PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memutuskan tiada Pilihan Raya Kecil (PRK) akan diadakan bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Air Tawar, Selangor bagi mengisi kekosongan susulan kematian penyandangnya berdasarkan peruntukan Undang-undang Tubuh Negeri Selangor. Pengerusi SPR Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah berkata SPR telah menerima pemakluman rasmi daripada Speaker DUN Selangor Hannah Yeoh Tseow Suan bahawa kekosongan tersebut tidak menjejaskan kekuatan parti majoriti yang membentuk kerajaan negeri. "Oleh itu, SPR memutuskan bahawa tiada PRK diadakan bagi mengisi kekosongan kerusi itu berdasarkan peruntukan Undang-undang Tubuh Negeri Selangor," katanya dalam sidang media di sini, Khamis. Penyandang kerusi berkenaan Kamarol Zaki Abdul Malik, 59, meninggal dunia di kediamannya, di Kampung Sungai Air Tawar, pada 17 Januari lepas. Yeoh dalam kenyataan semalam menyatakan selaras dengan peruntukan Perkara LXX (5) Bahagian Kedua Undang-Undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959 yang menyatakan kekosongan itu hanya perlu diisi sekiranya bilangan parti yang membentuk majoriti DUN Selangor terjejas. DUN Selangor mempunyai 56 kerusi iaitu DAP (14), PKR (13), PAS (13), BN (12), Parti Amanah Negara (2) dan Bebas (2). Sumber TKO - 19-1-2017 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini menetapkan tarikh mengundi bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) N 03 Tanjong Datu, Sarawak pada 18 Februari ini. Pengerusi SPR Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah berkata mesyuarat khas hari ini juga menetapkan hari penamaan calon pada 4 Februari ini manakala pengundian awal akan diadakan pada 12 Februari. Kerusi itu kosong berikutan kematian Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Adenan Satem, 11 Januari lalu akibat komplikasi jantung. Pada pilihan raya negeri Sarawak ke-11 Mei tahun lalu, Adenan, mendapat 6,360 undi mengalahkan calon PKR, Jazolkipli Numan dengan majoriti 5,892 undi. Jazolkipli hanya meraih 468 undi. Adenan adalah penyandang kerusi Tanjong Datu sejak pilihan raya negeri 2006. Kawasan DUN Tanjong Datu mempunyai 9,959 pemilih berdaftar melibatkan pengundi biasa (9,771) dan pengundi awal (188). "Seramai 250 orang petugas pilihan raya akan dilantik untuk pengendalian proses pilihan raya ini dan dianggarkan memerlukan belanjawan sebanyak RM997,919," katanya. Azizul Annuar Adenan, anak bongsu Adenan disebut-sebut sebagai antara calon yang akan dikemukakan oleh BN bagi mengisi kekosongan kerusi berkenaan. Sumber TKO - 19-1-2017 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SHAH ALAM - Seramai 4.2 juta rakyat Malaysia yang sudah layak mengundi tidak mendaftar sebagai pemilih. Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah berkata, perkara itu amat membimbangkan kerana jumlahnya besar dan kebanyakannya terdiri daripada golongan muda. “Perkara yang menjadi kebimbangan SPR kini ialah generasi muda yang tidak mendaftar mengundi dan juga generasi yang tidak keluar mengundi. “Mengundi ini satu tanggungjawab penting terhadap negara tetapi kenapa ramai yang tidak melakukannya?,” soalnya, semalam. Sebelum ini, laporan menunjukkan ramai golongan muda terdiri daripada mahasiswa tidak mendaftar sebagai pemilih, malah 40 peratus daripada keseluruhan rakyat Malaysia yang layak mengundi adalah generasi muda. Sementara itu, beliau turut meminta rakyat supaya tidak salah faham dan mengaitkan SPR dengan politik di negara ini. “Jika tidak setuju dengan mana-mana parti sekalipun, yang pentingnya ialah mendaftar dan juga keluar mengundi ketika PRU. “Selain itu, kami di SPR ingin menegaskan bahawa jika rakyat menyokong parti mana pun, itu bukan menjadi kepentingan kami, tetapi yang kami pentingkan ialah jumlah yang keluar mengundi," katanya. Dalam pada itu katanya, mesej yang tular di media sosial mengenai pendaftaran mengundi sebelum 30 September tahun lalu, berjaya menarik pendaftar baharu walaupun mesej itu tidak benar. “Ketika isu ini menjadi tular di media sosial, jumlah rakyat yang mendaftar pemilih sangat ramai. Malah rakyat di luar negara juga turut sama berbuat demikian. “Dianggarkan lebih 500,000 jumlah pendaftaran mengundi yang kami terima sebelum berakhirnya tarikh tersebut,” katanya. Sumber TKO - 12-1-2017 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Persempadanan: Selangor kemuka bantahan kepada SPRhttp://www.harakahdaily.net.my/index.php/berita-utama/42816-persempadanan-selangor-kemuka-bantahan-kepada-spr KUALA LUMPUR: Kerajaan Negeri Selangor mengemukakan bantahan terhadap cadangan persempadanan semula kawasan pilihan raya kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) negeri, hari ini. Perkara itu dimaklumkan dalam kenyataan yang dikeluarkan Pejabat Akhbar Menteri Besar Selangor, sebagaimana di bawah. Hari ini, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali bagi pihak Kerajaan Negeri Selangor mengemukakan bantahan terhadap cadangan persempadanan semula kawasan pilihan raya kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Selangor. Bantahan ini dilakukan bagi mempertahankan hak demokrasi pengundi Selangor berdasarkan kuasa Kerajaan Negeri Selangor di bawah Jadual Ketiga Belas Perlembagaan Persekutuan, Bahagian II, Seksyen 5. Antara bantahan Kerajaan Negeri Selangor adalah syor persempadanan semula SPR tidak konsisten dengan Perlembagaan Persekutuan, kegagalan keadilan asasi, kegagalan SPR memberikan maklumat penuh yang diperlukan, dan masa tidak mencukupi bagi Kerajaan Negeri Selangor untuk mengkaji impak hasil daripada persempadanan semula. Menteri Besar menggesa SPR meneliti semula bantahan dikemukakan agar integriti SPR terjamin dan konsisten dengan Perlembagaan Persekutuan. Kerajaan Negeri Selangor juga bersedia untuk mengambil tindakan undang-undang untuk mempertahankan Perlembagaan Persekutuan dan hak demokrasi pengundi Selangor. Bantahan diserahkan Setiausaha Politik kepada Datuk Menteri Besar, Shuhaimi Shafiei bagi pihak Menteri Besar di pejabat SPR Selangor, Kompleks PKNS, petang tadi. - HARAKAHDAILY 13/10/2016 Sumber HD - 13-10-2016 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Semua muslim, daftarlah sebagai pengundihttp://www.harakahdaily.net.my/index.php/berita-utama/42644-semua-muslim-daftarlah-sebagai-pengundi SAYA ingin ajak kepada semua muslim, warganegara Malaysia khususnya dari apa jua latarbelakang anda untuk berdaftar sebagai pengundi. Ia bukan sahaja tanggungjawab setiap rakyat, tapi juga kewajipan setiap muslim. Kenapa saya berkata begitu? Kerana negara ini mengamalkan sistem demokrasi dalam menentukan pemimpin negara. Di tangan pemimpin terletaknya keputusan untuk melakukan apa sahaja terhadap negara ini sama ada yang halal atau yang haram. Demokrasi memberi hak kepada setiap rakyat memilih pemimpin yang mereka mahu. Caranya ialah mengundi pada pilihan raya. Benar. Demokrasi adalah ciptaan barat (walaupun ideanya diambil dari tamadun Islam). Kita tidak sekali-kali beriman bahawa demokrasi adalah sistem Islam. Namun sekiranya kita umat Islam mengambil langkah boikot demokrasi dan boikot pilihan raya, ia akan didominasi oleh pihak lain dalam negara ini. Sedarlah negara kita hanya memiliki sekitar 60 peratus muslim. Bermakna non muslim 40%. Jika kita boikot, mungkin peratus muslim akan berkurang hingga ke 30-20%. Sedangkan penganut agama lain komited berdaftar sebagai pengundi. Tidak mustahil dengan kelekaan mengundi ini menyebabkan pemimpin negara akan datang adalah pilihan orang bukan Islam. Justeru saya mohon mana-mana jemaah Islam yang menolak demokrasi dan memboikot pilihan raya supaya berfikir dua kali. Kalaupun berpendapat demokrasi ini haram dan tidak syar'ie, fikirkan semula ia sebagai darurat yang diharuskan kerana menolak mafsadah yang sangat besar; bimbang negara jatuh ke tangan musuh Islam. Walaupun ada pengalaman lepas menunjukkan demokrasi tidak memberikan kemenangan kepada Islam, tetapi sekurang-kurangnya kita berusaha. Jadikan faktor-faktor penggulingan FIS di Algeria dan IM di Mesir sebagai panduan untuk kita berjaga-jaga. Kepada jemaah-jemaah Islam lain. Jalankanlah operasi jemaah anda seperti biasa. Kami tidak menghalang. Bahkan dalam perkara yang baik dan tidak bercanggah, pasti kami sokong. Cuma minta sedikit kompromi, benarkanlah ahli anda mengundi. Mintalah mereka berdaftar. Urusan melantik pemimpin bukan sekadar urusan dunia. Ia bakal dipersoal di hari akhirat kelak. Jika ditakdirkan dengan sebab kita tidak mengundi maka kemenangan berpihak kepada musuh Islam, lalu dasar-dasar negara yang menjamin urusan agama ini dihapuskan olehnya, maka menjawablah kita di hadapan Allah nanti. Sesungguhnya tiada satu pun perkara yang akan terlepas dari hisab Allah walau sebesar zarah. Allah berfirman kepada semua orang beriman: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang layak menerimanya). [An-Nisa:58] Wajib menjalankan perintah tuhan melantik pemimpin yang akan menggalas amanah kepada yang benar-benar layak. Jika wajib, maka apa hukum meninggalkannya? Apakah amanah terbesar selain dari kuasa pemerintahan. Yang mahu meneruskan agenda dakwah fardi, teruskan. Ia amat baik sekali. Yang berjuang menegakkan khilafah, teruskan. Kami juga berkongsi cita-cita yang sama. Yang mengambil pendekatan zikir dan pembersihan jiwa, tafaddol. Anda memiliki peranan tersendiri. Namun tolonglah hanya untuk sekali seumur hidup berdaftar sebagai pengundi dan sekali untuk setiap 4-5 tahun untuk keluar mengundi. Kerja-kerja politik selain itu serahkan sahaja pada kami. Menolak politik dan pemerintahan bakal menyebabkan agama kita makin lemah. Sabda Rasulullah SAW: لتنقضن عرى الإسلام عروة عروة، فكلما انتقضت عروة تشبث الناس بالتي تليها، فأولهن نقضاً الحكم، وآخرهن الصلاة Akan terurai sedikit demi sedikit ikatan Islam. Setiapkali terungkai, manusia akan berpaut pada ikatan yang seterusnya. Maka perkara pertama yang akan terurai adalah pemerintahan, dan yang terakhir adalah sembahyang. (HR Ahmad) Tinggal dua hari sahaja lagi sebelum suku ketiga daftar pemilih ditutup. Jika ditakdir bulan Mac berlaku pilihan raya, maka mereka yang tidak mendaftar sebelum 1 Oktober tidak boleh mengundi. Dengan bacaan politik hari ini, sangat besar kemungkinan untuk pilihan raya berlaku pada bulan tersebut. Ini kerana situasi kini adalah paling selesa buat pemerintah. Usah bercakap soal kos sara hidup, soal ketelusan undang-undang, pendidikan, keamanan, ekonomi dan sebagainya tapi diri tidak berdaftar. Buat malu sahaja. Saya merayu. – HARAKAHDAILY 28/9/2016 Sumber HD - 28-9-2016 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
