BLOG MULAI :

BLOG MULAI :10 JULAI 2014 / 12 RAMADHAN 1435H HARI INI : 10 JULAI 2017 / 16 SYAWAL 1438H ULANG TAHUN KE-3.

Thursday, September 7, 2017

LUAR NEGARA - NEGARA DAN HALEHWAL UMMAT ISLAM(JILID 2)







Arab Saudi Pengimport Senjata Kedua Terbesar Di Dunia



Arab Saudi, yang melancarkan perang melawan pemberontak Syiah Houthi di Yaman, adalah pengimport senjata kedua terbesar dunia selepas India dan ia dibawa masuk 61 peratus Amerika Syarikat dan 23 peratus dari Britain.

Import senjata ke Timur Tengah dan Asia melonjak sejak lima tahun lalu, didorong oleh peperangan dan ketegangan di kawasan tersebut.

Satu kajian baru menunjukkan dalam tempoh antara tahun 2013 dan 2017, kemasukan senjata ke Timur Tengah meningkat dua kali ganda.

Institut Penyelidikan Keamanan Antarabangsa Stockholm (SIPRI) melaporkan, ia meningkat sebanyak 103 peratus berbanding tempoh lima tahun sebelumnya.

Hasil kajian itu juga menyatakan, Timur Tengah menyumbang 32 peratus daripada semua import senjata di seluruh dunia.

Pada hari Jumaat lalu, Britain menandatangani perintah pendahuluan berbilion-pound dari Arab Saudi untuk 48 jet tempur Eurofighter Typhoon, dari pembuat peralatan ketenteraan BAE Systems.

Perjanjian uuruniaga senjata itu mencetuskan perdebatan dan protes yang hangat di UK di mana NGO, Save the Children, meletakkan patung berukuran seorang kanak-kanak berhampiran parlimen.

“untuk menarik perhatian kepada keganasan yang didorong, sebahagiannya, oleh bom buatan British.”

“Konflik kekerasan yang meluas di Timur Tengah dan keprihatinan tentang hak asasi manusia telah membawa kepada perdebatan politik di Eropah Barat dan Amerika Utara mengenai menyekat penjualan senjata,” kata penyelidik SIPRI kanan, Pieter Wezeman.

“Namun AS dan negara-negara Eropah tetap menjadi pengeksport senjata utama ke rantau Timur Tengah dan membekalkan lebih dari 98 peratus senjata yang diimport oleh Arab Saudi,” tambahnya.

SIPRI, sebuah institut bebas, memantau penghantaran senjata secara volum selama tempoh lima tahun untuk mengurangkan turun naik jangka pendek.

Sumber BO - 12-3-2018




Gencatan Senjata Harian Di Ghouta


Menteri Pertahanan Rusia Sergey Shoigu Rusia berkata, pihaknya memperkenalkan ‘gencatan senjata’ kemanusiaan harian di daerah bergolak Ghouta, Timur Syria bermula pada pada Selasa 27 Februari

Katanya, Ssebuah koridor kemanusiaan akan dibuka untuk orang awam untuk keluar dari rantau itu setiap hari dari pukul 9 pagi hingga 2 petang (0600-1100GMT),

“Lokasi koridor akan diumumkan tidak lama lagi……koridor kemanusiaan yang serupa telah dicadangkan untuk berhampiran Al-Tanf dan Rukban,” tambah Shoigu.

Rusia juga menawarkan untuk menubuhkan sebuah komiti kemanusiaan antarabangsa di bawah PBB yang akan dapat memasuki Raqqah untuk menilai keadaan, katanya.

Sementara itu, jurucakap Setiausaha Agung PBB Stephane Dujarric berkata sekurang-kurangnya 30 orang, termasuk wanita dan kanak-kanak, terbunuh dalam 48 jam terakhir di timur Ghouta.

“Sejak 19 Februari, peningkatan permusuhan telah mengakibatkan 500 kematian dan kira-kira 1,500 kecederaan di Ghouta timur. Sebanyak 24 kemudahan kesihatan di timur Ghouta dilaporkan terkena tembakan dan serangan udara, selain tiga tapak kemanusiaan,” katanya kepada pemberita.
Dujarric berkata dalam tempoh yang sama, serangan di Damsyik dan gabenor menyebabkan 14 kematian dan 214 kecederaan.

Mengulas mengenai jeda kemanusiaan Rusia, Dujarric berkata: “Lima jam lebih baik daripada tiada jam tetapi kami ingin melihat apa-apa pemberhentian permusuhan dilanjutkan tiga puluh hari seperti yang dikatakan oleh Majlis Keselamatan tetapi kami akan berusaha untuk melakukan apa sahaja yang kami dapat dalam masa itu kita boleh bekerja.”

Pada Ahad lalu, Majlis Keselamatan PBB mengguna pakai resolusi yang memanggil gencatan senjata selama 30 hari di Syria tanpa berlengah-lengah.

Timur Ghouta, sebuah pinggir bandar Damsyik, telah dikepung selama lima tahun yang lalu dan akses kemanusiaan ke kawasan itu, yang merupakan kediaman kepada kira-kira 400,000 orang, telah terputus sepenuhnya.

Dalam lapan bulan yang lalu, pasukan rejim Assad telah memperhebatkan pengepungan mereka dari Ghouta Timur, menjadikannya hampir mustahil untuk makanan atau ubat masuk ke daerah tersebut dan menyebabkan beribu-ribu pesakit yang memerlukan rawatan.

Beratus-ratus telah terbunuh oleh serangan udara rejim Assad baru-baru ini.

Syria telah dikurung dalam konflik yang dahsyat semenjak awal tahun 2011 apabila rejim itu memecah penunjuk perasaan dengan keganasan yang tidak dijangka.

Sumber BO - 1-3-2018



Raja Salman Pecat Ketua Turus Tentera
Posted on Tuesday, February 27 @ 20:25:36 MYT
Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat

http://tranungkite.net/x3/modules.php?name=News&file=article&sid=38428



RIYADH: Pemimpin Arab Saudi, Raja Salman, memecat ketua turus tentera dan beberapa komander kanan lain, lapor media kerajaan, semalam, dalam perubahan mengejut ke atas badan pertahanan negara itu.

Pelantikan penjawat awam turut diumumkan, semalam termasuk seorang wanita, Tamadar Yousef al-Ramah sebagai timbalan menteri buruh dan pembangunan sosial, selain Putera Turki Talal - adik bilionair, Putera Al-Waleed Talal yang disiasat rasuah sebelum ini sebagai timbalan gabenor wilayah Assir.


Beberapa dekri diraja dikeluarkan lewat Isnin (waktu tempatan) itu menggantikan ketua tentera darat serta udara, selain pegawai kanan dalam kementerian dalam negeri.

Tiada sebab rasmi diberikan untuk tindakan berkenaan, tetapi ia menyusul ketika campur tangan tentera diketuai Arab Saudi di Yaman terhadap pemberontak Houthi disokong Iran yang kini menghampiri tahun keempat.

Agensi berita rasmi Saudi Press Agency (SPA) menyebut: "Perkhidmatan Jeneral Abdul Rahman Saleh al-Bunyan, Ketua Turus, ditamatkan dengan Fayyad al-Ruwaili dilantik menggantikannya."

Pemecatan Abdul Rahman yang mengejutkan itu berlaku selepas dia merasmikan pameran besar minggu ini oleh Saudi Arabian Military Industries (SAMI), syarikat pertahanan milik kerajaan yang mengetengahkan usaha berterusan pembaharuan dalam sektor berkenaan.

- BH Online

Sumber TKO - 27-2-2018


Penduduk Bersembunyi, Hujan Batu Melanda Madinah
Posted on Tuesday, February 27 @ 00:20:24 MYT
Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat

http://tranungkite.net/x3/modules.php?name=News&file=article&sid=38410




MANAMA: Hujan batu yang lebat mengakibatkan beberapa kemalangan berlaku di Madinah dan turut merosakkan beberapa kereta.


Hujan dan ribut yang melanda Arab Saudi turut menyebabkan orang ramai bersembunyi dan meminta pihak berkuasa untuk menangguhkan sesi persekolahan dan kolej bagi memastikan keselamatan pelajar terjamin.

Pihak Berkuasa Awam Meteorologi dan Perlindungan Alam Sekitar meramalkan ribut petir akan berterusan dan turut membawa angin serta debu.

Darjah penglihatan juga akan menurun di wilayah timur dan selatan Riyadh sehingga Najran.

Pihak berkuasa pada Ahad berkata, suhu turut menurun di kawasan utara dan tengah negara itu.

Amaran telah dikeluarkan bahawa ribut pasir akan berlaku di Najran sepanjang hari dan akan menyebabkan penglihatan terhad.

Ia turut melanda Aseer dan penglihatan terhad kurang daripada dua kilometer. - Gulf News









Sumber TKO - 27-2-2018


Dilarang Bergambar Di Masjidil Haram, Masjid Nabawi?
Posted on Sunday, November 26 @ 07:59:07 MYT
Dilulus untuk paparan oleh AbdullahOthman

http://www.tranungkite.net/x3/modules.php?name=News&file=article&sid=36986




JAKARTA: Kerajaan Arab Saudi mengenakan larangan mengambil gambar dan video menggunakan mana-mana peranti untuk sebarang tujuan di dua masjid di Tanah Suci.


Jeddah Banjir (bersama video)
Posted on Wednesday, November 22 @ 10:39:29 MYT
Dilulus untuk paparan oleh AbdullahOthman

http://www.tranungkite.net/x3/modules.php?name=News&file=article&sid=36923



RIYADH: Banjir kilat akibat hujan lebat melanda Jeddah, hari ini, memaksa pihak berkuasa menutup sekolah dan universiti di bandar kedua terbesar Arab Saudi itu.

Pihak berkuasa Pertahanan Awam Arab Saudi berkata, berpuluh orang diselamatkan daripada kenderaan yang terkandas akibat banjir, dengan hujan lebat dijangka berterusan sehingga Rabu ini.


Penduduk tempatan menghantar video kejadian itu dalam media sosial. Satu daripadanya menunjukkan kenderaan mengharungi jalan raya yang sudah menjadi seperti sebuah tasik.

Banjir berlaku hampir setiap tahun di Jeddah dan penduduk menyalahkan infrastruktur yang teruk sebagai punca.

Banjir meragut 123 nyawa di bandar itu pada 2009 dan mengorbankan 10 nyara, dua tahun kemudian.
- Agensi/BH

Video - https://youtu.be/AWp1mxyCzx4

Sumber TKO - 22-11-2017

















What Is Behind The Covert Israeli-Saudi Relations?

Israel and Saudi Arabia may seem unlikely allies in regional politics but recent developments have pushed Riyadh and Tel Aviv closer together, setting the stage for the Middle East’s strangest bedfellows.

The covert ties between Israel and Saudi Arabia, based on an alliance against the “common threat” of Iran, are part of a new regional paradigm, analysts say.

The inclusion of Israel as a potential partner reflects a break from the fragmented order in the Middle East, where since the early 2000s the United States has sought to create a hegemonic system to dominate West-friendly states, brought about by either elections or deposition.

