Jika ada gambar Ustaz Harun Taib, peluk UMNO atau peluk Mat Said tolong jangan muatkan dalam media sosial. Bukan apa takut UMNO jadi giler macam seorang PAN yang dulu semasa belajar musuh ICR tapi sekarang dah jadi keldai ICR/IKRAM. Peluk pun jadi hujah golongan profesional yang terlebih banyak teori. Mantanglah Suhaizan dalam nak berhujah. Maklumat lanjut boleh baca di bawah. KUALA LUMPUR – Parti Amanah Negara (PAN) mendakwa calonnya dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Kuala Kangsar mempunyai hubungan rapat dengan bekas Ketua Dewan Ulama PAS, Allahyarham Datuk Harun Taib. Malah, Setiausaha Organisasi PAN, Suhaizan Kayat mendakwa calon PAN, Dr. Tarmizi Ramli pernah dipeluk oleh bekas Ketua Dewan Ulama PAS itu pada tahun 1998. “Pada tahun 1998 saya penganjur ceramah di Lima Kedai, Gelang Patah. Penceramahnya Allahyarham Ustaz Harun Taib. Sebelum mula ceramah saya sempat berbual dgn Allahyarham. “Allahyarham kata beliau ada sahabat baik di Universiti Teknologi Mara namanya Tarmizi. Di hujung ceramah terpacul Tarmizi bertemu dan berpelukkan dengan Allahyarham,” dakwanya dalam satu kenyataan semalam. Beliau dipercayai membuat kenyataan itu di laman media sosial bagi mempengaruhi penyokong PAS supaya mengundi calon Pakatan Harapan dalam PRK kali ini. Ketua Dewan Ulama Pas Pusat itu disahkan meninggal dunia pada usia 70 tahun di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu. Upacara pengkebumiannya turut dihadiri Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia pada waktu itu, Datuk Jailani Johari. Baru-baru ini, Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli dikecam ramai penyokong PAS kerana didakwa `menjual’ nama bekas Presiden PAS, Allahyarham Datuk Fadzil Noor untuk memancing undi bagi calon PAN. Suhaizan seterusnya mendakwa, Tarmizi turut mempunyai hubungan baik dengan bekas Ketua Pemuda PAS Pusat, Allahyarham Abu Bakar Cik. “Begitulah hubungan dua org tokoh PAS dengan Tarmizi, calon PAN dan Pakatan Harapan Kuala Kangsar,” katanya. – mynewshub.cc Sumber TKO - 4-6-2016
Bedah buku Almarhum Dato Harun Taib< Oleh Prof Kamaruzzaman Yusof Sempena Seminar Pemikiran Dato Harun Taib Buku 1: Muslimat Pembangun Umat 1. Almarhum antara orang yang awal perkenalkan pendidikan Islam berinstitusi hingga dapat melahirkan modal insan dan tenaga penting dalam PAS.
2. Almarhum mampu mencerap keadaan semasa dan bertindak tangkas untuk selesaikan isu dalam masyarakat.
3. Beliau antara yang awal menulis buku tentang pendidikan dan tarbiah wanita.
4. Almarhum perkenalkan dan fokus tafsir ayat al-Quran khusus tentang wanita.
5. Almarhum menelusuri kehidupan sahabiah sebagai panduan bagi muslimat PAS.
6. Jelmaan dari buku ini ialah kedudukan wanita diangkat dengan ditubuhkan JK Alimat yang ada ilmu tentang agama, berfungsi sama seperti ulama lelaki.
7. Almarhum perkenalkan jawatan AJK Dewan.Ulama PAS Pusat di kalangan muslimat.
8. Almarhum pertahan wanita jadi calon. PAS sentiasa beri peluang kepada muslimat sebagai calon, sedangkan ia tidak berlaku di kalangan gerakan Islam lain.
Kesimpulan buku ini:
1. Kedudukan muslimat-contoh secara praktikal bagaimana meningkatkan kemampuan muslimat.
2. Kedudukan.muslimat mungkin agak rendah sebelum ini. Almarhum angkat darjat muslimat, menyediakan tarbiah khusus untuk muslimat.
3. Bangsa Melayu ada budaya tersendiri. Ia membezakannya dengan budaya Arab. Almarhum bina budaya baharu di kalangan muslimat seperti cara bertabarruj (Muslimat tidak bersolek dengan cara yang dilarang).