SHAH ALAM - Pas mengesyorkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) agar memberi justifikasi cadangan persempadanan semula yang menerima bantahan daripada pelbagai parti politik di negara ini. Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, penjelasan itu perlu demi menjaga nama baik SPR yang berfungsi sebagai pengadil ketika pilihan raya. “Persempadanan semula sentiasa akan mewujudkan kontroversi kerana ia dilihat sebagai senjata pihak pemerintah untuk kekal berkuasa. “Syor persempadanan semula ini telah mendapat kritikan pelbagai pihak. Pas mendesak Pengerusi SPR, Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah tampil memberikan justifikasi mengapa cadangan persempadanan semula berupa sedemikian,” katanya dalam satu kenyataan, semalam. Bermula Khamis lalu, SPR melaksanakan Kajian Semula Persempadanan bagi kerusi Parlimen dan Dun bagi Negeri-negeri Tanah Melayu dan Sabah. Menurut Tuan Ibrahim, Mohd Hashim perlu menjawab segala persoalan yang berbangkit bagi menjelaskan segala kekeliruan. “Apa kriteria-kriteria yang menentukan sesuatu kawasan dibahagi sebegitu rupa? Sehingga ada 13 kawasan yang mempunyai jumlah pengundi 100,000 dan ada kawasan yang mempunyai jumlah pengundi yang sangat kecil. “Apakah formula SPR di sebalik persempadanan semula ini? Apakah SPR mengambil kira keserataan nilai keberkesanan satu undi ketika membuat persempadanan semula? “Apakah justifikasi beberapa nama kawasan Parlimen ditukar? Apakah keperluannya?,” katanya. SPR bercadang mengesyorkan tiada perubahan bilangan bahagian-bahagian pilihan raya kerusi Parlimen dan Dun namun bagi maksud kajian semula persempadanan bahagian-bahagian pilihan raya bagi Negeri-Negeri Tanah Melayu, terdapat pindaan dan perubahan nama kepada bahagian-bahagian pilihan raya kerusi Parlimen dan Dun dalam Negeri-Negeri Tanah Melayu. Bagi Sabah pula, SPR mengesyorkan supaya jumlah kerusi Dun ditambah sebanyak 13 bahagian berikutan pindaan peruntukan dalam Perlembagaan Negeri Sabah sekali gus menjadikan jumlah keseluruhannya adalah 73 kerusi Dun selain mencadangkan pindaan serta perubahan nama. Pihak yang dibenarkan membuat bantahan adalah kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan yang keseluruhan atau sebahagian kawasannya termasuk di dalam bahagian pilihan raya yang berkaitan dengan syor itu serta seratus atau lebih orang yang nama mereka ditunjukkan dalam daftar pemilih semasa bagi bahagian-bahagian pilihan raya berkenaan. Representasi bantahan itu mesti sampai kepada SPR dalam masa sebulan bermula dari 15 September hingga 14 Oktober ini. Sumber TKO - 21-9-2016 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- SPR Masih kekal Dan Rela Jadi ‘Kuda Tunggangan’ Barisan Nasionalhttp://www.buletinonline.net/v7/index.php/spr-masih-kekal-dan-rela-jadi-kuda-tunggangan-barisan-nasional/ Oleh : Sheikh Hanafi A. Aziz Merujuk kepada Kajian Semula persempadanan bagi dun dan parlimen di seluruh Malaysia beserta dengan cadangan yang mula dipamerkan Khamis tempohari, amat mendukacitakan rakyat jelata. Ia menyerlahkan betapa SPR sangat tidak berintegriti. Masih kekal dan rela menjadi barua dan kuda tunggangan Barisan Nasional untuk terus berkuasa. Penerapan praktis ‘Gerrymandering’ yang sangat tidak bermoral dan licik melalui cadangan ini merupakan penyalahgunaan kuasa dan ‘perogolan’ terhadap konsep kebebasan memilih dan bercanggah dengan aspirasi semasa sebahagian besar rakyat. Alangkah malangnya tatkala sebahagian besar negara-negara dunia ketiga mulai melaksanakan transformasi dan reformasi sistem pilihanraya mereka. SPR masih sanggup menjadi ‘perkakas’ sang penguasa untuk terus berada di era kegelapan dan terus memilih untuk mencabul sistem pilihanraya negara. Asas asas seperti rasionaliti jumlah pemilih, keluasan, sempadan pentadbiran dan kebolehupayaan khidmat wakil rakyat (Ahli Parlimen/Adun) kepada pengundi yang sepatutnya menjadi pertimbangan utama SPR dalam merangka cadangan bagi kajian ini lenyap sama sekali kerana sanggup memuaskan serakah nafsu pemerintah. Justeru kita melihat terdapat banyak cadangan tersebut langsung tidak munasabah bahkan seolah olah disiapkan oleh jawatankuasa pilihanraya BN dan SPR hanya menjadi ‘rubber stamp’ sahaja. Kendati pun ada masa dan ruangan untuk dibantah cadangan tersebut, namun melihatkan sejarah lampau SPR yang tanpa malu menjadi jentera simpanan pilihanraya BN, kita bimbang ianya hanya sekadar melengkapkan prosedur semata, lebih lebih lagi cadangan ini hanya memerlukan majoriti mudah di parlimen untuk diwartakan. Mewakili Dewan Pemuda Pas Negeri Terengganu (DPPNT) saya memberi amaran kepada SPR supaya insaf dan menghentikan pencabulan ini, jika tidak kami akan pastikan amarah pemilih dizahirkan dengan bantahan besar-besaran di seluruh negeri Terengganu. Kami berlapang dada menerima kekalahan dalam pilihanraya jika ia sememangnya kehendak sebenar pengundi, namun kami sekali-kali tidak akan redha dan tunduk jika sekiranya ianya adalah penyelewangan yang kamu menjadi dalangnya. Kepada seluruh warga pemilih Terengganu khususnya kalangan pemuda bersiap siagalah untuk bangkit membantah penyelewangan dan salahguna kuasa ini, cukuplah untuk sekian kalinya memilih untuk sekadar berdiam diri atau leteran di kedai kopi sahaja. Membujur lalu melintang patah, pemuda akan terus maju takkan sekali menyerah. وَلَا تَهِنُوا فِي ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا Maksudnya : “Dan jangan sekali kali kamu merasa lemah dalam mengejar musuhmu ( untuk mengalahkan mereka), jika sekiranya kamu menderita (tatkala bertembung dengan mereka), mereka juga mengalami penderitaan yang sama, (namun apa yang membezakan kamu dan mereka adalah) kamu meletakkan harapan kepada Allah sedangkan mereka tidak, dan Allah Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana”. ***USTAZ SHEIKH HANAFI A.AZIZ IALAH Pengarah Jabatan Pilihanraya DEWAN PEMUDA PAS NEGERI TERENGGANU Sumber BO - 20-9-2016 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sempadan pilihan raya untuk kesemua 11 kawasan parlimen di Kuala Lumpur akan bertukar, berdasarkan cadangan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Terengganu menyaksikan cadangan kesemua lapan kerusi diubah, sementara Johor menjadi negeri paling banyak perubahan dicadangkan, iaitu di 21 daripada 26 kerusi. Ini diikuti Selangor (18 daripada 22 kerusi terjejas) dan Perak (17 daripada 24 kerusi terjejas). Untuk Sabah, perubahan dicadangkan untuk 15 daripada 35 kerusi parlimen. Tiada perubahan untuk Perlis, Putrajaya dan Labuan. Maklumat ini berdasarkan notis SPR di akhbar-akhbar utama hari ini, yang disiarkan bawah Seksyen 4, Bahagian II, Jadual ke-13 Perlembagaan Persekutuan. Antara lain, ia menyenaraikan jumlah pemilih dicadangkan setiap kawasan, perubahan nama dan sama ada sempadan kawasannya diubah. Orang awam boleh menyemak dan membuat bantahan terhadap cadangan itu sehingga tamat waktu bekerja pada 14 Ogos depan. Tiada peta dimuatkan dalam notis itu. Bawah cadangan itu, keseluruhan 12 kerusi parlimen dan 36 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dicadangkan ditukar nama. Perubahan paling banyak dicadangkan di Selangor di lima parlimen dan enam DUN. Sebagai contoh, kerusi Subang yang disandang oleh PKR akan ditukar nama kepada Sungai Buloh manakala Kelana Jaya (juga PKR) dicadang ditukar kepada Subang. Sumber TKO - 15-9-2016 -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KUALA KANGSAR: PAS akan membuat laporan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) petang ini kerana mendapati AMANAH melanggar peraturan pilihan raya berhubung warna benderanya. Pegawai Perundangan PAS Parlimen Kuala Kangsar Mohd Zamri Ibrahim berkata warna bendera yang digantung AMANAH di Kuala Kangsar berbeza dengan warna yang terdapat dalam laman web SPR. “Saya dihubungi wakil calon PAS, Ali Juhari Ahmad berhubung perkara ini. Jika disemak dalam laman web SPR, logo mereka berwarna oren dan latar belakang putih. Tetapi pada bendera yang digantung, ia terbalik. “Maka kami bertemu dengan pegawai pilihan raya SPR bagi PRK Kuala Kangsar dan beliau meminta kita membuat laporan rasmi berhubung kesalahan ini,” katanya pada sidang media di Pejabat Daerah Kuala Kangsar hari ini. Beliau berkata tindakan tersebut tidak berniat untuk menganiaya mana-mana pihak, sebaliknya hanya mahukan penjelasan SPR. “Ini boleh menjadi rujukan dan duluan yang baik. Jika tidak mana-mana parti atau calon boleh akan mengubahsuai logo mereka pada masa akan datang,” katanya. Beliau memetik kes pada PRU lalu apabila mendakwa calon bebas bagi Parlimen Ipoh Barat menggunakan logo kuda berbeza dengan yang ditetapkan SPR, dan akhirnya diarahkan menurunkan logonya. Beliau berkata, perbezaan tersebut hanya pada bendera parti, manakala logo di papan tanda dan poster masih menggunakan warna yang sama dengan logo rasmi. “Saya pun tidak pasti mengapa ada dua versi yang berbeza,” katanya. Sumber TKO - 13-6-2016 PRK Sungai Besar, Kuala Kangsar 18 Jun
PUTRAJAYA: Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Sungai Besar dan Kuala Kangsar akan diadakan pada 18 Jun sementara penamaan calon 5 Jun.
Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah mengumumkan demikian, sebentar tadi. Menurutnya, pengundian awal diadakan pada 14 Jun. Kerusi Parlimen Sungai Besar dan Kuala Kangsar kosong kerana kedua-dua penyandang, Datuk Noriah Kasnon dan Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad terkorban dalam nahas helikopter di Sebuyau pada 5 Mei lepas. Pada Pilihan raya Umum (PRU) ke-13 lalu, Noriah memperolehi 18.695 undi sementara calon PAS, Mohamed Salleh M Husin mendapat 18,296 undi. Manakala Mohammad Khair-il Anuar memperolehi 14,218 undi sementara calon PAS, Drs Khalil Idham Lim Abdullah mendapat 13.136 undi dan calon Bebas, Datuk Kamilia Ibrahim mengutip 447 undi. Sumber HD - 13-5-2016 SPR bincang PRK Sungai Besar, Kuala Kangsar 13 Mei
KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan membincangkan pilihan raya kecil (PRK) Parlimen Sungai Besar dan Kuala Kangsar pada mesyuarat khas, 13 Mei ini.
Memetik laporan Bernama, Setiausaha SPR Datuk Abdul Ghani Salleh berkata pihaknya telah menerima pemakluman rasmi berhubung kekosongan kedua-dua kerusi itu daripada Yang Dipertua Dewan Rakyat pada 6 petang semalam. "Sehubungan dengan itu, selaras dengan Artikel 54 (1) Perlembagaan Persekutuan telah wujud kekosongan luar jangka dan bagi mengisi kekosongan kerusi P.067 Kuala Kangsar dan P.093 Sungai Besar, SPR akan mengadakan mesyuarat khas untuk membincangkan semua perkara berkaitan Pilihan Raya Kecil tersebut," katanya. Kerusi Parlimen Sungai Besar dan Kuala Kangsar kosong kerana kedua-dua penyandang, Datuk Noriah Kasnon dan Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad terkorban dalam nahas helikopter di Sebuyau pada 5 Mei lepas. Pada Pilihan raya Umum (PRU) ke-13 lalu, Noriah memperolehi 18.695 undi sementara calon PAS, Mohamed Salleh M Husin mendapat 18,296 undi. Manakala Mohammad Khair-il Anuar memperolehi 14,218 undi sementara calon PAS, Drs Khalil Idham Lim Abdullah mendapat 13.136 undi dan calon Bebas, Datuk Kamilia Ibrahim mengutip 447 undi. Pada Ahad lalu, Ketua Pengarah Pilihan raya PAS, Datuk Mustafa Ali berkata parti itu akan bertanding pada PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar. - HARAKAHDAILY 10/5/2016 Sumber HD - 10-5-2016 Sepanjang tujuh tahun saya diugut, difitnah Posted on Saturday, January 23 @ 23:31:50 MYT Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu |
PUTRAJAYA - Difitnah dan diugut adalah antara liku-liku yang perlu ditempuhi Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof sepanjang lebih tujuh tahun menerajui Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).
