BLOG MULAI :

BLOG MULAI :10 JULAI 2014 / 12 RAMADHAN 1435H HARI INI : 10 JULAI 2017 / 16 SYAWAL 1438H ULANG TAHUN KE-3.

Sunday, December 13, 2015

MULTAQA SERANTAU ALUMNI AL AZHAR (16- 18 DISEMBER 2015)

Optik Sepatutnya Terhadap Multaqa Al-Azhar

Optik Sepatutnya Terhadap Multaqa Al-Azhar
Gagasan yang diperintahkan oleh Allah sangat jelas. Suatu gagasan merentasi sempadan warna kulit, bangsa dan geografi. Faktor inilah yang merubah wajah kelompok manusia yang telah berjaya dihapuskan oleh Islam. Perubahan warna kulit bangsa telah ditegaskan oleh Allah hanyalah sebagai "untuk kenal-mengenali" antara satu sama lain.

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ


Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu). - Al-Hujurat ayat 13

Presiden PAS telah meneruskan langkah yang telah diambil oleh semua pimpinan terdahulu dalam melihat sesuatu isu berdasarkan pandangan mata syarak. Bukan melawan melulu sehingga semua masalah di satu-bakulkan.

Di dalam ucapannya, depan-depan Presiden PAS menegur Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan barisan kerajaan yang menjadi pengampu kepada pemimpin, dan amaran agar tidak mengundang kuasa asing dalam menyelesaikan masalah negara.

Apa yang berlaku di negara-negara Islam harus dijadikan pengajaran. Ketamakan kuasa dalam pertembungan dalaman sengit antara puak-puak sehingga satu pihak hampir kalah dan satu pihak hampir menang telah menyebabkan puak-puak yang bertembung mencari kuasa luar, terutamanya kuasa Barat, yang akhirnya menggadaikan kedaulatan negara dan peperangan berpanjangan.

Ini yang diingatkan oleh Presiden PAS bahawa campurtangan asinglah menjadi punca kehancuran beberapa buah negara di Asia Barat. Jangan kita mengambil langkah yang sama di rantau ini.

Umum mengetahui PAS membantah keras TPPA atau Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) yang diperjuangkan Umno. PAS melihat lebih bahaya pihak yang mengadakan pertemuan, mengadu masalah negara dan parti dan cuba mendapatkan sokongan dan restu Presiden Amerika setiap kali Barack Obama datang ke Malaysia.

Tiada apa yang pelik untuk Presiden PAS untuk sepentas dengan Presiden Umno. Presiden-presiden PAS terdahulu sehingga kini pernah sepentas dengan presiden-presiden Umno. Al-Marhum Dato Fadhil Nor dan Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat berada sepentas dengan Tun Mahathir Mohamad dalam membicarakan isu Palestine, TG Dato Bentara Setia Tuan Guru Nik Aziz juga pernah berada sepentas dengan Tun Abdullah Badawi dalam pelancaran Eastern Corridor Economic Region (ECER) dan kini Tuan Guru Presiden berada pentas dengan Datuk Seri Najib Razak atas isu Perpaduan Ummah.

Kesediaan Presiden PAS berada sepentas atau mengadakan pertemuan dengan pemimpin kerajaan adalah jiwa besar yang seharusnya menjadi kebanggaan seluruh ahli parti, dan ini tentunya akan menyempitkan dada mereka yang sentiasa sakit hati dengan dasar dan perjuangan PAS khususnya mereka yang melihat sepentas ini bermakna ia akan menjadi separti atau akan menjadi satu parti.

Kita tidak perlu menghabiskan masa melayani kumpulan tersebut kerana dasar dan perjuangan kita tiada kena mengena dengan mereka.

PAS akan terus istiqamah di atas dasar Islam dan bersedia untuk terus duduk semeja dengan sesiapa sahaja bagi membincangkan isu negara melangkaui sempadan parti politik. Sebagai sebuah parti yang besar kita mesti mempunyai jiwa besar bagi menghadapi isu besar ummah dan negara. PAS akan terus menentang kemungkaran yang membahayakan rakyat dan negara.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
19hb Disember 2015

Sumber PP - 19-12-2015

Ayah Chik Negarawan Ummah

Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) berbangga dengan ucapan yang disampaikan oleh Tuan Guru Presiden PAS di pentas Multaqa Alumni al-Azhar semalam. Inilah Negarawan Ummah yang berani menegur dan bersikap tenang dalam menghadapi krisis serta fitnah dikelilingnya.

Disebalik kecaman musuh-musuh politik PAS yang ketandusan idea sehingga hanya mampu bersidai di pinggir baju beliau yang dikatakan sedondon dengan Dato Seri Najib Tun Razak, Tuan Guru Presiden terus tenang menyampaikan mesej Islam di Majlis semalam.
Ucapan beliau bukan sekadar mewakili PAS tetapi, Jamaah Islam di seluruh dunia. Diawal ucapannya, beliau menegaskan bahawa matlamat dakwah Islam adalah mengembalikan manusia dari menghambakan diri kepada manusia dan makhluk kepada Allah. Dari kezaliman pemerintah kepada keadilan Islam. Dari wawasan dunia yg sempit kepada wawasan yang lebih luas iaitu dunia dan akhirat.

Beliau turut menegaskan bahawa menafsirkan Islam, iaitu Addeen sebagai Agama (religion) sahaja tidak cukup. Kerana tafsirannya sangat sempit. Islam merangkumi fitrah dan naluri individu, masyarakat dan makhluk merentasi seluruh alam.

Beliau memperjelaskan bahawa manusia itu asalnya satu umat sahaja, lalu Allah mengutuskan Nabi-nabi membawa satu agama sahaja, iaitu Islam. Ibnu Abbas  menegaskan Agama ini (Islam) bermula dengan Adam a.s bukan dengan monyet. 1000 tahun selepas kewafatan Nabi Adam, lahir manusia yang mula mencipta dan melantik tuhan sendiri kalangan batu, binatang dan sebagainya. Maka Allah melantik Nabi dan Rasul bagi setiap umat hinggalah kepada Rasul terakhir iaitu Nabi Muhammad saw dengan membawa kitab yang memandu kehidupan manusia dan menghukum mengikut seruan Allah di dalam kitabNya. Dan hudud adalah antara sebahagian darinya.

Manusia tidak boleh membangun tamadun di atas bumi melainkan dengan panduan Allah dan RasulNya. Tamadun China berbangga dengan tembok besarnya, Tamadun Mesir dengan piramidnya dan Babylon dengan bangunannya. Semua tamadun berbangga dengan bangunan-bangunan yang dibina, maka Allah membina Tamadun Islam diakhir zaman dengan pembangunan Insan. Membangun manusia dahulu dengan fitrahnya. Membangun roh, jasad, akal, ilmu sehingga membangun masyarakat dan negara.

Sebagai pemimpin Ummah, beliau kecewa terhadap apa yang berlaku pada hari ini, iaitu Islamiphobia. Satu fitnah kepada Islam kerana apa yang dilakukan oleh segelintir yang mengaku Islam bercanggah dengan apa yang dianjurkan Islam. Membunuh secara zalim atas nama Allah adalah fitnah besar yang merosakkan imej Islam.

Umat Islam perlu kembali menyatukan ummah dengan Islam yang sebenar. Ketepikan perbezaan kaum dan ideologi untuk membina sebuah negara yang aman dan adil untuk semua.

Teguran ini jelas kepada segelintir pemimpin Melayu, Cina dan India dinegara ini yang sering memainkan politik perkauman bila mana parti mereka dalam keadaan terhimpit dan bermasalah. Beliau mahu pemimpin Islam di negara ini menghormati hak agama-agama lain seperti Kristian, Hindu, Buddha dan sebagainya bagi memastikan keharmonian negara dapat dikekalkan.

Orang-orang bijak perlulah jujur dan diletakkan di tempat yang sebaiknya oleh pemimpin dalam membantu membina negara bersama. Pemimpin tidak perlukan kaki bodek dan pengampu untuk membina negara.

Beliau turut menegur pemimpin diktator dan orang-orang agama yang menyertai politik teokrasi dengan acuan barat. Apabila diangkat menjadi pemimpin, mereka menyeleweng, berlagak macam Tuhan dan menentang Islam termasuk undang-undang seperti hudud.

Pemimpin ummah ini turut berkongsi kata-kata Saidina Abu Bakar “Wahai tuan-tuan, saya dipilih menjadi pemimpin kamu. Saya bukan orang yang terbaik, kalau saya betul tolong saya, kalau saya salah, perbetulkan saya. Benar adalah amanah, bohong adalah khianat. (Jangan mengampu saya, kalau saya betul, kata betul, kalau saya salah, kata salah. Jangan berbohong kerana itu merosakkan pemimpin). Taat kepada saya, kalau saya mentaati Allah dan Rasul. Kalau saya tak taat pada Allah dan Rasul, jangan taat pada saya”

Panduan ini perlu dihayati, kerana pada hari ini terdapat pemimpin negara yang jelas melakukan tindakan salah tetapi masih disokong oleh pengikutnya atas dasar membodek atau takut diambil tindakan. Walaupun beliau tidak nyatakan kepada siapa ayat ini ditujukan tetapi kita jelas. Kita faham.

