkan dapat diterjemah demi kepentingan Islam dan rakyat Bumi Kenyalang seluruhnya. 
MOHAMMAD ARIFIRIAZUL PAIJO
Ketua Pemuda
Dewan Pemuda PAS Negeri Sarawak – HARAKAHDAILY 31/5/2017
Sumber HD - 31-5-2017 






































































































Sarawak rai pelbagai budaya dan kepercayaan       

SALAH satu perayaan yang disambut setiap tahun oleh penduduk tempatan Sarawak ialah Gawai Dayak. Gawai Dayak merupakan perayaan yang disambut oleh kaum pribumi Sarawak, terutamanya kaum Iban, Bidayuh dan Orang Ulu seperti Kayan dan Kenyah, dan juga masyarakat Dayak di Kalimantan Barat.

Kebanyakan keluarga Dayak masih tinggal di rumah panjang dan sebahagiannya hidup berkelompok di kampung-kampung. Terdapat juga mereka tinggal di bandar-bandar untuk mencari pekerjaan dan sara hidup lain.

Gawai bermakna pesta, Jadi, Gawai Dayak merupakan perayaan sambutan kaum Dayak. Gawai Dayak merupakan hari untuk meraikan Tahun Baru yang menandakan berakhirnya musim menuai dan permulaan tanaman padi musim baru. Ia adalah musim perayaan tradisi dan sosial.

Sarawak sangat unik kerana berjaya menyatukan berbagai kaum, budaya dan kepercayaan. Inilah sikap yang baik untuk semua kaum terutama yang berkaitan dengan adat dan budaya. Dengan adanya perayaan semacam ini, ia dapat memberi peluang kepada setiap lapisan masyarakat untuk mengenal erti kesatuan dengan menghormati amalan budaya dan kepercayaan masing-masing.

Semoga amalan yang baik ini terus dikekalkan agar masyarat Sarawak yang terdiri dari berbagai kaum dan kepercayaan ini dapat hidup aman dan selamat dari pengaruh budaya asing yang tidak sesuai dengan adat resam dan budaya orang Sarawak.

Seperti yang anda pernah mendengar perkataan “Gayu Guru Gerai Nyamai” menjelang musim perayaan
Gawai Dayak, tahukah anda apakah maknanya? Ia sebenarnya bermakna kehidupan yang panjang, kesihatan dan kemakmuran dalam bahasa Iban. Semasa musim perayaan Gawai Dayak biasanya Tuak akan dihidangkan. Tuak beras ialah sejenis minuman masyarakat kaum Iban pada masa dahulu. Biasanya Tuak diperbuat daripada sejenis beras dipanggil “Beras Pulut”.

Kepada kaum Dayak Sarawak yang meraikan perayaan Gawai Dayak, kita ingin menasihatkan mereka yang balik kampung sama ada melalui darat dan air agar berhati-hati. Jangan berebut-rebut ketika anda pulang ke destinasi masing-masing sehingga mengabaikan keselamatan. Jangan minum sambil memandu kerana keluarga di rumah menanti anda dengan penuh kasih sayang.

Selamat Menyambut perayaan Gawai kepada seluruh kaum Dayak dan semoga anda semua balik ke pangkuan keluarga anda dengan selamat.

Gayu Guru Gerai Nyamai, Lantang Senang

JOFRI JARAIEE
Pesuruhjaya PAS, Sarawak – HARAKAHDAILY 31/5/2017
Sumber HD -  31-5-2017
\

Saya Bayar Hantaran Mahal-Mahal, Mereka Tengok Free Saja
Posted on Tuesday, May 30 @ 14:50:19 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah

http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=35171



Seorang lelaki mendakwa isterinya dipaksa bertelanjang ketika melahirkan anak di sebuah hospital di Sarawak.

Lelaki yang dikenali sebagai Bintu Martin itu memuat naik beberapa gambar paparan skrin mengenai pengalaman beberapa wanita yang bersalin di Sarawak sehingga menimbulkan pelbagai persoalan di kalangan netizen.

Menurut lelaki berkenaan, dia pernah mendengar cerita makcik-makcik yang bersalin zaman 80an dan 90an, namun tidak menyangka bersalin dalam keadaan bertelanjang itu masih berlaku di Sarawak. Difahamkan, isterinya bekerja sebagai guru dan telah dua kali bersalin di Sarawak.

"Tak ada pilihan di sana, takkan tak nak beranak? Isteri saya minta kain untuk menutup payudaranya tetapi dimarahi oleh jururawat dengan alasan bukan isteri saya seorang saja yang tidak berpakaian. Suami pula tidak dibenarkan masuk ke dalam, hanya perlu menunggu di luar sahaja. Tetapi doktor lelaki dan doktor pelatih lelaki bebas keluar masuk. 

"Ketika dalam Labour Room, ada 8-9 ibu-ibu yang menunggu masa untuk bersalin termasuklah isteri saya. Mereka semua tidak berpakaian dan diarahkan kangkang oleh jururawat. Payudara tidak boleh ditutup langsung. Saya bayar hantaran mahal, tetapi doktor tengok secara free saja. Hanya ada seorang doktor perempuan sahaja pada ketika itu. 

"Bila isteri saya bersalin kali kedua lagi teruk, jururawat pelatih lelaki pun ada. Anak pertama dilahirkan 2010, anak kedua 2013. Selepas keluar dari Labour Room, baru dapat kain untuk menutup badan," katanya.

Menurut lelaki itu, dia mendapat tahu perkara itu yang dimaklumkan oleh ibu mertuanya yang masuk ke dalam Labour Room seketika bila isterinya melahirkan anak pertama.

Selain itu, dia pernah cuba meminta kebenaran jururawat untuk masuk menemani isterinya bersalin namun dihalang.

"Tak boleh sebab dalam itu semua perempuan tidak berpakaian," kata jururawat terbabit.

Dedah lelaki itu lagi, bila isterinya bersalin anak yang kedua, jururawat pelatih lelaki turut ada dalam Labour Room.

"Isteri saya malu dan terpaksa buat tayangan percuma. Saya rasa malu, geram dan dayus berbanding kali pertama sebab 3-4 jururawat lelaki yang keluar dari Labour Room itu ketawa kecil sesama mereka dan terdengar percakapan mereka, "Susu (payudara) Puan Syam itu besar betul," 

"Saya tahu mereka maksudkan isteri saya kerana payudaranya memang besar. Bayangkan betapa malunya isteri saya dua kali bersalin tanpa berpakaian, diseluk dan dilihat oleh doktor pelatih lelaki dan jururawat pelatih lelaki. 

"Seperkara lagi, semasa isteri bersalin anak kedua, dia terpaksa berjalan ke tandas dalam Labour Room untuk buang air kecil. Masa jalan balik itulah jururawat pelatih lelaki masuk. Punggung dia pun terdedah habis, tangan satu memegang drip, satu lagi jururawat perempuan pegangkan. Bayangkan isteri saya kata yang jururawat lelak itu terkejut melihat dia berjalan tanpa seurat benang. Isteri saya bertudung bagai, dapat pada mereka habis free show!" luahnya dalam nada kesal.

Bagaimanapun, ada segelintir netizen yang mempunyai pengalaman bersalin di Sarawak menafikan perkara itu berlaku.

"Saya bersalin di Hospital Umum Sarawak, siap dalam bilik berasingan atau bilik khas, pakaian khas untuk bersalin seperti hospital yang lain. Doktor perempuan dan suami dibenarkan masuk tanpa perlu diminta. Doktor yang panggil sendiri," kata Hizh Qatrunnada.

"Tak tahulah, mak saya melahirkan saya pada tahun 1986 di hospital di Kuching tetapi tak ada pula menghadapi insiden seperti itu. Cuma mak cakap ayah tak dibenarkan masuk. Tak ada bogel-bogel," kata Kate Catherine.

"Saya tawaquf dengan cerita ini sebab isteri saya beranak empat kali dah di Hospital Umum Kuching. Tetapi okay saja, malah banyak perkara yang boleh dipuji dari segi layanan dan cara doktor serta jururawat di Sarawak melayani pesakit. Malah masa melahirkan anak kedua, saya ada bersama isteri untuk beri semangat," kata Gnostic Son.

Sementara itu, Bintu menegaskan dia enggan mendedahkan nama hospital tersebut kerana tindakan itu akan mengaibkan hospital berkenaan.

Pihak berkuasa perlu menyiasat dakwaan lelaki ini kerana dakwaan itu seperti ini boleh mencemarkan nama baik pihak hospital di negeri Sarawak.


Sumber TKO - 30-5-2017   






































































































Ucapan PAS Sarawak sempena Hari Gawai Dayak 2017

PAS Sarawak deka ngambi peluang meri ucap selamat ari gawai ngagai semua rakyat iban dayak Sarawak. 
PAS Sarawak besampi ngajih ke gawai taun tu,ulih ngukuh,ulih neguh kaul diri sebilik,ulih mega ngerapat ngambi rat kaul kaban belayan engau penuh pengelantang.
Enggau tu kami ari PAS Sarawak ngambi kesempatan ngingat ke kitai iban dayak Sarawak ti di sambut enggau pengaga ati,jaga diri enggau manah,likun ke diri ba rantau jalai Maya pemisi gawai dayak ke taun tu. 
Selamat Hari Gawai Dayak Gayu Guru Gerai Nyamai Nguan Menua Senang Lantang Bulih Rezeki Belimpah Ruah Bulih Padi Gayu Ko Antu Gerai Ko Sempandai... 
Sejahtera Bersama Islam
JOFRI JARAIEE
Pesuruhjaya PAS Sarawak 
TR CLEMENT BAYANG
Ketua Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Sarawak – HARAKAHDAILY 28/5/2017
Gawai
Sumber HD - 28-5-2017 






































































