Buku ke 2: Wehdatul ummah
1. Tajuk asal buku: Taaddud (Berbilang) Jemaah terbit 1991.
2. Semenjak tahun 1970-80 an lagi, berlaku fenomena dalam PAS iaitu pimpinan gerakan Islam masuk PAS.
3. Mereka perlu di ‘fine tuning’ supaya fikrah mereka menepati fikrah PAS.
4. Tahun 1990 an, apabila Anwar Ibrahim masuk umno, ada pemimpin gerakan lain masuk PAS.
5. PAS adalah gerakan dakwah, tarbiah dan politik. Bila mereka masuk ke dalam PAS, berlaku sedikit ‘berkocak air’.
6. Tajuk buku Taaddud jemaah ditukar wehdatul ummah. Tujuan buku ditulis ialah untuk perkemas organisasi PAS, pemikiran dan lain-lain, perbetulkan pandangan bahawa gerakan yang lain itu bukanlah Ikhwan yang sebenar, sedangkan almarhum sendiri sebenarnya pernah berada dalam Ikhwan Muslimin.
7. Mereka yang lain itu mendakwa PAS tidak membawa manhaj betul Ikhwan Muslimin.
8. Buku ini beri kesan besar terutama untuk tangkis gerakan yang dakwa mereka dari Ikhwan dan masuk dalam PAS.
9. Jemaah hendaklah satu, tidak 2, 3. Boleh ditubuh lebih dari satu tapi MESTI dengan syarat yang sangat ketat.
10. Almarhum pernah dapat bimbingan langsung dari IM. Oleh kerana itu dalam isu taaddud jemaah, almarhum dianggap panglima dalam isu ini.
11. Mereka yang lain menganggap perkara politik diserah kepada PAS, sedangkan tarbiah diserah kepada gerakan yang lain. Lepas Anwar masuk umno, mereka masuk PAS.
12. Dato Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi, Ustaz Abu Bakar Cik dan Ustaz Harun Taib memainkan peranan penting dalam mempertahankan PAS.
13. Apabila Dato Harun Taib meninggal, kemudian Ustaz Abu Bakar Cik, ada yang berkata: ‘habislah PAS’. Tetapi walaupun 2 tokoh meninggal, gokongan lain keluar tanpa dihalau.
Buku ke 3: Kuasa Pemerintahan Islam dan buku Kuasa Perundangan Islam
1. Terbit lebih awal dari buku di atas. Ia berkait pendidikan politik.
2. Perjuangan antaranya dengan mendapatkan kuasa pemerintahan Islam dan kuasa perundangan Islam.
3. PAS awalnya berkembang di luarbandar atau dianggap sesuai hanya dibincang di kedai kopi.
4. Almarhum perkenal politik Islam, yang boleh dicapai kemenangannya melalui sistem demokrasi.
5. Kita tdak bergerak secara revolusi. Kita bergerak menurut undang-undang.
6. Politik perlu ijtihad. Ijtihad mesti melalui pendidikan, tarbiah Islamiah. Politik mesti berasaskan ilmu dan ‘kitab’, bukan hanya ceramah atau tazkirah.
7. Buku tulisan almarhum ialah antara buku awal teori politik Islam, pembahagian kuasa dan lain-lain Ia ada asas dari AlQuran.
8. Ia menolak dakwaan bahawa perjuangan PAS bercanggah dengan cara Nabi tegakkan Islam.
9. Trend orang muda nak tahu tentang sesuatu hanya melalui ‘google’ tapi tidak mahu meneliti penulisan hebat dari tokoh seperti almarhum Dato Harun Taib.
10. Almarhum menulis tentang kuasa perundangan Islam. Terang maksud perundangan Islam, bahaya jika tidak laksanakan Islam.
11. Apabila PAS perintah Teengganu akhir 1999, antara perkara yang awal ditekankan ialah bagaimana nak mantapkan kuasa perundangan Islam.
12. Untuk laksanakan Islam, makan masa panjang. Kerajaan PAS Terengganu mengadakan lebih dari 20 siri bengkel melibatkan pensyarah-pensyarah, berbincang nak letak Islam paling tinggi.
13. Nak laksana Islam mesti ada ilmu. Bila PAS menang di Kedah, pernah ada kritikan terhadap Almarhum MB Kedah ketika itu, Ust Azizan kerana lmbat laksana Islam. Almarhum Dato Harun bertegas bahawa situasi Terengganu berbeza dengan Kedah. Walaupun.dia yang menulis buku tentang undang-undang Islam, dia faham situasi berbeza.
14. Bila ada perbezaan dalam Qanun Kelantan, beliau sebut perbezaan itu adalah perbezaan furu’ yang ada perbahasan di kalangan ulama.