Esok, genaplah usia 66 tahun Abdul Aziz dan secara automatik beliau menamatkan khidmatnya sebagai Pengerusi SPR, badan yang mengelolakan dan mengendalikan urusan pilihan raya di Malaysia.
Meskipun kerjaya itu antara pengalaman paling manis untuknya, namun Abdul Aziz terkilan dan sedih dengan fitnah serta tuduhan yang dilemparkan terhadap SPR apatah lagi ia dipercayai rakyat Malaysia.
Menurutnya, fitnah yang paling beliau ingati adalah apabila SPR dituduh sengaja memutuskan bekalan elektrik ketika proses pengiraan undi dan membawa 40,000 warga Bangladesh untuk mengundi.
"Saya sangat kecewa apabila rakyat mempercayai tuduhan itu," katanya yang sentiasa berhemah ketika bertutur dan memiliki sifat kebapaan apabila didekati, dalam temubual bersama Bernama sempena persaraannya.
Beliau menegaskan bahawa SPR adalah institusi bebas dan tidak menerima arahan daripada mana-mana pihak.
"Malangnya, persepsi negatif sudah dibentuk dan sudah melekat di fikiran mereka bahawa SPR tidak boleh dipercayai sekaligus menjadikan saya sebagai sasaran," katanya.
Katanya, mengurus persepsi masyarakat terhadap SPR adalah antara cabaran terbesar yang dihadapinya sepanjang menerajui badan itu, selain mengendalikan 26 pilihan raya kecil di seluruh negara.
Abdul Aziz turut mendedahkan beliau pernah mendapat ugutan bunuh selain menerima bungkusan berisi kepala ayam yang dihantar ke pejabatnya.
Beliau juga pernah diugut bahawa kuburnya beserta keranda yang diletakkan patung beliau sudah disediakan di Presint 20, Putrajaya.
Meskipun diugut sedemikian, Abdul Aziz tidak gentar malah sentiasa berlapang dada menjalankan tugasnya kerana berpegang pada kata-kata 'ajal maut di tangan Allah'.
Dalam melaksanakan pembaharuan terhadap proses pilihan raya negara, Abdul Aziz berkata beliau mengamalkan prinsip terbuka dengan mendengar dan melihat cadangan daripada semua pihak termasuk parti politik, badan bukan kerajaan dan individu.
Terdapat 17 pembaharuan yang dilakukan sepanjang perkhidmatannya bersama SPR antaranya penggunaan dakwat kekal, membenarkan rakyat Malaysia di luar negara dan petugas media mengundi secara pos, menjalankan pengundian awal bagi polis dan tentera, menambah baik proses penamaan calon, memanjangkan tempoh kempen, membersihkan daftar pemilih dan penggunaan pen bagi menggantikan pensel untuk memangkah kertas undi.
Bagaimanapun, Abdul Aziz berkata, masih terdapat beberapa pembaharuan yang tidak dapat dilaksanakan kerana melibatkan pindaan kepada Perlembagaan Malaysia yang pastinya memerlukan persetujuan dua pertiga anggota Dewan Rakyat.
"Antaranya berkaitan pendaftaran pengundi secara automatik apabila genap usia 21 tahun dan tinjauan yang dilakukan SPR mendapati ia sukar dilakukan kerana
komposisi Dewan Rakyat.
"Tidak semua saya dapat laksanakan dalam tempoh tujuh tahun ini, tetapi pada masa akan datang jika keadaan mengizinkan mungkin perkara seperti itu dapat dilaksanakan," katanya.
Abdul Aziz berkata sistem pilihan raya di negara ini telah melalui pelbagai transformasi dan diiktiraf sebagai antara sistem terbaik di dunia oleh pemerhati luar negara.
"Jumlah yang keluar mengundi antara yang tertinggi dalam dunia dengan purata 80 peratus, proses pengiraan undi berjalan dengan baik dan boleh dilihat oleh wakil calon dan parti, keputusan pilihan raya kita pantas dan jika tidak berpuas hati boleh buat petisyen di mahkamah," jelasnya.
Pada masa akan datang, Abdul Aziz berharap beberapa pembaharuan boleh dilakukan antaranya proses pendaftaran calon secara atas talian bagi mengelakkan ketegangan antara penyokong parti politik di pusat penamaan calon.
"Yang bertanding seorang, yang datang 5,000 hingga 10,000 orang. Apabila halang mereka kata biarlah sekali-sekala meriah. Kalau meriah tak apa, tetapi berkelahi yang tidak bagus," katanya.
Abdul Aziz berharap kempen dapat dihentikan pada hari pengundian agar pengundi dapat membuat pilihan dengan tenang.
Selain itu, beliau turut berharap kesedaran dalam kalangan rakyat untuk mendaftar sebagai pemilih terus meningkat.
"Ada empat juta orang yang layak tetapi belum mendaftar. Begitu mudah untuk mendaftar sekarang jadi kalau boleh rakyat Malaysia beramai-ramai mendaftar," katanya.- Bernama
Sumber TKO - 23-1-2016
SPR sedia bila-bila masa hadapi pilihan raya Sarawak
PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bersedia melaksanakan Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak pada bila-bila masa mengikut tarikh pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) yang akan diumumkan kelak, kata Timbalan Pengerusinya Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah.
Beliau berkata PRN Sarawak adalah cabaran pertama yang akan dihadapinya sebagai pengerusi baharu SPR bermula 24 Jan ini dan berharap ia dapat dilaksanakan dengan baik menerusi kekuatan para pegawai SPR yang berpengalaman dan sumber rujukan sedia ada. "Ini bukan kali pertama SPR mengadakan pilihan raya, sudah lama kita melaksanakan pilihan raya umum dan pilihan raya kecil. "Jadi saya rasa tiada masalah. Kita akan aturkan kerja untuk PRN Sarawak," katanya kepada pemberita selepas menerima nota serah tugas sebagai Pengerusi SPR daripada Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof dalam satu majlis perpisahan di Ibu Pejabat SPR, di sini hari ini. Ditanya mengenai perbelanjaan besar yang diperuntukkan oleh SPR bagi PRN Sarawak, beliau berkata ia berikutan kenaikan kos logistik. Mohd Hashim berkata perbandingan tidak sepatutnya dibuat antara kos perbelanjaan bagi PRN Sarawak kali ini dengan kos pada lima tahun lepas kerana peredaran masa dan peningkatan harga barangan. "Tempatnya sama, tetapi sewa kenderaan mungkin naik, sewa helikopter naik, makan minum pun naik, itu yang menyebabkan kos itu naik," katanya sambil menambah ia bukanlah peningkatan yang melampau. Sebelum ini, Abdul Aziz berkata PRN Sarawak dijangka menelan belanja sebanyak RM181 juta, lebih dua kali ganda kos perbelanjaan pada 2011 iaitu sebanyak RM78 juta. Selain kos logistik, Abdul Aziz berkata peningkatan itu juga berikutan jumlah kawasan mengundi yang lebih besar dengan mencatatkan penambahan daripada 71 kepada 82 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN). - Bernama Sumber HD - 22-1-2016 Mohd Hashim Abdullah dilantik Pengerusi SPR
KUALA LUMPUR: Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah dilantik sebagai pengerusi baharu badan itu berkuat kuasa Ahad ini.
Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa berkata Mohd Hashim, 62, akan menggantikan Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof yang tamat tempoh perkhidmatan setelah mencapai usia 66 tahun pada Sabtu ini, seperti termaktub dalam Fasal (3) Perkara 114 Perlembagaan Persekutuan. Beliau berkata Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah telah memperkenankan pelantikan Mohd Hashim mengikut Fasal (1) Perkara 114 Perlembagaan Persekutuan. "Bagi pihak kerajaan, saya mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan terima kasih di atas perkhidmatan Tan Sri Abdul Aziz sebagai Pengerusi SPR selama tujuh tahun dalam melaksanakan tanggungjawab dengan cemerlang," katanya dalam satu kenyataan di sini, Rabu. Mohd Hashim yang dilahirkan di Kota Bharu, Kelantan pada 8 Okt 1954 memiliki Ijazah Sarjana Sains Politik, Universiti Kebangsaan Malaysia. Beliau memulakan kerjaya dalam kerajaan pada 2 April 1980 sebagai Pegawai Tadbir, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, dan pernah menjawat jawatan Ketua Setiausaha, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani. Beliau bersara wajib pada 31 Ogos, 2014 sebelum dilantik sebagai timbalan pengerusi SPR pada 5 Sept 2014. - Bernama Sumber HD - 20-1-2016 Berhenti tipu rakyat, kata bekas pengerusi SPR kepada Najib Posted on Wednesday, December 16 @ 13:10:00 MYT Dilulus untuk paparan oleh PenorehGetah |
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak perlu berhenti daripada terus berbohong kepada rakyat tentang keadaan sebenar kedudukan negara, kata bekas Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman.
"Berhenti menipu rakyat dan buat kerja kamu. Beritahu kepada pemimpin Melayu berlaku jujur dan buat apa yang boleh (membantu Melayu)," katanya dalam mesyuarat Agung Tahunan Perkasa, hari ini.
Rashid berkata beliau tidak marah jika orang Umno atau Najib memarahinya mengkritik secara terbuka kerana tiada apa yang perlu disembunyikan.
"Sekarang saya lantang mengkritik tetapi tiada yang berani mengkritik saya kerana saya tidak mencuri duit rakyat. Tiada apa saya sembunyikan," katanya.
Beliau berkata dirinya sangat berterus-terang dan pernah berdepan dengan Najib bagi menyatakan pendiriannya.
"Saya bercakap secara berdepan. Saya kata jika tak suka, singkirkan saya tetapi sebaliknya saya dinaikkan pangkat," katanya.
Rashid berkata apa jua cadangan yang dibawa hari ini tidak akan ke mana-mana kerana pelaku rasuah tidak akan mendengar.
"Mereka (Umno) takut kalah pilihan raya tetapi saya kata itu tidak berlaku sebaliknya kita berdepan dengan pelbagai cabaran," katanya.
Beliau turut mencadangkan peranan Perkasa ditukar daripada kumpulan pendesak Melayu kepada parti politik memerintah negara kerana itu saja pilihan yang ada memastikan negara dipimpin orang yang "betul".
Sumber TKO - 16-12-2015
SPR Mula Kajian Persempadanan Semula Parlimen Dan DUN Posted on Tuesday, December 01 @ 17:02:31 MYT Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol |
KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sedang melaksanakan kerja-kerja pentadbiran sebagai persiapan awal untuk memulakan kajian urusan persempadanan semula bahagian-bahagian Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) termasuk di Sabah.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said berkata kerja-kerja tersebut membabitkan pengumpulan maklumat pembangunan, pertambahan penduduk dan bilangan pengundi semasa.
“(Kerja-kerja itu) seterusnya menyediakan draf laporan awal urusan persempadanan sebelum cadangan persempadanan SPR dimaklumkan kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat dan Perdana Menteri berdasarkan peruntukan Seksyen 4 Bahagian II Jadual Ketiga Belas Perlembagaan Persekutuan,” katanya dalam jawapan bertulis yang diedarkan di Dewan Rakyat hari ini.
Azalina berkata demikian bagi menjawab soalan Dr Mohd Hatta Md Ramli (Amanah-Kuala Krai) yang ingin tahu setakat manakah persediaan yang dilakukan SPR bagi proses persempadanan semula kawasan pilihan raya.
Menyentuh mengenai negeri Sarawak, Azalina memaklumkan bahawa kajian telah selesai dilaksanakan apabila laporan akhir diserahkan kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 21 Ogos lepas.
“Tarikh tersebut juga diwartakan sebagai tamatnya tempoh urusan Kajian Semula Persempadanan Bahagian-bahagian Pilihan Raya bagi Negeri Sarawak,” katanya.