Saudi Arabia, capitalising on its religious standing in the Arab world, broke through the ranks to establish its own order, one that included seeking ties with Israel on the basis of land for peace.

In tandem, it worked on the preservation of its Sunni identity and alliances to counterbalance Shia Iran’s influence.

The ultimate deal
According to Ofer Zalzberg from the International Crisis Group, this shifting political order must pertain to the parameters of the Israeli-Palestinian peace process, which the US and Saudi leaders see as an imperative condition for enabling such a regional cooperation.

“Giving birth to a visible Saudi-Israeli alliance that will deter Iran … is in many ways the very rationale for advancing Israeli-Palestinian peace in Washington and Riyadh,” Zalzberg said.

The White House, under the efforts of senior adviser and the president’s son-in-law, Jared Kushner, is busy devising a new plan to break the deadlock of the peace process, which President Donald Trump has described as “the ultimate deal”.

Their hopes lie on the support of regional powerhouse Saudi Arabia, which will depend on building closer ties between the oil-rich kingdom and Israel – despite the two not having overt diplomatic relations.

The motives of Saudi Arabia, said Kobi Michael, a senior research fellow at the Institute for National Security Studies at Tel Aviv University, are based on the shared strategic interest with other countries in the region, which he described as the “pragmatic Arab camp”.

“Egypt, Jordan, the Gulf states – excluding Qatar – have two strategic threats: Iran and the Salafi or radical Islamic terrorism,” Michael said. “Unfortunately, the US left a vacuum in the region which was filled by the Russians in Syria and by the Iranians and their proxies in other parts of the Middle East.

“Israel is perceived as the most reliable potential ally,” he continued. “Therefore, the Saudis understand pretty well that it is a good time to be good friends with Israel.”

Normalisation of relations
According to Michael, Saudi Arabia has realised that its support of the Palestinian peace process has become a burden on its shoulders and that there are more issues that hold strategic importance.
Where it once drew up what became known as the Arab peace initiative for lasting peace with Israel in 2002, the country is now willing to push the Israelis and Palestinians to accept Kushner’s peace plan, Michael argued.

“The Saudis are much less obliged to the Palestinians than before and are willing to agree to an interim agreement – which is my interpretation of the US initiative,” Michael said.

“This is an opportunity for them to strengthen the religious importance and their authority of Mecca and Medina (the two holiest sites in Islam) at the expense of Jerusalem and the religious significance the Haram al-Sharif (Islam’s third-holiest site) holds, which in turn will strengthen their position against Iran,” he added.

Once the Palestinians will be pressured enough to enter the political process seriously, Michael added, an upgrade of relations between the Saudis and the Israelis will take place where it will transcend the covert layer.

“This will be a sort of incentive for the Israeli leadership to make some further moves in the peace process with the Palestinians which they will see as something they can benefit from – the normalisation of relations,” Michael said.

Reordering of regional threats
Khalil Shaheen, a political analyst based in the West Bank city of Ramallah, said that the “reordering” of regional threats will come at the expense of the Palestinian cause.

“The issue of normalisation is no longer controversial,” he said. “But it is important to realise that the thawing of relations between Arab countries and Israel is not connected to bilateralness.”

Israel has a military, nuclear and hi-tech capability not matched by other countries in the region, he added. The alignment of some of the Arab countries to the interests of Israel is due to maintaining their control under hegemonic arrangements.

“The decline of US power in the Middle East has resulted in Israel filling in the gaps that US foreign policy would have previously filled,” Shaheen explained.

“These Arab states are motivated by the survival of their regimes, and that is what pushes them to the stronger state in the region,” he added.

Iran is an ‘excuse’
Although Saudi officials remained silent on underhanded relations, their Israeli counterparts have made no efforts to hide that meetings between the two countries have taken place, with invitations for future visits.

Last week, Israeli Communications Minister Ayoub Kara invited Saudi’s Grand Mufti Abdul Aziz al-Sheikh to visit Israel, and two days later, Israel’s chief-of-staff Gadi Eizenkot gave the first-ever official interview to Saudi news outlet Elaph, saying that Israel is ready to share intelligence with Saudi Arabia on Iran.

The recent domestic upheaval in Saudi Arabia, which saw the arrest of princes, ministers and high-profile businessmen carried out by Crown Prince Mohammed bin Salman was seen as a sign to crush dissent under the banner of cracking down on corruption.

“The political changes in Saudi Arabia and the desire to consolidate power is the main reason why these relations with Israel were opened,” said Mahjoob Zweiri, an associate professor with the Gulf Studies Program department at Qatar University.

“Yet Iran, which is used as an excuse, isn’t too worried about this potential alliance,” he continued. “This will, in fact, help Iran to present itself as a soft power to better its image in the region” – by means of presenting itself as a bastion of resistance against Israel.

Ofer Zalzberg said that the Israeli prime minister will have to tread carefully when it comes to reassessing ties with Saudi Arabia.

“Netanyahu is caught between how Mohammed bin Salman’s domestic reforms will transform Saudi Arabia to a country that will be easier for Israel to agree on a regional future with, and apprehension about the fate of these reforms and indeed, of bin Salman’s rule,” Zalzberg said.
SOURCE: AL JAZEERA NEWS

Sumber BO - 22-11-2017

Saad al-Hariri kena tahanan rumah di Arab Saudi?
Posted on Friday, November 10 @ 07:30:07 MYT
Dilulus untuk paparan oleh AbuBakarMat

http://www.tranungkite.net/x3/modules.php?name=News&file=article&sid=36590


BEIRUT: Perdana Menteri Lubnan, Saad al-Hariri yang meletak jawatan pada Sabtu lalu, dipercayai dikenakan tahanan rumah di Arab Saudi, sebagai langkah mengawal dan mengehadkan pergerakannya.

Dua pegawai kanan di sini, berkata ia berikutan krisis yang semakin memuncak antara Arab Saudi dan Iran.


 Menurut sumber yang rapat dengan sekutu Saad, peletakan jawatan itu dibuat atas arahan Arab Saudi.

Parti Politik Gerakan Masa Depan pimpinan Saad dalam satu kenyataan yang disiarkan di televisyen, berkata kepulangan bekas Perdana Menteri itu amat diperlukan bagi memastikan kelangsungan pentadbiran di Lubnan.

Pada Sabtu lalu, Saad mengumumkan peletakan jawatannya menerusi televisyen dari Arab Saudi dan tindakannya itu dianggap satu kejutan oleh pembantunya, sekali gus meningkatkan pembabitan Beirut dalam persaingan pengaruh antara Riyadh dan Tehran.

Sementara itu, Arab Saudi menafikan laporan bahawa Saad dikenakan tahanan rumah.

Pada masa sama, Saad belum mengeluarkan sebarang kenyataan berhubung laporan itu dan tidak menolak dakwaan bahawa pergerakannya kini dihadkan. - Reuters

Sumber TKO - 10-11-2017


Kerabat diraja ditangkap berlainan suku dengan Raja Salman
Posted on Thursday, November 09 @ 16:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh AnisahOmar

http://www.tranungkite.net/x3/modules.php?name=News&file=article&sid=36572



Pihak berkuasa Arab Saudi menangkap lagi beberapa individu ternama, termasuk ahli politik dan golongan elit, dan ahli perniagaan dalam usaha membanteras rasuah, lapor media negara itu.

Sejak Sabtu lalu, lebih 11 anggota keluarga diraja Arab Saudi, menteri, bekas menteri, bekas pegawai syarikat berkaitan kerajaan (GLC), dan ahli perniagaan ditahan atas tuduhan terbabit dalam pengubahan wang haram, rasuah, penyalahgunaan kuasa dan mengeksploitasi pegawai kerajaan untuk kepentingan sendiri.

Namun, sumber yang dipetik media tempatan mendakwa jumlah individu yang ditangkap kerana disyaki terbabit dalam kegiatan itu terus meningkat.

Bagaimanapun, Arab Saudi belum mengeluarkan senarai mereka yang ditahan.

Sumber mengatakan kebanyakan yang ditahan adalah individu yang rapat dengan keluarga bekas Putera Mahkota dan Menteri Pertahanan, Putera Sultan bin Abdulaziz, yang meninggal dunia pada 2011 lalu.

Selain itu, pegawai pentadbiran peringkat bawahan juga ditangkap.

Rata-rata rakyat Arab Saudi gembira dengan tindakan terhadap apa yang mereka kata ‘pencuri dana negara oleh orang kaya’, namun sesetengahnya bimbang usaha itu ada kaitan dengan politik suku di kalangan kerabat diraja.

Ini kerana, raja sekarang, Raja Salman Bin Abdulaziz Al Saud adalah daripada suku Sudairi yang mempunyai tujuh saudara lelaki (Sudairi Seven). Mereka adalah hasil perkahwinan pengasas Dinasti Saud, Abdul Aziz Bin Saud dengan Hussa bint Ahmed daripada suku berpengaruh di Najd, Al Sudairi.

Bapa Hussa, Ahmed bin Muhammed Al Sudairi (1869-1936), adalah ketua suku Sudairi paling berkuasa yang sejak awal lagi memberi sokongan kepada Abdul Aziz Bin Saud untuk menawan Arab Saudi.

‘Sudairi Seven’ adalah Fahd (1921-2005); Sultan (1928-2011); Abdul Rahman (1931-2017); Nayef (1933-2012); Turki (1934-2016); Salman (1935); dan Ahmed (1942).

‘Sudairi Seven’ juga mempunyai ramai saudara baik lelaki mahupun perempuan, tetapi berlainan ibu, namun tetap dianggap keluarga diraja.

Keturunan mereka inilah, walaupun sesetengahnya sebelum ini diberi jawatan menteri dan timbalan menteri, yang sekarang ini ditangkap atas tuduhan rasuah, pengubahan wang haram dan penyalahgunaan kuasa.

Ini termasuk jutawan Arab Saudi, Putera Al Waleed Bin Talal, anak kepada Talal Bin Abdulaziz Al Saud (Talal adalah anak ke 20 Abdulaziz Al Saud). Ibu Talal adalah seorang wanita Armenia.

Raja Salman telah melantik anaknya, Putera Mohammed menggantikan anak saudaranya yang juga daripada suku Sudairi, Mohammed bin Nayef sebagai Putera Mahkota yang bakal mewarisi pemerintahannya.


Beliau juga mempunyai tiga lagi anak iaitu Putera Sultan (Presiden Suruhanjaya Pelancongan); Putera Khaled (Duta ke Amerika Syarikat); dan Putera Abdel Aziz (Menteri Tenaga). – Agensi

Sumber TKO - 9-11-2017













Apa yang sedang berlaku di Arab Saudi?

