BLOG MULAI :

BLOG MULAI :10 JULAI 2014 / 12 RAMADHAN 1435H HARI INI : 10 JULAI 2017 / 16 SYAWAL 1438H ULANG TAHUN KE-3.

Thursday, December 11, 2014

LAPORAN PBB - UNDP : ORANG MELAYU DAN BUMIPUTERA MASIH MISKIN / UNICEF



124 Juta Orang Menderita Kelaparan Teruk Di Seluruh Dunia

Jumlah orang ‘yang sangat lapar’ di seluruh dunia’meningkat daripada 80 juta pada tahun 2015 kepada 124 juta pada 2017.

Pegawai kanan PBB, Pengarah Eksekutif Program Makanan Dunia David Beasley berkata kebuluran memuncak di seluruh dunia dalam tempoh dua tahun yang lalu.

Bercakap melalui konferensi video dari Switzerland, beliau menjelaskan, kebanyakannya adalah kerana “manusia tidak akan berhenti menembak antara satu sama lain”.

“Kelaparan telah berkembang, dari 778 juta orang pada 2015 kepada 815 juta pada 2016,

“Dalam tempoh tiga tahun yang lalu, bilangan orang yang sangat lapar telah meningkat dari 80 juta pada 2015 kepada 108 juta pada 2016 dan kepada 124 juta pada 2017.” katanya.
Fenomena itu menunjukkan bahawa, 60 peratus daripada 815 juta orang di dunia yang lapar secara kronik tinggal di kawasan yang dilanda konflik.

Beasley berkata, PBB boleh mengakhiri masalah kelaparan dunia menjelang tahun 2030, selagi ada konflik dan peperangan.
.
Bercakap semasa persidangan yang sama, Setiausaha Hal Ehwal Kemanusiaan Mark Lowcock berkata, risiko kelaparan kini ditumpukan kepada beberapa negara agak kecil yang terjejas oleh konflik berskala besar, teruk dan berlarutan.

“Hampir 490 juta orang yang kurang makanan berkhasiat dan hampir 80 peratus daripada 155 juta kanak-kanak pembesarannya terbantut di dunia (dimana mereka tinggal) di negara-negara yang terjejas oleh konflik,” katanya.

Sumber BO - 24-3-2018

UNICEF: Sejuta Kanak-kanak Mati Pada Hari Kelahiran

Agensi kanak-kanak PBB berkata dalam satu laporan terbaharu, satu juta kanak-kanak mati pada hari mereka dilahirkan setiap tahun, dengan 1.6 juta lagi tidak mampu bertahan melepasi bulan pertama.

Bayi baru lahir di Pakistan, Republik Afrika Tengah (CAR) dan Afghanistan mempunyai peluang paling rendah untuk hidup, menurut laporan UNICEF yang dilancarkan pada hari Selasa.

Lebih daripada 80 peratus kematian baru lahir disebabkan kelahiran pramatang, komplikasi semasa kelahiran atau jangkitan.

Laporan itu menambah, kematiantersebut bagaimana pun dapat dicegah dengan akses kepada penjagaan kesihatan dan nutrisi yang berkualiti, serta air bersih dan kemudahan yang mencukupi.

“Memandangkan majoriti kematian ini dapat dicegah, dengan jelas, kita gagal (pada) bayi-bayi (yang lahir di negara) termiskin di dunia,” kata Pengarah Eksekutif UNICEF Henrietta Fore.

Kemiskinan, konflik, dan institusi yang lemah adalah antara sebab bagi wanita hamil dan bayi yang tidak menerima bantuan yang mereka perlukan.

Di Pakistan, satu daripada 22 bayi yang baru lahir tidak dapat hidup melepasi bulan pertama.

“Terdapat kekurangan pendekatan holistik,” kata Mubina Agboatwalla, pengerusi Pendidikan Pencegahan Berorientasikan Kesehatan, kepada Al Jazeera.

“Kematian itu berlaku disebabkan beberapa sebab, termasuk penghantaran ke rumah, ibu-ibu anemia dan keadaan kebersihan yang tidak baik,”

“Perkara mudah seperti mencuci tangan akan mengurangkan kadar kematian sebanyak separuh.”katanya.