15. Buku ditulis di Kubang Lembek, dengan bahasa yang mudah. Keupayaan almarhum guna bahasa mudah walaupun isunya sukar. Ada kekuatan ilmu, penulisan. Perkara payah dapat diungkap dengan mudah.
Catatan,
Ust Nik Muhammad Nasri bin Nik Malek Timbalan 1, Jabatan Perhubungan Awam, IT Dan Media Baharu Dewan Ulama PAS Pusat. dan Ketua Lajnah Media Baharu Dewan Ulama PAS Terengganu Markas Tarbiah PAS Kubang Lembek, Manir, Terengganu Ahad 1 Mei 2016 10.50 pagi.
Sumber TKO - 4-5-2016
Seminar Pemikiran Tuan Guru Dato' Haji Harun Taib Posted on Sunday, May 01 @ 12:18:37 MYT Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu |
Seminar Pemikiran Al-Marhum TG Haji Harun Taib dirasmikan oleh Dato Seri Tuan Guru Presiden Pas... "Kawan serumah, sebilik, sebantal, sesekolah & seperjuangan"...
Sumber TKO - 1-5-2016
Dana Pendidikan Harun Taib: PAS bangunkan pendidikan
MENELUSURI sejarah awal sumbangan PAS dalam bidang pendidikan di negara ini turut mencatatkan usaha Ketua Dewan Ulama PAS yang pertama, Sheikh Abdullah Fahim yang telah mengadakan pertemuan dengan ketua-ketua sekolah agama rakyat di Madrasah Daeratul Maarif al- Wathaniyah, Kepala Batas pada 22 Mei 1952. Manakala pada 25 Mei 1952, PAS telah menubuhkan satu badan pendidikan yang dinamakan 'Pembangunan Pelajaran Persatuan Islam Se-Malaya' dengan matlamat untuk menyatukan sekolah- sekolah agama.
Mesyuarat Agung PAS pada tahun 1953 telah mendesak PAS supaya mengadakan biasiswa kepada pelajar-pelajar agama bagi membantu membangunkan pendidikan Islam. PAS juga telah berjaya mendesak kerajaan supaya memberikan bantuan kepada sekolah-sekolah agama agar setanding dengan sekolah-sekolah yang lain.
PAS secara konsisten telah menunjukkan kecenderungan untuk menggerakkan pendidikan Islam dan isu-isu yang berlegar di sekitarnya. Contohnya dalam manifesto Pilihan raya PAS pada tahun 1955, dengan jelas parti itu menawarkan tawaran parti tersebut untuk rakyatnya.Antaranya:
1. Mengambil langkah supaya setiap kanak-kanak mendapat pelajaran percuma yang bersesuaian dengan kemajuan.
2. Pelajaran agama Islam hendaklah diberikan kepada kanak-kanak beragama Islam.
3. Berikhtiar supaya pemerintah dapat mengadakan sekolah-sekolah dewasa dengan segera, terutama pada bahagian pertukangan dan ekonomi
4. Berikhtiar dan berusaha supaya sekolah-sekolah Melayu yang ada sekarang ini menjadi pokok bagi sekolah negara dengan memperluas dan mempertinggikan tingkatan darjah pelajarannya bersesuaian dengan dasar negara.
5. Berikhtiar megambil perhatian yang berat terhadap perkembangan pendidikan akhlak bagi meninggikan mutu dasar pelajaran.
Sumbangan PAS dalam bidang pendidikan semakin berkesan apabila berjaya menguasai negeri Kelantan dan Terengganu pada pilihan raya tahun 1959 (Amaludin Darus, 1976). Di Kelantan, PAS telah berjaya menubuhkan Biasiswa Pelajaran PAS pada tahun 1960 iaitu melalui pemotongan gaji Menteri Besar Kelantan dan Exco-exco Kerajaan Kelantan. Matlamat biasiswa ini ialah untuk membantu anak-anak ahli PAS melanjutkan pelajaran di peringkat tinggi. Biasiswa ini digelar sebagai Biasiswa Zulkifli Muhamad (seorang tokoh kanan PAS yang sinonim dengan dunia pendidikan) pada tahun 1964.
PAS terus memainkan peranan yang berkesan dalam menggerakkan pendidikan di negara ini terutama di Kelantan yang menjadi pangkalan politiknya.