Kemaraan pantas Mohammed ini telah dijangka, tetapi kepantasannya kebelakangan ini dan tindakan-tindakan berani yang dilaksanakan tetap mengejutkan, apabila nama-nama besar berpengaruh di Arab Saudi dan mempunyai hubungan peringkat antarabangsa yang luas turut ditahan. 
Tindakan terkini Mohammed ini menyempurnakan pengukuhan kuasa sebagai bakal pengganti raja selepas sejak awal Salman ditabalkan sebagai raja, adat dan konvensyen yang telah berjalan untuk mengimbangi kuasa antara kelompok anak-anak Abdul Aziz selama ini telah diabai dan dilanggar. 
Beberapa bulan lalu pada bulan Jun, Mohammed bin Nayef disingkir daripada kedudukan putera mahkota memperlihatkan dengan jelas lagi yang laluan untuk Mohammed bin Salman sedang dimudahkan malah dipercepatkan, selepas kedudukannya sebagai timbalan putera mahkota itu sendiri telah menunjukkan apa yang boleh dijangka bakal berlaku dalam masa yang tidak begitu lama.\
Mohammed kini sedang menggerakkan agendanya sebagai persediaan untuk menjadi raja dan lebih penting daripada itu, mengepalai sebuah Arab Saudi yang baharu, yang sedang melaksanakan perubahan-perubahan drastik daripada usaha pembangunan teknologi kepintaran buatan, reformasi menuju ekonomi pascakarbon, hingga ke liberalisasi sosial yang kini kebebasan wanita sedang menjadi tumpuan utamanya.
Mohammed dilihat mahu mengemudi Arab Saudi memasuki satu era baharu, dan mahu memusatkan kuasa pada dirinya untuk lebih dapat menguasai dan memandu perubahan-perubahan yang dilaksanakan, yang secara langsung atau tidak akan mengukuhkan lagi kedudukannya sebagai ketua negara. 
Pewaris takhta ini, yang juga menjawat jawatan menteri pertahanan, telah memegang pusat-pusat kuasa utama yang boleh menjadi ancaman kepadanya, apabila Mohammed bin Nayef yang memegang kementerian dalam negeri disingkir, dan terbaru menguasai semua cabang pasukan keselamatan termasuk Pengawal Kebangsaan Arab Saudi.
Kemudian, beliau mengetuai jawatankuasa membanteras korupsi, yang menjadi senjata membolehkan tangkapan berpuluh tokoh berpengaruh termasuk pesaing-pesaing daripada kalangan putera lain termasuk Mutaib bin Abdullah dan putera bilionair al-Waleed bin Talal. 
Tangkapan yang dilakukan jelas menampakkan persediaan awal dengan cara menghapuskan pesaing, tetapi juga memperlihatkan ketidakpastian apabila ada individu yang dianggap tidak menampakkan ciri pesaing turut ditahan. 
Apa yang dilakukan juga dilihat sebagai satu pertaruhan yang berisiko kerana meramaikan lagi musuh, dan daripada kalangan yang berpengaruh di Arab Saudi sendiri, yang akan menyertai Mohammed bin Nayef dalam kalangan mereka yang disingkirkan dengan cara yang tidak terhormat. 
Tindakan Mohammed juga telah mencetuskan kejutan dalam kalangan pelabur dan rakan bisnes lain, kerana tindakannya menahan puluhan individu terbabit mencetuskan satu keadaan ketidakpastian yang tidak disenangi komuniti bisnes dan pelabur.
Selepas ini, Mohammed memerlukan lebih lagi kekuatan dan kuasa koersif untuk meneruskan agendanya menguasai Arab Saudi, terutama menangani hal dalaman yang bakal muncul lagi selepas episod tangkapan beramai-ramai ini.
Selain isu dalaman, apa yang penting untuk diperhatikan kini ialah hala tuju dasar luar Riyadh kini, yang telah berjalan dengan lebih kepastian di bawah kawalan Raja Salman dan Mohammed sendiri sebagai pemain penting kerajaan bapanya.
Perubahan dan susunan dalaman yang dilakukan boleh dianggap sebagai satu persediaan untuk menggerakkan satu agenda dasar luar yang lebih agresif, dengan sekutu-sekutu rapat termasuk Amerika Syarikat, Emiriyah Arab Bersatu, Mesir dan juga Israel.
Dari Lubnan hingga ke Teluk Parsi dan seluruh dunia Islam, perkembangan ini akan memberi kesan yang meluas, yang kemungkinan akan mengulangi suasana sepanjang kemuncak kebangkitan Arab dan khususnya konflik di Syria, dengan sentimen sektarian yang ganas menguasai dunia Islam.
Mohammed bin Salman ialah menteri yang bertanggungjawab dalam memulakan operasi ketenteraan di Yaman pada 2015, yang dimulakan beberapa hari selepas Perdana Menteri rejim Zionis, Benjamin Netanyahu berucap di Kongres AS mendesak tindakan menangani apa yang dikatakan perluasan pengaruh Iran di Yaman.
Perkembangan di seluruh rantau Arab pada masa yang sama memberikan gambaran besar tentang agenda serantau Arab Saudi, bermula dengan perletakan jawatan Perdana Menteri Lubnan, Saad al-Hariri dalam keadaan yang mencetuskan tanda tanya, ekoran pengumuman dibuat di Riyadh dengan tergesa-gesa dan alasan ancaman Iran yang terlalu mudah dan kelihatan bertujuan mengesahkan naratif Saudi.
Sejurus itu, Menteri Hal Ehwal Teluk Arab Saudi, Thamer al-Sabhan menambah dengan mengatakan Lubnan telah mengisytiharkan perang ke atas Arab Saudi ekoran apa yang dilakukan oleh Hizbullah dan Iran di negara Syam itu, tindakan yang meningkatkan lagi tumpuan pada Hizbullah, Syria, dan Iran.
Tempoh pemerintahan Raja Salman menyaksikan hubungan dengan AS dan sekutu-sekutu serantau yang sehaluan terus rapat dan mengukuh, dengan semuanya kelihatan mencapai kata sepakat dalam hal menangani pengaruh Iran dan juga negara lain yang tidak sehaluan seperti Qatar.
Selepas Presiden AS Donald Trump dilaporkan berusaha menubuhkan satu pakatan ketenteraan anti-Iran yang turut disertai Israel, sekutu-sekutu Arab menunjukkan persetujuan, termasuk melalui kenyataan Menteri Luar Arab Saudi Adel al-Jubeir yang mendakwa Iran sebagai penyokong utama terorisme.
Pada awal 2016, Arab Saudi menjatuhkan hukuman mati ke atas Nimr al-Nimr, agamawan Syiah di negara itu sehingga mencetuskan protes besar-besaran di Arab Saudi sendiri dan negara-negara lain.
Mohammed kini dalam keadaan yang bersedia untuk melancarkan agenda dasar luarnya yang pasti melibatkan usaha menangani Iran dan sekutu, berdasarkan perkembangan terkini seperti disaksikan di Lubnan, dan kenyataan-kenyataan dari Riyadh sendiri.
Kesan daripada apa yang bakal terjadi, yang berpotensi melibatkan juga negara serantau dan sekutu lain, dunia Islam kini perlu bersedia berdepan satu suasana yang mencabar. – HARAKAHDAILY 8/11/2017
Sumber HD - 8-11-2017 













Ini antara orang kaya Saudi yang kini ditahan di Ritz Carlton
Posted on Monday, November 06 @ 12:46:49 MYT
Dilulus untuk paparan oleh AnisahOmar

http://www.tranungkite.net/x3/modules.php?name=News&file=article&sid=36486



PETALING JAYA: Hujung minggu lalu, pasukan keselamatan Arab Saudi mengepung kediaman beberapa ahli kerabat diraja dalam apa yang dilaporkan sebagai usaha Putera Mahkota Mohammed bin Salman memerangi rasuah.

Beberapa kerabat diraja dan ahli perniagaan negara itu kini ditahan di Hotel Ritz Carlton di Riyadh.
Hanya beberapa minggu sebelum itu, hotel tersebut menjadi tuan rumah pelabur terkemuka dari seluruh dunia, di sebalik usaha Salman melakar ekonomi Arab Saudi tanpa bergantung kepada minyak.

Seramai 11 putera ditahan, di samping 4 menteri dan berpuluh bekas menteri. Antaranya ialah Abdullah al-Sultan, panglima tentera udara Saudi, dan bekas ketua pengarah syarikat penerbangan Saudia, Khalid al-Mulheim.

Berikut sebahagian yang ditahan.

Putera Waleed bin Talal
Terkenal dengan gaya hidupnya yang mewah dan juga sifat “dermawan”, Waleed merupakan cucu raja Saudi yang pertama, Ibn Saud dan juga cucu kepada perdana menteri pertama Lubnan, Riad al Solh.

Kekayaannya bernilai AS$18 bilion, dan beliau memegang saham dalam Newscorp, Citigroup, 21st Century Fox dan Twitter.

Pada 2015, Talal dikritik kerana mahu membeli kereta Bentley untuk juruterbang Saudi yang melakukan serangan ke atas Yaman.

Putera Miteb bin Abdullah
Miteb bin Abdullah mengetuai pasukan elit Pengawal Kebangsaan, dan merupakan anak Raja Abdullah.

Kepentingan perniagaannya termasuk Hotel de Crillon di tengah bandar raya Paris yang bernilai AS$354 juta.

Bakr bin Laden
Bakr bin Laden ialah pengerusi Kumpulan Saudi Bin Laden, syarikat pemaju terbesar di Arab Saudi. Beliau kerap diberi jolokan penguasa sebenar Jeddah. Bakr merupakan abang Osama bin Laden, ketua Al Qaeda.

Khalid al-Tuwaijri
Khalid al-Tuwaijri merupakan individu bukan dari kerabat raja yang paling berkuasa di Arab Saudi. Beliau dikatakan mempunyai ramai musuh, dan berkuasa menentukan siapa yang boleh menghadap Raja Abdullah. Beliau antara yang terlibat membantu tentera Mesir menjatuhkan Presiden Mohammed Morsi, dan menghantar tentera ke Bahrain bagi menghapuskan pemberontakan rakyat di negara kecil itu.

Saleh Kamel
Dengan nilai kekayaan lebih AS$2 bilion menurut Forbes, Saleh Kamel ialah pengerusi Kumpulan Dallah al Barakah, antara konglomerat terbesar di Timur Tengah. Beliau terkenal dalam mempelopori industri kewangan Islam, dan menggalakkan pertumbuhan perbankan Islam di seluruh dunia.

Anaknya baru-baru ini menyumbang AS$10 juta kepada Universiti Yale di Amerika Syarikat untuk menumbuhkan sebuah institut perundangan Islam.

Alwaleed al-Ibrahim
Alwaleed al-Ibrahim ialah ketua pegawai eksekutif MBC, syarikat penyiaran komersial yang paling berjaya di Timur Tengah. Beliau juga melancarkan Al-Arabiya pada 2003 dalam usaha menyaingi badan penyiaran Al-Jazeera yang berpusat di Qatar.



Sumber TKO - 6-11-2017














Perang Saudi Di Yaman Akan Diteruskan

Perang yang dipimpin Arab Saudi di Yaman akan diteruskan, untuk menghalang syiah Houthi menjadi Hizbullah di sempadan negara itu.

