BLOG MULAI :

BLOG MULAI :10 JULAI 2014 / 12 RAMADHAN 1435H HARI INI : 10 JULAI 2017 / 16 SYAWAL 1438H ULANG TAHUN KE-3.

Monday, October 20, 2014

ACARA PELEK


Terima Kasih Memanggil Saya 'Melayu Anjing'
Posted on Saturday, April 01 @ 19:11:27 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah

http://www.tranungkite.net/v12/modules.php?name=News&file=article&sid=34298



Pagi tadi lebih kurang jam 9 pagi, saya telah pergi ke sebuah restoran untuk membeli sarapan. Selesai membayar, saya menuju ke kereta untuk pergi ke tempat kerja.

Setelah masuk ke dalam kereta, datang sebuah kereta Honda Accord MCB969 parking di sebelah saya. Keluar seorang pakcik tua berusia dalam lingkungan 60-an bersama anak perempuannya. 

Tiba-tiba saya rasa kereta saya seperti bergegar ketika anak perempuannya membuka pintu kereta. Tanpa berkata apa-apa, saya cuma membuka tingkap dan melihat kereta saya. Rupa-rupanya situ tua itu tidak berpuas hati dan terus menyergah saya. 

"Apa pandang-pandang?!" 

Saya pun mula keluar dari kereta dan menyatakan yang saya mahu melihat keadaan kereta saya. Saya memberitahunya yang anaknya telah membuka pintu kereta dengan kuat sehingga bergesel dengan kereta saya. 

Lelaki itu terus naik angin dan memaki saya. 

"Inilah Melayu Anjing. Baru naik Toyota Estima sudah berlagak. Esok kau mampus takkan boleh bawa ke kubur," katanya.

"Sepatutnya saya yang marah sebab kereta saya yang dicalarkan. Bukannya encik nak minta maaf sebab calarkan kereta saya, ini encik pula yang memaki hamun saya," kata saya. 

Anaknya pula terus menyumpah saya kerana bersikap kurang ajar dengan bapanya kerana berani menjawab kata-kata bapanya itu.

 "Kau nak apa?!" kata lelaki tua itu sambil meluru ke arah saya. 

Bayangkan, sedih betul saya melihat keadaan si tua itu. Di saat rumah kata pergi, kubur kata mari, si tua itu masih berupaya untuk memaki dan menganjingkan saya. Saya betul-betul tak kisah kalau yang berkelakuan seperti itu adalah orang muda. Tertapi terkilan betul dengan sikap situa yang sungguh biadab. Mungkin dia ingat saya seorang perempuan dan dengan bangganya dia memaki hamun saya.

Setakat calarkan kereta saya, memang saya tak kisah pun dan tidak terfikir langsung untuk menuntut gantirugi. Cuma saya hairan dan terkejut. Sit tua yang sebaya ayah saya sungguh bijak memaki dan menutup kesalahan anaknya yang mencalarkan kereta saya dengan menyerang dan menyergah saya.

Kepada pemilik Honda Accord MCB969, saya doakan semoga encik diberikan hidayah Allah. Sepatutnya encik menjadi contoh yang baik buat anak, cucu, cicit dan keturunan yang akan datang. Malangnya, keturunan encik mempunyai bapa, datuk dan moyang yang hebat dan bangga untuk memaki hamun orang lain.

Minta maaf sangat-sangat ye encik yang tua kerana terpaksa bersikap berani dan berkata agak kasar setelah encik memaki hamun saya. Saya tidak akan sewenang-wenangnya mengeluarkan kata-kata kesat pada sesiapa terutamanya orang tua kerana saya seorang yang terpelajar dan didikan agama ibu bapa saya juga cukup, untuk saya menghindari sikap buruk seperti encik.

Seperti biasa juga, anak perempuannya telah mengambil gambar kereta saya. Mungkin untuk diviralkan agaknya. Namun saya tidak pernah takut dan saya ucapkan selamat berjaya.

Kepada sesiapa yang mengenali si tua dan anak perempuannya yang telah memaki dan menganjingkan saya, moga dapat memberikan sedikit nasihat kepada mereka agar dapat dijadikan bekalan di alam barzakh kelak. Moga si tua ini diberikan peluang dan ruang keinsafan. - Yana Razyana |

Sumber TKO - 1-4-2017

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Kanak-kanak bogel gemparkan penduduk
Posted on Tuesday, January 26 @ 17:21:32 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



SABAK BERNAM - Kelibat seorang kanak-kanak berbogel tanpa seurat benang menggemparkan beberapa jemaah dan petugas Masjid Jamek Sultan Hishamuddin, Pekan Sabak Bernam  di sini, pagi semalam.

Ahli Jawatankuasa (AJK) Masjidnya, Ibnu Sina Juwaini berkata, kanak-kanak yang dikategorikan sebagai orang kurang upaya (OKU) yang tidak dikenalpasti identitinya itu dipercayai berkeliaran lebih 30 minit di pekarangan masjid berkenaan.

Ibnu Sina berkata, dia hanya dimaklumkan mengenai perkara itu selepas dihubungi seorang petugas masjid yang menjalankan kerja pembersihan masjid itu kira-kira jam 8.45 pagi.

"Sebaik sampai di masjid, saya terkejut bila tengok dia (kanak-kanak OKU) berkeliaran bersendirian tanpa pakaian di pekarangan masjid. Apabila kami cuba hampirinya, dia berlari keliling masjid seolah-olah takut dengan kehadiran kami," katanya kepada Sinar Harian.

Ibnu Sina berkata, kanak-kanak itu lebih banyak mendiamkan diri dan dianggarkan berusia dalam lingkungan bawah 12 tahun berdasarkan bentuk fizikalnya.

"Setelah saya bersama-sama jawatankuasa, petugas dan jemaah memujuknya beberapa kali baru kami dapat menyarungkannya kain pelekat. Saya kata malu kalau orang nampak dia tak berpakaian," katanya.

Menurut beliau, pihaknya cuba mengesan ibu bapa atau penjaga kanak-kanak itu di sekitar masjid, sebelum pihak jawatankuasa masjid menghubungi Balai Polis Sabak Bernam.

"Kami tunggu juga takut-takut kalau ada warisnya singgah di masjid ni. Tapi memang tak ada. Tengok di tandas pun tak ada orang sebelum kami laporkannya kepada polis.

"Polis tiba di masjid ini kira-kira 15 minit selepas dihubungi sebelum membawa kanak-kanak itu ke Balai Polis Sabak Bernam," katanya.

Sementara itu, ibu kanak-kanak itu, ibu berkata, anaknya yang berusia 10 tahun hilang dari rumah kira-kira jam 8.30 pagi selepas anak sulung hasil perkahwinan keduanya itu membuka kunci pintu rumah.

"Saya sedar dia hilang selepas nampak pintu rumah dah terbuka. Saya rasa, selepas ambil kunci dia panjat pintu rumah dan keluar tanpa pakaian," katanya.

Noriza yang menetap di Taman Aman Sabak Bernam berkata, anaknya yang mengalami masalah pembelajaran sebelum ini pernah beberapa kali keluar dari rumah hingga menimbulkan kebimbangannya sekeluarga.

