BLOG MULAI :

BLOG MULAI :10 JULAI 2014 / 12 RAMADHAN 1435H HARI INI : 10 JULAI 2017 / 16 SYAWAL 1438H ULANG TAHUN KE-3.

Thursday, June 25, 2015

SKANDAL MARA


Pertukaran Pengerusi MARA : Rakyat Wajib Tahu Hasil Siasatan

Rakyat masih lagi tertanya-tanya berhubung skandal pembeliah hartanah milik Majlis Amanah Rakyat (MARA) di Melbourne, Australia yang dikatakan telah membayar RM13.7 juta lebih tinggi dari harga pasaran yang sebenar.

Menurut Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Malaysia Ahmad Fadhli Shaari, pembelian tersebut didakwa oleh akhbar Australia, The Age melibatkan kos keseluruhan RM65 juta untuk sebuah blok apartmen di Melbourne.

Katanya, sekalipun bekas Pengerusi MARA, Tan Sri Annuar Musa mendakwa bahawa pembelian tersebut berlaku sebelum beliau dilantik sebagai pengerusi, namun ia bukannya satu jawapan terhadap tanda tanya yang sedang menjadi persoalan di kalangan rakyat.



Nyata sekali, tambah beliau, kerajaan UMNO / Barisan Nasional tidak pernah serius di dalam mengendalikan perbelanjaan wang milik rakyat sehingga menyebabkan berlakunya ketirisan yang melibatkan jutaan ringgit.

“Terbaru apabila Tan Sri Annuar Musa tidak disambung perkhidmatan sebagai Pengerusi MARA walaupun baru dua tahun memegang jawatan tersebut, rakyat semakin melihat bahawa ada sesuatu yang disembunyikan oleh kerajaan.

“Sekalipun Annuar bukanlah individu pertama yang memegang jawatan tersebut untuk tempoh dua tahun namun ia agak janggal jika dibandingkan dengan dua penyandang jawatan tersebut sebelum ini,”ujarnya dalam satu kenyataan.

Untuk rekod, Fadhli menjelaskan, bekas Pengerusi MARA sebelum Annuar, Dato Seri Idris Jusoh memegang jawatan tersebut selama 5 tahun bermula 2008 – 2013 manakala sebelumnya Dato Seri Abdul Hamid Zainal Abidin pula selama 4 tahun bermula 2004 – 2008.

Justeru, katanya, menamatkan khidmat Annuar Musa yang hanya diberikan kepercayaan selama dua tahun sahaja seolah-olah mengesahkan tanggapan rakyat bahawa terdapat kelemahan yang ketara di dalam pengurusan kewangan MARA dan proses jual beli hartanah sebelum ini.

“(Namun) Rakyat sedang menanti-nanti jawapan terhadap isu ini. Penjenayah sebenar wajib dihadapkan ke muka pengadilan tanpa sebarang pengecualian. Tiada maaf kepada mana-mana pihak yang memperalatkan amanah rakyat demi kepentingan poket peribadi,”katanya lagi

Sumber BO - 27-7-2015

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Pengerusi, CEO MARA Inc direhatkan

Posted on Thursday, July 02 @ 20:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol



Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (MARA) Tan Sri Annuar Musa mengumumkan dua pegawai kanan badan itu direhatkan buat sementara waktu bagi tujuan siasatan.

Jawatan yang disebut adalah Pengerusi MARA Inc Sdn Bhd dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) MARA Inc Sdn Bhd.

Semakan menunjukkan Pengerusi Mara Inc ialah Datuk Mohammad Lan Allani  manakala CEO untuk MARA Inc ialah Dato Abd Halim A Rahim

MARA turut melantik juruaudit Pricewaterhouse Coopers (PwC) bagi mengendalikan urusan pengauditan lebih mendalam terutama membabitkan isu berkaitan dengan perolehan aset Mara Inc Sdn Bhd di luar negara.

Katanya, juruaudit tersebut mendapati ada keraguan munasabah dalam banyak perkara berkaitan urusan pembelian hartanah di Australia.  - MK

Sumber TKO - 2-7-2015                                                                                                                            ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skandal Mara, masa depan bumiputera Melayu terancam

MUHAMMAD FAIZAL | .


KUALA LUMPUR: Masa depan bumiputera kini kian terancam berikutan skandal membabitkan pembelian Dudley International House yang berharga RM67.2 juta.

Menurut Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar, yang merujuk kenyataan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Mohd Shafie Apdal yang berkata tiada unsur harga dinaikan dan mengikut prosedur yang ditetapkan adalah mengelirukan.

"Beliau hanya ingin menyembunyikan perkara yang sebenar, sesuatu penipuan yang dilakukan akan dipastikan supaya dari sudut dokumen akan menunjukkan tiada kesalahan dan penipuan yang dilakukan dan tiada pelanggaran posedur.

"Apa yang perlu dijelaskan kenapa Mara perlu membayar lebih dari harga pasaran, Laporan ketua Audit Negara pernah melaporkan agensi kerajaan termasuk Mara penuh dengan penipuan apabila barang yang murah dibeli dengan harga yang tinggi," katanya.

Tambah beliau, Mara merupakan agensi milik bumiputera yang diamanahkan untuk menjaga kepentingan Melayu, namun skandal ini mengugat kepercayaan yang telah diberikan.

"Mara yang dilahirkan untuk membangunkan bumiputera dalam bidang pendidikan dan ekonomi, tetapi krisis sedang melanda agensi tersebut.

"Jika ia tidak dipulihkan dan tiada pemantauan kepada pengurusan perbelanjaan serta perolehan tidak mustahil mara akan mengalami krisis yang lebih teruk dan mengugat masa depan bumiputera khususnya orang Melayu," katanya lagi.

