BLOG MULAI :

BLOG MULAI :10 JULAI 2014 / 12 RAMADHAN 1435H HARI INI : 10 JULAI 2017 / 16 SYAWAL 1438H ULANG TAHUN KE-3.

Sunday, September 16, 2018

PRK PD

 

a


7 Faktor Yang Membuatkan Anwar Gusar di PRK PD 
LightBlog
Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim percaya beliau berpotensi memenangi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson kata penulis di Malaysiadateline akhbar parti Amanah.

“Rekod itu sangat jelas dan saya percaya pengundi boleh mengaksesnya. Saya juga akan turun padang untuk berjumpa dan menawarkan perkhidmatan saya kepada pengundi,”
katanya kepada media selepas selesai prosiding kes saman fitnah difailkannya terhadap bekas calon Barisan Nasional (BN) Permatang Pauh Datuk Dr Mazlan Ismail di Mahkamah Tinggi hari ini, lapor Bernama.

Mengulas mengenai tindakan seorang pengundi di kawasan Parlimen Port Dickson memfailkan permohonan kebenaran semakan kehakiman bagi memohon perintah mahkamah bahawa peletakan jawatan Datuk Danyal Balagopal Abdullah sebagai anggota Parlimen kawasan itu adalah tidak sah dan terbatal, Anwar berkata ia tidak akan menjejaskan proses pilihan raya itu.

“Itu hanya usaha kalangan tertentu untuk menghalang saya dan pihak tertentu juga telah berusaha selama 20 tahun untuk menghalang saya secara berterusan. Tapi saya yakin, Insya-Allah, pengundi akan membuat keputusan yang bijak,” katanya.

Tapi ada 7 faktor yang membuatkan Anwar gusar dan bimbang kedudukan pengaruhnya di PD.


Faktor 1 - Peratus keluar mengundi rendah.

Jika di lihat daripada keputusan tiga pilihanraya kecil selepas PRU14, perkara yang paling ketara ialah peratusan keluar mengundi yang tidak sampai 50% dan ini memberi makna rakyat tidak lagi berminat dengan pilihanraya selepas melepaskan geram kepada Barisan Nasional dalam pilihanraya umum yang lalu.

Majoriti mereka yang tidak keluar mengundi ialah daripada kalangan pengundi Pakatan Harapan dalam pilihanraya lalu dan bakinya adalah penyokong BN (Balakong & Seri Setia) selain sangat sedikit daripada penyokong PAS.

Kalau dalam pilihanraya kecil yang di buat kerana kematian wakil rakyat pun pengundi tidak peduli dengan pengundian, apakah pilihanraya kecil yang sengaja di adakan untuk memenuhi hasrat Dato Seri Anwar Ibrahim menjadi Perdana Menteri pengundi akan teruja untuk turun mengundi?

Makanya faktor pengundi tidak keluar mengundi akan sudah pasti menjadi antara penyumbang kepada Anwar akan tenggelam lemas di Pantai Port Dickson.


Faktor 2 - Undi tentera memihak kepada pembangkang

Walaupun menteri Pertahanan baru YB Haji Mohammad sabu di lihat popular di kalangan anggota tentera tetapi keputusan PRK Seri Setia baru-baru ini telah melihatkan undi tentera berpihak kepada parti pembangkang di semua saluran kecuali di saluran 1.

Di Port Dikson terdapat hampir 10 ribu undi tentera yang boleh di jadikan faktor penentu kepada kemenangan BN ataupun PKR dan sekiranya Seri Setia boleh di jadikan rujukan momentum undi tentera maka PKR akan kehilangan jumlah undi yang besar dalam pilihanraya ini.

Apatah lagi PAS mencalonkan bekas tentera yang mempunyai rekod baik.



Faktor 3 - Jika Calon adalah Melayu

Kerusi Port Dickson atau Teluk Kemang sebelum ini adalah kerusi tradisi yang di berikan kepada MIC, namun terdapat hanya lebih kurang 20% pengundi India sahaja di sini berbanding dengan lebih 40% pengundi melayu.

PKR menjangka BN meletak calon MIC setelah UMNO cuba di Sg. Kandis, PAS di Seri Setia dan MCA di Balakong. Jika BN letak calon Melayu iaitu UMNO, PKR mungkin mendapat tentangan lebih.

Tiba-tiba UMNO tak bertanding yang bertanding adalah PAS.

Daripada 40% (lebih kurang 25ribu) pengundi melayu tersebut pula 6 ribu telah memberi undi kepada Pas dalam PRU yang lalu.  Jika semua undi Pas adalah datang dari undi melayu) maka PAS perlu undi UMNO.

Sekiranya Pas mampu untuk mengerakkan separuh daripada pengundi UMNO untuk memberi undi kepada PAS atas faktor calon PAS ialah dari orang Melayu makanya PAS akan dapat menambah lagi 3-5 ribu undi dari penyokong UMNO sahaja.

PAS cuma perlu meraih separuh daripada 20 ribu undi melayu termasuk yang telah pun memberi undi kepada BN dan PAS sebelum ini.

Adakah kedatangan Isa Samad untuk pecah undi PAS atau undi Anwar. Ini buat Anwar dan PKR pening.

Faktor 4 - Sabotaj dalaman

Pertembungan team Rafizi dan Azmin Ali akan sedikit sebanyak memberi kesan kepada undi PKR di dalam PRK ini. Semua orang tahu banyak rahsia parti didedahkan oleh Rafizi adalah dengan keizinan Anwar. Misalnya Azmin tuntut jawatan Presiden PKR.

Adakah Azmin akan membiarkan Anwar dan Rafizi pijak kepala dia. Kalau Amin tak bertindak pun takkan orang-orang Azmin berdiam diri?

Faktor 5 - Mahathir

Tun Mahathir pun ancaman paling besar kepada Anwar. Mahathir umur sangat tua dan kebanyakkan orang macam dia ni dah nyanyuk "tak kenal dan nak bezakan najis'. Tapi dia tuhan bagi kekuatan. Entah rahmat atau bala. Politiknya masih ligat.



Ada orang kata Tun M memberikan sokongan kepada Anwar di PD. Tapi yang hairan SetPol Mahathir alih-alih muncul dicelah-celah Isa Samad istihar mahu bertanding di PRK PD?

Apa muslihatnya kalau bukan 'strategi' TunM mahukan Anwar 'dikuburkan'. Apakah dengan menjadi calon BEBAS merupakan 'khidmat' Isa utk tidak didakwa dlm kes rasuah Felda?

Kenapalah ahli dan penyokong PKR beriya-iya sangat percaya Anwar akan mendapat sokongan TunM utk menang dan seterus bersedia ambilalih next PM?? Gambar ini membuktikanya dan biasanya gambar tidak berbohong.