"Lebih 10 kali dia lari dari rumah. Puas juga saya mencarinya. Tapi syukur dia ditemui dalam keadaan selamat," katanya.

Dia yang telah berpisah dengan suami keduanya itu berkata, dia menemui semula anaknya itu kira-kira jam 11 tengahari semalam selepas seorang lelaki India mendakwa anaknya itu berada di  Balai Polis Sabak Bernam.

"Tengahari tadi (semalam) saya hantarnya ke rumah kakak tirinya di Sungai Samak Perak. Buat sementara waktu ni, biarlah dia di sana dulu dan saya akan ambilnya semula sebelum Tahun Baharu Cina," ujarnya.

Sumber TKO - 26-1-2016



Lagi kes anjing dalam troli, mana sensitiviti?

Posted on Monday, December 21 @ 21:18:50 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



SEKALI lagi rakyat Malaysia berbilang kaum dan agama dikejutkan dengan perbuatan individu tidak sensitif dengan meletakkan haiwan peliharaan terutama anjing ke dalam troli milik pasar raya.

Semalam, sekeping foto yang menunjukkan seorang wanita menyorong sebuah troli yang diletakkan anjing di sebuah pasar raya menjadi viral.

Melalui laman Facebook Malaysian Respon Team, kejadian tersebut berlaku di sebuah pasar raya di Ipoh.

Orang ramai di laman sosial yang melihat foto tersebut menzahirkan kekecewaan dengan tindakan tersebut yang disifatkan tidak menghormati sensitiviti sesetengah agama, terutamanya agama Islam.

"Sebab kedegilan seseorang, habis satu bangsa kena hentam. Habis semua troli kena samak. Buat menyusahkan orang. Tolonglah bertimbang rasa," kata Poyok.

Difahamkan, para pekerja pasar raya terbabit sudah membersihkan atau 'menyamak' kesemua troli milik mereka. - SH 
Sumber TKO - 21-12-2015



Kucing muka dua warna curi perhatian

Posted on Wednesday, December 16 @ 14:10:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



RUPA unik seekor kucing yang mempunyai dua warna berbeza di mukanya menjadikannya si kucing sensasi dan popular di internet.

Kucing yang diberi nama Venus mempunyai dua warna berbeza iaitu hitam di sebelah kanan dan oren di sebelah kiri mukanya.

Selain mempunyai muka dengan warna berbeza, kucing berkenaan turut mempunyai warna mata yang berbeza iaitu biru dan hijau.

Malah kucing ini sudah mempunyai 900,000 pengikut di laman Facebook dan berpuluh video di YouTube malah mempunyai laman web sendiri untuk menjual barangan jenamanya.

Venus turut muncul dalam majalah National Geographic dan beberapa program televisyen di Amerika Syarikat.

Sementara itu, menurut pemiliknya Christina dan Chris, kucing berkenaan dijumpai merayau-rayau di sebuah ladang di North Carolina pada tahun 2009 sebelum mengambil Venus kerana warnanya sama seperti dua kucing yang dipelihara mereka.

"Jiran pernah menyangka kami mewarnakan bulu kucing berkenaan, walaupun sebenarnya Venus dilahirkan dengan warna sedemikian," mereka dipetik sebagai berkata kepada DailyMail. - SH 


Sumber TKO - 16-12-2015


Harimau Jadikan 'Makan Malamnya' Sebagai Kawan Baik

Posted on Friday, December 04 @ 07:23:33 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



Moscow: Petugas Taman Safari Far Eastern yang terletak di Shkotovsky terpegun dengan tindakan seekor harimau di taman berkenaan apabila haiwan buas tersebut tidak membaham makan malamnya, sebaliknya di jadikan kawan baik.

Harimau Siberia berkenaan yang diberi nama amur akan diberi makan kambing hidup sekali setiap dua minggu dan pada kebiasaannya dia tidak menunggu lama apabila akan terus membaham kambing hidup yang dimasukkan ke dalam kandangnya, namun tidak kali ini.

“Kambing ini dimasukkan ke tempat kurungan Amur sejak beberapa hari lalu untuk dijadikan makanan harimau itu.

“Namun, kambing itu tidak menunjukkan rasa takut ketika berada dalam kandang harimau, malah mula berkawan dengan haiwan berkenaan,” katanya.


Kerana keberanian kawan baru Amur tersebut, ia telah diberi nama Timur.

Persahabatan mereka dilihat semakin erat dari hari ke hari dimana kedua-dua haiwan itu sering dilihat bersama-sama.

“Lebih mengejutkan, kambing itu berani tidur di tempat tidur Amur menyebabkan harimau berkenaan terpaksa tidur di luar.

“Mungkin Timur terlalu berani sehingga Amur menganggapnya bukan sebagai mangsa atau mungkin juga Amur kesunyian kerana tinggal seorang diri sejak beberapa tahun lalu,” jelasnya.




Bagaimanapun, melihat senario ini, pihak aktivis haiwan menggesa pihak zoo supaya memisahkan mereka segera kerana beranggapan kedua-dua haiwan ini menjalinkan 'perhubungan yang tidak sepatutnya' dan bertegas kambing itu berhak untuk hidup bebas atau bakal menjadi santapan harimau itu di masa hadapan - Siakapkeli.my

Sumber TKO - 4-12-2015



Ada juga manusia Isi Petrol macam ni?? (bersama video)
Posted on Tuesday, August 25 @ 22:38:38 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu


ADUH, nampaknya masih ada jenis manusia yang bersikap terlampau ingin berjimat cermat ni. Menerusi sebuah video yang kini mengundang pelbagai reaksi daripada netizen, seorang lelaki telah melakukan aksi luar biasa terhadap keretanya sewaktu mengisi minyak.

Lelaki India berkenaan menghenjutkan keretanya beberapa kali demi memberikan ruang lebihan untuk mengisi minyak keretanya sehingga penuh.

Tindakan ‘bijak’ lelaki terbabit bukan sahaja menyebabkan si perakam terpaksa menunggu dengan penuh sabar, bahkan netizen yang melihat video berkenaan turut memberikan kritikan kepada pelaku.

Melalui video, kedengaran dialek Negeri Sembilan daripada perakam yang jelas amat berang dengan tindakan individu terbabit.

“Cam ni punya orang pun ado, dah penoh dah la, bingai betul la. Dah penuh tu dah la, cukup la, ekau nak tuang macam mano lagi.

“Haih, di honjot-honjot ketonye dah ha, entoh apo-apo entah, ambil la duit balance tu,” ujar perakam.

Mungkin tindakan perlaku terbabit ingin memastikan minyak yang diisi betul-betul penuh tetapi apa yang pasti dia telah menyusahkan pengguna lain ketika berada di stesen minyak.

Seorang pengguna memberi ‘idea’ agar individu terbabit menggunakan sahaja tong balang air bagi memastikan setiap minyak yang diisi dapat dipastikan.

“Ada juga orang macam ni…menyusahkan orang lain. Jika macam tu baik guna tong air letak dalam bonet lagi senang lihat bila dah penuh,” ujar Abdul Kadir Saat. – MYNEWSHUB.CC

Sumber TKO - 25-8-2015







Of Dogs and Knowledge

Harakahdaily | .