Beliau yang menggesa agar satu Suruhanjaya Di-Raja dibentuk bagi menyiasat secara bebas demi memastikan pelindungan Perlembagaan Persekutuan kepada bumiputera Melayu terus terjamin. – HARAKAHDAILY 1/7/2015

Sumber HD - 1-7-2015
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dewan Ulama gesa siasatan telus terhadap Mara Inc
Posted on Monday, June 29 @ 16:32:56 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol



KUALA LUMPUR - Dewan Ulama Pas Pusat hari ini menggesa agar siasatan segera dijalankan dengan telus dan jujur berkaitan tuduhan rasuah terhadap syarikat subsidiari Majlis Amanah Rakyat (Mara), Mara Incorporate Sdn Bhd (Mara Inc).

Ketuanya, Datuk Dr Mahfodz Mohammad berkata, laporan akhbar Australia, The Age itu menunjukkan rakyat telah disembunyikan maklumat oleh kerajaan selama ini sedangkan kes itu berlaku pada 2013.


"Dewan Ulama Pas Pusat amat menyesali perkara ini sekiranya benar sebagaimana dilaporkan The Age dan ini menunjukkan rakyat disembunyikan fakta sebenar oleh kerajaan dan Mara. Rakyat sepatutnya berhak untuk mengetahui hal seumpama ini terutamanya apabila melibatkan dana awam serta kepentingan negara.


"Oleh itu, Dewan Ulama menuntut siasatan yang telus dan jujur terhadap dakwaan rasuah itu," katanya pada sidang media di hadapan bangunan Mara selepas menyerahkan memorandum kepada Mara, hari ini.


Memorandum tersebut diterima oleh Setiausaha Majlis Mara, Suhaimi Zainuddin untuk diserahkan kepada pihak pengurusan Mara.


Dalam memorandum itu menggariskan beberapa kewajaran siasatan itu dijalankan secara telus dan jujur termasuk kerana ia melibatkan integriti pegawai-pegawai yang telah diberi amanah.


"...negara tidak sunyi dari isu penyelewengan pengurusan wang negara menyebabkan usaha Malaysia untuk menjadi negara maju mungkin hanya mimpi indah sahaja.


"Siasatan dan tindakan seterusnya amat penting untuk memastikan tindakan yang tegas oleh kerajaan bagi menghentikan salahlaku dan penyelewengan beberapa institusi kewangan gergasi yang melibatkan dana rakyat dan awam," katanya.


Beliau turut berharap agar pesalah dikenakan hukuman seadil dan sewajarnya agar ia menjadi pengajaran dan tidak berulang lagi.


Namun, beliau sempat memberi amaran bahawa pihaknya tidak akan berdiam diri sekiranya pihak Mara dan kerajaan hanya berpeluk tubuh terhadap isu tersebut.

Sebelum ini, ahkbar Australia, The Age melaporkan seorang pegawai tinggi Mara, seorang pegawai kanan dan seorang bekas ahli politik didakwa membelanjakan berjuta-juta dana kerajaan untuk membeli satu blok pangsapuri di Melbourne, Australia dalam penipuan hartanah.

Akhbar itu mendakwa 'sekumpulan pegawai Malaysia yang amat kaya' terlebih bayar sebanyak RM13.8 juta bagi blok pangsapuri di bandaraya itu pada 2013.

Ketiga-tiga individu itu didakwa membida lebih tinggi bagi bangunan yang dikenali 'Dudley International House' daripada A$17.8 juta kepada A$22.5d juta dengan wang perbezaan itu dijadikan sebagai rasuah di tanah air.

Dudley International House merupakan asrama pelajar dibeli oleh Mara yang menyediakan biasiswa pelajar Malaysia melanjutkan pelajaran di luar negara.  - Sinar Harian

Sumber TKO - 29-6-2015


Skandal Rasuah Mara: PM Perlu Bertanggungjawab - Pemuda PAS
Posted on Friday, June 26 @ 07:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



PETALING JAYA: Datuk Seri Najib Tun Razak perlu bertanggungjawab terhadap dakwaan rasuah berhubung pembelian hartanah oleh Majlis Amanah Rakyat (Mara) di Australia pada 2013.

Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Ir Khairil Nizam Khirudin berkata perdana menteri perlu bertanggungjawab dalam isu tersebut ekoran urusniaga berkenaan mendapat kelulusan Majlis Ekonomi.
"Pemuda PAS juga mendesak Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Shafie Apdal iaitu kementerian yang mengawal selia agensi Mara dan Pengerusi Mara sendiri, Tan Sri Annuar Musa untuk turut mengambil tanggungjawab atas kes skandal rasuah yang melibatkan pegawai tertinggi kerajaan ini," katanya.

Beliau mengulas mengenai dakwaan rasuah seperti didedahkan akhbar Australia, The Age yang melaporkan pegawai Malaysia yang mempunyai hubungan dengan Mara telah membayar lebih daripada harga jualan sebenar bagi sebuah apartmen lima tingkat di Melbourne.

Lebihan bayaran kepada pemaju, Dudley International House itu ialah RM13.8 juta.

Mengulas lanjut Khairil Nizam turut meragui siasatan dalaman yang dijalankan Mara berhubung dakwaan yang didedahkan akhbar harian Australia, The Age itu.

"Dewan Pemuda PAS Pusat berpandangan adalah tidak memadai jaminan audit dan siasatan dalaman yang sedang dijalankan oleh Mara terhadap anak syarikatnya sendiri.

"Kes itu sememangnya sudah dalam pengetahuan pihak pengurusan tertinggi Mara seperti yang diakui oleh Tan Sri Annuar cuma, baru sekarang ia menjadi heboh apabila akhbar The Age membuat pendedahan eksklusif berkenaan kes ini," katanya.

Pada Rabu, Annuar menerusi sidang media khas berkata, Mara mengadakan audit dalaman dan membantu siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap anak syarikatnya, Mara Incorporated Sdn Bhd, berhubung dakwaan penipuan dalam pembelian hartanah di Melbourne membabitkan pegawai kanannya.