Ramadan, ujian dan aspirasi muslim bertaqwa       

RAMADAN adalah peluang terbesar bagi muslim mengecap ketaqwaan takut dan taat pada Allah). Melalui puasa yang matlamat akhir nya adalah takwa. Orang yang berpuasa telah melaksanakan perintah Allah dan menjauhi larangan-Nya. 
Dalam surah al-Baqarah ayat 183, yang membahas tentang ibadah puasa.  Sebagaimana dalam ayat al-Qur’an yang bermaksud: 
“Hai orang-orang yang berimanu, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kalian agar kamu bertakwa” (QS. Al Baqarah: 183) 
Sifat orang yang bertakwa ialah mereka beribadah, muamalat, bergaul, berbuat baik apabila teringat dalil yang menjanjikan ganjaran dari Allah SWT, bukan pada ikut-ikutan, tradisi, taklid buta, atau orientasi duniawi. 
Begitu juga, orang yang bertakwa adalah sentiasa takut untuk melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah dan Rasul-Nya, kerana dia teringat akan hujah-hujah yang mengancam dengan azab yang dahsyat. Dari sini kita tahu bahawa iman tidak mungkin tanpa cahaya Allah, ilmu terhadap dalil al-Quran dan sunnah Nabi Shallallahu'alaihi. 
Jika seseorang memenuhi kriteria ini, layaklah ia menjadi hamba yang mulia di sisinya:
“Sesungguhnya yang paling mulia di sisi Allah adalah orang yang paling bertakwa di antara kalian” (QS. Al Hujurat: 13) 
Orang-orang yang berpuasa menahan diri daripada yang diharamkan oleh Allah dalam bentuk makan, minum, hubungan seks dan lain-lain. Manakala jiwa manusia mempunyai kecenderungan untuk semua itu dan ia telah meninggalkan semuanya untuk mendekatkan diri kepada Allah dan mengharapkan ganjaran daripada-Nya. Ia adalah satu bentuk ketakwaan. 
Orang yang berpuasa melatih dirinya untuk mendekatkan diri kepada Allah untuk menjauhkan diri dari perkara-perkara yang disukai oleh hawa nafsunya, sedangkan dia mampu untuk makan, minum atau berjimak tanpa dilihat, tetapi dia meninggalkannya kerana dia sedar bahawa Allah memerhatikannya. 
Puasa menyempitkan pergerakan syaitan dalam aliran darah manusia, jadi pengaruh syaitan menjadi lemah. Akibat daripada perbuatan yang tidak bermoral boleh dikurangkan. 
Berpuasa secara umum boleh memperbanyak ketaatan kepada Allah, dan ini adalah tabiat orang yang bertakwa. 
Dengan berpuasa, orang kaya merasakan kesakitan kelaparan. Jadi ia akan menjadi lebih prihatin kepada orang-orang fakir yang kurang bernasib baik. Dan ini juga tingkah laku orang yang bertakwa. 
Sempena dengan kedatangan bulan Ramadan yang penuh dengan keberkatan dan kemuliaan ini, PAS Sarawak ingin mengucapkan selamat melaksanakan ibadah puasa dengan penuh ketakwaan sebagaimana yang dianjurkan oleh al-Quran dan sunnah Rasullullah. 
Semoga amalan kita diterima Allah dan doa kita dikabulkan Allah untuk terus istiqamah hingga mencapai kejayaan baik di dunia mahu pun di akhirat kelak. 
JOFRI JARAIEE
Pesuruhjaya PAS, Sarawak – HARAKAHDAILY 26/5/2017
PASSwakR
Sumber HD - 26-5-2017 






































































































Tinjauan awal PRK N.74 Pujut

MENJELANG Pilihan raya Kecil (PRK) Dun N.74 Pujut, semalam telah berlangsung tinjauan awal dan pertemuan PAS Sarawak bersama Ketua Pengarah Pilihanraya PAS Pusat, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar di Pujut, Miri, Sarawak. 
Ini merupakan lawatan pertama beliau ke Sarawak setelah diamanahkan sebagai Ketua Pengarah Pilihanraya PAS Pusat. Perbincangan berkisar persiapan menghadapi pilihan raya serta perkembangan terkini PAS Sarawak. 
Hadir pada pertemuan tersebut bagi pihak PAS Sarawak termasuk Pesuruhjaya, Haji Jofri Jaraiee, Setiausaha, Muhtar Suhaili As-Sarawaki, Ketua Pemuda, Mohammad Arifiriazul Paijo dan Wakil Pengarah Pilihanraya, Wan Husni Wan Osman. 
PAS Sarawak telah menyatakan pandangan pro dan kontra kepada PAS Pusat berkenaan PRK N.74 Pujut. Keputusan akhir sama ada bertanding atau sebaliknya akan dibuat oleh PAS Pusat dan akan dimaklumkan kepada umum pada masa yang sesuai. 
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menetapkan penamaan calon akan diadakan pada 20 Jun dan hari mengundi pada 4 Julai 2017. 
PRK Dun Pujut diadakan setelah kerusi tersebut kosong susulan pelucutan jawatan wakil rakyat DAP, Dr Ting Tiong Choon kerana dikatakan mempunyai kewarganegaraan Australia. 
Dalam pertandingan empat penjuru pada 7 Mei tahun lalu, wakil DAP itu menang dengan 8,899 undi menewaskan Datuk Hii King Chiong (BN) yang meraih 7,140 undi, manakala Jofri Jaraiee (PAS) 513 undi, diikuti Fong Pau Teck (Bebas) hanya 375 undi. 
Pujut dalam Parlimen Miri ada 26,202 pengundi terdiri daripada 70.4 peratus kaum Cina, Melayu dan Melanau (17.9 peratus), Iban (7.5 peratus), Orang Ulu (1.8 peratus), Bidayuh (0.6 peratus) serta lain-lain (1.6 peratus). 
Siiru 'ala barakatillah, teruskan perjuangan! 
#UntukmuSarawak
#MaraMenujuCita
#SejahteraBersamaIslam - HARAKAHDAILY 25/5/2017
Sumber HD - 25-5-2017 






































































































11 Cawangan baru, PAS Sarawak makin berkembang

"DAN jika penduduk negeri beriman dan bertaqwa kepada Allah, (sesungguhnya kami) bukakan pintu keberkatan dari langit dan bumi..." Al A'raf 96 
Pasca Pilihan Raya Negeri Sarawak  kali ke-13 pada 2016 telah membuka ruang seluas-luasnya buat rakyat Sarawak mengenali apa itu Parti PAS. 
PAS berjaya menerobos tembok yang dibina oleh Barisan Nasional dengan slogan "iboh lawan perintah" (jangan lawan kerajaan BN). Rakyat mula mendengar dan menghampiri PAS sebagai Parti alternatif yag diharap dapat membela nasib Rakyat. 
Jelas di beberapa DUN yang ditandingi PAS, rakyat mula sedar akan peranan PAS sebagai Parti yang menjadi semak dan imbang bagi kerajaan BN Sarawak. Meniti di bibir mulut masyarakat kini, di mana PAS masuk, di situ BN akan turunkan bantuan. Tidakkah ini beri untung pada rakyat. 
Tarikh 20 Mei 2017 menyaksikan sokongan rakyat Sarawak kepada PAS semakin meningkat apabila tertubuhnya 11 Cawangan PAS di dalam kawasan Batang Lupar. Terdiri daripada masyarakat sekitar DUN Beting Maro dan Sebuyau. 
Majlis Perasmian 11 Cawangan PAS ini telah di hadiri oleh rasmikan oleh Jofri Jaraiee, Pesuruhjaya PAS Sarawak. Turut hadir Zulkifli Ramzi, Timbalan Pesuruhjaya 1, Khairul Ismail, Timbalan Pesuruhjaya 2, Zharuddin Naruddin, Pengarah Pilihanraya, Ustaz Wan Abdillah Wan Ahmad Yang Dipertua PAS Batang Lupar, Puan Hamidah Mohtar, Setiausaha PAS Batang Lupar. Majlis turut dihadiri oleh Ust Wan Ismail Wan jusoh, wakil Badan Perhubungan PAS Kelantan 
Seramai lebih 100 org yang terdiri dari masyarakat setempat dan ahli PAS hadir ke majlis ini. Sekali lagi PAS terus meletak batu asas yang kukuh demi melihat Sarawak yang lebih sejahtera bersama Islam. – HARAKAHDAILY 21/5/2017
Sumber HD - 21-5-2017 






































































































PAS dalam gelanggang politik Sarawak

FIRMAN Allah yang bermaksud: "Berapa banyak terjadi golongan yang sedikit dapat menewaskan golongan yang ramai dengan izin Allah." (Al Baqarah: 249) 
Pilihan raya negeri Sarawak (PRN11) menyaksikan PAS Sarawak telah meletakkan calon di 11 kerusi Dun Sarawak. Antara kerusi yang ditandingi PAS adalah N.74 Pujut.
Pengerusi SPR dalam kenyataannya hari ini telah memaklumkan bahawa Pilihan raya Kecil N.74 Pujut telah ditetapkan pada 4 Julai 2017. Ini berikutan kekosongan kerusi Dun Pujut yang telah dikosongkan oleh Dr Ting Tiong Choon (DAP) berikutan isu kerakyatan. 
Sekali lagi lensa politik Sarawak tertumpu kepada sama ada PAS akan meletakkan calon atau pun tidak dalam PRK Pujut kali ini. 
PAS sebagai sebuah parti politik yang tunjangnya adalah Islam memilih jalan pilihan raya sebagai wadah menyampaikan mesej Islam sebagai rahmat buat sekalian alam. 
Dakwah, tarbiah dan siasah adalah batu asas dalam harakah ini bergerak. PAS Sarawak telah mengambil peluang sebaiknya dalam PRN yang lepas dalam mengisi ruang kosong dalam masyarakat. Ruang memberi faham Islam sebagai agama yang syumul (menyeluruh) dan saleem (sejahtera) tanpa mengira bangsa dan warna kulit. 
Matlamat jangka panjang PAS Sarawak bukan sekadar undi dan menang dalam pilihan raya. PolitikIslam adalah ingin melihat Islam diletakkan di tempat yang betul dan selayaknya serta Islam yang menawarkan penyelesaian buat masyarakat. 
Sudah pasti PRK N.74 Pujut kali ini akan menjadi kayu ukur kepada sokongan pengundi Sarawak amnya dan Malaysia amnya menjelang PRU14 tidak lama lagi.
Muhammad Afiq Mhd Khazar
Ketua Penerangan PAS Sarawak
Sumber HD - 19-5-2017 






































































































PAS Batang Lupar daftar 11 cawangan baru

PAS Kawasan Batang Lupar berjaya mendaftarkan 11 Cawangan Baru iaitu 5 di Dun Sebuyau dan 6 di Dun Beting Maro. 
Majlis Perasmian 11 Cawangan ini akan dilaksanakan pada Sabtu, 20 Mei 2017 bersamaan 23 Syaaban 1438H di Beting Maro. 
Sehingga kini, terdapat 11 PAS Kawasan berdaftar dari 31 Kawasan Parlimen yang ada di Sarawak Darul Hana seperti berikut: 
1. Petra Jaya
2. Santubong
3. Kota Samarahan
4. Batang Sadong
5. Batang Lupar
6. Sibu
7. Mukah
8. Bintulu
9. Sibuti
10. Miri
11. Limbang
 - HARAKAHDAILY 17/5/2017
Sumber HD - 17-5-2017 






































































