There have been several new issues that have surfaced over the past few weeks but possibly most glaring were the Oktoberfest and “touch a dog” issues that stole the limelight.

As for the Oktoberfest thing, it was the unnecessary publicity that brought it to the fore, and it raised unnecessary polemic because of the way it was handled by greenhorns. In fact we Muslims seem to not have a proper approach to handling things or events like these and usually end up at the receiving end for not being able to explain our view of things that could be acceptable to the non-Muslims.

Rigid or dogmatic approaches when facing general members of society normally create misinformation about Islam and this actually does not help the process of da’wah. What could have been an opportunity to reach out turns out to be an added burden for the Muslim community.

And then the second issue of “touching a dog”. Even as the theme suggested it was only supposed to be an occasion to touch a dog and the circumstances that could allow it. It was not to be a free-for-all type of thing. While the organiser may not have had that intention in mind, nevertheless on the spur of the moment, some Muslims attending the event had gone beyond mere “touching”. The possible reason for this would be that with no prior knowledge over dealing with dogs and the fact that the ustaz who gave a simple talk on the issue despite having stressed that it was not alright to simply touch a dog unless under given circumstances, the manner in which the event was organised and given the environment then, probably what happened was that it could not be controlled.

What this means is that there could a better way of organising an event where Muslims would be able to understand their relationship with animals like dogs. In fact, it is this kind of thing that creates problems in societies like ours which is multi-racial and multi-religious. There apparently is no effort on the part of those responsible to disseminate knowledge on Islam to study and inform the people of issues that relate to inter-ethnic and inter-religious contact. One would find our ustaz talking mostly about rituals or other oft-repeated stuff but not handling issues like dealing with neighbours who have dogs for instance. How many of our ustaz have delved deeply into issues of halal and haram that also take into account non-Muslim attitudes to these things?

A major part of religious officialdom can only come up with ridiculous statements like such and such an event was organised to “smear Islam or religious scholars”, or make wild accusations that the organisor had a devious agenda.

And what one other pertinent fact that arises out of the recent furore is that the level of knowledge about Islam among Muslims is still deficient that reflects on the education system that does not prepare Muslims for life. “Religious” knowledge in school is just that there as a subject that should be taken and passed. It is not something that changes the person to become knowledgeable and use it for life.

Failure to reform the education system to produce well-rounded Muslims will only spell more problems for the community in the future. The people responsible for disseminating knowledge too need a total reform otherwise they will continue to be dogmatic and be unable to relate principles to real life situations.

Can the religious scholars including in PAS rise to the occasion then?

Sumber HD - 30-10-2014

Program sentuh anjing: Syed Azmi mohon maaf

BERNAMA | .

PETALING JAYA: Penganjur program 'I Want to Touch A Dog' (IWTTAD) Syed Azmi Alhabshi hari ini memohon maaf atas perasaan tidak senang yang berbangkit akibat perbuatan segelintir peserta memeluk dan mencium anjing pada program itu di sini Ahad lalu.

Beliau juga menegaskan bahawa niat penganjuran program kontroversi itu bukan bertujuan memesongkan akidah, menukar hukum hakam agama, mempersendakan ulama atau menggalakkan liberalisme.

Beliau menjelaskan program IWTTAD hanya bertujuan mengatasi perasaan takut terhadap anjing, cara pengendalian termasuk membantu anjing jikalau ia berada dalam kesulitan dan batasan bersama anjing dalam konteks agama Islam.

"Program ini tidak sama sekali menggalakkan anjing sebagai binatang peliharaan. Ia adalah proses pembelajaran untuk mengenali makhluk Allah," katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Hadir sama pada sidang media itu ialah penganjur bersama program itu Norhayati Ismail dan peguam Syahredzan Johan yang mewakili Syed Azmi, penganjur IWTTAD dan Ustaz Iqbal Parjin yang dijemput menyertai program itu untuk memberi penerangan dan mengajar kaedah samak kepada peserta program itu.

Syed Azmi juga menjelaskan bahawa semua pencerahan mengenai hukum-hakam pengendalian anjing telah diterangkan semasa program, bersama-sama dengan kaedah dan amali sertu (samak).

"Saya akui program ini mempunyai kelemahan tersendiri. Ingin saya memohon ribuan maaf dengan secara tidak langsung menyinggung perasaan dan menimbulkan masalah kepada mana-mana pihak.

"Ingin juga saya memohon maaf kepada mereka yang hadir pada program IWTTAD dengan niat yang ikhlas untuk belajar, bukan sebaliknya," kata beliau.

Syed Azmi kemudiannya bergegas meninggalkan sidang media tanpa menghadiri sesi soal jawab media dan Syahredzan menjelaskan tindakan itu perlu dilakukan atas sebab keselamatan memandangkan anak guamnya menerima ribuan ugutan termasuk ancaman bunuh.

"Semasa saya berada dengan beliau (Syed Azmi) semalam, terdapat lebih 2,000 cacian dan ugutan bunuh diterima melalui medium laman sosial tidak kira Facebook, khidmat pesanan ringkas (SMS) dan aplikasi Whatsapps telefon bimbitnya.

"Ini telah menyebabkan beliau hidup dalam ketakutan untuk tampil di khalayak ramai (dikhuatiri) akan menerima lagi ugutan, yang berbunyi sama ada mahu 'break his bones to death threats'," katanya.

Syahredzan juga menafikan dakwaan kononnya Syed Azmi telah murtad.

Program IWTTAD dianjurkan pada 19 Okt lalu di Central Park, One Utama di sini.

Penganjur bersama Norhayati pula berkata perbuatan segelintir peserta beragama Islam memeluk dan mencium anjing berlaku di luar kawalan mereka.

"Kami tidak berjaya mengawal (sepenuhnya) mereka yang hadir tapi berjaya dalam niat mahu membantu mengatasi perasaan takut kepada anjing dan mengajar cara yang betul pengendalian anjing sekiranya perlu seperti saat kecemasan dan cara melakukan samak.

"Kami tidak ada niat untuk mengadakannya (IWTTAD) lagi ... kami faham sensitiviti orang Islam," katanya. - Bernama

Sumber HD - 25-10-2014

Brunei larang umat Islam sentuh anjing secara sengaja

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Kementerian Hal Ehwal Ugama (KHEU) Negara Brunei Darussalam menegaskan dan menasihati orang ramai di negara itu supaya tidak terikut-terikut dengan apa-apa jua acara atau program yang bercanggah dengan hukum syara', amalan beragama, kepentingan awam, keharmonian beragama, tatasusila, kesopanan umum serta sensitiviti umat Islam di negara itu.

Demikian kenyataan KHEU melalui siaran akhbar semalam yang merujuk kepada penganjuran acara 'I Want To Touch A Dog' (Saya Mahu Sentuh Anjing) yang berlangsung baru-baru ini.

Kenyataan penuh KHEU yang bertajuk 'Umat Islam dilarang menyentuh anjing secara sengaja' itu disiarkan menerusi laman web Pelita Brunei, sebagaimana di bawah.