Annuar berkata proses audit di samping siasatan SPRM, kedua-duanya yang bermula sejak beberapa minggu lepas, masih berjalan.  - Mstar
Sumber TKO - 26-6-2015

Australia Dakwa Pegawai Mara Terlibat Dalam Pengubahan Wang Haram

Screenshot (1442)
Isu pembelian kontroversi blok pangsapuri lima tingkat Dudley International House di Caulfield East, Australia mengundang dampak lebih besar sekiranya ia melibatkan dakwaan serius pengubahan wang haram peringkat antarabangsa.

2. Isu ini mendapat perhatian serius daripada pihak The Hon. Joe Hockey, Kementerian Kewangan (Federal Treasurer) yang mengesyaki pelbagai dana luar yang meragukan masuk ke dalam pasaran hartanah Australia.

rumah pelajar malaysia caufield

3. Isu pembelian kontroversi tersebut disokong dengan penyiasatan lapan bulan Fairfax Media yang mendedahkan bagaimana harga pembelian Dudley International House terlalu tinggi. Ia dijual dengan harga A$22.5 juta (RM 65 juta) berbanding harga asal A$17.8 juta (RM 51.5 juta).

4. Lebih serius, Fairfax Media mendakwa jualan Dudley International House (Gambar kanan) adalah sebahagian daripada proses rasuah dan beberapa pembelian hartanah lain di Australia yang bernilai kira-kira A$ 80 juta oleh beberapa pihak menggunakan syarikat-syarikat ‘tax haven’ berkemungkinan terlibat dalam proses pengubahan wang haram global.

5. PAS juga terkejut mengapa laporan portal berkenaan membuat pendedahan dakwaan yang sangat berat. “The Paris – based anti laundering agency, the Financial Action Task Force warned that Australia is seen as an attractive destination for foreign proceeds (of crime), particularly corruption – related proceeds, flowing into real estate, from Asia Pacific region. The Dudley House deal is the clearest example to date”.

6. Bagaimana peranan dua orang ahli perniagaan Malaysia berprofil rendah yang terlibat sebagai pemaju (joint venture) The Dudley International House berkomplot menjalankan transaksi bersama pegawai tertinggi Majlis Amanah Rakyat Incorporated (MARA Inc.)? Dimanakah dakwaan lebihan wang berjumlah A$ 4.75 juta (RM 13.7 juta) itu disalurkan?

Screenshot (1445)

7. Dua orang pegawai tertinggi yang dinamakan oleh portal akhbar Australian (The Age) berkenaan iaitu Pengerusi Pelaburan MARA, Dato Mohammad Lan bin Allani dan Ketua Eksekutif MARA, Dato’ Halim bin Rahman turut didakwa terlibat dalam pemilikan beberapa offshore companies di Singapura yang bertujuan untuk menjual hartanah-hartanah yang dibeli oleh Kerajaan Malaysia. Adakah ini selaras dengan polisi kerajaan?

8. PAS mendesak pihak kerajaan segera mengheret mereka yang telah disyaki terlibat dalam kes kontroversi ini kerana ia melibatkan (jika benar) aktiviti pengubahan wang haram, rasuah, salah guna kuasa dan mencemarkan institusi awam di Malaysia.

Sekian, terima kasih.

Nasrudin bin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat
Ahli Parlimen Temerloh
9 Ramadhan 1436 | 26 Jun 2015

Sumber BO - 26-6-2015



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Dakwaan serius pengubahan wang haram di Australia

HARAKAHDAILY | .


Isu pembelian kontroversi blok pangsapuri lima tingkat Dudley International House di Caulfield East, Australia mengundang dampak lebih besar sekiranya ia melibatkan dakwaan serius pengubahan wang haram peringkat antarabangsa.

Isu ini mendapat perhatian serius daripada pihak The Hon. Joe Hockey, Kementerian Kewangan (Federal Treasurer) yang mengesyaki pelbagai dana luar yang meragukan masuk ke dalam pasaran hartanah Australia.

Isu pembelian kontroversi tersebut disokong dengan penyiasatan lapan bulan Fairfax Media yang mendedahkan bagaimana harga pembelian Dudley International House terlalu tinggi. Ia dijual dengan harga A$22.5 juta (RM65 juta) berbanding harga asal A$17.8 juta (RM51.5 juta).

Lebih serius, Fairfax Media mendakwa jualan Dudley International House adalah sebahagian daripada proses rasuah dan beberapa pembelian hartanah lain di Australia yang bernilai kira-kira A$80 juta oleh beberapa pihak menggunakan syarikat-syarikat tax haven berkemungkinan terlibat dalam proses pengubahan wang haram global.

PAS juga terkejut mengapa laporan portal berkenaan membuat pendedahan dakwaan yang sangat berat.

The Paris - based anti laundering agency, the Financial Action Task Force warned that Australia is seen as an attractive destination for foreign proceeds (of crime), particularly corruption - related proceeds, flowing into real estate, from Asia Pacific region. The Dudley House deal is the clearest example to date.

Bagaimana peranan dua orang ahli perniagaan Malaysia berprofil rendah yang terlibat sebagai pemaju (joint venture) The Dudley International House berkomplot menjalankan transaksi bersama pegawai tertinggi Majlis Amanah Rakyat Incorporated (Mara Inc.)? Di manakah dakwaan lebihan wang berjumlah A$4.75 juta (RM13.7 juta) itu disalurkan?

Dua orang pegawai tertinggi yang dinamakan oleh portal akhbar Australian (The Age) berkenaan iaitu Pengerusi Pelaburan Mara, Datuk Mohammad Lan Allani dan Ketua Eksekutif Mara, Datuk Halim Rahman turut didakwa terlibat dalam pemilikan beberapa offshore companies di Singapura yang bertujuan untuk menjual hartanah-hartanah yang dibeli oleh Kerajaan Malaysia. Adakah ini selaras dengan polisi kerajaan?