Faktor 6 - Siti Kasim dan LGBT

Siti Kasim semua orang tahu dia memang tak setuju Anwar bertanding.Peguam kontroversi, Siti Kasim mahu pengundi di Parlimen Port Dickson mengajar PKR dan keluarga Datuk Seri Anwar Ibrahim pada pilihan raya kecil (PRK) itu nanti.

Menulis di Instagram, Siti Kasim berkata, keluarga Anwar tidak sepatutnya berfikir boleh melakukan apa sahaja yang mereka mahukan.

"Jangan undi Anwar. Biar pembangkang menang. PKR dan keluarga Anwar mesti diberi pengajaran. Mereka lakukan perkara ini sebanyak tiga kali.

"Tidak boleh lagi! Mereka fikir mereka boleh lakukan apa sahaja yang mereka mahu atas tanggungan kita? Tidak!" kata Siti Kasim.

Malah bukan itu sahaja dia juga persoalkan Anwar layak atau tidak bertanding.


Lagi dia marah apabila Anwar serang LGBT






Siti Kasim membalas “Anda fikir menjadi super liberal adalah sesuatu yang memalukan dan ia adalah jenayah? Saya sangat kecewa dengan kenyataan anda wahai perdana menteri yang menunggu! Anda mengishtiharkan perang terhadap mereka yang akan mempertahankan hak anda dalam jenayah yang tidak bermangsa!

Walaupun golong LGBT taklah ramai sangat tapi sekurang-kurang undi Anwar berkurang daripada berapa faktor berkurang.


Faktor 7 - Takdir.

Kalau sudah takdir tertulis Anwar tak akan menjadi Perdana Menteri

Namun begitu saya merasakan BN dan Pas akan memberi laluan kemenangan percuma kepada Anwar kerana ianya akan melunaskan dendam bersama Umno, Pas dan Anwar terhadap Dr Mahathir dan seterusnya menamatkan Dr Mahathir sebagai Perdana Menteri. Itu fikiran logiknya Tapi PAS dah berubah tak bagi laluan mudah kepada Anwar.

Makanya Port Dickson akan melihatkan tamatnya imipian Anwar untuk menjadi Perdana Menteri atau beliau akan menang percuma dan di nobatkan sebagai perdana menteri atas sokongan Umno dan Pas.

Adakah takdir Anwar menjadi malang kerana dia antara yang banyak menyeleweng jalan dakwah, sama-sama kita tunggu

3Z

Sumber MR - 30-9-2018

Anwar lawan siapa PRK Port Dickson, Mahathir takut apa?  
LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


Terlalu banyak kerosakan yang berlaku bermula 1999. Kata orang cina, dua singa tidak boleh duduk atas satu bukit.

1998 anak singa sudah jadi bapak singa. Sudah ada pengikut yang boleh bila² masa mencabar sang ketua.


Betul atau tidak tuduhan itu, bukan persoalan Demang. Wallahualam. Namun dalam persaingan apa sahaja peluang untuk membenamkan kepala lawan harus digunakan.

Mahathir akan guna kelemahan pesaingnya dengan 3 cara: mula² diperam untuk dijadikan umpan, kedua dibuat ugutan, dan ketiga baru digunakan bom pemusnah.

Namun anwar memang liat. Berkali² disembamkan ke lumpur masih bangkit melawan.

Lawan tetap lawan, katanya.

Kali ini TM sekali lagi terpaksa berada di bukit yang sama dengan anwar. Pendakian yang telah hampir tiba di puncak dan sukar ditahan.

Ada helah lagi?

Sebenarnya TM tak mampu lagi menyekat. Hanya satu yang perlu dipastikan: jaminan agar legasinya tidak digondolkan.

TM ada harapan di situ.

Sumber : http://waadat.blogspot.com




MR : Anwar lawan bayang-bayangan Mahathir....

Sumber MR - 30-9-2018




PRK PD: Mengapa anak muda perlu pilih PAS


http://www.harakahdaily.net/index.php/berita/15-tanah-air/8266-prk-pd-mengapa-anak-muda-perlu-pilih-pas

“DAN bekerjasamalah kamu dalam perkara kebaikan dan ketakwaan, dan janganlah kamu bekerjasama dalam perkara dosa dan persengketaan.” (Maksud Al-Maidah: 2)
Seruan kepada anak muda untuk memilih calon PAS dalam PRK P132 Port Dickson, di atas tiga faktor:

1. Isyarat anak muda tolak pembohongan dan kegagalan Pakatan Harapan (PH) menunaikan janji manifesto seperti PTPTN, tol, kos sara hidup;
2. Isyarat anak muda tolak 'politik peribadi' yang mempertaruhkan nasib rakyat, agama, bangsa dan negara, dengan pelbagai langkah sumbang; dan
3. Isyarat anak muda mahu perubahan sebenar, dengan memilih Islam sebagai penyelesaian, dan meletakkan Islam di hadapan.
Undur bukan sebarang undur,
Undur bangun sepertiga malam,
Perjuangan ini tak pernah mundur ,
Demi menegakkan kalimah Islam.
Apalah makna membawa parang,
Jikalau tidak membawa belati,
Apalah makna ke medan perang,
Jikalau tidak berani mati.
Terbang tinggi si burung helang,
Hinggap di kayu batang jerami,
Tinggi semangat pahlawan terbilang,
Takkan Islam hilang di bumi.
#IslamMemimpin
#TerusMara
Syahir Sulaiman
Teluk Kemang, Port Dickson
30 September 2018 – HARAKAHDAILY 30/9/2018




























Sumber HD 30-9-2018





PRK PD: Ramai beri sokongan kepada calon PAS



PORT DICKSON: Calon PAS pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson, Mohd Nazari Mokhtar tiba di pekarangan tempat berkumpul di SMK Datuk Haji Abdul Samad tepat jam 7:35 pagi.

Perarakan mengiringi calon ke pusat penamaan calon akan diiringi oleh para pimpinan kanan PAS, Timbalan Presiden PAS, Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man, Naib-naib Presiden PAS, Ustaz Idris Ahmad, Dato' Iskandar Abdul Samad, Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Dato' Dr Mahfodz Muhammad, Setiausaha Agung PAS, Dato' Takiyuddin Hassan, Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS Malaysia, Dr Rosni Adam, Pengerusi DHPP PAS Pusat, N Balasubramaniam, Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Ustaz Mustaffa Daharun dan ramai lagi.

Hingga setakat jam ini, semakin ramai datang berkumpul memberi sokongan kepada calon PAS yang akan berentap pada PRK P.132 Port Dickson menyaksikan kemungkinan lawan lapan penjuru.

Perarakan akan bermula selepas solat hajat pada jam 7:55 pagi yang diimami oleh Timbalan Presiden PAS.

Hari ini merupakan hari penamaan calon bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen P.132 Port Dickson bertempat di Dewan Majlis Perbandaran Port Dickson.