Pada tahun 1984, Dewan Pemuda PAS Pusat telah secara rasminya menubuhkan sistem pendidikan pra sekolah bagi memenuhi tuntutan ahli terhadap kerperluan pendidikan Islam.Ini melengkapkan kitaran pendidikan dalam PAS melalui sekolah agama rakyat dan pondok. Satu lagi negeri yang menjadi pangkalan politik PAS iaitu Kedah turut aktif menggerakkan pendidikan prasekolah yang dikenali sebagai Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti) pada tahun1987.
Pada akhir tahun 1959, kerajaan PAS Kelantan telah melantik guru-guru agama dan dibayar gaji oleh kerajaan negeri.
PAS juga telah mewujudkan institusi pendidikan rendah dan menengah di seluruh negara sama ada langsung di bawah pentadbiran parti seperti Dewan Ulamak Negeri ataupun di bawah kelolaan ahli-ahli PAS. Di Terengganu sebagai contoh, Dewan Ulamak PAS telah menubuh dan mengelola sekolah rendah Islam yang digelar 'darul' Islah dan sebagainya.
Di Kedah pula ditubuhkan Sekolah Rendah Islam Darul Ulum (SRIDU) di mana sekolah rendah Islam tajaan PAS ini telah berkembang menjadi 10 buah cawangan, Sekolah Islahiah Diniah Memali, SRIDU Kupang, Raudatul Muslimim Baling, Sri an-Nur Pendang dan Sekolah Menengah Islam Darul Ulum (SMIDU). Di Perlis pula ditubuhkan Madrasah Diniah Islamiah. Penyokong-penyokong PAS juga telah menubuhkan rangkaian Sekolah Rendah Islam Pintar (SRIP) di seluruh negara dan telah mendapat sambutan yang menggalakkan.
Kemenangan semula PAS di Kelantan di mana Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Nik Abdul Aziz Nik Mat telah diberikan amanah menerajui kerajaan negeri turut menyuburkan pendidikan di Kelantan terutamanya pendidikan Islam (Kamaruzaman Yusuf, 1994). Pada tahun 1992, kerajaan negeri telah menubuhkan Mahaad Dakwah Wa al-Imamah yang diletakkan di bawah seliaan Yayasan Islam Kelantan. Antara projek pendidikan lain yang dilaksanakan Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra, Institut Teknologi Darul Naim dan Mahaad Tahfiz Sains.
Galakan terus diberikan supaya institusi pendidikan pondok yang berumur ratusan tahun yang telah meletakkan Kelantan dengan gelaran Serambi Mekah untuk terus menabur bakti pada masyarakat dengan ditubuhkan Yayasan Pembangunan Pondok Berhad. Kelantan juga selepas 1990 turut menyaksikan pertumbuhan sekolah tahfiz al-Quran di mana lebih daripada 20 buah sekolah tahfiz telah muncul di Kelantan.
Penguasaan semula PAS di Terengganu pada tahun 1999 juga merupakan satu pencapaian untuk ditelusuri dalam konteks mandat seorang tokoh pendidikan. Terengganu di bawah mandat seorang tokoh pendidikan, Datuk Seri Abdul Hadi Awang telah menubuhkan beberapa institusi pendidikan seperti Sekolah Rendah Agama Bersepadu (SRAB), Kolej Islam Sains Terengganu (KIST), dan Kolej Sains dan Teknologi al-Quran (KOSTAQ). PAS juga membuka peluang pengajian tinggi yang meluas kepada rakyat dengan mengadakan pemberiaan biasiswa melalui Maidam.
Secara keseluruhannya, dapat dibuktikan bahawa PAS telah bergerak dan berkembang menjadi parti politik yang mendepani cabaran demokrasi di Malaysia. Pasang surutnya dalam pilihan raya, bersaing menebar pengaruh dan mencatur strategi, semua ini telah mewarnakan PAS sebagai parti politik pembangkang paling kuat di negara ini.
Menjana dan mengerakkan bidang pendidikan telah menjadi satu strategi utama kepada PAS untuk terus kekal relevan kepada masyarakat, berinteraksi dengan tuntutan pengikutnya dan membina perkaderan politik jangka panjang. Maka usaha Majlis Pendidikan PAS dengan kerjasama Dewan Ulamak Pusat menubuhkan Dana Pendidikan Harun Taib adalah usaha sistematik untuk memperkasakan institusi pendidikan di bawah naungan harakatul ummah ini. - HARAKAHDAILY 2/4/2015
Penulis ialah AJK PAS Pusat, AJK Lujnah Tarbiah Pusat.
Sumber HD - 2-4-2015
No comments:
Post a Comment