PAS mendesak pihak kerajaan segera mengheret mereka yang telah disyaki terlibat dalam kes kontroversi ini kerana ia melibatkan (jika benar) aktiviti pengubahan wang haram, rasuah, salah guna kuasa dan mencemarkan institusi awam di Malaysia. - HARAKAHDAILY 26/6/2015

NASRUDIN HASSAN
Ketua Penerangan PAS Pusat
Ahli Parlimen Temerloh

Sumber HD - 26-6-2015



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Rakyat berhak tahu di sebalik skandal hartanah Mara

HARAKAHDAILY | .


Rakyat Malaysia pada hari ini dikejutkan lagi dengan pendedahan laporan berita The Edge dari Australia yang menyebut bahawa Mara Inc yang merupakan anak syarikat Majlis Amanah Rakyat (Mara) terlibat rasuah dalam pembelian hartanah di Melbourne pada tahun 2013.

Akhbar itu melaporkan bahawa sekumpulan rakyat Malaysia yang mana salah seorang daripadanya adalah pegawai tinggi Mara telah terlebih membida dalam pembelian sebuah bangunan yang dikenali 'Dudley International House", daripada A$17.8 juta kepada A$22.5 juta (RM65.3 juta), dengan wang perbezaan itu dijadikan sebagai rasuah di tanah air.

Tan Sri Annuar Musa selaku Pengerusi Mara mengakui perkara itu dan memaklumkan bahawa pihak Mara sedia maklum akan dakwaan ini dan sedang mengambil tindakan sewajarnya sebagaimana yang dilaporkan dalam Sinar Harian kelmarin.

Pihak Dewan Ulamak PAS Negeri Selangor amat menyesali perkara ini sekiranya benar sebagaimana yang didakwakan oleh akhbar The Edge dan ini menunjukkan rakyat telah disembunyikan daripada fakta dan maklumat sebenar oleh pihak kerajaan Malaysia dan Mara khasnya sedangkan kes ini telah berlaku pada tahun 2013.

Sebagai rakyat Malaysia yang bebas dan merdeka, sepatutnya rakyat berhak untuk mengetahui hal seumpama ini terutamanya apabila melibatkan dana awam dan kepentingan negara.

Persoalannya, semakin hari semakin bermasalah dan terdedah segala kelemahan institusi dana awam dalam negara ini menunjukkan bahawa penyelewengan demi penyelewengan yang tidak berkesudahan melibatkan pegawai dan mereka yang diberikan jawatan menguruskan kewangan negara ini amat membimbangkan lebih-lebih lagi apabila melibatkan integriti dan keselamatan negara.

Selepas satu persatu pendedahan demi pendedahan dakwaan salahlaku dan penyelewengan beberapa institusi kewangan gergasi yang melibatkan dana rakyat dan awam dalam negara ini seolah-olah tidak berkesudahan dengan apa yang berlaku dan tidak langsung diambil iktibar dan pengajaran.

Difahamkan juga bahawa prosedur sebarang pengambilalihan dan pembelian oleh pihak Mara INC telah ditetapkan bahawa mesti melibatkan Majlis Tertinggi Mara dan juga Kementerian Kewangan Malaysia. Sudah tentu sekiranya berlaku pembelian hartanah ini oleh Mara Inc bermakna pihak Majlis Tertinggi Mara dan juga Kementerian Kewangan dimaklumi akan inisiatif ini dan bagaimana ia boleh terlepas pandang sehingga terjadi sebagaimana yang didakwakan oleh pihak akhbar The Edge?

Dewan Ulamak PAS Negeri Selangor juga melihat aspek pegangan agama begitu longgar dalam perlantikan dan pemilihan seseorang untuk menjawat dan diberi sesuatu tugas penting yang melibatkan maruah dan integriti negara. Bukankah Islam amat menekankan aspek iman dan amanah berkait rapat antara satu dengan lain?
Lihatlah Al-Quran menyatakan dalam surah An Nisa': إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ ۚ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا

"Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya)..."
Begitu juga Sabda Rasulullah s.a.w: (لا إيمان لمن لا أمانة له، ولا دين لمن لا عهد له)
maksudnya: Tiada iman sesiapa yang tidak beramanah dan tiada agama sesiapa yang tidak berpegang dengan janji.

Apatah lagi isu ini sedikit sebanyak mencemarkan institusi orang Melayu dan Islam dalam negara ini dan juga kesucian bulan Ramadhan yang mulia ini.

Oleh itu, Dewan Ulamak PAS Negeri Selangor menuntut agar dilakukan segera siasatan yang telus dan jujur oleh pihak siasatan khas seperti Suruhanjaya Diraja dan sekiranya ia terbukti ada sebarang penyelewengan dan salah laku, maka hendaklah dihukum dengan adil dan sewajarnya agar perkara seperti ini diambil pengajaran dan tidak lagi berulang.

Insya Allah Dewan Ulamak PAS Negeri Selangor akan bersama dengan Dewan Ulamak PAS Pusat untuk menghantar memorandum dalam masa terdekat ini kepada pihak Mara bagi menuntut agar kes ini diambil tindakan sewajarnya. - HARAKAHDAILY 26/6/2015

USTAZ RIZUAN RAHMAT
Ketua Dewan Ulamak PAS Negeri Selangor.

Sumber HD - 26-6-2015


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Skandal hartanah Mara: Pemuda buat laporan polis

IZWAN ABDUL HALIM | .


KOTA BHARU: Petang ini, 26 Jun 2015, Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan (DPPNK) bersama Angkatan Muda Keadilan (AMK) Kelantan bersama-sama akan membuat laporan polis berhubung isu pembelian hartanah Majlis Amanah Rakyat (MARA) di Melbourne, Australia.

Ia berikutan laporan oleh akhbar Australia, The Age bahawa bangunan apartmen lima tingkat yang berharga A$17.8 juta telah dibida oleh MARA dengan harga A$22.5 juta. Lebihan sebanyak A$4.8 juta ini atau bersamaan dengan RM13.8 juta telah menimbulkan keraguan di kalangan masyarakat sama ada ia merupakan satu rasuah kepada pihak-pihak tertentu yang terlibat atau merupakan satu salah kira yang juga tidak boleh dimaafkan.