Merujuk kepada penganjuran acara 'I Want To Touch A Dog' (Saya Mahu Sentuh Anjing) yang berlangsung di negara jiran baru-baru ini, Kementerian Hal Ehwal Ugama (KHEU) menegaskan dan menasihati orang ramai di negara ini supaya tidak terikut-terikut dengan apa-apa jua acara atau program yang bercanggah dengan hukum syara', amalan beragama, kepentingan awam, keharmonian beragama, tatasusila, kesopanan umum serta sensitiviti umat Islam di negara ini.

Hal ini sekali gus turut menimbulkan keresahan orang ramai khasnya dalam kalangan umat Islam kerana secara jelas telah bercanggah dengan pegangan mazhab dan amalan beragama di negara ini.

Menurut Mazhab Syafi'e, umat Islam adalah dilarang menyentuh anjing secara sengaja kerana menajiskan diri tanpa tujuan yang munasabah adalah haram di sisi Islam. Walaupun Islam meletakkan kaedah sertu apabila terkena najis yang dikategorikan sebagai 'mughallazah', namun kaedah tersebut bukanlah alasan yang membolehkan seseorang itu memegang najis 'mughallazah' secara sengaja. Tindakan tersebut samalah seperti orang yang sengaja melakukan dosa dengan alasan akan bertaubat kemudiannya.

Mufti Kerajaan, Yang Berhormat Pehin Datu Seri Maharaja Dato Paduka Seri Setia (Dr.) Ustaz Haji Awang Abdul Aziz bin Juned, dalam fatwanya tahun 2012, memetik kata-kata Imam Ibnu Hajar Rahimahullah di dalam kitabnya al-Hawasyi al-Madaniyyah berpendapat adalah haram mengotori badan atau pakaian dengan najis tanpa ada sebarang keperluan.

Menurut Yang Berhormat, menggunakan sesuatu yang najis dengan sengaja sama ada pada badan, pakaian atau rambut hukumnya adalah haram apatah lagi najis tersebut merupakan najis 'mughallazah' seperti anjing. Menyentuh anjing dengan sengaja samalah dengan sengaja membiarkan diri terdedah dan dikotori dengan najis. Oleh itu, adalah haram juga hukumnya menyentuh anjing tanpa sebarang hajat sekalipun ianya dalam keadaan kering.

Pada dasarnya Islam tidak memandang keji kepada binatang anjing sebagai salah satu makhluk Allah. Apatah lagi untuk menyeksa, memukul dan membunuh anjing tanpa sebab kerana perbuatan-perbuatan seumpama itu sama sekali bertentangan dengan ajaran Islam. Malah anjing tetap wajar diberi kasih sayang, belas ihsan dan dijaga kebaikannya.

Walau bagaimanapun, dalam Mazhab Syafi'e, umat Islam tidak dibenarkan untuk menjadikan haiwan tersebut sebagai binatang peliharaan seperti kucing yang dipegang, dibelai dan dicium. Ini kerana ia menyentuh persoalan hukum antaranya tentang kebersihan pakaian dan anggota badan.

Adalah ditegaskan bahawa pegangan masyarakat Islam di negara ini adalah menurut akidah Ahli Sunnah Waljamaah, Mazhab Syafi'e iaitu berdasarkan Perlembagaan. Justeru, langkah-langkah agar umat Islam di negara ini terus mengamalkan syariat yang tidak menyalahi Mazhab Syafi'e perlu dipertahankan.

Sehubungan dengan itu, ke arah merealisasikan hasrat negara menjadi sebagai sebuah Negara Zikir, adalah tidak sesuai acara tersebut diadakan seterusnya menjadi ikutan masyarakat di Negara Brunei Darussalam selaras dengan kehendak-kehendak Titah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Muizzaddien Waddaulah, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam sempena Majlis Sambutan Nuzul Al-Qur'an Peringkat Negara Bagi Tahun 1435 Hijriah / 2014 Masihi pada 17 Ramadan 1435H bersamaan 14 Julai 2014M.

"Di Brunei, kita tidak memakai budaya menebuk-nebuk atau memilih-milih ini, tetapi budaya kita ialah, beramal bulat-bulat dengan kebenaran. Apa-apa yang ugama dan Al-Qur'an suruh, itulah yang kita buat. Kerana itu, suka beta mengingatkan, supaya kita jangan sebarangan dalam perkara menghidangkan dakwah kepada masyarakat. Biarlah kita lebih berhati-hati dari terjebak kepada sikap meniru-niru atau menerima pakai resipi orang lain secara melulu. Kita elakkan dari mengimport masalah, terutama dalam aspek amalan berugama."

Dalam perkara ini, mana-mana pihak yang ingin mengadakan acara atau program yang menyentuh mengenai amalan beragama atau kesucian agama Islam atau jika ada sebarang persoalan berhubung dengannya hendaklah terlebih dahulu merujuk kepada pihak-pihak berkuasa agama di Negara Brunei Darussalam. - HARAKAHDAILY 23/10/2014

Sumber HD - 23-10-2014

Pandangan Dr Zaharuddin isu program 'sentuh anjing'

DR ZAHARUDDIN ABD RAHMAN | .

1. Sefaham saya, jika ingin menganjurkan program menjelaskan pendirian Islam tentang anjing, keringanan ketika menyelamatkan anjing, Islam rahmat kepada haiwan termasuk anjing, mengajar masyarakat agar tidak membenci anjing tanpa sebab syarie etc. Program sebegitu adalah BOLEH dibuat dan wajar diterima.

2. Namun jika program menggunakan tema 'i want touch a dog' dan seolah 'majlis menyentuh anjing beramai-ramai tanpa sebab dan keperluan yang jelas' diikuti dengan bergambar, memeluk dan menciumnya dari kalangan orang Islam, maka itu sudah pastinya mencipta PROVOKASI terhadap masyarakat setempat. Walaupun mazhab Maliki menganggap anjing dan seluruh tubuhnya sebagai tidak najis & tidak haram disentuh, namun pandangan dan pegangan masyarakat setempat perlu diambil kira. Ditambah lagi dengan ijtihad ulama mazhab Syafie yang mengharamkan sentuhan tanpa sebab yang syar'ie. Mazhab Hanbali turut menganggap anjing sebagai najis yang tidak harus menyentuhnya tanpa sebab yang syarie.

3. Pada hemat saya, program itu mempunyai tujuan yang baik namun cara pelaksanaannya tidak tepat dan tidak berhati-hati serta terlalu terbuka tanpa kawalan dan panduan jelas diberikan kepada para pesertanya.

4. Justeru saya TIDAK bersetuju PENGANJURAN seumpama itu, namun saya juga tidak bersetuju kecaman melampau-lampau dan ugutan pelbagai pihak terhadap penganjur dan mereka yang hadir.

5. Bagi saya tidak wajar digelar mereka sebagai gerakan Islam liberal kerana sekiranya mereka meyakini ijtihad mazhab Maliki, maka itu tidak sama sekali boleh dianggap liberal, malah mazhab tersebut adalah salah satu dari ahli sunnah wal jamaah. Jika mereka mengatakan harus memakan daging babi dan anjing, ketika itu barulah mungkin mereka sudah menyimpang dan liberal, kerana terdapat dalil spesifik dan jelas kenajisan dan pengharaman.