Tidak kira Sultan, Raja, Perdana Menteri, Menteri Kabinet hatta pemimpin kecil diperingkat komuniti perlu memahami aspek kepimpinan ini dan bersedia untuk ditegur dan melepaskan jawatan jika gagal perbaiki kesalahan atau menyimpang dari amanah Allah dan Rasul.

Demokrasi lebih dekat dengan Islam tetapi kita tidak boleh menuruti demokrasi cara barat sepenuhnya, kerana ianya tiada akidah dan roh. Maka dengan Islam kita mengambil demokrasi sebagai alat, bukan doktrin untuk memacu hak dan suara rakyat. Demokrasi dalam Islam juga banyak berlandaskan musyawarah, bukannya perdebatan semata-mata untuk mencari siapa yang hebat.

Sekarang bukan zaman penjajah. Kita bebas menentukan hala tuju. Kita sudah punya cukup ilmuan dan kepakaran dalam negara kalangan umat islam dan rakyat berbilang bangsa dan agama. Kita tidak perlukan nasihat dari barat seperti APCO dan perunding-perunding lain yang berlumba-lumba untuk mencaturkan masa depan negara ini.

Kerajaan sekarang perlu merdeka sepenuhnya dan memimpin negara ini dengan cara kita sendiri. Kita mempunyai kekuatan jika bersatu dan mengambil politik yang meletakkan kepentingan ummah dan negara untuk kembali kepada Allah dan mengenepikan kepentingan politik sempit, perkauman dan ideologi serta kepentingan peribadi.

Sebagai Naib Ketua Kesatuan Ulama Sedunia, beliau mahu umat Islam bersatu diseluruh dunia untuk mengembalikan tamadun dan kepimpinan Islam. Mengislamkan demokrasi, menukar Islamiphobia kepada rasa cinta dan hormat pada Islam. Islam memimpin negara dan dunia tanpa mengabaikan hak mereka yang berbeza agama.

Kami pemuda Islam dan Malaysia seluruhnya berdiri teguh dibelakang beliau untuk meneruskan amanah perjuangan ini. Walaupun terus diasak dengan fitnah dikiri kanan, PAS akan tetap melangkah jauh kehadapan sebagai parti yang meletakkan Islam sebagai jalan menuju keredhaan Allah.


Allahuakhbar!  Allahuakhbar!  Allahuakhbar!

Ir Hj. Khairil Nizam Khirudin
Naib ketua
Dewan Pemuda PAS Malaysia

Sumber PP - 18-12-2015




Tuan Guru Abdul Hadi berucap dengan prinsip

IDRIS AHMAD | .



Kehadiran Tuan Guru Abdul Hadi Awang di pentas Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015 di sebuah hotel di Kuala Lumpur pada Khamis, 17 Disember 2015 merupakan satu peristiwa yang bersejarah. Datang dengan prinsip, berucap dengan prinsip, menampilkan diri dengan prinsip.

Walaupun kita tahu penganjur ada agenda tersendiri, tetapi Presiden PAS datang dengan penuh kesedaran dan untuk memikul tanggungjawab ummah di negara ini.

Berucap bukan dengan skrip yang diatur, bukan diikat dengan syarat seperti kebanyakan penceramah yang muncul di kaca televisyen, tetapi berucap dengan penuh yakin untuk mengambil peluang di atas pentas yang disediakan.

Kita yang tidak dijemput, jangan cemburu dan irihati apabila mendengar ucapan Tuan Guru yang bersahaja dan ilmiah yang memukau siapa yang mendengar. Pendengar yang hadir terdiri daripada hakim, kadi, pensyarah, pemimpin Umno.

Ucapan yang penuh bermakna memberi motivasi tentang peranan Islam untuk menjadi teras perpaduan serta memberi kritikan terhadap ideologi ciptaan manusia yang telah gagal membahagiakan manusia.

Bagi mereka yang cemburu kepada kehadiran Tuan Guru Presiden PAS di pentas multaqa, mengharapkan Tuan Guru Presiden PAS menerima pelawaan Datuk Seri Najib untuk bersama dengan Umno. Tiba-tiba berlaku sebaliknya.

Oleh kerana tidak ada modal untuk belasah Tuan Guru, maka baju sedondon yang dijadikan hujah, untuk memburukkan Tuan Guru Presiden PAS. Saya cukup simpati dengan golongan ini.

Dahulu mereka fitnah UG  yang dilontarkan oleh Presiden PAS kononnya untuk bekerjasama antara PAS dan Umno, walaupun diterangkan bahawa UG ialah antara Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional untuk mengislahkan negara demi kepentingan rakyat.

Dengan takdir Allah SWT, idea Konsensus Nasional oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim dan  cadangan Save Malaysia oleh Lim Kit Siang yang bermatlamat untuk meletakkan kepentingan negara dan rakyat.

Yang paling menarik pemfitnah ini mengatakan UG berbeza dengan KN dan SM. Jawapan saya, ikan temenung dan ikan kembung  sama sahaja, cuma istilah sahaja berbeza. Mereka tidak sokong UG kerana idea ini datang daripada Presiden PAS, kalau daripada orang lain, sebelum cadang sudah disokong.

Pemfitnah kepada Presiden PAS tetap dengan kerja mereka, manakala Tuan Guru Abdul Hadi pula dengan kerja beliau.

Pemfitnah dan pengadu domba akan mati akal dan menunggu hari untuk bertemu Allah SWT.  Pepatah Cina ada menyebut emas yang tulen, lagi kuat dibakar, lagi berkualiti emas tersebut. - HARAKAHDAILY 18/12/2015

Penulis ialah Naib Presiden PAS yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang.

Sumber HD - 18-12-2015



Multaqa lulus 7 resolusi, seru Umno-Pas bersatu

Posted on Friday, December 18 @ 15:08:43 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



KUALA LUMPUR - Tujuh resolusi dimuktamadkan dalam Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015 yang antaranya menyeru kerjasama politik antara Pas dan Umno.

Presiden Rabitah Antarabangsa Alumni Al-Azhar Malaysia (WAAGM), Prof Madya Datuk Dr Mohd Fakhrudin Abdul berkata, seruan itu penting kerana ia boleh membawa kepada perpaduan umat  Islam yang lebih baik dan harmoni.

"Multaqa Serantau memutuskan tujuh resolusi, iaitu mengajak umat Islam agar bersatu, menjaga adab dalam berbeza pendapat, mewujudkan satu jawatankuasa penaja untuk mengadakan pertemuan berkala antara Pas-Umno," katanya ketika menyampaikan resolusi itu di Hotel Grand Seasons, di sini, hari ini.

Semalam, Alumni Al-Azhar bersetuju mewujudkan sebuah jawatankuasa yang akan menjadi pihak ketiga menyediakan platform penyatuan pemimpin Umno dan Pas dalam satu pentas yang sama.

Mohd Fakhrudin menyatakan persetujuan itu ketika cadangan dilontarkan oleh Pengerusi Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah, Tan Sri Johan Jaaffar yang menjadi moderator forum Perpaduan Ummah Merentasi Ideologi bersempena Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015.

Mengulas lanjut, ‎Mohd Fakhrudin berkata, perpaduan antara Pas dan Umno ditekankan dalam resolusi ini kerana sudah tiba masanya umat Islam bertaut sepertimana yang diajar oleh Nabi SAW.

"Umno dan Pas perlu bekerjasama ‎demi kebaikan ummah, perbezaan ideologi politik harus diangkat sebagai kelainan pendekatan.

"Ia tidak semestinya dileburkan menjadi satu namun perbincangan dan dialog secara efektif dan berterusan harus dilakukan agar wujud keakraban hubungan dan pandangan. (Pas-Umno) hadapi cabaran, tentang ideologi barat dan ideologi asing," katanya.

Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015 yang berlangsung selama tiga hari berakhir hari ini.
Sumber TKO - 18-12-2015

Tali Allah pengikat perpaduan ummah

NASRUDIN HASSAN |
.



1. Politik negara bagai terkesima seketika apabila tumpuan hampir semua pengamat politik dan media hari ini teralih arah kepada Multaqa Serantau Alumni Al Azhar Malaysia 2015 yang berlangsung di Hotel Grand Seasons Kuala Lumpur sejak 16 Disember dan berakhir hari ini.

2. Suatu program yang telah membariskan dua pemimpin besar negara iaitu YAB Perdana Menteri DS Mohd Najib dan YB. Presiden PAS DS Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang di pentas yang sama bagi membicarakan isu Perpaduan Ummah Merentasi Ideologi.

3. Ia bukan sahaja mengulangi sejarah Mei 2002 yang lalu, apabila Dewan Bahasa Pustaka juga  telah membariskan dua pemimpin besar negara iaitu Tun Dr Mahathir Mohamad selaku Perdana Menteri ketika itu dan Al Marhum Tuan Guru Dato Fadzil Mohd Noor selaku Presiden PAS pada masa itu dengan membawa topik yang membicarakan soal Palestine serta menuntut kesatuan ummah untuk menanganinya.

4. Kali ini, perbahasan isu yang menemukan pemimpin utama dua parti politik besar negara adalah lebih luas sempadan tajuknya menjangkau isu perpaduan ummah sejagat dengan meletakkan pasak "Tali Allah swt" sebagai tunjang perpaduan ummah.