Justeru, laporan polis dibuat hari ini di Balai Polis Ketereh memandangkan Pengerusi MARA iaitu Datuk Annuar Musa juga merupakan Ahli Parlimen Ketereh mendesak agar siasatan rapi dijalankan oleh pihak berkuasa seterusnya menghadapkan pihak yang didapati terlibat ke muka pengadilan.

Antara pimpinan yang dijangka hadir petang ini di Balai Polis Ketereh ialah Ketua DPPNK, Ahmad Fadhli bin Shaari dan Timbalannya, Nor Azariza Mohd Alawi, Ketua AMK Kelantan Dr Mohd Hafidz Rizal Amran, Ketua Penerangan DPPNK Nazman Che Ibrahim, Exco AMK Malaysia Sukirman Mustafa yang juga Ketua AMK Cabang Ketereh, Setiausaha DPPNK Mohd Kamal Mohamad yang juga Ketua Dewan Pemuda PAS Kawasan Ketereh serta beberapa orang ahli jawatankuasa masing-masing. – HARAKAHDAILY 26/6/2015

Sumber HD - 26-6-2015
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jelaskan Isu Sebenar Transaksi Rumah Pelajar Di Caulfield, Australia

rumah pelajar malaysia caufield
Portal berita luar negara terutama di Australia mendedahkan bahawa pembelian Rumah Pelajar Dudley House berhampiran dengan Monash University untuk pelajar pelajar Malaysia terlibat dengan skandal rasuah dan pembersihan duit haram.

Menurut Ketua Penerangan PAS, Ustaz Nasruddin Hassan Laporan video, tulisan dan graphic boleh didapati melalui http://www.theage.com.au/national/corrupt-malaysia-money-distorts-melbourne-market-20150623-ghu6a0.html .

“Berhubung dengan kes ini, PAS merasakan perlu pihak berkuasa Kerajaan Malaysia menyiasat proses ini yang melibatkan integriti dan maruah Negara. Proses urusniaga yang didakwa sumbang ini melibatkan organisasi MARA dan anak syarikat MARA yang bertanggungjawab mengurus kebajikan pelajar pelajar di sana.

“Mengikut maklumat berita tersebut, Bangunan Apartment 5 tingkat yang berharga AUD17.8 Juta Dollar Australian dijual dengan harga AUD$22.5 Juta. AUD$4.75 Juta dikatakan rasuah di antara Pegawai Malaysia dan Syarikat tempatan yang berurusan di sana,”ujarnya dalam satu kenyataan
Oleh itu, PAS mengharapkan tindakan segera perlu dilakukan oleh Kerajaan Malaysia untuk membetulkan persepsi masyarakat Dunia terhadap negara ini yang disebut sebagai sebuah Negara ISLAM yang menjadi contoh.

Sekiranya dakwaan ini benar, kata beliau, Malaysia perlu memecat dan menghukum pihak yang terbabit dan perlu memulihkan semula kepercayaan warga asing terhadap tatacara yang dilakukan oleh pegawai pegawai Malaysia.

“PAS menuntut pengerusi Mara dan Ceo Mara inc serta semua yang terlibat dengan transaksi ini diarahkan bercuti bagi memberi laluan proses penyiasatan.

“Satu panel bebas dianggotai oleh ahli parlimen kerajaan dan pembangkang serta NGO ditubuh untuk menyiasat perkara ini dengan kadar segera untuk memulihkan imej negara dan maruah rakyat Malaysia,”tegasnya

Sumber BO - 25-6-2015
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skandal MARA: Polis Australia serbu rumah, rampas komputer riba dan fail 
Post Pic
MELBOURNE: Ekoran dakwaan berlaku penyelewengan dalam urusan pembelian hartanah oleh Majlis Amanah Rakyat (MARA), pasukan polis persekutuan Australia melakukan serbuan di sebuah rumah di selatan Vermont, sebagai sebahagian daripada siasatan berhubung kes itu. 
Dilaporkan, sebuah komputer riba dan dan fail dirampas dalam serbuan berkenaan.
Akhbar harian Australian menamakan Pegawai tinggi MARA Incorporated Sdn Bhd termasuk pengerusinya, Datuk Mohammad Lan Allani atas dakwaan rasuah berhubung pembelian hartanah.
Semalam, Pengerusi MARA, Tan Sri Annuar Musa memberi tempoh tujuh hari kepada anak syarikatnya MARA Inc untuk menjawab berhubung dakwaan skandal pembelian hartanah di Melbourne, Australia seperti yang dilapor media negara itu.
Beliau juga berkata MARA akan mengadakan mesyuarat khas bagi meneliti pembelian blok apartmen Dudley International House yang dijadikan asrama pelajar tajaan agensi kerajaan itu sepertimana yang dilapor akhbar The Age.
"Saya beri masa tujuh hari pada MARA Inc supaya beri jawapan bertulis terperinci tentang apa yang ditulis oleh The Age dan dalam masa 14 hari, kita akan panggil mesyuarat khas Majlis supaya meneliti secara lebih terperinci.

"MARA Inc kena kemukakan alasan bertulis dan ulasan mengenai perkara yang dibangkitkan. Dan seterusnya menentukan apa langkah yang perlu diambil," katanya lagi.

Sumber Bernama / HD / AP - 25-6-2015


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Skandal Mara, siasat juga Najib

| .


KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mesti disiasat berhubung skandal pembelian hartanah di Melbourne, Australia oleh anak syarikat Majlis Amanah Rakyat (Mara). Mara Inc.

Ahli Parlimen Sepang, Hanipa Maidin berkata, pihak polis harus mengambil serius pengakuan Pengerusi Mara, Tan Sri Annuar Musa bahawa Najib selaku Pengerusi Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) meluluskan pembelian tersebut.