Perarakan calon PAS bergerak pada jam 8:10 pagi yang dijangka jaraknya satu kilometer dari tempat berkumpul ke pusat penamaan calon.

Tempoh masa untuk mengemukakan Kertas Penamaan Calon akan bermula dari jam 9.00 pagi hingga 10.00 pagi. – HARAKAHDAILY 29/9/2018































Sumber HD - 29-9-2018

Sedikit kecoh tidak jejas penamaan calon



PORT DICKSON: Calon PAS PRK P.132 Port Dickson, Mohd Nazari Mokhtar dan para pengiring adalah rombongan kedua tiba di pekarangan Pusat Penamaan Calon, Dewan Majlis Perbandaran Port Dickson sekitar jam 8:30 pagi tadi.

Perarakan tadi laungan takbir dan ucapan lailaahaillallah bergema di sepanjang satu kilometer perjalanan dari tapak pekarangan himpunan SMK Datuk Haji Abdul Samad ke Pusat Penamaan Calon, Dewan Majlis Perbandaran Port Dickson.

Selepas tiba di pekarangan pusat penamaan calon, hampir 30 pimpinan PAS dan DHPP masuk ke dalam pekarangan dewan.

Tiga pengiring menemani calon masuk ke dalam dewan untuk menyerahkan borang pencalonan.

Hingga setakat ini, suasana penamaan tenang malah polis turut menasihatkan para penyokong tidak melakukan sebarang provokasi dan kekacauan.

Sebelum itu, semasa perarakan calon PAS tadi timbul sedikit kekecohan yang mana pihak penguatkuasa menghentikan perarakan atas faktor mengelakkan kesesakan lalu lintas.

Bimbang akan berlaku kelewatan ke pusat penamaan, perarakan calon PAS diteruskan.– HARAKAHDAILY 29/9/2018

Sumber HD - 229-9-2018


Tolak menolak 15 minit tetapi terkawal



PORT DICKSON: Berlaku sedikit ketegangan antara penyokong calon Pakatan Harapan dengan anggota keselamatan dan petugas media di hadapan pintu pagar masuk ke Dewan Majlis Perbandaran Port Dickson.

Suasana tegang itu berlaku tarik menarik dan tolak menolak antara satu sama lain.

Ketegangan berlaku selama hampir 15 minit.

Tidak lama selepas itu pasukan FRU tiba bagi menjaga keselamatan berhampiran pintu masuk.

Bagaimanapun, suasana terkawal sehingga proses penamaan calon PRK Parlimen Port Dickson berjalan lancar sehingga kini. – HAR
AKAHDAILY 29/9/2018

Sumber HD - 29-9-2018


PRK Port Dickson 'ibu segala PRK'


PUSAT Penyelidikan PAS (PPP) melihat Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson sebagai 'Ibu Segala PRK', berasaskan kedudukannya yang bakal menentukan pimpinan utama negara. Berdasarkan hakikat tersebut, tidak tepat untuk membandingkan PRK Port Dickson ini dengan PRK-PRK yang berlangsung sebelum ini, seperti Seri Setia dan Sungai Kandis.

Selain daripada berbeza dari segi dampaknya terhadap lanskap politik negara, PRK Port Dickson ini diadakan di luar Selangor dan di luar kawasan bandar. Berbanding dengan PRK-PRK sebelum ini, berlaku di kawasan kuat Pakatan Harapan (PH) khususnya PKR, PRK kali ini berlangsung di kawasan campuran bukan sahaja dari segi kaum tetapi juga dari segi kekuatan parti.

PRK Port Dickson dilihat bakal mencorak politik Malaysia sekurang-kurangnya sehingga PRU ke-15, iaitu sama ada Anwar Ibrahim akan menjadi Perdana Menteri atau Dr Mahathir Mohamad akan terus menerajui negara sehingga PRU ke-15. Pertembungan antara dua kem ini dalam PH, sudah tidak dapat dibendung malah sudah mulai menjadi sesuatu yang bukan rahsia lagi.

PPP menjangkakan, faktor kaum bukan lagi menjadi penentu kemenangan seseorang calon, meskipun Anwar Ibrahim dilihat terlalu bergantung kepada pengundi Cina. Sebaliknya, faktor yang bakal mencorakkan pengundian di Port Dickson ini ialah rasionaliti pengundi sama ada menerima pengosongan kerusi ini atau memprotes 'Langkah Port Dickson' tersebut.

Sekiranya pengundi menerima pengosongan kerusi ini dengan harapan bakal Perdana Menteri mewakili kawasan mereka, maka peratusan pengundi keluar dijangka tinggi dan Anwar mungkin berpeluang cerah. Sekiranya pengundi memprotes, berkemungkinan mereka tidak keluar mengundi atau mengundi pembangkang, menyebabkan peluang Anwar rendah.

Selain daripada isu kewajaran kerusi itu dikosongkan, PPP juga mengunjurkan isu peribadi Anwar dan sejarah hitamnya akan dimainkan oleh pihak-pihak tertentu. Melihat kepada jangkaan itu, PPP merasakan kehangatan PRK kali ini akan lebih berbahang selain mendapat perhatian meluas oleh banyak pihak di dalam dan di luar negara.

Dr Mohd Zuhdi Marzuki
Pengarah PPP
29 September 2018 /19 Muharram 1440 – HARAKAHDAILY 29/9/2018

Sumber HD - 29-9-2018

7 calon bertanding PRK Port Dickson

http://www.harakahdaily.net/index.php/berita/8259-7-calon-bertanding-prk-port-dickson


PORT DICKSON: Seramai tujuh calon disahkan bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson.
Pegawai Pengurus Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson, Khairy Maamor, mengumumkan calon-calon yang bertanding dalam PRK itu di Dewan Majlis Perbandaran Port Dickson.
Beliau membuat pengumuam itu selepas tempoh proses penamaan calon ditutup pada jam 10 pagi, diikuti bantahan selama sejam selepas itu.
Mereka yang bertanding terdiri daripada calon PAS, Lt Kol (B) Mohd Nazari Mokhtar, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim (PH) di samping lima calon Bebas iaitu Tan Sri Isa Samad, Saiful Bukhari Azlan, Lau Seck Yan, Stevie Chan Keng Leong dan Kan Chee Yuen. – HAR 
AKAHDAILY 29/9/2018




















Sumber HD - 29-9-2018

PORT DICKSON: Seramai tujuh calon disahkan bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson.
Pegawai Pengurus Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson, Khairy Maamor, mengumumkan calon-calon yang bertanding dalam PRK itu di Dewan Majlis Perbandaran Port Dickson.
Beliau membuat pengumuam itu selepas tempoh proses penamaan calon ditutup pada jam 10 pagi, diikuti bantahan selama sejam selepas itu.
Mereka yang bertanding terdiri daripada calon PAS, Lt Kol (B) Mohd Nazari Mokhtar, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim (PH) di samping lima calon Bebas iaitu Tan Sri Isa Samad, Saiful Bukhari Azlan, Lau Seck Yan, Stevie Chan Keng Leong dan Kan Chee Yuen. – HARAKAHDAILY 29/9/2018
pd12a
pd13a