Perutusan Hari Guru 2017 dari PAS Sarawak

TUGAS guru semakin mencabar, dengan tugas mereka bukan hanya mengajar tetapi juga terpaksa menjalankan tugas "ibu bapa" daripada tanggungjawab hakiki sebagai seorang pendidik, tetapi ada kalanya mereka terpaksa menggunakan wang mereka sendiri untuk aktiviti pelajar di luar sekolah seperti menyertai pertandingan bagi mewakili sekolah dan sebagainya. 
Hari ini guru-guru dan pendidik bertanggungjawab untuk membina generasi muda secara khusus dan rakyat secara amnya, ke arah pembentukan kesejahteraan masa depan yang cemerlang. 
Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam juga merupakan seorang pendidik kepada para sahabat dan pengikutnya dengan mengajar tentang akidah serta menyeru mereka akan taat pada perintah Allah dan Rasul dan seterusnya diikuti oleh para sahabat dan para alim ulama serta pendakwah sepanjang zaman. 
Mutakhir ini rakyat perlu diberi pendidikan dan pengetahuan cara menangani zaman perubahan dalam masyarakat bagi memastikan negara akan terus berada di bawah sistem demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan tanpa diganggu gugat oleh pihak-pihak tertentu yang mempunyai kepentingan. 
Tugas para guru dan pendidik perlu memberi kesedaran kepada orang ramai tentang betapa pentingnya kesedaran menyeluruh di dalam sesebuah masyarakat supaya mereka dapat mengubah nasib mereka sendiri sehingga mencapai kejayaan dari terus menyerah diri tanpa berusaha seperti firman Allah SWT yang bermaksud, terjemahan surah Ar-Ra'd ayat 11: 
“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka “. 
Sempena Hari Guru pada tahun ini PAS ingin mengucapkan tahniah dan syabas kepada semua guru-guru yang menjadi pendidik dalam pelbagai lapangan khususnya guru-guru yang telah berjaya meneruskan kerjaya sebagai pendidikan yang begitu mencabar dari semasa ke semasa masakini. 
Tugas guru amat mulia kerana dengan adanya mereka yang menjadi pendidik maka kita semua menjadi seseorang yang boleh membaca, mengira, menulis serta dapat menuntut ilmu dengan lebih luas lagi. Tanpa guru siapalah kita disebabkan mereka maka kita sekarang dapat menilai yang baik dan buruk sesuatu perkara. 
Selamat Hari Guru kepada semua guru yang tabah dan sabar dengan telatah pelajar-pelajar mereka sehingga mereka berjaya dalam kehidupan mereka. Guru yang terus istiqamah pasti akan menuju kemenangan. 
JOFRI JARAIEE
Pesuruhjaya PAS, Sarawak – HARAKAHDAILY 16/5/2017
Sumber HD - 16-5-2017



Adun DAP lucut kelayakan akibat miliki kerakyatan Australia
Posted on Saturday, May 13 @ 14:58:34 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah

http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=34914



KUCHING: Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak hari ini melucutkan kelayakan wakil rakyat DAP, Dr Ting Tiong Choon sebagai adun Pujut pada persidangan DUN hari ini.

Speaker, Datuk Mohamad Asfia Awang Nassar membuat keputusan itu, dipercayai kes pertama di Malaysia, selepas Menteri Kewangan Kedua Sarawak, Datuk Seri Wong Soon Koh membentangkan usul untuk melucutkan kelayakan Dr Ting.

Wong membuat usul itu atas dasar wakil rakyat DAP berkenaan mempunyai kerakyatan Australia yang dilepaskannya pada 4 April 2016, 3 minggu sebelum berlangsungnya pilihan raya negeri.

Beliau juga berkata, Dr Ting sudah diisytiharkan muflis 2 kali di Australia di bawah Pihak Berkuasa Kewangan Sekuriti Australia pada 24 Jun 2012 dan 11 September 2012.

Wong berkata, Dr Ting sebagai warganegara Australia juga merupakan pengundi berdaftar di Australia.

Beliau berkata, semua itu melanggar Perkara 17(1)(G) Perlembagaan Negeri Sarawak.

Beliau berkata, atas pelanggaran ini, Dr Ting tidak layak menjadi adun dan patut dilucutkan kelayakan kerana beliau sudah memberi ikrar kesetiaan kepada negara lain.

Wong berkata, DAP dalam tergesa untuk mendapatkan calon bagi kerusi itu, gagal menyiasat latar belakang calonnya untuk mewakili parti dan harus menyesali tindakannya.

Usul itu mencetuskan pertikaman lidah antara Asfia dan Wong serta Pengerusi DAP Sarawak, Chong Cheng Jen dan Dr Ting.

Apabila perkara itu dikemukakan untuk pengundian, 70 adun menyokong, manakala 10 adun DAP dan PKR menentang usul itu.

Pelucutan itu akan menyaksikan pilihan raya kecil perlu diadakan di kerusi DUN di bawah Parlimen Miri itu.

Bercakap kepada pemberita kemudian, Chong berkata, DAP akan mengkaji aspek hilang kelayakan itu untuk tindakan undang-undang dan menambah ia bukan perkara mudah untuk mencabar keputusan berkenaan.

Beliau berkata, DUN itu sepatutnya menghormati keputusan Mahkamah Pilihan Raya Miri yang membuat keputusan sebaliknya.

“Sebenarnya, keputusan seperti ini telah mentafsirkan Perlembagaan Negeri dan tugas ini sepatutnya dilakukan mahkamah.

“Ini adalah hari yang amat menyedihkan bagi kerajaan negeri dan negara. Ini adalah persendaan terhadap keadilan dan malah bukti yang kononnya dikemukakan adalah lemah dan tidak akan diterima mahkamah,” katanya.

Dr Ting menyifatkan keputusan itu sebagai tidak demokratik, terutama bagi pengundi Pujut, tetapi berkata, perkara tersebut tidak akan memburukkan reputasi DAP di kawasan berkenaan.

Pada pilihan raya negeri Mei tahun lepas, Dr Ting yang menjalani latihan sebagai doktor perubatan di Australia, meraih 8,899 undi untuk memenangi kerusi Pujut, menewaskan pencabarnya, calon Barisan Nasional Hii King Chiong yang mendapat 7,140 undi, calon PAS Jofri Jaraiee (513 undi) dan calon Bebas Fong Pau Teck (375 undi).

Sementara itu, Menteri Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan, Belia dan Sukan negeri, Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah ketika ditemui berkata, kini terpulang kepada speaker DUN untuk memaklumkan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya mengenai kekosongan kerusi itu.

“Kemudian terpulang kepada SPR untuk membuat keputusan. Pada masa sama, DAP boleh membuat pilihan untuk mencabar keputusan itu di mahka

Sumber TKO - 13-5-2017






































































































Lengkapkan Bomba dengan teknologi canggih

HARI Anggota Bomba Sedunia yang disambut pada 4 Mei semalam mempunyai sejarah tersendiri. Mengapa ia dipilih pada tanggal 4 Mei. Ia telah diperkenalkan selepas cadangan melalui e-mel di seluruh dunia pada 4 Januari 1999 kerana kematian lima anggota bomba dalam keadaan tragis dalam kebakaran semak belukar di Australia. 4 Mei digunakan untuk menjadi Hari Anggota Bomba tradisional di kebanyakkan negara Eropah, kerana ia adalah hari Saint Florian, penaung saint petugas pemadam kebakaran.

St Florian diperingati dalam Martyrology Roman pada 4 Mei, St. Florian telah dianggap sebagai penaung Poland serta Linz, Upper Austria dan anggota bomba. Terdapat pengabdian popular St Florian di banyak tempat di Eropah Tengah, dan tradisi mengenai kematiannya, tidak jauh dari tempat di mana Enns mengalir ke dalam Danube, adalah kisah lama dan boleh dipercayai. Banyak mukjizat penyembuhan yang dikaitkan dengan syafaat beliau dan dia dipanggil sebagai pelindung berkuasa dalam bahaya kebakaran atau air. Hari perayaan beliau ialah 4 Mei.

Hari Anggota Bomba Sedunia yang disambut pada 4 Mei adalah hari mengucapkan terima kasih kepada semua anggota bomba di atas komitmen yang luar biasa, keberanian yang luar biasa dan tidak mementingkan diri sendiri demi menjalankan tugas menyelamatkan nyawa dan harta benda.

Misi Bomba "Memberi Perkhidmatan Kebombaan dan Penyelamatan yang Profesional bagi menyelamatkan nyawa dan harta benda demi kesejahteraan rakyat."

Jabatan Bomba dan Penyelamat, Malaysia (JBPM) mempunyai objektif untuk memberi khidmat pencegahan dan pemadaman kebakaran, menguatkuasakan undang-undang yang berkaitan dengan aspek keselamatan dan memadam kebakaran serta menyediakan khidmat kemanusiaan yang cekap dan berkesan.

Sarawak mempunyai keluasan tanah serta sukar bagi pihak bomba untuk menjalankan tugas terutama di kawasan pedalaman dan luar bandar. Untuk sampai ke tempat kejadian memakan masa yang lama dan pihak berwajib perlu memperbanyakkan lagi balai bomba di kawasan yang berkenaan.

Dalam era global ini kenderaan bomba perlu ditambah dan dilengkapi dengan peralatan yang lebih moden dan canggih untuk mencegah kemalangan jiwa dan kehilangan harta benda. Kami mengesa pihak berwajib memberi lebih perhatian kepada masalah yang dihadapi oleh pihak bomba agar mereka dapat menjalankan tugas dengan selesa dan selamat. Lengkapkan peralatan bomba dengan teknologi canggih untuk mencapai misi dan objektif memberi khidmat kemanusian dengan lebih cekap dan berkesan.

PAS merakamkan ucapan Selamat Menyambut Hari Anggota Bomba Sedunia 2017 kepada seluruh pegawai, anggota dan kakitangan pasukan Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia yang komited dalam menjalankan tugas. Jasa mereka menjalankan tugas tanpa mengira masa dan waktu dalam usaha menyelamatkan nyawa dan harta benda amat dihargai.

JOFRI JARAIEE
Pesuruhjaya PAS, Sarawak – HARAKAHDAILY 5/5/2017
Sumber HD- 5-5-2017 






































































































Penduduk tagih janji wakil rakyat

PEMBINAAN tembok banjir dan benteng telah menjadi cara tradisional untuk melindungi dan infrastruktur terhadap banjir bagi penduduk yang tinggal di kawasan rendah.

Sering terjadi apabila hujan turun lebat dan berterusan selama berjam-jam akan terjadinya banjir kilat di kawasan yang rendah dan tebing sungai.

Masalah banjir kilat dan tiada benteng halangan di tebing Sungai Bakam menyebabkan rumah penduduk yang berdekatan dengan tebing sungai hampir roboh akibat air banjir dan hakisan tanah.