“Perdana Menteri mengatakan bahawa ‘Melbourne Deal’ mesti disiasat. Pendedahan oleh Pengerusi Mara mengatakan bahawa yang turut meluluskan adalah Perdana Menteri, kita minta Perdana Menteri mesti bersedia untuk disiasat.

"Dan kita harap pihak polis tanpa mengira setinggi mana pangkat seseorang mesti bersedia untuk menyiasat,” katanya selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis (IPD) Dang Wangi hari ini.

Akhbar Australia, The Age melaporkan, berlaku penyelewengan dalam urusan pembelian hartanah Dudley International House di Melbourne, Australia oleh Mara yang dibeli melebihi RM13.8 juta daripada harga sebenar.

Hanipa juga berkata, pihak polis perlu bertindak cepat seperti polis Australia yang telah melakukan beberapa serbuan sejak isu pembelian hartanah tersebut didedahkan.

“Dilaporkan polis di sana sudah membuat serbuan. Diharap polis di sini perlu bertindak cepat. Jangan setakat kita serahkan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sahaja.
“Kita harap polis akan menyiasat kes ini secara keseluruhan,” katanya.

Turut bersama ialah Ahli Parlimen Shah Alam, Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud dan bekas Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkifli Ahmad. - HARAKAHDAILY 25/6/2015

Sumber HD - 25-6-2015


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Perompak wang simpanan rakyat

| .

APAKAH persamaan di antara Tabung Haji, Kumpulan Wang Pencen Rakyat, FELDA dan MARA? Mereka merupakan institusi yang diwujudkan khas bagi membantu rakyat yang miskin dan  yang sepatutnya diberi bantuan. Apakah persamaan yang lain? Sejak kebelakangan ini telah tersebar laporan berita bahawa individu-individu yang sangat berkuasa  dan sangat berkepentingan dalam kerajaan telah menunjukkan minat dan kecenderungan yang tidak amanah dengan bertujuan untuk mendapatkan wang simpanan yang dimiliki oleh institusi-institusi tersebut. Sangat bersesuaian dengan kata pepatah ‘harapkan pagar, pagar makan padi’ dan ditambahkan lagi dengan sikap ‘tutup sebelah mata’ oleh pihak berkuasa tertinggi yang berperanan sebagai pihak yang melantik mereka. Senarainya adalah seperti berikut :-

1) Tabung Haji sebelum ini telah dilaporkan terlibat dengan pembelian sebidang tanah di Sungai Besi yang penuh dengan kontroversi yang dibeli dari 1MDB dengan harga RM 2,700 kaki persegi, di mana hakikat sebenar ianya diperolehi dari milik pihak Kerajaan dengan harga hanya RM 65 kaki persegi. Walaupun Ketua Pengarahnya menjelaskan bahawa tanah tersebut akan dijual semula bagi tujuan meraih keuntungan dalam masa 2 minggu, namun tidak kedengaran sebarang berita mengenainya walaupun setelah lebih 2 bulan selepas itu.

2) Kumpulan Wang Pencen Rakyat pernah membeli aset berharga RM 4 billion yang telah dilaburkan ke atas sebuah perlombongan arang batu di lokasi terpencil Negara Mongolia, di mana terdapat beberapa dakwaan bahawa nilai transaksi sebenar adalah hanya RM 400 juta !

3) FELDA juga pernah terlibat dalam aktiviti pembelian sebuah Hotel berprestij di London yang bernilai ratusan juta pound sterling, dan transaksi pembelian ini telah melibatkan seorang anak kepada seseorang individu yang sangat senior dan berpengaruh dalam pihak Pengurusan yang menjadi orang tengah transaksi tersebut. Berdasarkan aduan awam, pihak berkuasa gagal menemui apa-apa kesalahan, malah turut gagal mengesan sebarang kaitan terhadap konflik yang berkepentingan dikatakan wujud terhadap hubungan ayah dan anak lelaki tersebut, walaupun umum tahu ada ‘conflict of interests’.

4) Terkini, MARA membuat pembelian sebuah asset hartanah di Melbourne, Dudeley House untuk kediaman para pelajar tajaannya, namun dikesan telah melibatkan anak lelaki kepada pegawai tertinggi MARA. MARA sebenarnya sudah membayar AUD 22.5 juta dan menurut laporan yang dikeluarkan oleh akhbar The AGE of Australia, terdapat perbezaan amaun terlebih bayar sebanyak AUD 4.75 juta yang kemudiannya telah diarahkan untuk memasukkan jumlah tersebut ke dalam satu akaun di Singapura sebagai “penghargaan” kepada pihak tertentu dari Malaysia.

Soalan utama, sebagai seorang warga negara yang patuh membayar cukai, bahawa kami ingin mengetahui pertimbangan kriteria apakah dan bagaimana para pengerusi, ahli Lembaga pengarah dan pihak pengurusan senior untuk kesemua institusi tersebut di pilih dan di lantik ?  Adakah latar belakang professional, integriti dan rekod kecemerlangan peribadi telah dipertimbangkan sewajarnya? Atau adakah semata-mata pertimbangan politik dan melibatkan pengaruh individu yang sangat berkepentingan.

Anak seorang Dato’ pengurus tinggi MARA terlibat dalam penipuan MARA ini. Sudah tentulah dalam kesemua pengurusan jual beli utama, melibatkan kes FELDA dan MARA, seseorang yang berpangkat Datuk yang berpengaruh adalah merupakan orang yang memegang kunci utama dan sementara mereka memegang kedudukan tersebut mereka membawa masuk dan melibatkan anak-anak mereka untuk sama-sama menyertai latihan bekerja penipuan. Para belia muda seperti mereka inilah memungkinkan bakal menjadi seorang Dato’ juga pada masa akan datang dan kelak mewarisi bakat penipuan yang dimiliki oleh ayah-ayah mereka serta mempunyai pengaruh besar untuk membuat sebarang keputusan. Inilah sebenarnya bagaimana sebuah figura korporat Bumiputera dapat dicambah tunaskan sambil dibimbing oleh ayah mereka.