PAS bantah pencalonan Anwar, kesal sikap SPR


http://www.harakahdaily.net/index.php/berita/8260-pas-bantah-pencalonan-anwar-kesal-sikap-spr

PORT DICKSON: Satu bantahan telah dikemukakan oleh PAS kepada pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengenai kelayakan calon Pakatan Harapan (PH), Dato' Seri Anwar Ibrahim bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson.
PAS kesal dengan tindakan SPR yang tetap menerima permohonan calon PH itu walaupun pada awalnya SPR telah menerima surat bantahan daripada pencadang calon PAS yang membantah pencalonan Anwar.
Mengulas lanjut tentang perkara itu, Setiausaha Agung PAS, Dato' Takiyuddin Hassan berkata, bantahan itu dibuat susulan perkara 42 Perlembagaan Persekutuan hanyalah merujuk kepada pengampunan terhadap pelaksanaan hukuman sama ada meremitkan, menggantung atau meringankan hukuman, bukan bermaksud membatalkan secara langsung sabitan kesalahan jenayah. (Foto atas: Takiyuddin menunjukkan surat bantahan terhadap pencalonan calon Anwar.)
"Surat bantahan itu telah diterima oleh pegawai pengurus SPR dengan menandatangani borang bantahan tersebut. Sepatutnya pegawai SPR perlu maklumkan bantahan tersebut diterima atau ditolak tetapi pegawai pengurus SPR tidak membuat keputusan sama ada diterima atau tidak bantahan ini.
"Ini adalah soal undang-undang yang dibawa oleh Ramli Ismail selaku pencadang kepada calon PAS, Mohd Nazari Mokhtar. Jadi kita menuntut kepada SPR supaya memberitahu kepada rakyat Malaysia kenapa bantahan ini tidak diberikan keputusan sama ada diterima atau tidak," katanya yang turut mengiringi calon PAS pada penamaan calon PRK Parlimen Port Dickson, pagi tadi.
Pada pandangan beliau, bantahan itu amat berasas berdasarkan undang-undang.
Beliau menuntut SPR supaya membuat keputusan mengenai bantahan itu sebelum proses pilihan raya yang akan diadakan pada 13 Oktober ini. – HARAKAHDAILY 29/9/2018













Sumber HD - 29-9-2018











Tidak mustahil Anwar 'dilemaskan' di PD, kata DHPP 
LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <











Meski mengakui cabaran besar di pilihan raya kecik (PRK) Port Dickson, Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) menganggap tidak mustahil untuk mengalahkan calon PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Saya mengakui tidak mudah menang terhadap calon PKR, tetapi tidak mustahil," kata Pengarah Jabatan Pilihanraya DHPP Pusat, S Barathidasan kepada Malaysiakini.

Tambah Barathidasan, keputusan pimpinan pusat PAS bertanding di Port Dickson perlu dilihat sebagai aspek positif dalam menyemarakkan demokrasi.

Kenyataan itu dibuat selepas Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengumumkan parti mereka akan meletakkan calon di PRK berkenaan.

Menurutnya, keputusan itu dibuat selepas mendengar pandangan dan hasil keputusan mesyuarat Jawatankuasa Harian PAS Pusat yang berlangsung semalam di Marang, Terengganu.

Kata Barathidasan, DHPP yakin keputusan yang dibuat telah mengambil kira segenap aspek terutama situasi perkembangan semasa politik Malaysia hari ini.

"Keputusan PAS untuk bertanding adalah untuk menyuburkan demokrasi dengan memberi pilihan kepada para pengundi tempatan bagi memilih calon dan parti yang paling berkredibiliti bagi mewakili hasrat mereka.

"Trend pengundian dalam tiga siri pilihan raya kecil sebelum ini telah memberikan isyarat positif untuk pembangkang.

"Secara tidak langsung Pakatan Harapan (HARAPAN) tidak boleh selesa dengan tindakan mereka yang membelakangi kepentingan rakyat," katanya lagi.

Jelasnya, keputusan PRK Port Dickson akan jauh berbeza dengan keputusan pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 di kerusi parlimen itu.

"Dulu rakyat sokong HARAPAN kerana benci BN. Tetapi kini mereka mula hilang percaya dengan HARAPAN yang jelas tidak dapat menunaikan manifesto pilihan raya mereka.

Pada PRU ke-14, PAS mendapat 6,594 undi di parlimen Port Dickson. Gelombang rakyat di PRK Sungai Kandis dan Seri Setia semakin meningkat.

"Rungutan rakyat terhadap HARAPAN jelas kelihatan. Maka, tidak mustahil Anwar 'dilemaskan' di Port Dickson," katanya.

Mengulas lanjut, Barathidasan berkata DHPP mahu kekuatan MIC dan Barisan Kemajuan India Se-Malaysia (IPF) di seluruh negara dikerahkan untuk membantu jentera pilihan raya PAS untuk mendapatkan sokongan masyarakat India.

"DHPP juga diingatkan untuk bersiap sedia mendepani cabaran disamping mempamerkan budaya politik matang dan sejahtera sepanjang perjalanan pilihan raya kecil kali ini," katanya.

Pada PRU ke-14, calon PAS Mahfuz Roslan mendapat 6,594 undi. Calon MIC Mogan Velayatham pula mendapat 18,515 undi. Calon PKR, Danya Balagopal Abdullah yang memenangi kerusi itu beroleh 36,225 undi.

Pada 12 Sept lalu, Danyal bagaimanapun mengumumkan mengosongkan kerusi Port Dickson bagi memberi laluan kepada Anwar bertanding pilihan raya kecil dan seterusnya ke parlimen jika menang.

Sumber MR - 27-9-2018

Isa Samad tanding calon bebas di PD

LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


Bekas menteri besar Negeri Sembilan Tan Sri Mohd Isa Samad mengesahkan mahu bertanding sebagai calon bebas pada pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson 13 Okt ini.

Beliau dilapor berkata, tindakan itu diambil selepas Umno dan BN mengumumkan tidak akan meletakkan calon.

“Saya akan buat sidang media dalam masa terdekat mungkin esok berhubung keputusan bertanding sebagai calon bebas.

“Maaf, itu saja kenyataan buat masa sekarang. Esok saya akan umumkan secara rasmi,” katanya dipetik sebagai berkata oleh Berita Harian.

Mohd Isa menjadi menteri besar Ngeri Sembilan dari 1982 sehingga 2004 dan merupakan ketua Umno Teluk Kemang sejak 1978 hingga 2017.