Baru-baru ini berlaku banjir kilat di tebing Sungai Bakam yang menyebabkan rumah penduduk kampung yang tinggal di tebing sungai itu hampir roboh akibat air deras dan tiada benteng di tebing sungai itu.

Menurut penduduk kampung, Mariam Raup dan Fatimah Amit yang menjadi mangsa banjir kilat di tebing Sungai Bakam berkata “Dulu ada YB datang berjanji untuk membina benteng sungai dan membantu mereka membina semula dapur mereka yang semakin usang tetapi sehingga kini tiada sebarang tindakan diambil."

Mereka menuntut janji wakil rakyat tersebut agar projek pembinaan benteng tebing Sungai Bakam perlu disegerakan. Mereka juga menuntut agar masalah dapur mereka yang hampir roboh itu juga perlu dibina semula.

Kami mengesa pihak berwajib dan mereka yang berkenaan agar segera selesaikan masalah ini. Kerjasama dengan pihak yang berwajib untuk membina benteng sungai dan membina semula dapur penduduk kampung yang terjejas itu dapat segera dilaksanakan. – HARAKAHDAILY 4/5/2017
banjirdapur 3 

banjirdapur 2
Sumber HD - 4-5-2017 






































































































PAS sokong mansuh dasar kabotaj untuk Sarawak

KABOTAJ adalah pengangkutan barangan atau penumpang antara dua titik dalam negara yang sama. Asalnya bermula dengan perkapalan, kabotaj kini juga meliputi penerbangan, kereta api dan pengangkutan jalan. Kabotaj adalah "perdagangan atau pelayaran di perairan pantai, atau, hak eksklusif negara untuk menguruskan trafik udara di wilayah itu. Dari segi politik, kabotaj adalah untuk mengawal had perdagangan dengan syarikat tempatan dikenali sebagai perlindungan. Asas bagi peraturan kabotaj termasuk keselamatan negara dan keperluan untuk melindungi keselamatan awam. 
Menurut Ketua Menteri Sarawak Datuk Amar Abang Haji Abdul Rahman Zohari Abang Haji Openg setiap barang yang kita import perlu melalui Pelabuhan Klang. Pada masa lalu, mungkin ia boleh diterima kerana terdapat kekurangan volum tetapi sekarang, kami telah mewujudkan perdagangan antarabangsa. 
Jadi ia adalah masa untuk menghapuskan kabotaj supaya kapal-kapal dari luar negara boleh datang terus ke Sarawak. 
PAS menyokong penuh saranan Ketua Menteri Sarawak agar Sarawak diberi kebebasan untuk mengimpot barangan dari luar tanpa perlu melalui Pelabuhan Klang. Jarak perjalanan dan untuk kapal dagang dari luar berurusan dengan Pelabuhan Klang menyebabkan barang dari China dan Jepun menjadi lebih mahal. 
Kos pengangkutan untuk berulang-alik untuk sampai ke pelabuhan yang terdapat di Sarawak menjadi mahal disebabkan terpaksa melalui Pelabuhan Klang. 
Dari dulu lagi kita pernah sarankan pemansuhan dasar kabotaj di Sarawak kerana ianya boleh mengurangkan kos harga barangan untuk rakyat Sarawak. Dengan pemansuhan dasar kabotaj ini sekurang-kurangnya harga barangan di Sarawak akan setanding atau kurang dari harga barangan dari Semenanjung Malaysia. 
Dalam keadaan ekonomi yang semakin gawat dan tidak stabil ini maka seharusnya kerajaan persekutuan memansuhkan dasar kabotaj untuk Sarawak dan Sarawak berhak mendapatkan kuasa autonomi bagi memudahkan urusan perdagangan di peringkat antarabangsa. 
Mungkin ini adalah salah satu cara untuk mengurangkan beban pengguna yang terpaksa bayar lebih harga barangan dari luar negara. Kita menggesa kerajaan persekutuan dapat menilai sendiri pemintaan kerajaan Sarawak ini kerana ianya melibatkan pengguna serta keperluan rakyat tempatan. 
Pemansuhan dasar kabotaj juga boleh merangsangkan lagi pembangunan dan meringankan kos pelan pembangunan infrastruktur asas di negeri ini seperti bahan-bahan binaan yang murah dan pengguna juga boleh membeli barangan keperluan dengan harga yang berpatutan. Kerajaan juga perlu memantau harga barangan keperluan agar ianya tidak dijual dengan harga yang terlampau tinggi sehingga membebankan pengguna. 
Mudah-mudahan hasrat kerajaan dan rakyat Sarawak untuk melihat pemansuhan dasar kabotaj oleh kerajaan persekutuan menjadi kenyataan dan boleh meringankan beban harga kos barangan keperluan asas di Sarawak. Sarawak tidak memerlukan dasar kabotaj kerana ia tidak adil bagi negeri ini. - HARAKAHDAILY 26/4/2017 
Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS Sarawak
Sumber HD - 26-4-2017

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 






































































































Pasti Ar-Rahman juara Alam Ria Pasti Kawasan Miri

Alam Ria Pasti Kawasan Miri telah dianjurkan dengan jayanya di Kampung Sukan Petronas dengan penyertaan daripada 140 orang murid dari seluruh Pasti di Miri. 
Majlis ini telah dirasmikan oleh oleh Ketua Pemuda PAS Negeri Sarawak, Mohamad Arifiriazul Paijo dan turut dihadiri oleh AJK PAS Pusat, Muhtar Suhaili dan Yang Dipertua PAS Kawasan Miri, Jofri Jaraiee. 
Acara tahunan yang mempertandingkan acara pidato, sajak, bercerita, nasyid, kalam jamaie, khutbah serta azan telah membuka ruang kepada pelajar berusia 4 hingga 6 tahun menonjolkan bakat masing-masing di hadapan lebih 300 ibu bapa dan penjaga yang hadir. 
Johan setiap acara yang dipertandingkan akan mewakili Pasti kawasan Miri ke peringkat negeri yang bakal berlangsung di Mukah bulan hadapan. 
Sejarah Pasti Miri bermula 10 tahun yang lalu dengan penubuhan Pasti yang pertama di Hilltop Garden, dan kini Pasti Miri telah mempunyai 6 cawangan di seluruh Miri iaitu Pasti Al-Munawwarah (Siang-Siang Garden), Pasti Ar-Rahman (Taman Tunku), Pasti Al-Irshad (Piasau), Pasti Al-'Amalulillah (Pujut), PASTI Al-Fateh (Permyjaya) dan yang terkini Pasti Ar-Rayyan (Senadin). 
Dengan visi melahirkan insan soleh pintar di Malaysia melalui pendidikan prasekolah sebagai elemen terpenting, Pasti Miri berhasrat melahirkan modal insan kelas pertama yang cintakan Allah, Rasul serta Al-Quran. 
Bagi info kemasukan ke Pasti kawasan Miri, para ibu bapa boleh menghubungi melalui capaian page Facebook (PastiI Kawasan Miri).
Sumber HD - 25-4-2017

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






































































































Hina Watson Nyambek: Pemuda PAS tuntut tindakan tegas

PEMUDA PAS Sarawak menuntut tindakan tegas terhadap TV3, Primeworks Studio dan pengacara ‘Ammar’ selepas insiden penghinaan kepada bapa kepada jaguh pecut Malaysia, Watson Nyambek. 
Penghinaan ini amatlah dikesalkan, menunjukkan kerendahan etika penyiaran TV3 dan penerbitan Primeworks Studio. 
Ini adalah natijah lambakan program tidak mendidik, mengutamakan hiburan tanpa isi dan tidak bermanfaat yang disiarkan oleh pihak media arus perdana. Insiden ini wajar dijadikan satu pengajaran kepada semua pihak agar merenung kembali tahap dan kualiti penyiaran di negara kita. 
Kurangnya program mendidik, mengutamakan keuntungan dan hanya mengejar rating semata-mata tanpa memikirkan kesan dan pengajaran kepada penonton akan menghasilkan penerbit dan penyampai yang pemalas dan tiada kreativiti. 
Pemuda PAS Sarawak juga menyeru rakyat Malaysia terutama rakyat Sarawak agar memboikot TV3 tanda protes dan solidariti Watson Nyambek. 
M ARIFIRIAZUL PAIJO
Ketua Pemuda PAS Sarawak - HARAKAHDAILY 23/4/2017
Sumber HD-23-4-2017

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 

Hukum Adat dan Undang-undang Syariah akan terlucut jika dilaksanakan satu sistem perundangan!
Posted on Saturday, April 08 @ 07:00:55 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=34412



Malaysia telah mengamalkan sistem undang-undang berdasarkan sistem perundangan common law, hasil langsung daripada penjajahan Tanah Melayu, Sarawak dan Borneo Utara oleh Britain sejak awal 1800-an sehingga 1960-an. Perlembagaan Malaysia adalah undang-undang tertinggi, yang menggariskan rangka kerja undang-undang dan hak warganegara.

Undang-undang persekutuan digubal oleh Parlimen Malaysia di seluruh negara. Terdapat juga undang-undang negeri yang digubal Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam keadaan tertentu. Perlembagaan Malaysia juga membolehkan pelbagai sistem kehakiman yang unik, iaitu undang-undang sekular (jenayah dan sivil) dan undang-undang syariah. Pelaksanaan dan hubungan antara kedua-dua sistem undang-undang yang agak rumit dan telah menyebabkan ketidakpastian.
Satu lagi adat kebiasaan adalah sumber undang-undang adat. Kebanyakan kumpulan etnik di Malaysia mempunyai undang-undang adat mereka sendiri untuk diikuti. Ada yang masih berkuatkuasa, manakala terdapat juga yang kehilangan kuasa selepas  diatasi oleh perundangan parlimen.
Dalam rangkaian ini adalah wajar bahawa kebanyakan kes pribumi adat Iban kerana mereka adalah yang paling ramai sekali di negeri Sarawak. Sarawak bernasib baik dari Sabah kerana sebahagian besar kes-kes yang berkaitan dengan undang-undang adat ia dinyatakan dalam laporan, laporan Mahkamah Tinggi Sarawak, Borneo Utara dan Brunei dan adalah lebih kurang dipetik dalam Jurnal Undang-Undang Malaya (Malayan Law Journal) sejak pembentukan Malaysia.

Juga, di bawah undang-undang yang berkaitan dengan Undang-undang Adat Bumiputera, ia lebih lengkap, terutama undang-undang kecil, seperti Undang-undang Mahkamah Melayu Sarawak, Tusun Tunggu dan Kanun Denda Adat Orang Ulu. Undang-undang kecil yang dibuat di bawah Ordinan Adat Istiadat Bumiputera (Native Customary Laws Ordinance) (Bab. 51) yang terkandung dalam Undang-undang Sarawak pada tahun 1958, Jilid VII (Bab. 51).