6. Bagi saya juga, menuduh penganjur boleh terkeluar aqidah atau menghina Islam juga adalah tuduhan agak keterlaluan, tidak boleh kita sewenang-wenang menggunakan tuduhan berat sedemikian tanpa bukti jelas menunjukkan mereka membenci Islam & ingin menghinanya.

Bagi saya, apa yang berlaku adalah hanya masalah Fiqh dan perbezaannya. Ia tidak sampai melibatkan masalah aqidah kerana pengharaman sentuh anjing dan tubuhnya tidak berdalil qat'ie dan bukan juga sampai ke peringkat ijma' (sepakat seluruh ulama silam) ditambah lagi wujudnya ijtihad berbeza dari mazhab Maliki dan sebahagian mazhab Hanafi, mereka berbeza dari mazhab Syafie dan Hanbali yang menganggap anjing sebagai najis.

KESIMPULAN

Dalam mengambil sikap dalam isu ini, kebijaksanaan masyarakat dan kematangan menghadapi situasi kepelbagaian pendapat, kefahaman dan perbezaan perlu dipandu dengan lunak dan berhemah.

Penganjur walau niatnya baik mungkin tersalah pendekatan dan tidak teliti dalam peganjuran sehingga memilih tajuk dan provokatif sehingga mungkin dilihat mencabar kefahaman awam tentang anjing. Justeru, elok penganjur memohon maaf sahaja kepada pihak berkuasa dan masyarakat awam yang terusik dengan tindakan kurang bijak mereka.

Para ilmuwan & orang ramai yang mengecam, walaupun berniat baik namun mungkin terlalu emosi sehingga berlebihan dalam melabel, tuduhan dan ancaman.

Para ilmuwan & pihak berkuasa khususnya sepatutnya tidak melenting, menjadi juara dalam melabel dan mengutuk. yang sepatutnya mereka memandu orang ramai untuk tenang menyikapi perbezaan pendapat dalam masyarakat awam. Kerana pandangan selain mazhab Syafie berterusan boleh diikuti oleh masyarakat awam di zaman internet dan globalisasi ini yang mana sumber maklumat yang pelbagai boleh di hujung jari. Maka untuk menempelak terlalu keras terhadap mereka yang terkeluar dari ijtihad mazhab Syafie seolah mereka menjadi liberal atau terkeluar Islam adalah juga tidak berhemah dalam mendidik masyarakat.

Orang ramai pula, dinasihati tidak mengeruhkan suasana dengan membuat ugutan kekerasan terhadap penganjur dan mereka yang menyertai. Cercaan, makian dan kutukan keras hanya membawa kalian kepada potensi menambah dosa-dosa. Nasihat sahaja mereka dengan baik disertai dalil-dalil yang difahami, bukankah itu lebih enak dan harmoni.

Penganjur juga perlu menyedari terlalu banyak keutamaan isu yang jauh lebih baik dianjurkan kempen berbanding isu anjing ini. Sentuhan yang haram seperti sentuhan lelaki wanita bukan mahram, berpelukan, kempen anti zina, makan wang haram dan lebih jauh berleluasa dan berbahaya. Ilmuwan pula lebih digalakkan lebih banyak memberi respons kepada isu-isu yang lebih kronik berbanding isu ini. Atas sebab itu juga saya lewat mengulas isu iini kerana dirasakan ia tidak sebegitu besar namun media dan ulasan awam dan pihak berkuasa yang menjadikannya besar.

Penulis ialah Presiden Murshid.

Sumber HD - 22-10-2014








Sentuh anjing: Keluasan dalam Islam ada batasnya

AHMAD MOUHYIDEEN HASSIM | .


Perbezaan pendapat di kalangan ahli feqah dan mazhab dalam isu menyentuh anjing tidak dinafikan merupakan suatu keluasan dalam Islam. Mazhab Syafie menyatakan seluruh tubuh anjing adalah najis yang berat (mughallazah). Mazhab Hanbali, Maliki dan Hanafi pula menyatakan hanya air liurnya sahaja yang najis.

Mazhab yang diamalkan di Malaysia ialah Mazhab Syafie. Ia menjadi pegangan orang awam dan diajar secara meluas sama ada melalui pendidikan formal atau pun tidak formal. Beramal dengan mazhab yang lain dalam isu anjing ini hanyalah akan menyebabkan berlakunya kekeliruan dalam masyarakat dan membawa kepada perpecahan dan perbalahan.

Justeru, keluasan feqah melalui perbezaan pandangan ulama dan mazhab dalam isu anjing ini mesti diikat dengan Maqasid as-Syariah yang bertujuan untuk mendatangkan maslahat dan menolak mafsadah (kerosakan). Perpecahan dan perbalahan yang timbul dalam masyarakat perlu dihindarkan dengan hanya berpegang kepada mazhab Syafie dalam isu ini.

Imam Bukhari meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya: "Wahai Aisyah, jika tidak kerana kaummu masih baru dengan zaman jahiliyyahnya maka aku akan menyuruh diruntuhkan Kaabah dan dimasukkan ke dalamnya perkara yang dikeluarkan daripadanya (Hijir Ismail), aku akan melekatkannya dengan bumi dan aku akan jadikan baginya dua pintu, pintu di sebelah timur dan pintu di sebelah barat. Maka aku telah membina sebagaimana asas Nabi Ibrahim."

Dalam hadis ini, walaupun Nabi s.a.w. berbeza pandangan dengan Quraisy tentang pembinaan semula Kaabah mengikut asas nabi Ibrahim a.s., Nabi s.a.w. tidak meneruskan hasrat dan pandangan baginda tersebut. Ini kerana ia boleh menyebabkan Quraisy yang baru masuk Islam menjauhi dan lari daripada agamanya. Rasulullah s.a.w. menghindarkan perpecahan dan perbalahan dalam masyarakat Quraisy dengan berpegang kepada pandangan mereka, bukan pandangan baginda sendiri.

Walaupun tujuan penganjuran "I Want to Touch a Dog" adalah baik iaitu untuk membantu mengatasi rasa takut terhadap anjing dan mendidik orang ramai tentang pengamalan kebersihan tetapi kerosakan dan mafsadah yang terhasil lebih besar berbanding kebaikan tersebut.

Masyarakat muslim dibimbangi akan terdorong menjadikan anjing jenis tertentu sebagai haiwan peliharaan manjaan untuk dibelai, dicium dan dipeluk sedangkan ia ditegah dalam Islam dengan ancaman berkurangnya pahala orang yang memeliharanya setiap hari satu qirath.

Imam Bukhari dan Muslim meriwayatkan hadis Nabi s.a.w bermaksud: "Barangsiapa memelihara anjing tidak untuk keperluan berburu atau penjagaan maka pahalanya akan berkurang sebanyak satu qirath bagi setiap hari."

Perlu dijelaskan bahawa semua mazhab dalam Islam bersepakat bahawa memelihara anjing untuk tujuan pemburuan atau untuk menjaga harta, tanaman dan ternakan adalah harus. Begitu juga diharuskan untuk menyentuhnya bagi tujuan merawat dan perkara-perkara yang diperlukan berdasarkan panduan syarak.