Daerah Tharparkar di Pakistan adalah yang paling teruk ketika datang ke kematian bayi.

Lebih 1,500 kanak-kanak di bawah umur lima tahun meninggal di daerah selatan dari 2011 hingga 2016. Hampir 80 peratus kelahiran kurang berat. Sebab utama, menurut doktor, adalah kemiskinan dan kekurangan makanan.

Di samping itu, kurangnya pendidikan dan akses kepada perancangan keluarga untuk kanak-kanak perempuan, perkahwinan awal dan kehamilan remaja memainkan peranan besar dalam peningkatan kadar kematian bayi, kata Agboatwalla.

“Masalah ini disapu di bawah permaidani,”

“Gadis itu tidak cukup matang untuk menjaga dirinya atau bayi. Kecuali gadis-gadis itu dididik, mereka tidak dapat memahami mesej mengenai langkah-langkah pencegahan. Perancangan keluarga, malangnya, telah kehilangan kepentingannya di sini.”jelasnya.

Baca seterusnya…..UNICEF: One million children die the day they are born

Sumber BO - 20-2-2018


PBB: Muslim India sukar tinggal di tempat selayaknya

HARAKAHDAILY | .


LAPORAN yang dirangkum oleh PBB mengemukakan bahawa Muslim India mengalami diskriminasi dalam usaha mendapatkan tempat tinggal yang selayaknya, lapor MV, semalam.

Leilani Farha, penyusun laporan mengambil sampel di mana perumahan di bandar-bandar besar India, tuan tanah, broker estet, dan penjual hartanah sering kali menolak untuk menyewakan hartanah mereka kepada seseorang Muslim atau memberikan sebuah tempat tinggal dengan keadaan yang tidak layak.

Di bawah undang-undang hak asasi manusia antarabangsa, ada kewajiban oleh semua pihak terutama pihak berkuasa kerajaan untuk memastikan perlindungan terhadap masyarakat dari diskriminasi oleh pelaku swasta, misalnya dari tuan tanah dan pemaju.

Farha, seorang peguam dan aktivis anti kemiskinan dari Ottawa yang merupakan duta PBB, mengatakan bahawa umat Islam yang mewakili 14% daripada penduduk India di beberapa bahagian negara itu Muslim meninggalkan rumah mereka dan berhijrah ke tempat-tempat di mana umat Islam lain hidup, sering kali di kawasan setinggan.

Pada tahun 2002, rusuhan Gujarat memaksa sejumlah besar umat Islam meninggalkan rumah mereka.

Dalam cadangannya, Farha meminta kerajaan untuk membuat undang-undang untuk mengekang segala bentuk diskriminasi perumahan terhadap seseorang atau kumpulan, terutama agama dan etnik minoriti, perempuan, dalit dan asing sama ada untuk sewa atau miliki rumah.

Dia juga menyarankan kerajaan untuk melakukan kaji selidik dan mengenali semua penempatan setinggan yang ada termasuk di mana umat Islam atau agama minoriti lain berada, dan memberikan tempat tinggal yang layak bagi semua penghuninya.

India terus berjuang dengan warisan peminggiran sosial yang tertanam selama berabad-abad, dan diskriminasi dari kumpulan orang tertentu, seperti kasta, suku dan perempuan. [Rf/Islampos]

Sumber HD - 26-4-2016

Pelarian: 340 kanak-kanak maut di laut sejak Sept 2015




HARAKAHDAILY | .


SEKURANG-KURANGNYA 340 kanak-kanak telah tenggelam di Laut Mediterranean dalam perjalanan ke Eropah sejak September 2015.

Hal ini disampaikan oleh tiga lembaga dunia Pertubuhan Migrasi Antarabangsa (IOM), Suruhanjaya Tinggi PBB untuk Pelarian (UNHCR) dan UNICEF, semalam.

Pernyataan itu disampaikan dalam pertemuan di Brussels bersama pemimpin Jerman, Perancis dan Greece untuk membincangkan krisis pelarian.

Mereka mendedahkan bahawa rata-rata dua kanak-kanak tenggelam setiap hari sejak September.