Terdapat juga undang-undang adat Cina dan adat Hindu, terutamanya mengenai perkara undang-undang keluarga. Walau bagaimanapun, berikutan enakmen tunggal pada tahun 1976 undang-undang ini telah kehilangan kuasanya.

Dua sistem undang-undang di Malaysia telah lama diamalkan dan ditetapkan dalam Perkara 121 (1A) Perlembagaan Malaysia. Perkara 3 juga memperuntukkan bahawa undang-undang Islam adalah suatu perkara yang undang-undang negeri kecuali bagi Wilayah-Wilayah Persekutuan Malaysia. undang-undang Islam merujuk kepada undang-undang syariah.

Ada orang yang mengatakan sistem dua perundangan tidak adil dan tidak sesuai dilaksanakan di negara ini tanpa memikirkan yang Malaysia terdapat berbagai kaum, agama dan kepercayaan. Mahkamah adat dan mahkamah syariah sudah lama diamalkan sebelum kedatangan penjajah dan tiada pula timbul masalah diantara kaum dan agama dalam negara ini. Ada pihak yang cuba nak jadi pahlawan memperjuangankan satu sistem perundangan sekular tanpa memikirkan perasaan kaum dan agama lain.

Di negara maju pun masih ada yang mengamal sistem dua perundangan seperti di Amerika Syarikat.
Amerika Syarikat mempunyai sistem dua mahkamah kerana ia mempunyai mahkamah negeri dan mahkamah persekutuan.  Satu kes negeri tidak boleh didengar oleh mahkamah persekutuan kecuali isu undang-undang persekutuan juga terlibat dan mahkamah negeri tidak boleh mendengar isu mahkamah persekutuan. Adakah mereka juga tidak berlaku adil kerana melaksanakan dua sistem perundangan?

Terdapat pihak tertentu dalam negara ini mahu negara ini hanya melaksanakan satu sistem undang-undang sekular dan tidak menerima perundangan selain daripada undang-undang sekular. Kalau perkara ini menjadi kenyataan maka secara tidak langsung undang-undang lain seperti undang-undang adat dan undang-undang syariah akan terlucut dengan sendirinya.

Adakah pribumi dan umat Islam Sarawak bersedia menerima sistem undang-undang sekular yang tertinggi di negara ini dan melupuskan undang-undang adat dan undang-undang syariah yang sedia ada? Undang-undang adat dan undang-undang syariah akan kehilangan kuasanya sekiranya dilaksanakan hanya satu sistem perundangan di negara ini. Adakah undang-undang negara sekarang ini sudah sempurna dan adil tanpa perlu dipinda lagi?

Kita mengesa agar semua pihak yang kurang faham dengan adat dan perundangan agama lain perlu pelajari secara mendalam isu-isu yang dibangkitkan sebelum memberi sebarang ulasan yang boleh menyinggung perasaan mana-mana bangsa dan agama.

Jangan bersikap perkauman melampau dan cuba memainkan sentimen agama untuk meraih sokongan kerana kalau silap langkah ianya boleh mencetuskan perbalahan antara kaum dan agama dalam negara ini. Hormati pandangan orang lain dan sekiranya tidak setuju boleh bincang secara baik tidak perlu menghina dan memperlekeh usaha orang lain.

Adalah disarankan semua pihak yang bertelingkah dapat berjumpa dan berbincang secara baik tanpa mencetuskan perasaan tidak puas hati antara kaum dan agama. Harap masalah ini dapat diselesaikan secara baik dan harmoni demi kesejahteraan rakyat dalam negara ini.

Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS, Sarawak 

Sumber TKO - 8-4-2017

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Pesta 'kepak ayam' di Bukit Aup
Posted on Wednesday, April 05 @ 14:34:24 MYT
Dilulus untuk paparan oleh budakjalanan

http://tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=34364


SIBU: Pihak berkuasa telah digerakkan untuk menyiasat kejadian sebilangan penduduk yang dilapor menggali sayap ayam yang dibuang di Bukit Aup semalam.
Residen Bahagian Sibu, Hii Chang Kee berkata pihak berkuasa akan mengambil langkah untuk menghalang orang ramai daripada mendapatkan sayap ayam berkenaan yang dibuang pihak penguat kuasa Jumaat lalu.

“Kita menasihatkan mereka yang mengambil sayap ayam itu agar tidak memakannya kerana kita tidak tahu sumber dan kualiti sayap-sayap ayam itu,” katanya dalam satu kenyataan menerusi WhatsApp hari ini.

Beliau diminta mengulas mengenai perkara itu seperti yang dilapor sebuah akhbar harian berbahasa Inggeris dalam edisi atas taliannya hari ini.

Laporan itu menyebut beberapa penduduk kampung sekitar Bukit Aup datang ke kawasan pembuangan itu dan menggali syap-sayap ayam yang ditanam di dalam tanah selepas mereka mengetahui mengenai pembuangan bahan-bahan itu.

Laporan tersebut beserta gambar pembuangan dan video orang ramai sedang menggali menjadi tular 
menerusi media sosial.

Para netizen melahirkan rasa kecewa dengan tindakan para penduduk dengan berkata memakan sayap-sayap ayam berkenaan boleh membahayakan kesihatan mereka.

“Ia tidak elok untuk dimakan setelah ditanam beberapa hari. Mereka tidak patut menggalinya,” kata pengguna Facebook, Joseph Setu.

Seorang lagi pengguna Facebook, Emily Sangan bimbang sayap-sayap ayam berkenaan akan turut dijual di pasar.

“Ia boleh dicampur dengan sayap ayam yang lain oleh peniaga yang tidak bertanggungjawab,” katanya.
Jalil Unjar pula berkata berkata betapa mereka suka dengan sayap ayam, mereka tidak sepatutnya menggali semula sayap ayam yang dibuang.

Dipercayai beberapa buah lori membawa sayap ayam sejuk beku yang diimport daripada New Zealand untuk dibuang dalam lubang besar yang kemudian ditimbus. Bernama


Sumber TKO - 5-4-2017

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






































































































RUU 355: Menanti sokongan MP dari Sarawak       

SETELAH pengumuman seperti yang dijangka oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berhubung penarikan diri pihak kerajaan dalam pembentangan usul RUU355, maka PAS melalui Presidennya, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang kembali mengambil alih pembentangan sebagai usul persendirian di Parlimen. 
Seperti sedia maklum, usul persendirian agak rumit untuk diluluskan berbanding usul kerajaan. Walau bagaimanapun atas dasar perjuangan memartabatkan hukum perundangan Islam kepada satu tahap yang lebih tinggi, PAS tetap dengan matlamat asal meneruskan pembentangan walaupun berhadapan 1001 halangan. 
BN Sarawak melalui Ketua Menteri seakan senada dengan mereka yang menentang pembentangan usul ini. Kenyataan demi kenyataan yang dikeluarkan sama ada dari Ketua Menteri atau beberapa ahli parlimen BN Sarawak seolah-olah menggambarkan penentangan mereka. 
Adalah menjadi satu kekecewaan apabila seseorang muslim menolak satu usul memartabatkan institusi muslim itu sendiri yang semua telah maklum ianya tidak akan sama sekali melibatkan penganut agama lain mahupun keharmonian kaum yang telah lama terjalin. 
Islam adalah agama rahmat yang memberikan hak secukupnya kepada seluruh manusia bahkan setiap makhluk di muka bumi. Tidak mungkin Islam itu dilihat menindas penganut agama lain melainkan momokan media barat yang menjadi rujukan mereka seterusnya menatijahkan "Islamophobia" dalam kalangan masyarakat bukan Islam. 
Sebagai pemimpin beragama Islam, maka sewajarnya Ketua Menteri menerangkan kebaikan perundangan Islam kepada rakyat pelbagai kaum di sini sebagai menangkis serangan barat terhadap Islam. 
PAS sangat yakin dengan penerangan jitu daripada kerajaan kepada rakyat, penjernihan pemikiran mereka akan dapat dilakukan seterusnya perundangan Islam tidak dipandang serong oleh masyarakat. 
Bagi PAS Kawasan Petra Jaya, kami sangat menyokong usaha PAS di peringkat pusat membawa usul ini di Parlimen. 
PAS Kawasan Petra Jaya juga amat berharap kepada sokongan semua ahli parlimen Islam dari Sarawak seterusnya mengundi usul yang akan dibawa nanti. Biarlah kita berlawan di medan politik pilihan raya namun demi Islam kita bersatu untuk melaksanakannya. 
Farhan Baharuddin
Ketua Penerangan PAS Kawasan Petra Jaya
Sumber HD - 4-4-2017

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 






































































































Projek jalan Kampung Usaha Jaya Tukau terbengkalai

MASALAH jalan ke Kampung Usaha Jaya Tukau (Tukau Tengah), Sungai Beluboh, Miri sehingga kini masih lagi tidak berturap sepenuhnya. Penduduk Kampung Usaha Jaya Tukau mengadu masalah ini kepada pihak kerajaan tetapi sehingga kini tiada sebarang tindakan diambil. Walaupun ada jalan diturap tetapi hanya separuh jalan. 
Kebanyakan penduduknya bekerja sebagai pekebun, nelayan dan terdapat juga di antara mereka bekerja di Bandaraya Miri secara berulang alik. Masalah yang dihadapi oleh penduduk kampung tersebut adalah jalan masuk ke kampung mereka penuh dengan lopak dan berlumpur ketika musim hujan kerana sistem perparitan tidak dirancang dengan baik. 
Setiap kali musim pilihan raya ada wakil-wakil rakyat datang berjanji untuk mengatasi masalah jalan kampung tersebut tetapi selepas pilihan raya berakhir muka mereka pun susah hendak nampak. 
Baru-baru ini, Ketua Menteri Sarawak yang baru Datuk Amar Abang Haji Abdul Rahman Zohari Tun Abang Haji Openg pernah berkata yang setiap wakil rakyat diberi peruntukan sebanyak 5 juta ringgit untuk projek kampung tetapi kemana perginya projek jalan kampung tersebut. 
Penduduk kampung Usaha Jaya, Tukau tidak mudah lupa dengan janji-janji pihak yang berwajib untuk menaiktaraf jalan kampung tersebut dan menuntut agar pihak yang berwajib dapat menunaikan janji-janji mereka yang selama ini tertangguh dan terbengkalai. Janji pihak yang berwajib adalah hendak membina sistem perparitan yang terancang sekali gus dengan menaikkan taraf jalan. Memang terdapat papan tanda menaik taraf jalan kampung tetapi jalan masih tidak diturap sepenuhnya. 
Hanya sebahagian kecil saja yang diturap dengan tar dan jalan kerikil tapi sebahagian besar lagi masih jalan tanah dan berlumpur terutama sekali jalan masuk ke dalam kampung tersebut. 
Keadaan jalan ini agak  teruk dan berlubang dan tidak sesuai untuk kenderaan ringan apabila musim hujan dan lebih sukar lagi apabila hujan berterusan. Jalan raya yang baik  amat penting bagi penduduk di kampung tersebut untuk memudahkan perjalanan mereka seharian dan membawa hasil tanaman mereka untuk dijual ke Tamu yang berdekatan.
PAS mendesak agar pihak yang berkenaan dapat mengunakan peruntukan yang telah disediakan untuk menyelesaikan masalah jalan dan infrastruktur kampung tersebut dengan segera tanpa perlu menunggu PRU14 nanti. 
Sebagai sebuah kerajaan yang bertanggungjawab dan telah diberi amanah oleh rakyat untuk menjaga kebajikan rakyat, seharusnya keperluan rakyat perlu diberi keutamaan tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik. 
Kita harap masalah jalan kampung ini diberi perhatian sewajarnya oleh pihak berkuasa. Kerjasama dengan pihak yang berkenaan untuk mengatasi masalah rakyat ini amat dihargai. 
Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS Sarawak
Sumber HD - 3-4-2017