Sumber TKO - 1-12-2015
Persempadanan: Tindakan licik SPR dikesali
KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0 kecewa dengan tindakan licik Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang tergesa-gesa menyerahkan laporan persempadanan semula Sarawak kepada Jabatan Perdana Menteri.
Menurut kenyataan yang dikeluarkan Jawatankuasa Pemandu, tindakan SPR itu telah menggagalkan usaha mencabar persempadanan tersebut, yang ketika itu baru sahaja diputuskan di peringkat Mahkamah Rayuan.
"Perbuatan tidak sabar-sabar SPR, yang tidak sempat menanti rayuan difailkan di Mahkamah Persekutuan telah mengagalkan proses keadilan.
"Malah secara langsung turut menghina proses mahkamah apabila proses undang-undang yang sedang berjalan di peringkat rayuan dipintas oleh kepentingan politik," demikian kenyataan yang dikeluarkan oleh jawatankuasa ini.
Keputusan Mahkamah Rayuan yang mengisytiharkan notis SPR berkaitan cadangan persempadanan semula bagi kawasan pilihan raya di Sarawak dikekalkan.
SPR sebelum ini memohon untuk mewujudkan 11 kawasan pilihan raya baharu di Sarawak, meningkatkannya daripada 71 sekarang kepada 82.
Mahkamah Persekutuan di sini hari ini menolak permohonan kebenaran untuk merayu oleh seorang Anggota Dewan Undangan Negeri Sarawak dan seorang pengundi berhubung persempadanan semula kawasan pilihan raya negeri itu oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) selepas memutuskan perkara itu bersifat akademik.
"Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) mengecam perbuatan jahat SPR, yang jelas begitu beriya mahu supaya persempadan semula tersebut dibentangkan dalam sidang Parlimen yang bakal bermula minggu hadapan, walaupun keputusan rayuan masih dalam proses.
"Ini turut memberi isyarat jelas bahawa Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak mungkin akan diadakan dalam masa terdekat, demi memberikan legitimasi atau keabsahan terhadap pentadbiran Perdana Menteri Najib Razak yang dilihat sedang dirundung seribu satu masalah termasuklah skandal ‘derma’ RM2.6 bilion ke akaun peribadinya dan juga skandal hutang 1MDB," jelas jawatankuasa itu lagi.
Jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0 turut melahirklan kekecewaan dengan sikap SPR yang telah menggunakan taktik yang begitu licik untuk menggagalkan tindakan sah mencabar persempadanan semula oleh Adun Batu Lintang See Chee How dan pengundi Ulu Baram Pauls Baya.
Menurut jawatankuasa itu lagi, Bersih 2.0 tidak akan berdiam diri dan tetap komited untuk melawan apa sahaja cubaan penipuan dan memperjuangkan integriti pilihan raya, terutamanya dalam hal persempadanan semula di seluruh negara yang melibatkan pembahagian tidak adil (malapportionment) dan ‘gerrymandering’. – HARAKAHDAILY 15/10/2015
Sumber HD - 15-10-2015
SPR perlu kuasa untuk audit akaun parti politik
PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) wajar diberi kuasa untuk melakukan audit terhadap akaun parti politik dan perbelanjaan calon yang bertanding semasa pilihan raya, kata Pengerusinya Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.
Beliau berkata ketika ini SPR hanya dipertanggungjawabkan untuk menerima laporan perbelanjaan selepas sesuatu pilihan raya selesai.
"SPR buat masa ini tiada kuasa audit kita cuma terima laporan sahaja itupun hanya perbelanjaan sepanjang tempoh rasmi kempen.
"Laporan itu pula hanya dalam bentuk mengemukakan resit, bil menunjukkan calon berbelanja mengikut yang ditetapkan iaitu RM200,000 untuk Parlimen dan RM100,000 bagi Dewan Undangan Negeri (DUN)," katanya kepada pemberita selepas majlis sambutan hari ulang tahun ke-58 penubuhan SPR sini Jumaat.
Abdul Aziz bagaimanapun berkata walaupun SPR tidak mempunyai kuasa untuk mengaudit, namun terdapat pihak lain bertanggungjawab berbuat demikian antaranya Jabatan Audit Negara.
Beliau berkata Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) juga bertanggungjawab untuk menyiasat sekiranya terdapat unsur rasuah dalam pertandingan.
Ketika ditanya mengenai pembentukan Jawatankuasa Konsultatif Nasional Mengenai Pembiayaan Politik (JKNMPP), Abdul Aziz berkata SPR sedia untuk menyertai jawatankuasa itu sekiranya dipelawa menjadi sebahagian daripada anggota.
"Jika dipelawa, kami akan menyertainya, tapi kalau tak, ia bukanlah kemestian untuk turut serta, mereka (jawatankuasa) boleh hubungi kita kalau ada keperluan," katanya.
Menurut Abdul Aziz pembentukan jawatankuasa khas itu juga satu tindakan baik kerana ia dapat mengelak mana-mana parti politik daripada sebarang tohmahan tidak berasas.
Penubuhan JKNMPP diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 14 Ogos bagi merangka pelan tindakan pembiayaan politik berintegriti yang komprehensif dan inklusif untuk dilaksanakan sebelum Pilihan Raya Umum ke-14.
Pengerusi SPR itu juga berkata pihaknya tidak mempunyai sebarang masalah untuk bekerjasama dengan pihak Bersih selagi ia mematuhi undang-undang.
"Dia demonstrasi ada apa? Kami tidak mahu pemerhati tidak bebas. Fikirkan, kenyataan mereka, tindakan mereka, adakah mereka bebas?" soal Abdul Aziz. - Bernama
Sumber HD - 4-9-2015
Persempadanan: SPR akan teliti keputusan mahkamah
PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan meneliti secara terperinci keputusan Mahkamah Tinggi Kuching berhubung arahan agar mengadakan semula persempadanan kawasan pilihan raya di Sarawak, kata Setiausaha SPR Datuk Abdul Ghani Salleh.
Beliau berkata buat masa ini pihak SPR belum menerima pemakluman rasmi mengenai perkara itu dan hanya mengetahui tentangnya melalui media massa.
"Kami akan tengok butiran keputusan mahkamah pada Isnin sebabnya kami hanya mendengar melalui media sahaja.
"Apa-apa hal kami akan buat kenyataan pada Isnin selepas kami dapat maklumat," katanya kepada Bernama di sini, Sabtu.
Semalam, Hakim Mahkamah Tinggi Kuching Yew Jen Kie mengarahkan SPR agar mengeluarkan semula notis tentang persempadanan kawasan pilihan raya di Sarawak dengan mematuhi peruntukan dalam Jadual 13 Perlembagaan Persekutuan.
Ini kerana hakim mendapati terdapat kekurangan maklumat penting dalam notis bertarikh 5 Jan bagi orang ramai yang terlibat untuk membuat keputusan.
SPR mula mempamerkan syor jumlah Bahagian-Bahagian Pilihan Raya Negeri bagi Sarawak yang ditambah itu pada 5 Jan lepas hingga 4 Feb di beberapa tempat di negeri itu.
Berikutan keputusan mahkamah itu bermakna SPR harus mengadakan semula persempadanan kawasan pilihan raya di Sarawak. - Bernama
Sumber HD - 16-5-2015
SPR terima notis pemberitahuan kekosongan kerusi Rompin
KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengesahkan telah menerima notis pemberitahuan mengenai kekosongan kerusi kawasan Parlimen Rompin daripada Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia pada Selasa.
Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata sehubungan itu suruhanjaya berkenaan akan mengadakan satu mesyuarat khas dalam masa terdekat bagi membincangkan tarikh-tarikh penting berkaitan proses Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Rompin.
"Antara tarikh yang akan ditentukan dalam mesyuarat khas itu adalah penamaan calon, pengundian awal, pengundian biasa dan menentukan daftar pemilih yang akan diguna pada PRK Parlimen Rompin," katanya kepada Bernama.
Abdul Aziz menjelaskan SPR perlu mengadakan mesyuarat khas jika berlaku kekosongan kerusi sama ada bagi kawasan Parlimen atau Dewan Undangan Negeri (DUN) tidak awal daripada empat hari dan tidak lebih daripada 10 hari dari tarikh penerimaan notis pemberitahuan kekosongan sesuatu kerusi.
"Menurut Fasal (4) Perkara 55 Perlembagaan Persekutuan, SPR perlu mengadakan PRK dalam tempoh 60 hari dari tarikh berlaku kekosongan," katanya.
PRK Rompin perlu diadakan berikutan kematian Anggota Parlimennya Tan Sri Dr Jamaluddin Jarjis dalam nahas helikopter di Semenyih, Sabtu lalu.
Selain Jamaluddin, tragedi itu turut mengorbankan lima yang lain termasuk Ketua Setiausaha Sulit kepada Perdana Menteri Datuk Azlin Alias, juruterbang helikopter Clifford William Fournier Jr, pembantu operasi Aidana Baizieva, ahli perniagaan Datuk Tan Huat Seang dan pengawal peribadi Jamaluddin, Razakan Seran.
Pada Pilihan Raya Umum ke-13 pada Mei 2013, Jamaluddin yang juga Pengerusi Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) mengekalkan kerusi kawasan tersebut yang disandangnya sejak 23 tahun lalu, apabila mengalahkan bekas Ketua Muslimat PAS Pusat Nuridah Mohd Salleh dengan majoriti 15,114 undi. - Bernama
Sumber HD - 7-4-2015
SPR MESTI LANTIK SEMULA PEMBANTU PENDAFTAR - BERSIH 2.0
http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/34162-spr-mesti-lantik-semula-pembantu-pendaftar
Sumber HD - 4-3-2015
STATUS KERUSI PERMATANG PAUH SELEPAS 24 FEB - SPR
TAN SRI ABDUL AZIZ MOHD YUSOF - PENGERUSI SPR
http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33937-status-kerusi-permatang-pauh-selepas-24-feb-spr
Sumber HD - 18-2-2015
SPR MESYUARAT BINCANG PRK DUN CHEMPAKA RABU INI - SU SPR
DATUK ABDUL GHANI SALLEH - SETIAUSAHA SPR
http://www.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/33901-spr-mesyuarat-bincang-prk-dun-chempaka-rabu-ini
Sumber HD - 16-2-2015
SPR dedahkan wajah sebenar? |
Posted on Wednesday, January 07 @ 23:21:50 MYT by paktam
Oleh Aziz Bari Tahap integriti dan kesaksamaan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sudah lama diragui. Pengakuan bekas Pengerusi SPR yang kini Naib Presiden Perkasa, Tan Sri Rashid A Rahman bahawa beliau adalah penyokong BN ternyata mengesahkan keraguan itu. Rashid seperti tidak memiliki rasa malu apabila membuat pengakuan itu ketika berucap dalam satu perhimpunan pro-Umno 14 Desember lalu
Namun sedikit menarik apabila beliau juga
memberitahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak agar berhenti “berbohong”
kepada orang Melayu.
Apa-apa pun, itu bukanlah kali pertama seorang
ketua badan – yang tugasnya menurut Perlembagaan termasuk mengendalikan pilihan
raya dan menyediakan daftar pemilih - dilihat condong ke arah parti pemerintah.
Tidak lama dahulu, pengganti Rashid yang kini pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz
Yusof didapati termasuk dalam senarai nama ahli Umno.
Melihat dua insiden ini, saya tidaklah terkejut
sangat apabila salah seorang Ketua SPR negeri secara tertutup mengatakan
perlunya menambahkan kerusi, kononnya demi “kepentingan politik Melayu-Muslim”.
Beliau juga menyifatkan sukar untuk “kita” merampas kembali Selangor dan Pulau
Pinang. Kenyataan itu jelas menunjukkan sikap berat sebelah kepada Umno-BN.
Untuk rekod, Rashid adalah Setiausaha SPRsejak
1979. Selepas bersara daripada perkhidmatan awam, beliau dilantik menjadi
Pengerusi SPR dan berkhidmat sejak 2000 hingga 2008. Sepanjang perkhidmatannya,
Rashid telah mengendalikan enam pilihan raya umum dan tiga persempadanan semula;
pada tahun 1984, 1994 dan 2003.
Sebelum membuat pengakuan itu, Rashid sudah
beberapa kali secara terbuka mengisytiharkan bahawa beliau tahu bagaimana untuk
“menjadikan Melayu (baca: Umno) kekal berkuasa”. Beliau juga mendakwa dirinya
“memperjuangkan hak Melayu dan memastikan Melayu kekal memegang
kuasa
politik”.