5. Saya kira semua orang suka perpaduan. Tidak ada orang yang seronok bersengketa sepanjang masa. Semua orang mengimpikan suatu ketenangan, kedamaian, keharmonian, kebahagiaan dan sebagainya.

6. Fenomena ini hanya boleh dicapai dengan amalan politik matang. Politik fasa baru negara dengan meletakkan tanggungjawab kepada kerajaan yang memerintah supaya melaksanakan Islam dan keadilan kepada semua kaum. Sementara pembangkang pula berperanan secara konstruktif membangun dan membina serta mewujudkan check and balance. Yang benar katakan benar dan yang salah katakan salah.

7. Politik matang yang menuntut semua pihak berlapang dada dan mampu duduk semeja serta  berdiri sepentas bagi membincangkan isu-isu bersama khasnya perkara yang boleh menyatukan ummat Islam. Justeru musuh Islam sememangnya siang dan malam merencana untuk memecah belahkan ummat Islam. Mereka berpesta apabila ummat Islam bercakaran dan pastinya mereka tidak senang duduk apabila ummat Islam bersatu dengan ikatan yang kukuh iaitu Islam.

8. Ummat Islam adalah ummat terbaik. Namun ia menjadi lemah dan lesu apabila ia berpecah. Maka pemimpin ummat Islam wajib memikirkan bagaimana kesatuan ummat Islam boleh diusahakan dan Allah swt telah mengajar kita bagaimana prinsip dan syarat penyatuan itu dilakukan.

9. Tiadalah suatu yang indah dalam kehidupan ini  melainkan apabila kita boleh melaksanakan apa yang telah diperintahkan oleh Allah swt. saat ianya sukar dilakukan. Antara perintah Allah swt  yang termaktub di dalam Al Quranil Kareem, namun sangat sukar untuk direalisasikan ialah "Perpaduan Ummat Islam Berasaskan Tali Allah swt"

10. Firman Allah swt  di dalam Surah Aali Imran 103 ini adalah ayat yang popular dibacakan tatkala membincangkan isu perpaduan, namun ia belum popular untuk dipraktiskan di negara kita. Hayati ayat ini terlebih dahulu:

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا
 وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ
 فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ
 فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ

Dan berpegang teguhlah kamu kepada tali Allah (Islam), dan janganlah kamu berpecah dan ingatlah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuhan (semasa jahiliyah dahulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka jadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah selamatkan kamu dari neraka tersebut. Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya.

11. Saya mengamati ucapan panel undangan di Multaqa Serantau Alumni Al Azhar kelmarin dan juga ucapan kedua - dua pemimpin utama dari dua parti politik besar Ummat Islam di Malaysia ini. Kesemua ucapan dan kenyataan yang diungkap mengenai perpaduan ini disusun dengan begitu baik dan indah.

12.  Namun, perlu saya tegaskan di sini, bahawa keindahan perpaduan ummah itu tidak akan menjadi realiti jika tali pengikatnya bukan "Tali Allah swt". Ini adalah syarat terpenting dan inilah asas keindahan yang dimaksudkan.

13. Tali Allah swt atau Al Islam adalah hanya sanya tali kukuh yang boleh menambat hati dan jiwa manusia untuk damai tanpa sengketa. Manusia tidak mungkin boleh ditambat dengan ideologi ciptaan manusia, wang ringgit, perkauman, isu politik, ekonomi dan lainnya.

14. Hanya Islam! Mengenepikan Islam maka  terburai segalanya. Tidak mengambil Islam maka binasalah impian untuk bahagia, tenang, damai dan aman di dunia dan akhirat. Gagal mempraktiskan Islam dalam sistem kehidupan kita samada secara individu mahupun bernegara, maka binasalah peradaban dan gelaplah masa depan ummah.

15. Menolak dan menentang Islam adalah satu kezaliman yang mesti diperangi habis-habisan hingga ke akhir hayat. Mengaku tidak menentang Islam tetapi tidak mempraktiskan Islam malah terus kekal melakukan mungkar dan maksiat juga merupakan kezaliman yang wajar diperangi. Firman Allah swt:

وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ
فَإِنِ انتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ

Dan perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah (iaitu penentangan terhadap Islam), dan (sehingga) jadilah Ugama itu hanya milik Allah. Kemudian jika mereka berhenti (dari menentang Islam) maka tidaklah ada permusuhan lagi melainkan terhadap orang-orang yang zalim. (Surah Al Baqarah: Ayat 193)

Beristiqamah Hingga Kemenangan - HARAKAHDAILY 18/12/2015

Sumber HD - 18-12-2015

Dr M juga pernah minta satukan Pas-Umno

Posted on Friday, December 18 @ 08:18:49 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



KUALA LUMPUR - Mufti Negeri Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria mendedahkan bahawa bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pernah memintanya agar mencari jalan bagi menyatukan Pas dan Umno.

Harussani berkata, beliau menerima cadangan Dr Mahathir itu dan terus berjumpa dengan Pas dan Umno dan hasil pertemuan itu ada 'sinar'.

"Saya juga telah diminta dulu oleh Dr mahathir, beliau sendiri suruh cari jalan agar dapat menyatukan (Pas-Umno).

"...dan (Perdana Menteri) Datuk Seri Najib (Tun Razak) juga ada bincang dengan saya perkara sama, cubalah tengok (Pas-Umno) dan....alhamdulillah saya pernah menemui orang ini dan semuanya, bersetuju untuk dapat kita bersatu, insya-ALLAH.

"Saya juga ada jumpa Pas, semua sekali Alhamdulillah," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015 di Hotel Grand Season hari ini.

Mengulas lanjut, Harussani ketika diminta mengulas mengenai erti 'ada sinar' itu, beliau berkata perkara itu mungkin boleh dibawa ke meja perbincangan lagi.

"Saya lihat ada titik pertemuan mungkin caranya  boleh dibincangkan kemudian.

‎"Alhamdulillah saya merasakan ada kesedaran diantara ahli-ahli politik kita dalam negara kita baik dari segi Umno atau Pas,  mereka semuanya bersemangat Islam  semuanya," katanya.

Polemik antara kesepaduan Pas dan Umno muncul semula selepas Perdana Menteri yang juga merupakan Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak 'menghulurkan tangan' untuk menjalinkan kerjasama di antara kedua-dua parti itu pada Perhimpunan Agung Umno lalu.
Sumber TKO - 18-12-2015




Umno, Pas disaran cari titik persamaan – Mufti Perak

Posted on Friday, December 18 @ 07:47:24 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



Umno dan Pas harus menumpukan kepada usaha mencari titik persamaan antara dua parti Islam terbesar itu, sekiranya mereka benar-benar ingin merealisasikan agenda perpaduan.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata kedua-dua pihak juga disaran agar mengenepikan fahaman politik masing-masing demi memastikan kepentingan negara dapat diberi keutamaan.



“Apa yg diucapkan PM (Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak) atau Hadi (Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang), kedua-duanya lebih ke arah untuk bersatu.



“Bukan bermaksud bersatu dari segi parti, tetapi bersatu dalam arah mencari perpaduan…dan mudah-mudahan (usaha ini) akan berjaya,” katanya kepada pemberita selepas menyampaikan kertas kerja di Multaqar Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015 di sini hari ini.

Selain itu, katanya jika usaha perpaduan dalam kalangan pemimpin atasan berjaya, sudah pasti rakyat bawahan juga akan mengikut jejak langkah mereka dan berusaha mengelakkan sebarang perpecahan.
Terdahulu, ketika menyampaikan kertas kerja bertajuk “Perpaduan Ummah dan Kepentingannya Dari Perspektif Ulama”, Harussani menegur golongan ulama di negara ini yang tidak melaksanakan peranan mereka seperti sepatutnya.
Beliau berkata ulama hari ini sepatutnya menjadi tempat panduan dalam semua hal dan peka memberi nasihat sebaiknya terutama dalam hal membangunkan semula kekuatan dan perpaduan Islam.



“Sebaliknya sekarang ulama bercakaran antara satu dengan lain…kita bukan kurang ulama. Tetapi mereka ini tidak melaksanakan tugas dengan sebenarnya… masuk politik hanya untuk kepentingan diri dan mengekalkan kedudukan. Jika mereka berniaga bukan untuk kepentingan ekonomi umat Islam,” katanya di hadapan kira-kira 600 hadirin pada seminar itu.

Harussani juga berkata ulama kini bukan sahaja tidak menjadikan perpaduan sebagai agenda utama sehingga menghakis kepercayaan orang ramai, tetapi juga berpecah mengikut ‘mazhab politik’.

“Di Malaysia ulama dalam parti politik pun tak bersatu…dalam parti ada ulama tapi gaduh, tuduh-menuduh…keadaan makin buruk,” katanya.

Beliau berkata sebaiknya golongan ini perlu segera menghentikan perbezaan dan fokus pada agenda mengeratkan hubungan sesama Islam serta berbincang mengenai pembangunan negara.

Sumber TKO - 18-12-2015



Cadangan Wujudkan Jawatankuasa Pertemukan UMNO-PAS

Posted on Friday, December 18 @ 07:34:52 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



Alumni Al-Azhar bersetuju mewujudkan sebuah jawatankuasa yang akan menjadi pihak ketiga menyediakan platform penyatuan pemimpin Umno dan PAS dalam satu pentas yang sama.