Oleh kerana itu, penganjuran menyentuh anjing ini adalah lebih baik dibuat secara tertutup dan khusus kepada pihak-pihak tertentu yang banyak terlibat dengan haiwan ini seperti kepada veterinar, animal rescuer, penjaga zoo dan lain-lain. - HARAKAHDAILY 22/10/2014

Penulis ialah Pengarah Operasi Majlis Penyelidikan dan Tafaqquh Dewan Ulamak PAS Pusat.

Sumber HD - 22-10-2014








Penganjur 'sentuh anjing' tidak tepati persetujuan

BERNAMA | .

SHAH ALAM: Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) pada Selasa menjelaskan penganjur 'I want to touch a Dog' telah tidak menepati objektif program seperti dipersetujui dalam surat permohonannya.

Pengerusi MAIS, Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa dalam satu kenyataan berkata pihaknya difahamkan program berkenaan pada mulanya dianjurkan bagi memberi pencerahan atau kefahaman mengenai hukum berkaitan anjing dalam perspektif Islam.

Beliau berkata menerusi surat penganjur pada 3 Okt lalu, program berkenaan dibuat untuk memberi persepsi sebenar kepada umat Islam tentang keperluan menyelamatkan anjing dalam situasi kecemasan seperti kesakitan atau terbiar.

Katanya program itu juga dianjurkan bagi menerangkan kaedah yang mengharuskan umat Islam menjadikan anjing sebagai haiwan peliharaan, memegang dan mengendalikan anjing serta cara menyamaknya.

"Saya telah menerima cadangan mengadakan program sedemikian dan telah membincangkannya dengan lebih lanjut bersama salah seorang wakil muda daripada pencadang malah saya juga berbincang dengan Mufti Selangor dan menyampaikan kertas cadangan tersebut kepada pihaknya," kata beliau.

Mohamad Adzib berkata bagaimanapun perlakuan memegang, memeluk dan mencium anjing oleh orang Islam dengan sengaja seperti yang berlaku pada hari tersebut amatlah dikesali dan bertentangan dengan hukum syarak.

Tambah beliau, Jabatan Mufti Selangor telah memberikan panduan kepada penganjur menerusi surat pada 9 Okt lepas bahawa walaupun anjing banyak memberi manfaat kepada manusia, namun ia tetap haram jika sengaja disentuh oleh umat Islam dalam keadaan haiwan itu basah atau sebaliknya.

Ini kerana persentuhan itu dianggap sebagai najis berat tetapi jika kedua-duanya bersentuhan dalam keadaan kering, ia tidak dianggap najis, katanya.

"Oleh itu, jika ingin menjadikan anjing sebagai penjaga rumah atau untuk berburu, hendaklah ditambat di luar rumah bagi mengelakkan kita terlibat dengan najisnya," katanya.

Program yang dianjurkan di sebuah taman rekreasi di Bandar Utama pada Ahad lepas mendapat kritikan pelbagai pihak apabila umat Islam dibenar bermesra dan bermain dengan anjing yang dibawa peserta bukan Islam. - Bernama

Sumber HD - 21-10-2014








Sentuh anjing: Antara kemanusiaan dan anti kemanusiaan

MOHD ZUHDI MARZUKI | .

Sekali lagi perbahasan tentang hukum menyentuh anjing menyerabuti masyarakat Melayu setelah ia menjadi polemik umum hampir 80 tahun yang lalu.

Pada bulan Januari 1937, Sultan Kelantan telah menganjurkan perdebatan terbuka antara golongan kaum Muda yang dibarisi oleh Haji Nik Wan Musa Abdul Samad (bekas Mufti Kelantan), Haji Abbas Taha (Kadi Singapura) dan Dr Burhanuddin al-Helmi dengan golongan kaum Tua yang terdiri dari Haji Ibrahim Yusuf (Mufti Kelantan), Haji Ahmad Ismail (Ketua Kadi Kelantan) dan Haji Abdullah Tahir.

Masing-masing telah mengemukakan pandangan dengan dalil dan hujah berpandukan sumber-sumber Islam. Setelah masing-masing mengemukakan pandangan, maka Sultan Kelantan menyerahkan kepada rakyat untuk memilih pandangan yang sesuai.

Kaum Muda telah mengemukakan pandangan mereka dengan dalil dan hujah yang wibawa, bahawa boleh berpegang kepada pandangan mazhab Maliki (Talfiq) bahawa anjing tidak najis, tidak sebagaimana pegangan tradisi masyarakat Melayu berpandukan mazhab Shafie.

Perdebatan itu juga diketahui umum, terutama di kalangan masyarakat Melayu Kelantan.

Namun demikian, sehingga hari ini setelah hampir 80 tahun perdebatan itu berlaku, sukar untuk mencari sebuah keluarga Melayu termasuk yang berpegang kepada mazhab Maliki memelihara anjing untuk tujuan keselamatan, apatah lagi sebagai binatang peliharaan.

Jelaslah, ada satu aspek yang tidak boleh diabaikan dalam pengamalan Islam selain daripada dalil dan hujah, iaitu budaya atau ‘uruf.

Budaya adalah satu proses evolusi yang panjang membentuk cara hidup sesebuah masyarakat berinspirasikan pandangan semesta (worldview), hukum (termasuk adat) dan sistem nilai untuk disesuaikan dengan persekitaran mereka.

Tempoh evolusi cara hidup yang kemudiannya membentuk budaya ini sememangnya sukar untuk ditentukan, tetapi lazimnya ia berlaku secara tidak disedari malah seperti semulajadi (natural) sifatnya.

Revolusi cara hidup untuk membentuk budaya adalah satu pemaksaan terhadap masyarakat, yang lazimnya pula akan mencetuskan konflik malah boleh juga membawa kepada persengketaan yang serius. Demikian juga, revolusi cara hidup lazimnya tidak mapan.

Seorang tokoh Sosiologi Amerika, Charles A, Ellwood, pernah menulis panjang lebar teori-teori yang berkaitan dengan evolusi cara hidup, yang menurut pandangannya tidak sama dengan evolusi sosial.

Boleh disimpulkan, beliau cuba mengemukakan teori evolusi cara hidup yang bersifat organik.

Dalam konteks tradisi keilmuan Islam, evolusi budaya ini telah lebih dahulu dibahaskan oleh Ibn Khaldun sehingga beliau dikenali sebagai bapa sosiologi oleh para ilmuan moden.

Salah satu teori yang menarik juga tentang perubahan budaya ialah Structuralism, yang menyarankan bahawa budaya itu adalah interaksi manusia dengan sistem dan struktur yang lebih menyeluruh dan luas.

Berdasarkan pandangan-pandangan tersebut, dekonstruksi budaya bukan satu perkara yang mudah malah ada yang melihat lebih sukar dari dekonstruksi ilmu atau epistemologi.

Perdebatan isu anjing 80 tahun yang lalu boleh dilihat usaha untuk dekonstruksi ilmu, walaupun gagasan Dekonstruksinisme (Deconstructionism) ini dikemukakan lewat sedikit oleh Jacques Derrida.

Dekonstruksi ilmu secara aktif melibatkan para ilmuan melalui wacana dan debat yang dilingkungi oleh etika berbahas, justeru dampaknya terkawal.

Bagaimanapun, dekonstruksi budaya atau ada yang menyebut Pasca-strukturalisme akan turut melibatkan masyarakat bukan ilmuan yang akan menatijahkan dampak yang sukar dikawal malah boleh membawa kepada persengketaan, sehingga ada yang menyebutnya anti-kemanusiaan.