Jelas, kesemua kenyataan ini cukup untuk
menjelaskan mengapa Rashid kini menjadi pimpinan tertinggi sebuat organisasi
sayap kanan. Atau boleh jadi itulah dirinya yang sebenar.
Sama seperti bekas Ketua Hakim Tun Abdul Hamid
Mohamad – yang juga aktif dalam Perkasa – pandangan mereka yang condong terhadap
Umno membangkitkan keraguan ke atas institusi yang mereka ketuai dahulu.
Kenyataan itu juga menjelaskan, mengapa dan
bagaimana Umno-BN mampu kekal berkuasa sejak Kemerdekaan pada 1957.
Beberapa hari selepas pengakuan Rashid,
penggantinya Abdul Aziz menolak permintaan beberapa pihak untuk berbincang soal
persempadanan semula yang akan dilakukan.
Dalam satu laporan 18 Desember lalu, Abdul Aziz
berkata, SPR tidak perlu mendengar suara pihak seperti NGO Bersih. Katanya,
suruhanjaya itu hanya perlu bertemu dengan kerajaan negeri dan pihak berkuasa
tempatan.
Perlu disebut bahawa Bersih sebelum ini
mengatakan yang SPR tidak memiliki kuasa untuk memutuskan penambahan kerusi
secara sendiri; seperti yang sering terjadi sebelum ini.
Namun di sebalik kenyataan Abdul Aziz itu, SPR
negeri tetap enggan bertemu dengan Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang mewakili
kerajaan negeri dalam soal itu. Tiga MP tersebut adalah Sim Tze Tzin (PKR), Ng
Wei Aik (DAP) dan Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa (PAS).
Maka, jelas bahawa SPR bertindak secara tidak
konsisten. Malah, mengapa SPR enggan melaksanakan kuasa dan mengehadkan peranan
mereka juga kekal misteri. Bukanlah susah sangat untuk memahami bahawa bagi
memastikan persempadanan itu berjalan dengan telus dan adil, SPR Pulau Pinang
patut melaksanakan komitmen yang dinyatakan Pengerusinya itu.
Punca mengapa SPR menafikan wakil kerajaan Pulau
Pinang juga tidak jelas. Apa yang nyata, tindakan itu merugikan SPR sendiri
dalam usaha meyakinkan pihak berkepentingan bahawa ia adalah badan yang bebas
dan tidak berpihak.
Melalui Artikel 114(2), Perlembagaan menggariskan
perlunya suruhanjaya pilihanraya yang berkredibiliti dan bebas. Ia turut
menyatakan Yang di-Pertuan Agong bertanggungjawab dalam memastikan soal itu.
Perlembagaan juga melibatkan Majlis Raja-raja dalam proses tersebut, walaupun
hanya dengan kapasiti penasihat.
Ramai yang mengatakan, Yang di-Pertuan Agong
tidak lagi perlu bertindak di bawah nasihat Perdana Menteri dalam soal ini. Ini
kerana jelas bahawa PM turut terlibat dalam pilihanraya.
Walaupun Yang di-Pertuan Agong digalaskan dengan
tugas tersebut, ia tidak sepatutnya berhenti setakat itu sahaja. Selepas
dilantik, suruhanjaya perlu mengambil inisiatif untuk menunjukkan serta
membuktikan kebebasannya.
Inilah sebabnya mengapa Perlembagaan
memperuntukkan beberapa perlindungan, bagi memastikan anggota suruhanjaya tidak
menerima sebarang ancaman atau ugutan. Ia termasuk perlindungan daripada dipecat
begitu sahaja, dan juga peruntukan berhubung ganjaran kepada mereka.
Kita boleh mengatakan bahawa berdasarkan
peruntukan ini, tindakan SPR yang menolak untuk bertemu dengan Bersih adalah
bertentangan dengan tugas perlembagaannya.
Walau apa-apa pun, sikap SPR yang menuruti
Umno-BN dan menolak banyak cadangan daripada pembangkang sudah menjadi satu
rahsia umum.
Walaupun ketika SPR menerima cadangan mereka –
seperti penggunaan dakwat kekal – pelaksanaannya dipenuhi pelbagai masalah.
Amat jelas bahawa SPR – di sebalik tapak dan
mekanisme yang diperuntukkan Perlembagaan – memilih untuk menjadi rapat dengan
satu pihak, bukannya menjadi sebuah institusi Perlembagaan yang benar-benar
berkhidmat untuk demokrasi dan kesaksamaan.-bm.theantdaily.com
Dr Abdul Aziz Bari adalah bekas pensyarah
undang-undang UIA dan kini mengajar di Unisel. Beliau juga merupakan Felo Kanan
di badan pemikir IDEAS.
Sumber DD - 7-1-2015
|
Banjir: Notis kajian semula persempadanan ditunda
PUTRAJAYA: Notis Kajian Semula Persempadanan bagi kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (Dun) yang pada awalnya dirancang untuk diwartakan bulan ini, ditunda tahun depan berikutan banjir yang melanda beberapa negeri pada masa ini.
Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, notis berkenaan tidak dapat diwartakan bulan ini kerana pengundi di kawasan yang dilanda banjir akan menghadapi masalah untuk melihat notis tersebut yang dipamer di pejabat-pejabat SPR seluruh negara.
"Saya tengok sekarang ini banjir di beberapa tempat. Tindakan mewartakan notis Kajian Semula Persempadanan pada masa ini boleh mengakibatkan SPR dituduh sebagai tidak berlaku adil kepada pengundi yang menjadi mangsa banjir.
"Jadi SPR kena pilih tarikh yang sesuai untuk mewartakan notis itu. Bagaimanapun kenyataan media akan dikeluarkan berhubung perkara ini pada waktu yang sesuai," katanya ketika dihubungi Bernama di sini Isnin.
Laporan Bernama bulan lalu menyebut SPR dijangka mewartakan notis Kajian Semula Persempadanan bagi kerusi Parlimen dan Dun menjelang akhir tahun ini.
Jelas Abdul Aziz, pada masa ini hanya Notis Kajian Semula Persempadanan bagi Negeri Sarawak yang sudah disiapkan dan ia sudah dipamer di negeri itu.
"SPR beri keutamaan kepada Sarawak kerana Sarawak telah meluluskan rang undang-undang untuk menambah jumlah anggota Dun," katanya.
Bulan lepas media melaporkan Persidangan Dun Sarawak meluluskan rang undang-undang untuk menambah jumlah anggota Dun daripada 71 ketika ini sekali gus menjadikan keseluruhan 82 kerusi Dun bakal dipertandingkan dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) akan datang.
Ditanya mengenai beberapa pihak yang menyuarakan rasa tidak puas hati dan pandangan kepada SPR berhubung kajian persempadan semula, beliau berkata, SPR melaksanakan proses persempadanan semula mengikut perlembagaan dan tidak berbuat sesuka hati.
"SPR juga tidak boleh mendengar cakap-cakap pihak tertentu," katanya.
Kajian semula Persempadanan dilakukan sekurang-kurangnya lapan tahun sekali dan kali terakhir dibuat pada 2003.
Persempadanan semula merupakan satu daripada tanggungjawab utama SPR di bawah Perlembagaan bagi memastikan pengundi mudah mendapat perkhidmatan wakil rakyat masing-masing apabila sesebuah kawasan pilihan raya yang luas dikecilkan atau dipecah dua, seperti kawasan yang mempunyai pengundi lebih daripada 100,000 orang.
Sebelum mewartakan notis berkenaan, SPR perlu memaklumkan kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak selaku ketua kerajaan, mengikut peraturan yang ditetapkan.
Apabila notis berkenaan diumumkan, maka bermulalah tempoh persempadanan semula dan notis itu akan dipamer selama sebulan (untuk menerima bantahan dan cadangan) daripada kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan dan kumpulan pengundi berdaftar, sekurang-kurangnya 100 orang dalam bahagian pilihan raya terbabit.
Laporan akhir mengenai syor kajian semua persempadanan kawasan pilihan raya itu perlu diserahkan kepada Perdana Menteri dalam tempoh tidak lebih dua tahun daripada tarikh notis diumumkan, untuk dibentangkan di persidangan Dewan Rakyat untuk kelulusan selaras dengan Seksyen 8, Jadual ke-13 Perlembagaan Persekutuan.
Laporan yang diluluskan oleh sidang Dewan Rakyat akan dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agung untuk ditandatangan sebelum diwartakan dan diguna pakai. - Bernama
Sumber HD - 22-12-2014
Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, notis berkenaan tidak dapat diwartakan bulan ini kerana pengundi di kawasan yang dilanda banjir akan menghadapi masalah untuk melihat notis tersebut yang dipamer di pejabat-pejabat SPR seluruh negara.
"Saya tengok sekarang ini banjir di beberapa tempat. Tindakan mewartakan notis Kajian Semula Persempadanan pada masa ini boleh mengakibatkan SPR dituduh sebagai tidak berlaku adil kepada pengundi yang menjadi mangsa banjir.
"Jadi SPR kena pilih tarikh yang sesuai untuk mewartakan notis itu. Bagaimanapun kenyataan media akan dikeluarkan berhubung perkara ini pada waktu yang sesuai," katanya ketika dihubungi Bernama di sini Isnin.
Laporan Bernama bulan lalu menyebut SPR dijangka mewartakan notis Kajian Semula Persempadanan bagi kerusi Parlimen dan Dun menjelang akhir tahun ini.
Jelas Abdul Aziz, pada masa ini hanya Notis Kajian Semula Persempadanan bagi Negeri Sarawak yang sudah disiapkan dan ia sudah dipamer di negeri itu.
"SPR beri keutamaan kepada Sarawak kerana Sarawak telah meluluskan rang undang-undang untuk menambah jumlah anggota Dun," katanya.
Bulan lepas media melaporkan Persidangan Dun Sarawak meluluskan rang undang-undang untuk menambah jumlah anggota Dun daripada 71 ketika ini sekali gus menjadikan keseluruhan 82 kerusi Dun bakal dipertandingkan dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) akan datang.
Ditanya mengenai beberapa pihak yang menyuarakan rasa tidak puas hati dan pandangan kepada SPR berhubung kajian persempadan semula, beliau berkata, SPR melaksanakan proses persempadanan semula mengikut perlembagaan dan tidak berbuat sesuka hati.
"SPR juga tidak boleh mendengar cakap-cakap pihak tertentu," katanya.
Kajian semula Persempadanan dilakukan sekurang-kurangnya lapan tahun sekali dan kali terakhir dibuat pada 2003.
Persempadanan semula merupakan satu daripada tanggungjawab utama SPR di bawah Perlembagaan bagi memastikan pengundi mudah mendapat perkhidmatan wakil rakyat masing-masing apabila sesebuah kawasan pilihan raya yang luas dikecilkan atau dipecah dua, seperti kawasan yang mempunyai pengundi lebih daripada 100,000 orang.
Sebelum mewartakan notis berkenaan, SPR perlu memaklumkan kepada Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak selaku ketua kerajaan, mengikut peraturan yang ditetapkan.
Apabila notis berkenaan diumumkan, maka bermulalah tempoh persempadanan semula dan notis itu akan dipamer selama sebulan (untuk menerima bantahan dan cadangan) daripada kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan dan kumpulan pengundi berdaftar, sekurang-kurangnya 100 orang dalam bahagian pilihan raya terbabit.
Laporan akhir mengenai syor kajian semua persempadanan kawasan pilihan raya itu perlu diserahkan kepada Perdana Menteri dalam tempoh tidak lebih dua tahun daripada tarikh notis diumumkan, untuk dibentangkan di persidangan Dewan Rakyat untuk kelulusan selaras dengan Seksyen 8, Jadual ke-13 Perlembagaan Persekutuan.
Laporan yang diluluskan oleh sidang Dewan Rakyat akan dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agung untuk ditandatangan sebelum diwartakan dan diguna pakai. - Bernama
Sumber HD - 22-12-2014
Wanita juga wajar cakna persempadanan semula
WANITA Malaysia digesa untuk menyemak dengan teliti segala yang akan dilakukan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berkaitan persempadanan semula. Hal ini kerana ia akan memberi kesan yang mendalam terhadap kehidupan wanita Malaysia dalam semua aspek dan ruang lingkup kehidupannya secara individu, berkeluarga, berkelompok dan bermasyarakat. Bahkan menentukan masa depannya dan negaranya.