Presiden Rabitah Antarabangsa Alumni Al-Azhar Malaysia (WAAGM), Prof Madya Datuk Dr Mohd Fakhrudin Abdul Mukti menyatakan persetujuan itu ketika cadangan dilontarkan oleh Pengerusi Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah, Tan Sri Johan Jaaffar yang menjadi moderator forum Perpaduan Ummah Merentasi Ideologi bersempena Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015 di ibunegara malam tadi.

"Ini merupakan langkah positif, pihak rabitah (alumni) akan membincangkan perkara ini, berdasarkan pengalaman yang kita ada, Insya-Allah kita mampu tubuhkan jawatankuasa itu.
"Saya yakin jawatankuasa itu nanti mampu mengadakan pertemuan seperti hari ini sekerap mungkin berdasarkan kemampuan yang ada.

"Kami akan mengenal pasti "tokoh-tokoh yang akan dibawa dalam jawatankuasa itu, yang mana mereka harus bebas daripada kepentingan mana-mana parti politik," katanya ketika ditemui media selepas forum berkenaan.

Turut hadir sebagai ahli panel forum, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki, Timbalan Menteri Besar Kelantan, yang juga Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah dan Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Gerakan Kesederhanaan Global (GMM), Nasharudin Mat Isa.

Cadangan penubuhan jawatankuasa itu disambut baik oleh Asyraf yang menyatakan perlunya pihak ketiga dalam menyatukan dua pihak yang selama ini tidak sehaluan dalam konteks politik namun ingin bersatu dalam menjaga kepentingan agama dan perpaduan umat Islam.

"Itu (jawatankuasa) satu cadangan yang baik, saya rasa gerakan penyatuan ini boleh dilakukan kerana adanya pihak ketiga yang diwakili ulama dan cendiakawan Islam dari Universiti Al-Azhar yang umurnya lebih 1,000 tahun.

"Dan kita tahu jawatankuasa itu nanti adalah ulama dan cendiakawan yang tidak mewakili mana-mana parti politik tapi mewakili suara hati rakyat," katanya.

- Bernama

Sumber TKO - 18-12-2015

Perpaduan Ummah Merentasi Idealogi

Perpaduan Ummah Merentasi Idealogi
Allah Maha Mengetahui, dunia akhir zaman dikurniakan dengan sedikit ilmu, kamu tidak diberi pengetahuan melainkan sedikit sahaja. (Surah al-Isra': 85)

Manusia dapat mencipta alat-alat yang canggih, untuk berpindah ke penjuru dunia dengan cepat, mendapat maklumat dalam masa yang segera, (maka) cukup bagi akhir zaman ini seorang Rasul sahaja, dengan mukjizat ilmu Al-Quranul Karim, membawa ajaran yang sama, iaitulah Islam. Firman Allah Taala:
Patutkah sesudah (mengakui dan menerima perjanjian) itu, mereka mencari lain dari agama Allah? Padahal kepadaNyalah tunduk taat sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi, sama ada dengan sukarela ataupun terpaksa, dan kepadaNya lah mereka dikembalikan. (surah Ali-Imran: 83)

Islam adalah petunjuk Allah merentasi tujuh petala langit dan bumi, merentasi segala makhluk, bukan sahaja manusia, bahkan makhluk yang ghaib, makhluk yang nyata, makhluk yang tidak bergerak, alam dunia sehingga alam akhirat.

Rub'ie bin Amir, duta yang dihantar menemui Empayar Parsi, menegaskan:

Allah yang menghantar kami (iaitulah mesej Islam) untuk mengajak siapa yang mahu tanpa paksaan. Daripada memperhambakan diri kepada sesama makhluk, kepada memperhambakan diri kepada Allah. Daripada kezaliman (daripada) berbagai ajaran, kepada Islam yang adil. Daripada wawasan dunia yang sempit, kepada wawasan yang sangat luas (daripada dunia sehingga hari akhirat).

Menunjukkan Islam,  yang disebut Ad-Din, tidak boleh ditakrifkan dengan agama dalam bahasa lain, ataupun religion dalam bahasa Barat. Buka dalam Ensiklopedia Barat, Britanicca dan sebagainya. Mereka mentakrifkan religion, mentakrifkan agama, tidak tepat dengan ad-Din yang dimaksudkan oleh bahasa Al-Quranul Karim. Kerana Islam khusus bagi manusia, di samping makhluk-makhluk yang lain, khusus bagi manusia, merangkumi fitrah, merangkumi naluri manusia itu, jasad, roh, akal, individu, masyarakat, dan hubungan manusia dengan makhluk-makhluk yang lain, menjadikan Islam merentasi seluruh alam ini.

Al-Quran menegaskan kepada kita, Islam adalah agama asal, agama-agama lain teori dan ideologi datang kemudian, Firman Allah Taala:

Pada mulanya manusia itu ialah umat yang satu (menurut agama Allah yang satu, tetapi setelah mereka berselisihan), maka Allah mengutuskan Nabi-nabi sebagai pemberi khabar gembira (kepada orang-orang yang beriman dengan balasan Syurga, dan pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar dengan balasan azab neraka); dan Allah menurunkan bersama Nabi-nabi itu Kitab-kitab Suci yang (mengandungi keterangan-keterangan yang) benar, untuk menjalankan hukum di antara manusia mengenai apa yang mereka perselisihkan dan (sebenarnya) tidak ada yang melakukan perselisihan melainkan orang-orang yang telah diberi kepada mereka Kitab-kitab Suci itu, iaitu sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata, - mereka berselisih semata-mata kerana hasad dengki sesama sendiri. Maka Allah memberikan petunjuk kepada orang-orang yang beriman ke arah kebenaran yang diperselisihkan oleh mereka (yang derhaka itu), dengan izinNya. (surah al-Baqarah: 213)

Ibnu Abbas RA menegaskan, ayat ini bermaksud manusia bermula dengan Adam AS, bukannya dengan monyet, bukan dengan zaman batu. Adam membawa ajaran Islam, agama yang asal. Setelah seribu tahun, wafatnya Nabi Adam AS, terdapat kalangan manusia mengadakan ajaran sendiri, agama sendiri, melantik tuhan sendiri, lain daripada Allah. Manusia yang mulia menyembah batu, binatang, dan sebagainya, mengadakan peraturan mengikut hawa nafsu.

Allah mengutuskan setiap zaman Rasul yang silih berganti, berakhir dengan Nabi Muhammad SAW, yang diutuskan untuk merentasi seluruh dunia. Rasul akhir zaman yang saya maksudkan tadi, menjadi hikmat yang menakjubkan. Allah memilih Rasul itu di bumi Makkah, bumi yang kering, terpencil daripada tamadun, terpencil daripada kemajuan, dan ajaran-ajaran agama samawi dan tidak samawi yang besar. Untuk menyatakan bahawa, manusia tidak boleh menjalankan tugas di atas muka bumi, melainkan dengan membangun mengikut agenda dan peraturan Allah.

Tamadun China berbangga dengan Tembok Besarnya, Tamadun Mesir dengan Piramidnya, Tamadun Babylon dengan bangunannya. Semua tamadun berbangga dengan bangunan-bangunan yang dibina. Maka Allah membina Tamadun Islam di akhir zaman dengan membangun insan, membangun manusia. Membangun manusia dahulu mengikut fitrahnya, membangun rohnya, membangun jasadnya, membangun akalnya, membangun individunya, dan dia bangun masyarakat dan negaranya.

Sila lihat ayat-ayat yang pertama yang diwahyukan:

Bacalah dengan nama tuhanmu yang telah menciptakan manusia. (surah al-Alaq: 1) Menyatakan ilmu membangun manusia dengan ilmu.

Firman Allah Taala:

Kerana kebiasaan aman tenteram kaum Quraisy (penduduk Makkah). (laitu) kebiasaan aman tenteram perjalanan mereka (menjalankan perniagaan) pada musim sejuk (ke negeri Yaman), dan pada musim panas (ke negeri Syam), Maka hendaklah mereka menyembah Tuhan yang menguasai rumah (Kaabah) ini, Tuhan yang memberi mereka penghidupan: menyelamatkan mereka dari kelaparan, dan mengamankan mereka dari ketakutan. (surah Quraisy: 1-4)

Menjalinkan roh jasad, politik dan ekonomi, mengikut acuan Allah SWT. Quraisy yang hidup di bumi kering, tidak ada tanaman, tidak ada air, terpaksa musafir ke Timur dan Barat mencari sumber ekonomi. Dalam masa yang sama kecintaan kepada Kaabah, dia betulkan akidah yang benar,  melalui bumi yang kering ini dibangun manusia, mengikut acuan Allah.

Ilmu, iman, akhlak, ekonomi, politik dan segala-galanya, setelah tarbiyyah dalam masa 13 tahun, berhijrah ke al-Madinatul Munawwarah, dan membina masyarakat Madani. Banyak kita bercakap tentang masyarakat Madani, tanpa kita menjadi perkataan Madani, mesti diambil daripada Bahasa Arab. Madani ad-Din ataupun Tamadun, yang dihurai oleh Ibnu Khaldun, di dalam al-Muqaddimah. Allah menjadikan manusia satu keluarga, maka Islam merentasi Kaum dan bangsa,

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu). (surah al-Hujurat:13)

Maka risalah Nabi Muhammad SAW akhir zaman itu, membahagikan manusia kepada dua kumpulan. Yang pertama Ummah Dakwah, yang kedua Ummah Ijabah. Ummah Dakwah ialah seluruh manusia, Islam dan bukan Islam. Ummah Ijabah ialah manusia yang sudah masuk Islam.