"Jumlah kematian anak meningkat," demikian laporan ketiga lembaga itu.

IOM, UNHCR dan UNICEF mencatat bahawa September adalah saat kematian tragis kanak-kanak kecil Aylan Kurdi yang jadi perhatian dunia.

"Kami mungkin tidak mempunyai keupayaan untuk mengakhiri keadaan terdesak yang menyebabkan begitu banyak orang untuk cuba menyeberangi laut," kata Pengarah Eksekutif UNICEF, Anthony Lake.

"Namun, negara-negara boleh dan harus bekerja sama untuk melakukan perjalanan berbahaya ini lebih aman. Tidak akan ada yang membawa anak di perahu jika pilihan yang lebih selamat tersedia," tambahnya.

Pesuruhjaya Tinggi PBB untuk Pelarian, Filippo Grandi, berkeras bahawa kematian tragis di Mediterranean harus dihentikan.

Menurutnya, usaha lebih diperlukan untuk memerangi penyeludupan dan pemerdagangan manusia.

"Penganjur perjalanan mereka secara legal dan aman, misalnya melalui program penempatan semula dan perjumpaan keluarga, harus menjadi keutamaan mutlak jika kita ingin mengurangkan korban maut," demikian cadangan Grandi.

Awal minggu ini, Kesatuan Eropah mengeluarkan satu siri langkah-langkah yang akan dilakukan oleh Greece dalam rangka meningkatkan pemantauan sempadan di mana sebahagian besar pelarian menyeberang ke Eropah. [Islampos]

Sumber HD - 21-2-2016

UNICEF; 500 Kanak-kanak Yaman Terkorban, Lebih 1.7 Juta Kekurangan Zat Makanan

yemen children dead1
Enam bulan keganasan ‘tak henti-henti’ di Yaman telah menyebabkan sekurang-kurangnya 505 kanak-kanak mati, 702 cedera dan lebih daripada 1.7 juta berisiko kekurangan zat makanan.

UNICEF dalam kenyataannya menjelaskan, merentasi negara itu, hampir 10 juta kanak-kanak iaitu 80 peratus daripada di bawah umur 18 tahun, memerlukan bantuan kemanusiaan segera dan lebih daripada 1.4 juta orang terpaksa meninggalkan rumah mereka.

“Dengan setiap hari yang berlalu, kanak-kanak melihat harapan dan impian mereka untuk masa depan hancur,”

yemen children dead

“Rumah mereka, sekolah dan masyarakat sedang dimusnahkan, dan kehidupan mereka sendiri semakin diancam oleh penyakit dan pemakanan tidak seimbang,” kata Julien Harneis Wakil UNICEF di Yaman.

Malah sebelum konflik, keadaan pemakanan itu sudah pun mengerikan kerana Yaman hanya menghasilkan kurang daripada 10 peratus keperluan makanannya dan banyak bergantung kepada bahan makanan yang diimport.

Apabila berlaku peningkatan pertempuran, telah menyebabkan kadar kekurangan makanan dan sekaligus kekurangan zat makanan menjulang tinggi, sangat ‘dramatik’ kepada kanak-kanak.

Bilangan kanak-kanak di bawah 5 tahun menghadapi risiko ‘malnutrisi akut’ (kekurangan zat makanan kronik) yang sangat teruk, tiga kali ganda peningkatan pada tahun 2015, dengan 537,000 kanak-kanak kini menghadapi risiko, berbanding 160,000 kanak-kanak sebelum konflik.

yemen children

Selain itu, hampir dua kali ganda lebih ramai kanak-kanak di bawah 5 tahun itu yang berjumlah seramai 1.2 juta orang, dijangka mengalami kekurangan zat makanan yang sederhana teruk tahun ini, berbanding 690,000 sebelum krisis.

Kekurangan makanan, dan kurangnya akses kepada pasaran yang disebabkan oleh konflik,
mengurangkan akses kepada kemudahan kesihatan dan kebersihan, dan gangguan kepada peluang mata pencarian adalah sebab-sebab utama menyebabkan kemerosotan tahap kehidupan.