Tidakkah itu sesuatu yang mewajarkan wanita Malaysia untuk memberi keutamaan dalam meneliti langkah-langkah persempadanan semula yang bakal diambil oleh SPR sedikit masa lagi?
Apakah maksud persempadanan semula?
Ia adalah pengolahan semula kawasan-kawasan pilihan raya di Malaysia di peringkat Parlimen dan Dewan Negeri. Kini jumlah bilangan kerusi Parlimen ialah 222 dan Dewan Negeri di semua negeri ialah 576. Tambahan bilangan kerusi sejak pilihan raya pertama:
Dalam persempadanan semula, bilangan dan jumlah kerusi-kerusi di atas boleh berubah – kebiasaannya ditambah. Yang perlu dipastikan ialah bagaimanakah cara atau kaedah SPR mengolah semula sempadan-sempadan kawasan pilihan raya tersebut.
Adakah ia akan diolah untuk mencapai sesuatu matlamat? Umpamanya, supaya keberhasilan atau keputusan pilihan raya akan datang akan berpihak kepada Umno-BN?
Adakah itu suatu asas yang adil dan bermoral dalam kaedah persempadanan semula SPR? Persempadanan semula itu dibolehkan oleh kuasa yang diberikan dalam Perlembagaan Malaysia, Perkara 113 (2) (ii).
Dalam sebuah negara yang mengamalkan demokrasi, proses pembuatan sesuatu keputusan itu adalah juga wajib diutamakan sebelum sesuatu keputusan itu dicapai. Di dalam sesebuah rumahtangga sekalipun, keputusan mengenai sesuatu isu itu sebaiknya disepakati bersama. Kesepakatan itu adalah berlandaskan prinsip musyawarah atau syura atau “collective decision making”.
Prinsip tersebut merupakan antara ciri sistem pemerintahan demokrasi yang berlawanan dengan kediktatoran atau fasis, yang memaksa keputusan-keputusan dipatuhi, tanpa sebarang pertimbangan dalam soal keadilan, kesaksamaan dan moral. Tentunya paksaan akan menatijahkan protes. Prinsip syura itu adalah suatu proses menuju keharmonian dalam masyarakat, dan memberi implikasi bahawa pertanggungjawaban digalas oleh rakyat dan pemimpin bersama-sama.
Lebih-lebih lagi dalam perkara sepenting persempadanan semula oleh SPR – tentu ia perlu menjalani suatu proses yang telus ke arah mencapai suatu keputusan yang adil, saksama, seimbang dan berintegriti tentang sempadan-sempadan baru kawasan-kawasan pilihan raya. SPR perlu bersikap telus dan terbuka terhadap golongan yang berkepentingan (stakeholders) agar persempadanan semula itu suatu yang menepati aras, ukuran atau piawaian antarabangsa dan berintegriti sepenuhnya. Supaya nanti keputusan pilihan raya benar-benar mempamerkan perwakilan rakyat secara adil dan saksama.
Pada Pilihan Raya Umum ke-13 lalu, Parlimen Kapar di Selangor, pengundinya ialah seramai 144,159. Parlimen Putrajaya hanya mempunyai jumlah pengundi kira-kira 15,798. Itu adalah satu contoh ketidakseimbangan ciri kerusi-kerusi Parlimen di Malaysia. Sangat tidak munasabah, tidak seimbang dan tidak adil.
Rakyat perlu diwakili oleh wakil rakyat secukupnya mengikut jumlah bilangan pengundi di sesuatu kawasan.
Dalam era perkembangan teknologi yang pesat, status dan situasi geografi tidak sukar diurus oleh wakil-wakil rakyat. Seperti di Australia, sebuah negara maju dan contoh dalam persempadanan kawasan-kawasan pilihan raya, West Australia dengan keluasan keseluruhannya ialah 2,529,875 km2, diwakili oleh hanya lima belas (15) orang wakil rakyat. Ia mempunyai dua kerusi bertaraf luar bandar, iaitu O’Connor dan Durack, selebihnya tertumpu di kawasan bandar, termasuk Perth (9 kerusi) dan di luar Perth (4 kerusi).
Australia hanya mempunyai 150 kerusi Parlimen berbanding Malaysia, 222.
Justru, mengapa wanita mesti mengambil berat tentang tindakan persempadanan semula yang akan dilakukan oleh SPR?
Untuk itu, perlu diketahui terlebih dahulu apakah perkara yang penting pada pandangan wanita Malaysia?
Beberapa kajian telah menyenaraikan isu-isu antaranya yang berikut:
1. Keselamatan diri, anak-anak dan mereka yang disayangi
2. Mendapat perkhidmatan kesihatan yang baik dan mampu diperoleh
3. Mudah untuk bergerak dari satu tempat ke suatu tempat dengan selesa – melibatkan sistem pengangkutan awam bagi wanita yang seisi keluarga berpendapatan rendah dan jalan raya yang tidak sesak, kerana wanita saban hari menggunakannya untuk menghantar anak ke sekolah dan balik, untuk urusan pengurusan rumahtangga dan lain-lain. Juga bebas daripada kesesakan lalulintas yang menjadi punca stres dan masa terbuang.
4. Boleh berekreasi dengan selesa bersama keluarga dan kenalan dan mampu dilaksanakan berkala.
5. Kos kehidupan harian yang mampu dibiayai
6. Mendedahkan anak-anak kepada sistem pendidikan yang terbaik dan mampu dibiayai
7. Memiliki rumah sendiri, yang selesa dan dalam kawasan perumahan yang selamat
8. Anak-anak yang boleh mendapat pekerjaan yang baik untuk menyara kehidupan dan keluarganya
9. Mencapai potensinya dalam bidang-bidang yang diminati dan menjadi kepakarannya
10. Mudah untuk menyumbang kepada pembangunan masyarakat dan negara
11. Tiada cukai yang membebankan
12. Kemudahan memperoleh kredit untuk perniagaan dan mengembangkan perniagaan
13. Mendapat pembelaan yang perlu tanpa kerenah birokrasi dan kos yang tinggi di mahkamah-mahkamah syarah dan sivil
13. Tiada sebarang bentuk keganasan, penindasan dan diskriminasi terhadap wanita
14. Masa depan yang cerah, selamat, harmoni dan bahagia
Siapakah yang akan membantu dan memastikan Wanita Malaysia diwakili sebaiknya untuk mengetengah dan memenuhi keinginan-keinginan sedemikian – di Parlimen dan Dewan-Dewan Negeri?
Individu dan keluarga sahaja tidak akan mampu untuk mengurus sesebuah negara di mana “stakeholders”nya mempunyai keinginan dan cita-cita serta cita rasa yang pelbagai. Dalam sesebuah negara perlu ada satu sistem pemerintahan yang berkuasa melaksanakan amanah memelihara kepentingan rakyat secara adil, telus, saksama, berintegriti dan mesra rakyat. Apakah yang menjadi hak dan milik rakyat akan dikembalikan dengan baik, tanpa diminta-minta dan sama sekali tidak menyulitkan kehidupan rakyat.
Dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran di Malaysia, ada tiga peringkat pemegang amanah itu – di Parlimen, Dewan Negeri dan Pihak Berkuasa Tempatan.
Di peringkat Parlimen akan lahir jamaah menteri yang menerajui kementerian-kementerian. Di peringkat Dewan Negeri akan lahir para barisan exco atau menteri di peringkat negeri.
Dalam konteks persempadanan semula SPR, yang menjadi perhatian kita ialah pemilihan akan datang bagi wakil rakyat peringkat Parlimen dan Dewan negeri di semua 13 negeri di Malaysia dan Wilayah Persekutuan.
Justeru, sebarang persempadanan semula kawasan pilihan raya boleh mengesani kedudukan wakil rakyat sekarang dan juga prestasi bakal parti-parti politik yang akan bertanding. Tentunya wanita Malaysia ingin memilih wakil rakyat yang boleh dan mampu bekerja keras untuk memenuhi kepentingan-kepentingan di atas.
Oleh hal yang demikian, sekiranya persempadanan semula itu dibuat secara adil, saksama, seimbang dan berintegriti, maka pemilihan dalam pilihan raya akan datang memberikan peluang yang sama rata kepada semua calon yang akan bertanding. Jika persempadanan semula diolah agar kemenangan itu sudah ditentukan untuk siapa, maka ia suatu yang tidak adil, tidak bermoral dan menyanggahi prinsip-prinsip demokrasi tulen.
Oleh kerana itu, kepedulian wanita Malaysia tentang segala tindakan yang bakal direncanakan oleh SPR amatlah kritikal.
Wanita Malaysia perlu faham dan bangkit untuk bersuara agar calon (lelaki dan wanita) yang kita yakini mempunyai tekad, komitmen dan pelan tindakan untuk memperjuangkan kepentingan wanita Malaysia, keluarga, kelompok dan masyarakatnya diberi peluang yang saksama untuk memenangi mana-mana pilihan raya kelak.
Sebahagian wakil rakyat yang bakal menang nanti adalah bakal jemaah menteri dan exco yang akan menerajui Malaysia dan setiap negeri di Malaysia. Barisan itulah yang akan merangka dasar dan pelan tindakan yang sewajarnya memelihara kepentingan wanita.
Tidakkah wanita Malaysia ingin supaya wakil rakyat itu nanti memahami dan menghayati hasrat dan keinginan wanita Malaysia? Sebelum wujud pilihan raya, semua proses untuk mewujudkan satu pilihan raya yang adil, bersih dan telus perlulah wujud, termasuk dalam urusan persempadanan semula.
Wanita Malaysia boleh bertanya dan memohon maklum balas, bahkan memprotes sebarang ketidakadilan dan ketidaksaksamaan yang mungkin terbit daripada rencana persempadanan semula SPR itu, yang akan dibentangkan sebelum berakhir tahun ini.
Tindakan praktikal sekarang ini, sebelum dihebahkan butiran dan peta persempadanan semula itu ialah para wanita Malaysia sekalian boleh melibatkan diri untuk menjadi apa yang dipanggil “pihak yang layak membuat representasi (objectors)”, status yang dibenarkan oleh Perlembagaan Malaysia:
“Mengikut Jadual 13 Perlembagaan Persekutuan, pihak yang layak membuat representasi (bantahan/cadangan balas) semasa urusan persempadanan ialah, i- Kerajaan Negeri ii- Pihak Berkuasa Tempatan iii- Pemilih berdaftar di dalam kawasan yang terlibat” - SPR
Objectors boleh mendaftar di pejabat ahli parlimen atau adun pilihan wanita Malaysia atau menghubungi BERSIH atau Tindak Malaysia untuk mendapatkan maklumat lanjut.
Wanita Malaysia tentunya inginkan negara Malaysia menjadi negara contoh dalam membina dan mewujudkan masyarakat yang:
1. Menjamin keadilan untuk semua ahlinya
2. Menjunjung prinsip-prinsip perlembagaan
3. Mengukuhkan institusi kehakiman
4. Mengangkat darjat kemuliaan insan, kebebasan dan haknya
5. Malaysia menjadi negara idaman dan selamat dihuni dengan masa depan yang cerah dan harmoni.
Dengan itu, wanita Malaysia mestilah diwakili oleh wakil rakyat yang diyakini komitmennya ke arah itu dan berprestasi mengotakan katanya.
Persempadanan semula SPR mestilah dipastikan adil proses dan rencananya dengan melibatkan wanita Malaysia juga, sebagai objectors untuk menentukan keintegritian persempadanan semula itu agar bakal wakil rakyat yang diyakini oleh wanita Malaysia berpeluang sama rata untuk memenangi mana-mana pilihan raya yang akan diadakan kelak.
Ia suatu amanah yang perlu dilaksanakan dan dihayati oleh wanita Malaysia secara sedar dan penuh tanggungjawab. – HARAKAHDAILY 12/12/2014
Adeeba Adni adalah seorang penulis bebas dan aktivis memasyarakatkan kebajikan dan politik
Tidakkah itu sesuatu yang mewajarkan wanita Malaysia untuk memberi keutamaan dalam meneliti langkah-langkah persempadanan semula yang bakal diambil oleh SPR sedikit masa lagi?
Apakah maksud persempadanan semula?