Semuanya adalah Ummat Muhammad SAW. Maka didirikan negara masyarakat majmuk. Bukan sahaja berbagai kaum, termasuk berbagai agama, di Madinah itu ada Arab, ada Yahudi, ada Parsi, ada macam-macam. Walaupun tidak besar, ada benihnya, berbagai kaum. Kerana Allah menjadikan manusia itu pada dasarnya, satu keluarga, walaupun mereka berbagai bangsa, mereka mesti bermasyarakat Madani.

Ibnu Khaldun mengatakan, Al-Insan, Madaniyyun Bit Tabii. Manusia tidak boleh hidup sendirian, tidak mungkin hidup seorang diri, tidak mungkin hidup satu bangsa, tidak mungkin hidup satu negara, mesti digabungkan hasil-hasil negeri, dengan negeri yang lain, kebolehan dengan kebolehan yang lain.

Sehelai baju yang dipakai, memerlukan kapas yang ditanam. Pertanian, memerlukan traktor, galian, besi. Memerlukan Petroleum, memerlukan berbagai-bagai alat. Perlu digabungkan (sebagai) masyarakat madani.

Maka Nabi Muhammad SAW membina Madinah itu membina masyarakat madani. Dengan mengajak manusia kepada Islam tanpa paksaan. Yang Islam, wajib patuh kepada ajaran Islam, yang tidak Islam, tidak dipaksa. Dan membuktikan bahawa Islam berjaya, menyatukan umat yang tidak mampu disatukan agama dengan ideologi yang lain. Quran menegaskan:

Iaitu mereka yang diusir dari kampung halamannya dengan tidak berdasarkan sebarang alasan yang benar, (mereka diusir) semata-mata kerana mereka berkata: Tuhan kami ialah Allah. Dan kalaulah Allah

tidak mendorong setengah manusia menentang pencerobohan setengahnya yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak padanya dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong agamaNya (agama Islam); sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa; Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar. Dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan. (surah al-Hajj: 40-41)
 
Islam dan penganutnya mesti berkuasa. Sejarah menunjukkan, kalau Kristian yang berkuasa, bunuh Yahudi. Yahudi berkuasa bunuh Kristian. Majusi berkuasa bunuh penganut agama lain. Bila Islam memerintah dengan Islam menunjukkan adil untuk semua. Apa yang disebut Islamophobia hari ini adalah fitnah terhadap Islam. Bercanggah dengan hakikat yang ada dalam ajaran Islam. Bagaimana Nabi kita Muhammad SAW melarang membunuh paderi, membunuh diplomat, membunuh utusan, membunuh rahib. Tiba-tiba bukan paderi yang dibunuh, gereja yang dibom, masjid yang dibom, di mana ajaran ini?

Hadis-hadis Nabi menunjukkan tidak boleh membunuh perempuan, kanak-kanak, orang awam. Disebut di dalam hadis, seorang wanita dimasuk ke dalam neraka kerana mengurung seekor kucing tidak diberi minum. Allah memberi rahmat kepada seorang yang memberi minum anjing yang najis mukhallazah, dapat Rahmat Allah. Bagaimana Islamophobia? Tidak menepati hakikat yang ada dalam ajaran Islam.

Ketika Islam dilaksanakan, Islam telah berjaya membina Tamadun Islam. Negeri yang orang Islam masuk, orang bukan Islam masuk Islam berduyun-duyun. Berduyun-duyun orang masuk Islam. Lihat Jalan Sutera dari Negeri Arab sehingga sempadan China, ranap ajaran lain dan Islam. Lihat di Asia Tenggara, pedagang yang datang ke sini, ranap ajaran agama lain, kerana rahmat dan kebaikan yang ada dalam ajaran Islam. Yang pertama, Islam mengajak kepada Islam. Yang kedua, Islam menggalakkan ilmu,

Hadis Nabi, Orang yang (menjadi) pilihan dia masa jahiliyyah, (menjadi)pilihan dia masa Islam.

Kalangan ilmuwan, sebelum kedatangan Islam dibunuh, ahli falsafah dibunuh. Arkitek dipotong tangan, kerana takut orang bikin istana macam Istana yang dibuat. Dalam sejarah Melayu, pemuda yang menunjukkan guna batang pisang untuk menentang todak yang menentang Singapura, walaupun itu cerita dongeng, itulah hakikatnya, dibunuhnya orang yang bijak.

Islam mengambil orang yang bijak. Orang yang bijak, yang pintar di zaman jahiliyyah, bila bersama dengan Islam, dia disanjung tinggi bila dia seorang yang faham. Amar bin Asr, Khalid bin Walid, dan lain-lain lagi, adalah tokoh-tokoh di zaman jahiliyyah, disanjung bila dia bersama dengan Islam.

Ada yang tak masuk Islam, Nabi bersabda, Kebijaksanaan barang tercicir kepunyaan orang Islam. Di mana dijumpa dipungut.

Maka Islam mengambil ilmu-ilmu tamadun lain yang memberi faedah. Tamadun India, China, Parsi, Rom, Mesir dan lain-lain. Ada ilmuwan yang tak masuk Islam, disanjung dalam masyarakat Islam. Ilmu yang diambil dan diIslamkan ilmu itu, maka lahirlah Tamadun Islam. Dan Islam telah berjaya memerintah negara yang besar, dari Timur ke Barat, Utara dan Selatan. Dalam masa yang singkat, masa tak mengizinkan. Itulah kehebatan Islam. Zaman tidak ada hubungan yang cepat, Islam boleh memerintah negara yang besar dan juga berbagai kaum dan agama.

Maka Barat tertarik dengan Tamadun Islam. Malangnya Barat ini mengambil tamadun kebendaan, tamadun duniawi, tidak mengambil akidah dan akhlaknya. Maka berlakulah kecelaruan pada hari ini. Betapa telah berjayanya Islam merentasi kaum. Ayat yang dibaca dalam muqaddimah,

Berpegang dengan tali agama Allah, jangan bercerai berai. (surah Ali-Imran: 103)

Sebab nuzul ayat ini, apabila orang Yahudi menghasut Aus dan Khazraj, hampir berperang. Allah menurunkan ayat, dengan ayat al-Quran dengan akidah yang betul. Hilang semangat perkauman. Tak halang cinta kepada kaum, tak halang cinta kepada bangsa. Tetapi kecintaan kepada kaum dan bangsa dijadikan akidah, dijadikan akidah, Ini  yang salah, sehingga hilang nilai yang betul dan salah, ini yang salah. Islam membetulkan hubungan kaum.

Dalam Islam, lahir berbagai-bagai mazhab, sama ada mazhab politik, mazhab fekah, mazhab akidah, mazhab tasauf yang disebut tarekat. Orang Islam tidak berpecah di zaman dahulu, tidak bergaduh, kerana mereka berpegang dengan tali Allah, dengan tali Allah. Kerana para ulamak memainkan peranan yang sangat penting, yang sangat besar dalam masyarakat, mereka bukan sahaja berilmu, mereka adalah fakeh, memahami bagaimana nak menterjemahkan ilmu itu dalam menyelesaikan masalah. Walaupun berlaku peperangan zaman dan Siffin.

Di zaman para Sahabat RA, tetapi para pemimpin sama ada di kalangan ulamak di zaman itu dapat menenangkan keadaan. Dakwah tidak terhalang, Tamadun Islam tidak terhalang. Orang Islam boleh menangani mazhab. Malangnya zaman mutakhir orang Islam, menghadapi cabaran ideologi yang dibawa oleh Barat, dimasukkan ke dalam pemikiran orang Islam. Apabila fahaman sekularisma yang memisahkan agama dengan cara hidup, menyebabkan teori-teori politik, teori-teori ekonomi dianut oleh orang Islam. Kerana mereka menyangka, itu tidak ada kena mengena dengan ajaran Islam. Padahal, semua ajaran politik dan ekonomi sudah ada dalam Quran, ada dalam ajaran Islam. Mahu hendak atau tidak balik kepada Islam sahaja.

Bahkan pembaharuan di dalam politik dan ekonomi baru ciplak daripada ajaran Islam. Contonya dalam politik, terdapat diktatorship, teokrasi, dan demokrasi Barat. Quran, menentang sekeras-kerasnya diktatorship, pemimpin yang berlagak jadi tuhan. Begitu juga teokrasi, ahli-ahli agama yang berkuasa penuh, ahli agama, ulamak yang berlagak, paderi-paderi berlagak macam Tuhan. Islam menentang sekeras-kerasnya.

Barangkali demokrasi lebih dekat dengan Islam, hak rakyat, kebebasan mengkritik pemerintah, pemimpin boleh ditegur, pemimpin yang bersikap terbuka, ini ada dalam Islam. Tetapi malangnya demokrasi tidak ada akidah, masukkan akidah sahaja. Perlu disedari demokrasi Barat itu mengalami perubahan setelah orientalis mengkaji kitab-kitab yang dikarang oleh ulamak-ulamak Islam.