Mohd Isa meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Darat (Spad) selepas Pakatan Harapan (HARAPAN) mengambil alih Putrajaya.

Sebelum menerajui Spad, beliau juga merupakan pengerusi Felda, namun meletakkan jawatan susulan siasatan SPRM ke atasnya berhubung pembelian dua hotel oleh Koperasi Pelaburan Felda (FIC).

Mohd Isa memenangi jawatan naib presiden dengan undi tertinggi pada 2005, namun kemenangannya itu dibatalkan susulan dakwaan politik wang.

Beliau kemudian kembali bertanding dalam pilihan raya kecil (PRK) Bagan Pinang pada 2009. Kerusi DUN berkenaan terletak di bawah parlimen Port Dickson.

PRK Port Dickson diadakan selepas penyandang kerusi itu Danyal Balagopal Abdullah meletakkan jawatan bagi memberi laluan kepada Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim kembali ke parlimen sekiranya menang.

Pada pilihan raya umum ke-14, Danyal memenangi kerusi berkenaan dengan 17,710 majoriti undi mengalahkan calon BN dan PAS.

Sumber MR - 27-9-2018



Siti Kasim tunggu peguam negara jawab kelayakan Anwar bertanding
LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <













PETALING JAYA: Seorang peguam yang menulis kepada peguam negara meminta penjelasan tentang kelayakan Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding pilihan raya berkata dia belum menerima sebarang jawapan.

Minggu lepas, peguam Siti Zabedah Kasim menggesa Tommy Thomas menyatakan sama ada pembebasan Anwar pada Mei lepas kerana hukuman penjara 5 tahunnya dikurangkan atau kerana diampunkan Agong atas saranan Lembaga Parol.

Siti berkata dia masih belum menerima jawapan daripada peguam negara atau Suruhanjaya Pilihan Raya. Peguam ini antara pengkritik keputusan Anwar bertanding di Port Dickson, yang dikosongkan oleh penyandang Datuk Danyal Balagopal Abdullah 4 bulan selepas memenanginya.

“Saya harap mereka boleh perjelaskan perkara itu sebelum penamaan, memandangkan implikasi perkara ini. Mereka perlu terangkan adakah hukumannya dikurangkan atau diampunkan,” katanya.

Hari penamaan pilihan raya kecil Parlimen Port Dickson, yang digunakan oleh Anwar untuk kembali ke Parlimen, ditetapkan pada Sabtu.

Siti tidak dapat mengesan kandungan penuh dokumen yang ditandatangani Agong yang membolehkan Anwar dibebaskan pada 16 Mei, seminggu selepas pilihan raya umum.

Beliau berkata tiada masalah jika benar Agong mengampunkan Anwar kerana itu adalah kuasanya.

“Sepatutnya tak sukar untuk menjelaskan perkara ini,” katanya.

Anwar dijatuhkan hukuman penjara 5 tahun pada 2015 selepas dituduh meliwat pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Pakatan Harapan berjanji melantiknya menjadi perdana menteri, dan berkempen untuk mendapatkan pengampunan diraja agar dia boleh kembali berpolitik.

Perlembagaan memberikan kuasa pengampuran kepada Agong atas saranan Lembaga Parol.

Sumber MR - 27-9-2018















Suburkan Amalan Demokrasi; PAS Akan Bertanding PRK Port Dickson






Oleh KAM
MARANG – Parti Islam Se-Malaysia (PAS) mengistiharkan menyertai Pilihan Raya Kecil (PRK) Port Dickson bagi menyuburkan amalan demokrasi di negara ini.
Presidennya, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, setelah mendengar taklimat dari semua pihak termasuk Jawatankuasa Pilihanraya (PAS Pusat).
“Mengambil kira semua pandangan itu. Kita melihat bahawa, kita bersetuju untuk bertanding. Umum calon itu malam esok (Khamis) di Port Dickson. Tokoh yang sepadan dengannya (Anwar), Insya’Allah,” ujarnya.
Beliau mengumumkan perkara itu, selepas Mesyuarat Jawatankuasa Harian PAS Pusat di Pejabat Naib Ketua Kesatuan Ulamak Islam Sedunia, Rusila, Marang malam tadi.
Ketika ditanya pihak media, atas pertimbangan apakah PAS bersedia menyertai PRK Port Dickson, kata Dato’ Seri Abdul Hadi, PAS mahu menghidupkan demokrasi.
“Kita mahu menghidupkan demokrasi dan PAS parti yang mendukung demokrasi. Rakyat diberi peluang untuk memilih. Walaupun kita tak setuju pilihan raya (PRK) dibuat tergesa-gesa.
“Tetapi, kita (PAS) tidak boleh matikan demokrasi. Kita buat kerjalah, sekurang-kurangnya melatih petugas-petugas kita.
“Melihat kepada ‘respon’ semua pihak menandakan tak mustahil boleh menang. Tidak mudah menang tapi tak mustahil (boleh menang). Kita (PAS) pernah menang PRK Teluk Pasu (Terengganu) dan tak mustahil menang,” tegasnya.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang menyifatkan, gelombang rakyat yang berlaku pada tiga PRK Sungai Kandis, Balakong dan Seri Setia makin meningkat.
“Kita mengambil kira gelombang PRK di Sungai Kandis dan gelombang besar lagi di PRK Seri Setia (Selangor). Gelombang itu makin meningkat dan kita menyaksikan juga rungutan rakyat terhadap Pakatan Harapan (PH). Ini memerlukan (tempat) rakyat meluah (perasaan) melalui pilihan raya.
“Secara automatik tak ada kerjasama dengan Umno. Kita (PAS) ada pandangan kita sendiri dan Umno telah buat keputusan tak bertanding, kita tidak sependapat dengan Umno.
“Apabila kita (PAS) setuju (masuk) pilihan raya dan Umno tidak setuju menandakan tiada kerjasamalah. Terpulang kepada individu-individu Umno, kita (PAS) tak boleh hendak paksa dia,” jelasnya.
Sementara itu, Setiausaha Agung PAS, Dato’ Takiyuddin Hassan menegaskan, pada peringkat awalnya PAS telah memberi laluan kepada Umno dan MIC bertanding pilihan raya tersebut.
“Pada hari muktamar lalu, Presiden PAS (Ustaz Abdul Hadi) kata, ‘jika Umno tak bertanding, PAS yang akan bertanding. Keputusan itu tak bercanggah.
“Kita terima siapa sahaja yang hendak bantu PAS pada pilihan raya Port Dickson untuk berkempen.
“Kita ajak semua orang (parti) untuk berkempen bantu kita. Ini bukan sahaja Umno termasuk juga DAP, yang tidak puas hati dengan kerajaan (Pakatan Harapan) yang ada hari ini,” tegasnya.
Hadir sama pada sidang media itu, Timbalan Presiden PAS, Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man, Pengarah Pilihanraya PAS Pusat, Dr Ahmad Samsuri dan Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Ustaz Mustaffar Daharum.
Sumber BO - 27-9-2018














PRK PD, malapetaka besar jika Anwar menang


http://www.harakahdaily.net/index.php/berita/15-tanah-air/8232-prk-pd-malapetaka-besar-jika-anwar-menang

PAS sudah menyatakan kesediaannya untuk meletakkan calon di PRK Port Dickson (PD), satu pilihan raya buatan Anwar Ibrahim untuk menjayakan agenda keinginannya dinobatkan sebagai Perdana Menteri ke-8.