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






































































































Baru Bian tiru bani Israel cara tafsir perlembagaan

PENGERUSI PKR Sarawak, Baru Bian menegaskan bahawa mereka tetap akan menentang RUU355 walaupun sekiranya Sabah dan Sarawak dikecualikan daripada akta ini. 
Dia tak faham ke, RUU355 ini hanya beri keharusan kepada negeri untuk pertingkatkan jumlah hukuman, bukan mewajibkan negeri ikut semua hukuman maksima. Tak timbul pun soal berkecuali atau tidak. Kalau Sabah Sarawak tak mahu, mereka boleh kekalkan enakmen sedia walaupun RUU355 diluluskan. Bukan setakat Sarawak, kalau Pulau Pinang sendiri tak mahu pinda enakmen mereka, tak jadi masalah dari sudut undang-undang! 
Antara perkara menarik yang dinyatakan beliau, penentangan dibuat kerana berpegang kepada perkara 8 Perlembagaan Persekutan yang menyebut: 
1.Semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata di sisi undang-undang. 
2.Kecuali sebagaimana yang dibenarkan dengan nyata oleh Perlembagaan ini, tidak boleh ada diskriminasi terhadap warganegara semata-mata atas alasan agama, ras, keturunan, tempat lahir atau jantina dalam mana-mana undang-undang 
Beliau menyatakan RUU355 adalah satu bentuk diskriminasi dan pelanggaran hak kesamarataan di sisi undang-undang. Justeru ia bercanggah dengan peruntukan perlembagaan. 
Bagaimana beliau sampai boleh tafsir sedemikian? Tidakkah beliau baca klausa yang jelas menyebut "Kecuali sebagaimana yang dibenarkan dengan nyata oleh Perlembagaan ini"? Klausa ini telah menafikan semua asas penentangan beliau. 
Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan secara jelas menyebut bahawa Islam adalah agama rasmi bagi persekutuan ini. Justeru segala urusan undang-undang yang melibatkan Islam adalah dalam terma "yang dibenarkan dengan nyata oleh undang-undang". Maka ia menjadi hak orang Islam yang mesti dihormati semua rakyat Malaysia, selagi tidak bercanggah dengan undang-undang lain. 
Senarai kedua Jadual Kesembilan Perlembagaan juga memperuntukkan bahawa agama merupakan bidang kuasa negeri-negeri. Walau bagaimanapun dalam menjalankan prosedur kehakiman syariah, mereka perlukan punca kuasa dari Perlembagaan. Maka akta 355 adalah antara punca kuasa mahkamah syariah negeri-negeri. Lalu apa benda yang bercanggah dengan perlembagaan? 
RUU355 juga dibawa mengikut prosedur undang-undang yang sepatutnya. Mahkamah telah memutuskan sebagaimana yang dinyatakan oleh peguam yang mewakili Presiden PAS, Datuk Takiyudin Hasan dalam isu saman RUU355 oleh 4 individu sebelum ini, bahawa usul persendirian RUU355 tidak bercanggah dengan undang-undang. Saman tersebut telah ditolak oleh mahkamah dan RUU355 dibenarkan untuk dibawa ke parlimen. 
Walaupun Perlembagaan Persekutuan masih banyak cacat-celanya sebagaimana adat semua makhluk, tapi sangat tidak disangka, ada juga yang berhelah dalam menafsirkan perlembagaan. Di ambil sebahagian dan dibuang sebahagian. Sama macam perangai Bani Israel dalam menafsirkan al-Quran. – HARAKAHDAILY 29/3/2017
Sumber HD - 29-3-2017

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ 


Takkan ada hudud di S'wak, kata Abang Johari
Posted on Tuesday, March 28 @ 22:55:55 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah

http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=34237



Kerajaan negeri Sarawak di bawah Ketua Menterinya yang baharu, Datuk Amar Abang Johari Tun Openg kekal dengan pendirian menolak pelaksanaan undang-undang hudud di negeri itu.

"Saya mahu jelaskan bahawa hudud tidak terpakai di Sarawak dan saya berkongsi pandangan yang sama dengan Allahyarham Tok Nan (bekas Ketua Menteri Tan Sri Adenan Satem).

"Walaupun rang undang-undang ini (berkaitan) syariah dan bukan hudud, kami luahkan kebimbangan kami kerana bagi saya penalti rang undang-undang ini bersifat diskriminasi antara orang Islam dan bukan Islam berdasarkan Perkara 8 Perlembagaan Persekutuan," katanya.

Beliau yang ditemui pemberita semasa melawat Menara Sarawak Energy hari ini diminta mengulas mengenai rang undang-undang bagi meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965.

Ditanya sama ada parti komponen Barisan Nasional (BN) Sarawak perlu membuat undian berhubung cadangan pindaan itu, Abang Johari berkata perkara tersebut bergantung kepada hasil pertemuan antara perdana menteri dan pemimpin parti komponen BN baru-baru ini.

Katanya beliau hanya menghadiri mesyuarat pertama dan berada di China semasa mesyuarat kedua yang dihadiri oleh Timbalanya Datuk Amar Douglas Uggah Embas.

Rang undang-undang persendirian itu diusulkan oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada persidangan Dewan Rakyat pada 24 Nov lalu, namun baru-baru ini Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata kerajaan akan membentangkan rang undang-undang bagi memperkasakan kuasa mahkamah syariah itu.

- Bernama

Sumber TKO - 28-3-2017

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






































































































Senior Citizens Difficult To Get Housing Assistance (PBR) And Welfare














The fate of the elderly and the less fortunate continue to live in hardship in Miri city. With prices of essential items rising by GST and volatile in petrol price is led to continued pressure of their daily lives.

House prices in the city are too expensive and difficult to be owned by the less fortunate. Although the government has the Housing Assistance Programmed (PBR) to provide financial assistance and management to enable the target groups living in better housing and secure than ever before, but the goal of this program has not yet reached the target.

One of the residents in Tudan Phase 5 Jalan Lutong, Kuala Baram Miri complained of problems of their homes that dilapidated and ramshackle. Mr Maru Timin 61 years old and his wife Mrs. Maliah Dris 63 years old in dire need of immediate assistance repair their dilapidated home. Maru worked as a security guard and his wife Maliah is not working just take care of their grandchildren who is still small and cannot attend school. His income is insufficient to cover his family’s daily expenses and sometimes they cut off the food supply because there is no money to buy food and had to borrow money from friends.

Maru had applied for help with the authorities last year to rebuild their dilapidated house, but to date, no answer is received from the parties concerned. According to his wife Maliah there are parties concerned came to their home for the purpose of the survey but no help was given as it should. She appealed to the Social Welfare Department and the Baitulmal can provide monthly assistance to their families because they also take care of their grandson who was 9 years old that are still not in school.

PAS was very sympathetic to the plight suffered by these families and give a little contribution to reduce the burden that they bear. The authorities, the Social Welfare Department and the Baitulmal should be able to provide monthly assistance to these families. Their grandchildren is still not attend school should be given the opportunity to study in government schools.

PAS urged the government which has a provision for the poor and the less fortunate can pay attention to the problems faced by those who need the aid.

Give appropriate assistance because we have received complaints from these target groups they are difficult to get proper assistance as they need to complete a specific form and will be referred with various terms until they find it difficult to get help.

We hope that the people’s problems that difficult to obtain this assistance should be given appropriate attention from the authorities and parties concerned. Cooperation with the authorities and those concerned to resolve the people’s problems is greatly appreciated.

Yours faithfully
Jofri Jaraiee
Sarawak PAS Commissioner cum Miri PAS Chief

VERSI BM

Warga emas sukar untuk mendapatkan bantuan perumahan (PBR) dan kebajikan

Nasib golongan warga emas dan mereka yang kurang berkemampuan terus hidup dalam kesempitan dalam bandaraya Miri. Dengan harga barangan keperluan harian yang semakin meningkat dengan GST dan harga petrol yang tidak menentu menyebabkan kehidupan harian mereka terus tertekan.
Harga rumah dalam kawasan bandaraya memang terlalu mahal dan sukar untuk dimiliki oleh golongan yang kurang berkemampuan. Walaupun kerajaan mempunyai Program Bantuan Rumah (PBR) untuk menyediakan bantuan kewangan dan pengurusan bagi membolehkan kumpulan sasar yang tinggal di perumahan yang lebih baik dan selamat berbanding sebelum ini, tetapi tujuan program ini masih belum mencapai sasaran.

Salah seorang penduduk di Tudan Phasa 5 Lutong Jalan Kuala Baram Miri mengadu masalah tempat tinggal mereka yang usang dan hampir roboh. En Maru Timin 61 tahun dan isterinya Pn Maliah Dris 63 tahun amat memerlukan bantuan segera membaiki rumah mereka yang usang itu. Maru bekerja sebagai pengawal keselamatan dan isterinya Maliah tidak bekerja hanya menjaga cucu mereka yang masih kecil dan tidak dapat bersekolah. Pendapatannya tidak mencukupi untuk menampung pembelanjaan harian keluarganya dan kadang-kadang mereka terputus bekalan makanan disebabkan tiada wang untuk membeli makanan dan terpaksa meminjam wang dari rakan-rakan.