Di England, di Perancis, di German, sebelumnya mereka mengenali demokrasi purba yang diamalkan di Athen. Mereka tidak tahu nak membuat perubahan dalam negara, melainkan revolusi England, revolusi Perancis, revolusi German, revolusi Rusia dan Amerika yang mengorbankan beribu-ribu dan mungkin berjuta rakyat. Setelah mereka mengkaji kitab-kitab fekah yang dikarang oleh ulamak Islam, setelah wafatnya Nabi SAW, para Sahabat bermesyuarat memilih siapa yang menjadi ketua negara. Golongan Ansar mencalonkan Saad bin Ubadah, ahlil bait mencalonkan Ali bin Abi Talib. Kalangan Muhajirin mencalonkan Abu Bakar As-Siddiq RA.

Setelah dibincang, Abu Bakar adalah majoriti, Quraisy. Ibnu Khaldun menghuraikan di dalam Muqaddimahnya, bahawa Quraisy adalah Qabilah yang paling besar di zaman itu, yang paling berpengaruh, maka Quraisy layak menjadi Khalifah. Bila Quraisy tidak ada pengaruh lagi, maka bukan Quraisy menjadi Khalifah, bangsa lain silih berganti dalam masyarakat Islam.

Abu Bakar yang dipilih menjadi pemimpin menyampaikan ucapan sebaik sahaja saya menjadi pemimpin, apa ucapan Abu Bakar?
 Wahai tuan-tuan, saya dipilih menjadi pemimpin kamu. Saya bukan orang yang terbaik, kalau saya betul, tolong saya, kalau saya salah, perbetulkan saya. Benar adalah amanah, bohong adalah khianat. (Jangan mengampu saya, kalau saya betul, kata betul, saya salah, kata salah. Kalau saya betul, saya kata salah, saya salah kata betul, itu bohong, tidak boleh, merosakkan pemimpin, merosakkan rakyat.)

Taat kepada saya, kalau saya mentaati Allah dan Rasul, kalau saya tak taat pada Allah dan Rasul, jangan taat kepada saya.

Ini ucapan Abu Bakar. Maka Barat melalui Orientalis melakukan reformasi di dalam demokrasi Barat. Berbeza di antara satu negara dengan negara yang lain. Mereka pandai mengolah demokrasi. Malangnya, negara Barat tidak izin orang Islam pulih menjadi negara yang maju demokrasinya. Barat sengaja, tidak mengizin orang Islam membina kekuatan mereka sendiri.
 Dalam aspek ekonomi, dunia hanya mengenali Teori Liberal, Kapitalisma, Komunisma, Sosialisma, tidak mengenal Islam ada peranan dalam aspek ekonomi. Semua teori-teori dan ideologi itu tidak ada akidah, tidak ada roh, tidak menepati fitrah sama ada sosialisma, komunisma, yang menekan masyarakat, mengorbankan individu, ataupun liberal, kapitalisma, membina individu melupai masyarakat.

Islam mengambil kira semuanya, kita kembali kepada Islam sahaja. Malangnya kalau dahulu orang Islam bergaduh kepada mazhab, Sunni dan Syiah, Khawarij. Hari ini kerana perbezaan ideologi, Sunni dengan Sunni berperang, Syiah dengan Syiah berperang. Berlaku peperangan secara proksi. Yang berlaku di Asia Barat pada hari ini, Sunni dengan Sunni berperang, Syiah dengan Syiah berperang. Kerana perbezaan ideologi, berperang dengan senjata yang diberi oleh Barat, oleh Timur, sama ada Amerika, Rusia, China, berniaga senjata, kita berperang dengan senjata mereka, bunuh kita, bayar dengan duit kita. Apa jenis macam ini?

Insya-Allah, Melayu tidak akan jadi macam Arab, Indonesia tidak akan jadi macam Arab. Kita berbeza pendapat, kita berbalah, kita berkelahi, tetapi tak macam, tidak menjadi peperangan proksi. Saya minta, Pak Dr Muhammad Quraish Shihab, Indonesia pun sama, jangan rantau kita ini, macam rantau Asia Barat. Hindarkan pertembungan, kerana perbezaan Ideologi, berlaku pergaduhan secara proksi, orang menggunakan kita, mengaut hasil kita dan membunuh kita.

Zaman penjajahan sudah tidak ada lagi, mari kita merdekakan diri dengan benar-benar merdeka. Tafsirkan Islam di dalam Perlembagaan (Negara) mengikut ad-Din, bukan mengikut religion. Penjajah sudah tidak ada lagi, kita sendiri, ustaz-ustaz kita, ulamak-ulamak Al-Azhar, ilmuwan-ilmuwan yang belajar Ilmu daripada Timur dan Barat, yang belajar agama, banyak di negara kita ini.

Bina kekuatan secara jama'ie, secara berkumpulan. Kita tidak perlu penasihat-penasihat dari Timur dan Barat, kita boleh ambil ilmu mereka, ilmu mereka boleh ambil, nasihat mereka tidak boleh ambil. Yang ada di dalam majlis ini bercambah, boleh jadi penasihat, boleh beri pandangan.

(*Transkrip suntingan Wartawan Harakah, Izwan Abdul Halim dari Ucaptama Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia di Hotel Grand Season, Kuala Lumpur pada Khamis, 17 Disember 2015)

Sumber PP - 18-12-2015


Terima dulu hudud baru jalin kerjasama dengan Pas
Posted on Thursday, December 17 @ 19:01:15 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



PETALING JAYA: UMNO perlu menerima hudud jika serius mahu meneruskan kerjasama dengan Pas.  Itu kata dua Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Dr Mahfodz Mohamed sebagai peringatan kepada parti Melayu itu yang turut dijadikan sebagai syarat penting jika mahu hubungan kerjasama antara dua parti berkenaan menjadi kenyataan.


Menurut beliau, jika UMNO menolak pelaksanaan huku Islam itu, parti tersebut akan menerima nasib sama seperti DAP.

“Kalau awal-awal mereka tak nak hudud, Ma’assalamah,” katanya yang menggunakan frasa Arab bermaksud `selamat tinggal’.

“Dasar Islam, kita tak boleh tinggalkan. Kita pun ada syarat. Kalau nak, ada syarat.

“Salah satu sebab kita berpecah dengan DAP pasal dia tak nak hudud,” katanya yang dipetik dari themalaymailonline.com.

Menurut Mahfodz lagi, kerjasama antara Pas dan UMNO akan mengambil sedikit masa kerana pengalaman lalu membuatkan kedua-dua parti lebih berhati-hati.

“UMNO kena ubah dasar kepada Islam. Kita tak tolak [mereka] kita belum terima lagi. Perlu kepada perbincangan selanjutnya,” ujarnya.

Sumber TKO - 17-12-2015

Jangan sampai macam Asia Barat

Posted on Thursday, December 17 @ 18:54:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah


KUALA LUMPUR - Presiden Pas, Datuk Dr Abdul Hadi Awang berharap agar Malaysia terus terpelihara‎ dan terhindar daripada segala kerosakkan sepertimana yang berlaku di Asia Barat.

Katanya, oleh itu beliau berharap agar umat Islam di sini terus kekal bersatu dan menghindari pertelingkahan sesama mereka.

"Jangan rantau kita ini (Asia Tenggara) jadi macam rantau Asia Barat (perang proksi) sekaligus memusnahkan entiti perpaduan yang diharapkan.

"Apatah lagi umat Islamlah yang akan menjadi mangsa, orang lain hanya ingin mempergunakan kita dan melaga-lagakan umat Islam demi mencapai matlamat mereka," katanya ketika Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015 di Hotel Grand Seasons di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Hadi berkata, seluruh dunia kini menyaksikan tanda-tanda kemusnahan tamadun barat dan tempiasnya juga menimpa umat Islam.

"Ternyata kegagalan agama dan ideologi selain daripada Islam, mencetus krisis akhlak, politik, ekonomi dan kemasyarakatan di seluruh dunia.

"Maka, sewajarnya Islam perlu kembali ke landasan dan meletakkan kepimpinan berlandaskan agama ALLAH SWT ini sebagai pegangan dan pimpinan kita di dunia dan menuju akhirat nanti," katanya.
Sumber TKO - 17-12-2015



Selepas kukuh dalam Umno, sekali lagi Najib tawar PAS bekerjasama
Posted on Thursday, December 17 @ 18:58:47 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah


Selepas menawarkan kerjasama dengan PAS pada Perhimpunan Agung Umno lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dilihat sekali lagi mengulangi pelawaannya itu hari ini.

Berucap semasa merasmikan Majlis Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia, presiden Umno itu turut membacakan ayat dari Surah Al-Imran dalam Al-Quran bagi menyokong kenyataannya.

"Islam menganjurkan betapa pentingnya perpaduan dan kesatuan ummah dan sebaliknya, betapa bahayanya apabila kita umat Islam terjebak dalam kancah perbalahan.

"Dan petunjuk Al-Quran dengan begitu jelas mengariskan perpaduan ini, sehingga orang biasa seperti saya dapat memahami.