Ia adalah pengolahan semula kawasan-kawasan pilihan raya di Malaysia di peringkat Parlimen dan Dewan Negeri. Kini jumlah bilangan kerusi Parlimen ialah 222 dan Dewan Negeri di semua negeri ialah 576. Tambahan bilangan kerusi sejak pilihan raya pertama:
Dalam persempadanan semula, bilangan dan jumlah kerusi-kerusi di atas boleh berubah – kebiasaannya ditambah. Yang perlu dipastikan ialah bagaimanakah cara atau kaedah SPR mengolah semula sempadan-sempadan kawasan pilihan raya tersebut.
Adakah ia akan diolah untuk mencapai sesuatu matlamat? Umpamanya, supaya keberhasilan atau keputusan pilihan raya akan datang akan berpihak kepada Umno-BN?
Adakah itu suatu asas yang adil dan bermoral dalam kaedah persempadanan semula SPR? Persempadanan semula itu dibolehkan oleh kuasa yang diberikan dalam Perlembagaan Malaysia, Perkara 113 (2) (ii).
Dalam sebuah negara yang mengamalkan demokrasi, proses pembuatan sesuatu keputusan itu adalah juga wajib diutamakan sebelum sesuatu keputusan itu dicapai. Di dalam sesebuah rumahtangga sekalipun, keputusan mengenai sesuatu isu itu sebaiknya disepakati bersama. Kesepakatan itu adalah berlandaskan prinsip musyawarah atau syura atau “collective decision making”.
Prinsip tersebut merupakan antara ciri sistem pemerintahan demokrasi yang berlawanan dengan kediktatoran atau fasis, yang memaksa keputusan-keputusan dipatuhi, tanpa sebarang pertimbangan dalam soal keadilan, kesaksamaan dan moral. Tentunya paksaan akan menatijahkan protes. Prinsip syura itu adalah suatu proses menuju keharmonian dalam masyarakat, dan memberi implikasi bahawa pertanggungjawaban digalas oleh rakyat dan pemimpin bersama-sama.
Lebih-lebih lagi dalam perkara sepenting persempadanan semula oleh SPR – tentu ia perlu menjalani suatu proses yang telus ke arah mencapai suatu keputusan yang adil, saksama, seimbang dan berintegriti tentang sempadan-sempadan baru kawasan-kawasan pilihan raya. SPR perlu bersikap telus dan terbuka terhadap golongan yang berkepentingan (stakeholders) agar persempadanan semula itu suatu yang menepati aras, ukuran atau piawaian antarabangsa dan berintegriti sepenuhnya. Supaya nanti keputusan pilihan raya benar-benar mempamerkan perwakilan rakyat secara adil dan saksama.
Pada Pilihan Raya Umum ke-13 lalu, Parlimen Kapar di Selangor, pengundinya ialah seramai 144,159. Parlimen Putrajaya hanya mempunyai jumlah pengundi kira-kira 15,798. Itu adalah satu contoh ketidakseimbangan ciri kerusi-kerusi Parlimen di Malaysia. Sangat tidak munasabah, tidak seimbang dan tidak adil.
Rakyat perlu diwakili oleh wakil rakyat secukupnya mengikut jumlah bilangan pengundi di sesuatu kawasan.
Dalam era perkembangan teknologi yang pesat, status dan situasi geografi tidak sukar diurus oleh wakil-wakil rakyat. Seperti di Australia, sebuah negara maju dan contoh dalam persempadanan kawasan-kawasan pilihan raya, West Australia dengan keluasan keseluruhannya ialah 2,529,875 km2, diwakili oleh hanya lima belas (15) orang wakil rakyat. Ia mempunyai dua kerusi bertaraf luar bandar, iaitu O’Connor dan Durack, selebihnya tertumpu di kawasan bandar, termasuk Perth (9 kerusi) dan di luar Perth (4 kerusi).
Australia hanya mempunyai 150 kerusi Parlimen berbanding Malaysia, 222.
Justru, mengapa wanita mesti mengambil berat tentang tindakan persempadanan semula yang akan dilakukan oleh SPR?
Untuk itu, perlu diketahui terlebih dahulu apakah perkara yang penting pada pandangan wanita Malaysia?
Beberapa kajian telah menyenaraikan isu-isu antaranya yang berikut:
1. Keselamatan diri, anak-anak dan mereka yang disayangi
2. Mendapat perkhidmatan kesihatan yang baik dan mampu diperoleh
3. Mudah untuk bergerak dari satu tempat ke suatu tempat dengan selesa – melibatkan sistem pengangkutan awam bagi wanita yang seisi keluarga berpendapatan rendah dan jalan raya yang tidak sesak, kerana wanita saban hari menggunakannya untuk menghantar anak ke sekolah dan balik, untuk urusan pengurusan rumahtangga dan lain-lain. Juga bebas daripada kesesakan lalulintas yang menjadi punca stres dan masa terbuang.
4. Boleh berekreasi dengan selesa bersama keluarga dan kenalan dan mampu dilaksanakan berkala.
5. Kos kehidupan harian yang mampu dibiayai
6. Mendedahkan anak-anak kepada sistem pendidikan yang terbaik dan mampu dibiayai
7. Memiliki rumah sendiri, yang selesa dan dalam kawasan perumahan yang selamat
8. Anak-anak yang boleh mendapat pekerjaan yang baik untuk menyara kehidupan dan keluarganya
9. Mencapai potensinya dalam bidang-bidang yang diminati dan menjadi kepakarannya
10. Mudah untuk menyumbang kepada pembangunan masyarakat dan negara
11. Tiada cukai yang membebankan
12. Kemudahan memperoleh kredit untuk perniagaan dan mengembangkan perniagaan
13. Mendapat pembelaan yang perlu tanpa kerenah birokrasi dan kos yang tinggi di mahkamah-mahkamah syarah dan sivil
13. Tiada sebarang bentuk keganasan, penindasan dan diskriminasi terhadap wanita
14. Masa depan yang cerah, selamat, harmoni dan bahagia
Siapakah yang akan membantu dan memastikan Wanita Malaysia diwakili sebaiknya untuk mengetengah dan memenuhi keinginan-keinginan sedemikian – di Parlimen dan Dewan-Dewan Negeri?
Individu dan keluarga sahaja tidak akan mampu untuk mengurus sesebuah negara di mana “stakeholders”nya mempunyai keinginan dan cita-cita serta cita rasa yang pelbagai. Dalam sesebuah negara perlu ada satu sistem pemerintahan yang berkuasa melaksanakan amanah memelihara kepentingan rakyat secara adil, telus, saksama, berintegriti dan mesra rakyat. Apakah yang menjadi hak dan milik rakyat akan dikembalikan dengan baik, tanpa diminta-minta dan sama sekali tidak menyulitkan kehidupan rakyat.
Dalam sistem pemerintahan dan pentadbiran di Malaysia, ada tiga peringkat pemegang amanah itu – di Parlimen, Dewan Negeri dan Pihak Berkuasa Tempatan.
Di peringkat Parlimen akan lahir jamaah menteri yang menerajui kementerian-kementerian. Di peringkat Dewan Negeri akan lahir para barisan exco atau menteri di peringkat negeri.
Dalam konteks persempadanan semula SPR, yang menjadi perhatian kita ialah pemilihan akan datang bagi wakil rakyat peringkat Parlimen dan Dewan negeri di semua 13 negeri di Malaysia dan Wilayah Persekutuan.
Justeru, sebarang persempadanan semula kawasan pilihan raya boleh mengesani kedudukan wakil rakyat sekarang dan juga prestasi bakal parti-parti politik yang akan bertanding. Tentunya wanita Malaysia ingin memilih wakil rakyat yang boleh dan mampu bekerja keras untuk memenuhi kepentingan-kepentingan di atas.
Oleh hal yang demikian, sekiranya persempadanan semula itu dibuat secara adil, saksama, seimbang dan berintegriti, maka pemilihan dalam pilihan raya akan datang memberikan peluang yang sama rata kepada semua calon yang akan bertanding. Jika persempadanan semula diolah agar kemenangan itu sudah ditentukan untuk siapa, maka ia suatu yang tidak adil, tidak bermoral dan menyanggahi prinsip-prinsip demokrasi tulen.
Oleh kerana itu, kepedulian wanita Malaysia tentang segala tindakan yang bakal direncanakan oleh SPR amatlah kritikal.
Wanita Malaysia perlu faham dan bangkit untuk bersuara agar calon (lelaki dan wanita) yang kita yakini mempunyai tekad, komitmen dan pelan tindakan untuk memperjuangkan kepentingan wanita Malaysia, keluarga, kelompok dan masyarakatnya diberi peluang yang saksama untuk memenangi mana-mana pilihan raya kelak.
Sebahagian wakil rakyat yang bakal menang nanti adalah bakal jemaah menteri dan exco yang akan menerajui Malaysia dan setiap negeri di Malaysia. Barisan itulah yang akan merangka dasar dan pelan tindakan yang sewajarnya memelihara kepentingan wanita.
Tidakkah wanita Malaysia ingin supaya wakil rakyat itu nanti memahami dan menghayati hasrat dan keinginan wanita Malaysia? Sebelum wujud pilihan raya, semua proses untuk mewujudkan satu pilihan raya yang adil, bersih dan telus perlulah wujud, termasuk dalam urusan persempadanan semula.
Wanita Malaysia boleh bertanya dan memohon maklum balas, bahkan memprotes sebarang ketidakadilan dan ketidaksaksamaan yang mungkin terbit daripada rencana persempadanan semula SPR itu, yang akan dibentangkan sebelum berakhir tahun ini.
Tindakan praktikal sekarang ini, sebelum dihebahkan butiran dan peta persempadanan semula itu ialah para wanita Malaysia sekalian boleh melibatkan diri untuk menjadi apa yang dipanggil “pihak yang layak membuat representasi (objectors)”, status yang dibenarkan oleh Perlembagaan Malaysia:
“Mengikut Jadual 13 Perlembagaan Persekutuan, pihak yang layak membuat representasi (bantahan/cadangan balas) semasa urusan persempadanan ialah, i- Kerajaan Negeri ii- Pihak Berkuasa Tempatan iii- Pemilih berdaftar di dalam kawasan yang terlibat” - SPR
Objectors boleh mendaftar di pejabat ahli parlimen atau adun pilihan wanita Malaysia atau menghubungi BERSIH atau Tindak Malaysia untuk mendapatkan maklumat lanjut.
Wanita Malaysia tentunya inginkan negara Malaysia menjadi negara contoh dalam membina dan mewujudkan masyarakat yang:
1. Menjamin keadilan untuk semua ahlinya
2. Menjunjung prinsip-prinsip perlembagaan
3. Mengukuhkan institusi kehakiman
4. Mengangkat darjat kemuliaan insan, kebebasan dan haknya
5. Malaysia menjadi negara idaman dan selamat dihuni dengan masa depan yang cerah dan harmoni.
Dengan itu, wanita Malaysia mestilah diwakili oleh wakil rakyat yang diyakini komitmennya ke arah itu dan berprestasi mengotakan katanya.
Persempadanan semula SPR mestilah dipastikan adil proses dan rencananya dengan melibatkan wanita Malaysia juga, sebagai objectors untuk menentukan keintegritian persempadanan semula itu agar bakal wakil rakyat yang diyakini oleh wanita Malaysia berpeluang sama rata untuk memenangi mana-mana pilihan raya yang akan diadakan kelak.
Ia suatu amanah yang perlu dilaksanakan dan dihayati oleh wanita Malaysia secara sedar dan penuh tanggungjawab. – HARAKAHDAILY 12/12/2014
Adeeba Adni adalah seorang penulis bebas dan aktivis memasyarakatkan kebajikan dan politik
SPR jangka warta notis kajian semula persempadanan Dis
PUTRAJAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dijangka mewartakan notis Kajian Semula Persempadanan bagi kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (Dun) penghujung tahun ini, kata pengerusinya Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof.
Beliau berkata sebelum mewartakan notis tersebut, SPR perlu memaklumkan kepada Yang di-Pertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak selaku ketua kerajaan, mengikut peraturan yang ditetapkan.
"Bila notis itu diumumkan, maka bermulalah tempoh persempadanan semula dan notis itu akan dipamer selama sebulan (untuk menerima bantahan dan cadangan) daripada kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan dan kumpulan pengundi berdaftar, sekurang-kurangnya 100 orang dalam bahagian pilihan raya terbabit," katanya kepada Bernama.