Maru pernah memohon bantuan dengan pihak yang berwajib tahun lepas untuk membina semula rumah mereka yang usang itu tetapi sehingga kini tiada sebarang jawaban diterima dari pihak yang berkenaan. Menurut isterinya Maliah terdapat pihak yang berkenaan datang ke rumah mereka untuk tujuan kaji selidik tetapi tiada bantuan diberikan seperti yang sepatutnya. Beliau merayu kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Baitulmal boleh memberikan bantuan bulanan kepada keluarga mereka kerana mereka juga menjaga cucu mereka yang berusia 9 tahun yang masih tidak bersekolah.

PAS amat simpati akan nasib yang ditanggung oleh keluarga ini dan memberi sedikit sumbangan untuk mengurangkan bebanan yang mereka tanggung. Pihak berkuasa, Jabatan kebajikan Masyarakat serta Baitulmal yang sepatutnya mampu memberi bantuan bulanan kepada keluarga ini. Cucu mereka yang masih belum bersekolah sepatutnya diberi peluang untuk belajar di sekolah kerajaan.

PAS mengesa pihak kerajaan yang mempunyai peruntukan untuk bantuan rakyat termiskin dan mereka yang kurang berkemampuan ini dapat memberi perhatian dengan masalah yang dihadapi oleh mereka yang amat memerlukan bantuan ini.

Kita mengesa pihak yang berkenaan seharusnya turun padang dan apabila ada aduan yang dihadapi oleh golongan ini perlu diberi perhatian dan tindakan segera. Berilah bantuan sewajarnya kerana kami telah menerima aduan daripada kumpulan sasaran ini mereka sukar untuk mendapatkan bantuan yang sepatutnya kerana mereka perlu mengisi borang tertentu dan akan dirujuk dengan pelbagai istilah sehingga mereka merasa sukar untuk mendapatkan bantuan.

Kita harap masalah rakyat yang sukar untuk mendapatkan bantuan ini perlu diberi perhatian yang sewajarnya dari pihak berkuasa dan pihak yang berkenaan. Kerjasama dengan pihak berkuasa dan mereka yang berkenaan untuk mengatasi masalah rakyat ini amat dihargai.

Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS, Sarawak

Sumber BO - 28-3-2017

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






































































































Warga emas sukar dapat bantuan perumahan, kebajikan


NASIB golongan warga emas dan mereka yang kurang berkemampuan terus hidup dalam kesempitan dalam bandaraya Miri. Dengan harga barangan keperluan harian yang semakin meningkat dengan GST dan harga petrol yang tidak menentu menyebabkan kehidupan harian mereka terus tertekan.

Harga rumah dalam kawasan bandaraya memang terlalu mahal dan sukar untuk dimiliki oleh golongan yang kurang berkemampuan. Walaupun kerajaan mempunyai Program Bantuan Rumah (PBR) untuk menyediakan bantuan kewangan dan pengurusan bagi membolehkan kumpulan sasar yang tinggal di perumahan yang lebih baik dan selamat berbanding sebelum ini, tetapi tujuan program ini masih belum mencapai sasaran.

Salah seorang penduduk di Tudan Phasa 5 Lutong Jalan Kuala Baram Miri mengadu masalah tempat tinggal mereka yang usang dan hampir roboh. 
Maru Timin, 61, dan isterinya, Maliah Dris, 63, amat memerlukan bantuan segera membaiki rumah mereka yang usang itu. Maru bekerja sebagai pengawal keselamatan dan isterinya Maliah tidak bekerja hanya menjaga cucu mereka yang masih kecil dan tidak dapat bersekolah. Pendapatannya tidak mencukupi untuk menampung pembelanjaan harian keluarganya dan kadang-kadang mereka terputus bekalan makanan disebabkan tiada wang untuk membeli makanan dan terpaksa meminjam wang dari rakan-rakan.

Maru pernah memohon bantuan dengan pihak yang berwajib tahun lepas untuk membina semula rumah mereka yang usang itu tetapi sehingga kini tiada sebarang jawaban diterima dari pihak yang berkenaan. Menurut isterinya Maliah terdapat pihak yang berkenaan datang ke rumah mereka untuk tujuan kaji selidik tetapi tiada bantuan diberikan seperti yang sepatutnya. Beliau merayu kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Baitulmal boleh memberikan bantuan bulanan kepada keluarga mereka kerana mereka juga menjaga cucu mereka yang berusia 9 tahun yang masih tidak bersekolah.

PAS amat simpati akan nasib yang ditanggung oleh keluarga ini dan memberi sedikit sumbangan untuk mengurangkan bebanan yang mereka tanggung. Pihak berkuasa, Jabatan kebajikan Masyarakat serta Baitulmal yang sepatutnya mampu memberi bantuan bulanan kepada keluarga ini. Cucu mereka yang masih belum bersekolah sepatutnya diberi peluang untuk belajar di sekolah kerajaan.

PAS menggesa pihak kerajaan yang mempunyai peruntukan untuk bantuan rakyat termiskin dan mereka yang kurang berkemampuan ini dapat memberi perhatian dengan masalah yang dihadapi oleh mereka yang amat memerlukan bantuan ini.

Kita menggesa pihak yang berkenaan seharusnya turun padang dan apabila ada aduan yang dihadapi oleh golongan ini perlu diberi perhatian dan tindakan segera. Berilah bantuan sewajarnya kerana kami telah menerima aduan daripada kumpulan sasaran ini mereka sukar untuk mendapatkan bantuan yang sepatutnya kerana mereka perlu mengisi borang tertentu dan akan dirujuk dengan pelbagai istilah sehingga mereka merasa sukar untuk mendapatkan bantuan.

Kita harap masalah rakyat yang sukar untuk mendapatkan bantuan ini perlu diberi perhatian yang sewajarnya dari pihak berkuasa dan pihak yang berkenaan. Kerjasama dengan pihak berkuasa dan mereka yang berkenaan untuk mengatasi masalah rakyat ini amat dihargai.

Jofri Jaraiee
Pesuruhjaya PAS Sarawak
PBR
Sumber HD - 26-3-2017

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






































































































Mengapa beri keutamaan kepada syarikat asing?












BARU-baru ini  Datuk Amar Abang Johari Abang Openg menjadikan China destinasi pertama sejak beliau dilantik sebagai Ketua Menteri, 13 Januari lalu. Beliau menyaksikan majlis menandatangani perjanjian (MoU) antara Perbadanan Pembangunan Ekonomi Sarawak (SEDC) bersama syarikat pembangunan pelancongan antarabangsa China, Beijing Glory International Culture Development Co Ltd di Nou Hotel, Beijing.  Beijing Glory akan mengambil alih pengurusan beberapa destinasi pelancongan seperti Bako dan Taman Negara Mulu; akan ada penjenamaan semula SEDC Sarawak Plaza.

Mengapa kerajaan Sarawak memberi keutamaan kepada syarikat dari luar untuk mengambil alih pengurusan beberapa destinasi pelancongan tempatan kepada syarikat asing? Adakah rakyat Sarawak tidak mampu untuk menguruskan syarikat pelancongan tempatan yang sedia ada?

Sarawak terlalu bergantung dengan syarikat asing dan pelabur dari luar untuk memenuhi keperluan tenaga pekerja untuk membangunkan Sarawak. Sepatutnya rakyat tempatan diberi keutamaan dulu dalam mana-mana projek kerajaan.

Apabila timbul isu kekurangan guru atau tenaga pengajar di Sarawak ada pihak yang tidak puas hati dan buat bising kerana tidak mahu orang luar datang ke Sarawak kononya mereka ini membawa budaya yang tidak sesuai dengan budaya orang Sarawak.

Mengapa kerajaan Sarawak tidak menyediakan pusat latihan atau tempat keperluan yang secukupnya untuk rakyat Sarawak supaya masalah kekurangan ini dapat diatasi sebelum menyalahkan pihak lain.

Mereka yang diambil bekerja itu bukannya orang asing tetapi rakyat Malaysia yang memberi khidmat kepada rakyat Sarawak yang memerlukan tenaga pengajar. Mereka bukannya tinggal lama di Sarawak selepas mereka tamat perkhidmatan mereka akan balik semula ke negeri masing-masing.

Apabila isu syarikat asing dan pekerja asing tanpa permit yang datang ke Malaysia yang membawa budaya yang tidak sesuai dengan masyarakat tempatan, mengapa pihak ini membisu. Adakah mereka ada kepentingan sehingga mereka tidak berani bersuara?

Isu seperti China Doll yang bekerja di pusat Reflexi dan pusat hiburan yang melalaikan dan merosakkan remaja tempatan perlu diberi perhatian. Mereka inilah sebenarnya yang merosakkan cara pemikiran dan budaya kehidupan masyarakat tempatan.

Kalau kerajaan Sarawak lebih memberi keutamaan kepada syarikat asing untuk menguasai beberapa syarikat tempatan akhirnya syarikat tempatan sukar untuk menjalankan urusan perniagaan mereka. Syarikat multi-bilion dolar dari luar mampu menguasai syarikat tempatan yang tidak mampu bersaing dengan syarikat gergasi dari luar.

PAS mengesa kerajaan Sarawak memberi keutamaan kepada syarikat tempatan dan mereka yang mampu untuk memberi perkhidmatan kepada rakyat Sarawak.  Seperti "Projek keajaiban" di Johor, dengan banglo dan rumah berkembar berharga di bawah RM100,000, menyebabkan heboh di sini.  Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar  telah mengumumkan satu projek perumahan untuk rakyat Johor.

Kalau Johor mampu memberi projek perumahan mampu milik untuk rakyatnya mengapa kerajaan Sarawak yang mempunyai keluasan tanah dan punca pendapatan yang banyak tidak mampu memberi kemudahan untuk rakyat Sarawak.

Projek ini perlu diberi kepada syarikat tempatan yang layak dan dapat memberi manfaat kepada rakyat bukan kepada syarikat asing yang hanya mementingkan keuntungan semata. Utamakan rakyat Sarawak dan jangan gadaikan tanah Sarawak kepada pelabur asing demi mencari keuntungan yang akhirnya rakyat Sarawak akan terus hidup dalam kemiskinan dan terpinggir dari arus pembangunan.

Kita harap perkara ini mendapat perhatian serius daripada kerajaan Sarawak demi masa depan rakyat Sarawak sendiri. Jangan beri keutamaan pada pelabur asing dan berilah keutamaan kepada rakyat Sarawak sebelum orang lain menguasai tanah air kita. – HARAKAHDAILY 22/3/2017
Sumber HD - 22-3-2017

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 






































































































Satu perundangan: Hukum Adat, undang-undang Syariah akan terlucut

MALAYSIA telah mengamalkan sistem undang-undang berdasarkan sistem perundangan common law, hasil langsung daripada penjajahan Tanah Melayu, Sarawak dan Borneo Utara oleh Britain sejak awal 1800-an sehingga 1960-an. Perlembagaan Malaysia adalah undang-undang tertinggi, yang menggariskan rangka kerja undang-undang dan hak warganegara.