Apakah semudah itu? PAS sememangnya mengambil kedudukan sebagai parti dan pembangkang yang berprinsip apabila mencabar Anwar, bukan kali pertama, Langkah Kajang sebelum ini digagalkan oleh PAS.

Umno yang terduduk penangan PRU14, terus hilang taring dan masih tercari-cari rentak sebagai pembangkang dalam sejarah negara. Walhalnya PAS memberi laluan kepada Umno di kawasan pengundi Melayu 42.72 peratus dan BN telah bertapak melalui MIC sebelum ini.

Jika Anwar menang, tragedi atau malapetaka baharu akan terjadi. Bukan pertembungan Mahathir dan Anwar, tetapi Azmin Ali. Sekarang pun Azmin memang menjadi penyokong dan Menteri paling berpengaruh selepas Mahathir.

Dan sudah ada maklumat sulit yang sedang diperkatakan memang ada perjanjian antara Mahathir, Azmin adalah Perdana Menteri selepas Mahathir.

Jika pertembungan ini berlaku, Mahathir akan terus menerajui Malaysia untuk tempoh yang lebih lama atas alasan mengekalkan kestabilan Pakatan Harapan (PH).

Sejarah Langkah Kajang telah mencetuskan pertembungan PKR, DAP dengan Istana Selangor, tidak mustahil krisis ini akan berlaku sekali lagi. PAS menjadi penyelamat waktu itu dengan menamakan Azmin sebagai Menteri Besar Selangor untuk mengelak krisis perpanjangan.

Jika Anwar menang inilah antara jangkaan yang akan berlaku. Sebab itu PAS dilihat tidak memberi laluan mudah kepada Anwar untuk mengelak krisis besar dan malapetaka politik pertembungan alaf PH ini akan membantutkan perjalanan pentadbiran negara.

Untuk memastikan semua jangkaan ini tersasar, Anwar mesti dihalang menang di PD. Dengan erti kata lain PAS mestilah dimenangkan dalam apa jua sekali pun untuk mengekalkan kestabilan politik di Malaysia.

27 September 2018 - HARAKAHDAILY 27/9/2018

Sumber HD - 27-9-2018
















PRK PD: PAS umum calon malam ini


http://www.harakahdaily.net/index.php/berita/8233-prk-pd-pas-umum-calon-malam-ini

KUALA LUMPUR: PAS akan mengumumkan calon yang bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson (PD), malam ini.

Majlis pengisytiharan calon itu diadakan di Markas PAS Cawangan Bukit Tembok, Pasir Panjang, Port Dickson bermula jam 9.00 malam.

Sementara itu, Naib Presiden PAS, Dato’ Iskandar Abdul Samad dilantik sebagai Pengarah Jawatankuasa Induk PRK Port Dickson manakala Ustaz Idris Ahmad sebagai timbalan.

Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Ustaz Mustaffa Daharun pula dilantik sebagai Pengarah Operasi PRK Port Dickson.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menetapkan hari penamaan calon PRK Parlimen Port Dickson pada 29 September ini, hari mengundi 13 Oktober, sementara 9 Oktober bagi hari mengundi awal.

SPR telah menerima pemakluman rasmi daripada Speaker Dewan Rakyat, Dato’ Mohamad Ariff Md Yusof pada 12 September lalu berhubung kekosongan luar jangka kerusi Parlimen P.132 Port Dickson.

Ini berikutan penyandangnya Dato’ Danyal Balagopal Abdullah telah meletak jawatan pada 12 September. – HARAKAHDAILY 27/9/2018

Sumber HD - 27-9-2018

















Port Dickson serlah jati diri PAS



http://www.harakahdaily.net/index.php/berita/15-tanah-air/8237-port-dickson-serlah-jati-diri-pas


“DAN hendaklah ada di antara kamu satu golongan yang menyeru kepada kebajikan, dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang mungkar; dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya” (Maksud Ali-Imran: 104)
Keputusan PAS untuk bertanding dalam PRK Port Dickson mengundang pelbagai reaksi, dan dibuat setelah mengambil kira pertimbangan demografi dan demokrasi.
Secara demografi, Port Dickson bukanlah kerusi selamat untuk PAS. Kawasan parlimen ini terdiri daripada 43% pengundi Melayu, 33% pengundi Cina, 22% pengundi India dan 2% lain-lain bangsa, menjadikannya kerusi campuran yang didominasi pengundi bukan Melayu.
Di samping itu, pihak SPR mengumumkan seramai 75,770 pemilih berdaftar layak mengundi bagi PRK Port Dickson, terdiri daripada 68,486 orang pengundi biasa (90.3%), 7,268 pengundi awal (9.6%) dan 16 orang pengundi luar negara, menjadikannya kerusi parlimen yang mempunyai jumlah undi tentera yang agak signifikan.
Terdapat lima Dun dalam parlimen Port Dickson iaitu Chuah dan Lukut yang merupakan kawasan majoriti pengundi Cina, Sri Tanjung sebagai kerusi campuran dan kawasan perindustrian, serta Bagan Pinang dan Linggi yang merupakan kawasan majoriti pengundi Melayu yang turut menempatkan kem tentera dan merupakan kawasan pelancongan.
Rekod pilihan raya menyaksikan kerusi parlimen ini dianggap sebagai kubu kuat BN dan MIC sejak tahun 1970-an, sehinggalah kerusi tersebut ditawan oleh PKR dalam PRU 2008 (majoriti 2,804), dan kekal dimenangi PKR dalam PRU 2013 (majoriti 1,579) dan PRU 2018 (majoriti 17,710) dengan penguasaan 58% undi popular.
Melihat kepada angka-angka ini, cabaran yang menanti PAS bukanlah mudah, namun PAS memilih untuk tidak memberi laluan mudah. Apabila ditanya oleh wartawan tentang potensi PAS dalam PRK ini, Presiden PAS menjawab “Tidak mustahil boleh menang, namun tidak mudah untuk menang”.
Secara demokrasi, keputusan yang diambil oleh PAS adalah untuk menghidupkan proses demokrasi dan berpolitik secara matang di Malaysia. Ianya bagi memberi pilihan kepada rakyat yang mahu menghantar isyarat penolakan terhadap kegagalan kerajaan PH, serta menjadi signal penolakan ‘politik keperibadian’ dengan pelbagai langkah yang tidak berkesudahan.
Menariknya, keputusan PAS untuk bertanding dalam PRK Port Dickson ini menyerlahkan jati diri PAS yang bebas menentukan sikap dan pendirian politik secara tersendiri, dalam konteks hubungan kerjasama politik sesama parti pembangkang seperti Umno dan MIC di atas prinsip Ta’awun Siyasi yang fleksibel dalam perkara kebaikan.
Maka penyertaan PAS dalam PRK Port Dickson ini jelas menunjukkan jati diri dan konsistensi PAS di atas prinsip kebenaran, serta menyerlahkan kesungguhan PAS menghidupkan proses demokrasi ke arah budaya politik berprinsip, matang dan sejahtera (BPMS) dalam negara.
Inilah mesej besar yang dibawa oleh PAS, sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah di dalam Al-Quran supaya perlu ada suatu golongan (ummah) yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh segala yang baik serta melarang segala yang mungkar, dan inilah sifat golongan yang berjaya di sisi Tuhan.
Di atas jati diri ini, Port Dickson kami datang!