Putera Mahkota Mohammed bin Salman, dalam kenyataanya pada Khamis yang disarkan saluran berita Al-Arabiya berkata, kempen sejak 2015 itu bertujuan memusnahkan militia Syiah tersebut.

“kita tidak mahu syiah Houthi menjadi seperti Hizbullah (di Lubnan) disempadan negara kita,” ujarnya sebagaimana kenyataan tersebut.

Menurut kenyataan itu, Houthi menakluki Sanaa setahun sebelumnya perlukan sokongan Arab lain bagi mengukuhkan kerajaan Yaman.

Arab Saudi dan sekutu Sunni-Arab menyatakan, campur tangan tentera yang sedang berlaku di Yaman adalah atas permintaan Presiden Abdrabbuh Mansur Hadi.
Sehubungan itu Putera Saudi menambah, krisis yang telah berlangsung beberapa bulan antara negara Arab dengan Qatar adalah sangat kecil berbanding konflik Yaman.

Pada bulan Jun, Arab Saudi, Mesir, Emiriah Arab Bersatu dan Bahrain telah memnutuskan semua hubungan diplomatik dan perdagangan dengan Qatar dan menuduh negara jiran mereka itu menyokong kumpulan-kumpulan pengganas.

Qatar, bagi pihaknya, menafikan dakwaan itu, menggambarkan percubaan blok empat negara untuk mengasingkan sebagai pelanggaran undang-undang antarabangsa dan kedaulatan negara.

Sementara itu, mengenai rancangan untuk melancarkan tawaran awam permulaan (IPO) untuk Arab tenaga gergasi Aramco, Putera Salman berkata IPO mungkin akan dilaksanakan dalam tempoh setahun akan datang.

“Nilai Aramco selepas IPO mungkin berakhir melebihi $ 2 trilion,” katanya.

Kerajaan Arab Saudi merancang untuk menawarkan lima peratus daripada saham syarikat itu dalam IPO dijadual pada tahun depan.

Sumber HD - 27-10-2017













Sekatan Antarabangsa Untuk Myanmar

Amerika Syarikat (AS) sedang mempertimbangkan sekatan terhadap Myanmar pihak berkuasa kerana keganasan dan penyalahgunaan kuasa sehingga trauma kepada umat Islam Rohingya di wilayah Rakhine.

Jabatan Negara AS dalam satu kenyataan semalam berkata, Washington boleh menggunakan undang-undang hak asasi manusia untuk menyasarkan pemimpin atau kumpulan yang terlibat dalam keganasan.

“Kami menyatakan kebimbangan paling berat kami dengan peristiwa baru-baru ini di negeri Rakhine dan keganasan, penyalahgunaan kuasa terhadap Rohingya sehingga trauma dan masyarakat lain telah berlaku,”

“Ia adalah penting bahawa mana-mana individu atau entiti yang bertanggungjawab untuk kekejaman, termasuk pelaku bukan kerajaan mesti dipertanggungjawabkan,” kata kenyataan itu.

Sejak 25 Ogos, tentera Myanmar telah melancarkan kempen ketenteraan kejam di Rakhine terhadap Rohingya .

Lebih daripada 600,000 Rohingya telah lari dari negara itu, sebahagian besar tiba di Bangladesh dengan berjalan kaki atau dengan bot dan agensi-agensi bantuan bergelut untuk mengatasi kemasukan.

“Kami sedang mengkaji mekanisme akauntabiliti yang ada di bawah undang-undang Amerika Syarikat, termasuk sekatan ‘Global Magnitsky’ disasarkan,” kata Heather Nauert, jurucakap Jabatan Negara.

Di bawah Akta Akauntabiliti Hak Asasi Manusia ‘Global Magnitsky’, presiden boleh menyekat atau membatalkan visa individu asing tertentu dan entiti atau mengenakan sekatan harta pada mereka.
Kerajaan AS lalu mengenakan sekatan ke atas Myanmar pada tahun 1997 apabila ia berada di bawah pemerintahan diktator tentera. Berikutan peralihan ke arah demokrasi, langkah telah ditarik balik pada Oktober 2016 oleh Presiden Barack Obama .

Amerika Syarikat juga mengumumkan bahawa ia akan menarik balik bantuan ketenteraan kepada pegawai Myanmar dan unit operasi di utara Rakhine.

Adalah dicadangkan bahawa sekatan senjata akan memberi kesan terhadap tentera.
“Jika ada, sebenarnya, tiada kesan hukuman pada jeneral ini, mereka [sekatan] perlu diperkukuhkan dan diperluaskan melalui unjuran kuasa tentera,” kata Benjamin Zawacki, Penganalisis Asia Terenggara.

Minggu lalu, Setiausaha Negara Rex Tillerson berkata bahawa Amerika Syarikat mandakwa kepimpinan tentera Myanmar yang bertanggungjawab untuk tindakan keras keras keatas Rohingya.
Kumpulan minoriti iru telah mengalami tahun diskriminasi apabila kewarganegaraan mereka dinafikan oleh pemerintah Myanmar sejak tahun 1982.

Sumber BO - 25-10-2017













Myanmar’s Rohingya Beg For Help: ‘People Are Starving’

Rohingya trapped inside Myanmar say thousands are starving and in need of medical care in northern Rakhine State, where a half-million majority Muslim ethnic Rohingya have fled an army crackdown and communal violence.

Abdulla Mehman, who works for an aid agency in the Buthitaung Township, said more than 2,000 people in his village, Kwan Dine, had run out of food, with many others facing shortages.

“We are not allowed to move about freely, and people are struggling to survive,” Mehman told Al Jazeera by telephone on Tuesday.

“Some people are starving.”

Rohingya families in at least four other villages in northern Rakhine – Kin Taung, Bura Shida Para, Kyar Gaung Taung, and Sein Daung – also reported urgent food shortages and accused soldiers and Buddhist neighbours of intimidation, looting, extortion and cattle theft.

The reports are difficult to verify independently, as the region has been under an army lockdown, but the witness accounts are in line with what Rohingya refugees in neighbouring Bangladesh have been telling Al Jazeera.

About a half-million Rohingya are thought to remain in Myanmar’s westernmost state.

“Please help us,” a Rohingya woman from the village of Kin Taung, speaking on the condition of anonymity, begged in a telephone conversation this week.

“We are sick, but we cannot seek medical treatment. We cannot work and we cannot eat.”

A group of 20 diplomats who visited northern Rakhine on an official tour on Monday described the humanitarian situation there as “dire”, and urged Aung San Suu Kyi’s government to resume “life-saving services without discrimination”.

People could die in Rakhine State if aid does not arrive soon, Human Rights Watch said.
The Myanmar government could not be reached for comment.

It has previously promised to deliver aid to communities affected by the violence.
Accounts by refugees pouring into Bangladesh of mass killings, gang-rapes,
and burning of whole villages has led the UN to accuse the Myanmar government of ethnic cleansing, a claim it denies.

The woman in Kin Taung told Al Jazeera that soldiers had threatened to rape the civilians and burn down homes of Rohingya, and were extorting money, food and cattle from them.
Her family had to bribe soldiers to keep their homes safe, she said.

Her husband, a 30-year-old farmer, said: “If any Rohingya are seen on the streets after the Maghrib prayer (dusk), then we are fined 200,000 Burmese kyat ($147). If they find cattle, they take that also.”

‘People will die’

Nay San Lwin, a Rohingya activist based in Germany, said northern Rakhine was “like a prison” and that thousands of Rohingya were continuing to flee their homes after the army intensified a campaign of intimidation and arson this week.

Paul Seger, Switzerland’s ambassador to Myanmar, who joined the government tour of Rakhine, posted a video on Twitter of smoke rising from some villages on Monday.

He also posted a video of shuttered shops and deserted streets in the once-bustling town centre of Maungdaw.

The office of the army chief Min Aung Hlaing, in a Facebook post on Thursday, blamed the fresh bout of arson on the Arakan Rohingya Salvation Front (ARSA).

The refugee crisis erupted after ARSA fighters attacked border posts on August 25.
In some areas, the violence has ebbed, but Rohingya said they lived in fear.

“The situation is calm now, but we cannot go to the shops to buy necessities because we are afraid the Buddhists may beat us,” Abu Tayeb, a teacher in Bura Shida Para in north Maungdaw, said by telephone.

“We cannot get adequate food and we cannot pray [at the mosques].”

Peter Bouckaert of Human Rights Watch told Al Jazeera that he was “concerned” by the lack of information about the hundreds of thousands remaining in Rakhine.

He added: “It is imperative that the Myanmar authorities give full humanitarian access to northern Rakhine or people will die.”

Mehman, the aid worker from Kwan Dine, said he will not flee even when his food reserves run out next week.

“Bangladesh is not my country,” he said. “The government wants to push us out. I don’t want to leave, even if I have to eat leaves.” – aljazeera

Sumber BO - 7-10-2017













Pembersihan Etnik Rohingya; Siasat Penyelaras PBB!

Kumpulan penyokong Rohingya menggesa siasatan bebas terhadap dakwaan bahawa Penyelaras Residen PBB di Myanmar mempunyai peranan dalam “pembersihan etnik” yang dilakukan terhadap masyarakat Rohingya Muslim.

“PBB perlu menyiasat kejadian itu secara bebas,” kata Pengerusi Majlis Rohingya Eropah, Hla Kyaw (Gambar bawah)  kepada Anadolu Agency pada Isnin.

Agensi berita utama British BBC menerbitkan berita pada Khamis lepas bertajuk ‘Muslim Rohingya takut kepada PBB gagalkan mereka’ memperincikan tuduhan terhadap pegawai Kanada, Renata Lok-Dessallien.

BBC memetik ‘sumber dalaman PBB dan kalangan pihak bantuan kedua-dua di Myanmar dan di luar’ sebagai berkata Lok-Dessallien cuba menghalang aktivis hak asasi manusia masuk ke kawasan Rohingy.

Beliau didakwa cuba menutup penyiasatan awam mengenai perkara terbabit yang telah diberi amaran, kemungkinan akan berlaku penghapusan etnik.

Majlis Keselamatan PBB mengadakan mesyuarat terbuka pada tentang nasib Rohingya pada hari yang sama dan merupakan kali pertama dalam tempoh lapan tahun.

Dalam pertemuan itu, Duta AS ke PBB, Nikki Haley berkata keganasan terhadap Rohingya kelihatan seperti pembersihan etnik.

“Kita tidak boleh takut untuk memanggil tindakan pihak berkuasa Burma tehadap apa yang mereka lakukan, kekejaman dan kempen berterusan untuk membersihkan negara minoriti etnik,” Haley memberitahu Majlis Keselamatan.

Kyaw berkata Majlis Rohingya Eropah bersetuju sepenuhnya dengan apa yang telah dipaparkan oleh media mengenai kegagalan PBB untuk menghentikan pembunuhan beramai-ramai Rohingya.

“PBB sama ada bersubahat atau sengagaja mengabaikan jenayah Myanmar terhadap kemanusiaan atau lambat bertindak terhadap pembakaran serta pembunuhan beramai-ramai terhadap Rohingya di barat negeri Rakhine,” katanya.