Kekurangan bahan api, elektrik, gas, air dan perkhidmatan dan utiliti lain seterusnya memburukkan lagi keadaan.

Sementara itu, enam bulan yang lalu telah menyaksikan semakin banyak serangan ke atas orang awam dan infrastruktur penting. Oleh kerana peningkatan konflik pada bulan Mac 2015, UNICEF telah mengesahkan serangan ke atas atau kerosakan kepada 41 buah sekolah dan 61 hospital akibat pertempuran.

Mencari air yang selamat telah menjadi perjuangan setiap hari untuk terus hidup kepada lebih 20.4 juta orang. Lebih daripada 15 juta orang telah kehilangan akses kepada penjagaan kesihatan asas, pendidikan lebih 1.8 juta kanak-kanak telah diganggu oleh penutupan sekolah dan lebih daripada 20 juta orang yang berjuang untuk mendapatkan air bersih dan ‘sanitasi’ yang mereka perlukan.

yemeni children

UNICEF dan rakan-rakan telah menyediakan 3 juta orang yang mempunyai akses kepada air yang selamat, manakala pasukan kesihatan bergerak telah membantu menyampaikan vaksin ‘campak’ dan vaksin polio kepada lebih 5 juta kanak-kanak.

Sebahagian daripada 93,500 kanak-kanak dirawat kerana kekurangan zat makanan yang teruk dan lebih 520,000 tidak dapat mengambil peperiksaan kerana sekolah mereka ditangguhkan.

Sejak awal tahun ini, agensi kanak-kanak Bangsa-bangsa Bersatu juga telah memberikan sokongan psikologi untuk membantu hampir 240,000 orang kanak-kanak menghadapi ‘kengerian’ konflik

Sumber BO - 6-10-2015





Akibat miskin ramai kanak-kanak tercicir







NABILAH SALEH | .


KUALA LUMPUR: Masyarakat global akan menghampakan harapan jutaan kanak-kanak sekiranya ia tidak memberi tumpuan kepada golongan yang kurang bernasib baik itu dalam pelan hala tuju pembangunan 15 tahun yang baharu, tegas Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unicef) hari ini.
  
Laporan terakhir Unicef mengenai Matlamat Pembangunan Millenium (MDG) berkaitan kanak-kanak yang bertajuk "Kemajuan Kanak-kanak: Melewati Purata" menyatakan, walaupun pencapaian amat penting, peluang yang tidak sama rata menyebabkan jutaan kanak-kanak hidup dalam kemiskinan, mati sebelum berumur lima tahun, atau tanpa bersekolah dan mengalami malnutrisi kronik.
  
"Matlamat Pembangunan Millenium membantu dunia menyedari kemajuan yang besar untuk kanak-kanak, tetapi ia juga menunjukkan berapa ramai kanak-kanak yang kita tinggalkan.
  
"Kehidupan dan masa depan kanak-kanak yang kurang bernasib baik adalah penting - bukan sahaja untuk kepentingan mereka sendiri tetapi juga untuk keluarga mereka dan masyarakat," kata pengarah eksekutif Unicef Anthony Lake dalam satu kenyataan yang diedarkan kepada Bernama.
  
Laporan 2015 itu juga memaparkan berita buruk di mana kemajuan masih gagal menyelesaikan masalah hampir enam juta kanak-kanak yang meninggal dunia sebelum hari jadi kelima mereka, 289,000 wanita yang meninggal dunia setiap tahun ketika melahirkan anak dan 58 juta kanak-kanak yang tidak pergi ke sekolah rendah.
  
Dalam kenyataan itu, Unicef juga menyatakan perbezaan yang terdapat dalam kalangan negara-negara juga menyebabkan kanak-kanak daripada keluarga miskin dua kali lebih berkemungkinan untuk mati sebelum mencapai umur lima tahun, dan jauh berkemungkinan untuk mencapai standard membaca yang minimum berbanding kanak-kanak daripada keluarga kaya.
  
Kegagalan berterusan dalam mendekati golongan kanak-kanak ini boleh mempunyai kesan dramatik, katanya dalam kenyataan.
  