Kempen ‘I Want to Touch Dog’ pada pandangan saya bukanlah satu bentuk dekonstruksi ilmu sebagaimana perdebatan yang dianjurkan di Istana Sultan Kelantan hampir 80 tahun yang lalu.

Perdebatan tentang isu anjing ini berterusan berlaku sehingga hari ini, kadang-kadang suhunya tinggi dan kadang-kadang suhunya rendah. Malah perdebatan seperti ini akan berterusan sehingga bila-bila atas asas, perkara ini adalah khilaf yang sifatnya tidak berkesudahan.

Pada pandangan saya kempen “I Want to Touch Dog’ ini satu usaha untuk dekonstruksi budaya yang dampaknya boleh melewati sensitiviti dan mencetuskan suasana tidak terkawal.

Sebelum suasana tidak harmoni berlaku dalam masyarakat, usaha seperti ini termasuk ‘Pesta Arak’ Oktoberfest yang lalu perlu diberhentikan.

21 Oktober 2014
26 Zulhijjah 1435

Penulis ialah Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan PAS.

Sumber HD - 21-10-2014









Saya tidak setuju aksi peluk, cium anjing - Ustaz Iqbal

HARAKAHDAILY | .


KUALA LUMPUR: Ustaz Mohd Iqbal Parjin menjelaskan beliau tidak bersetuju dengan aksi peluk, cium anjing yang dilakukan pada hari tersebut oleh peserta-peserta program.

Beliau yang hadir pada program I Want To Touch a Dog kelmarin juga jelas menerangkan tidak dibenarkan menyentuh anjing tanpa sebab yang perlu.

"Saya terkilan kerana pihak media hanya menyebarkan sebahagian ucapan saya yang seolah-olah saya menyokong perbuatan tersebut, manakala bahagian hukum hakam tidak disebutkan oleh pihak media," tulis beliau menerusi facebooknya yang menjadi viral di laman sosial, seperti di bawah.

Cuaca sosial media pada ketika ini agak panas berhubung program “I Want To Touch a Dog”, yang saya terlibat secara langsung di dalamnya untuk memberi perkongsian ilmu, setelah mendapat tahu program ini telah mendapat izin dari pihak MAIS.

Pada awalnya, penganjur program, Syed Azmi,menjemput saya untuk mengisi slot ilmu. Saya merasakan ini adalah peluang yang baik untuk menyampaikan mesej Islam kepada Muslim dan non-Muslim dan alhamdulillah sehingga kini mereka masih menghubungi saya untuk bertanyakan perihal Islam dengan lebih lanjut.

Saya difahamkan bahawa tempat perkongsian ilmu diasingkan dari tempat anjing-anjing berkumpul.

Saya akui yang saya terlepas pandang bahawa program ini disalah tafsir malah diambil kesempatan oleh setengah pihak untuk menggalakkan masyarakat Melayu awam bermesra-mesra dengan anjing tanpa sebab. Saya tidak pernah terfikir perkara ini boleh berlaku seolah-olah saya yang menggalakkannya.

Saya memenuhi jemputan ini, dan menjelaskan kepada yang hadir mengenai hukum hakam yang jelas menurut mazhab Syafi’e, seperti yang terdapat dalam fatwa JAKIM.

Saya ingin JELASKAN di sini bahawa saya TIDAK BERSETUJU dengan aksi peluk, cium anjing yang dilakukan pada hari tersebut oleh peserta-peserta program.

Saya juga jelas menerangkan tidak dibenarkan menyentuh anjing tanpa sebab yang perlu.

Saya terkilan kerana pihak media hanya menyebarkan sebahagian ucapan saya yang seolah-olah saya menyokong perbuatan tersebut, manakala bahagian hukum hakam tidak disebutkan oleh pihak media.

Saya memohon maaf secara terbuka di atas segala kecelaruan dan kepincangan yang berlaku. Iktibar dan pelajaran yang berharga saya perolehi dari apa yang telah berlaku. Saya mengharapkan program ini pada masa hadapan dapat dilakukan dalam suasana yang lebih menghormati sensitiviti masyarakat setempat.

Terima kasih di atas segala kritikan dan teguran yang membina. Saya yakin segalanya ada hikmah dari Allah. Semoga dengan pengalaman ini mematangkan lagi diri saya dalam liku-liku perjuangan dakwah. - HARAKAHDAILY 21/10/2014

Sumber HD - 21-10-2014









Sentuh anjing: Bantah sebab bimbang, bukan paranoid

HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: Pihak yang membantah penganjuran kempen sentuh anjing bukanlah kerana paranoid, sebaliknya ia adalah lahir dari rasa tanggungjawab untuk memelihara kesucian agama Islam dan keharmonian hidup dalam lingkungan masyarakat majmuk.


Timbalan Ketua, Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan Nurul Islam Mohamed Yusof berkata, pihaknya tidak menafikan soal menyentuh anjing hanyalah hanya sebahagian daripada masalah bersuci dan seputar persoalan feqah yang terdapat padanya pelbagai perbezaan hukum.

Namun ujar beliau, soal penganjuran program seumpama itu sendiri mesti diperhalusi dengan lebih teliti kerana ia telah menyuburkan kelunturan nilai beragama dan berbudaya yang diwarisi oleh masyarakat negara ini, khususnya umat Islam.

"Sikap menentang penganjuran ini kerana menganggapnya sebagai ancaman kepada nilai beragama dan berbudaya di negara ini bukanlah kerana paranoid.

"Kerisauan kita berasas. Dengan penganjuran 'Topless Friday' pada awalnya, diikuti dengan 'Octoberfest', kemudian disusuli dengan 'I Want to Touch a Dog', kita khuatir esok lusa dianjurkan pula kempen 'Sex & Condom' dengan rasional 'safe sex' bagi mengelakkan HIV/AIDS menular kononnya," katanya dalam satu kenyataan.

Menurut beliau, pencegahan program seumpama ini dapat dibuat lebih awal sebelum ia dilaksanakan pada masa-masa akan datang.

Umat Islam katanya perlu meningkatkan kefahaman ilmu Islam dan penghayatan terhadapnya dalam diri dan keluarga masing-masing serta masyarakat sekeliling. - HARAKAHDAILY 21/10/2014

Sumber HD - 21-10-2014

Sentuh anjing: Jakim khuatir budaya baru hina Islam

HARAKAHDAILY | .

KUALA LUMPUR: Tindakan pihak penganjur program 'I Want To Touch A Dog' dikhuatiri mempunyai agenda terselindung dan secara jelas dilihat seolah-olah cuba mencipta budaya baru dan boleh membawa kepada perbuatan menghina Islam.

"Suka Jakim tegaskan bahawa Malaysia adalah sebuah negara yang berpegang kepada mazhab Syafie sebagai mazhab rasmi," ujar Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Othman Mustapha dalam satu kenyataan.

Justeru, jelasnya peranan Jakim adalah untuk memastikan umat Islam di negara ini mengamalkan syariat yang tidak menyalahi Mazhab Syafie.

Berikut kenyataan penuh beliau.