Kyaw mendakwa bahawa PBB tidak berbuat apa-apa tindakan yang berkesan untuk menghentikan kematian walaupun seorang Muslim Rohingya.

Menurutnya, Myanmar telah melaksanakan kemusnahan sistematik selama hampir 40 tahun warga Rohingya dan PBB yang jadi ‘penonton’.

“PBB melakukan hanya satu perkara……dokumentasi sistematik pembunuhan beramai-ramai, dan mendesak serta mengutuk pembunuhan beramai-ramai Myanmar Rohingya,” menurut Kyaw.

“Mereka menarik masyarakat Hindu terhadap Rohingya dengan menggali kubur besar Hindu, mungkin dibunuh oleh tentera Myanmar dan menyalahkan pemberontak Rohingya,” tambahnya.

Beliau kesal, PBB sibuk seperti biasa dengan mengeluarkan kenyataan dan mengutuk Myanmar, tanpa melakukan apa-apa untuk menghentikan junta Myanmar daripada melakukan jenayah terhadap kemanusiaan dan pembunuhan beramai-ramai terhadap Rohingya.

Sumber BO - 3-10-2017

Jumlah Pelarian Rohingya Meningkat Kepada 800,000 Orang

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada Selasa berkata, berlaku peningkatan secara drastik anggaran bilangan umat Islam Rohingya yang telah melarikan diri daripada keganasan di Myanmar.
Kini jumlah mereka adalah bertambah seramai 480,000 orang dan pemerintah Bangladesh telah mengendurkan sekatan ke atas kumpulan pekerja bantuan di kem-kem pelarian.

Menurut semakan terbaharu selain kem sedia ada Nayapara dan Kutupalong, terdapat tambahan iaitu kem Leda yang menambah keperluan PBB sebanyak $ 250 juta untuk mengatasi krisis.

Dengan pendatang baru dan kira-kira 320,000 Rohingya yang sudah tinggal di kawasan itu sebelum ini, kini terdapat hampir 800,000 pelarian di kem-kem di sekitar bandar sempadan Bangladesh Cox Bazar.

Keadaan mereka yang penuh sesak telah memaksa pendatang baru ke tempat perlindungan sementara dalam keadaan suram, dan mencetuskan amaran bahawa wabak penyakit, termasuk taun, dengan mudah boleh merebak.

Satu laporan oleh agensi-agensi PBB dan badan-badan amal antarabangsa berkata jumlah yang lebih tinggi adalah disebabkan terutamanya oleh anggaran 35,000 Rohingya, sebelum ini tidak diambil kira, bergerak kepada dua kem pelarian.

Ia juga berkata angka yang menyeberangi sempadan telah mula bangkit semula.

Selepas melaporkan kejatuhan ketara dalam ketibaan minggu lepas, laporan baru berkata beratus-ratus telah menyeberangi sempadan setiap hari di hari baru-baru ini.

Kem Nayapara adalah kem pelarian di Teknaf, Bangladesh yang terletak berhampiran dengan kampung Dhumdumia.

Ia adalah salah satu daripada dua kem pelarian yang dikendalikan oleh kerajaan Bangladesh di Cox’s Bazar, selain Kutupalong, yang terletak di Ukhia

Kedua-dua kem pelarian itu sebelum ini mempunyai populasi gabungan sekitar 30,000 prang pelarian.

*** RayuanSumbangan Derma Dan Sedekah Untuk Rohingya. Bagi negeri Terengganu, orang ramai yang berhasrat untuk menyumbang boleh disalurkan kepada kepada Tabung KAMI melalui akaun Bank Islam KAMI MANAGEMENT No. 13053 01 0008281

Sumber BO - 29-9-2017












HRW: Myanmar Committing ‘Crimes Against Humanity’

Human Rights Watch (HRW) has decried Myanmar’s military crackdown on Rohingya in Rakhine State, accusing security forces of committing “crimes against humanity”.

The international rights group said on Tuesday that Myanmar’s security forces have committed “serious violations” that include rape and other sexual violence, murder, forced deportation and persecution of the Rohingya.

“The Burmese [Myanmar] military is brutally expelling the Rohingya from northern Rakhine State,” James Ross, legal and policy director at Human Rights Watch, told Reuters news agency.

“The massacres of villagers and mass arson driving people from their homes are all crimes against humanity,” he said.

In the past, HRW has also accused Buddhist monks in the area, as well as Myanmar security forces of “crimes against humanity”.

“Attaching a legal label to the ghastly crimes … may seem inconsequential,” Ross said.
“But global recognition that crimes against humanity are taking place should stir the UN and concerned governments to action.”

Government spokesman Zaw Htay rejected HRW’s accusations, saying no other Myanmar government was as committed to the promotion of rights as much as the current one.

“Accusations without any strong evidence are dangerous. It makes it difficult for the government to handle things,” he told Reuters news agencies.

Last week, HRW called for the UN Security Council to impose an arms embargo and sanctions on the Burmese military to end its “ethnic cleansing campaign” against the Rohingya.

Nearly 440,000 refugees have fled to Bangladesh since Myanmar’s army launched a military campaign in response to an attack by Rohingya fighters on dozens of police posts and an army base on August 25.

Myanmar’s de facto leader, Aung San Suu Kyi, as well as Myanmar’s military, have faced widespread international condemnation over its treatment of the Rohingya.

























Rohingya refugees sit as they are temporarily held by the Border Guard Bangladesh (BGB) in 
an open area after crossing the border, in Teknaf, Bangladesh, September 3, 2017. REUTERS/
Mohammad Ponir Hossain
The UN has called the Rohingya exodus from Myanmar to Bangladesh “the most urgent refugee emergency in the world”.

The mainly Muslim minority, who live primarily in Rakhine State, is not recognised as an ethnic group in Myanmar, despite having lived there for generations.

They have been denied citizenship and are stateless.

Many in Buddhist-majority Myanmar consider the Rohingya “Bengali”, rejecting the term Rohingya as a recent invention. – Aljazeera

*** Genocide is occurring in Myanmar. Over 400,000 Rohingya have been forced from their homes and are in desperate need of food, medicine and shelter. Please donate to;

KAMI MANAGEMENT Acc No. 13053 01 0008281 BIMB

Sumber BO - 28-9-2017











Mati Segera Lebih Baik Dari Didera Dan Diseksa – ARSA

Meninggal dunia dengan segera adalah lebih baik dari sebuah kematian akibat seksaan dan penderaan secara perlahan-lahan yang dilakukan oleh rejim Myanmar.

Timbalan Komander Arakan Rohingya Salvation Army (ARSA) Rafik berkata, sebab itu mereka telah mencetuskan gelombang kebangkita menentang tindakan keras dan kejam oleh tentera.

Beliau yang mendakwa berada di lokasi ketika serangan hendap tengah malam pada 25 Ogos, mempelopori tindakan ketenteraan, berjuang bersama 50 lelaki lain dari kampungnya.

“mati dengan cepat adalah lebih baik daripada mati perlahan-lahan. Mereka telah mendera kami hari demi hari supaya kita tidak ada pilihan. Itulah sebabnya kita bertindak,

“Kami tahu ini akan berlaku. Kita bersatu dan kami mengambil keputusan untuk melakukan ini. ” tegasnya.

Sejak itu, serangan demi serangan yang terancang dijalankan oleh kumpulan pejuang ARSA di seluruh negara.

Ekoran penentangan tersebut, beratus-ratus buah kampung telah dibakar dan lebih daripada 400,000 umat Islam Rohingya terepaksa melarikan diri merentasi sempadan ke Bangladesh.

Menurutnya, anggota ARSA berselerak di kalangan para pelarian dan beliau tidak pasti berapa ramai daripada mereka yang terselamat.

Namun beliau percaya, kepimpinan kumpulan itu adalah sebahagian besarnya tidak terjejas.

Walaupun Kumpulan itu kekurangan senjata dan tidak terlatih namu ia adalah satu misi ‘berani mati’ kerana berjuang menentang kezaliman untuk penduduk Rohingya.

Seorang anggota pejuang Abul Alam berkata, kebangkitan itu perlu dilihat oleh dunia.

“penyeksaan dan penderitaan terhadap Rohingya yang dilakukan pihak berkuasa Myanmar….(dan) kami tidak pernah terfikir bahawa kita akan menjadi pelarian di Bangladesh,

“Tetapi secara jujur, kami berfikir jika kami menyerang tentera maka mereka mesti menyerang kembali. Dan kemudian dunia akan dapat melihat dan mengiktiraf apa yang sedang berlaku dengan Rohingya,

“Kami tahu bahawa kami tidak mempunyai senjata yang cukup untuk melawan tentera Myanmar.

Kami juga tahu bahawa jika kita berjuang, walaupun dengan sebatang kayu, maka dunia akan tahu dan belajar banyak,” jelasnya.

Namun begitu, ARSA telah dituduh melakukak jenayah kejam terhadap penduduk dan telah menjadi ‘kambing hitam’ oleh Myanmar.

Kubur besar wanita kebanyakannya Hindu yang ditemui pada Ahad September 24 telah diletakkan kesalahannnya kepada kumpulan ARSA sekaligus dilabel sebagai pengganas.

Abul Alam menegaskan Rohingya tidak mempunyai konflik dengan kumpulan-kumpulan etnik yang lain dan menafikan sekeras-kerasnya, bahawa mana-mana ahli ARSA bertanggungjawab untuk kekejaman itu.

“Ia adalah salah sama sekali. Terdapat begitu banyak kanak-kanak lelaki Hindu muda dari generasi kita yang bersahabat dengan kami. Jika sebahagian daripada mereka melihat kami, kami memberitahu mereka bahawa kamu bukan musuh kita. musuh kita adalah kerajaan (Myanmar).
“kamu tidak pernah menyeksa kami, kamu tidak pernah memukul kami, kamu tidak pernah membunuh kami. Kita semua mangsa.

“Agama-agama lain seperti adik-beradik. Ia tidak mempunyai masa untuk membenci antara satu sama lain. Kami berjuang untuk hak kita. Tetapi kita tidak akan menghalakan serangan kami terhadap mana-mana agama atau orang lain, hanya (kepada) kerajaan, “katanya

*** Orang ramai yang berhasrat untuk menyumbang boleh disalurkan kepada kepada Tabung KAMI melalui akaun Bank Islam KAMI MANAGEMENT No. 13053 01 0008281

Empat sukarelawan KAMI akan bersama Misi ke Cox Bazar, Bangladesh pada 9 – 12hb Oktober 2017

Sumber BO - 26-9-2017









































Rayuan Sumbangan Derma Dan Sedekah Untuk Rohingya

Orang ramai dipohon untuk menyumbangkan kewangan, derma dan sedekah kepada warga Rohingya yang kini sedang dizalimi oleh kerajaan mereka sendiri.

Mereka bertarung dengan ‘maut’ dan terpaksa melarian diri ke negara jiran di Bangladesh, kerana diburu dan dibunuh oleh pihak kerajaan junta Myanmar.