Sejak tahun 2000, MDG telah membantu membawa kemajuan luar biasa terhadap kanak-kanak, sekali gus membuktikan berapa banyak yang boleh dicapai dengan merangsang usaha global yang konkrit.
  
Pelan pembangunan keutamaan kolektif Unicef diwujudkan berikutan perhimpunan terbesar pemimpin dunia dari 189 negara anggota Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) untuk Sidang Kemuncak Milenium di ibu pejabat PBB di New York.
  
Lapan objektif dan sasaran MDG yang dijangka dapat dicapai menjelang akhir tahun ini terdiri daripada menghapuskan kemiskinan dan kebuluran tegar, menggalakkan kesaksamaan gender, mencapai pendidikan rendah yang universal dan melawan HIV-AIDS, malaria dan penyakit lain.

Unicef berharap memandangkan pemimpin dunia bersedia untuk menerima pakai Matlamat Pembangunan Lestari (SDG), kanak-kanak kurang bernasib baik ini perlu berada di tengah-tengah sasaran dan matlamat baharu.
  
Kenyataan itu berkata pengumpulan dan pengasingan maklumat yang lebih baik, sistem perlindungan sosial dan pendidikan, kesihatan awam yang kuat dan pelaburan bijak yang memenuhi keperluan boleh membantu lebih banyak kanak-kanak untuk terus hidup dan berkembang maju untuk kebaikan jangka pendek dan panjang.
  
"Matlamat Pembangunan Lestari menyediakan peluang untuk mengaplikasi pengajaran yang telah kita pelajari dan sampai kepada kanak-kanak yang memerlukan - dan malu sekiranya kita tidak dapat melakukannya.
  
"Kesaksamaan peluang yang lebih besar untuk kanak-kanak hari ini bermaksud kurangnya ketidaksamaan dan lebih banyak kemajuan global pada hari esok," kata Lake.
  
SDG, yang dijangka akan diumumkan pada September ini, merupakan set cadangan sasaran yang akan menggantikan MDG sebaik sahaja tempohnya tamat pada 2015.
  
Unicef berkata berdasarkan kadar kemajuan semasa, dijangkakan lebih 68 juta kanak-kanak bawah umur lima tahun akan mati kebanyakannya daripada sebab-sebab yang boleh dicegah menjelang 2030, manakala kira-kira 119 juta kanak-kanak akan tetap mengalami kekurangan nutrisi yang kronik pada 2030.
  
Menurut kenyataan itu, setengah bilion orang masih membuang air besar di tempat terbuka, mendedahkan risiko yang serius terhadap kesihatan kanak-kanak pada 2030; dan ia mengambil masa hampir 100 tahun untuk kanak-kanak perempuan dari keluarga termiskin di sub-Sahara Afrika melengkapkan pendidikan menengah rendah mereka.
  
Bagaimanapun, kejayaan yang ketara sejak 1990 turut dilaporkan termasuk kadar kematian kanak-kanak bawah lima tahun menurun sebanyak lebih daripada separuh, daripada 90 kepada 43 bagi setiap 1,000 kelahiran hidup; kekurangan berat badan dan nutrisi kronik dalam kalangan kanak-kanak bawah lima tahun menurun sebanyak masing-masing 42 peratus dan 41 peratus.
  
Kematian ibu juga menurun sebanyak 45 peratus dan 2.6 bilion orang mendapat akses kepada sumber air minuman yang lebih baik, kata Unicef. - BERNAMA

Sumber HD - 23-6-2015

UNDP: Sabah paling ramai penduduk miskin

AZIZ MUDA | .



KUALA LUMPUR: Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNDP) dalam Laporan Pembangunan Manusia Malaysia 2013 mengesahkan Sabah mempunyai penduduk miskin paling ramai berbanding negeri-negeri lain di negara ini.

Dalam laporan yang bertajuk ‘Mereka bentuk Semula Masa Depan Inklusif’ itu dinyatakan kumpulan minoriti Bumiputera di Sabah dan Sarawak serta orang Asli di Semenanjung Malaysia kekal sebagai kumpulan etnik yang paling miskin serta jauh ketinggalan berbanding kaum Melayu, Cina dan India daripada mendapat manfaat pembangunan di negara ini.