Syahir Sulaiman
Pengarah Strategi DPPM
27 September 2018 – HARAKAHDAILY 27/9/2018

Sumber HD - 27-9-2018


Boikot PD timbulkan persoalan kerjasama Umno-PKR-PAS 
LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <


















Keputusan Umno memboikot pilihan raya kecil Port Dickson telah mengundang perhatian terhadap kemungkinan kerjasama parti itu dengan PKR dan PAS, kata pemerhati politik Malaysia Bridget Welsh.

Tenaga akademik Universiti John Cabot, Rom itu berkata, Umno yang tercari-cari jalan pulang ke tampuk kuasa pasti mahu mengekalkan hubungan baik dengan PKR bagi memudahkan perbincangan di masa depan.

Beliau berkata demikian dalam wawancara dengan BFM malam.

Sebelum ini, tular satu mesej menyatakan PKR akan berpecah dua dengan satu kumpulan bersama Umno menubuhkan Barisan Harapan Malaysia yang diketuai Datuk Seri Anwar Ibrahim, manakala satu lagi akan menganggotai Pakatan Harapan Malaysia yang diketuai Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail menafikan khabar angin parti itu.

Sumber MR - 26-9-2018

'Theory PD 116' Kerajaan Boleh Bertukar?

LightBlog

Notis : Kami membuka satu group baharu "MindaRakyat" di Telegram. Anda boleh berborak apa sahaja di sini. Group ini terbuka dan tiada sekatan. Group ini menerima RSS (suapan berita) daripada blog ini secara berkala. >> Masuk < <




















Adakah pengakhiran Kerajaan Tun dan PH?

KENAPA ANWAR PILIH PORT DIKSON?
Kenapa PD? Kan banyak lagi kawasan selamat yg boleh dipilih tanpa sebarang penghalang utk kemenangan dgn majoriti besar utk PRK kali ini.

PORT DIKSON / TELUK KEMANG

PD sebenarnya tercatat sejarah sebelum ini merupakan kubu kuat kepada BN, ini tidak blh dinafikan kerana siapa tidak kenal dgn TS Isa Samad, dulunya dikenali Hero Teluk Kemang (kini PD) terlalu kuat dan kebal utl ditumbangkan, dengan isu Felda keatasnya pun di PRU atau PRK dia tetap menang bergaya.

Bagaimana pun akhirnya dia ditumbangkan diluar medan pilihanraya dgn strategi PR yg mengheret beliau dgn pelbagai tuduhan dan tambahan aib sebagai rumusan utk rakyat terutama di PD menolak beliau sebagai wakil rakyat dgn tindakan keatasnya bukan semasa beradu menang di PRU.

Rakyat di PD yg majoritinya dari kaum Melayu dan India sebenarnya dari golongan Peneroka, Petani dan Nelayan sudah tentulah memilih beliau kerana YB dari kalangan Menteri atau pemimpin besar memberi bonus dan perhatian keatas PD, kerana itulah PD adalah kubu kuat utk BN, kalau diikutkan senario kaum maka sdh blh kita katakan PD dihuni oleh parti UMNO, PKR dan PAS mengikut komposisi kaum yg ada.

Ini bermaksud kekuatan DAP dan PBBM tidak disini, bertambah pelik kenapa Anwar tetap pilih PD? Bukankah banyak tempat lain yg lebih terjamin dan selamat untuk Anwar. Apa yg DAP dan PBBM mampu buat bukan dikawasan mereka?

KENAPA PD JUGA?
Ini bermaksud gelangan PRK yg penonton besarnya UMNO, PKR dan PAS, bukankah kawasan yg juga ada penyokong DAP PBBM dapat membantu Anwar, malah bukankah mereka juga blh memastikan kemenangan bergaya dgn majoriti lebih tinggi serta dari segi jentera bukan masalah besar lagi.

PBBM dan DAP bermaksud ancaman jika mereka diantara yg berkempen atau membantu di PD. Rakyat mmg banyak telah diinaya dan dihukum oleh kerajaan TUN dan PH ketika ini, cuba bayangkan apa yg PH dah buat utk rakyat di PD.

Bonus dihapuskan, harga sawit jatuh tergolek, janji utk hapuskan hutang mereka rupanya kencing tipu PH, bantuan dimansuhkan, subsidi nelayan mansuh, pesara tentera dikhianati dgn penukaran YB yg bukan kerana meninggal dunia dan banyak lagi kerja DAP dan PBBM yg menyebabkan rakyat PD menyimpan parut dan dendam, kini PRK pula yg menyebabkan negara bakal rugi 4 juta hanya kerana utk Anwar jadi PM 8. Jadinya DAP dan PBBM ibarat tuba dan bukannya madu utk PD.

PD MEMASTIKAN ANWAR SEBAGAI PM 8?

Tak semestinya PD blh menentukan Anwar sebagai PM8 spt janji Tun dan DAP sebelum ini, bukankah utk menuntut janji dari hasil menumpang PKR blh dipastikan dituntut dgn bertanding di Langkawi sahaja. Anwar bakal dapat laluan Ekspress sebagai PM baru bagi PH. Lagi pun Tun dan DAP sudah berjanji menyerah takhta PM utk Anwar? Tidak perlu bazir duit rakyat dan hasrat tercapai, Tun blh diletakan sebagai penasihat atau barisan CEO negara spt Tun Daim, Zetty atau Robert Kuak.

Bukankah PH sdh sebagai kerajaan, hanya perlu menyerahkan tampok pemerintah nom satu kepada Anwar sahaja. Kita dapat lihat TUN dan sekutu kuatnya DAP telah pun mengakui negara semakin gemilang dgn pentadbiran mereka kini....