Oleh itu, menurut Pengarah PAS Relief, Muhammad Sanusi Md Nor, satu Misi Bantuan Kemanusiaan akan dianjurkan pada 9hb hingga 12hb Oktober depan.

Antara perkara yang akan menjadi menjadi tumpun pada Misi kali ini ialah pembinaan ‘telaga tiub’ bagi kegunaan sebahagian daripada 400, 000 pelarian di kawasan Cox Bazaar.

Kos satu telaga adalah antara RM800 hingga RM1000, beza berdasarkan lokasi dan tinggi rendah kedudukan tapak.

Oleh itu kata beliau, mereka yang prihatin boleh menyalurkan sumbangan kepada para peserta Misi kali ini, yang akan turut disertai oleh Timbalan Presiden PAS, Dato’ Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man.
Bagi peserta dari negeri Terengganu, empat orang sukarelawan Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI) dijangka turut bersama bagi melaporkan kegiatan yang berlangsung selama Misi itu.

Menurut sumber Misi terbabit, antara aktiviti 20 ahli rombongan itu nanti iadalah mengedarkan 3000 pakej kecil makanan yang bernilai RM40 (1USD).

Satu lori akan dimuatkan antara 500 hingga 1000 pakej yang akan melibatkan kos keseluruhan sebanyak RM120,000.

Selain itu, oleh kerana tidak ada lagi tapak untuk bangunan sekolah besar, pihak NGO tempatan di Bangladesh mencadangkan agar ia di didirikan satu bangunan untuk satu kelas di tapak yang kecil.
Kos bina bangunan setiap kelas dengan peralatan asas sekitar RM1800 dan cukup untuk 30 orang pelajar dan seorang guru.

Tugas mendidik anak-anak Islam Rohingya tersebut akan diberikan kepada di kalangan pelarian yang berpendidikan tinggi, samada graduan dari Universiti Islam Chittagong dan universiti lain di Myanmar.

Kos operasi setahun sekolah tersebut, termasuk bangunan, buku, alat tulis, gaji guru, kerusi dan meja bagi setiap kelas adalah kira-kira RM8,000.

Misi pada kali ni bercadang untuk membina sebanyak lima kelas dengan kos RM9,000.

Manakala satu khemah untuk berlindung daripada panas dan hujan kepada pelarian berharga sekitar RM850, yang boleh memuatkan tujuh hingga lapan orang bagi satu keluarga.

Khemah tersebut boleh bertahan sekitar hingg tiga tahun, sementara meneruskan kehidupan disitu.
Misi 1 PASRelief buat telah mengagihkan 55 buah khemah dan pada kali ini, dengan sumbangan seluruh rakyat, adalah menjadi harapan, lebih banyak lagi khemah-khemah yang akan didirikan.

Bagi negeri Terengganu, orang ramai yang berhasrat untuk menyumbang boleh disalurkan kepada kepada Tabung KAMI melalui akaun Bank Islam KAMI MANAGEMENT No. 13053 01 0008281

Sumber BO - 25-9-2017










































UK Gantung Semua Hubungan Tentera Dengan Myanmar

Perdana Menteri Britain, Theresa May berkata, UK menggantung semua penglibatannya dengan tentera Myanmar sehingga tindakan terhadap minoriti Muslim Rohingya di negara ini dihentikan.
“Kami amat mengambil berat tentang apa yang berlaku kepada orang-orang Rohingya di Burma [Myanmar].

“Tindakan ketenteraan terhadap mereka mesti berhenti,” kata Mei memberitahu Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di New York, pada Selasa.

Beliau menambah, terlalu banyak ‘orang yang lemah’ terpaksa melarikan diri untuk menyelamatkan diri dan kehidupan mereka.
\
“[Ketua Umum] Aung San Suu Kyi dan kerajaan Burma perlu membuat ia sangat jelas bahawa tindakan ketenteraan perlu berhenti,”

“Kerajaan British mengumumkan hari ini bahawa kita akan menghentikan semua penglibatan dan latihan tentera Burma pertahanan oleh Kementerian Pertahanan sehingga isu ini diselesaikan,” tegasnya.

Pada tahun lepas, UK membelanjakan kira-kira £ 305,000 (kira-kira $ 412,000) sebagai sebahagian daripada program latihan yang diberikan kepada tentera Myanmar untuk demokrasi, kepimpinan dan bahasa Inggeris.

Program yang ditawarkan oleh Kementerian Pertahanan tidak termasuk latihan pertempuran.

Menurut PBB, sejak 25 Ogos, lebih daripada 420,000 Rohingya telah berpindah dari negeri barat Myanmar, Rakhine ke Bangladesh.

Pelarian yang melarikan diri daripada operasi keselamatan di mana pasukan keselamatan dan perusuh Buddha telah membunuh lelaki, wanita dan kanak-kanak, merompak rumah dan membakar perkampungan Rohingya.

Menurut Bangladesh, kira-kira 3,000 Rohingya telah terbunuh dalam tindakan keras.

Rohingya, yang disifatkan oleh PBB sebagai orang yang paling tertindas di dunia, telah menghadapi kebimbangan memuncak serangan sejak berpuluh-puluh terbunuh dalam keganasan perkauman pada tahun 2012.

Oktober lalu, berikutan serangan ke atas pos-pos sempadan di daerah Maungdaw Rakhine ini, pasukan keselamatan melancarkan tindakan keras lima bulan di mana, menurut kumpulan Rohingya, kira-kira 400 orang terbunuh.

PBB telah mendokumentasikan kes rogol massa, pembunuhan termasuk bayi dan kanak-kanak dengan kejam dan kehilangan orang yang dilakukan oleh anggota keselamatan.

Sumber BO - 21-9-2017












































40 Juta Mangsa Perhambaan Moden

Empat puluh juta orang di seluruh dunia, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak perempuan, menjadi mangsa perhambaan moden tahun lalu.

Menurut satu laporan kajian oleh Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) dan Yayasan ‘Free Walk’, kira-kira 25 juta adalah dalam buruh paksa, dan 15 juta adalah terlibat dalam perkahwinan paksa pada 2016.

Mangsa wanita dan kanak-kanak perempuan menyumbang hampir 29 juta atau 71 peratus daripada mereka yang terperangkap dalam perhambaan moden di seluruh dunia.

Anggaran baru, yang dikeluarkan semasa Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di New York pada Selasa, juga mendapati bahawa kira-kira 152 juta kanak-kanak yang berumur antara 5 dan 17 tahun, menjadi buruh kanak-kanak dalam tempoh yang sama.

Laporan itu menambah, satu daripada empat mangsa perhambaan moden adalah kanak-kanak.
Wanita mewakili 99 peratus daripada mangsa buruh paksa dalam industri seks komersial dan 84 peratus daripada perkahwinan paksa, menurut kajian itu lagi.

Di samping itu, kajian juga mendapati bahawa di antara 40 juta mangsa perhambaan moden.

Buruh kanak-kanak kekal tertumpu terutamanya dalam bidang pertanian, menyumbang 70.9 peratus daripada jumlah keseluruhan.

Hampir satu daripada lima buruh kanak-kanak bekerja dalam sektor perkhidmatan, di 17.1 peratus, manakala 11.9 peratus daripada buruh kanak-kanak bekerja dalam industri.

Guy Ryder, ILO Ketua Pengarah, berkata bahawa dunia tidak akan berada dalam kedudukan untuk mencapai matlamat pembangunan mampan melainkan masyarakat antarabangsa secara mendadak meningkatkan usaha untuk melawan ‘wabak itu’.

“Anggaran global baru boleh ‘membantu bentuk’ dan membangunkan campur tangan untuk menghalang buruh buruh dan kanak-kanak kedua-dua paksa,” katanya.

Andrew Forrest, pengasas Yayasan Free Walk Foundation berkata, “Kami semua mempunyai peranan untuk dimainkan dalam mengubah ini realiti – perniagaan, kerajaan, masyarakat sivil, setiap seorang daripada kita.”

Sumber: Al Jazeera News

Sumber BO - 20-9-2017














































Five Key Dates In The Rohingya Crisis

Here are five key dates in the crisis so far:

Aug 25 – Fierce riposte to militant attacks

Early on August 25, hundreds of Rohinyga militants stage coordinated attacks on 30 police posts in Myanmar’s westernmost state of Rakhine. At least 12 police are killed.

The Myanmar army hits back fast and hard with “clearance operations” in Rohingya villages. It says it is trying to flush out insurgents from the Arakan Rohingya Salvation Army.

But witnesses tell of Rohingya civilians being massacred in retaliation, with mortars and machine guns fired at villagers fleeing to the Bangladesh border.

The crackdown sparks an exodus from Rohingya villages, which are soon burning so fiercely the flames and smoke are visible from Bangladesh.

Sept 5 – Refugee storm hits Bangladesh

Within 11 days of the attacks, more than 120,000 Rohingya have flooded into Bangladesh, overwhelming the handful of ill-equipped refugee camps around Cox’s Bazar.

Many arrive desperate for food and water after walking for more than a week over hills and through dense jungle. Some need urgent treatment for bullet wounds and machete gashes.

Bangladesh already houses at least 300,000 Rohingya in camps near the border. The fresh influx creates a dire shortage of food, clean water and shelter.

Sept 6 – Suu Ky denounces ‘iceberg of misinformation’

Myanmar’s de facto leader Aung San Suu Kyi, under increasing international pressure, says a “huge iceberg of misinformation” is distorting the global picture of events in Rakhine.

In her first comments since the August 25 attacks, Suu Kyi says fake news is “calculated to create a lot of problems between different communities” and to promote “the interest of the terrorists”.

But fellow Nobel Peace Prize laureates Malala Yousafzai and Desmond Tutu criticise Suu Kyi. Hundreds of thousands sign a Change.org petition demanding the Nobel committee withdraw her award but it refuses.

Sept 11 – Violence amounts to ethnic cleansing, UN says

As the crisis worsens, UN human rights chief Zeid Ra’ad Al Hussein says Myanmar’s systematic attacks bear the hallmarks of a “textbook example of ethnic cleansing”.

Rights groups warn of a final push by the army and Buddhist mobs to drive the stateless Rohingya from Myanmar for good.

Landmines claim more victims, with three Rohingya killed in a blast while fleeing Myanmar.

Sept 16 – Rohingya exodus tops 400,000

The UN declares that more than 400,000 refugees have arrived in Bangladesh since August 25 — more than a third of the total Rohingya population of 1.1 million living in Rakhine.

Conditions at the camps become unbearable as numbers swell to breaking point. Women and children are badly injured in stampedes for food, water and clothes as aid agencies warn the crisis risks getting out of control.

Bangladesh Prime Minister Sheikh Hasina departs for the UN to plead for global help in coping with the Rohingya deluge. – worldbulletin

Sumber BO - 20-9-2017
















































86 Years On, Libyans Still Remember Their ‘Desert Lion’

“Injustice turns the oppressed into heroes” — Libyans still remember these fateful words by iconic resistance leader Omar al-Mukhtar (1862-1931), who spent the last 20 years of his life fighting the Italian occupation of his country.