Sedihnya, orang kampung Melayu yang menetap di pedalaman yang bergantung sepenuhnya pada MARA, FELDA, TABUNG HAJI dan KUMPULAN WANG PENCEN adalah merupakan golongan sasar berpendapatan sederhana dan berpendapatan rendah yang terus setia memberi sokongan tanpa berbelah bahagi terhadap kepimpinan Kerajaan pada masa sekarang.  Sekiranya pencurian wang dalam Kementerian Kewangan masih tidak mencukupi, atau mungkin simpanan di dalamnya sudah hampir kosong, maka wang simpanan hakmilik rakyat yang miskin pula turut dirampas.  Integriti, pengurusan pentadbiran dan suara hati tidak lagi menjadi pegangan utama atau yang sepatutnya terkandung dalam fikiran para pencuri dan perampas tersebut, malah mereka tanpa ada sifat malu dan rasa bersalah sekali pun.   Mereka bukan sahaja menipu dan merampasnya dari keturunan Melayu sama seperti mereka jua,  malah mereka juga tidak ragu-ragu untuk merompak wang simpanan dalam FELDA dan MARA yang menjadi harapan besar bagi golongan Bumiputera,  sama seperti nasib Tabung Haji yang mana penyimpannya yang terdiri daripada orang kampung yang sanggup menyerahkan wang simpanan seumur hidup mereka semata-mata mahu menyempurnakan niat menjejakkan kaki di Tanah Suci Mekah.  Berapa rendahnya nilai moral mereka!

Sementara Ahli Majlis Tertinggi Politik Negara berterusan dan bercadang mahu mengurniakan pelbagai pangkat serta darjah kebesaran ke atas pengurusan tertinggi mereka, malangnya dalam masa yang sama mereka juga berterusan merampas wang dan berhabis-habisan menggunakan harta dalam simpanan kerajaan. Sampai bilakah kita sepatutnya belajar mengambil iktibar dan sampai bilakah ia akhirnya akan berhenti ?  Kerajaan dan Negara mesti bangun dan bangkit segera, melainkan kita sendiri mahu membiarkan mimpi ngeri ini berterusan dan bermaharajalela!  Jangan menuding jari menyalahkan orang lain, salahkanlah diri sendiri ke atas segala kesuraman, malapetaka dan mimpi ngeri yang bakal ditanggung dan diwarisi oleh generasi masa akan datang iaitu anak cucu kita. Itupun seandainya negara kita masih bernafas lagi pada masa itu! - HARAKAHDAILY 25/6/2015

(Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad ialah Ahli Parlimen Kuala Terengganu)

Sumber HD - 25-6-2015

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





Skandal Mara: Amanah rakyat terus dikhianati

SALMIYAH HARUN | .


KUALA LUMPUR: Skandal rasuah yang berlaku di dalam Majlis Amanah Rakyat (Mara) yang melibatkan pegawai tertinggi agensi kerajaan itu boleh dikatagorikan sebagai 'rasuah berlesen' walaupun wang rakyat lebur begitu sahaja.

Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia, Khairil Nizam Khirudin berkata, mereka sanggup membida harga pembelian apartmen melebihi harga pasaran semasa demi mendapatkan wang lebihan untuk dimasukkan dalam poket mereka.

"RM 13.7 juta itu adalah nilai rasuah yang mereka ambil dengan menggunakan dana kerajaan iaitu wang rakyat walaupun ia diakui oleh Pengerusi Mara, Tan Sri Annuar Musa bahawa pembelian hartanah tersebut telah mematuhi tata cara perolehan yang di tetapkan mengikut garis  panduan yang dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan," katanya kepada Harakahdaily.

Katanya, adalah tidak memadai jaminan audit dan siasatan dalaman yang sedang dijalankan oleh Mara terhadap anak syarikatnya sendiri sedangkan kes itu sememangnya sudah dalam pengetahuan pihak pengurusan tertinggi Mara sepertimana diakui oleh Tan Sri Annuar.

Malangnya, kata beliau, pihak kerajaan dan Umno sering mencanang kepada rakyat untuk hidup berjimat-cermat dan bersederhana sedangkan pemimpin mereka telah mengkhianati amanah yang telah diberikan dengan melakukan amalan rasuah dan penggubahan wang haram untuk memindah-masuk wang rasuah tersebut dari Australia ke Malaysia.

"Rakyat sudah tertekan dengan cukai GST yang menekan hidup mereka, ditambah derita dengan penggunaan wang Tabung Haji untuk menyelamatkan 1 MDB dan kini rakyat khususnya orang Melayu-Bumiputera terus berlinangan air mata melihat pengkhianatan yang dilakukan oleh Mara  iaitu agensi kerajaan yang sepatutnya membela mereka," katanya yang juga Ketua Pemuda Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan. .

Justeru, Dewan Pemuda PAS mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebagai individu yang mempengerusikan Majlis Ekonomi, badan yang meluluskan pembelian hartanah tersebut, Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Shafie Apdal iaitu kementerian yang mengawal selia agensi Mara serta  Annuar Musa untuk turut mengambil tanggungjawab atas kes skandal rasuah yang melibatkan pegawai tertinggi kerajaan dan pemimpin politik parti pemerintah ini.

Terdahulu, Akhbar Australia, The Age mendedahkan skandal kes rasuah yang berlaku dalam anak syarikat Mara, Mara Incorporated Sdn Bhd yang telah menggunakan dana pelaburan kerajaan Malaysia, untuk membida harga blok apartmen Dudley International House daripada A$17.8 juta (RM51.5 juta) kepada A$22.5 juga (RM65 juta), dengan wang perbezaan itu didakwa dijadikan sebagai rasuah di tanah air. – HARAKAHDAILY 25/6/2015

Sumber HD - 25-6-2015                                                                                                                                                                                                                                                                                               -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tubuh Suruhanjaya Diraja siasat skandal Mara

SALMIYAH HARUN | .


KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar mendesak suatu Suruhajaya Diraja bagi menjalankan siasatan yang menyeluruh, adil dan telus dapat dijalankan secara mendalam terhadap pembelian hartanah Majlis Amanah Rakyat (Mara) di Australia.

Pada masa yang sama, katanya, amat wajar bagi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan dan Pengerusi Mara Tan Sri Annuar Musa digantung daripada menjalankan tugas mereka sementara menanti hasil siasatan yang dijalankan.

Hal ini kerana katanya, pembelian hartanah yang mendatangkan kerugian jutaan ringgit kepada sebuah agensi awam yang lahir daripada semangat Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan dan turut membabitkan penglibatan Perdana Menteri di dalam proses kelulusannya.

"Selaku Ahli Parlimen, saya memandang serius laporan yang dibuat oleh akhbar Australia “The Age” yang mendakwa berlakunya penyelewengan di dalam urusan pembelian hartanah Dudley International House di Melbourne, Australia oleh Mara yang telah dibeli melebih RM13.8 juta daripada harga sebenar," katanya.

Mahfuz turut mempertikaikan jika pembelian diluluskan Mara dan Majlis Ekonomi tanpa bersandarkan kepada sebarang laporan penilaian atau diluluskan dengan tidak mempedulikan laporan penilaian yang dibuat, maka jelas berlaku pelanggaran undang-undang dan juga kecuaian yang teruk (gross negligence) membabitkan kesemua mereka yang terlibat meluluskan pembelian tersebut di setiap peringkat termasuk Perdana Menteri, yang  mana kesemua mereka ini boleh dikenakan pendakwaan jenayah atau tindakan sivil di mahkamah.

"Tambah mengejutkan, laporan yang sama juga menyebut bahawa Mara telah turut membeli tiga lagi hartanah lain di Australia. Kita semua berhak untuk mengetahui apakah kesemua transaksi lain tersebut turut berlaku pada harga yang sengaja dinaikkan untuk memberi keuntungan ‘atas angin’ kepada dalang yang terlibat," tambah beliau.

Soalnya, bagaimana pembelian hartanah ini yang melalui pelbagai proses tapisan dan kelulusan termasuk di peringkat Lembaga Pengarah Mara dan Majlis Ekonomi yang dipengerusikan Perdana Menteri, apakah tidak langsung dibangkitkan tentang keperluan mendapatkan laporan penilaian bagi melihat kemunasabahan harga yang ditawarkan?

"Pengerusi Mara mengakui bahawa laporan penilaian hartanah yang dilakukan firma antarabangsa mengatakan nilai RM65.4 juta tersebut lebih tinggi daripada nilai sepatutnya. Justeru, persoalan yang perlu dijawab bilakah penilaian tersebut dibuat? Adakah sebelum atau selepas pembelian dilaksanakan?" tegasnya.

Namun katanya, penjelasan yang diberikan oleh Annuar Musa berhubung perkara ini pada hari ini tidak langsung membantu menjelaskan bagaimana Mara boleh membeli hartanah tersebut jauh 27% lebih tinggi dari harga sebenar.

Bahkan kenyataan yang dibuat Pengerusi Mara katanya menimbulkan persoalan yang lebih besar iaitu adakah Mara tidak langsung mendapatkan laporan dan nasihat penilai bertauliah sebelum Mara bersetuju untuk membeli hartanah tersebut pada harga RM65.4 juta padahal ia adalah amalan yang sepatutnya dilakukan di dalam mana-mana urusan pembelian hartanah. – HARAKAHDAILY 25/6/2015

Sumber HD - 25-6-2015
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kerajaan Perlu Jelaskan Isu Sebenar Transaksi Rumah Pelajar Di Caulfield, Australia

Portal berita luar Negara terutama di Australia mendedahkan bahawa pembelian Rumah Pelajar Dudley House berhampiran dengan Monash University untuk pelajar pelajar Malaysia terlibat dengan skandal rasuah dan pembersihan duit haram. Laporan video, tulisan dan graphic boleh didapati melalui http://www.theage.com.au/national/corrupt-malaysia-money-distorts-melbourne-market-20150623-ghu6a0.html .

Berhubung dengan kes ini, PAS merasakan perlu pihak berkuasa Kerajaan Malaysia menyiasat proses ini yang melibatkan integriti dan maruah Negara. Proses urusniaga yang didakwa sumbang ini melibatkan organisasi MARA dan anak syarikat MARA yang bertanggungjawab mengurus kebajikan pelajar pelajar di sana.  Mengikut maklumat berita tersebut,  Bangunan Apartment 5 tingkat yang berharga AUD17.8 Juta Dollar Australian dijual dengan harga AUD$22.5 Juta. AUD$4.75 Juta dikatakan rasuah di antara Pegawai Malaysia dan Syarikat tempatan yang berurusan di sana.

PAS mengharapkan tindakan segera perlu dilakukan oleh Kerajaan Malaysia untuk membetulkan persepsi masyarakat Dunia terhadap negara ini yang disebut sebagai sebuah Negara ISLAM yang menjadi contoh. Sekiranya dakwaan ini benar, Malaysia perlu memecat dan menghukum pihak yang terbabit dan perlu memulihkan semula kepercayaan warga asing terhadap tatacara yang dilakukan oleh pegawai pegawai Malaysia.

PAS menuntut pengerusi Mara dan Ceo Mara inc serta semua yang terlibat dengan transaksi ini diarahkan bercuti bagi memberi laluan proses penyiasatan. Satu panel bebas dianggotai oleh ahli parlimen kerajaan dan pembangkang serta NGO ditubuh untuk menyiasat perkara ini dengan kadar segera untuk memulihkan imej negara dan maruah rakyat Malaysia.

Nasrudin bin Hassan at Tantawi
Ketua Penerangan PAS Pusat
Ahli Parlimen Temerloh
07 Ramadhan 1436 / 24 Jun 2015

Sumber PP - 24-6-2015

No comments:

Post a Comment