APAKAH PILIHAN KERAJAAN KEHENDAK ANWAR?

Kerajaan yg dibentuk oleh TUN dan DAP sdh pun tersedia, kenapa anwar tidak seghairah semasa beliau dipenjara, kalau dilihat Anwar tidak lansung menunjukan kemarahan atau memuji kerajaan yg kini dikuasai TUN dan DAP. Adakah pilihan lain atau kerajaan sekarang tidak lansung memenuhi bayangan atau impian beliau?

Kita boleh rumuskan disini, kalau kerajaan yg telah nampak berjaya memikat dan mendapat restu rakyat, maka sudah tentulah dia boleh terima. Sebaliknya kalau ianya merupakan neraka kepada rakyat, makanya sudah tentulah Kerajaan Baru edisi Anwar yg tiada kaitan dg PH lebih memudahkan beliau kerana tak kan semua kerosakan Anwar kena tanggung.

Kita boleh nilaikan sebagai rakyat, adakah kerajaan hari ini yg dikehendaki rakyat? Mana mungkin ianya bersih dan ketika ini satu malaya telah pun ditipu hidup-hidup malah dihukum dgn pelbagai kemansuhan batuan, kenakan cukai, tipu semua janji, menjelekan sifat pemerintah terhadap PM 6, Perasuah bebas, Hakim negara, YB dan kaitan semuanya kroni. Malah mana mungkin Anwar boleh bebas dgn kehadiran orang kuat TUN yg diberi kuasa menentukan spt Daim, Zetty, Robert, Guan Eng, Zuraida, Azmin dan banyak lagi yg bakal mengerumuni Anwar disetiap pegerakan.

Kerajaan baru adalah resolusi utk jawapannya. Disini beliau blh menjadi PM dgn tiada segala bentuk keburukan yg sudah pun PH calarkan kepada rakyat. Anwar juga bukan orang yg patut dipertanggung jawabkan hasil kerosakan TUN dan DAP sebagai badi atau najis yg ditinggalkan TUN dan DAP. Tentunya dipenjara Anwar sudah banyak belajar utk tidak silap kelai kedua.

MAMPUKAH ANWAR MEMBENTUK KERAJAAN?

Adakah Anwar terpaksa bergantung dgn kerajaan TUN yg ada hari ini utknya? Terima apa sahaja yg ada, buruk baik terpaksa ambil dari Tun dan DAP.

Mungkin ramalan itu yg digambarkan oleh Tun bahawa Anwar terpaksa akur dan terima apa sahaja warisan darinya tanpa pertikaikan. Sebenarnya tidak.... tidak sama sekali, Anwar tidak perlu terpaksa terima, ugutan atau segala ramalan tidak diperlukan utk Anwar membentuk kerajaan nya.

Cuba kita kira bagaimana Anwar boleh buat kerjaannya sendiri tanpa DAP, TUN dan semua jemaah menteri yg ada. Mudah sungguh malah Tun, DAP dan Kroni dah boleh bungkus dan berambus terus.
Dengan gabungan yg ada Anwar dah boleh buat kerajaan barunya, UMNO 51, PKR 47, PAS 18 sudah cukup bagainya membentuk kerajaan baru yg bersih dari segala perlakuan terdahulu oleh PH yg menipu rakyat dgn janji dan ternyata gagal dalam banyak pekara membuatkan rakyat sukar menerima dan rasa tertipu dan dihukum zalim oleh PH.... PH yer bukan Anwar.

Malah masih ada BONUS dgn MIC 2, MCA 1, tidak termasuk yg akan paling tadah dan lompat terutama yg terpinggir oleh kerakusan DAP Guan Eng yg terlalu kamcing dgn TUN. Jadi soal membentuk kerajaan DAP dan PBBM bukan keperluan utk beliau.

DAH BOLEH BAYANGKAN KAITAN KERAJAAN DAN PD?

Menang atau kalah Anwar di PRK PD sebenarnya tidak menghalang usaha belaiu utk membentuk kerajaan baru. Begitu juga UMNO atau PAS yg akan bertanding di PD juga tidak boleh membentuk kerajaan semula.

Dalam suasana PD yg majoriti pengaruh dari 3 parti utama ini PKR, UMNO dan PAS yg mendemonasi pengundi utama di PD maka tak sukar sgt jika Anwar bertanding dgn baik, berhemah dan Aman tentunya rakyat akan menaruh harapan baru kepada rakyat PD dan Malaysia terhadap Anwar sebagai PM dan Kerajaan Baru.

Kalau spt kebiasaannya rutin kali ini PAS pula berikrar membantu UMNO utk PRK PD, maka makin mudahlah Anwar punyai kawan baru atau lebih tepat lagi Anggota Kerajaan BARU yg menjadi harapan Rakyat yg haus dgn keamanan dan kemajuan yg tertunggak akibat tertipu utk lebih baik dgn janji PH yg menipu di PRU 14 yg lepas.

Apa lagi disaat akhir pula calon BN umum tarik diri atau tidak bertanding menandakan Anwar sudah ada Kerajaan baru yg bakal dibentuk manakala Tun dan DAP sudah boleh berkira utk berhincit dari Putrajaya dan bersedia menerima hukuman seperti mana mereka menghukum pemimpin yg difitnah dan Rakyat yg dizalimi.....

UMNO : TIADA MASALAH, paling jelas kawan yg menjatuhkan spt MCA, MIC, Gerakan yg sebenarnya merupakan sial kekalahan yg ada sebelum berperang disetiap kali PRU sudah boleh dibuang. Bayangkanlah setiap kali PRU dikalangan merekalah sebenarnya kekalahan sudah pun ada di BN sebelum diundi dalam PRU. Yang setia dan dikenal pasti blh jamin kemenangan blh meneruskan sbgai kompenan yg baik.

PAS : PUN TIADA MASALAH

Pas akan dilihat lebih baik dan mempunyai rakan yg lebih mantap dam setia berbanding sebelum ini spt DAP, AMANAH yg mengkhianati dan PKR juga telah dibersihkan kerana mereka yg berkepentingan kini sdg bersama TUN dan DAP atau lebih tepat lagi talibarut
Guan Eng selama ini dlm paryi PKR

SABAH & SARAWAK : Sudah tentulah mereka akan kembali kepada kerajaan Baru yg menjaminkan mereka. Dan inilah juga GRAND BONUS utk Anwar yg boleh mengekalkan beliau serta sokongan seluruh negara bersamanya,,,,

NAMPAK TAK ' THE THEORY PD 116'

Nampak pelik tetapi tak boleh dinafikan boleh berlaku, in sha Allah taala. Rakyat dizalimi sdg berdoa. Kunfayakun....

@ artikel dari Pejuang siber dalam pertapaan.
Tq Otai....

Sumber MR - 16-9-2018

No comments:

Post a Comment