Eighty-six years has passed since al-Mukhtar’s martyrdom, but he remains alive and well in Libya’s collective memory — not only due to his role as resistance fighter, but also due to his impressive personal qualities and trademark wire-rimmed glasses.

On Sept. 16, 1931, the 73-year old resistance leader was hanged by the Italian occupation authorities after refusing to accept their terms of surrender. Ever since, he has remained a symbol of resistance against impossible odds for successive generations of Libyan youth.

Early life
A member of the Al-Manfah, one of eastern Libya’s most prominent tribes, Omar al-Mukhtar was born in 1862 in the village of Zawiyat Janzur on Libya’s eastern coast.

He lost his father when the latter died making the perilous journey to the holy city of Mecca in Saudi Arabia to perform the Hajj pilgrimage.

According to his father’s will, he was raised to manhood by Sheikh Hussein Ghariani, a religious scholar and friend of the family.

Under Ghariani’s tutelage, young Omar soon succeeded in memorizing the entire Quran by heart.

Al-Mukhtar then travelled to eastern Libya’s Al-Jaghbub Oasis, which at that time served as headquarters for the Senussian Dawa, an Islamic reformist movement founded by Sheikh Mohammed ibn Ali Senussi.

He stayed there for eight years, learning theology and Islamic science from Muslim scholars of the Senussian movement, including celebrated scholar Sheikh Al-Mahdi al-Senussi.

In 1897, al-Mahdi appointed him governor of Libya’s eastern town of Zawiyat al-Qusour, where he became known for his wisdom, fairness and ability to resolve disputes.

During this period, al-Mukhtar became known as “Sidi Omar”, or “Sir Omar” — a title granted only to the movement’s greatest sheikhs and scholars.

Later, al-Mukhtar travelled to Sudan, where he served for several years as a deputy to Al-Mahdi al-Senussi.

Following the latter’s death, al-Mukhtar was appointed — once again — as sheikh of Zawiyat al-Qusour in a move welcomed by the Ottoman empire (which governed Libya at the time) due to his well-earned reputation for just leadership.

-Pen to rifle
Al-Mukhtar, however, eventually transformed from a religious scholar into a resistance fighter against British, French and — later — Italian colonial forces.

His armed struggle first began against British forces deployed along Egypt’s border with Libya. He also fought French colonial forces who tried to invade southern Sudan and Chad in 1900.

During a war declared by Italy in 1911 against the Ottoman Empire, al-Mukhtar became known as the “Sheikh of the Mujahideen” after mobilizing 1,000 fighters from Zawiyat al-Qusour before joining the Ottoman army in eastern Benghazi.

In 1912, Rome declared Libya an Italian colony. For the next 20 years, al-Mukhtar led the Libyan resistance against the Italian occupiers, who suffered heavy losses as a result of his novel hit-and-run tactics.

Many of these clashes took place in and around Libya’s northeastern city of Derna, including a two-day battle in 1913 that left 70 Italian soldiers dead and hundreds of others injured.

Trademark glasses

In 1930, Italian forces clashed with the mujahedeen in a major battle after which they discovered al-Mukhtar’s horse and trademark wire-rimmed glasses.

It was at this point that Italian Army Commander Marshal Rodolfo Graziani made his famous statement: “Today we took al-Mukhtar’s glasses; tomorrow we will take his head.”

On September 11, 1931, during clashes with the Italian cavalry, two horses were killed out from under al-Mukhtar, according Libyan eyewitnesses.

After one of his fighters addressed him as “Sidi Omar” in the heat of battle, he was quickly identified by Italian occupation forces, who finally managed to arrest him.

Three days later, on Sept. 14, Graziani arrived to Benghazi, where he hastily convened a “special tribunal” tasked with trying al-Mukhtar.

The following day, the resistance hero was sentenced to death by hanging.

During the “trial”, when the Italians offered to let him leave the country if he called on his mujahedeen to abandon their armed struggle, al-Mukhtar uttered his most famous words:

“My forefinger, which attests at each prayer that there is no God but Allah and that Muhammad is the Messenger of Allah, cannot write a single word of falsehood. We will not surrender; we will be victorious or we will die!”

On the morning of Sept. 16, 1931, in Salouq (located some 50 kilometers south of Benghazi) al-Mukhtar was brought, handcuffed, to the gallows.

He read the Shahada — the first pillar of Islam and a testimony of faith — in the presence of 20,000 people who had gathered to witness the great leader’s death.

Al-Mukhtar’s remarkable life — at least its final phase — was depicted in the 1980 film “Lion of the Desert” starring Anthony Quinn.

In a testament to the lingering political sensitivities that the figure of Al-Mukhtar still evokes, the film remained banned in Italy until 2009 – worldbulletin

Sumber BO - 18-9-2017

















































Rohingya: Kisah adik Nurul Hasan

ADIK Nurul Hasan bin Nurul Husain (16 tahun) sampai di Teknaf bersama ayahnya dari Maungdaw 14 September selepas berjalan kaki dan menaiki bot selama 4 hari. 


















































Dalam perjalanan, Nurul Hasan mengalami serangan strok dan seluruh badannya menjadi kaku dan kejang. Dia tak dapat minum dan makan sejak tiga hari sebelumnya kerana serangan strok itu menyebabkan mulutnya tidak dapat dibuka.

Keluarga ini tidak tahu hendak tuju ke mana selepas tiba di Teknaf dan mereka duduk di tepi jalan raya (sebelum Pekan Teknaf)  sehingga ke petang Jumaat, 15 September. Ibunya tidak melepaskan usapan tangan di atas kepala Nurul Hasan sambil berdoa untuk kesembuhannya.

Kelihatan ayahnya semakin sugul tetapi tenang diwajahnya memegang tangan Nurul Hasan yang tidak lagi dapat berkata-kata sambil dikelilingi tiga adiknya.

Bersama keluarga ini juga, 4 adik beradik lain dan salah seorangnya bernama Sumayyah (sama nama dengan anak ketiga saya) kelihatan membisu duduk bersimpuh di atas alas guni di tepi jalan ini dengan keluarga Nurul Hasan.

Rupanya dua keluarga ini datang jauh bersama dari Maugdaw dan mereka adalah jiran di kampung halaman sana.

Saya bertanya di mana ibu ayah kamu? Sayu, sedih... dalam linngan air mata, anak sulung keluarga ini menceritakan. Rumah mereka diserang tentera Myanmar, kedua ibu ayah dibunuh dan dibakar. Innalillah, Allahuakbar! Saya tidak mampu berkata apa-apa lagi, habis bicara di situ.

Sahabat saya, Zulhanis Zainol (MAPIM)  dan Mohd Hakim Md Nor (Serantau Muslim) juga kaku dan terkedu sambil saya melihat mata mereka juga terpejam seketika kepiluan. Sayu dan sedih tidak dapat lagi disembunyikan.

Saya meminta Ustaz Mohd Ayas (Penasihat Cooperation for Humanitarian Activities - CHA) yang bersama saya sepanjang misi di sini supaya beliau segera bertanya warga tempatan (Bangladesh) yang semakin ramai mengilingi kami, jika ada sesiapa yang punya kenderaan van untuk disewa supaya menghantar segera Nurul Hasan ke klinik terdekat iaitu di Khutupalong.

Selepas 15 minit kemudian, datang sebuah van seorang penduduk tempatan dan anak-anak muda warga tempatan segera mengangkat Nurul Hasan masuk ke dalam van dan segala barang yang dibawa kedua keluarga ini. Kedua keluarga ini bersama-sama menaiki van tersebut dan terus di bawa ke klinik Khutupalong.

Ustaz Mohd Ayas juga menghubungi, sukarelawan CHA, Ismail untuk menguruskan keluarga ini menumpang tidur di Kem Pelarian Khutupalong yang sudahpun menempatkan ratusan ribu pelarian Rohingya lama dan baru berlindung di situ. Mereka lari dari wilayah Arakan apabila kampung halaman dimusnahkan dan kaum keluarga mereka dibunuh atau di tangkap oleh rejim tentera Myanmar dalam tindakan penghapusan etnik ke atas warga Rohingya sejak sekian lama.

Pembersihan etnik warga muslim Rohingya ini terus bermaharajela dan kemuncaknya bermula 25 Ogos lalu selepas dunia terus diam membisu, membutakan mata dan memekakkan telinga atas keganasan rejim Myanmar itu.

Kami bergerak pulang menyusuri di belakang van yang membawa adik Nurul Hasan di laluan jalan sempit perbatasan dan pesisir Sungai Naf yang telah menjadi saksi kesengsaraan, tangisan dan kepiluan saudaraku Rohingya sejak sekian lama.

AHMAD TARMIZI SULAIMAN
Teknaf, Bangladesh - HARAKAHDAILY 17/9/2017


Sumber HD - 17-9-2017

















































Arab Saudi Tahan Ramai Ulama, Cendekiawan

Aktivis berkata, kerajaan Arab Saudi telah menahan lebih ramai pendakwah dan ulama, termasuk 20 orang cendekiawan. (Gambar atas – Salman Al-Audah, antara Ulama yang telah ditahan Riyadh)

Agensi berita negeri Arab SPA dalam laporannya menyebut, pihak berkuasa mendedahkan ‘aktiviti perisikan bagi manfaat pihak asing’ oleh kumpulan yang tidak dinamakan namun tidak mengulas mengenai penahanan yang dilaporkan.

Sehubungan itu, pada hari Ahad lalu, aktivis dalam talian berkata sehingga 20 pendakwah Arab berpengaruh dan ulama telah ditangkap, termasuk beberapa pendakwah yang paling berpengaruh di negara itu.

Manakala media sosial pada hari Selasa melaporkan, sekurang-kurangnya lapan tokoh, termasuk ulama, ahli akademik, sauh televisyen dan penyair, telah disahkan ditahan sejak Isnin.

Ketua ALQST, kumpulan hak Arab yang berpangkalan di London Yahya al-Assiri, meyifatkan ia sebagai ‘tahanan politik’ sebagaimana dilaporkan.

“[Salman] Al-Awdah, [Awad] al-Qarni, Farhan al-Malki dan Mostafa Hassan [disahkan],”

“Yang lain juga betul, tetapi saya tidak mempunyai apa-apa maklumat tertentu,” katanya kepada empat orang dilaporkan telah ditangkap.

Para pegawai Arab Saudi tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan komen.

Satu sumber keselamatan Arab kepada agensi berita Reuters suspek yang ditahan, dituduh melakukan aktiviti pengintipan dan mempunyai hubungan dengan entiti luaran termasuk Ikhwan Muslimin yang diklasifikasikan sebagai organisasi pengganas oleh Riyadh.

Lanjutan penangkapan beramai-ramai itu, Kesatuan Ulama Islam Sedunia (Union of Muslim Scholars – IUMS) berpangkalan di Doha telah mengutuk penahanan tersebut.

IUMS menggesa Raja Salman bin Abdul Aziz untuk memerintahkan pembebasan mereka.