"Ini bukan pilihan, ini wajib. Bila mana Allah perintah, hukumnya adalah wajib," katanya semasa merasmikan multaqa itu di Kuala Lumpur hari ini yang menyaksikan perhimpunan bekas pelajar Universiti Al-Azhar, Mesir dari Malaysia dan Indonesia.

Sumber TKO - 17-12-2015



Multaqa Alumni Al-Azhar rintis perpaduan Pas-Umno??

Posted on Thursday, December 17 @ 18:52:28 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



KUALA LUMPUR - Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015, yang julung kali diadakan di sini diharap dapat merintis jalan ke arah penyatuan dua parti Islam terbesar, iaitu Pas dan Umno.
Harapan ini dinyatakan Pengerusi Rabitah Antarabangsa Alumni Al-Azhar Malaysia, Datuk Dr Mohd Fakhrudin Abdul Mukti, seusai dengan seminar berkenan yang akan membincangkan perbezaan pendapat dan ideologi politik yang sedang melingkari masyarakat Islam di negara ini.

Kesempatan itu, katanya boleh membuka jalan kepada perpaduan antara kedua-dua parti berkenaan.

"Dalam konteks (tema:Perpaduan Ummah Merentasi Ideologi) ini, sebenarnya kita fokuskan kepada fahaman politik, kerana kita ambil kira, sebahagian besar umat Islam di negara ini cenderung kepada dua dua parti politik Islam terbesar (Pas dan Umno).

"Salah satu tujuan pertemuan ini adalah untuk mendekatkan, nak menanamkan semangat perbincangan dialog...dan mungkin apa yang berlaku ini dapat mempengaruhi masyarakat Islam di negara kita," katanya ketika ditemui pemberita di sini hari ini.

Forum tiga hari bermula Rabu anjuran Rabitah (Liga) Al-Azhar Malaysia dengan kerjasama Pejabat Perdana Menteri itu akan dirasmikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak petang ini dan dijangka dihadiri 900 peserta dari dalam dan luar negara.

Selain itu, Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang juga dijadualkan menyampaikan ucap tama beliau selepas Najib merasmikan seminar berkenaan.

Najib, sewaktu menyampaikan ucapan dasarnya sebagai Presiden Umno di Perhimpunan Agung parti itu 10 Disember lepas, telah menghulurkan "tali silaturahim" kepada Pas untuk sama-sama membina dan membangunkan negara ini mengikut syariat Islam sebenarnya.

"Dengan hati yang terbuka dan sanubari yang merdeka, kita hulurkan tali silaturahim, kita hulurkan ikatan ukhuwah menuju kesempurnaan membina sebuah Malaysia di atas syariatnya," kata Najib. - Bernama



Sumber TKO - 17-12-2015

Islamophobia Founded on Slanders Against Islam

Islamophobia, the term used to describe dislike or fear of Muslims and Islam, is based on misconceptions and slanders created to mask the true beauty of the religion, Datuk Seri Abdul Hadi Awang said today.

The PAS president said the ongoing war in Western Asia has clearly shown that Islam is the real victim although the religion is repeatedly demonised as being synonymous with acts of terrorism.
“This so-called Islamophobia today is really slanders against Islam.

“It is not the priests who are being killed but the mosques that are being bombed,” he said in his speech at the opening of Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015, a forum on Muslim unity held at the Grand Seasons hotel here.

Hadi added that Islam prescribes clear guidelines that forbid the killing of innocent people during war.

He said that there are many stories that there are many examples in the Islamic faith that shows the religion is not one to be feared.

“The hadiths of the Prophet Muhammad prohibits the murder of women, children and the elderly.
“The Prophet also forbids the murder of priests, diplomats and monks,” he said.

Hadi, who is also Marang MP, later said that Malaysia does not need foreign advisers as it was enough to use teachings in the Holy Quran to guide the country.

The Federal Constitution should also be interpreted in accordance with religious principles and not be tailored to suit the appetites of man, he added.

“We don’t need advisers from the east or the west. We only need their knowledge. We can take their knowledge but not their advice,” he said.- themalaymailonline

Sumber BO - 18-12-2015

Kerajaan perlu manfaatkan ulama lepasan Al-Azhar

SALMIYAH HARUN | .


KUALA LUMPUR: Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata kerajaan sewajarnya memanfaatkam kepakaran ulama negara ini daripada mengambil atau mendengar nasihat daripada barat.

Ketika menyampaikan ucaptama di Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015 hari ini, beliau berkata ramai ulama lepasan Al-Azhar ini boleh diketengahkan untuk dimanfaatkan kerajaan dalam mentadbir negara ini.

"Zaman penjajah sudah tidak ada lagi di negara ini. Kita sendiri (tadbir negara). Ulama-ulama dan ustaz kita yang belajar agama ramai di negara kita.

"Bila kekuatan secara berkumpulan ia sukar untuk dilumpuhkan," katanya yang turut disambut tepukan gemuruh para peserta alumni yang memenuhi ballroom sebuah hotel di sini petang ini.

Malah katanya, ilmu daripada barat boleh dimanfaatkan tetapi ketepikan nasihat mereka.

Tuan Guru Abdul Hadi juga berharap agar negara ini tidak menjadi seperti negara Arab yang bertelingkah sehingga mengundang peperangan sesama umat.

"Kita berbeza pendapat dan berkelahi tetapi tidak sampai macam negara Arab," katanya yang juga Ahli Parlimen Marang.

Multaqa Serantau hari ini dirasmikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak selepas ucaptama yang disampaikan oleh Presiden PAS itu.

Ramai pimpinan tertinggi kerajaan dan pimpinan utama PAS hadir ke majlis itu, antaranya Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yaakob dan timbalannya Datuk Mohd Amar Abdullah, Ketua Dewan Ulamak PAS Malaysia Datuk Mahfodz Mohamed, Ketua Penerangan PAS Nasruddin Hassan, Ketua Pemuda PAS Nik Abduh Nik Abdul Aziz dan Ketua Muslimat Nuridah Salleh. - HARAKAHDAILY 17/12/2015

Sumber HD - 17-12-2015


Pertemuan Najib, Hadi tak boleh dielak
Posted on Thursday, December 17 @ 08:32:57 MYT
Dilulus untuk paparan oleh AnisahOmar



SHAH ALAM - Pertemuan dua pemimpin utama parti Melayu Islam antara Umno dan Pas tidak boleh dielakkan apabila Datuk Seri Najib Tun Razak dan Datuk Seri Abdul Hadi Awang dijangka menghadiri Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia, hari ini.


Bekas Ketua Penerangan Pas Pusat, Datuk Mahfuz Omar berkata walaupun pertemuan itu bukan satu bentuk 'kerjasama', namun kehadiran kedua-dua pemimpin itu dinantikan oleh semua pihak.



"Sudah tentu pertemuan itu akan berlaku dalam majlis yang dihadiri oleh kedua-dua pihak, sudah pasti akan berlaku.



"Kita tunggu saja apa yang akan dirumuskan dalam multaqa esok yang turut disertai beberapa pimpinan parti (Pas) untuk mengisi slot disediakan," katanya kepada Sinar Online, hari ini.



Beliau mengulas pertemuan kali pertama itu selepas Najib mempelawa Pas untuk menjalinkan silaturahim membangunkan negara mengikut syariat Islam semasa ucapan penggulungan pad Perhimpunan Agung Umno 2015, minggu lalu.



Pertemuan kedua-dua pemimpin itu dijadualkan akan menghadiri Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015 di Hotel Grand Season, Kuala Lumpur.



Pada majlis itu, Najib selaku Perdana Menteri akan merasmikan program tersebut, manakala Abdul Hadi selaku Presiden Pas pula akan menyampaikan ucaptama.



Selain itu, Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Amar Nik Abdullah turut mengisi slot forum tersebut manakala bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharuddin Mat Isa pula akan berucap mewakili Yayasan Gerakan Kesederhanaan Global (GMM).



Ketika ditanya mengenai pertemuan pucuk pimpinan Pas dengan Umno dalam masa terdekat berhubung cadangan Najib itu, Mahfuz bagaimanapun berkata beliau tidak mengetahui mengenainya.


"Itu saya tiada maklumat, kalau mereka buat pertemuan pun mungkin di belakang tabir, itu saya tidak tahu," katanya secara ringkas.

Mahfuz berkata lagi, sebarang kerjasama itu memerlukan rundingan dan perbincangan kedua-dua pucuk pimpinan parti sebelum mana-mana pihak meletakkan syarat.

"Soal MCA meletakkan syarat-syarat, maka saya percaya bahawa pimpinan Umno dan Pas sudah tentu mempunyai hasrat melakukan perundingan terlebih dahulu.

"Saya percaya perundingan saja akan menyelesaikan masalah berbangkit dan hasrat Datuk Seri Najib untuk merealisasikan kerjasama itu," jelasnya.

Mahfuz turut tidak menolak kemungkinan kerjasama itu akan menyentuh agenda kepentingan orang Melayu dan Islam.

"Itu terpulang kepada kepimpinan parti apa yang harus dia fikir, apakah masalah berbangkit orang Melayu dan orang Islam berhadapan dengan ancaman bukan Islam.

"Ataupun perkara itu tak pernah wujud, hanya provokasi politik semata-mata," katanya lagi.