Pertama sekali Jakim ingin membuat teguran kepada pihak penganjur yang telah mengadakan kempen memegang anjing secara sengaja dan terbuka kepada umum termasuk mereka yang beragama Islam tanpa sebarang sebab yang munasabah.

Hal ini sekaligus telah menimbulkan keresahan awam khasnya di kalangan umat Islam kerana secara jelas telah menyanggah pegangan mazhab dan ‘uruf/ adat di Malaysia.

Menurut Mazhab Syafie, umat Islam adalah dilarang menyentuh anjing secara sengaja kerana menajiskan diri tanpa tujuan yang munasabah adalah haram di sisi Islam.

Walaupun Islam meletakkan kaedah sertu apabila terkena najis yang dikategorikan sebagai ‘mughallazah’ namun kaedah tersebut bukanlah alasan untuk membolehkan seseorang itu memegang najis mughallazah secara sengaja.

Tindakan tersebut samalah seperti orang yang sengaja melakukan dosa dengan alasan akan bertaubat kemudiannya.

Justeru, tindakan pihak penganjur adalah dikhuatiri mempunyai agenda terselindung dan secara jelas dilihat seolah-olah cuba mencipta budaya baru dan boleh membawa kepada perbuatan menghina Islam.

Suka Jakim tegaskan bahawa Malaysia adalah sebuah negara yang berpegang kepada mazhab Syafie sebagai mazhab rasmi. Justeru, peranan Jakim adalah untuk memastikan umat Islam di negara ini mengamalkan syariat yang tidak menyalahi Mazhab Syafie.

Pada dasarnya Islam tidak memandang keji kepada binatang anjing sebagai salah satu makhluk Allah. Apatah lagi untuk menyeksa, memukul dan membunuh anjing tanpa sebab adalah sama sekali bertentangan dengan ajaran Islam. Malah anjing tetap wajar diberi kasih sayang, belas ehsan dan dijaga kebajikannya.

Walau bagaimanapun, dalam Mazhab Syafie, umat Islam tidak dibenarkan untuk menjadikan haiwan tersebut sebagai binatang peliharaan.

Jakim telah mengulas lanjut isu berhubung kedudukan anjing dalam Islam serta hukum berkaitannya melalui portal fatwa Jakim di www.e-fatwa.gov.my.

Kedua, Islam mewajibkan semua umatnya untuk memelihara kesucian diri, pakaian dan tempat agar ia tidak menjejaskan amal ibadah seharian.

Dalam perkara ini, Jakim bercadang untuk memanggil pihak penganjur bagi mendapatkan penjelasan selanjutnya. - HARAKAHDAILY 20/10/2014

Sumber HD - 20-10-2014









Belai anjing hilang stress minyak naik, entahlah...

MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI | .


Daripada sibuk berkempen sentuh anjing lebih baik buat kempen sapu kepala anak yatim.

Diriwayatkan bahawa Nabi s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud: “Barang siapa yang membelai kepala anak yatim kerana Allah SWT, maka baginya kebaikan yang banyak daripada setiap rambut yang diusap."

Daripada sibuk berkempen sapu atas belakang anjing lebih baik buat kempen belajar macam mana cara nak sapu atas khuf sebagai ganti untuk basuh kaki dalam berwuduk.

Daripada sibuk berkempen membelai anjing lebih baik belajar cara yang betul untuk membelai dan mengucup hajar aswad di Kaabah.

Di dalam Al-Quran pun Allah menceritakan kisah ashabul kahfi yang bersama-sama dengan anjing peliharaan mereka. Pengajarannya bukan supaya kita membelai anjing dalam kehidupan kita tetapi anjing pun membantu perjuangan Islam dengan caranya tersendiri.

Di dalam hadis pun Nabi s.a.w. ada menceritakan kisah perempuan pelacur dimasukkan ke dalam syurga kerana memberikan minum kepada anjing yang dahaga. Menunjukkan anjing tidak boleh disakiti dan berhak untuk dirahmati dalam keadaan yang memerlukan.

Mungkinkah program membelai anjing untuk mengatasi masalah rakyat yang stress akibat kenaikan harga minyak? Entahlah...

Penulis ialah Timbalan Ketua Pemuda PAS Malaysia.

Sumber HD - 20-10-2014









Isu Pegang Anjing -UAI - http://www.youtube.com/watch?v=LWh3UlU-ylQ&list=UUFznwgrJ0SorgTbQlpOKOaQ

Jakim siasat program 'I Want To Touch A Dog'

BERNAMA | .


KUALA TERENGGANU: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) akan menjalankan siasatan terperinci berhubung penganjuran acara 'I Want To Touch A Dog' (Saya Mahu Sentuh Anjing) yang berlangsung di Central Park, One Utama dekat Petaling Jaya, petang semalam.

Ketua Pengarah Jakim Datuk Othman Mustapha berkata program itu tidak sepatutnya berlaku dan pihaknya kesal dengan sikap tidak bertanggungjawab pihak penganjur yang tidak prihatin dengan sensitiviti umat Islam di negara ini.

Katanya, Islam di Malaysia yang berpegang teguh kepada Mazhab Syafie sudah jelas memperincikan bahawa anjing dan babi itu tergolong dalam najis mughallazah (berat).

"Acara itu tidak pernah dianjurkan sebelum ini dan ia merupakan kali pertama didedahkan kepada masyarakat, kita orang Islam dan agama sudah menetapkan dengan jelas hukum berkaitan anjing.

"Jakim akan segera menyiasat perkara ini dan sebarang tindakan akan dirujuk pada peruntukan-peruntukan yang ada," katanya kepada pemberita mengulas penganjuran program itu yang mendapat sambutan luar biasa daripada kalangan umat Islam di sekitar ibu kota, semalam.

Othman ditemui media selepas merasmikan Multaqa Pengetua Sekolah Agama peringkat kebangsaan di sini, malam tadi.

Beliau turut menasihatkan umat Islam agar melihat semula dan mendapatkan pandangan ulama mahupun ustaz sama ada apa yang dilakukan mereka dengan menyentuh, memeluk dan mendukung anjing itu betul dari segi agama dan selaras dengan tuntutan Islam.

Penganjuran program 'Saya Mahu Sentuh Anjing' oleh Syed Azmi Alhabshi yang bertujuan membantu orang ramai terutama masyarakat Islam untuk mengatasi rasa takut mereka terhadap anjing.

Program selama dua jam bermula 8 pagi hingga 10 pagi itu dibanjiri ratusan umat Islam bagi memberi peluang kepada mereka untuk menyentuh anjing sambil diperhatikan oleh pemilik haiwan.

Sementara itu, ketika ditanya tentang kehadiran seorang ustaz di samping dua individu lain dalam forum mini bagi menjawab pertanyaan dan kemusyiklan berkaitan anjing dalam acara tersebut, Othman berkata pihaknya akan turut menyiasat kelayakan agama lelaki berkenaan.

"Buat masa ini, kita tidak dapat maklumat lengkap sama ada betul atau tidak individu itu ustaz, sekarang ini siapa-siapa yang pakai songkok (berpenampilan alim) pun sudah boleh jadi ustaz," katanya. - Bernama

Sumber HD - 20-10-2014

No comments:

Post a Comment