Antara yang dilaporkan ditahan ialah Salman al-Audah, seorang pendakwah Islam yang terkenal dan ahli lembaga pemegang amanah IUMS.

IUMS menegaskan, “ulama tidak boleh digunakan sebagai bidak dalam pertikaian politik”, merujuk kepada krisis antara Qatar dan empat negeri Arab yang lain, Arab Saudi, Emiriah Arab Bersatu, Bahrain dan Mesir.

Menurut IUMS Salman al-Audah telah lantang menyeru kepada perpaduan antara negara-negara persaudaraan.

The IUMS adalah sebuah organisasi ahli-ahli teologi Islam dan beribu pejabat di Qatar .

Kira-kira 90,000 ulama yang bersambung melalui kesatuan, yang mendakwa untuk membawa bersama-sama Sunni dan Syiah.

Sumber HD - 14-9-2017






















































RSA Isytihar Sebulan Gencatan Senjata

Pejuang Rohingya pada hari Ahad, 10 September mengisytiharkan satu bulan gencatan senjata ‘unilateral’ serta-merta dalam suasana hampir 300,000 minoriti Islam melarikan diri ke Bangladesh.

Pelarian Rohingya berlumur dan letih telah tiba dalam jumlah yang besar di kawasan Cox, Bazar Bangladesh dalam lebih dua minggu ini.

Manakala berpuluh-puluh ribu lagi dipercayai bergerak dalam negeri Rakhine, ramai dalam keadaan terdesak selepas lebih dua minggu tanpa perlindungan, makanan dan air .

“Arakan Rohingya Salvation Army (ARSA) dengan ini mengisytiharkan pemberhentian sementara operasi ketenteraan,” menurut satu kenyataan dipetik dari laman Twitter @ARSA_Official.

Kenyataan itu menambah, ia adalah untuk membolehkan bantuan kemanusiaan untuk sampai ke rantau yang didera tersebut.

Kumpulan itu menggesa agensi dan pertubuhan kemanusiaan untuk meneruskan penghantaran bantuan kepada mangsa krisis, tanpa mengira latar belakang etnik atau agama, dalam tempoh gencatan senjata yang berlangsung sehingga 9 Oktober.

RSA juga menggesa pemerintah Myanmar untuk mengambil tindak balas kemanusiaan yang sama dan menghentikan pertempuran.

Pelarian Rohingya mendakwa operasi pembersihan etnik oleh tentera rejim Yangon dalam serangan terhadap yang ARSA menyebabkan pembunuhan beramai-ramai dan pembakaran beratus-ratus kampung-kampung, menyebabkan warga tertindas itu terpaksa menyeberangi sempadan.

Manakala program bantuan antarabangsa dalam wilayah Rakhine adalah sangat terbatas, kerana pertempuran melanda keseluruhan bahagian negeri itu.

Pada hari Sabtu PBB berkata sejumlah 290,000 telah menyeberang ke Bangladesh samada berjalan kaki atau dengan bot dan menyertai kem pelarian di sempada Bangladesh-Myanmar.

Justeru itu, PBB telah merayu sumbangan segera sebanyak AS $ 77 juta untuk meningkatkan kemudahan bagi kemasukan Rohingya yang telah menyebabkan ‘tekanan besar-besaran’ pada kem yang sedia ada.

Bangladesh telah menjadi tuan rumah kepada kira-kira 400,000 Rohingya dari krisis sebelumnya.

Sehubugan itu, Malaysia memberi jaminan tidak akan membiarkan Bangladesh menghadapi kemelut pelarian yang datang mencurah-curah, bersendirian.

Dua pesawat penuh dengan biskut, beras dan sabun telah dihantar dan Malaysia akan melakukan apa sahaja yang boleh untuk membantu, kerana krisis Rohingya disifatkan suatu bencana yang besar
Pasukan peninjau juga dilaporkan akan tiba di Dhaka pada hari Isnin, yang terdiri daripada diplomat dan pegawai tentera untuk mengenal pasti bantuan yang diperlukan oleh Rohingya.

Sumber BO - 10-9-2017























































Rohingya Bangkit Setelah Derita Hadapi Keganasan Rejim Myanmar

Apabila bekas Setiausaha Agung PBB Kofi Annan, merumuskan siasatan selama setahun konflik di Myanmar pada 24 Ogos, beliau memberi amaran kepada umum bahawa tindak balas tentera pemerintah berlebihan akan mengundang pemberontakan.

Tindakan Yangon melakukan keganasan hanya akan membuat konflik bertambah ‘menggelegak’ antara Rohingya dengan pasukan keselamatan Myanmar.

Hanya tiga jam kemudian, tidak lama selepas jam 8 malam, pemimpin kebangkitan Rohingya Ata Ullah menghantar mesej kepada penyokongnya menggesa mereka menuju ke kaki banjaran gunung Mayu, dengan objek logam untuk digunakan sebagai senjata.

Beberapa ketika selepas tengah malam, lokasi terletak kira-kira 600 kilometer barat laut bandar Yangon, dengan bersenjatakan tampuk pisau, kayu, senapang ringan dan bom mentah, menyerang 30 pondok polis dan pangkalan tentera.

“Jika 200 atau 300 orang keluar, 50 akan mati. Insya-Allah, baki 150 boleh membunuh mereka dengan pisau,” kata Ata Ullah dalam mesej suara yang berasingan kepada penyokongnya.
Rakaman itu telah diedarkan sekitar masa serangan menerusi aplikasi pesanan mudah alih dan rakaman yang telah dikaji semula oleh Reuters.

Serangan oleh kumpulan Arakan Rohingya Salvation Army (ARSA) diketuai Ata Ullah, adalah yang terbesar.

Pada Oktober lalu, kumpulan pertama muncul, telah menyerang pondok polis sempadan melibatkan kira-kira 400 pejuang, menurut anggaran pemerintah Myanmar.

Tentera rejim itu kini menganggarkan sehingga 6,500 orang mengambil bahagian dalam serangan pada bulan Ogos.

Keupayaannya untuk melancarkan serangan yang lebih besar menunjukkan bahawa ramai lelaki muda Rohingya telah menyokong ARSA berikutan tindakan keras tentera selepas serangan bulan Oktober.

Menurut temubual dengan lebih daripada sedozen Rohingya dan penduduk kampung wilayah Rakhine, ahli-ahli pasukan keselamatan dan pentadbir tempatan, ia merupakan tindak balas selepas serangan kejam rejim pada sambutan Oktober lalu.

Dalam kejadian itu, tentera Myanmar membakar kampung-kampung, membunuh dan merogol orang awam.

Krisis etnik di negeri Rakhine adalah yang terbesar dihadapi pemimpin Myanmar, Aung San Suu Kyi, dan pengendalian beliau terhadap perkara itu telah menimbulkan kekecewaan di kalangan bekas penyokongnya di Barat yang menganggap beliau juara demokrasi.

Bangsa-Bangsa Bersatu Setiausaha Agung Antonio Guterres merayu kepada pihak berkuasa Myanmar pada hari Selasa untuk menamatkan keganasan terhadap umat Islam Rohingya dan memberi amaran mengenai risiko pembersihan etnik iaitu malapetaka kemanusiaan yang mungkin, menjadi ketidakstabilan serantau.

Pemimpin Rohingya dan beberapa penganalisis dasar menegaskan Aung San Suu Kyi gagal untuk menangani masalah yang dihadapi oleh minoriti Muslim, yang telah hidup di bawah keadaan apartheid, telah meningkatkan sokongan generasi baru kepada militan.

Sumber BO - 9-9-2017

























































Persecution Path: Following Myanmar’s fleeing Rohingya

Hundreds of thousands of Rohingya Muslims have fled to neighbouring Bangladesh from Myanmar since October 2016, when the military launched a crackdown in the wake of a deadly attack on an army post.

The UN said in a report that Myanmar’s army and police had committed mass killings and gang rapes of Rohingya in northern Rakhine State in a campaign that may amount to crimes against humanity and ethnic cleansing.

The recent exodus of Rohingya, who have been stripped of their citizenship and face widespread discrimination, has once again brought their plight into the international spotlight.

About one million Rohingya have fled Myanmar since the first brutal military action in 1977. The majority have taken refuge in Bangladesh, but other countries in Asia and the Middle East have opened their doors to one of the world’s most prosecuted communities. – www.aljazeera.com



























































Sumber BO - 8-9-2017



























































Rohingya; PBB Sokong Saranan Turki

Pertubunan berkait pelarian PBB pada Selasa menyokong permintaan Turki bahawa Bangladesh
mesti membuka sempadannya kepada Rohingya yang melarikan dari Myanmar.

Jurucakap Agensi Pelarian PBB (UNHCR) Duniya Aslam Khan dan jurucakap UNICEF Christophe
Boulierac berkata beribu-ribu umat Islam Rohingya cuba untuk melarikan diri keganasan di
Myanmar dengan menyeberang ke Bangladesh.

Menteri Luar Turki Mevlut Cavusoglu pada hari Jumaat menggesa Bangladesh membuka sempadan
untuk pelarian tersebut.

Beliau berkata Ankara menggesa Bangladesh untuk memberikan akses kepada Rohingya, dan Turki
bersedia menanggung perbelanjaan bagi menyokong pelarian itu.

Sehubungan itu, Khan menyifatkan tindakan Turki sebagai inisiatif yang sangat positif dan
menggalakkan, dan menggesa negara lain mencontohinya.

Beliau berkata sudah tiba masanya dunia bersatu untuk menyokong Rohingya terpaksa
meninggalkan rumah mereka dan hidup dalam keadaan pelarian yang menyedihkan.

Khan juga berkata seorang pelarian, secara purata, mengambil masa tiga hari untuk sampai ke
sempadan Bangladesh, dengan tiada makanan dan minuman, terpaksa berjalan dengan ‘berkaki
ayam’.

Sementara itu, Menteri Luar Malaysia Abifah Aman kevewa dengan sikap Aung San Su Kyi yang
membisu seribu Bahasa tanpa mengeluarkan apa-apa kenyataan berhubung isu terbabit.

“terus-terang, saya tidak berpuas hati dengan Aung San Suu Kyi,

“(Sebelum ini) dia berdiri untuk prinsip-prinsip hak asasi manusia. Kini ia seolah-olah dia
melakukan apa-apa.” kata Anifah kepada agensi berita AFP.

Mengulas isu tersebut, Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan berkata beliau menggesa pemimpin
dunia untuk melakukan lebih banyak membantu Rohingya, yang sedang menghadapi apa yang telah
digambarkan sebagai ‘pembunuhan beramai-ramai’.

“Anda telah menonton keadaan Myanmar dan umat Islam berada di dalamnya, anda melihat
bagaimana kampung telah dibakar ……keanusiaan diam terhadap pembunuhan beramai-ramai
di Myanmar”. Juarnya

Beliau berkata Turki akan membangkitkan isu itu di Perhimpunan Agung Pertubuhan
Bangsa-Bangsa Bersatu di New York lewat bulan ini.

Sumber BO - 6-9-2017

No comments:

Post a Comment