Sumber TKO - 17-12-2015




Multaqa Serantau Alumni Al Azhar Malaysia
Posted on Monday, December 14 @ 10:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah



Perpaduan Ummah Merentas Ideologi menjadi tema kepada Multaqa Serantau Alumni Al Azhar Malaysia yang bakal berlangsung pada 16 hingga 18 Disember 2015 di Grand Ballroom, Hotel Grand Seasons Jalan Pahang Kuala Lumpur.

2. Menariknya, Multaqa Serantau Alumni Al Azhar Malaysia yang dianjurkan oleh Rabitah Antarabangsa Alumni Al Azhar Malaysia ini, akan menyaksikan satu penghormatan kepada Yb Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi bin Haji Awang sebagai Presiden PAS dan juga Naib Presiden Kesatuan Ulamak Sedunia untuk menyampaikan Ucaptama. Ia beriringan dengan Ucaptama kedua yang akan disampaikan oleh Prof. Dr. Abbas Shouman selaku Timbalan Syeikhul Azhar sebelum Multaqa ini disempurnakan perasmiannya oleh YAB Perdana Menteri Malaysia Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.

3. Perkembangan ini mengingatkan saya pada tahun 2002 yang lalu dimana Al Marhum Ustaz Dato' Hj Fadzil Mohd Noor (selaku Presiden PAS) berdiri sepentas dengan Tun Dr Mahathir Mohamad (selaku Perdana Menteri) untuk membicarakan isu Palestine dalam majlis yang dianjurkan oleh Dewan Bahasa Pustaka (DBP) dan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM).

4. Inilah tanggungjawab bersama ummat Islam. Duduk semeja berdiri sepentas bagi membincangkan masalah ummah, mencari jalan penyelesaian dan pastinya Syariat Allah swt menjadi pedoman dan sumber rujuk dalam pelbagai sudut isu yang dihadapi oleh ummat Islam termasuklah persoalan sosial, ekonomi dan politik.

5. Kita semua tahu, betapa kini musuh - musuh Allah swt tidak pernah berhenti untuk memecah belahkan ummat Islam. Mereka menaja ideologi yang songsang dan terpisah dari wahyu Allah swt untuk disogok kepada ummat Islam. Mereka melaga-lagakan pemimpin ummat Islam dan merosakkan keyakinan ummah terhadap Islam sebagai penyelesai segala masalah.

6. Mereka menyemarakkan api permusuhan dan menyimbah minyak ke atas bara dendam sesama ummat Islam. Mereka mengaut keuntungan dan mengambil laba yang terlalu lumayan dari perpecahan ummat Islam ini. Mereka mahu menguasai ekonomi dan memiliki kuasa politik yang besar di negara ini dengan mengamalkan divide and rule iaitu pecah dan perintah sehingga ummat Islam bermusuhan serta bertelagah dalam tempoh yang sangat lama.

7. Islam mempunyai pengalaman yang sangat luas dalam menangani pertelagahan dan perpecahan, malah Islam diutuskan oleh Allah swt antara lain adalah untuk memimpin dan membimbing ummah keluar dari kancah permusuhan yang berpanjangan. Pastinya solusi Islam adalah terbaik. Mengatasi kemelut emosi yang gagal dikawal. Lihat bagaimana pelan induk yang dikemukakan oleh Allah swt untuk menyatukan ummah.

8. Hayatilah Firman Allah swt ini :

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ

Dan berpegang teguhlah kamu kepada tali Allah (ugama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan ingatlah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan, lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang api neraka, lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu. Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya.
Surah Aali Imran : 130

9. Sifat paling penting dalam mencari keheningan bersaudara sesama Islam ialah ikhlas kepada Allah swt, benar dalam tindakan berasaskan prinsip syara' dan bertolak ansur serta mengenepikan kepentingan peribadi dan politik sempit. Sifat ini mesti terpakai kepada semua pihak tanpa mengecualikan sesiapa. Tidak pula mencari peluang untuk memangsakan pihak lain demi memungut keuntungan politik lantas memperjudikan nama baik Islam.

10. Islam adalah agama kasih sayang. Islam adalah agama keadilan dan Islam juga adalah agama perpaduan. Untung dan bahagialah, jika kita semua sebagai ummat Islam kembali kepada paksi Islam dalam setiap sendi kehidupan kita. Samada sendi sosial, demikian juga sendi politik dan ekonomi. Kembalilah kepada Islam, nescaya kita semua selamat di dunia dan akhirat.

Beristiqamah Hingga Kemenangan

sekian .

Nasrudin bin Hassan

Sumber TKO - 14-12-2015

Multaqa Serantau Alumni Al Azhar ; Satu Penghormatan Kepada Presiden PAS

Oleh : Nasrudin bin Hassan

Perpaduan Ummah Merentas Ideologi menjadi tema kepada Multaqa Serantau Alumni Al Azhar Malaysia yang bakal berlangsung pada 16 hingga 18 Disember 2015 di Grand Ballroom, Hotel Grand Seasons Jalan Pahang Kuala Lumpur.

2. Menariknya, Multaqa Serantau Alumni Al Azhar Malaysia yang dianjurkan oleh Rabitah Antarabangsa Alumni Al Azhar Malaysia ini, akan menyaksikan satu penghormatan kepada Yb Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi bin Haji Awang sebagai Presiden PAS dan juga Naib Presiden Kesatuan Ulamak Sedunia untuk menyampaikan Ucaptama. Ia beriringan dengan Ucaptama kedua yang akan disampaikan oleh Prof. Dr. Abbas Shouman selaku Timbalan Syeikhul Azhar sebelum Multaqa ini disempurnakan perasmiannya oleh YAB Perdana Menteri Malaysia Dato’ Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.

3. Perkembangan ini mengingatkan saya pada tahun 2002 yang lalu dimana Al Marhum Ustaz Dato’ Hj Fadzil Mohd Noor (selaku Presiden PAS) berdiri sepentas dengan Tun Dr Mahathir Mohamad (selaku Perdana Menteri) untuk membicarakan isu Palestine dalam majlis yang dianjurkan oleh Dewan Bahasa Pustaka (DBP) dan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM).

4. Inilah tanggungjawab bersama ummat Islam. Duduk semeja berdiri sepentas bagi membincangkan masalah ummah, mencari jalan penyelesaian dan pastinya Syariat Allah swt menjadi pedoman dan sumber rujuk dalam pelbagai sudut isu yang dihadapi oleh ummat Islam termasuklah persoalan sosial, ekonomi dan politik.

5. Kita semua tahu, betapa kini musuh – musuh Allah swt tidak pernah berhenti untuk memecah belahkan ummat Islam. Mereka menaja ideologi yang songsang dan terpisah dari wahyu Allah swt untuk disogok kepada ummat Islam. Mereka melaga-lagakan pemimpin ummat Islam dan merosakkan keyakinan ummah terhadap Islam sebagai penyelesai segala masalah.




6. Mereka menyemarakkan api permusuhan dan menyimbah minyak ke atas bara dendam sesama ummat Islam. Mereka mengaut keuntungan dan mengambil laba yang terlalu lumayan dari perpecahan ummat Islam ini. Mereka mahu menguasai ekonomi dan memiliki kuasa politik yang besar di negara ini dengan mengamalkan divide and rule iaitu pecah dan perintah sehingga ummat Islam bermusuhan serta bertelagah dalam tempoh yang sangat lama.

7. Islam mempunyai pengalaman yang sangat luas dalam menangani pertelagahan dan perpecahan, malah Islam diutuskan oleh Allah swt antara lain adalah untuk memimpin dan membimbing ummah keluar dari kancah permusuhan yang berpanjangan. Pastinya solusi Islam adalah terbaik. Mengatasi kemelut emosi yang gagal dikawal. Lihat bagaimana pelan induk yang dikemukakan oleh Allah swt untuk menyatukan ummah.

8. Hayatilah Firman Allah swt ini :

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ

Dan berpegang teguhlah kamu kepada tali Allah (ugama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai; dan ingatlah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan, lalu Allah menyatukan di antara hati kamu (sehingga kamu bersatu-padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang Islam yang bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada di tepi jurang api neraka, lalu Allah selamatkan kamu dari neraka itu. Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya, supaya kamu mendapat petunjuk hidayahNya.
Surah Aali Imran : 130

9. Sifat paling penting dalam mencari keheningan bersaudara sesama Islam ialah ikhlas kepada Allah swt, benar dalam tindakan berasaskan prinsip syara’ dan bertolak ansur serta mengenepikan kepentingan peribadi dan politik sempit. Sifat ini mesti terpakai kepada semua pihak tanpa mengecualikan sesiapa. Tidak pula mencari peluang untuk memangsakan pihak lain demi memungut keuntungan politik lantas memperjudikan nama baik Islam.

10. Islam adalah agama kasih sayang. Islam adalah agama keadilan dan Islam juga adalah agama perpaduan. Untung dan bahagialah, jika kita semua sebagai ummat Islam kembali kepada paksi Islam dalam setiap sendi kehidupan kita. Samada sendi sosial, demikian juga sendi politik dan ekonomi. Kembalilah kepada Islam, nescaya kita semua selamat di dunia dan akhirat.

Sumber BO - 13-12-2015

No comments:

Post a Comment