Undang-undang persekutuan digubal oleh Parlimen Malaysia di seluruh negara. Terdapat juga undang-undang negeri yang digubal Dewan Undangan Negeri (DUN) dalam keadaan tertentu. Perlembagaan Malaysia juga membolehkan pelbagai sistem kehakiman yang unik, iaitu undang-undang sekular (jenayah dan sivil) dan undang-undang syariah. Pelaksanaan dan hubungan antara kedua-dua sistem undang-undang yang agak rumit dan telah menyebabkan ketidakpastian.

Satu lagi adat kebiasaan adalah sumber undang-undang adat. Kebanyakan kumpulan etnik di Malaysia mempunyai undang-undang adat mereka sendiri untuk diikuti. Ada yang masih berkuatkuasa, manakala terdapat juga yang kehilangan kuasa selepas diatasi oleh perundangan parlimen.

Dalam rangkaian ini adalah wajar bahawa kebanyakan kes pribumi adat Iban kerana mereka adalah yang paling ramai sekali di negeri Sarawak. Sarawak bernasib baik dari Sabah kerana sebahagian besar kes-kes yang berkaitan dengan undang-undang adat ia dinyatakan dalam laporan, laporan Mahkamah Tinggi Sarawak, Borneo Utara dan Brunei dan adalah lebih kurang dipetik dalam Jurnal Undang-Undang Malaya (Malayan Law Journal) sejak pembentukan Malaysia.

Juga, di bawah undang-undang yang berkaitan dengan Undang-undang Adat Bumiputera, ia lebih lengkap, terutama undang-undang kecil, seperti Undang-undang Mahkamah Melayu Sarawak, Tusun Tunggu dan Kanun Denda Adat Orang Ulu. Undang-undang kecil yang dibuat di bawah Ordinan Adat Istiadat Bumiputera (Native Customary Laws Ordinance) (Bab. 51) yang terkandung dalam Undang-undang Sarawak pada tahun 1958, Jilid VII (Bab. 51).

Terdapat juga undang-undang adat Cina dan adat Hindu, terutamanya mengenai perkara undang-undang keluarga. Walau bagaimanapun, berikutan enakmen tunggal pada tahun 1976 undang-undang ini telah kehilangan kuasanya.

Dua sistem undang-undang di Malaysia telah lama diamalkan dan ditetapkan dalam Perkara 121 (1A) Perlembagaan Malaysia. Perkara 3 juga memperuntukkan bahawa undang-undang Islam adalah suatu perkara yang undang-undang negeri kecuali bagi Wilayah-Wilayah Persekutuan Malaysia. Undang-undang Islam merujuk kepada undang-undang syariah.

Ada orang yang mengatakan sistem dua perundangan tidak adil dan tidak sesuai dilaksanakan di negara ini tanpa memikirkan yang Malaysia terdapat berbagai kaum, agama dan kepercayaan. Mahkamah adat dan mahkamah syariah sudah lama diamalkan sebelum kedatangan penjajah dan tiada pula timbul masalah diantara kaum dan agama dalam negara ini. Ada pihak yang cuba nak jadi pahlawan memperjuangankan satu sistem perundangan sekular tanpa memikirkan perasaan kaum dan agama lain.

Di negara maju pun masih ada yang mengamal sistem dua perundangan seperti di Amerika Syarikat. Amerika Syarikat mempunyai sistem dua mahkamah kerana ia mempunyai mahkamah negeri dan mahkamah persekutuan.  Satu kes negeri tidak boleh didengar oleh mahkamah persekutuan kecuali isu undang-undang persekutuan juga terlibat dan mahkamah negeri tidak boleh mendengar isu mahkamah persekutuan. Adakah mereka juga tidak berlaku adil kerana melaksanakan dua sistem perundangan?

Terdapat pihak tertentu dalam negara ini mahu negara ini hanya melaksanakan satu sistem undang-undang sekular dan tidak menerima perundangan selain daripada undang-undang sekular. Kalau perkara ini menjadi kenyataan maka secara tidak langsung undang-undang lain seperti undang-undang adat dan undang-undang syariah akan terlucut dengan sendirinya.

Adakah pribumi dan umat Islam Sarawak bersedia menerima sistem undang-undang sekular yang tertinggi di negara ini dan melupuskan undang-undang adat dan undang-undang syariah yang sedia ada? Undang-undang adat dan undang-undang syariah akan kehilangan kuasanya sekiranya dilaksanakan hanya satu sistem perundangan di negara ini. Adakah undang-undang negara sekarang ini sudah sempurna dan adil tanpa perlu dipinda lagi?

Kita menggesa agar semua pihak yang kurang faham dengan adat dan perundangan agama lain perlu pelajari secara mendalam isu-isu yang dibangkitkan sebelum memberi sebarang ulasan yang boleh menyinggung perasaan mana-mana bangsa dan agama.

Jangan bersikap perkauman melampau dan cuba memainkan sentimen agama untuk meraih sokongan kerana kalau silap langkah ianya boleh mencetuskan perbalahan antara kaum dan agama dalam negara ini. Hormati pandangan orang lain dan sekiranya tidak setuju boleh bincang secara baik tidak perlu menghina dan memperlekeh usaha orang lain.

Adalah disarankan semua pihak yang bertelingkah dapat berjumpa dan berbincang secara baik tanpa mencetuskan perasaan tidak puas hati antara kaum dan agama. Harap masalah ini dapat diselesaikan secara baik dan harmoni demi kesejahteraan rakyat dalam negara ini. 
Penulis ialah Pesuruhjaya PAS Sarawak.
Sumber HD - 20-3-2017

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 



Pakatan Harapan Sarawak diumum, PAN dapat kerusi ditandingi PAS
Posted on Sunday, March 19 @ 19:39:46 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah

http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=34091



KUCHING: DAP, PKR dan Parti Amanah Negara Sarawak mengumumkan penubuhan gabungan dikenali sebagai Pakatan Harapan Sarawak sebagai persiapan menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14). Yang peliknya semasa PR Negeri DAP mengambil kawasan PKR sehingga 15 kawasan bertembung dan PKR ambil kawasan PAN.

Kenapa sekarang nak berpadu? DAP main politik licik setelah pengaruh mereka merundum di Sarawak.


Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen yang menjadi jurucakap gabungan itu berkata, mereka juga telah memuktamadkan rundingan mengenai peruntukan kerusi.

Gabungan itu mungkin bertanding di kesemua 31 kerusi Parlimen, kata beliau.

Laporan Bernama menyebut pada dasarnya persetujuan yang dicapai ialah bagi PRU14, parti berkenaan akan bertanding di kerusi Parlimen yang mereka tandingi pada PRU13.

“Amanah akan mendapat kerusi yang ditandingi oleh PAS dahulu,” katanya pada satu sidang media bersama di sini hari ini.

“Mungkin akan terdapat beberapa perubahan, tapi ia tertakluk kepada persetujuan dua hala antara parti terlibat.

“Sekiranya konsensus tidak dicapai, kami akan kembali kepada aturan bahawa parti yang bertanding di sesuatu kerusi pada PRU13 akan mempertahankannya pada PRU14,” kata beliau.

Chieng Jen yang juga Ahli Parlimen Bandar Kuching dan Ahli Dewan Undangan Negeri Kota Sentosa berkata, ketiga-tiga parti juga membentuk sebuah sekretariat dianggotai dua wakil daripada setiap parti.

Sekretariat berkenaan akan menyelaras aktiviti dan kerjasama antara parti berkenaan serta bertanggungjawab untuk merangka manifesto bersama Pakatan Harapan Sarawak untuk PRU14.

Hadir sama Pengerusi Amanah Sarawak, Fidzuan Zaidi.

Sementara itu, Pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian berkata, beliau mungkin tidak menjadi calon pada pilihan raya umum akan datang.

Sumber TKO - 19-3-2017

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






































































































DAP Sarawak perlu henti provokasi ego















KEDEGILAN Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen tetap berkeras dengan hujah-hujah tuduhan prejudis dan penuh sentimen jumudnya, menunjukkan radikalisme pemikiran yang wujud dalam parti cauvinis itu. 
Beliau bukan sahaja mempolitikkan urusan yang merupakan amalan rutin pentadbiran dalam konteks Persekutuan Malaysia, tetapi telah mengheret perkara itu kepada nyalaan sumbu api bernada perkauman dan kenegerian. 
Bermakna, beliaulah yang sebenarnya menggemburkan retorik dan propaganda tipikal melalui provokasi murahan yang dicetuskannya, serta cuba menggoncang keharmonian sedia ada dan mencipta diskriminasi. 
Chieng Jen dihantui fobia dan disorientasi psikiatri hingga gagal mengenal, memahami dan membezakan perkara pokok dibangkitkannya dengan norma-norma kepelbagaian yang telah mewarnai kemajmukan sosial Malaysia. 
Tidak ada yang berubah dan tergugat cara hidup, falsafah dan budaya sebagaimana didakwanya. Beliau seharusnya melihat fakta dan keperluan dalam perkhidmatan melibatkan pengambilan guru-guru berkenaan. 
Seperti ditegaskan, kami juga menyokong supaya dipertimbangkan keutamaan kepada kalangan anak tempatan Sarawak yang berkelayakan untuk memenuhi kekurangan guru Pendidikan Islam di negeri ini. 
Tetapi bukan menjadikannya sebagai isu hingga merosakkan perpaduan yang telah sedia terjalin. Sikap melampau Chieng Jen telah terbawa-bawa hingga menyentuh dan mempersenda sensitiviti agama. 
Masalah ditimbulkannya mudah sahaja, seperti telah kami nyatakan ia hanya melibatkan pengurusan dan pentadbiran. Tetapi mengapa beliau membangkitkan skeptikal yang melulu dan ekstrem? 
Kami menasihatkan beliau memeriksa fakta, membuat kajian atau bacaan khusus mengenai perkara itu. Tidak perlu memanjangkan isu biar apapun motifnya. Jangan hingga dilihat ego, sombong dan sibuk mencampuri urusan pihak lain. 
"Untukmu Sarawak"
"Bertekad Melebar Muafakat"
"Inilah Penyelesaian Kita" 
SYAMSUL BAHRI MOHAMAD
Naib Dewan Pemuda PAS Sarawak
19 Mac 2017 | 20 Jamadil Akhir 1438 - HARAKAHDAILY 19/3/2017
Sumber HD - 19-3-2017 

No comments:

Post a Comment