Wakil Tetap UNDP bagi Malaysia, Singapura dan Brunei Darussalam, Michelle Gyles-McDonnough berkata, pengagihan kekayaan lebih tertumpu di bahagian atas menyebabkan ketidaksamaan aset adalah hampir dua kali ganda pendapatan serta jurang antara golongan kaya dan miskin tidak pernah berubah sejak 20 tahun lalu.

Menurut beliau, kemiskinan mutlak telah menurun tetapi kemiskinan relatif telah muncul sebagai satu kebimbangan yang semakin meningkat sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Katanya, laporan itu mencadangkan supaya Malaysia mengukuhkan dasar pro-miskin dan memperkenalkan dasar-dasar pengagihan semula aktif akan memberi kesan positif pengagihan pendapatan untuk memberi faedah kepada semua anggota masyarakat.

"Kelas menengah di negara ini masih kecil iaitu 20 peratus daripada jumlah isi rumah walaupun pertumbuhan ekonomi negara berterusan. Angka ini tidak bertambah baik dengan ketara sejak dua dekad yang lalu, menunjukkan mobiliti sosial ke atas amat terhad," katanya.

Berucap melancarkan Laporan Pembangunan Manusia Malaysia 2013 di sini 25 November lalu, beliau berkata, jaringan keselamatan sosial seperti akses sekuriti pendapatan, perkhidmatan asas dan peluang membantu melindungi golongan mudah terjejas dengan aset dan keupayaan yang terhad, dan menghalang mereka daripada jatuh ke dalam kumpulan 40 peratus.

Laporan berkenaan dipetik daripada laman web UNDP di http://www.my.undp.org/ yang merupakan hasil kaji selidik badan itu yang ditubuhkan sejak kemerdekaan negara pada 1957.

Pada awal penubuhannya, UNDP lebih tertumpu pada bantuan pembinaan keupayaan dalam bidang pendidikan teknikal dan latihan, kesihatan serta pemakanan.

Dalam laporan itu, turut mendedahkan bahawa hampir separuh daripada wanita Malaysia yang bekerja sebelum ini mengganggur atau tidak mendapat pekerjaan.

Kadar penyertaan tenaga buruh wanita adalah jauh di bawah kadar penyertaan tenaga buruh Malaysia, walaupun pada hakikatnya jurang dengan kaum lelaki telah menurun dari semasa ke semasa.

Dianggarkan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) akan berkembang hampir 3 peratus jika kadar penyertaan tenaga buruh wanita boleh dinaikkan kepada lebih 70 peratus.

Sehubungan itu, kata laporan itu, Malaysia memerlukan dasar generasi kedua yang mengutamakan pertumbuhan inklusif dan perpaduan sosial.

"Tindakan afirmatif terus menjadi kompleks dan perlu dilaksanakan dengan munasabah. Adalah penting untuk memastikan keseimbangan di antara kedudukan istimewa Bumiputera dan kepentingan sah kaum-kaum lain,” laporan itu dipetik. - HARAKAHDAILY, 11/12/2014

UNDP sahkan orang Melayu masih miskin

AZIZ MUDA | .

KUALA LUMPUR: Walaupun kerajaan Umno-BN mengatakan kadar kemiskinan tegar telah berjaya dikurangkan sehingga kurang 1 peratus daripada 60 peratus sebelum merdeka, tetapi laporan terbaru badan dunia membuktikan kaum Melayu dan Bumiputera di negara ini masih miskin.

Malah, berdasarkan laporan Pembangunan Manusia Malaysia 2013 oleh Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNDP) menunjukkan bilangan kemiskinan relatif di negara ini meningkat sejak 2007.

Exco Pemuda PAS Malaysia, Mohd Shahir Sulaiman (gambar) berkata, berdasarkan laporan UNDP, satu daripada lima isi rumah (20 peratus) masih dianggap miskin relatif bagi tahun 2012 yang jelas menunjukkan tahap kemiskinan masih membelenggu negara.

Menurut beliau, kerajaan Umno-BN menggunakan kayu ukur lain bagi menentukan garis kemiskinan dengan meletakkan mereka yang berpendapatan RM800 sebulan sebagai kategori miskin.