Beliau berkata laporan akhir mengenai syor kajian semua persempadanan kawasan pilihan raya itu perlu diserahkan kepada Perdana Menteri dalam tempoh tidak lebih dua tahun daripada tarikh notis diumumkan, untuk dibentangkan di persidangan Dewan Rakyat untuk kelulusan selaras dengan Seksyen 8, Jadual ke-13 Perlembagaan Persekutuan.
Laporan yang diluluskan oleh sidang Dewan Rakyat akan dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong untuk ditandatangan sebelum diwartakan dan diguna pakai.
Abdul Aziz berkata persempadanan semula merupakan satu daripada tanggungjawab utama SPR di bawah Perlembagaan bagi memastikan pengundi mudah mendapat perkhidmatan wakil rakyat masing-masing apabila sesebuah kawasan pilihan raya yang luas dikecilkan atau dipecah dua, seperti kawasan yang mempunyai pengundi lebih daripada 100,000 orang.
"Kawasan mengundi yang luas perlu dikecilkan supaya jumlah pengundi yang terdapat di satu-satu kawasan pilihan raya adalah munasabah," jelasnya.
Katanya, sebagai contoh di Kuala Lumpur, keluasan kawasan Parlimen adalah kecil sahaja seperti kawasan Batu dan Segambut namun jumlah pengundinya besar, dan tanpa persempadanan semula, rakyat sukar untuk mendapat perkhidmatan yang baik daripada wakil rakyat.
" Persempadanan semula bukan untuk menentukan satu-satu parti memenangi pilihan raya," tegasnya dan menambah, prinsip yang digunakan SPR dalam membuat persempadanan semula ialah untuk menyenangkan pengundi.
Abdul Aziz berkata kajian semula Persempadanan dilakukan sekurang-kurangnya lapan tahun sekali dan kali terakhir dibuat pada 2003, dan mengikut peraturan, persempadanan semula sepatutnya dilaksanakan pada 2011.
"Pada masa itu, SPR takut ia bertembung dengan pilihan raya umum ke-13 (PRU-13). Jadi persempadanan semula ditangguhkan, dan hasil persempadanan semula kali ini hanya boleh digunakan untuk pilihan raya umum akan datang yang selewat-lewatnya diadakan pada 2018," katanya.
Abdul Aziz berkata setelah lebih lapan tahun sudah pasti bilangan pengundi bertambah berikutan pembangunan pesat seperti pembinaan bangunan baharu oleh kerajaan yang boleh dijadikan pusat mengundi selain lebih banyak jalan raya yang dibina, yang akan memudahkan usaha SPR untuk mengecilkan bilangan pengundi.
"Sekarang ada kawasan Parlimen yang mempunyai dua pejabat daerah dan dua pihak berkuasa tempatan (PBT), dan keadaan ini menyusahkan wakil rakyat selain menyusahkan penyelarasan semasa hari mengundi dan pendaftaran pengundi," katanya.
Beliau berkata apa yang dilalukan oleh SPR dalam persempadan semula adalah untuk mendekatkan tempat mengundi untuk para pengundi demi kemudahan mereka.
Yang kedua dalam setiap kawasan mengundi itu mesti ada kemudahan pentadbiran seperti pejabat daerah, pihak berkuasa tempatan, majlis daerah, majlis bandaran dan bandar raya.
"Seberapa daya yang boleh, jumlah pengundi itu mesti lebih kurang sama banyak. Tapi sama banyak pun, SPR tidak boleh samakan jumlah pengundi di bandar dengan luar bandar. Kawasan bandar kepadatan penduduknya tinggi, di kawasan luar bandar kepadatan penduduknya rendah," jelasnya. - Bernama
Sumber HD - 2-11-2014
Beliau berkata sebelum mewartakan notis tersebut, SPR perlu memaklumkan kepada Yang di-Pertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak selaku ketua kerajaan, mengikut peraturan yang ditetapkan.
"Bila notis itu diumumkan, maka bermulalah tempoh persempadanan semula dan notis itu akan dipamer selama sebulan (untuk menerima bantahan dan cadangan) daripada kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan dan kumpulan pengundi berdaftar, sekurang-kurangnya 100 orang dalam bahagian pilihan raya terbabit," katanya kepada Bernama.
Beliau berkata laporan akhir mengenai syor kajian semua persempadanan kawasan pilihan raya itu perlu diserahkan kepada Perdana Menteri dalam tempoh tidak lebih dua tahun daripada tarikh notis diumumkan, untuk dibentangkan di persidangan Dewan Rakyat untuk kelulusan selaras dengan Seksyen 8, Jadual ke-13 Perlembagaan Persekutuan.
Laporan yang diluluskan oleh sidang Dewan Rakyat akan dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong untuk ditandatangan sebelum diwartakan dan diguna pakai.
Abdul Aziz berkata persempadanan semula merupakan satu daripada tanggungjawab utama SPR di bawah Perlembagaan bagi memastikan pengundi mudah mendapat perkhidmatan wakil rakyat masing-masing apabila sesebuah kawasan pilihan raya yang luas dikecilkan atau dipecah dua, seperti kawasan yang mempunyai pengundi lebih daripada 100,000 orang.
"Kawasan mengundi yang luas perlu dikecilkan supaya jumlah pengundi yang terdapat di satu-satu kawasan pilihan raya adalah munasabah," jelasnya.
Katanya, sebagai contoh di Kuala Lumpur, keluasan kawasan Parlimen adalah kecil sahaja seperti kawasan Batu dan Segambut namun jumlah pengundinya besar, dan tanpa persempadanan semula, rakyat sukar untuk mendapat perkhidmatan yang baik daripada wakil rakyat.
" Persempadanan semula bukan untuk menentukan satu-satu parti memenangi pilihan raya," tegasnya dan menambah, prinsip yang digunakan SPR dalam membuat persempadanan semula ialah untuk menyenangkan pengundi.
Abdul Aziz berkata kajian semula Persempadanan dilakukan sekurang-kurangnya lapan tahun sekali dan kali terakhir dibuat pada 2003, dan mengikut peraturan, persempadanan semula sepatutnya dilaksanakan pada 2011.
"Pada masa itu, SPR takut ia bertembung dengan pilihan raya umum ke-13 (PRU-13). Jadi persempadanan semula ditangguhkan, dan hasil persempadanan semula kali ini hanya boleh digunakan untuk pilihan raya umum akan datang yang selewat-lewatnya diadakan pada 2018," katanya.
Abdul Aziz berkata setelah lebih lapan tahun sudah pasti bilangan pengundi bertambah berikutan pembangunan pesat seperti pembinaan bangunan baharu oleh kerajaan yang boleh dijadikan pusat mengundi selain lebih banyak jalan raya yang dibina, yang akan memudahkan usaha SPR untuk mengecilkan bilangan pengundi.
"Sekarang ada kawasan Parlimen yang mempunyai dua pejabat daerah dan dua pihak berkuasa tempatan (PBT), dan keadaan ini menyusahkan wakil rakyat selain menyusahkan penyelarasan semasa hari mengundi dan pendaftaran pengundi," katanya.
Beliau berkata apa yang dilalukan oleh SPR dalam persempadan semula adalah untuk mendekatkan tempat mengundi untuk para pengundi demi kemudahan mereka.
Yang kedua dalam setiap kawasan mengundi itu mesti ada kemudahan pentadbiran seperti pejabat daerah, pihak berkuasa tempatan, majlis daerah, majlis bandaran dan bandar raya.
"Seberapa daya yang boleh, jumlah pengundi itu mesti lebih kurang sama banyak. Tapi sama banyak pun, SPR tidak boleh samakan jumlah pengundi di bandar dengan luar bandar. Kawasan bandar kepadatan penduduknya tinggi, di kawasan luar bandar kepadatan penduduknya rendah," jelasnya. - Bernama
Sumber HD - 2-11-2014
JK Auto 21 desak segera laksana daftar pengundi automatik
KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Auto 21 yang ditubuhkan di bawah Jabatan Pilihan Raya Pemuda dan Muslimat PAS Malaysia hari ini menyerahkan memorandum kepada kerajaan, menggesa pendaftaran pengundi secara automatik pada umur 21 tahun dilaksanakan dengan segera.
Penyerahan itu dketuai Ketua Pemuda PAS Malaysia Suhaizan Kaiat kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim di parlimen hari ini.
Turut serta pada penyerahan itu angota parlimen PAS termasuk Datuk Mahfuz Omar (Pokok Sena), Siti Zailah Mohd Yusoff (Rantau Panjang) dan Idris Ahmad (Bukit Gantang).
Ahli Jawatankuasa Auto 21, Sany Hamzan ketika bercakap kepada pemberita berkata, inisiatif tersebut dilihat akan mengurangkan perbelanjaan negara dalam proses pendaftaran pengundi kerana ia berlaku secara automatik sekaligus menjimatkan tenaga kerja dan masa.
Menurutnya, pendaftaran automatik ini juga dijangka mampu meningkatkan peratusan keluar mengundi.
Selain itu katanya, perlaksanaannya juga dilihat lebih mudah dengan kerjasama dari Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) bagi mendapatkan data warganegara yang sudah mencapai umur 21 tahun.
"Senarai data ini akan diproses oleh pegawai SPR untuk didaftarkan sebagai pengundi baru,"katanya sambil menambah ianya lebih selamat dari manipulasi data oleh pihak tidak bertanggungjawab.
Sementara itu, Shahidan ketika mengulas perkara itu berkata, kerajaan perlu meneliti beberapa perkara sebelum melaksanakan cadangan itu.
Katanya, proses pelaksanaan pendaftaran automatik melibatkan banyak agensi terutama membabitkan rekod rakyat negara ini.
"Ada sedikit perkara yang perlu dikemaskini, ianya melibatkn rekod. Kita bukan untuk tidak laksanakan," katanya. - HARAKAHDAILY 30/10/2014
Sumber HD - 30-10-2014
Bekas KSU Pertanian dilantik Timbalan Pengerusi SPR
KUALA LUMPUR: Bekas Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang baharu.
Beliau menggantikan Datuk Wan Ahmad Wan Omar yang tamat tempoh perkhidmatan pada 27 Nov lepas.
Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa dalam satu kenyataan hari ini berkata pelantikan Mohd Hashim, 60, berkuat kuasa 5 Sept sehingga beliau genap usia 66 tahun selaras dengan Fasal (3) Perkara 114 Perlembagaan Persekutuan.
Mohd Hashim, berasal dari Kota Baharu, Kelantan, memegang jawatan Ketua Setiausaha Kementerian itu dari 11 Nov 2010 hingga bersara wajib pada 31 Ogos 2014.
Beliau berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Sastera dalam Pengajian Asia Tenggara dari Universiti Malaya dan Sarjana Sains Politik dari Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mohd Hashim memulakan kerjaya dalam perkhidmatan awam sebagai Penolong Pengarah di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur pada 1980.
Antara jawatan yang pernah disandangnya termasuk Setiausaha Sulit Kanan kepada Menteri Belia dan Sukan, Setiausaha Sulit Kanan kepada Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Timbalan Ketua Setiausaha (Usahawan), Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi.
- BERNAMA
Sumber HD - 3-9-2014
Beliau menggantikan Datuk Wan Ahmad Wan Omar yang tamat tempoh perkhidmatan pada 27 Nov lepas.
Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa dalam satu kenyataan hari ini berkata pelantikan Mohd Hashim, 60, berkuat kuasa 5 Sept sehingga beliau genap usia 66 tahun selaras dengan Fasal (3) Perkara 114 Perlembagaan Persekutuan.
Mohd Hashim, berasal dari Kota Baharu, Kelantan, memegang jawatan Ketua Setiausaha Kementerian itu dari 11 Nov 2010 hingga bersara wajib pada 31 Ogos 2014.
Beliau berkelulusan Ijazah Sarjana Muda Sastera dalam Pengajian Asia Tenggara dari Universiti Malaya dan Sarjana Sains Politik dari Universiti Kebangsaan Malaysia.
Mohd Hashim memulakan kerjaya dalam perkhidmatan awam sebagai Penolong Pengarah di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur pada 1980.
Antara jawatan yang pernah disandangnya termasuk Setiausaha Sulit Kanan kepada Menteri Belia dan Sukan, Setiausaha Sulit Kanan kepada Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Timbalan Ketua Setiausaha (Usahawan), Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi.
- BERNAMA
Sumber HD - 3-9-2014
No comments:
Post a Comment