Manakala UNDP pula, katanya menggunakan kaedah alternatif yang diterima di seluruh dunia, iaitu ukuran kemiskinan relatif atau menggunakan indeks kemiskinan multidimensi yang menetapkan purata pendapatan rakyat Malaysia RM5,000 sebulan.

"Jadi berdasarkan kaedah UNDP, jika seseorang itu berpendapatan separuh daripada pendapatan purata malah RM3,000 sebulan, mereka dikira miskin. Kaedah yang digunakan UNDP itu sememangnya lebih tepat berbanding kayu ukur yang digunakan oleh kerajaan," katanya.

Ketika dihubungi 5 Disember lalu, beliau berkata, berdasarkan ukuran UNDP itu, orang Melayu dan Bumiputera di negara ini sememangnya masih miskin sama ada di bandar dan luar bandar kerana kebanyakan mereka menerima gaji kurang RM5,000 sebulan.

"Realitinya jika berpendapatan RM1,500 sebulan tentulah tidak mencukupi. Apatah lagi jika tinggal di bandar. Miskin bandar pula jauh lebih bahaya daripada miskin luar bandar kerana mereka tidak ada saudara untuk membantu dan tak ada tanah untuk bercucuk tanam," ujarnya.

Beliau yang juga penganalisis ekonomi berkata, laporan terbaru UNDP turut menyebut 90 peratus penduduk kampung tiada simpanan sama sekali, berbanding 86 peratus penduduk bandar.

Katanya, walaupun data itu dinafikan oleh Bank Negara kerana mereka yang tidak mempunyai simpanan itu juga mempunyai akaun bank, laporan itu tetap boleh diterima kerana mempunyai akaun bank tidak semestinya mempunyai simpanan, apatah lagi dengan nilaian besar.

Beliau turut kesal dengan kadar hutang isi rumah yang meningkat pada paras yang membimbangkan iaitu 140 peratus berbanding Pendapatan Lebihan atau 86.8 peratus berbanding Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia.

Kedudukan orang Melayu dan Bumiputera yang terus kekal miskin, menurut beliau, adalah bukti kegagalan kerajaan Umno-BN meningkatkan taraf hidup Bumiputera di negara ini, walaupun mereka sering melaungkan sebagai pembela kaum Melayu.

"Malah kerajaan Umno-BN ternyata sengaja membiarkan orang Melayu berada dalam keadaan miskin, bagi memudahkan mereka dipengaruhi dan terus bergantung kepada kerajaan supaya mereka terus memberikan undi kepada Umno-BN dalam pilihan raya," ujar beliau.

Dalam Perhimpunan Agung Umno baru-baru ini, parti tersebut mendakwa bahawa kerajaan yang ditunjangi Umno berjaya mengurangkan kadar kemiskinan tegar dari 60 peratus sebelum kemerdekaan kepada kurang daripada 1 peratus pada hari ini.

Data yang dinyatakan dalam perhimpunan itu amat jauh berbeza dengan laporan UNDP, sehingga menyebabkan kerajaan Umno-BN dilihat terus memperbodohkan rakyat dengan angka yang sengaja diputarbelitkan.

Laporan Pembangunan Manusia Malaysia 2013 dilancarkan oleh Wakil Tetap UNDP bagi Malaysia, Singapura dan Brunei Darussalam, Michelle Gyles-McDonnough di Kuala Lumpur pada 25 November lalu.

Manakala laporan tersebut dikeluarkan oleh Tan Sri Dato' Dr Kamal Salih, profesor Pembangunan dan Ekonomi di Universiti Malaya (UM); Dr Lee Hwok Aun, daripada Jabatan Kajian Pembangunan UM; dan Dr Muhammad Khalid daripada Khazanah Research Institute.

Laporan itu membuat kesimpulan bahawa polisi-polisi baru perlu digubal dengan segera untuk menyelesaikan kemelut kesenjangan jurang pendapatan, bagi memastikan kekuatan ekonomi rakyat Malaysia dapat dipertingkatkan. - HARAKAHDAILY, 11/12/2014

No comments:

Post a Comment